ملاقات با آوتار 11 برقی بهمن موتور

blog

ملاقات با آوتار 11 برقی بهمن موتور

ملاقات با آوتار 11 برقی بهمن موتور

به نظر می‌رسد زمان تسلیم رسیدن است. ما برای رسیدن به نور در انتهای تونل تلاش کردیم و با وجود جنگ و کوشش بسیار، نتوانستیم. سرانجام، خودروهای برقی وارد میدان شدند. ما که تجربه رانندگی با هامر H2 و ب‌ام‌و X7 را داریم، و لحظات خاصی را پشت فرمان مازراتی استراداله و لامبورگینی هوراکان سپری کردیم. همچنین با فورد ماستنگ شلبی و جگوار F-Type گشتی زدیم و در کنار کوروت C8 و آئودی R8 جلسات خصوصی داشتیم. ما حتی با فراری F8 و رولزرویس ریث نیز ملاقات کردیم. در این میان، تست اپتیما هیبریدی تنها خطای بزرگی بود که مرتکب شدیم. اما در نهایت، ما امروز با یکی از بهترین خودروهای برقی موجود مواجه شده‌ایم، که به‌راستی تجربه‌ای خوشایند است.


آواتر 11 از کجا آمد؟

در هفت یا هشت سال گذشته، چین به سرعت توانست عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان را به خود اختصاص دهد. در همین زمان، تسلا نیز با فروش موفق خودروهای برقی در اوج خود قرار داشت. اما چین در عرصه خودروهای الکتریکی هم غافل نبوده و برندهای مختلفی مانند بی‌وای‌دی به موفقیت‌های نسبی دست یافتند، هرچند که نتوانستند با غول‌های صنعت خودرو در سطح جهانی رقابت جدی کنند. در این دوران، تلاش‌های چشمگیری در زمینه فناوری خودروهای برقی صورت گرفت و شرکت‌های جدید به شکل سرمایه‌گذاری مشترک تأسیس شدند تا آینده‌ای نوین را برای صنعت خودروسازی چین رقم زنند.


یکی از برندهای برجسته در عرصه فناوری خودرو، Avatr Technology است که در سال 2018 به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک بین چانگان و Nio، یکی از تولیدکنندگان پیشرو خودروهای برقی چین، تأسیس شد. به زودی، Nio به دلیل مشکلات مالی از این پروژه خارج شد و این جایگاه را به کمپانی بزرگ باتری سازی CATL واگذار کرد. ادغام تجربه‌های خودروسازی و نوآوری‌های برق‌افزایی، Avatr را در موقعیت ممتازی قرار داد. پس از سه سال، این برند برای دستیابی به نخستین پروژه جدی خود، با هواوی همکاری کرد که نتیجه آن خودرویی تمام‌چینی به نام Avatr 11 (خوانده شود یک یک) بود.



در پاییز سال 1403، خبر معرفی این خودرو توسط گروه بهمن منتشر شد. در فروردین 1404، این خودروی برقی با قیمتی قابل توجه وارد سامانه وارداتی گردید. اما در خرداد همان سال، قیمت بسیار بالای این خودرو باعث شگفتی مشتریان شده و آن را به بازار آزاد عرضه کردند. نکته جالب این است که سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد 1404 نسخه تک موتوره این خودرو را معرفی کرد. این تحولات به شدت بازار را تحت تأثیر قرار داده است.


بررسی طراحی آواتر 11


اگر با طراحی خودروهای برقی، به‌ویژه مدل‌های جدید، ارتباط برقرار نمی‌کنید، این احساس کاملاً معقول است. نسل جدید الکتریکی‌ها به‌طرز ویژه‌ای بر آینده‌نگری تأکید دارند و در تلاشند تا از طراحی‌های رایج بنزینی فاصله بگیرند. البته باید گفت که طراحی‌ خودروهای بنزینی نوظهور هم در جذابیت کم از مدل‌های برقی فانتزی ندارند. یکی از ویژگی‌های بارز خودروی الکتریکی، حذف جلوپنجره‌ی سنتی است؛ چرا که این خودروها به تجهیزات خنک‌کننده‌ای مانند رادیاتور و فن نیازی ندارند و بنابراین این قسمت دیگر در طراحی آن‌ها دیده نمی‌شود.


به همین دلیل، نمای جلویی آواتر 11 از طراحی ساده‌تری برخوردار شده است. خودروهای برقی معمولاً با ویژگی‌های خاص خود، از جمله چراغ‌های منحصر به فردشان شناخته می‌شوند و آواتر 11 نیز از این قاعده مستثنی نیست. چراغ‌های جلو این مدل با طراحی باریک و زوایای غیرمنتظره، مشخصه‌ای کاملاً نوین را ارائه می‌دهند. نقطه قوت قابل توجه در طراحی جلو این خودرو، فرو رفتگی بخش پایینی نوار LED داخل سپر است که مکان قرارگیری مه‌شکن‌ها نیز محسوب می‌شود. این طراحی، جلوه‌ای موج‌دار و منعطف به خودرو می‌بخشد.


در نمای جانبی، جزئیات جذابی مشاهده می‌شود که توجه را جلب می‌کند. یکی از این عناصر، شیب ملایم سقف است که به زیبایی به انتهای خودرو می‌رسد و این کراس‌اوور را به طراحی مدرن CUV ها (کراس-کوپه‌ها) نزدیک می‌کند. همچنین، دستگیره‌های مخفی در بدنه و محفظه شارژ، هماهنگی و سادگی شگفت‌انگیزی را برای بیننده به ارمغان می‌آورد.



آنچه در طراحی عقب آواتر 11 مشاهده می‌شود، نمایانگر ترندهای روز دنیای خودروسازی است، با تأکیدی بر مدرنیته و ظرافت. این بخش با خطوط باریک قرمز رنگ سرتاسری خود، جلوه‌ای خاص و جذاب به خودرو می‌بخشد. هماهنگی بصری در این قسمت نسبت به بخش جلو به وضوح بیشتر احساس می‌شود. جزئیات دقیقی مانند چراغ‌های خطر و برجستگی‌های براق روی سپر که با پوشش فیبر کربن تقویت شده‌اند، نه تنها به دوام خودرو کمک می‌کنند، بلکه زیبایی آن را نیز دوچندان می‌نمایند. همچنین، یک بال عقب متحرک برقی برای بهبود عملکرد آیرودینامیک طراحی شده است، اما زمانیکه به بیرون می‌آید، به جذابیت اسپرت خودرو افزوده و صدای تنوع را به آن می‌بخشد.



بد نیست اعتراف کنیم که داخل این خودرو یکی از پیشرفته‌ترین کابین‌ها را تجربه می‌کنیم که تا به حال نظیرش را ندیده‌ایم. طراحی این فضای داخلی کاملاً ساده و دیجیتال است و در هر گوشه‌ای شاهد نمایشگرها و نورپردازی سطحی هستیم. این دقیقاً همان چیزی است که مشتریان امروزی به دنبال آن هستند. البته ممکن است این طراحی برای نسل‌های قدیمی چندان جالب توجه نباشد. شخصاً شکل فرمان این خودرو را بسیار پسندیدیم. اگر شکل آن شبیه به خودروهای برقی لوکسی مانند لکسوس RZ450e یا تسلا Model X می‌شد، حس واقعی «خودرو» بودنش را به کلی از دست می‌داد. با این حال، طراحی نیم‌دایره‌ای آن به خوبی بر روی سادگی تأکید کرده و تفاوت را به وضوح نمایان می‌سازد.


تقریباً تمام نکات مربوط به طراحی خودرو آواتر را بررسی کردیم، اما یک نکته بسیار مهم هنوز باقی مانده است. طراحی این خودروی منحصر به فرد توسط یک ایرانی به نام نادر فقیه‌زاده انجام شده است. او نه تنها مسئول طراحی داخلی ب‌ام‌وهای لوکس از جمله سری 7 (نسل پنجم) و سری 6 (نسل سوم) بوده، بلکه به عنوان طراح ارشد پروژه‌های مهمی چون X3 (نسل سوم) و سری 3 (نسل هفتم) نیز فعالیت کرده است. فقیه‌زاده اکنون به عنوان سرطراح اصلی در آواتر مشغول به کار است و نقش مهمی در ارتقای طراحی این برند ایفا می‌کند.

بررسی تجهیزات و آپشن‌های آواتر 11


اگر به دنبال یک تعریف به‌روز از فول‌آپشن در خودروهای مدرن هستیم، بی‌شک آواتر 11 بهترین نمونه برای این توصیف خواهد بود. این خودرو تقریباً تمامی امکانات و ویژگی‌های روز را در خود جای داده است و انتخاب از میان آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست!



بیایید با بررسی صندلی‌های این خودرو شروع کنیم. صندلی‌های جلوی خودرو با فناوری Zero-Gravity طراحی شده‌اند، که الهام گرفته از صندلی شاتل‌های ناسا است. این فناوری به گونه‌ای عمل می‌کند که بدن در حالت بی‌وزنی قرار می‌گیرد و فشار یکنواخت و متعادلی بر روی استخوان‌ها، ستون فقرات و عضلات ایجاد می‌کند. به همین دلیل، خستگی را به حداقل می‌رساند. همچنین، این صندلی‌ها دارای ماساژور پنج‌حالته هستند که می‌توان شدت آن را در ۳ سطح مختلف تنظیم کرد.



سیستم تهویه مطبوع مدرن، مجهز به پمپ حرارتی و فیلتر ذرات با اندازه‌های کمتر از 2.5 میکرومتر و کربن فعال است. این دستگاه دارای سیستم هوشمند خوشبوکننده با کارتریج جداگانه بوده و تجربه‌ای فوق‌العاده را برای کاربران فراهم می‌کند. همچنین، سیستم صوتی آواتر با 11 بلندگو از برند مرِیدین، شامل 25 بلندگوی بزرگ و کوچک همراه با آمپلی‌فایر، صدای فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد.


در این خودرو، سه نمایشگر کلیدی به چشم می‌خورد: نمایشگر 10.25 اینچی پشت فرمان، یک نمایشگر مرکزی بزرگ به ابعاد 15.6 اینچ و همچنین یک نمایشگر 10.25 اینچی ویژه سرنشین جلو. سیستم ناوبری پیشرفته آواتر 11 که یکی از دستاوردهای بی‌نظیر شرکت هواوی است، قابلیت تشخیص حرکات دست را داراست و با کمک چهار میکروفون، تجربه‌ای کاملاً تعاملی (غیر لمسی) را ارائه می‌دهد. همچنین در داخل کابین، بیش از 10 هزار و 500 LED رنگی وجود دارد که با افکت‌های متنوعی نظیر خوش‌آمدگویی و حالت آرامش، فضایی فوق‌العاده را خلق می‌کند.

سیستم رانندگی هوشمند آواتر 11 را می‌توان به عنوان یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این خودرو شناسایی کرد، ویژگی‌ای که تا کنون در بازار مشابهی نداشته است. هواوی در این عرصه پیشرفتی چشمگیر داشته و با ترکیبی از 3 لیدار، 3 رادار، 11 دوربین و 12 سونار، یک پوشش 360 درجه‌ای ایجاد کرده است. این فناوری پیشرفته قابلیت پشتیبانی از مسیرهای Door-to-Door از پارکینگ مبدا تا مقصد را فراهم می‌آورد. با این حال، به دلیل محدودیت‌های ترافیکی و علائم راهنمایی و رانندگی در کشور، ممکن است استفاده از این قابلیت خودران به بهینه‌ترین شکل میسر نباشد.

در این خودرو، فناوری پیشرفته‌ای به نام GAEB (ترمز اضطراری عمومی) وجود دارد که قادر است موانع غیرمعمولی نظیر تل‌های خاکی، سنگ‌های پراکنده در جاده و حتی تنه‌های درخت رها شده را شناسایی کند. همچنین، سیستم هشدار باز شدن درب‌ها (DOW) با نظارت بر نقاط کور، به راننده و سرنشینان هشدار می‌دهد که ممکن است درب با موانع ثابت یا متحرک برخورد کند. آواتر 11 همچنین از سیستم TLR برای شناسایی چراغ‌های راهنمایی و RAEB جهت هشدار ترمز ترافیکی در حالات مختلف جلو و عقب بهره می‌برد. باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از این فناوری‌ها بر اساس ساختار شهری در چین توسعه یافته‌اند.


یکی از ویژگی‌های جذاب در آواتر 11، سنسور واقع در ستون B آن است. این سیستم که شبیه به فناوری‌های استفاده شده در خودروهای تسلا می‌باشد، امکان ورود به کابین را با استفاده از یک سوئیچ یا کارت NFC فراهم می‌کند.


بررسی مشخصات فنی آواتر 11


بیایید بدون معطلی وارد بحث اصلی شویم. به هر حال، ما همه با خودروهای برقی آشنا هستیم و لازم است توجه‌مان را بر روی جنبه‌های الکتریکی، باتری‌ها و موارد مرتبط متمرکز کنیم.


آواتر 11 یک کراس‌اوور لوکس با دو موتور برقی است که یکی بر روی محور جلو و دیگری بر روی محور عقب قرار دارد. برخلاف موتورهای احتراق داخلی، خروجی موتورهای برقی معمولاً به صورت اسب‌بخار بیان نمی‌شود و این موضوع نیاز به تبدیل واحد بر حسب معیارهای متریک دارد. هر کدام از این موتورها توان تولید گشتاور مختص به خود را دارند. عملکرد آواتر 11 واقعا شگفت‌انگیز است؛ با 569 اسب‌بخار قدرت و 650 نیوتن‌متر گشتاور، این خودرو قادر است در عرض تنها 4.5 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت برسد، رقمی که آن را در رده خودروهایی همچون پورشه 911 توربو S قرار می‌دهد. اما توقع نداشته باشید که آواتر 11 به سرعت نهایی لامبورگینی برسد؛ حداکثر سرعت این کراس‌اوور به 200 کیلومتر در ساعت محدود است، که با توجه به ابعاد بزرگ و وزن تقریبی 3 تن آن، واقعاً قابل توجه است.

به خاطر داشته باشید که برد خودروهای برقی بسته به چرخه محاسباتی متفاوت است. به عنوان مثال، در چرخه CLTS، این خودرو می‌تواند با یک بار شارژ تا 680 کیلومتر پیمایش کند، در حالی که در چرخه WLTP این رقم به 815 کیلومتر افزایش می‌یابد. این تفاوت ناشی از میزان مصرف انرژی و شرایط مختلف رفاهی و تجاری است. به طور کلی، در مورد این خودرو، میزان پیمایش 700 کیلومتر با یک بار شارژ اعلام شده است. اگر بخواهید باتری‌های این خودرو را از صفر با استفاده از شارژر خانگی شارژ کنید، حداقل 13 ساعت زمان نیاز خواهید داشت. اما با استفاده از سیستم شارژ سریع، این زمان به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد؛ به طوری که شارژ باتری از صفر تا 80 درصد تنها 45 دقیقه و از 30 تا 80 درصد فقط 25 دقیقه طول می‌کشد.


آواتر 11 به عنوان یک پدیده شگفت‌انگیز در دنیای خودروهای الکتریکی شناخته می‌شود. این خودروی نوآورانه نه تنها قابلیت تبدیل شدن به نماد برقی‌های جدید را دارد، بلکه فراتر از جنبه‌های فنی و حتی مسائل مربوط به هزینه‌های بالای نگهداری و کمبود خدمات پس از فروش، چالش اصلی آن به قیمتش برمی‌گردد. قیمتی که به مراتب از هزینه بسته باتری‌های آن نیز سنگین‌تر است.

جدیدترین اخبار خودرو را در خودرو شاپ بخوانید.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟
0از 5 امتیاز
( 0 نفر امتیاز داده‌اند )

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین
 logo اپلیکیشن خودرو شاپ