ملاقات با هوندا وزل
به بازار داخلی توجه نکنید که 70 درصد آن تحت تسلط دو شرکت قرار دارد و با سیاست "همین که هست" به فعالیت خود ادامه میدهند، در حالی که هنوز رضایت کامل را نیز تجربه نمیکنند. در سطح جهانی، رقابت میان شرکتهای بزرگ بسیار شدید و بیرحم است. خودروسازان معتبر در بازارهای جهانی به خواستههای مشتریان با دقت پاسخ میدهند و هیچگاه از درخواستهای غیرمتعارف شکایت نمیکنند و چانهزنی نمیکنند. به عنوان مثال هوندا، وقتی مشتریانش از یک خودرو جمع و جور مانند فیت، چابک مانند سیویک، با کیفیت مثل آکورد، خانوادگی نظیر سیتی و جادار همچون CR-V درخواست میکنند، به سادگی پاسخ میدهد: "بسیار خوب، این هم وِزِل؛ دقیقا همان چیزی که شما خواستهاید."
هوندا وزل از کجا آمد؟
دیدید که بعضی از افراد نام شناسنامهایشان با آنچه خانوادهشان آنها را صدا میکند، متفاوت است؟ این موضوع به نوعی شبیه به داستان خودروهای هوندا است. گاهی این خودرو را Vezel مینامند، در سایر مواقع به آن HR-V، ZR-V یا XR-V خطاب میشود. اما بیایید تمرکزم را بر روی تاریخچه و تحولات این خودرو بگذاریم و بررسی کنیم وزل از کجا شروع کرده و به کجا رسیده است.
ماجرا از نمایشگاه توکیو در سال 1997 آغاز شد، زمانی که هوندا با طرحی شگفتانگیز زبان طراحی محصولات خود برای قرن بیست و یکم را معرفی کرد. این رویکرد تحت عنوان فلسفه J-Mover شناخته شد و منجر به تولید چهار خودروی مفهومی منحصر به فرد گردید که یکی از آنها J-WJ نام داشت. این کراساوور جمعوجور با طراحی بدنهای کاملاً آیندهنگر، توجهات را جلب کرد، به خصوص با ویژگیهای منحصربهفرد چراغهایش. پیش از آن، هوندا هرگز از چراغهای گرد و بزرگ استفاده نکرده بود. یک سال بعد، در نمایشگاه خودروی ژنو سوئیس، هوندا نسخهای از این خودرو را با کمترین تغییر ظاهری نسبت به مدل مفهومی معرفی کرد که نام اولیهاش HR-V بود.
ژاپنیها برای خلق کراساوور سه درب HR-V از پلتفرم مدل Logo که یک هاچبک کوچک و اقتصادی بود، بهره بردهاند. این مدل بهطور خاص برای قرارگیری در بازار خودروهای شهری و ملایم طراحی شده بود. پروژه جدید هوندا به خوبی پیشرفت کرد و ویژگیهای آن شامل سادگی، کیفیت و صرفهجویی در هزینه میشود. با این حال، رقبایی نظیر سوزوکی جیمنی، ایسوزو تروپر، نیسان پثفایندر، تویوتا راو4 و میتسوبیشی پاجرو نیز از همین ویژگیها برخوردار بودند و بهعلاوه، دو محور بودند. نتوان میتوان گفت که پروژه هوندا به شکست انجامیده است، اما این شرکت به این نتیجه رسید که بهسرعت وارد بازاری شده که رقبای آن قویتر و شناختهشدهتر هستند. از این رو، هوندا تصمیم هوشمندانهای گرفت و توسعه HR-V را متوقف کرد تا روی پلتفرمهای بهتری کار کند. به همین دلیل، میان نسل اول و دوم این خودرو هفت سال فاصله افتاد.
در سال 2013، نمایشگاه دیترویت، مدل جدید شاسیبلند جمعوجور هوندا پس از مدتها انتظار به عنوان یک مدل مفهومی معرفی شد. به دنبال آمادهسازی نظر عمومی و گذشت چند ماه، نسخه نهایی این خودرو با نام دوگانه Vezel در توکیو رونمایی گردید. در واقع، وزل و HR-V دو خودروی مشابه بودند که با تغییراتی مطابق با نیازها و استانداردهای مشتریان در بازارهای اروپا، آمریکای لاتین و آسیا تولید میشدند. بهویژه برای بازار مهم ایالات متحده، هوندا مدل HR-V را با ویژگیهای ظاهری و باطنی مشابه با سیویک طراحی و نام ZR-V را برای آن انتخاب کرد. همچنین، در چین، بهواسطه همکاری منحصر به فرد با دانگفنگ، این خودرو با نام XR-V شناخته شد.
از اینجا به بعد، اوضاع به مراتب پیچیدهتر خواهد شد. نسل سوم HR-V در برخی بازارها تحت عنوان نسل دوم وزل معرفی شده است، با همان فرمول درهمبرهمی که قبلاً ذکر کردیم. اما به ما چه مربوط؟ در ایران، این خودرو به نام وزل به فروش میرسد، بنابراین ما نیز آن را وزل مینامیم.

بررسی طراحی هوندا وزل
نسل جدید زبان بصری هوندا وزل با یک فیسلیفت ملایم در سال 2024 معرفی شد که توجه بیشتری به آینده خودروها دارد. در طراحی این خودرو، به وضوح تأثیر مدلهای الکتریکی حس میشود، به ویژه در جلوپنجرهای که به گونهای طراحی شده که انگار اصلاً وجود ندارد. وزل، با وجود ابعاد کوچک خود، به دنبال القای حس یک کراساوور کوپه است؛ سقف شیبدار و ستون C که به زیبایی به انتهای خودرو وصل میشود، این احساس را تقویت میکند. هوندا به خوبی درک کرده که برای جلب نظر نسل جوانتر، باید این محصول اقتصادی و محافظهکار را به شکل جذابتری ارائه دهد.
زمانی که به چهره خودرو وزل از جلو نگاه کنید، این مدل شما را به یاد پسربچههای باهوش و شیطنتآمیز میاندازد. چراغهای LED با طراحی منحصر به فرد و جسارتی خاص به زیبایی خودرو افزودهاند. این مهارت هنری هوندا به وضوح در قسمت عقب نیز مشهود است، جایی که طراحی گرافیکی چراغها به طور خلاقانهای به هم متصل شده و هیچ گونه زشتی ایجاد نکرده است. همچنین، هوندا به گونهای طراحی کرده است که از نمای پشت، عرض خودرو وزل به طور قابل توجهی بیشتر از آنچه که هست، به نظر میرسد.

فضای داخلی هوندا وزل را از منظر یک خودروی اقتصادی بررسی کنید. هرچند هوندا هرگز تلاش نکرده است تا مفهوم لوکس بودن را به این برند نسبت دهد و این وظیفه را به زیرمجموعه خود، آکورا، واگذار کرده است، اما در مدلهای اسپرت خود، به خوبی از عناصر جوانپسند استفاده کرده و در این زمینه به استاد تبدیل شده است.
برای بسیاری از افراد، طراحی داخلی وزل به سادگی ممکن است کمی بیش از حد به نظر برسد و در اینجا نظرات متفاوتی وجود دارد. واقعاً به چشم میآید که طراحیهای داخلی بر روی داشبورد به وفور دیده میشوند. اما نکتهای که با احتیاط به آن اشاره میکنیم این است که میتوان به راحتی از روی کیفیت مواد به این نتیجه رسید که این محصول ژاپنی اصیل توسط یک پیمانکار چینی ساخته شده است. این به هیچ وجه به معنای بیکیفیتی نیست؛ بلکه ما درباره آن کیفیت خاصی که از هوندا انتظار داریم، صحبت میکنیم. با این وجود، شرکت بهخوبی فلسفه قدیمیاش یعنی M/M (مخفف Man Maximum, Machine Minimum) را در وزل پیادهسازی کرده است و این یعنی حداکثر فضا برای انسان و حداقل اشغال فضا توسط اجزا مکانیکی.
بررسی تجهیزات و آپشنهای هوندا وزل
یکی از ویژگیهای برجسته هوندا وزل، لیست کامل امکانات و تجهیزات ایمنی آن است. این خودرو بیشتر بر ایمنی راننده متمرکز است تا اینکه به راحتی و آسایش او توجه کند. در واقع، ما تصور میکردیم که این کراساور شهری به دلیل محافظهکاریاش، گزینههای زیادی نداشته باشد، اما به نظر میرسد چنین نیست. از جمله امکانات ایمنی هوندا وزل میتوان به کروز کنترل هوشمند، رادار خواندن تابلوها، سیستم ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خودرو در بین خطوط اشاره کرد که همه در قالب مجموعهای با نام Honda SENSING ارائه شدهاند. نمایشگر مرکزی و کلاستر پشت فرمان نیز از نوع دیجیتالی و لمسی هستند.

به این نکته توجه کنید که وجود این گزینهها در خودروها معمولاً غیرمتعارف نیست، اما اگر خودرویی از این کلاس چنین ویژگیهایی داشته باشد، میتواند جالب توجه باشد. در این میان، خودمان نیز گاهی دنده عوض کردیم. امکانات جذاب موجود در مدل فول وارداتی وزل که به شما معرفی کردیم، مربوط به تیپ بالاتر است. اما در نسخه لو آپشن، این امکانات خاص به چشم نمیخورند. برای نمونه، در مدل پایه سقف پانوراما حذف شده و تنها سقف فلزی معمولی قابل مشاهده است. این نسخهها حتی فاقد کروز کنترل هستند و جای خالی کلیدهای آن بر روی فرمان به وضوح مشخص است. همچنین، صفحه کیلومتر در تیپ پایه به صورت آنالوگ طراحی شده و کامپیوتر سفری آن تنها با نمایشگر ۴.۲ اینچی ارائه میشود.
بررسی مشخصات فنی هوندا وزل
بسیاری اعتقاد دارند که نقطه ضعف هوندا وزل به مشخصات فنی آن برمیگردد. امروزه، پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی حرف زیادی برای گفتن ندارد. اما هوندا با استفاده از فناوری انحصاری خود، یعنی i-VTEC، موفق به تولید 125 اسببخار توان شده است که رقم چندان بدی به شمار نمیرود. این قدرت غیرقابل تأثیر، زمانی که با وزن معقول وزل ترکیب میشود، نتیجه مطلوبی به دنبال دارد. با وزنی کمتر از 1.3 تن، وزل در بین کراساوورهای این کلاس عملکرد خوبی از خود نشان میدهد.
بله، ما آرزو داشتیم که این خودرو دارای دو محور باشد، اما به دلیل بهبودهای اقتصادی، در نهایت به مدل ساده FWD بسنده کردیم. انتظار نداشتید که با این نوع موتور، جعبهدندهای مانند شیفتتریونیک برای آن تعبیه شود. در واقع، یک جعبهدنده CVT معمولی تعریف شده و بس. به عبارت دیگر، با این ترکیب نمیتوانید انتظار چابکی در خیابانها را داشته باشید. در حال حاضر، عملکرد کیا سونت و هیوندای کرتا با همین پیشرانه به حداکثر 114 اسببخار میرسد. واقعاً در صورتی که مصرف سوخت آن از 6 لیتر در هر 100 کیلومتر فراتر میرفت، این موضوع بیعدالتی بود.

ما از ابتدا تأکید کردیم که هدف ما یک کراساوور جمعوجور است. منظور ما خودرویی به طول 4.3 متر و عرضی کمتر از 1.8 متر بود. آیا شما هم انتظار نداشتید که این خودرو به این اندازه کوچک باشد؟ اما خبر خوب این است که فاصله محوری 2.6 متری این خودرو، با توجه به طول آن، واقعا شگفتانگیز است.
در دنیای خودروسازی، نظریه های مت contradictor دارند. یکی از آنها این است که میگوید «هوندا وزل فقط به خاطر نامش ارزشمند است و عملاً چیزی بیشتر از یک آش معمولی نیست»، در حالی که نظریه ای دیگر با اغراق ادعا میکند «هرچه بیشتر بپردازید، کیفیت بهتری دریافت خواهید کرد». ما قصد نداریم در این بحث به شدت طرفداری کنیم، اما واقعیت این است که در شرایط کنونی واردات، وضعیت خودروها و قیمت های آنها چندان دلگرمکننده نیست.
عکاس: پژمان ترابکی
خدمات ویژه خودروشاپ برای فروشندگان و خریداران خودرو
خودروشاپ، نمایشگاه آنلاین خرید و فروش خودرو است که همه خدمات لازم برای معامله امن، سریع و مطمئن را در اختیار شما قرار میدهد. اگر مالک خودرو هستید یا قصد خرید یکی از مدلهای صفر و کارکرده بازار را دارید، سرویسهای زیر برای شما آماده است:
۱. نمایشگاه آنلاین خودرو
بازدید از جدیدترین خودروهای صفر، مدلهای روز و خودروهای کارشناسیشده در نمایشگاه آنلاین خودروشاپ
✓ عکسهای ۳۶۰ درجه، قیمت بهروز و امکان مقایسه لحظهای مدلها
۲. فروش فوری خودرو
اگر میخواهید خودرو خود را بدون معطلی بفروشید، وارد بخش فروش خودرو شوید و قیمت کارشناسی واقعی بگیرید.
✓ خرید نقدی مستقیم از فروشنده با تسویه ۷۲ ساعته
۳. کارشناسی خودرو ۲۴ ساعته
قبل از معامله، از سرویس کارشناسی خودرو استفاده کنید تا از سلامت بدنه، فنی و اصالت خودرو اطمینان پیدا کنید.
✓ کارشناسان مجاز در محل، گزارش فنی فوری
۴. معاوضه هوشمند خودرو
خودروی قدیمیتان را با مدل جدیدتر عوض کنید! در بخش معاوضه خودرو پیشنهاد ارزشگذاری دریافت و تفاوت قیمت را فوری تسویه کنید.
✓ محاسبه خودکار قیمت هر دو خودرو
۵. استعلام خلافی خودرو و خدمات پلاک
برای اطلاع از وضعیت خلافی، بدهی جریمه یا وضعیت پلاک، از بخش استعلام خلافی خودرو استفاده کنید.
✓ اتصال مستقیم به سامانه رسمی پلیس راهور
۶. درخواست مشاوره خرید خودرو
اگر بین گزینههای متعدد مردد هستید، در فرم درخواست تماس مشاور اطلاعاتتان را ثبت کنید تا کارشناسان ما تماس بگیرند.
✓ مشاوره شخصی برای خرید نقدی یا اقساطی
خودروشاپ؛ تجربهای نو از خرید و فروش خودرو در ایران
در خودروشاپ، معامله خودرو دیگر پر استرس نیست؛ چون از شروع تا پایان کنار شما هستیم — از کارشناسی در محل گرفته تا تسویه امن و انتقال سند رسمی.
همین حالا وارد نمایشگاه آنلاین شوید و جدیدترین خودروهای روز را ببینید.

