
تحویل پژو پارس در ماههای شهریور و مهر
شهریور ۱۴۰۲: ایران خودرو در جریان فراخوان خود، به متقاضیان خرید خودروی پژو پارس روز سهشنبه مورخ ۲۱ شهریورماه فرصت ده میدهد تا طی ۱۰ روز ثبت نام و پرداخت وجه را انجام دهند. تنها افرادی که در سامانه یکپارچه ثبت نام کردهاند و در لیست اولویتهای جوانی و طرح عادی تابستان ۱۴۰۲ ایران خودرو قرار گرفتهاند و پیامک از طرف شرکت دریافت کردهاند یا در سایت خرید اینترنتی ایران خودرو را ثبت کردهاند، مجاز به ثبت نام و پرداخت وجه میباشند.
مدیر بازاریابی شرکت ایرانخودرو در مورد تحویل خودروهای پارس توضیح داده است. برای بیش از 102 هزار متقاضی خرید خودرو از ایرانخودرو، که موعد تحویل خودروهایشان در تابستان ۱۴۰۲ میباشد، دعوتنامه ارسال شده است. با این حال، تنها ۷٬۳۰۰ نفر از این متقاضیان پیشنهاد تبدیل خودرو به مدل ۲۰۷ را قبول کردند. بنابراین، تا پایان ماه، فراخوان جدیدی ارسال میشود تا این افراد بتوانند مبلغ خودروی خود را واریز کنند و قرارداد را منعقد کنند. برخی از متقاضیان تحویل خودروی پارس خود در ماه شهریور دریافت خواهند کرد، در حالی که برخی دیگر در مهرماه تحویل خواهند گرفت. توزیع اولیه خودروها توسط ۹ شرکت تولیدکننده در سامانه یکپارچه انجام شده است، که بیشترین تعداد خودروها توسط سایپا و ایرانخودرو عرضه شده است.
با توجه به تقاضای فراوانی که برای محصولات شرکت ایران خودرو وجود دارد، تحویل برخی از خودروها به سال 1403 موکول شده است.
قیمت پارس سال XU7P در شهریور 1402
در ماه شهریور سال ۱۴۰۲، پژو پارس سال XU7P اعلام کرد که قیمت خودروهای تولید شده توسط ایران خودرو افزایش یافته است. این تغییر قیمت همزمان با ارسال دعوتنامههای جدید برای خرید خودروهای پژو پارس اعلام شده است.
نوع خودرو | کد کلاس | قیمت قدیم | قیمت جدید |
---|---|---|---|
پارس XU7P | 35106 | 260.200 میلیون | 294.133 میلیون |
پارس XU7P سفارشی | 35108 | 291.160 میلیون | 309.545 میلیون |
پارس XU7P سفارشی ELX | 35107 | 327.600 میلیون | 333.897 میلیون |
قیمت ها بر اساس تومان می باشد.
تغییر قیمت ممکن است به علت اضافه شدن چراغ دیلایت و چراغ پوزیشن اتفاق افتد.
قیمت پارس سال XU7P در اردیبهشت 1402
اردیبهشت ۱۴۰۲: شرکت ایران خودرو، برای اولین بار، قیمت مدل پارس سال XU7P با کد کلاس ۳۵۱۰۶ را اعلام کرد. قبلاً پارس سال با کد کلاس ۳۵۱۰۱ فروخته میشد، اما از ابتدای سال ۱۴۰۲، مدل جدید دارای کد کلاس ۳۵۱۰۶ وارد بازار شده است.
مدل | قیمت قدیم | قیمت جدید |
---|---|---|
قیمت کارخانه (خام) | 144 میلیون و 188 هزار | 204 میلیون و 747 هزار |
قیمت نهایی فروش | 165 میلیون و 862 هزار | 257 میلیون و 786 هزار |
متن دریافتی از کاربر: "قیمتهای این رستوران خیلی گرون است. من به جای خوردن در اینجا، میتونم بهترینین رستوران ها رو با همراهی قیمت نسبتاً مناسب پیدا کنم." بهترین عمل برای بهبود و بازنویسی متن بالا، عبارات و جملات را به شکل زیر تغییر دهیم: "قیمتهای این رستوران بسیار گران است. به جای تنها خوردن در این مکان، میتوانم به راحتی رستوران های بسیار خوب و با قیمت مناسب را پیدا کنم."
با تعیین قیمت سال XU7P برای خودروی پارس، قرار است قیمت نهایی مدلهای سفارشی پارس XU7P و پارس XU7P ELX به زودی تعیین شود.
سیستم جدید روشنایی برای پارس XU7P
در ماه فروردین سال ۱۴۰۲، شرکت ایران خودرو برای رعایت استانداردهای ایمنی جدید، تغییراتی را در تجهیزات خودرو پژو پارس XU7P اعمال کرد.
در جستجوی دانش جدید و توانمندیهایی برای راه حل مسائل مختلف، پژوهشگران و متخصصان همواره در تلاشند تا با نگاهی نوآورانه به موضوعات مختلف مسائل را مورد بررسی قرار دهند. یکی از روش های رایج در این زمینه، بهبود و بازنویسی متون موجود است. این عمل باعث می شود تا متن اصلی بهبود یابد و در عین حال تا حد ممکن ارائه دهنده ایدهها و مفاهیم اصلی منبع باقی بماند. در این روش، متن اصلی با توجه به منطق و آمار در نظر گرفته شده و بازنویسی می شود تا متن نهایی با قدرت بیشتری از مفاهیم و ایدههای اصلی برخوردار شود. این عمل کمک می کند تا متن به صورت شفافتر و درک پذیرتری به خواننده ارائه شود و در نهایت باعث افزایش کیفیت محتوا می شود. برای باز نوشتن یک مقاله، لازم است نه تنها به محتوای مقاله توجه شود، بلکه ساختار، عناصر و واژگان مورد استفاده نیز مورد بررسی و بهبود قرار گیرند.
براساس اطلاعات رسمی منتشر شده، پارس XU7P از این پس با استفاده از چراغ دیلایت (چراغ روشنایی در روز) و چراغ پوزیشن لامپ (چراغ روشنایی عقب در روز) تولید خواهد شد. دیلایت جدید پارس XU7P مشابه به کار گرفته شده در مهشکنهای جلوی خودروهای دیگر است.
نکته جالب توجه اینجاست که تنها خانواده پژو پارس XU7P دارای این دو آپشن جدید است و در حال حاضر برای پارس TU5 یا همان پارس LX، این آپشنها وجود ندارد. در جدول زیر، تفاوت کد کلاس پارس XU7P سری جدید (با چراغ دیلایت و پوزیشن) و سری قدیم (بدون چراغ دیلایت و پوزیشن) را مشاهده میکنید:
نوع خودرو | کد کلاس قدیم | کد کلاس جدید |
---|---|---|
پارس XU7P | 35101 | 35106 |
پارس XU7P سفارشی | 35103 و 35105 | 35108 |
پارس XU7P سفارشی ELX | 35102 | 35107 |
منبع اطلاعات جغرافیایی خودرو ها بر اساس تکنولوژی موقعیت یاب جی پی اس (GPS) و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) است. این سیستم نقشه برداری را در اختیار ما قرار می دهد، بنابراین ما می توانیم دقیقا مکان هر خودرو را در هر لحظه تعیین کنیم. همچنین، تکنولوژی GPS ما را قادر می سازد تا اطلاعاتی مانند سرعت، فاصله طی شده و مسیر طی شده در طول زمان را دریافت کنیم. این اطلاعات با استفاده از سیستم GIS تجزیه و تحلیل می شوند و در یک پایگاه داده ذخیره می شوند. به این صورت، ما دارای یک نقشه دقیق از ترافیک و جابجایی خودروها در طول زمان هستیم که می تواند به ما در برنامه ریزی مسیرها و بهینه سازی ترافیک کمک کند.1
ادامه تولید پژو پارس در 1402
در ماه فروردین سال ۱۴۰۲، آقای محسن رضایی منش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات شرکت ایران خودرو، اظهار داشت که روزانه بیش از ۶۰۰ دستگاه پژو پارس در سایتهای فارس، خزر، کرمانشاه و خراسان تولید میشوند. وی تاکید کرد که این خودرو موفق شده است تا آزمونهای ایمنی عابران پیاده را در مرکز آزمون بینالمللی با موفقیت قبول کند و هنوز هم در لاین آماری ایران خودرو حضور دارد.

وی توضیح داد که محصول جدید ایران خودرو به نام وانت آریسان 2، که در نیمه دوم سال 1401 به تولید انبوه رسیده است، با اعمال تغییرات مهندسی، موفق به بهبود استاندارد ایمنی برای عابران پیاده شده است.
محصول ایران خودرو به نام تارا توانست استاندارد ایمنی عابر پیاده را کسب کند. در آزمونهای تصادف با عابرین پیاده، تارا عملکرد بسیار خوبی داشته است. علاوه بر تارا، محصولات دیگری مانند راناپلاس، دناپلاس، پژو ۲۰۷ و سورن پلاس و کراس اور ری را نیز توانسته اند این استاندارد را کسب کنند.
استاندارد ایمنی عابر پیاده ECE-R۱۲۷، یکی از استانداردهای اروپایی معتبر است که برای ورود به بازار این کشورها ضروری است. این استاندارد به طور منظم در مراکز تست معتبر اروپایی بررسی میشود و با استانداردهای بینالمللی روز جهان هماهنگ است.
ارزان ترین پارس XU7P به بازار آمد
اردیبهشت ۱۴۰۱: در صورتی که از خبرهای جدید پژو پارس آگاهی دارید، حتما میدانید که نخستین نسخه از این خودرو، با نام پارس XU7P سفارشی و با شماره کلاس ۳۵۱۰۳، در دوران نیمهٔ زمستان سال ۱۴۰۰ معرفی شد. نسخهٔ دوم از پارس به همراه موتور جدید نیز با شماره کلاس ۳۵۱۰۲، در اوایل بهار سال ۱۴۰۱ به بازار ایران وارد شد.
اما در اوایل تابستان سال ۱۴۰۱، شرکت ایران خودرو، ارزانترین عضو این خانواده را نیز معرفی کرده است. این عضو تازه وارد است و کد کلاس آن نیز ۳۵۱۰۱ اعلام شده است. بنابراین باید آن را به عنوان نسخه پایه پژو پارس سال موتور جدید بدانیم. فروش پارس سال XU7P از اواخر تیرماه سال ۱۴۰۱ شروع شده است، اما موعد تحویل آن ۹۰ روز طول خواهد کشید؛ بنابراین احتمالاً از اواخر تابستان امسال، آن را در خیابانها خواهیم دید. اجازه دهید یکبار دیگر، قیمت هر سه تیپ پژو پارس سال موتور جدید را باهم مرور کنیم:
- پارس سال XU7P : قیمت 165.6 میلیون تومان.
- پارس سال XU7P سفارشی : قیمت 185 میلیون تومان.
- پارس سال XU7P سفارشی ELX : قیمت 208.9 میلیون تومان.
با توجه به آخرین خبرهای مربوط به مجموعه خودروسازی پژو، میتوانید در مورد تفاوت قیمت بین سه تیپ از خودروی پژو پارس سال جدید، اطلاعات جالبی کسب کنید.
تفاوت انواع پژو پارس سال
پس از انتشار اطلاعات اولیه درباره اتومبیل پژو پارس جدید در سال 1401، حالا مطمئن میشویم که شرکت ایران خودرو در آینده نزدیک، علاوه بر معرفی مدل پارس TU5 سفارشی ELX، در حال تولید نسخه دیگری یعنی پارس XU7P سفارشی ELX نیز است.
در زیر، جدولی را میبینید که تفاوتهای بین انواع خودروی پژو پارس سال ایران خودرو را نشان میدهد:
پارس سال | XU7 | XU7P | XU7P سفارشی | XU7P سفارشی ELX |
---|---|---|---|---|
کد کلاس | 28242 | 35101 | 35103 | 35102 |
رینگ | 14 فولادی | 14 فولادی | 15 آلومینیومی | 15 آلومینیومی |
ترمز دیسکی عقب | - | - | دارد | دارد |
شیشه دودی عقب | - | - | دارد | دارد |
مانیتور | - | - | - | دارد |
دوربین عقب | - | - | - | دارد |
سنسود باد تایر | - | - | - | دارد |
سنسور نور | - | - | - | دارد |
سنسور باران | - | - | - | دارد |
صندلی برقی جلو | - | - | - | دارد |
صفحه کیلومتر جدید | - | - | - | دارد |
دسته راهنمای جدید | - | - | - | دارد |
منبع اطلاعات جغرافیایی خودرو ها بر اساس تکنولوژی موقعیت یاب جی پی اس (GPS) و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) است. این سیستم نقشه برداری را در اختیار ما قرار می دهد، بنابراین ما می توانیم دقیقا مکان هر خودرو را در هر لحظه تعیین کنیم. همچنین، تکنولوژی GPS ما را قادر می سازد تا اطلاعاتی مانند سرعت، فاصله طی شده و مسیر طی شده در طول زمان را دریافت کنیم. این اطلاعات با استفاده از سیستم GIS تجزیه و تحلیل می شوند و در یک پایگاه داده ذخیره می شوند. به این صورت، ما دارای یک نقشه دقیق از ترافیک و جابجایی خودروها در طول زمان هستیم که می تواند به ما در برنامه ریزی مسیرها و بهینه سازی ترافیک کمک کند.1
بدیهی است که از ابتدای سال 1401، فروش مدل پارس سال با کد کلاس 28242 متوقف شده و از اواسط همان سال، مدل پارس سال با کد کلاس 35101 در بازار قرار گرفته است.
مشخصات پژو پارس با موتور XU7P
خودروسازی ایران پس از تابستان سال ۱۴۰۰، تولید خودروی پژو پارس با موتور بهروزرسانی شده یورو ۵ را آغاز کرده است. در این نسخه از پژو پارس، از موتور +XU7 یا به نام XU7P استفاده میشود. بنابراین پژو پارس سال، فقط با این موتور مجهز خواهد شد. البته قابل تصور است که در صورت ادامه تولید پارس دوگانه سوز، این خودرو نیز با موتور جدید XU7P دوگانه سوز ساخته خواهد شد. طبق اطلاعات رسمی شرکت ایران خودرو، در پژو پارس با موتور XU7 پلاس، تغییرات زیر انجام شده است:
- ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو5.
- افزایش 10 درصدی توان و گشتاور.
- کاهش مصرف سوخت (از 9 لیتر به 7 لیتر)
- تغییر نمای ظاهری موتور.
- تغییر ضرایب دنده برای انطابق با موتور جدید.
- تغییر سیستم هوا رسانی و خنککاری موتور.
- بهبود بوستر ترمز.
- رگلاتور جدید (در مدلهای دوگانه).
ایران خودرو برای ارتقاء کیفیت و عملکرد پارس XU7P، بهبودهای فنی بسیاری را ارائه کرده است. همچنین، چندین آپشن جدید برای این خودرو در نظر گرفته شده است. با این حال، این آپشن ها هنوز در نسخه های قابل تحویل به مشتری تایید نشده اند و باید صبر کنیم تا اطلاعات بیشتری در این مورد منتشر شود. طبق گفته های اولیه از سوی ایران خودرو، پارس XU7P در چندین کلاس مختلف در بازار آمده و تفاوت های آن در آپشن های مختلف است.
- ترمز عقب دیسکی.
- رینگ 15 اینچ آلومینیومی.
- شیشه دودی عقب.
امکانات دیگری مانند اتولاک برای قفلشدن درها بعد از حرکت، مسترلاک برای قفلشدن یا بازشدن درها با یک دکمه، اتوفلاشر برای روشنشدن فلاشر در ترمزگیری شدید و سیستم اخطار سرقت با بوق که در پارس سال XU7 وجود داشتند، دیگر در پارس سال XU7P وجود ندارند.
در دنیای امروز، فناوری به طور فزاینده ای به رشد و توسعه می پردازد و تاثیر فراوانی بر زندگی ما دارد. از اینرو، حکومت ها و سازمان ها به دنبال روش های جدید برای بهینه سازی عملکرد و افزایش کارایی هستند. یکی از این روش ها، استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است. هوش مصنوعی، قدرت تجزیه و تحلیل داده ها را بهبود بخشیده و به سازمان ها کمک می کند تا تصمیمات بهتری بگیرند و عملکرد خود را بهبود بخشند. با این ابزار ها، می توان نقاط ضعف را مشخص کرده و به بهبودی بپردازیم تا توانائی ما در مسائل مربوط به فناوری را افزایش دهیم.
ایران خودرو به جای استفاده از موتور قدیمی در مدلهای سمند سال و پژو 405 دوگانهسوز (تاکسی)، قصد دارد از موتور XU7 پلاس جدید استفاده کند.
تفاوت پارس XU7P و پارس XU7
شهریور ۱۴۰۰: به منظور رعایت استانداردهای زیست محیطی، ایران خودرو تصمیم گرفت موتور XU7 را توسعه داده و بهبود بخشیده و با نام XU7+ یا XU7P به بازار عرضه کند. این نسخه بهبود یافته از سال ۱۳۹۹ به صورت آزمایشی تولید شده است و در سال ۱۴۰۰ به تولید انبوه میرسد. طبق برنامه ریزی شده، ایران خودرو تا سال ۱۴۰۶ از موتور XU7P استفاده میکند. در ادامه، ویژگیهای مهم این موتور را برایتان معرفی خواهیم کرد.
ماکزیمم گشتاور قابل تولید در موتور XU7 Plus اکنون با منحنی یکنواختتری عملکرد دارد و از حالت قلهای که در مدل XU7 وجود داشت به طور کامل خارج شده است.
موتور XU7P شامل برخی قطعات جدید است که طراحی آنها تا کاملاً جدید است. این قطعات نسبت به نسخههای قبلی موتور بهبودهای زیادی در عملکرد و کارایی داشته و دارای تکنولوژی پیشرفتهتری هستند. با استفاده از این قطعات جدید، موتور XU7P عملکرد بهبود یافته و قادر به ارائه قدرت و کارایی بهتری است. علاوه بر این، طراحی این قطعات همچنین به جلوه زیبایی موتور کمک کرده و ظاهری آرگونومیک و جذاب به آن بخشیده است.
- میل بادامک.
- میل لنگ.
- پوسته یاتاقان.
- سر سیلندر.
- مجموعه شاتون.
- رینگ و پیستون.
- روغن موتور.
- مجموعه کلاچ.
- قالپاق سوپاپها.
- ورودی هوا.
در موتور XU7P ایران خودرو، شمع و تسمه بهبود یافتهای دارند که علاوه بر بهبود عملکرد، عمر طولانیتری نیز دارند.
در این مقاله، اشاره شده است که واشر سرسیلندر موتور مورد استفاده، با موتور XU7 دوگانهسوز مشابه است. با این حال، بهبودیافته است و کیفیت آن بهتر شده است.
با اضافهشدن منبع انبساط جداگانه به موتور XU7 پلاس، سیستم خنککاری آن بهصورت اتوماتیک عمل میکند و به همان شکلی که در موتورهای TU5 و EF7 استفاده میشود، عمل میکند.
توان و گشتاور در موتور XU7P بهبود یافته است، با حدود 10% افزایش. همچنین، در سرعت 120 کیلومتر برساعت، دور موتور حدود 500RPM کاهش یافته است. این تغییرات باعث کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور میشود.
نست تراکم در موتور XU7 از 9.3 به 10.5 در موتور XU7P افزایش یافته است.
با توجه به ارتقای توان و گشتاور در موتور XU7P، اندازه دیسک و صفحه کلاچ آن افزایش یافته است. این تغییرات باعث دوام بیشتری در این قطعات میشود.
میانگین قدرت موتور XU7 به 65 کیلووات در 6000 دور در دقیقه میرسید. اما در موتور XU7P، این میانگین قدرت به حدود 72 کیلووات در 5500 دور در دقیقه افزایش یافته است.
میانگین گشتاور موتور XU7 در دور موتور ۳۰۰۰، ۱۳۳ نیوتن متر بود. اما در موتور XU7P به ۴۲۰۰ دور در دقیقه، میانگین گشتاور به ۱۴۶ نیوتن متر افزایش یافته است.
موتور XU7 پلاس ایران خودرو هنوز از نوع 8 سوپاپ استفاده میکند، اما به دلیل هزینههای بالا، نسخه 16 سوپاپ آن توسط ایران خودرو رد شده است.
بازنویسی: دور آرام موتور XU7P حدود 150 دور در دقیقه کاهش یافته و به 700 دور در دقیقه رسیده است. هرچند در دورهای پایین، صدای تولیدی موتور XU7P تغییری نکرده است.
در موتور جدید XU7 پلاس، استاندارد آلایندگی به یورو 5 ارتقا یافته است و همچنین مصرف سوخت آن نسبت به مدل قبلی 1.2 لیتر کمتر شده است. پیشبینی میشود که با استفاده از این موتور جدید، شتاب خودروها حدود یک ثانیه بهبود یابد.
موتور XU7+ از مالکیت ایران خودرو برخوردار است و به همین دلیل لوگوی پژو از روی آن حذف شده و جایگزینی آن با لوگوی ایران خودرو روی محصولات این شرکت صورت میگیرد. همچنین، تا 95% از اجزای موتور XU7P داخلیسازی شده است.
یکی از تغییرات مهمی که در موتور جدید اتفاق افتاده است، بهروزرسانی نرمافزار ECU است که به عنوان یک پلتفرم و سختافزار استفاده میشود. با این حال، سخت افزار ECU خود تغییری نکرده است و تغییرات صرفاً مربوط به نرمافزار آن میباشد. همچنین باید یادآوری کرد که کالیبراسیون نسخه بنزینی این موتور با نسخه دوگانه سوز متفاوت است.
دریچه گاز موتور XU7P هنوز از نوع مکانیکی استفاده میکند، اما شرکت ایران خودرو در حال تلاش است تا دریچه گاز برقی را روی این موتور نصب کند. اگر این کار انجام شود، امکان نصب کروز کنترل در این محصولات نیز فراهم میشود.
17- گیربکس به همراه موتور XU7P با گیربکس پژو ۴۰۵ وراثت چندانی نداشته و تنها تغییراتی که در آن صورت گرفته است، مربوط به نسبت دنده نهایی آن است. با اینکه وزن گیربکس کم شده است، باقی نسبتهای دنده ها برابر با موتور XU7 قبلی است.
به حال حاضر، ایران خودرو برنامهای برای نصب گیربکس جدید MT6 روی موتور XU7P ندارد. با این حال، از نظر فنی، این امکان موجود است.
19- موتور بهبود یافته در عملکرد قدرت و شتاب بر روی پژو پارس XU7P بهبود یافته است. اگر اما تلفات مکانیکی برای شما مهمتر است، پارس XU7P را بهتر از سمند XU7P در نظر بگیرید.
افشای تصاویر پارس بهینه
در آذر ماه 1400، تصاویری در مورد یک اتومبیل پژو پارس سفید انتشار یافته است. هنوز مشخص نیست که این خودرو نمونهای آزمایشی یا سفارشی است یا اینکه یک نسخه جدید از پژو پارس پلاس است. با وجود این، توجه به جزئیات این تصاویر، به ما اطلاعات جالبی میدهد.
از آنجایی که در تصویر زیر مشاهده میکنید، در بخش عقب این پارس، دوربین عقب نصب شده است و در زیر سپر، یک دیفیوزر عجیب و غریب قرار دارد. همچنین در بخش جانبی، میتوان شیشههای دودی عقب و رینگ 15 پره را مشاهده کرد. به دلیل عدم منتشر شدن عکسی از بخش جلویی، جزئیات کابین را بررسی میکنیم.
در داخلی پارس جدید، تغییراتی صورت گرفته است. غربیلک فرمان اکنون دارای روکش چرمی است و دکمه کروز کنترل اضافه شده است. همچنین دسته راهنما به شکلی مشابه 206 تغییر کرده است. قرار دادن یک مانیتور لمسی، اضافه کردن سنسور فشار باد تایر و همچنین تغییر طراحی رودری و افزودن روکش چرم به صندلیها، از دیگر تغییراتی هستند که در این نسخه جدید پارس به چشم میخورند.
اما نکته جالبتر این است که این خودرو از سنسور نور استفاده میکند و احتمالا چراغهای جلو نیز با لامپهای دیلایت نئونی (مانند دنا پلاس) مجهز شدهاند. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا این پژو پارس فقط یک نسخه سفارشی توسط آپکوست است یا یک نسخه جدید از پارس ایران خودرو خواهد بود.
تولید پژو پارس سال جدید
در فروردین 1400، بعد از معرفی دنا پلاس، ایران خودرو محصول دیگری با نام سورن جدید را به بازار عرضه کرد. این خودرو در ادامه رانای جدید نیز معرفی شد که تحویل آنها از پاییز 1399 آغاز شده بود.
در سال 1400، ایران خودرو قصد دارد دو محصول جدید را به خانواده پلاس اضافه کند. یکی از این محصولات سمند پلاس میباشد که احتمالاً سمند LX را جایگزین خواهد کرد. خودرو دیگری نیز با نام پژو «پارس پلاس» عرضه خواهد شد که به عنوان «پارس بهینه» نیز شناخته میشود.
پژو پارس پلاس در سال 1400 به جای پارس معمولی عرضه خواهد شد. عرضه این محصول جدید هنوز همراه با تصاویری نشده است، اما برای انتظار میرود که مشابه سایر اعضای خانواده پلاس ایران خودرو باشد، با تغییرات ظاهری مانند اضافه شدن چراغهای دیلایت و تغییر گرافیک چراغها. برای داخل کابین پارس پلاس نیز ممکن است تغییراتی در انتظار باشد.
- تغییر غربیلک فرمان،
- صفحه کیلومتر جدید،
- تغییر رودریها و پنل دکمهها،
- تغییر ادوات کنسول وسط،
قسمت تجهیزات، در حال حاضر مشخص نیست، اما به نظر میرسد که ایران خودرو در سال 1400 قصد ارتقای تجهیزات خانواده پژو پارس را دارد. این مسئله هنگامی مشخص شد که ایران خودرو در نمایشگاه قطعات سال 1399، بهبودهای جدید پژو پارس را رونمایی کرد. اگر این بهبودها واقعی باشند، احتمالا در سال 1400، در برخی از مدلهای پارس، تمامیتهای جدیدی را خواهیم دید.
- کروز کنترل
- مانیتور لمسی
- دوربین عقب
- نویگیشن
- روکش چرم فرمان
- روکش چرم صندلیها
- سنسور باد تایر

پژو پارس پلاس، در کنار تغییرات ظاهری و تجهیزات جدید، به نظر می رسد که با گیربکس 5 سرعته دستی و موتور XU7 پلاس به بازار عرضه خواهد شد. این موتور همچنین مطابق با استاندارد یورو 5 است و مصرف سوخت کمتری دارد و قدرت و گشتاور بیشتری نیز دارد.
به عنوان واکنش به برخی گزارشها، ایران خودرو ممکن است از پارس جدید برای خودروهای خود استفاده کند. اگر این اطلاعات درست باشند، احتمالاً گیربکس 6 سرعته دستی (MT6) جدید نیز در خودروهای ایران خودرو دیده خواهد شد.
موتور جدید XU7 پلاس برای پژو پارس جدید
ماه مرداد سال 1399، موتور XU7 جدید شرکت ایران خودرو با نام XU پلاس (XUP) وارد مرحله تولید انبوه شد. این پروژه که از اواخر سال 98 در شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو آغاز شده است، به منظور ارتقای استاندارد آلایندگی از یورو 4 به یورو 5 طراحی شده است. همچنین، ایران خودرو توانسته است علاوه بر رسیدن به این هدف، مصرف سوخت این موتور را تا 7.7 لیتر کاهش دهد و قدرت و گشتاور آن را 10% افزایش دهد.
موتور XU پلاس دارای 35 تغییریافته نسبت به XU7 است و از آنجایی که بصورت پایه گازسوز ساخته شده، امکان استفاده از آن در محصولات دوگانه سوز ایران خودرو نیز وجود دارد. موتور XU پلاس از اواخر سال 99 و با همان ظرفیت تولید XU7 که معادل 100 هزار دستگاه در سال است، به مرحله تولید نهایی میرسد و علاوه بر خانواده پژو پارس، برای انواع سمند ایران خودرو و همچنین پژو 405 دوگانه سوز نیز قابل استفاده خواهد بود.
امکانات حذف شده از پژو پارس چیست؟
در ماه فروردین سال ۱۳۹۹، علاوه بر تفاوتهای فنی، تیپهای مختلف پژو پارس تجهیزات متفاوتی نیز دارند. ایران خودرو در گذشته بارها گزینههای موجود برای پژو پارس را تغییر داده است، بنابراین بحث درباره داشتهها و نداشتههای نسخههای قدیمی پارس، به طور قابلتوجهی مفید نیست. الان میرویم سراغ نسخههای تازهتولید شده از پارس.

همانطور که در مورد دنا پلاس نیز میدانیم، ایران خودرو در نیمه دوم سال ۹۷، برخی ویژگیها را از خانواده پژو پارس حذف نموده است.
- حذف رینگ آلومینیومی
- حذف ترمز عقب دیسکی
کد کلاس پژو پارس چیست؟
شرکت ایران خودرو در سال جاری، به مشتریان خود مدلهای متنوعی از خودروهای پژو پارس ارائه میدهد، از جمله پژو پارس LX، پژو پارس سال و همچنین پژو پارس دوگانه سوز. برای شروع، بدین واقعیت بپردازیم که مدلهای پژو پارس با شمارههای سه رقمی مختلفی نامگذاری میشوند، به عنوان مثال:
مدل خودرو | کد کلاس خودرو |
---|---|
پارس سال موتور XU7 | **282 |
پارس سال موتور XU7P | **351 |
پارس ELX موتور XU7 | **284 |
پارس ELX موتور XUM | **210 |
پارس ELX موتور XU7P | **351 |
پارس ELX موتور TU5 | **285 |
پارس موتور TU5 | **285 |
پارس اتوماتیک | **287 |
پارس دوگانه سوز | **283 |
همانطور که در جدول بالا میبینید، دو رقم آخر کد هر کلاس با علامت (**) مشخص شده است. این دو رقم آخر، نوع آپشنها را نشان میدهند.
پژو پارس موتور زانتیا چیست؟
ایران خودرو، در ابتدا نسخه های اولیه پژو پارس را با موتور XU7 تولید می کرد که دارای 8 سوپاپ بود. اما پس از آن، سایپا آغاز به مونتاژ زانتیا با همین موتور اما با دو میل سوپاپ کرد. ایران خودرو هم به طور فوری به موتور پیشرانه بهبود یافته رفت. به همین ترتیب در سال 1382، نسخه جدیدی با نام پارس ELX تولید شد که بعدها به عنوان پژو پارس موتور زانتیایی نیز شناخته می شود.
چرا پژو پارس اتوماتیک تولید نشد؟
در اواخر دهه 80 میلادی، بازار خودروی پژو 206 به شدت محبوب شده بود. به همین دلیل، ایران خودرو تصمیم گرفت که با استفاده از خانواده 206، یک خودروی جدید به نام پژو پارس تولید کند. در این برنامه، پیشرانه 206 تیپ 5 با جعبهدنده 206 تیپ 4 ترکیب شد و نتیجهٔ آن در سال 1388 به بازار عرضه شد.

متن اصلاح شده:
دوباره باید تاکید کنیم که جعبه دنده اتوماتیک پژو پارس همانطور که در تیپ چهار وجود دارد با تیپ شش متفاوت است. جعبه دنده تیپ چهار بدون ترانزیستور است ولی تیپ شش این قابلیت را دارد.
تولید خودروی پژو پارس اتوماتیک همواره معضلی بوده است! در اوایل دهه 90، به دلیل تحریمها، پژو از بازار ایران خداحافظی کرد. این اقدام فرانسویها باعث متوقف شدن تولید پژو 207 شد و همچنین کارخانه ایران خودرو را در تأمین جعبهدنده AL4 دچار مشکل کرد. بنابراین در سال 91 چرخه تولید تیپ 6 و در سال 93 چرخه تولید پژو پارس اتوماتیک به پایان رسید.
بعد از امضای برجام در سال 94، خودروی پژو به بازار ایران بازگشت و این موضوع باعث شد تا تولید پژو پارس اتوماتیک در نیمه دوم سال 96 دوباره آغاز شود. اما پس از خروج پژو سیتروئن در سال 97، تولید پارس اتوماتیک به تدریج کاهش یافت و در نیمه اول سال 98 کاملاً متوقف شد.
پژو پارس داشبورد جدید چیست؟
در اواخر سال ۹۲، شرکت ایران خودرو داشبورد جدید خود را برای مدلهای پژو ۴۰۵ و پژو پارس معرفی کرد. این داشبورد بسیار شبیه به داشبورد سوناتا بود و به همین دلیل در بازار به آن به عنوان "داشبورد سوناتایی" نیز اشاره میشد.

داشبورد جدید مدل پژو پارس با ظاهری بهتر نسبت به نمونههای قبلی عرضه شده است، اما یک نقص جزئی دارد. این داشبورد با استفاده از جنس پلاستیک خشک ساخته شده است، که به معنی این است که پس از گذشت چند سال، باید با مشکلات سروصداهای کابین نیز روبرو شویم. ویژگیهای این داشبورد جدید شامل موارد زیر میباشد:
- تغییر صفحه کیلومتر
- اضافه شدن تریم طرح چوب
- اضافه شدن دکمه های کنترلی فرمان
قیمت پژو پارس سال
در جدول زیر، قیمت نمایندگی ایران خودرو (قیمت مصوب فروش) برای انواع خودروی پژو پارس در سال بررسی شده است.
پارس سال | XU7P | XU7P سفارشی | XU7P سفارشی ELX |
---|---|---|---|
بهمن 1400 | - | 164.9 | - |
اردیبهشت 1401 | - | 185 | 208.9 |
تیر 1401 | 165.6 | ثابت | ثابت |
اردیبهشت 1402 | 257.7 | - | - |
در جدول فوق، قیمتها به صورت میلیون تومان آورده شده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت ها و شرایط فروش خودروهای پژو پارس، میتوانید از لینک های زیر استفاده کنید: - لینک اول: برای مشاهده قیمت های موجود در بازار آزاد - لینک دوم: برای آخرین قیمت خودروهای شرکت پژو - مقاله مرتبط: برای اطلاع از شرایط فروش فوری و پیش فروش خودروهای پژو پارس - لینک آگهی ها: برای مشاهده آخرین آگهی های مربوط به خودروهای پژو پارس
دفترچه پژو پارس سال
متن اصلاح شده: دریافت کتابچه های انواع خودروهای پژو ایران خودرو، از جمله کتابچه پژو پارس و سایر خودروهای موجود در بازار ایران، رایگان است.
روغن موتور مناسب پژو
اگر شما مالک خودروهای پژوی ایران خودرو هستید، از جمله پژو 206، پژو 207، پژو 301 وارداتی، پژو 405، پژو 508 وارداتی، پژو 2008 و پژو پارس، در این مقاله اطلاعات جالب و مفیدی درباره زمان تعویض روغن موتور پژو، روش صحیح تعویض روغن پژو و نوع مناسب روغن موتور براساس توصیه ایران خودرو را خواهید یافت. برای راهنمایی بیشتر، توصیه میشود مطالب دیگر مرتبط و مناسب این مسئله را نیز مطالعه کنید.
قیمت لوازم یدکی پژو پارس
در این مقاله، ما به بررسی قیمت لوازم یدکی برخی از مدلهای اتومبیلهای پژو میپردازیم. برای شروع، لیست قیمت قطعات بدنه برای پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5 را بررسی میکنیم. همچنین، میتوانیم بازار قیمت لوازم یدکی برای مدلهای دیگری از پژو مانند 405، پارس و 207 را نیز مورد بررسی قرار دهیم. اگر قصد تعمیر یا تغییر قطعات اتومبیل پژو را دارید، این مقاله میتواند به شما راهنمایی کند تا بتوانید هزینههای مربوطه را به طور دقیق تخمین بزنید.