
واردات خودروهای دست دوم خارجی یکی از موضوعات داغ امروز بازارهای اقتصادی کشور است. به خصوص برای کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در خودرو هستند. بیشتر مردمم منتظر آیین نامه واردات خودروی دست دوم هستند تا از شرایط آن مطلع شوند. خوشبختانه اخیرا شماری از مفاد و بندهای این آیین نامه البته به صورت غیر رسمی اعلام شده است. دولت تلاش دارد تا از طریق واردات خودروهای دست دوم تا حد زیادی بازار خودروی کشور را ساماندهی کند. از این رو محدودیتهای کمتری برای وارد کردن خودروی دست دوم نسبت به ماشینهای نو در نظر گرفته شده است. در این مطلب از خودروشاپ به بررسی بخشهای مختلف این آیین نامه مهم پرداختهایم.
طرح دولت برای واردات خودروی دست دوم:
واردات خودرو با هدف سامان دادن به بازار آشفتهی خودروهای داخلی انجام خواهد کرد. برای تعیین ضوابط کار آئین نامهای مشتمل بر 8 ماده تدوین شده که به زودی به صورت رسمی اعلام میشود. شرایطی که برای وارد کردن خودروهای دست دوم در نظر گرفته شده است آسانگیری دولت را نشان میدهد. در واقع این آیین نامه واردات خودروهای دست دوم کار را برای مصرفکنندگان همراه کرده است. زیرا استانداردهای در نظر گرفته در واردات خودروی دست دوم خارجی بسیار کمتر از خودروهای نو است. محدودیت ارزی نیز به دلیل پایین بودن قیمت خودروهای کارکرده خارجی هنوز اعمال نشده است.
تامین ارز به منظور واردات خودروی دست دوم:
قبل از بیان شرایط خودروهای دست دوم وارداتی باید نحوه تامین ارز مورد نیاز مشخص گردد. در این آیین نامه برای منابع تامین ارز واردات خودروی دست دوم احتیاط بیشتری صورت گرفته است. به این صورت که واردکنندگان خودروی دست دوم خارجی به منابع بیشتری برای تامین ارز مورد نیاز دسترسی دارند. در این آیین نامه استفاده از منابع ارز خانگی نیز در نظر گرفته شده است. بنابراین مردم میتوانند از منبع ارزهایی که در اختیار دارند برای وارد کردن ماشین دست دوم خارجی استفاده کنند. به گفتهی سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن ارز موردنیاز برای این منظور توسط دولت تامین نخواهد شد. دولت ارزهای خانگی موجود در کشور را در حدود 60 میلیارد دلار تخمین زده است. از این رو برای واردات خودرو همین منبع ارزی جهت پرداخت وجه باید استفاده شود. هر چند این موضوع هنوز به طور قطع تایید نشده اما به نظر میرسد که پذیرفته شده باشد. حتی به طور غیر رسمی اعلام شده که واردکنندگان کلان نیز باید از همین منبع ارزی استفاده کنند.
جزئیات آیین نامه واردات خودرو چیست؟
هفت بند از 8 مادهی این آیین نامه توسط جلال رشیدی کوچی در فضای گفتگوی زنده منتشر شده است. بر این اساس ما این بخشها را به صورت مدون گردآوری کرده و بیان میکنیم. توجه داشته باشید که این آیین نامه در وزارت صمت تصویب شده و هنوز به تصویب نهایی در هیئت دولت نرسیده است. بنابراین احتمال تغییراتی در برخی از بندها و بخشها وجود دارد. اولین بخش از این آیین نامه بر عمر خودروهای وارداتی دست دوم اشاره دارد. تمام خودروهایی که به صورت دست دوم وارد کشور میشوند باید کمتر از 5 سال عمر داشته باشند. در مادهی 2 از این آیین نامه به موضوع سقف تعدادی و ارزشی خودروهای دست دوم وارداتی پرداخته شده است. این سقف ارزشی و تعدادی توسط:
- وزارت صنعت، معدن و تجارت
- وزارت اقتصاد و دارایی
- بانک مرکزی
- سازمان برنامه و بودجه
تعیین خواهد شد. البته هنوز این سازمانهای سقفی را برای واردات خودروی دست دوم خارجی در نظر نگرفتهاند. اما پیشبینی میشود به زودی سقفی برای این منظور مشخص گردد. توصیه می کنیم که به صفحه خرید حواله خودرو هم نگاهی بی اندازید و اطلاعات کسب کنید.
ماده سوم آیین نامه واردات خودروی دست دوم و تامین ارز:
در این ماده از آییننامه به موضوع چالشی و مهم تامین ارز برای واردات خودروی دست دوم پرداخته شده است. این بند را میتوان مهمترین و اصلیترین بخش این آیین نامه در نظر گرفت. به همین دلیل در بخش جداگانه و مفصل به آن پرداختهایم. تجربیات ما در آیین نامه واردات خودروهای نو خارجی اهمیت این بخش را به خوبی نشان داده است. سیاستگذاران این عرصه به این نتیجه رسیدهاند که در خودروی دست دوم دست واردکننده برای تامین ارز بازتر باشد. در واقع تلاش شده تا مشکلات تامین ارزی که موجب کندی واردات خودروی نو شده در این زمینه برطرف گردد. در نتیجه وابستگی چندانی به بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز جهت وارد کردن خودروی دست دوم وجود ندارد. در این ماده از آیین نامه واردات خودروی دست دوم ذکر شده است که:
( ارز برای واردات خودرو دست دوم از طریق ارز حاصل از صادرات خود و دیگران یا جذب سرمایه تامین گردد. ارزهایی با منشا خارجی نیز در زمینه قابل استفاده بوده و سایر موارد باید به تایید بانک مرکزی برسد.) اگر سرمایه لازم برای واردات را ندارید می توانید از خرید اقساطی خودرو استفاده کنید.
ضوابط فنی خودروی دست دوم بر طبق آیین نامه آن:
بر اساس بندهای این آیین نامه گواهینامههای مختلفی جهت واردات خودروی دست دوم خارجی از نظر فنی نیاز است. این گواهینامهها عبارتند از:
- تاییدیه از کشور چین
- گواهینامه انطباق عمومی GCC از موسسه استاندارد کشورهای حوزه خلیج فارس
- گواهی سازنده مبتنی بر E-MARK اروپایی
- تاییدیه نوع کلی ماشین دست دوم مندرج بر پلاک شناسایی
میباشد. همچنین استانداردهای مصرف سوخت در خودروهای کارکرده باید مطابق یورو 5 و یورو6 باشد.
چه کسانی مجاز به وارد کردن خودروی دست دوم هستند؟
مادهی پنجم از آیین نامه واردات خودروی دست دوم در خصوص افراد مجاز به این واردات توضیحاتی داده است. دو گروه از افراد امکان وارد کردن خودروی دست دوم خارجی را دارند. این دو گروه اعم از شخصیتهای حقیقی و اشخاص حقوقی میباشند. بنابراین هیچ مشکلی برای وارد کردن خودروی کارکرده توسط اشخاص وجود ندارد. شرکتهای واردکننده باید تاییدیه خدمات پس از فروش نامهای تجاری از صمت را داشته باشند. در ماده ششم نیز اشاره شده که با هر کد ملی امکان وارد کردن خودروی کارکرده خارجی وجود دارد.
شرایط اسقاط خودروهای مستعمل در واردات خودروی کارکرده:
این موضوع در مادهی هفتم این آیین نامه موضوع کار قرار گرفته است. بر اساس این ماده واردکنندههای خودروی کارکرده موظف به اسقاط خودروهای فرسوده داخلی هستند. با این تصمیم ناوگان خودروهای داخلی نیز با ورود خودروهای دست دو خارجی نو خواهد شد. نکته جالب توجه اینکه حتی اخبارهای غیر رسمی در این خصوص تنشهای بازار خودرو در داخل کشور را کاسته است.