
چندی پیش ، در طرح فروش سایپا ، 50 هزار خودرو به صورت پیش فروش فروخته شد که این امر باعث بروز مشکلات زیادی شد. احتمالا بر اثر خلط داده ها و بی توجهی نویسنده و گروه ناظر ، مقاله ای با اطلاعات نادرست در صفحه سوم روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شد. این اتفاق در تاریخ 24 شهریور 97 رخ داد.
شرکت سایپا با فروش 50 هزار خودرو و دریافت 550 تا 950 میلیارد تومان نقدینگی کسب کرده است. این میزان درآمد با بدهی 15 هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان بزرگ مقایسه شده است. این مقاله اشتباهاً ادعا کرده است که 6 میلیون نفر سایت سایپا را بازدید کرده اند ولی این ادعا غلط است و اشتباهی از سوی رسانه های آنلاین و رسانه های معتبر دیگر منتشر شده است.
با توجه به پیشنهاد نویسنده، هر فرد باید 25 میلیون تومان پرداخت کند. این مقدار در مجموع 150,000 میلیارد تومان به معنای 35 میلیارد دلار با توجه به قیمت رسمی دلار است.
ادامه میدهد: "اگر مردم بخواهند در یک سرمایهگذاری بسیار سودآور شرکت کنند، با همان مقدار پول میتوانستند یکی از شرکتهای بنز، بامو، لامبورگینی، شورلت، فورد یا تویوتا را به طور کامل خریداری کنند و آن را به ایران وارد کنند. ما خود را از این حقیقت غافل نکنیم که سایپا با همان میزان پول قادر است شرکت خود را ۱۵ بار باز سازی کرده و دوباره رونق بخشد."
سایپا، در پاسخ به مقاله ای که در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده بود، یک پاسخ داده است. در این پاسخ، سایپا برخی ادعاهای مطلب را انکار کرده و به اطلاعات نادرست و ناقصی که در آن آمده است اعتراض کرده است. سایپا مدعی است که ادعاهای مطلب با واقعیت همخوانی ندارند و سعی در تشویش اذهان عمومی دارند. سایپا همچنین ضمن برخورداری از یک استاندارد بالا در محصولات خود، به مسئولیت اجتماعی نیز پایبند است و به بهبود و رشد صنعت خودرو در ایران متعهد است.
گروه خودروسازی سایپا به مطلبی در جمهوری اسلامی پاسخ داده است. در پاسخ آمده است که در طرح پیشفروش اینترنتی، ۵۰ هزار خودرو به بازار عرضه شده و توسط ۵۰ هزار نفر ثبت نام شده است. بنابراین، تعداد ۶ میلیون نفر نادرست است. در این طرح، خریداران براساس خودروی درخواستی خود، مبلغ ۱۱ تا ۱۹ میلیون تومان را به حساب سایپا واریز کرده اند. بنابراین، تقدیر هر نفر ۲۵ میلیون تومان که در مقاله ذکر شده است، صحیح نیست.
در جواب به موضوع تیراژ، سایپا اظهار داشته است که تعداد 50 هزار دستگاه خودرو، معادل حدود 20 روز تولید گروه خودروسازی سایپا است و این نکته کاملاً اشتباه است. به عبارت دیگر، سایپا اشتباهاً خودروهای تولیدی در 9 سال را پیشفروش کرده است.
شرکت سایپا به میزان قابل توجهی نقدینگی جذب کرده است.
متأسفانه، موضوع اصلی مورد تحلیل با اشتباه نویسنده مقاله در روزنامه جمهوری اسلامی به حاشیه رفت. این اشتباه باعث شد تحلیلها به جای مرکزگرا شدن بر روی موضوع اصلی، بر اشتباه نویسنده تمرکز کنند. این موضوع در واقع یک سوژه مناسب برای تحلیل قابل توجه بود که به تازگی روشن شد اما به دلیل اشتباه نویسنده مقاله، دیگر توجهی به آن نمیشود.
سایپا با فروش 50 هزار خودرو، مبلغی بین 550 تا 950 میلیارد تومان به دست آورده است. اما این مبلغ فقط حدود 10 درصد از مطالبات قطعه سازان به خودروسازان است که به حدود 15 هزار میلیارد تومان میرسد. بنابراین، مبلغ کسب نقدینگی سایپا کمتر از بدهی قطعه سازان به خودروسازان است.
روز به روز واردات قطعات خودرو در ایران افزایش مییابد. ارزش واردات قطعات خودرویی که سایپا جذب میکند، حدود یک میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار است که معادل ۵ هزار و ۳۱۷ میلیارد تومان است. این مبلغ حدود ۲۰ درصد از کل قطعات وارداتی به ایران است.
میزان این مبلغ حتی کمتر از ارزش خودروهایی است که در طی 5 ماه اخیر واردات شدهاند. باید یادآوری شود که ارزش واردات خودرو با کاهش 67 درصدی نسبت به سال گذشته، به میزان 345 میلیون دلار کاهش یافته است. این مقدار معادل یک هزار و 500 میلیارد تومان (با در نظر گرفتن نرخ 4200 تومان برای هر دلار) است.
سطح اعتبار مورد نیاز فعالان صنعت خودرو برای رفع مشکل نقدینگی، در سیستم بانکی برای دو خودروساز بزرگ به میزان 10 هزار میلیارد تومان تعیین شده است که تقریباً 15 برابر مبلغ نقدینگی دریافتی سایپا است.
بدون شک، اخذ یک میزان بزرگ از نقدینگی به طور یکباره توسط سایپا، میتواند فرصتی مناسب باشد و بخشی از مشکلاتی که این شرکت خودروساز با آن روبرو است را برای مدتی رفع کند؛ اما واقعیت این است که انتظار نمیرود تمامی این مبالغ به صنایع عظیم خودروسازی بازگردد.
از برخوردهای نویسنده مقاله که ادعا کرده با این مبالغ میتوان بنز و تویوتا را در ایران خرید و اقتصاد را بهبود بخشید، به طرف دیگر توجه کنیم. ارقام واقعی نشان میدهد که فروش تویوتا در سال گذشته به بالای 230 میلیارد دلار رسیده است و ارزش داراییهای آن بیش از 326 میلیارد دلار است. حتی اگر محاسبات نویسنده درباره فروش خودروهای سایپا درست باشند و با قواعد بازار جهانی همخوانی داشته باشد، حداقل باید 300 میلیارد دلار دیگر به نقدینگی سایپا افزوده شود تا بتوان به خرید خودروهای تویوتا پرداخت.