بررسی جامع تارا وی 4 ال ایکس + خرید خودرو اقساطی بدون پیش پرداخت
خودروی تارا وی 4 ال ایکس، محصولی از ایران خودرو است که پس از خروج فرانسه و اعمال تحریم های جدید علیه ایران، بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته شده و در سال ۱۴۰۰ با تأخیر فراوان وارد بازار ایران شد. این خودرو در تیپ های مختلف با گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه شده که جدیدترین نسخه آن، تارا اتوماتیک V4 یا تارا سال، در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ رونمایی گردید و نسخه ای بهبودیافته از تیپ V2 است.
مشخصات تارا اتوماتیک v4، پیشرانه ۱.۶ لیتری به روز با گیربکس ۶ سرعته
تارا V4 از موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با کد TU5P بهره می برد که نسخه بهبود یافته پیشرانه قدیمی TU5 پژو است و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را رعایت می کند. این موتور از نظر قدرت و مصرف سوخت تفاوت چندانی با نسخه قبلی ندارد، اما با توجه به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جدید، عملکرد بهتری در راندمان سوخت و هندلینگ خودرو مشاهده می شود. شتاب اولیه این خودرو حدود ۱۳ ثانیه است که آن را در دسته خودروهای کم شتاب بازار داخلی قرار می دهد. تارا بیشتر برای استفاده شهری و بینشهری با مصرف سوخت بهینه و تولید آلایندگی کم طراحی شده است و با استانداردهای ۸۵ گانه خودروسازی ایران سازگاری دارد.
طراحی ظاهری تارا وی 4 ال ایکس؛ ترکیبی از نوآوری و محافظه کاری
طراحی خارجی تارا V4 در مقایسه با سایر خودروهای تولید داخل، توازنی میان نوآوری و محافظه کاری را به نمایش می گذارد. این خودرو که مبتنی بر پلتفرم پژو ۳۰۱ فرانسوی است، ترکیبات هندسی معقول و قابل قبولی دارد. چراغ های جلو با طراحی زاویه دار و چراغ های عقب پیوسته، به همراه خط شانه برجسته ای که از جلو تا عقب خودرو کشیده شده، جلوهای مدرن و متفاوت به تارا بخشیده است.
با این حال، قسمت های جلوپنجره و سپر جلو ساده و فاقد جسارت طراحی هستند که می توانستند کمی خلاقانه تر و چشمگیرتر باشند. نکته مثبت در طراحی تارا رعایت تناسبات هندسی است که باعث می شود این خودرو به رغم طراحی نسبتاً محافظه کارانه، از نظر ظاهری مورد قبول خریداران قرار گیرد.
طراحی داخلی تارا V4؛ کابینی با الهام از خودروهای اقتصادی و ساده
در داخل کابین تارا اتوماتیک V4 ، تضادی محسوس با ظاهر بیرونی مدرن خودرو دیده می شود. متریال به کار رفته بیشتر از پلاستیک فشرده است و تزئینات نقرهای رنگ فضای داخلی را کمی ساده و بی تکلف نشان می دهد. این کابین شباهت زیادی به خودروهای اقتصادی مانند رنو تندر ۹۰ و همچنین برلیانس مونتاژی سایپا دارد که بیش از یک دهه پیش طراحی شدهاند.
نکته جالب توجه، شباهت چشمگیر کابین تارا با خودرو شاهین سایپا است. این دو خودرو از نظر طراحی داخلی، به حدی شبیه به هم هستند که گویی یک تیم طراحی مشابه با هدف تأمین بازارهای مشابه، هر دو را طراحی کردهاند. فضای نشیمن در ردیف عقب به دلیل محدودیت های پلتفرم کامپکت، مخصوصاً فضای پای سرنشینان، محدود است، اما صندوق عقب با ظرفیت ۶۴۰ لیتر فضای مناسبی برای بار ارائه می دهد که نسبت به رقبا بزرگ تر است.
ایمنی بالا؛ مهم ترین ویژگی تارا V4 اتوماتیک
یکی از شاخص ترین ویژگی های تارا وی 4 ال ایکس، رعایت کامل استانداردهای حفاظت از عابر پیاده است. این استاندارد که در کمتر خودروهای ایرانی دیده میشود، نشان دهنده توجه ویژه ایران خودرو به ایمنی سرنشینان و عابران است. علاوه بر این، سیستم های کنترل پایداری (ESP) و سیستم کمک حرکت در سربالایی (HSA) نیز به صورت استاندارد در این خودرو تعبیه شدهاند که رانندگی ایمن و مطمئن را در شرایط مختلف جادهای تضمین می کنند.
امکانات رفاهی بی نظیر تارا V4 اتوماتیک
تارا V4 اتوماتیک، به امکانات رفاهی متعددی مجهز شده که تجربه رانندگی را لذت بخشتر و آسان تر می کند. از جمله این آپشن ها می توان به صندلی های برقی ردیف جلو، فرمان برقی حساس به سرعت، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال با قابلیت تنظیم دقیق دما و سانروف بزرگ اشاره کرد. همچنین ورود و استارت بدون کلید، سیستم روشنایی LED در عقب و روشنایی در روز، آینه های جانبی تاشو برقی و صندوق عقب برقی مجهز به سنسور حرکت پا، از دیگر قابلیت های ویژه این خودرو هستند.
فناوریهای پیشرفته در تارا V4
نمایشگر ۷ اینچی لمسی مولتی مدیا با ۴ بلندگو، سنسور نور و باران و دوربین دینامیک عقب، از جمله فناوری های به روز و کاربردی در تارا V4 اتوماتیک است که رانندگی را ساده تر و ایمن تر می کند. سیستم کروز کنترل برای حفظ سرعت ثابت در مسیرهای طولانی، سنسور دنده عقب و رینگ های آلیاژی با طراحی اسپرت نیز از دیگر امکانات قابل توجه این خودرو است.
مزایا و معایب تارا اتوماتیک V4
مزایا:
- طراحی خارجی نسبتا مدرن و متناسب با سلیقه ایرانی
- صندوق عقب جادار با ظرفیت ۶۴۰ لیتر
- گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته با مصرف سوخت بهینه
- رعایت استانداردهای آلایندگی جدید
معایب:
- کابین داخلی ساده و استفاده از پلاستیک خشک
- فضای محدود پای سرنشینان عقب
- شتاب اولیه پایین و عملکرد حرکتی معمولی
- طراحی محافظه کارانه برخی بخش های ظاهری مثل جلوپنجره
قیمت تارا اتوماتیک V4 در بازار امروز و کارخانه
قیمت بازار آزاد تارا V4 اتوماتیک 1,290,000,000 تومان است و همچنین قیمت تارا اتوماتیک v4 کارخانه1,105,000,000 میباشد که نسبت به مدل های هم رده و رقبای داخلی، جایگاه مناسبی دارد. البته، این قیمت ها به دلیل نوسانات بازار خودرو و عوامل اقتصادی ممکن است تغییر کنند. این خودرو از نظر قیمتی در کنار پژو ۲۰۷ اتوماتیک و دنا پلاس توربو آپشنال قرار گرفته که هر کدام ویژگی ها و نقاط قوت خاص خود را دارند.
نحوه محاسبه قیمت کارخانه ای تارا اتوماتیک V4
اولین بخش در محاسبه قیمت کارخانه ای، بهای تمام شده تولید خودرو است. این مبلغ شامل هزینه های تولید، قطعات، مونتاژ، مواد اولیه و دستمزد کارگران می شود. ایران خودرو پس از محاسبه این هزینه ها، یک قیمت پایه برای تارا اتوماتیک V4 تعیین می کند. این قیمت پایه، تنها بخش اصلی محاسبه است و هنوز هزینه های قانونی و جانبی به آن اضافه نشده است. وقتی بهای تمام شده خودرو با تمامی هزینه های جانبی و دیون دولتی جمع شود، مبلغ نهایی قیمت کارخانه ای تارا اتوماتیک V4 مشخص میشود. این قیمت معمولاً توسط ایران خودرو در سامانه فروش اینترنتی اعلام و به صورت شفاف در قرارداد خرید درج می گردد .به همین دلیل، ممکن است قیمت اعلامی کارخانه با قیمت بازار آزاد تفاوت داشته باشد؛ زیرا در بازار آزاد، عواملی مانند عرضه و تقاضا، نوسان نرخ ارز و شرایط اقتصادی کشور نیز تأثیرگذار هستند.
طرح تعویض خودرو کارکرده با صفر ایران خودرو
خرید خودرو اقساطی بدون پیش پرداخت یکی از روشهای پرطرفدار میان متقاضیان خودرو در ایران است. بسیاری از افراد به دلیل افزایش قیمت خودرو توانایی پرداخت نقدی را ندارند و به همین دلیل بهدنبال طرحهای فروش اقساطی بدون نیاز به پرداخت اولیه هستند.
شرایط خرید خودرو اقساطی بدون پیش پرداخت:
شرکتها و نمایشگاههای معتبر شرایط متفاوتی برای این نوع فروش ارائه میکنند، اما بهطور کلی:
عدم نیاز به پرداخت پیشپرداخت اولیه
بازپرداخت اقساطی بین ۱۲ تا ۶۰ ماه
امکان انتخاب خودرو صفر یا کارکرده
ارائه ضمانتهای بانکی یا چک معتبر
نرخ سود متغیر بر اساس مدت اقساط
ایران خودرو در راستای نوسازی ناوگان شخصی و بهبود کیفیت رانندگی، طرح تعویض خودرو کارکرده با صفر ایران خودرو را اجرا کرده است. در این طرح، مالکان خودروهای قدیمی میتوانند وسیله نقلیه کارکرده خود را تحویل داده و بهصورت اقساطی یا نقدی، یکی از محصولات جدید ایران خودرو را دریافت کنند.
شرایط اصلی طرح:
پذیرش خودروهای کارکرده با حداقل ۱۰ سال عمر
ارائه سند مالکیت و کارت خودرو
امکان پرداخت نقدی یا اقساط بلندمدت
اولویت با خودروهای دارای معاینه فنی معتبر
مزایای طرح تعویض:
کاهش هزینه نگهداری و مصرف سوخت
بهرهمندی از خدمات گارانتی ایران خودرو
ارتقای ایمنی و راحتی رانندگی
خودرو دست دوم در بازه ۴۰ میلیون تومان
با توجه به شرایط فعلی بازار، پیدا کردن خودرو دست دوم سالم در محدوده ۴۰ میلیون تومان سخت اما امکانپذیر است. برخی گزینههای ماشین دست دوم در حد 40 میلیون:
پراید مدل ۸۸ تا ۹۰
پژو ۴۰۵ GLX مدل ۸۴ تا ۸۷
پیکان وانت مدل ۹۰ به بالا
خودروهای دوو سیلو و ریسر (کارکرد بالا)
توصیه میشود هنگام خرید خودروهای کارکرده، حتماً کارشناسی رنگ و فنی انجام شود.
نمایشگاه آنلاین خودرو شاپ بستری است برای خرید و فروش خودرو بهصورت اینترنتی. خریداران میتوانند با جستجوی پیشرفته، خودرو مورد نظر خود را بر اساس برند، مدل، سال تولید و محدوده قیمتی انتخاب کنند.
نتیجه گیری
در نتیجه، تارا وی 4 ال ایکس خودرویی است که در بازار ایران توجه زیادی به آن شده است، به ویژه به دلیل طراحی نسبتا مدرن، امکانات رفاهی مناسب و قیمت رقابتی اش. این خودرو معمولا برای افرادی مناسب است که به دنبال یک خودرو خانوادگی با مصرف سوخت معقول و قابلیت های نسبتا خوب در شهر و مسیرهای بین شهری هستند.
