
با توجه به آمارهای رسمی، عملکرد ایرانخودرو در نیمه اول امسال باعث زیانی ناگوار به میزان 2567 میلیارد تومان درآمد شده است.
"برای اولین بار در نیم قرن فعالیت ایرانخودرو، این شرکت مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت میشود و مجاز به اعلام ورشکستگی میباشد. همانطور که گزارش همشهری اعلام کرده است، ایرانخودرو در نیمه اول امسال بر اثر کاهش تولید و فروش زیان ۲۵۶۷ میلیارد تومانی داشت. به این ترتیب، در صورت ادامه این روند تا پایان سال مالی جاری، ایرانخودرو مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خواهد شد. این وضعیت، برای نخستین بار در طول ۵۰ سال زندگی ایرانخودرو رخ میدهد. طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، سهامداران ایرانخودرو امکان حل و تفکیک شرکت را دارند."
در نیمه اول امسال، شرکت ایرانخودرو با یک رویداد بیسابقه مواجه شده است. درآمدهای این شرکت به شدت کاهش یافته و در حال حاضر حجم زیان به 1.7 برابر سرمایه آن افزایش یافته است. طبق قانون تجارت، اگر زیان یک شرکت به 50 درصد سرمایه آن برسد، آن شرکت به طور علنی ورشکسته تلقی میشود. بنابراین، در صورتی که زیان شرکت به حداقل نصف سرمایه آن برسد، هیئتمدیره موظف است بلافاصله جلسه مجمع عمومی فوقالعاده صاحبان سهام را برگزار کند تا درباره انحلال یا بقای شرکت تصمیمگیری شود.
در گزارش جدید شرکت ایرانخودرو، هیئت مدیره ضمن تایید، اعلام کرده که در نیمه نخست امسال شرکت سودی به دست نیاورده و به جای آن، مبلغ ۲۵۶۷ میلیارد تومان زیان داشته است. این زیان به دلیل کاهش تولید و فروش در نیمه نخست امسال رخ داده است. در واقع، نرخ رشد شرکت در این بازه زمانی بهطور میانگین ۷ درصد بوده است، اما به دلیل کاهش تولید و فروش، درآمد عملیاتی شرکت از ۱۳ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان در نیمه نخست سال قبل به ۱۱ هزار و ۲۹۰ میلیارد تومان در نیمه نخست سال جاری کاهش یافته است.
جداسازی گمانههای آماری از دادههای آماری حاوی جزئیات و معنای غیرمستقیم برای تحلیل است. در واقع، گمانههای آماری به عنوان واکنشهای حاصل از تغییرات در متغیرها مورد استفاده قرار میگیرند. این ابزارها کمک میکنند تا دادههای پیچیده را تحلیل کنیم و به یافتن الگوها و ارتباطهای موجود بین متغیرها کمک کنیم. با استفاده از گمانههای آماری، میتوان به صورت کمی و کیفی دادهها را تحلیل کرد و نتایج معتبری را گزارش کرد. به عنوان مثال، اگر میخواهیم اثر یک متغیر را بر روی تغییرات دیگر متغیرها بررسی کنیم، میتوانیم از گمانههای آماری استفاده کنیم.
در حال حاضر، سوال این است که چرا علاوه بر افزایش قیمت محصولات شرکت ایرانخودرو، درآمد این شرکت کاهش یافته است؟ برخی گمانهزنیها نشان میدهد که کاهش تولید و فروش به دلیل افزایش هزینه تولید باعث کاهش درآمد شرکت گردیده است.
با توجه به آمار ارائه شده توسط ایرانخودرو، میتوان گفت کاهش درآمدهای عملیاتی این شرکت عمدتا به علت کاهش تولید و فروش خودروها رخ داده است. با این حال، دلیل دقیق کاهش تولید و فروش هنوز اعلام نشده است. علاوه بر این، در ماههای اخیر، حجم تقاضا برای خرید خودرو به شدت افزایش یافته است و این امر بیسابقه در تاریخ اقتصاد ایران است. در همه پیشثبت نامهای اینترنتی، حجم تقاضا چند صد برابر تعداد خودروهای موجود بوده است. با این وجود، برخی کارشناسان صنعت خودرو معتقدند کاهش تولید و فروش ناشی از افزایش قیمت قطعات تولیدی است که منجر به کاهش تولید و افزایش قیمت نهائی خودروها شده است.
شایعات بدبینها
دیروز برخی از سرمایهگذاران با بدبینی شایعهای منتشر کردند که ادعا میکنند ایرانخودرو قصد دارد با تلاش در استحصال آمار تولید و فروش خود، مقامات ناظر را برای صدور مجوز افزایش قیمت خودرو مجبور کند. آنها بر این باورند که بخشی از آمارهای مالی در حسابهای ایرانخودرو اغفال شده است و در واقع یک نوع فریب برای دریافت مجوز افزایش قیمت در شرکت ایرانخودرو تدوین شده است؛ البته این شایعه توسط اکثر متخصصان مستقل تأیید نشده و تاییدیه آن به دست عموم مردم نیز امکانپذیر نیست.
در حال حاضر، فاصله قیمت خودروها با قیمت فروش کارخانه بسیار بزرگ است. شرکتهای تولیدکننده خودروها به این باور نیستند که باید نرخ فروش خودروها به دلیل افزایش هزینههای تولید، افزایش یابد. اما مقامات دولتی که به قیمتهای خودروها حساس هستند، همواره با تنظیم و نظارت مداوم توسط سازمان حمایت، مانع از افزایش قیمت خودروها شدهاند. این رویکرد که به سیاست ضدتورم معروف است، منجر به ایجاد فاصله بزرگی بین قیمت فروش خودرو در بازار آزاد و قیمت فروش کارخانه شده و حتی در برخی موارد، این فاصله به بیش از 30 درصد افزایش مییابد.
میزان اطلاعاتی که از آمارهای مالی بهدست میآید، اطلاعات بسیار مهمی در مورد عملکرد مالی یک شرکت یا سازمان ارائه میدهد. این آمارها نشاندهنده درآمد، هزینهها، سود، زیان، داراییها، بدهیها و سایر جوانب مالی است. با تجزیه و تحلیل آمارهای مالی، میتوان به نتایج مختلفی درباره عملکرد و پیشرفت شرکت یا سازمان دست یافت. این آمارها به صاحبان سهام، مدیران، سرمایهگذاران و سایر علاقهمندان در تصمیمگیری ویژه درباره استراتژیهای مالی، سرمایهگذاریها و تصمیمات آینده کمک میکند. با استفاده از آمارهای مالی، امکان پیشبینی عملکرد آتی و تحقق اهداف مالی برای شرکتها و سازمانها ممکن میشود. همچنین، این آمارها به مدیران کمک میکنند تا قوانین و مقررات مالی را رعایت کنند و اطمینان حاصل کنند که عملکرد مالی شرکت در حداقل ریسک قرار دارد.
با توجه به آخرین اطلاعات منتشر شده توسط ایرانخودرو در سامانه کدال، مشخص شده است که فروش این شرکت در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد کاهش یافته و به مبلغ 7 هزار و 557 میلیارد تومان رسیده است. همچنین درآمد عملیاتی این شرکت در این دوره نیز به 11 هزار و 290 میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده کاهش 15.4 درصدی نسبت به سال قبل، یعنی 2 هزار و 508 میلیارد تومان میباشد.
مطابق صورتهای مالی 6 ماهه ایرانخودرو، در نیمه نخست امسال برای تولید محصولات خود، این شرکت هزینههایی به مبلغ 12 هزار و 278 میلیارد تومان داشته است. درحالی که درآمدهای این شرکت کمتر از هزینهها بوده است، و به همین دلیل، ایرانخودرو با زیانی مواجه شده است. در سال قبل، میزان هزینههای تولید ایرانخودرو شبیه به همین مقدار بود، اما به دلیل اینکه مقدار درآمدها 2 هزار میلیارد تومان بیشتر از امسال بود، ایرانخودرو با زیانی مواجه نشد.
اینجانب اعلام کردم که هزینه های عملیاتی شرکت ایران خودرو در سال جاری به 342 میلیارد تومان افزایش یافته است که نسبت به نیمه نخست سال قبل 283 درصد رشد داشته است. با این حال، جزئیات مربوط به این هزینه های عملیاتی مذکور ذکر نشده است.
با توجه به آمارها، هزینههای مالی شرکت ایرانخودرو به 1346 میلیارد تومان افزایش یافته است. این هزینهها اغلب شامل پرداخت سود وامهای دریافتی میشود و سالانه بخش قابل توجهی از سود این شرکت را مصرف میکند. ایرانخودرو مجبور است به علت بدهیهای بانکی، بخشی از درآمدهای خود را برای پرداخت سود وامها به این بانکها اختصاص دهد.
شرکت ایرانخودرو در حال حاضر وامی به مبلغ 350 میلیارد تومان از بانک مهر اقتصاد، 300 میلیارد تومان از بانک ملی و 200 میلیارد تومان از بانکهای آینده و رفاه دریافت کرده است. همچنین، ایرانخودرو اعلام کرده است که قصد دارد اوراق رهنی به ارزش 700 میلیارد تومان را با نرخ سود 21 درصد در آذرماه امسال منتشر کند. هزینه تأمین مالی برای این اوراق رهنی 37 میلیارد تومان خواهد بود.
این شرکت اعلام کرده است که در نظر دارد نرخ فروش محصولات خود را افزایش دهد. این تصمیم به دلیل افزایش قیمت ارز و مواد اولیه تولید در سال جاری به دست آمده است. با این حال، هنوز تصمیم نهایی در مورد این افزایش قیمت گرفته نشده است. علاوه بر این، در نیمه دوم سال ۹۷ نیز احتمال تغییر در ترکیب تولید و فروش محصولات این شرکت وجود دارد. تغییرات اقتصادی که باعث افزایش قیمت ارز و مصروفیت مواد اولیه شده است، بر تصمیمات این شرکت تأثیرگذار خواهد بود.
بر اساس جدول پیوست، آمار تولید و فروش خودروهای ایرانخودرو در نیمه نخست سال جاری نسبت به همان دوره سال پیش، بهبود یافته است.