شیران دیزل، نماینده رسمی محصولات مان در ایران
شرکت شیران دیزل در بهمن ۱۴۰۲ با حضور پنجم در تجارت، خودرو کشنده مان TGX را وارد و رونمایی کرد. این شرکت با همکاری شرکت ره نیاز ایستا قصد دارد محصولات این برند را وارد و عرضه نماید.
بابک ثقفی، مدیرعامل شرکت شیران دیزل، در مراسم رونمایی از کامیونهای مان در نمایشگاه خودرو تهران اعلام کرد که این شرکت توانسته است نمایندگی رسمی کامیونهای مان را در ایران بدست آورد. به این ترتیب، خدمات پس از فروش و تامین قطعات برای این خودروها برعهده شرکت شیران دیزل خواهد بود. همچنین، شرکت ما قصد دارد تعدادی کشنده مان را به دست آورده و خدمات گستردهتری را به سایر نسخههای این خودروها نیز ارائه دهد.
شرکت ما قصد دارد تا سال آینده بیش از هزار دستگاه کشنده مان را وارد کشور کند. این کشنده ها از نوع کارکرده با حداکثر پنج سال سن هستند و قادر به ارائه خدمات در جاده های ایران برای مدتی طولانی خواهند بود. بعد از واردات، ما باید این کامیون ها و کشنده ها را توسط یک شرکت اصالت سنجی کنیم. ما نمایندگی رسمی برای شیران دیزل برعهده داریم و این شرکت مسئول اصالت سنجی کشنده های ساخته شده در آلمان است. به دلیل تفاوت اندک در قیمت بین کشنده های کارکرده ما و کشنده های چینی نو، این واردات به تقویت جایگاه ما در بازار ایران کمک می کند.
وی همچنین اظهار کرد که تا سال های گذشته، با توجه به عدم واردات، محصولات با کیفیتی در کشور موجود نبودند، اما از سال گذشته، با شروع مذاکرات، واردات آنها آغاز شده است. ما ایرانیان همیشه به محصولات آلمانی علاقه مند بودیم و برند MAN برای افرادی که در این صنعت فعال هستند، بسیار مهم و ارزشمند است. ما هم اکنون تامین قطعات و خدمات پس از فروش این محصول را آغاز کرده و با اطمینان در خدمت هموطنان هستیم. این محصولات تازه و آب بندی شده هستند و بسیار آماده به کار است. در ایران جایگاهی برای این محصولات خالی بوده و ما امیدواریم که در سال های آینده، آنها به جایگاه اصلی خود برگردند.
محسن جعفرپور، مدیرعامل شرکت رهنیاز ایستا، درباره برند مان توضیح داد که شیران دیزل در حال عرضه محصولات قوی خود است که شامل کشندههای اروپایی است. این محصولات دارای شاسیهای قوی به قطر ۸ میلیمتر یا به عبارتی شاسیهای نشکن هستند که به دلیل ایمنی و کارایی بالا، به طور روزانه تا ۵ میلیون کیلومتر رانندگی میشوند. علاوه بر این، قطعات مصرفی این محصولات به وفور در بازار یافت میشوند و شیران دیزل تضمین کرده است که قطعات مورد نیاز در سراسر کشور به راحتی قابل تامین هستند و همچنین با کشورهای همسایه همکاری میکند تا تأمین قطعات را بهبود بخشد.
بازگشت کامیون کشنده MAN به ایران
کمپانی MAN آلمان، یکی از مشهورترین شرکتهای سازنده ماشینهای سنگین در جهان است که به طور مداوم برتری مهندسی محصولات خود را به اثبات میگذارد. این شرکت همواره به عنوان رقیب مرسدس بنز محسوب میشود و توسط رانندگان خبره و کارشناسان خودرویی بهخوبی شناخته شده است. با این حال، در بازار ایران به طور کامل موفقیتی کسب نکرده است و کمتر شناخته شده است. با ورود کامیونها و کشندههای کارکرده به کشورمان، نشاندهنده است که شرکت MAN نیز قصد دارد به شکل قاطع بازار ایران را به تصرف خود در بیاورد.
تا قبل از دهه 1380 خورشیدی
مان یکی از شرکتهایی است که در صنعت خودروسازی کشورمان، حضور ضعیفی داشته است. این مساله هم در دوران قبل از انقلاب و هم در دوران بعد از انقلاب اسلامی قابل مشاهده است.
قبل از انقلاب، تعداد بسیار اندکی از کامیونهای مان دماغدار وارد بازار ایران شدند. این کامیونها با مدل ظاهری شبیه به مرسدس بنز دوران خود، بسیار با کیفیت بودند و در واقع یکی از بهترین کامیونهای زمان خود بودند. اما عجیب اینکه این کامیونها به عنوان کامیون سازمانی در هیچ ارگانی در ایران استفاده نشدند. همچنین، خریداری مردم نیز از این برند کم بود و در عین حال مان، مانند مرسدس بنز، به خاطر کم استهلاکی معروف بود.
شرکت سازنده این خودرو با در نظر گرفتن رقبایی مانند مرسدس و ولوو، همیشه در حال فروش کمتری در مقایسه با آنها بوده است. این رویه تا بعد از انقلاب هم تغییر نکرد و با وجود این که خودروهایی مانند ایویکو، ولوو و مرسدس بنز در کشورمان مونتاژ میشدند و خودروهای داف و اسکانیا نیز وارداتی بودند، شرکت مان هیچ وقت به این بازار تمایل نداشت.
در دهه 1380 خورشیدی
اما در اوایل دهه هشتاد، موضوع به طور کامل تغییر کرد. فرآیند واردات خودروهای تجاری که اکثراً شامل مونتاژ آنها بود، آغاز شد و شرکتهای اروپایی مانند مرسدس بنز و ولوو، به تولید کامیونها و کشندههای خود مشغول شدند و نامهایی مانند رنو و ایویکو نیز به دنبال ورود به این بازار بودند. ولوو با خودروی FH نسل اول خود با موتور 460 اسب بخار و مرسدس بنز همچنین با کشندههای آکسور 1843 و آکتروس 1843 حاضر شدند.
در سال 1383، کمپانی MAN به عنوان یک مهمان پر رونق وارد بازار کشورمان شد و در این روزها، مدل متمایز و شگفت انگیز TGA با قدرت 460 و 480 اسب بخار روانه بازار ایران شد. این مدل با طراحی شیک خود، استقامت منحصر به فرد که در همه جا توجه رقبا را به خود جلب کرد و همچنین کیفیت ساخت بالا در کنار موتورهای قوی، موجب شانس بیشتری برای پیروزی در مقابل رقبا شد.
اما مشکلات عرضه دیزلی سنگین و نبود خدمات پس از فروش، همچنین عدم قابلیت تهیه قطعات یدکی با قیمت مناسب، به دلیل پشتیبانی ضعیف از طرف فروشنده، باعث شد تا برند مان در برابر رقبای اصلی این صنعت، مانند مرسدس بنز و ولوو، شکست بخورد. تولید کشندههای مان در سال ۱۳۸۶ متوقف شد در حالی که رنو و اسکانیا در همان زمان وارد این بازار شدند.
دهه 1390 خورشیدی
در نمایشگاه حمل و نقل تهران در سال ۱۳۹۵، شرکت شیران دیزل موتور به عنوان نماینده جدید شرکت مان آلمان، اعلام حضور کرد و برنامههای این شرکت با حضور برخی از مدیران بین المللی MAN، بیان شد. برنامههای شیران دیزل ابتدا شامل عرضه دو کشنده TGS و TGX بود و سپس عرضه کامیونهای دیگری از مان مورد نظر بود. حضور چند دستگاه از کشندههای MAN در اطراف غرفه شیران دیزل، نشان از عزم جدی این شرکت برای حضور در این بازار داشت.
در گذشته، شرکتهای ولوو، ایویکو، رنو و اسکانیا توانستند به عنوان اصلیترین بازیگران در بازار خودروهای سنگین حضور داشته باشند و برندهای مان نیز مجبور بود با آنها رقابت کند. طراحی شده بود تا مدلهای TGS و TGX با 2 نوع موتور و 3 قدرت مختلف وارد بازار شوند. این موتورها شامل دو پیشرانه 6 سیلندر خطی با حجم 10.5 لیتر و دو قدرت 360 و 400 اسب بخار و یک موتور 12.4 لیتری بود که حداکثر 480 اسب بخار تولید میکرد. اما در آن زمان، این موتورها به نظرمانند نسبت به رقبای خود قدرت کافی نداشتند.
طی این دوران، علاقهمندان به فناوری با وحشتی در حضور کشندهها روبهرو شدند. با این حال، مدلهای قدیمیتری از دستگاههای زیبایی بودند که با قدرت فنی برتر و تکنولوژی روز، تازگی خاصی را به آنها اضافه میکردند. با این حال، آنها همچنان در بازار ایران به فروش نرسیدند و حضورشان تا سال ۱۳۹۵ تنها به نمایشگاهی در تهران محدود شد تا تمام شگفتی و جذابیت این محصولات آلمانی در ایران حفظ شود.
قرن جدید با MAN
با پیشرفت روزافزون مبنای اروپایی در کشورمان از سال 1401 فشار بر دستهبندی محصولات اروپایی به عنوان محصولات دسته دوم و نو تشدید شده است. حضور محصولات شرکت شیران دیزل در این مسئله نیز وضعیت را جدیتر نشان میدهد، به گونهای که تصاویری از ورود شاحنههای مدل TGX و TGS به گمرک منتشر شده است.
خبرهای منتشر شده در باره ورود بخش معتبر خودروهای تجاری MAN به ایران ، حاکی از آمدن بیش از ۱۵۰۰ خودرو این برند به بازار کشورمان است. این تعداد بسیار بالا می تواند به نوعی نام MAN را در صنعت خودروسازی ایران توجه خاصی دوباره جلب کند. البته باید دید که شیران دیزل چقدر توانایی در ارائه خدمات پس از فروش، تامین قطعات و تعمیرات این خودروها را داراست. در واقع، یکی از اساسیترین عوامل مؤثر در موفقیت و فروش یک خودرو تجاری، وجود خدمات و تامین قطعات کافی این خودرو است، و این مهمی است که در طول سالهای قبل MAN در ایران به آن پاسخگو نبوده است.