آمار تولید خودروسازان ایران در 1404

اخبار خودرو


کارنامه خودروسازان در ابتدای سال 1404

با گذشت از فروردین ماه ۱۴۰۴، آمار تولید سه خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد که مجموع تولید خودروهای سواری به ۴۴ هزار و ۵۶۵ دستگاه رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴۲ هزار و ۳۹۲ دستگاه بود، رشد ۵.۱ درصدی معادل ۲ هزار و ۱۷۳ دستگاه را به همراه داشته است. جالب توجه است که این افزایش تولید تنها به عملکرد ایران‌خودرو نسبت داده می‌شود و سایر خودروسازان با کاهش تولید روبه‌رو بوده‌اند.

ایران‌خودرو در فروردین‌ماه سال جاری موفق شد ۲۹ هزار و ۱۰۷ دستگاه خودروی سواری تولید کند، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۳ هزار و ۳۱۵ دستگاه بود. این خودروساز بزرگ ایرانی با افزایش ۵ هزار و ۷۹۲ دستگاهی، به رشد ۲۴.۸ درصدی در تولید خود دست یافته است. بیشتر تولیدات ایران‌خودرو به خانواده پژو اختصاص دارد، هرچند که در حال حاضر تنها پژو ۲۰۷ از این مجموعه در خط تولید فعال است. در فروردین‌ماه امسال، تعداد تولید پژو به ۹ هزار و ۱۴۰ دستگاه رسید که نسبت به ۱۰ هزار و ۸۰۵ دستگاه سال گذشته، افت ۱۵.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

گروه خودرویی سورن با تولید ۷ هزار و ۸۲۸ دستگاه عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده و نسبت به تیراژ ۳ هزار و ۲۳۷ دستگاهی در فروردین سال گذشته، رشد چشم‌گیری بیش از دو برابر را تجربه کرده است. به علاوه، تولید خودرو دنا نیز از ۴ هزار و ۷۸۸ دستگاه به ۵ هزار و ۳۴۹ دستگاه افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد ۱۱ درصدی است.

تولید خودرو رانا به‌طور کامل متوقف شده است، در حالی که در فروردین ۱۴۰۳، تیراژ این محصول به ۹۶۰ دستگاه رسید. هنوز هیچ اطلاعیه رسمی در مورد توقف تولید این خودرو منتشر نشده است. در همین حال، تولید هایما در فروردین‌ماه به ۱,۴۰۳ دستگاه افزایش یافته، در حالی که در سال گذشته تنها ۶ دستگاه از این خودرو تولید شده بود.


تولید خودرو تارا با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده و از ۲۳۷۶ دستگاه در فروردین ۱۴۰۳ به ۴۶۷۰ دستگاه در سال جاری افزایش یافته است که نشان‌دهنده رشد قابل توجهی معادل ۹۶.۴ درصد می‌باشد. همچنین، آمار دیگری در خصوص خودروهای ناقص یا تجاری‌نشده ارائه شده که تعداد آن‌ها به ۱۹۴ دستگاه می‌رسد. در ضمن، Iran-Khodro همچنین ۷۱۷ دستگاه از دیگر محصولات خود را تولید کرده است.


سایپا، به عنوان دومین بزرگ‌ترین خودروساز ایران، در فروردین‌ماه تنها موفق به تولید ۱۱ هزار و ۳۸ دستگاه خودروی سواری شد. این آمار نشان‌دهنده کاهش ۲۲.۳ درصدی (معادل ۳ هزار و ۱۶۶ دستگاه) نسبت به تولید ۱۴ هزار و ۲۰۴ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته است. بیشترین بخش از تولید این شرکت مربوط به خانواده X200 است که شامل مدل‌های تیبا، کوییک و ساینا می‌شود. در این ماه، تولید این خانواده به ۹ هزار و ۷۰ دستگاه رسیده که نسبت به ۱۰ هزار و ۸۷۳ دستگاه سال قبل، افت ۱۶.۶ درصدی را تجربه کرده است. همچنین، تولید خودرو شاهین نیز با کاهش ۴۰ درصدی، از ۳ هزار و ۳۳۱ دستگاه به هزار و ۹۶۸ دستگاه کاهش یافته است.


در فروردین‌ماه، پارس‌خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور، تعداد ۴۴۲۰ دستگاه خودروی سواری تولید کرد. این رقم در مقایسه با ۴۸۷۳ دستگاه تولید شده در بازه زمانی مشابه سال گذشته، کاهش ۹.۳ درصدی معادل ۴۵۳ دستگاه را نشان می‌دهد.



در ماه فروردین، این شرکت فقط محصولات گروه Q200 و خودروی سهند را در خط تولید خود داشته است. تیراژ گروه Q200 با ۳۸۴۷ دستگاه، نسبت به فروردین ۱۴۰۳ با کاهش ۲۱ درصدی مواجه شده است. در عوض، سهند با رشد چشمگیری از تنها دو دستگاه در سال گذشته به ۵۷۳ دستگاه در فروردین امسال دست یافته است.



طبق گزارش مهر، در حال حاضر پارس‌خودرو هیچ‌گونه تولیدی از مدل کوییک معمولی انجام نداده است و با توجه به توقف تولید این خودرو از شهریور سال گذشته، به نظر می‌رسد که این مدل به‌طور کامل از سبد محصولات شرکت حذف شده است. همچنین در این ماه، تولید ساینا S نیز به صفر رسیده است.


افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید خودرو 

در اسفند 1403، شاخص قیمت تولیدکننده در حوزه «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر» از افزایش 37.4 درصدی هزینه‌های تولید خودرو نسبت به دی‌ماه سال گذشته حکایت دارد. تورم ماهانه این بخش در دی‌ماه 2.4 درصد ثبت شده که نسبت به آذرماه (10.6 درصد) کاهش یافته است، اما همچنان نشان دهنده روند صعودی هزینه‌هاست. فاصله معنادار 10.7 واحد درصدی میان تورم نقطه‌ای (37.4 درصد) و تورم سالانه (26.7 درصد) در صنعت خودرو، به شتاب‌گیری هزینه‌های تولید در ماه‌های اخیر اشاره دارد. این شکاف می‌تواند زنگ خطر افزایش فشارهای هزینه‌ای در آینده را به صدا درآورد و خودروسازان را با چالش‌های جدی مواجه کند.

افزایش 37.4 درصدی هزینه‌های تولید در شرایطی به وقوع پیوسته که قیمت فروش خودروها پس از 18 ماه ثبات قیمتی، در تاریخ 28 آبان ماه امسال به میزان 30 درصد افزایش یافته است. این شکاف قیمتی به شدت بر سودآوری و نقدینگی خودروسازان فشار وارد کرده است. با توجه به استمرار روند رو به رشد هزینه‌های تولید، خودروسازان به دنبال روش‌های جدیدی برای تعیین قیمت هستند و به تغییر شیوه قیمت‌گذاری به شکل نظارت پسینی فکر می‌کنند. طرح پیشنهادی آنان شامل تعیین قیمت خودروها به‌صورت ماهانه و متناسب با تغییرات واقعی هزینه‌های تولید است تا بتوانند فاصله‌ بین هزینه‌ها و درآمدها را کاهش دهند.

آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که گروه «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌‌‌تریلر» با ضریب 11.59 درصد، سهم قابل توجهی در شاخص قیمت تولیدکننده صنعتی دارد و این موضوع اهمیت فراوان این صنعت را در اقتصاد کشور نمایان می‌سازد. اما قیمت‌گذاری غیرواقعی و تأخیر در به‌روزرسانی قیمتها طبق هزینه‌های واقعی، چالش‌های قابل توجهی را برای این صنعت ایجاد کرده است. با وجود افزایش 30 درصدی قیمت مصوب در آبان ماه، قیمت‌ها در بازار آزاد همچنان به صورت مداوم افزایش یافته‌اند. این عدم توازن قیمت‌ها بین کارخانه و بازار آزاد نه تنها رانت و نارضایتی مصرف‌کنندگان را به همراه دارد، بلکه نشان‌دهنده عدم تعادل در عرضه و تقاضا در بازار خودرو نیز می‌باشد.

با توجه به روند صعودی تورم تولیدکننده در ماه‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود که در نیمه اول سال 1404 فشار برای افزایش مجدد قیمت خودروها بیشتر شود. در صورتی که قیمت‌ها به‌گونه‌ای متناسب با هزینه‌های واقعی تعدیل نشوند، احتمال کاهش تولید، افت کیفیت محصولات و افزایش زیان انباشته برای خودروسازان افزایش خواهد یافت. چندین عامل به افزایش هزینه‌های تولید خودرو کمک کرده‌اند، از جمله حذف ارز نیمایی و ایجاد نوسان در نرخ ارز تجاری، که وابستگی به واردات برخی از قطعات و مواد اولیه را به همراه داشته است. همچنین افزایش هزینه‌های انرژی، مشکلات نقدینگی و رشد هزینه‌های مالی نیز از عوامل کلیدی در این معضل به شمار می‌روند.

به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی صنعت خودرو در سال 1404، دستیابی به تعادل میان افزایش هزینه‌های تولید و محدودیت‌های قیمت‌گذاری خواهد بود. انتقال از قیمت‌گذاری دستوری به نظام نظارت پسینی، به همراه بهبود بهره‌وری و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید، می‌تواند به عنوان راهکاری مؤثر برای عبور از این چالش مطرح شود. تجارب پیشین نشان داده است که قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند به ناکارآمدی در تولید، افت کیفیت محصولات و شکل‌گیری بازارهای غیررسمی منجر شود. بنابراین، نیاز به بازنگری در روش‌های قیمت‌گذاری خودرو به منظور افزایش شفافیت، تقویت رقابت و حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان، از الزامات اساسی برای صنعت خودروسازی کشور به شمار می‌آید.

آمار تولید 11 ماه اخیر خودروسازان منتشر شد


اسفند 1403: بر اساس آخرین گزارش‌ها، تولید تجمعی خودروهای سواری در پایان بهمن‌ماه امسال نسبت به ۱۱ ماه گذشته کاهش یافته است. با این حال، تیراژ تولید خودرو در مقیاس ماهانه برای خودروسازان افزایش یافته است. در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان آمار تولید خودرو را منتشر نمی‌کند، اطلاعات ارائه شده توسط بزرگترین خودروسازان کشور به سامانه کدال بورس نشان‌دهنده کاهش تولید در ۱۱ ماه گذشته و افزایش تولید در ماه بهمن نسبت به دی‌ماه است.


طبق آمار اخیر، در 11 ماهه سال جاری، مجموع تولید خودروهای سواری توسط سه خودروساز اصلی ایران، شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به حدود 810 هزار دستگاه رسید. این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته، تولید این سه شرکت به بیش از 848 هزار دستگاه رسیده بود که نشان‌دهنده کاهش تقریبی 5 درصدی در تولید می‌باشد. با این حال، خودروسازان موفق شده‌اند تولید ماهانه خود را افزایش دهند. براساس گزارش‌های منتشر شده در سامانه کدال بورس، در بهمن ماه امسال، مجموع محصولات سواری تولیدی به 89 هزار و 913 دستگاه رسید که نسبت به تولید 82 هزار و 797 دستگاهی در دی ماه، رشد 8.6 درصدی را نشان می‌دهد.


ایران خودرو و پارس خودرو به عنوان بزرگ‌ترین و سومین خودروسازان داخلی، در ماه بهمن نسبت به دی‌ماه تولیدات بیشتری داشته‌اند. در حالی که تیراژ سایپا در این مدت کاهش یافته است. همچنین، پارس خودرو در تولید تجمیعی 11 ماهه با رشد قابل توجهی نسبت به دوره مشابه سال گذشته روبرو شده، اما ایران خودرو و سایپا از افت تولید رنج می‌برند.


طبق گزارش دنیای اقتصاد، وزارت صمت هدف‌گذاری کرده بود که تولید خودروهای سواری خودروسازان دولتی در سال جاری نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش یابد و به بالای یک میلیون دستگاه برسد. با این حال، آمار حاکی از آن است که خودروسازان در 11 ماه ابتدایی سال به این هدف نزدیک نشده‌اند. مجموع تولید خودروهای سواری این خودروسازان تا کنون کمتر از 810 هزار دستگاه بوده است. با یک ماه باقی‌مانده به پایان سال، تنها حدود 80 درصد از برنامه تعیین شده وزارت صمت در زمینه تولید خودرو محقق شده است. بر اساس هدف‌گذاری، باید تا پایان بهمن 920 هزار دستگاه خودرو تولید می‌شد، اما اکنون برای رسیدن به این هدف، تولید بیش از 200 هزار دستگاه در ماه پایانی سال الزامی است که به احتمال زیاد محقق نخواهد شد. در سال‌های گذشته، خودروسازان هرگز موفق به تولید 200 هزار دستگاه در یک ماه نشده‌اند و به نظر نمی‌رسد که این روند در اسفند 1403 تغییر کند.


برای دستیابی به تیراژ سالانه بالغ بر یک میلیون دستگاه خودرو سواری در سال جاری، نیاز به تولید متوسط ماهانه تقریباً 84 هزار دستگاه است. اما در عمل، خودروسازان در طی این سال به طور معمول تولید ماهانه خود را به مراتب کمتر از این حد انجام داده‌اند.


ایران خودرو: در 11 ماهه سال جاری، ایران خودرو موفق به تولید 477 هزار و 651 دستگاه انواع خودروهای سواری شده است. این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته، تیراژ تولید نزدیک به 492 هزار دستگاه بوده که نشان‌دهنده افت حدود 3 درصدی در حجم تولید می‌باشد. با وجود کاهش تجمعی در تولید، آمار نشان می‌دهد که تولید ماهانه این شرکت رشد مثبت داشته است. در بهمن ماه، ایران خودرو 57 هزار و 214 دستگاه خودرو سواری تولید کرده که این رقم نسبت به دی ماه، حاکی از افزایش 14 درصدی است. همانند گذشته، تولید بیشتر این شرکت به مدل‌های پژو اختصاص دارد، هرچند در حال حاضر تنها پژو 207 از این خانواده در حال تولید است. از ابتدای سال تا کنون، ایران خودرو موفق به تولید 154 هزار و 156 دستگاه پژو شده است. به رغم افت تقریبی 40 درصدی در تولید خانواده پژو نسبت به سال گذشته، در بهمن ماه تعداد تولیدات پژو به بیش از 16 هزار دستگاه رسیده است.


در میان محصولات مختلف ایران‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خودرو، خانواده سورن با تولید 116‌هزار و 354 دستگاه در 11 ماه گذشته، عملکردی قابل توجه داشت. میزان تولید این گروه خودرویی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به افزایش 106‌درصدی دست یافته است. براساس آمار منتشرشده در وب‌سایت کدال، خودروی دنا نیز توانسته در این دوره زمانی نسبت به سال قبل، تیراژ بیشتری را ثبت کند و تولید آن به 83‌هزار و 165 دستگاه رسیده که نشان‌دهنده افزایش 5.6‌درصدی است. با این حال، دیگر محصول این شرکت، یعنی رانا، با افت تولید مواجه شده و تا پایان بهمن‌ماه امسال تنها 15‌‌هزار و 833 دستگاه از آن به بازار عرضه شده است.


ایران خودرو در 11 ماه گذشته، تولید خودروی رانا را به بیش از 22 هزار دستگاه رسانده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش 28.5 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین این شرکت در همین بازه زمانی، 14 هزار و 808 دستگاه هایما را مونتاژ کرده است؛ در حالی که در 11 ماه گذشته، تعداد تولید هایما بیش از 20 هزار دستگاه بود که نشان‌دهنده افت 27 درصدی در تولید این خودرو است. مونتاژ هایما در سایت خراسان ایران خودرو انجام می‌شود. اما در بخش دیگر، ایران خودرو موفق به تولید 64 هزار و 264 دستگاه تارا شده که این رقم نسبت به تولید کمتر از 45 هزار دستگاه در 11 ماه گذشته، رشد بیش از 31 درصدی را به نمایش می‌گذارد.


در گزارش 11 ماهه ایران خودرو، گزینه‌ای به نام «سایر محصولات» با تیراژ 29 هزار دستگاه به چشم می‌خورد که نشان از رشد 61 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. علاوه بر این، این شرکت طی 11 ماه اخیر موفق به تولید 7 هزار و 440 دستگاه محصول ناقص نیز شده است.


سایپا در 11 ماهه ابتدایی سال جاری، بالاترین سهم از سبد محصولات خود را به خانواده ایکس 200 (شامل تیبا، کوئیک و ساینا) اختصاص داده است. طبق آمار منتشر شده در کدال، این شرکت موفق به تولید 237‌هزار و 387 دستگاه خودرو سواری در این مدت شده است. با توجه به تولید نزدیک به 263‌هزار دستگاه در همین بازه زمانی سال گذشته، سایپا با کاهش حدود 10 درصدی در حجم تولید خود روبرو بوده است. همچنین، در ماه بهمن این شرکت 23‌هزار و 227 دستگاه خودرو سواری دیگر به تولید رسانده که نسبت به دی‌ماه، نشان‌دهنده کاهش 5‌درصدی در تولید است.

سایپا در بخش تولید محصولات خانواده ایکس 200 طی 11 ماه نخست سال جاری موفق به تولید 192 هزار و 447 دستگاه شده است. این آمار نشان‌دهنده کاهش حدود 11 درصدی تیراژ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.值得注意 است که مدل تیبا در حال حاضر از خط تولید این گروه خودرو حذف شده است. همچنین، در این مدت سایپا 44 هزار و 911 دستگاه خودروی شاهین را نیز تولید کرده که این رقم نشان‌دهنده افت تقریبی 4 درصدی نسبت به 11 ماه قبل است. به علاوه، در بازه زمانی مورد بررسی، سایپا تنها 29 دستگاه آریا اتومات تولید کرده است که نسبت به 19 دستگاه تولیدی در سال گذشته، افزایش مختصری را با اضافه شدن تنها 10 دستگاه نشان می‌دهد.


پارس خودرو: این شرکت به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور، در 11 ماه گذشته موفق به افزایش تولید خود شده است. در این مدت، مدل‌های کوئیک دنده معمولی، ساینا اس، سهند و گروه Q200 به تولید رسیده‌اند. بر اساس گزارشی که به بورس ارسال شده، گروه Q200 پارس خودرو توانسته حدود 61‌هزار و 480 دستگاه خودرو تولید کند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، تیراژ تولید این محصول 71‌هزار و 400 دستگاه بوده و به همین دلیل پارس خودرو با کاهشی بیش از 7 درصدی در تولید این مدل مواجه شده است.



پارس خودرو در 11 ماه نخست سال جاری موفق به تولید 1,234 دستگاه کوئیک دنده‌ای شده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تعداد تولید این خودرو به حدود 22,000 دستگاه رسیده بود. در بهمن‌ماه امسال، هیچ تولیدی از این مدل گزارش نشده که نشان دهنده احتمال خروج آن از خط تولید است. همچنین، این خودروساز ایرانی در همین مدت 13,295 دستگاه سهند، یک محصول جدید، را تولید کرده که در سال گذشته تنها 50 دستگاه از آن ساخته شده بود. علاوه بر این، پارس خودرو 18,921 دستگاه ساینا اس را نیز در این بازه زمانی به تولید رسانده است، مدلی که در سال گذشته در این شرکت به هیچ وجه تولید نمی‌شد.


آمار تولید خودرو ناقص رشد کرد


بهمن 1403: طبق آخرین گزارش‌های شرکت کدال، تولید خودروهای ناقص بار دیگر به سطح بالایی رسیده است. بر اساس اطلاعات ارسال شده از سوی سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، این شرکت‌ها از آغاز سال تا پایان دی ماه، تعداد 719 هزار و 31 دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند. این در حالی است که در مدت مشابه سال 1402، تولید به 767 هزار و 293 دستگاه رسیده بود. به این ترتیب، سه خودروساز بزرگ ایران، شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، در این مدت 48 هزار و 262 دستگاه معادل 6.3 درصد کمتر از سال گذشته خودرو تولید کرده‌اند.


تولید خودرو در کشور از ابتدای سال جاری، همواره پایین‌تر از سطح سال گذشته قرار داشته است. در نیمه اول سال، چالش‌هایی همچون قطعی برق و کمبود ارز باعث کاهش تولید در صنعت خودروسازی شد. اما با ورود به مهرماه، وضعیت بهبودی چشمگیری را تجربه کرد. متأسفانه، در آبان‌ماه دوباره شرایط به حالت قبلی بازگشت و سه خودروساز بزرگ کشور، 24.2 درصد کمتر از میزان تولید خود در مهرماه، خودرو تولید کردند.


حذف سامانه نیما و آزادسازی نرخ ارز تجاری قطعاً به افزایش هزینه‌های تولید در صنعت خودروسازی خواهد انجامید. در حال حاضر با روند صعودی دلار، به وضوح مشخص است که هر افزایش در نرخ این ارز به بالاتر رفتن هزینه‌های تولید خودروسازان منجر می‌شود. بنابراین، باید با دقت به تحولات اقتصادی توجه کرد و مشاهده کرد که این عوامل چگونه بر روی تولید خودرو در آینده تأثیر خواهند گذاشت.



افت 14 درصدی تولید ماهانه نسبت به سال گذشته


در دی 1403، بر اساس ارزیابی‌های انجام شده توسط اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، تولید خودرو در کشور از 91 هزار و 605 دستگاه در آذر سال گذشته به 78 هزار و 804 دستگاه در آذر امسال کاهش یافته است. این صنعت در این مدت با کاهش 14 درصدی مواجه شده است.



این کاهش عمدتاً ناشی از وضعیت نماد خودرو است که شامل افت شدید تولید گروه پژو و هایما به ترتیب 62 و 69 درصد می‌باشد. به نظر می‌رسد یکی از عوامل اصلی این کاهش، خروج خودروهای پرفروش اما کم‌سود مانند پژو پارس از خط تولید باشد.


براساس گزارش مهر، با وجود اینکه خودروسازان مجوز افزایش قیمت محصولات خود را دریافت کرده‌اند، به نظر می‌رسد به علت زیان‌های انباشته، کمبود نقدینگی، حجم بالای تسهیلات بانکی و بدهی‌های معوق به تأمین‌کنندگان قطعات، انتظار افزایش تولید در کوتاه‌مدت غیرمحتمل باشد. همچنین، با توجه به نیاز به زمان کافی برای آماده‌سازی قطعات و ورود آن‌ها به خط تولید، فرآیند شماره‌گذاری خودروها و همچنین افزایش قیمت اولیه برای واردات قطعات به واسطه شکل‌گیری بازار ارز توافقی، به نظر می‌رسد که آثار افزایش تولید به ماه‌ها یا مدت‌های آتی موکول شود.

افزایش تولید خودرو در نهمین ماه سال 

در دی ماه 1403، بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان کدال، تولید خودروسازان بزرگ کشور در آذرماه شاهد رشد 14 درصدی بوده است. با این حال، افزایش تجمیعی تولید از ابتدای سال هنوز در وضعیت منفی قرار دارد.

براساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت ایران‌خودرو در نه ماه ابتدایی امسال موفق به تولید ۳۷۰ هزار و ۴۸۶ دستگاه خودرو سواری شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۶ درصدی را تجربه کرده است. با این حال، تولید این شرکت در آذرماه با افزایش بیش از ۱۷ درصدی به ۴۳ هزار و ۴۴۱ دستگاه رسید. بیشترین سهم تولید مربوط به خودروهای پژو بوده و در آذرماه ۱۴۰۳، ایران‌خودرو ۱۲۲ هزار و ۵۶۹ دستگاه پژو تولید کرده است. این در حالی است که این رقم نسبت به ۹ ماه نخست سال گذشته کاهش قابل توجهی به طور تقریباً ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت سایپا در نه ماه ابتدایی سال جاری موفق به تولید ۲۰۰ هزار و ۱۶۲ دستگاه خودرو شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۸ درصدی را نشان می‌دهد. با این حال، تولید ماهانه این شرکت افزایش قابل توجهی معادل بیش از ۱۳ درصد را تجربه کرده است. در این دوره، سایپا همچنین ۱۷ دستگاه از مدل آریا اتوماتیک را تولید کرده است. همچنین در آمار تولید، گزینه‌ای تحت عنوان «سایر» وجود دارد که نشان از تولید ۱۰ هزار و ۵۳۸ دستگاه دارد.


شرکت پارس خودرو در نه ماه ابتدایی سال جاری موفق به تولید یک هزار و ۲۳۴ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای شده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته، تعداد تولید این خودرو به حدود ۲۲ هزار دستگاه رسیده بود. لازم به ذکر است که تولید کوییک در آذر سال ۱۴۰۳ انجام نشده است. علاوه بر این، تا پایان آذرماه، تولید حدود ۱۲ هزار دستگاه سهند نیز به ثبت رسیده است.


کاهش 5.8 درصدی تولید خودرو در سال جاری

از آغاز سال جاری تا پایان آبان ماه، سه خودروساز بزرگ ایران موفق به تولید 574 هزار و 543 دستگاه خودروی سواری شده‌اند. این در حالی است که در بازه زمانی مشابه سال 1402، تولید به 609 هزار و 937 دستگاه می‌رسید. بدین ترتیب، شاهد کاهش 35 هزار و 394 دستگاهی، معادل 5.8 درصد نسبت به مدت قبل از سوی ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو بوده‌ایم.

از ابتدای سال جاری، آمار تولید خودروسازان در زمینه خودروهای سواری همواره کمتر از سال گذشته بوده است. با این حال، در مهرماه وضعیت تولید شاهد یک جهش مثبت بود. در شهریور امسال، مجموعاً حدود 72 هزار دستگاه خودرو سواری تولید شد، اما در مهرماه این عدد به 84 هزار و 246 دستگاه افزایش یافت، که نشان‌دهنده رشد 17 درصدی است. با این وجود، در آبان ماه مجدداً شرایط به حالت قبل بازگشت. سه شرکت بزرگ خودروسازی در آبان‌ماه سال جاری تنها 63 هزار و 863 دستگاه خودرو تولید کردند که نسبت به مهرماه، کاهش 20 هزار و 383 دستگاه یا 24.2 درصد را به دنبال داشت. جالب توجه است که تولید خودروهای سواری در آبان، حتی کمتر از تولید شهریور ماه بود.

در ماه هشتم سال، تولید خودروسازان با کاهش قابل توجهی مواجه شد، در حالی که این شرکت‌ها به دنبال افزایش قیمت رسمی محصولات خود بودند که در میانه این ماه اتفاق افتاد. این وضعیت نشان‌دهنده این است که خودروسازان از ترس افزایش قیمت‌ها، اقدام به کاهش تولید کرده‌اند تا بتوانند محصولات خود را با قیمت بالاتری به بازار عرضه کنند. همچنین، آمار تولید خودروهای ناقص در این شرکت‌ها این فرضیه را تایید می‌کند؛ به طور مثال، تنها ایران خودرو در هشت ماهه سال جاری موفق به تولید هشت هزار و 977 دستگاه خودروی ناقص شده است که از این تعداد، چهار هزار و 493 دستگاه مربوط به ماه آبان و دو هزار و 419 دستگاه مربوط به مهر ماه است. به نظر می‌رسد این کاهش تولید ناشی از چالش‌هایی در تأمین قطعات باشد.

در تاریخ پنجم آذرماه، در نشستی که میان خودروسازان و تولیدکنندگان قطعه برگزار شد، علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو، اعلام کرد که در مدت 20 روز از محل افزایش قیمت رسمی خودرو، این شرکت موفق به تأمین حدود سه همت درآمد خواهد شد. وی تصریح کرد که این خودروساز قصد دارد تمامی این درآمد به همراه دو همت تسهیلات بانکی را به صورت یکجا به تأمین‌کنندگان قطعه منتقل کند.

طبق گزارش دنیای اقتصاد، به نظر می‌رسد که خودروسازان در ماه آبان با چالش‌های تامین قطعات روبرو بوده‌اند. همچنین تا نیمه آبان، خبری از افزایش قیمت‌های کارخانه‌ای خودرو وجود نداشت و این موضوع به احتمال زیاد باعث بروز مشکلات عمیق مالی برای خودروسازان پس از 18 ماه ثابت بودن قیمت‌ها شده است. این وضعیت می‌تواند به کاهش تولید این صنعت نیز منجر شود. علاوه بر این، کاهش یا توقف تولید خودروهای زیان‌ده نیز به افت تولید خودروسازان در هشت ماه ابتدایی سال جاری تاثیرگذار بوده است.

بر اساس تحلیل‌ها، به نظر می‌رسد در آذرماه شاهد افزایش تولید خودرو باشیم. این پیش‌بینی به این دلیل است که قیمت‌های رسمی خودرو در حال رشد است و این امر به تقویت نقدینگی خودروسازان کمک کرده است. به علاوه، خودروسازان تمایلی به کاهش تولید ندارند و این نقدینگی به آنها اجازه می‌دهد تا قطعات مورد نیاز را خریداری کرده و از آن‌ها در خطوط تولید بهره‌برداری کنند.

کاهش تولید خودرو در نیمه نخست سال


بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده در مهرماه 1403، تولید خودروهای سواری در شهریورماه امسال با افت 7 درصدی مواجه شده است.



همچنین، آمار کلی تولید خودروهای سواری در نیمه اول سال جاری حکایت از افت 5 درصدی دارد. به علاوه، در ماه شهریور تولید وانت با کاهش 4 درصدی مواجه شده است، در حالی که تولید ون به شدت کاهش 82 درصدی، مینی‌بوس‌ها و میدل‌باس‌ها نیز 56 درصد و تولید اتوبوس‌ها 64 درصد کاهش یافته است.



در شهریورماه امسال، آمار تجمیعی تولید خودروهای مختلف با افول 8 درصدی مواجه شده است. همچنین، در شش‌ماهه نخست سال جاری، میزان تولید انواع خودرو شاهد کاهش 5 درصدی بوده است.


آمار تولید خودروسازان خصوصی در سال 1402

فروردین 1403: با وجود وعده وزارت صمت برای تولید حداقل یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال 1402، آمارهای تجمیعی تا پایان این سال نشان‌دهنده تولید کمتر از یک میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو در کشور است.


در سال 1402، تعداد بیش از یک میلیون و 338 هزار دستگاه خودرو از انواع مختلف در کشورمان تولید گردیده است. از این آمار، تقریبا 306 هزار دستگاه تنها در کارخانه‌های خودروسازی خصوصی ساخته شده‌اند:


آمار تولید خودروسازان خصوصی در سال 1402
مدل خودروتولید سال 1402تغییر نسبت به 1401
انواع سواری251 هزارو 57 دستگاه72 درصد افزایش تولید
انواع وانت32 هزارو 209 دستگاه22 درصد افزایش تولید
انواع ون718 دستگاه40 درصد کاهش تولید
کامیون،کامیونت،کشنده21 هزارو 930 دستگاه18 درصد افزایش تولید
مینی‌بوس،میدل‌باس602 دستگاه46 درصد کاهش تولید
انواع اتوبوس393 دستگاه38 درصد کاهش تولید
مجموع تولید306 هزارو 909 دستگاه58 درصد افزایش تولید


*اطلاعات مندرج در جدول فوق بر اساس آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.


رشد تولید خودرو سواری در سال 1402


در اسفند 1402، مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، اعلام کرده است که در این سال کشور حدود یک میلیون و 340 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. از این تعداد، تقریباً یک میلیون و 132 هزار دستگاه خودرو سواری به تولید رسیده که در مقایسه با تولید یک میلیون و 71 هزار دستگاه در مدت مشابه سال گذشته، نشان‌دهنده رشد 6 درصدی است.


در مدت ذکر شده، کشور موفق به تولید 166 هزار دستگاه خودروی وانت شده است که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد قابل توجه 32 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین، بیش از 40 هزار دستگاه انواع خودروی تجاری شامل ون، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده که رشد تقریبی 2 درصدی را در این بخش به ارمغان آورده است. علاوه بر این، در سال جاری حدود 307 هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده است که در مقایسه با 194 هزار دستگاه تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، بیانگر افزایش چشمگیر 58 درصدی در این صنعت می‌باشد.


وی با بیان این نکته که سهم بخش خصوصی در تولید خودرو در کشور طی این مدت به 23 درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد که این میزان در سال 98 تنها حدود 5 درصد بوده است.


آمار تولید خودرو در 10 سال اخیر


طبق گزارش‌های ارائه شده، از سال 1390 تا سال 1401، کشورمان موفق به تولید نزدیک به 12 میلیون خودرو شده است. علاوه بر این، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال 1402، تولید خودرو به حدود 1.7 میلیون دستگاه می‌رسد.


آمار تولید خودرو در یک دهه اخیر
سالتولید ناقصتولید کاملمجموع تولید
1390x1,652,0001,652,000
1391x922,000922,000
1392x737,000737,000
1393x1,131,0001,131,000
1394x979,000979,000
1395x1,350,0001,350,000
1394x979,000979,000
1395x1,350,0001,350,000
1396x1,535,0001,535,000
1397756,000200,000956,000
1398582,000250,000832,000
1399742,000250,000992,000
1400764,000200,000964,000
1401x1,348,0001,348,000


*این اطلاعات توسط وزارت صمت ارائه شده است.


آمار تولید خودروسازان خصوصی ایران در 1401


اردیبهشت 1402: طبق تازه‌ترین آمار ارائه شده از وزارت صمت، شرکت‌های مدیران خودرو، کرمان موتور و بهمن موتور به ترتیب با افزایش تولید 145 درصدی، 41 درصدی و 106 درصدی، بالاترین حجم تولید خودرو را در سال 1401 در میان شرکت‌های خصوصی به دست آورده‌اند.


رتبهشرکت خودروسازتیراژ سال 1401
1مدیران خودرو93 هزارو 110 دستگاه
2کرمان موتور26 هزارو 418 دستگاه
3بهمن موتور14 هزارو 879 دستگاه
4فردا موتور6 هزارو 565 دستگاه
5آرین پارس موتور3 هزارو 825 دستگاه
6مکث موتور540 دستگاه
7نورا موتور پارس458 دستگاه
8صنایع خودروسازی ایلیا398 دستگاه
9دیار خودرو242 دستگاه
10سروش دیزل مبنا202 دستگاه
11خودروسازان راین148 دستگاه
12خودروسازان بم125 دستگاه
13سایر شرکت‌ها25 دستگاه


*اطلاعات فوق توسط وزارت صمت ارائه شده است.


دستورات رئیس‌جمهور درباره صنعت خودرو


اسفند 1400: رئیس‌جمهور محترم کشور، در جریان بازدید از انبار و خط تولید ایران‌خودرو در تاریخ امروز، دستوراتی مهم صادر کردند که عبارتند از: 


  • میزان تولیدات ایران‌خودرو در سال جدید باید نسبت به سال 1400 ، حداقل 50 درصد افزایش یابد. 
  • حداقل یک خودرو اقتصادی با ساختار به روز، طی دو سال آینده تولید و عرضه شود. 
  • تولید حداقل 3 خودرو قدیمی در سال جدید متوقف شود و 3 خودرو جدید باکیفیت تولید شود. 
  • تولید خودروهای جدید و به روز، برقی و خودران گسترش یابد. 
  • حداکثر تا دو ماه آینده، نسبت به تامین قطعات و ترخیص خودروهای دپو شده، اقدام شود. 
  • عرضه خودرو افزایش یابد تا قرعه‌کشی‌ها حذف شوند. 
  • از ابتدای سال جدید، خودروهای پیش‌فروش شده پس از تکمیل وجه، بدون هیچ‌گونه تاخیر، تحویل داده شوند. 
  • واگذاری رانتی خودرو به شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و متفاوت با فروش معمول خودرو به مردم، ممنوع است. 
  • هر ساله حداقل 20 هزار خودرو کشنده، کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس فرسوده، از رده خارج شوند و با خودروهای با کیفیت داخلی و یا خارجی جایگزین شوند. 
  • در سال جدید، استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو ممنوع است.

آمار تولید خودرو در سال 1402

در سال 1402، تولید بیش از یک میلیون و 338 هزار دستگاه خودرو در شرکت‌های خودروساز دولتی و خصوصی به ثبت رسید. این افزایش تولید که نسبت به سال 1401 نشان‌دهنده رشد 8 درصدی است، گویای موفقیت صنایع خودروسازی در کشور است.

مدل خودروتولید سال 1402تغییر نسبت به 1401
انواع سواری1 میلیون و 131 هزارو 936 دستگاه6 درصد افزایش تولید
انواع وانت166 هزارو 303 دستگاه32 درصد افزایش تولید
کامیون،کامیونت،کشنده36 هزارو 83 دستگاه5 درصد افزایش تولید
انواع ون3 هزارو 70 دستگاه3 درصد کاهش تولید
مینی بوس و میدل باس602 دستگاه46 درصد کاهش تولید
انواع اتوبوس892 دستگاه36 درصد کاهش تولید
مجموع تولید1 میلیون 338 هزارو 856 دستگاه8 درصد افزایش تولید


*اطلاعات مندرج در جدول فوق بر اساس آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.


آمار تولید خودرو در سال 1401

در طول سال 1401، خودروسازان دولتی و خصوصی ایران توانستند بیش از یک‌میلیون و 347 هزار دستگاه خودرو از انواع مختلف را تولید کنند. این میزان تولید نسبت به سال 1400، رشد قابل توجهی معادل 39 درصد را نشان می‌دهد.

مدل خودروتولید سال 1401تغییر نسبت به 1400
انواع سواری1 میلیون و 182 هزارو 78 دستگاه35 درصد افزایش تولید
انواع وانت125 هزارو 507 دستگاه56 درصد افزایش تولید
کامیون،کامیونت،کشنده34 هزارو 136 دستگاه150 درصد افزایش تولید
انواع ون3 هزارو 164 دستگاه267 درصد افزایش تولید
مینی بوس و میدل باس1 هزارو 118 دستگاه11 درصد افزایش تولید
انواع اتوبوس1 هزارو 391 دستگاه88 درصد افزایش تولید
مجموع تولید1 میلیون 347 هزارو 394 دستگاه39 درصد افزایش تولید


*اطلاعات مندرج در جدول فوق بر اساس آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.


آمار تولید خودرو در سال 1400

در سال 1400، خودروسازان ایرانی موفق به تولید 963 هزار دستگاه خودرو از انواع مختلف شدند. این رقم نسبت به تولید 991 هزار خودرو در سال 1399 نشان‌دهنده کاهش حدود 3 درصدی در حجم تولید است.

مدل خودروتولید سال 1400تغییر نسبت به 1399
انواع سواری868 هزارو 130 دستگاه3.9% کاهش تولید
انواع وانت79 هزارو 751 دستگاه1% کاهش تولید
کامیون،کامیونت،کشنده12 هزارو 382 دستگاه112% افزایش تولید
انواع ون1 هزارو 168 دستگاه354.5% افزایش تولید
مینی بوس و میدل باس1 هزارو 74 دستگاه35.4% افزایش تولید
انواع اتوبوس674 دستگاه28.8% کاهش تولید
مجموع تولید963 هزارو 179 دستگاه2.9% کاهش تولید


*اطلاعات مندرج در جدول فوق بر اساس آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.


آمار تولید خودرو در سال 1399


در سال 1399، خودروسازان ایرانی موفق به تولید تقریبا 145 هزار خودرو سواری بیشتر نسبت به سال 1398 شدند. این افزایش قابل توجه، نشان‌دهنده رشد 19 درصدی در صنعت خودروسازی کشور ما در بخش خودروهای سواری است.


مدل خودروتولید سال 1399تغییر نسبت به 1398
انواع سواری903 هزارو 800 دستگاه 19.1 درصد افزایش تولید
انواع وانت80 هزارو 364 دستگاه6.5 درصد افزایش تولید
کامیون،کامیونت،کشنده6 هزارو 395 دستگاه53.6 درصد افزایش تولید
اتوبوس،مینی‌بوس،ون1 هزارو 873 دستگاه7.8 درصد کاهش تولید
انواع کمباین6 هزارو 395 دستگاه44.5 درصد افزایش تولید
انواع تراکتور21 هزارو 666 دستگاه15.9 درصد افزایش تولید


*اطلاعات مندرج در جدول فوق بر اساس آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.


آمار تولید خودرو در سال 1398


طبق آمار ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودروهای مختلف در سال 1398 نسبت به سال قبل کاهش 13 درصدی را تجربه کرده و به تعداد 831 هزار دستگاه رسید.


مدل خودروتولید سال 1398تغییر نسبت به 1397
انواع سواری759 هزارو 137 دستگاه14.9 درصد کاهش تولید
انواع وانت67 هزارو 146 دستگاه35.1 درصد افزایش تولید
انواع ون217 دستگاه83.2 درصد کاهش تولید
کامیون،کامیونت،کشنده3 هزارو 251 دستگاه67.2 درصد کاهش تولید
مینی‌بوس،میدل‌باس1 هزارو 48 دستگاه36.7 درصد کاهش تولید
انواع اتوبوس535 دستگاه6 درصد کاهش تولید
مجموع تولید831 هزارو 334 دستگاه13 درصد کاهش تولید


*اطلاعات مندرج در جدول فوق بر اساس آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.


آمار تولید خودرو در سال 1397


طبق آخرین آمار ارائه شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودروهای مختلف در سال 97 نسبت به سال 96 با کاهش تقریبی 38 درصدی روبرو شده است.



طبق گزارشات، طی سال مالی 97، گروه صنعتی ایران خودرو با تولید 425 هزار خودرو و شرکت سایپا با تولید 420 هزار دستگاه، به ترتیب در جایگاه‌های نخست و دوم تولیدکنندگان عمده خودرو قرار گرفتند.


در سال 1397، خودروی تندر90 به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات با کاهش چشمگیر تولید مواجه شد. کارخانه ایران‌خودرو تولید این خودرو را به میزان 75.2% و پارس‌خودرو به میزان 64% نسبت به سال 1396 کاهش دادند. به این ترتیب، ایران‌خودرو تنها حدود 11 هزار دستگاه و پارس‌خودرو نزدیک به 39 هزار دستگاه تندر90 در سال 1397 تولید کردند.

آمار ماهیانه مجموع تولید در سال 1397
 
سال13971396درصد تغییر
فروردین80,14068,18017.5% +
اردیبهشت146,307104,68439,8% +
خرداد108,334134,80219,6% -
تیر99,414128,74722.8% -
مرداد89,450144,37038% -
شهریور56,949105,90446.2% -
مهر83,027137,91439.8% -
آبان52,723126,13558.2% -
آذر42,145146,38271.2% -
دی50,972--
بهمن59,082146,42459.6% -
اسفند82,222131,65637.5% -
تجمعی 97955,9231,535,75637.8% -


پس از تغییرات ناگهانی در صنعت خودروسازی، وزارت صمت از نیمه دوم سال 97 تصمیم به توقف انتشار آمار تولید ماهیانه خودرو گرفت. در این شرایط خاص، تنها برخی رسانه‌های منتخب به ارائه آمار تولید پرداختند که این اطلاعات نیز به شکل کلی و بدون جزئیات همچون تفکیک تولید بر اساس برند یا مدل ارائه شده بود. به همین دلیل، اطلاعات دقیق‌تری از تولید خودروسازان ایرانی در بازه زمانی مهر تا دی 97 در آرشیو این خبر قابل دسترسی نیست.



بیایید به اصل مطلب برگردیم؛ در سال 1397، ایران خودرو و سایپا به عنوان دو غول بزرگ صنعت خودروسازی ایران همچنان در صدر قرار داشتند.



ایران خودرو با دستیابی به رکورد بی‌نظیر تولید در سال 97، موفق به تولید بیش از 425 هزار دستگاه خودرو شد. این در حالی است که اگر به آمار تولید سال 96 نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که مجموع تولید سالانه این شرکت با کاهشی 40.3 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شده است. با وجود این افت، ایران خودرو همچنان در صدر لیست تولیدکنندگان خودرو در کشور قرار دارد.



بیایید نگاهی به صنعت خودروسازی سایپا بیندازیم. این شرکت به کمک دو زیرمجموعه کلیدی خود، پارس خودرو و زامیاد، در سال 97 بیش از 420 هزار دستگاه خودرو تولید کرد و به رتبه دوم در این عرصه دست یافت. مشابه ایران خودرو، سایپا نیز با افت تولید سالانه مواجه بوده و میزان تولید آن در سال 97 به طور دقیق 37% نسبت به سال 96 کاهش یافته است.


آمار تولید انواع محصول خودرویی در سال 1397
مدلسواریوانتونمینی بوس*1اتوبوسکامیون*2
فروردین76,2393090744555637
تغییر*318% +6.3% +311.1% +4.3% -22.5% -23.7% +
 
اردیبهشت137,9496,52378191961470
تغییر40.2% +35.6% +0135.8% +10.3% -22.3% +
 
خرداد101,7914,46792208761700
تغییر20.4% -15.6% -19.3% -150.6% +46.1% -29.5% +
 
تیر92,9124,872189165781,198
تغییر23% -27.1% -270.6% +103.7% +54.1% -2.8% +
 
مرداد83,7874,39316218359866
تغییر38.2% -37.9% -184.2% +96.8% +63.6% -33.3% -
 
شهریور52,7073,19320814071630
تغییر46.4% -46.4% -1123.5% +81.8% +61% -50% -
 
مهر76,9094,82317716873877
تغییر40.3% -35.7% -365.8% +124% +59.9% -31.3% -
 
آبان52,7234,084181641637
تغییر58.2% -46% -73.2% -33.3% -99.4% -52.6% -
 
آذر38,2752,9496114812700
تغییر72% -61.6% -55.1% -3.5% +91.2% -51.9% -
 
دی46,4723,876898411440
تغییر------
 
بهمن54,9653,747357317252
تغییر60.4% -27.1% -73.7% -70.4% -89% -86.3% -
 
اسفند77,1644,75054312248
تغییر38% -5.6% -96.4% -76.6% -92.1% -85% -
 
تجمعی 97891,87650,7071,2951,6565699,910
تغییر38.2% -30% -39.1% +19.9% +68.1% -40.1% -


1*مجموع تولید مینی‌بوس و میدل‌باس
2*مجموع تولید کامیون، کامیونت و کشنده
3*درصد تغییرات نسبت به زمان مشابه در سال گذشته محاسبه می‌شود.



آمار تولید خودرو در ایران


برای آشنایی با وضعیت فعلی تولید خودروسازان ایران، می‌توانید به مقاله منتخب زیر مراجعه کنید که شامل تازه‌ترین آمار تولید خودروهای سواری، ون، وانت و همچنین وضعیت تولید انواع خودروهای سنگین می‌باشد:



شرایط فروش ایران خودرو و سایپا


برای دسترسی به جدیدترین اخبار فروش ایران خودرو و اطلاع از تازه‌ترین طرح‌های پیش فروش و فروش فوق العاده این شرکت، حتماً مقاله ما را مطالعه کنید. همچنین برای کسب اطلاعات دقیق درباره آخرین برنامه‌های فروش سایپا، از جمله طرح‌های پیش فروش، فروش نقدی، فروش فوق العاده و فروش اقساطی، به مقاله ما مراجعه نمایید.


خرید و فروش اقساطی خودرو با امکان محاسبه اقساط آنلاین | خودروشاپ 

دریافت اعتبارسنجی آنلاین خرید اقساطی خودرو مشاوره خرید اقساطی 


به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟
0از 5 امتیاز
( 0 نفر امتیاز داده‌اند )

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ