قیمت هیوندای وارداتی در پاییز 1402
در آبان ماه ۱۴۰۲، همراه با ارائه دعوتنامه به خریداران اکسنت ۲۰۲۳ و النترا ۲۰۲۳، کرمان موتور قیمت قطعی این دو محصول را مطابق جدول زیر اعلام کرده است:
مدل | اکسنت 2023 | النترا 2023 |
---|---|---|
حجم موتور | 1.6 لیتر | 1.6 لیتر |
قیمت گمرکی | 15,235 یورو | 18,160 یورو |
قیمت نهایی | 1,865,000,000 | 2,200,000,000 |
مدل های توان بیش از گذشته توسط سازمان برق و انرژی استاندارد ساخته شده و در تولید کنتور های الکترونیکی استفاده می شود. این مدل ها قادر به دقیقتر و صحیح تر اندازه گیری مصرف برق هستند و انتقال این اطلاعات را به سیستم پایه به طور مداوم و به صورت زنده امکان پذیر می سازند. از مزایای استفاده از این کنتور ها می توان به کاهش اشتباهات قرائتی، امکان برنامه ریزی بهتر برای صرفه جویی در مصرف برق و افزایش هوشمندی شبکه های برق اشاره کرد. تولید کنتور های الکترونیکی در داخل کشور انجام می شود و مدل های مختلف بر اساس نیاز های بازار تولید می شوند. قیمت این کنتور ها برحسب مدل و نوع آنها متفاوت است.
خدمات به خودروهای هیوندای در خانه
شرکت KTL در ماه مهر سال ۱۴۰۲ خدمات خود را برای خودروهای هیوندای در منزل کاربران آغاز کرد. در ابتدا، این سرویس از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۸ شب در استانهای تهران و البرز قابل اجرا است. قطعات مورد استفاده در خدمات KTL دارای گارانتی شش ماه یا ۱۰ هزار کیلومتر هستند و هزینه ارسال و بازگشت خدمت در تهران رایگان است.
مالکان خودروی هیوندای می توانند برای استفاده از این سرویس با شماره تعمیرگاه مرکزی و یا با شماره های ۰۲۱۹۱۰۰۷۷۵۷ و۰۹۹۳۳۱۸۹۶۸۷ تماس بگیرند.
هیوندای کرتا و النترا وارد شدند
در ماه شهریور سال ۱۴۰۲، شرکت KTL، که از شعبههای کرمان موتور است، دو خودروی هیوندای کِرِتا و النترا را وارد کشور کرده است. این دو محصول همچنین در نمایشگاه هفته دولت نیز حضور داشتند.
کرتا، یک خودرو کراس اوور کوچک است که از یک موتور ۱.۵ لیتری برخوردار است. قدرت این خودرو، که از گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود، برابر با ۱۵۵ اسب بخار است. کرتا در موقعیتی بین مدل توسان و ونیو قرار دارد و برای بازارهای کشورهای بریکس تولید شده است.
سدان کامپکت النترا، که قبلاً در بازار کشور حضور داشت، با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس CVT در حال حاضر موجود است. منتظر عنوان جدید برای النترا نباشید.
قیمت گمرکی محصولات هیوندای در ایران
اردیبهشت ۱۴۰۲: طبق آخرین اطلاعات در دسترس از گمرکات کشور، قیمت پایه خودروهای وارداتی هیوندای تعیین شده است. جدول زیر شامل قیمت گمرکی این خودروها می باشد و هزینه های جانبی (مانند مالیات، عوارض، بیمه، سود وارد کننده، شماره گذاری، هزینه حمل به نمایندگی و ...) در این قیمت ها محاسبه نشده است.
مدل | موتور | قیمت خام | نرخ تعرفه |
---|---|---|---|
هیوندای النترا | 1.6 لیتر | 18,160 یورو | 75 درصد |
هیوندای النترا | 2.0 لیتر | 19,400 یورو | 75 درصد |
هیوندای اکسنت | 1.6 لیتر | 15,235 یورو | 75 درصد |
هیوندای توسان | 2.0 لیتر | 19,995 یورو | 75 درصد |
به منظور حمل و نقل خودروها به ایران، هزینه حمل تا گمرک برای النترا و اکسنت 450 یورو و برای توسان 580 یورو است.
خودروهای اقتصادی هیوندای در راه ایران
در آبان ماه سال ۱۴۰۱، با انتشار فهرست اولیه شرکتهای واردکننده خودروها در ایران، مشخص شد که هیوندای، برند خودرویی کرهای، دوباره وارد بازار ایران شده است. شرکت کرمان موتور به عنوان دارنده انحصاری حق واردات خودروهای هیوندای در ایران، در فاز اول واردات، قصد دارد دو مدل جدید خودروی هیوندای را به بازار ایران عرضه کند.
اولین خودروی اقتصادی هیوندای برای بازار ایران، نسل سوم مدل i10 است. مدل اروپایی i10 بالاترین قیمت را بین 10 هزار یورو به بالا دارد. اما نسخه آسیایی این خودرو، یا به عبارتی i10 گرند، با قیمتی کمتر از 10 هزار یورو نیز در دسترس قرار دارد. باید صبر کرد تا ببینیم که کدام نسخه i10 توسط کرمان موتور به ایران وارد خواهد شد.
- (نسل سوم)
- (نسل پنجم)
- (نسل چهارم)
قرار است که نسل پنجم از خودروی هیوندای اکسنت به زودی وارد کشور شود. در نسخه چهارم این خودرو، شرکتهای آسان موتور و کرمان موتور آن را به ایران وارد کردند و حتی یک مدت طولانی در شرکت کرمان موتور مونتاژ شد. با اجرای یکجانبه ایالات متحده از توافقی جریان داهرفت همانطورکه هیوندای از ایران خارج شد، کرمان موتور نیز نمیتواند ادامه مونتاژ اکسنت را در ایران داشته باشد. هیوندای اکسنت در بعضی بازارها با نام هیوندای ورنا نیز شناخته میشود و میتواند به عنوان رقیبی قوی برای محصولاتی مانند آریزو 5 توربو از شرکت مدیران خودرو، افامسی 511 از شرکت فرداموتور و ریسپکت پرایم از شرکت بهمن موتور باشد.
بازگشت هیوندای با شروع دوباره واردات
در ماه شهریور 1401، آقای سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، در هنگام برگزاری اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، اعلام کرد که طبق آیین نامههای تصویب شده در همان ماه، خودروهای هیوندای با قیمتی کمتر از 20 هزار دلار به بازار عرضه خواهند شد. آقای فیروزی اعلام کرد که مدلهای النترا پایینتر از حد نصاب قابلیت واردات به ایران را دارند، اما برخی مدلهای دیگر به دلیل عدم تطابق با استانداردهای اروپایی، قابلیت ورود به ایران را ندارند.
در ابتدای سپتامبر 1401، در دوره اولیه ای که برگزار شد، آقای یونگ کانگ هیون، سفیر کره جنوبی و معاون اقتصادی سابق وزیر امور خارجه کره جنوبی،غرفه شرکت کرمان موتور را بازدید کرد. در ادامه همکاری با کرمان موتور، ایشان تعهد کردند که به آنها در فرآیندهای آینده کمک خواهند کرد.
جوینت ونچر هیوندای و کرمان موتور
مرداد ۱۴۰۱: پس از انقراض نام شرکت های اصلی اطلس خودرو و پاکرو سبز قشم، تنها شریک باقیمانده ی هیوندای در ایران شرکت کرمان موتور بود. این همکاری میان کرمانی ها و هیوندای در دهه ۱۳۹۰ خورشیدی رسماً آغاز شده بود، اما تاریخچه همکاری این دو خودروساز به اوایل دهه ۱۳۸۰ خورشیدی برمی گشت؛ همان زمانی که خودروسازان راین به تولید خودروهای آوانته و ورنا در ایران پرداختند.
با همکاری هیوندای و کرمان موتور، تا چند سال مشترکی داشتیم. اما پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق برجام در اوایل سال ۱۳۹۷، تحریمها در صنعت خودروسازی ایران دوباره شروع شدند و همانند سایر خودروسازان بینالمللی، هیوندای هم از بازار ایران خارج شد. اما با ادامه مذاکرات ایران و طرفهای اروپایی، به نظر میرسد هیوندای بسیار علاقهمند به بازگشت به بازار ایران است.
آقای سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، در یک مصاحبه خبری در مردادماه ۱۴۰۱، درباره همکاری شرکت با هیوندای در سالهای قبل و همچنین آینده، نکات جالبی را گفته است.
در دوران برجام، شرکت کرمان موتور که تولید کننده خودروهای هیوندای در ایران است، توانست روند داخلیسازی خود را بهبود بخشیده و تا 45 درصد از قطعات خودروهای خود را محلی تولید کند. این شرکت توانست قطعات مهمی مانند صندلی، اگزوز، مجموعه شیشه، باتری و لاستیک را کاملاً در داخل کشور تولید کند. پیشرانه این موفقیت به روش کار هیوندای برمیگردد که در آن شرکت، با مجوز ساخت داخلی، مبلغی به عنوان حق دانش فنی دریافت میکند و سپس اطلاعات موردنیاز برای تولید قطعات خودروهایش را به تولیدکننده داخلی ارائه میدهد.
درحال حاضر، برنامه همکاری بین کرمان موتور و هیوندای به طور کامل اتمام یافته است و هر دو طرف در انتظار نتیجه مذاکرات سیاسی هستند.
همکاری بین هیوندای و کرمان موتور در قالب یک جوینت ونچر ادامه خواهد یافت. در حال حاضر، کرمان موتور توافقی با هیوندای برقرار کرده است که طبق آن، اگر فروش محصولات هیوندای در ایران به بیش از 50 هزار دستگاه برسد، هیوندای سرمایهگذاری مستقیم در کرمان موتور انجام خواهد داد و 50٪ سهام شرکت را خریداری خواهد کرد. سپس کرمان موتور به شبکه جهانی هیوندای متصل خواهد شد.
در سال ۱۳۹۶، حدود ۲۶ هزار واحد از محصولات هیوندای توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ شدند. در صورتی که تحریمی در سال ۱۳۹۷ رخ نداده باشد، این شرکت قادر به فروش حدود ۵۰ هزار دستگاه میبود. تفاهمنامه بین کرمان موتور و هیوندای برای مدت ۱۰ سال اعتبار دارد و از آنجایی که در سال ۱۳۹۶ منعقد شده است، تا سال ۱۴۰۶ پابرجا است.
در صورت تحقق این توافقنامه، هیوندای قادر خواهد بود در ایران نیز مدل فعالیت خود را پیاده سازی کند. هیوندای سالانه حدود 250 هزار دستگاه را در ترکیه تولید می کند و 80 درصد آن به بازار جهانی صادر می شود. این در حالی است که سهام هیوندای در این شراکت ابتدا 30 درصد بود اما در حال حاضر به 70 درصد رسیده است.
در دوران برجام، سه شرکت تولید کننده قطعات خودرو بزرگ هیوندای، یعنی Mando، Motrex و MSK، در ایران حضور داشتند. اگر هیوندای به عنوان سهامدار کرمان موتور در آینده ایفای نقش کند، ممکن است به ورود قطعات خودرو تولید شده توسط شرکتهای کرهای به کشورمان شاهد باشیم.
در صورت سرمایه گذاری هیوندای در ایران، این شرکت می تواند همکاری خود را با ایران خودرو به گونه ای گسترش دهد که بتواند خودروهای خود را به بازارهای بین المللی، از جمله روسیه، عربستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی شمال آفریقا، صادر کند. این عمل به تجارت بین المللی هیوندای علاوه بر افزایش درآمد، به ایران نیز باعث رونق اقتصادی و استفاده از دانش فنی آن جهت رشد در صنعت خودروسازی می شود.
ماجرای ترخیص هیوندای بعد از ممنوعیت واردات
منتقد مقاله: آقای سامان فیروزی، مدیرعامل شرکت کرمان موتور، در مورد ترخیص هزار دستگاه خودرو هیوندای از گمرک کشور صحبت کرد. این ترخیص، که پس از انتشار ممنوعیت واردات انجام شد و باعث بروز مشکلاتی برای شرکت کرمان موتور شد، بررسی و توضیح داده شد.
پیش از این، کارخانه خودروسازی کرمان موتور، این خودروها را به مشتریان خود عرضه کرده بود و به دلیل تفاوت قیمت بازار، سودی به دست نیاورده بود. اگر خودروها در زمان مقرر (زمانی که پروانه سبز گمرکی دریافت شده بود) ترخیص میشدند، امکان به دست آوردن سود برای کرمان موتور وجود داشت. اما این اتفاق رخ نداد.
شرکت کرمان موتور، باور داشت که دریافت پروانه سبز گمرکی همانند ترخیص خودرو است. اما دولت توضیح داد که ترخیص به معنای خروج خودرو از درب گمرک است. این باعث شده است که شرکت کرمان موتور به دلیل دریافت مصوبه دولت برای خروج خودرو از درب گمرک به مدت 48 ساعت قبل از اتمام مهلت، فرصت کافی برای ترخیص خودروهای خود را نداشته باشد.
نوشتار فرستاده شده به صورت زیر تغییر خواهد کرد: به صورت نوشتاری، یک مقاله به من ارسال شده است. متن زیر بهبود یافته و بازنویسی میشود:
دولت حدود 8 ماه طول کشید تا مجوز ترخیص را مجدداً صادر کند. این مجوز در حالی صادر شد که قیمت ارز به 14 هزار تومان افزایش یافته بود و خودروهای ترخیص شده در بازار به قیمت 900 میلیون تومان عرضه می شدند. با این حال، کرمان موتور خودروها را با قیمت 400 میلیون تومان به مشتریان تحویل می داد و هیچ سودی از ترخیص این خودروها به دست نمی آمد. به علاوه، کرمان موتور حدود 40 میلیارد تومان برای هزینه انبار داری این خودروها هزینه کرده است.
شرایط فروش کرمان موتور
برای آشنایی با آخرین اخبار شرکت و مطلع شدن از شرایط فروش و پیش فروش خودروهای مختلف جک، کیامسی، لیفان و هیوندای در ایران، شما میتوانید به تحقیقات و مطالعات زیر مراجعه کنید.
همچنین در این مقاله، آخرین اخبار مربوط به محصولات شرکت کرمان موتور، شرایط جدید گارانتی و خدمات پس از فروش این شرکت را بررسی خواهیم کرد. اگر شما هم یکی از مالکان محصولات کرمان موتور هستید، خواندن این مقاله برای شما مفید خواهد بود. همچنین در صورت تمایل، مقالات زیر نیز میتوانند برای شما مفید باشند:
بررسی انواع هیوندای کرمان موتور
مقالات منتخب زیر، انواع خودروهای وارداتی و مونتاژی هیوندای را که توسط شرکت کرمان موتور در بازار کشور عرضه شدهاند، معرفی و محدودیتهای فنی آنها را مورد بررسی قرار میدهند.