ملاقات با ب ام و 530 مدل 2025
در تمامی کشورهای دارای حکومت پادشاهی، فرایند انتخاب جانشین همیشه پر از چالشها و داستانهای مختلف بوده است. حتی در مسأله جانشینی ولیعهد و شاهزاده، انتقال تاج و تخت اغلب با حواشی روبرو است؛ اما در امپراتوری باواریا، این فرایند با آرامش و نظاممندی خاصی پیش میرود. جانشینها بهطور متوالی و بدون هرگونه جنگ و خونریزی به قدرت میرسند. شاهزادههایی با مهارتهای برجسته و درک عمیق از مسؤولیتهای خود، بدون اینکه نظم سلطنت را مختل کنند. این همانی است که سری 5 بهمدت 50 سال بهخوبی در آن عمل کرده و حالا تاج طلایی به G60 منتقل شده است. شاهزادهای جوان، زیبا و دلربا!
بامو 530 G60 از کجا آمد؟
سال 2017 بود که شرکت ب ام و با رونمایی از نسل ششم سری 7 (کد G11) بازار خودرو را تحتالشعاع قرار داد. این خودروساز برای نخستین بار از پلتفرم جامع CLAR در سدان معروف خود استفاده کرد؛ ایدهای نوآورانه که هدف آن کاهش هزینههای تولید و ایجاد بستری برای پیشرفت فناوریهای آتی بود. حالا با موفقیتهایی که در نسل 7 مشاهده شده بود، این سوال مطرح شد که آیا این رویکرد بر روی نسل 5 نیز کارساز خواهد بود؟ در همان سال، همزمان با معرفی نسل هفتم سری 5، تیم مهندسی و مدیریتی ب ام و به طراحی نسل هشتم پرداخت. این نسخه جدید میبایست به گونهای طراحی شود که هم از مدل فعلی سری 5 بهبود یابد و هم از سری 7 در آن زمان پیشی نگیرد. در این راستا، در جلسات اولیه همگی بر این باور بودند که ویژگیهای جنجالی جلوپنجره بزرگ سری 7 که با انتقادات شدیدی از سوی خریداران قدیمی مواجه شده بود، نباید در این خودرو اعمال شود.

فرآیند تحقیق و توسعه با ساخت یک مدل گِلی به مقیاس واقعی وارد مرحلهای جدیتر شد؛ اما مطابق آنچه پیشتر اشاره کردیم، شرکت نتوانست طراحی نسل جدید سری 5 را به اندازه سری 7 رادیکال کند. با آغاز سال 2020، به تدریج تستهای میدانی انجام شد. چالش بزرگ دیگر برای بامو این بود که به طور همزمان با توسعه نسخههای بنزینی و هیبریدی، باید مدل تمام برقی i5 را نیز طراحی و توسعه میداد.
کار بر روی زمستانهای چالشبرانگیز در سوئد آغاز شد. آزمایشهای سرما روی مدلهای بنزینی که نگرانی خاصی نداشتند، به خوبی پیش رفت. اما نکته اصلی برای شرکت، ارزیابی عملکرد مدل برقی در دماهای منفی 30 درجه بود. آزمونهای سخت جادهای در ارتفاعات کوهستانی آلمان و اتریش ادامه یافت تا قابلیتهای سیستمهای توربو و هیبریدی در شیبهای تند مورد بررسی قرار گیرد. در همین حال، رسانهها نسبت به نزدیک بودن عرضه نسل هشتم سری 5 شک و تردید نشان دادند. نهایتاً، آزمایشات گرمسیری در مراکش و نوادا برای ارزیابی پایداری رنگ بدنه، عملکرد سیستم تهویه و کیفیت مواد داخلی در دماهای بالای 45 درجه با موفقیت انجام شد. یکی از آزمایشها این بود که مدل برقی باید بدون استفاده از کولر به مدت 2 ساعت در دماهای بالای 40 درجه باقی بماند، بدون اینکه باتری یا نمایشگرهای داخلی دچار مشکل شوند.
پیش از معرفی رسمی، شرکت یک آزمون جامع عملکردی را در پیست نوربرگرینگ برای مدل M Power برگزار کرد تا قابلیت شتاب و سرعت بالا را ارزیابی کند. با آغاز سال 2023 و استفاده از یک استراتژی هوشمندانه، این شرکت به جاسوسان صنعتی اجازه داد تا تصاویر مدلهای آزمایشی را بهطور مخفیانه منتشر کنند، که در نهایت منجر به رونمایی رسمی نسل هشتم این خودرو در اوایل سال 1402 شد.
بررسی طراحی بامو 530 G60
توانایی شناسایی بیدرنگ خودروهای بیامو، یک هنر استثنائی از سوی برند باواریا به شمار میآید. بعد از گذشت 50 سال از معرفی اولین مدل، امروزه در نسل هشتم، حتی با دیدن جزئی از چراغ جلو میتوان به سادگی تشخیص داد که این خودرو متعلق به چه برند معتبری است؛ این خود نشانهای از جادوی طراحی بیامو است. نسل جدید با یکی از دشوارترین چالشهای تاریخ خود روبرو بوده است، زیرا زمان رونمایی آن مصادف با دوران مدرنیته و طراحیهای بینظیر و خلاقانه است. اما ارثیه برند بیامو اجازه نمیدهد تا به تولید مدلهای صرفاً بازارپسند روی آورند. جانشین نسل پنج (G30) به گونهای تحولی عظیم را رقم زده است.

مدل جدید سری 5 به وضوح نسبت به تمامی نسلهای قبلی خود بزرگتر شده است. با طولی به اندازه 97 میلیمتر، عرض 33 میلیمتر و ارتفاع 36 میلیمتر، این افزایش ابعاد واقعاً جلب توجه میکند. اگر فکر میکنید که افزایش 3 سانتیمتری چندان ویژه نیست، باید خاطرنشان کرد که هر سانتیمتر تغییر در ابعاد خودرو نیازمند تغییرات اساسی در شاسی، اتصالات، تجهیزات، ایمنی، آیرودینامیک و در نهایت عملکرد و ایمنی خودرو است که عملی ساده نیست. از بعد فنی، طراحی جدید سری 5 با این افزایش ابعاد میتواند به عنوان یک نمونه عالی از مهندسی شناخته شود، چرا که بدنه مدل G60 با ضریب درگ بین 0.22 تا 0.23، رکوردی بینظیر محسوب میشود.
نسل هشتم سری 5 با طراحی گرافیکی نوآورانه چراغهای جلو معرفی شده است. نور اصلی و نشانگرها به طور هوشمندانه در دو طرف داخلی کاسه چراغ قرار گرفتهاند تا ظاهری مینیمالیستی و شیک ایجاد کنند. در یکی از کنفرانسهای خبری پس از رونمایی این خودرو، مدیران شرکت با افتخار بیان کردند که طراحی جدید چراغهای این مدل، یک تفسیر مدرن از چراغهای دوقلوی سنتی است.

بدون شک، امضای منحصر به فرد و بهیادماندنی تمام محصولات باواریایی، همان جلوپنجره معروف به "کلیه" است که در مدل جدید به شکلی مدرنتر و فضاییتر طراحی شده است. این تغییر به ویژه در مدلهای برقی مشهود است که با نوار نورانی جذاب، ویژگی الکتریکی بودن خود را بارزتر کردهاند. از دیگر تغییرات قابل توجه این خودرو، میتوان به دستگیرههای همسطح با بدنه و چراغهای عقب باریک (که به شکل L طراحی شدهاند) اشاره کرد، ویژگیهایی که در هیچ یک از نسخههای قبلی مشاهده نشده بودند.
بررسی تجهیزات و آپشنهای بامو 530 G60
در حالی که برخی خودروسازان جهان ممکن است به فناوری به عنوان یک انتخاب نگاه کنند، در صنعت خودروسازی آلمان این موضوع به یک الزام تبدیل شده است. به نظر میرسد که اگر خودرویی نتواند از نظر فناوری و تکنولوژی با رقیبان خود رقابت کند، اعتبار سازنده آن به خطر میافتد. به عنوان نمونه، برند بامو در این زمینه نگاهی پیشروانه داشته است. نمایشگر خمیده 14.9 اینچ و سیستمعامل iDrive نسخه 8.5، که با استفاده از زبان برنامهنویسی لینوکس طراحی شده، به وضوح به هوشمندی و نوآوری فراتر از انتظار این برند اشاره دارد.

ویژگی دیگری در این خودرو وجود دارد که واقعاً شگفتانگیز و در عین حال ترسناک است. نوار لمسی نورانی به نام Interaction Bar که نخستین بار در سری 7 معرفی شد، این قابلیت را به شما میدهد. تنها کافیست انگشت خود را روی این نوار بکشید تا علاوه بر تجربهای بصری با رنگهای جذاب، بتوانید به سیستمهای صوتی، تهویه مطبوع و مکانیزمهای هشدار دهنده کنترل کامل داشته باشید.

به اطلاعات جدیدی دست یافتهایم که نشان میدهد این شرکت حتی در نسخههای فول و لوکس مدل خود نیز استفاده از چرم طبیعی را متوقف کرده است. به نظر میرسد دغدغههای زیستمحیطی باعث این تغییر شده است. اکنون مدلهای مصنوعی مانند Veganza به عنوان جایگزینی برای روکش صندلیها معرفی شدهاند.
هیچ چیز مانند فناوری پیشرفته نمیتواند ما را شگفتزده کند! یکی از جالبترین نوآوریها، سیستم ALC (مخفف تغییر خط خودکار) است. با فعالسازی این سیستم، تنها کافی است به سمتی که میخواهید بروید، نگاه کنید. خودرو بهطور خودکار و با رعایت تمامی استانداردهای ایمنی، به آن سمت تغییر مسیر میدهد. جالب است بدانید که این کار تنها با یک نگاه انجام میشود!

در مدل 530 جدید، ویژگیهای فوقالعادهای وجود دارد که به راحتی میتوان آنها را مشاهده کرد. بهعنوان مثال، این خودرو از سیستم رانندگی خودران سطح 2 پلاس بهره میبرد. در خودروهای امروزی برای استفاده از سیستم خودران، معمولاً سرعت قابل اجرا محدود به 70 یا 80 کیلومتر در ساعت است، اما این مدل قادر است تا سرعت 130 کیلومتر در ساعت نیز به صورت هوشمند به هدایت خودرو بپردازد.
یکی از ویژگیهای فوقالعاده این خودرو، Parking Assistant Professional است که قادر به ضبط مسیرهای پیچیده تا 200 متر در حافظه خود میباشد و در صورت نیاز میتواند آنها را تکرار کند. اما این تمام ماجرا نیست، زیرا شما میتوانید این عملیات ذخیرهسازی مسیر را با استفاده از تلفن همراه خود نیز انجام دهید.

با استفاده از سیستمعامل نوین G60، امکان روشن کردن خودرو بهصورت از راه دور از طریق موبایل یا ساعتهای هوشمند فراهم شده است. همچنین در زمینه تهویه مطبوع، این خودرو امکانات حیرتانگیزی ارائه میدهد. هر یک از چهار سرنشین قادر خواهند بود دمای دلخواه خود را تنظیم کنند، و علاوه بر آن، تجربهای متفاوت با سیستم گرمایش مخصوص پاهای سرنشینان جلو به ارمغان آورده است. این سیستم مستقل با قابلیت تنظیم دما، به گونهای طراحی شده است که باد گرم یا سرد به طور مستقیم به پاها وارد میشود و هیچ تداخلی با دمای کلی کابین ایجاد نمیکند.
بررسی مشخصات فنی بامو 530 G60
پس از 7 سال موفقیت سیستم پیشرانه استثنایی سری N20، بامو به توسعه موتور جدید خود با نام B48 اقدام کرد. این نسخه بهبود یافته، از قدرت بیشتری برخوردار بوده و همچنین سبکتر، کممصرفتر و با آلایندگی کمتری طراحی شده است.

ب ام و 530 تیپ G60 با موتور 2 لیتری توربوشارژر به بازار عرضه شده است که قادر به تولید 255 اسببخار قدرت و 400 نیوتنمتر گشتاور میباشد. جالب اینجاست که نسل قبلی این مدل نیز با همان موتور 2 لیتری توربوشارژ، توانسته بود 248 اسببخار نیرو تولید کند، که برای یک خودرو 5 متری و 1.8 تنی کاملاً مناسب و قابل قبول است. این قدرت به این معناست که این خودرو میتواند شتاب صفر تا صد خود را در 6.3 ثانیه طی کند و به بالاترین سرعت 255 کیلومتر در ساعت دست یابد.
جعبهدنده 8 سرعته ZF با کالیبراسیون نرمتر و واکنش سریعتر، نقش بسیار مهمی در تجربه رانندگی این خودرو ایفا میکند. این سیستم به گونهای طراحی شده که ارتباطی نزدیک و هماهنگ با موتور برقرار کند، همانند یک رابطه عاشقانه. در هنگام شتابگیریهای ثانویه، به ویژه در سرعتهای 80 تا 120 کیلومتر در ساعت، این خودرو تقریباً بدون هیچ گونه تأخیری عمل میکند و حس لرزش را به حداقل میرساند. به نظر میرسد که نیازی به احیای گشتاور در دور پایین وجود ندارد، و این ویژگیها تجربهای لذتبخش و پویا را برای راننده به ارمغان میآورند.

سیستم تعلیق جدید 530 بهعنوان یک شاهکار مهندسی در صنعت خودرو شناخته میشود. در محور جلو، از یک ساختار دوجناغی بهروز بهرهبرداری شده که امکان بهینهسازی زاویه کَمبر (زاویه میان محور چرخ و سطح جاده) را در زمان پیچیدن فراهم میکند. در محور عقب، سیستم 5 اتصاله در نظر گرفته شده که چسبندگی فوقالعادهای را بهویژه در زمان خروج از پیچها ارائه میدهد. بهعلاوه، چرخهای عقب این خودرو میتوانند تا 2.5 درجه منحرف شوند که منجر به کاهش میدان گردش میشود. آزمایشها نشان دادهاند که این خودرو با وجود دیسکهای ترمز فوقالعاده عریض، توانسته در شرایط واقعی از سرعت 100 کیلومتر در ساعت در تنها 34 متر به توقف کامل برسد.
تمام این مواردی که به آنها اشاره کردیم، نمایانگر ویژگیهای یک سوپراسپرت مسابقهای است؛ با این حال، ب ام و 530 تیپ G60 همانطور که اعلام شده، تنها یک سدان معمولی و مناسب خانواده به حساب میآید.
چرا بامو 530 G60 انتخابی ارزشمند است؟
بامو با نسل هشتم سری 5 نشان داده که ترکیبی از طراحی کلاسیک و مدرن، فناوری پیشرفته و عملکرد فنی بینقص میتواند تجربهای متفاوت برای خریداران ایجاد کند. این خودرو نه تنها یک سدان خانوادگی لوکس است بلکه در بسیاری از بخشها، عملکردی نزدیک به خودروهای اسپرت ارائه میدهد.
در ایران نیز علاقهمندان خودروهای لوکس به دنبال روشهای متنوع خرید هستند. در این میان، خودروشاپ با ارائه خدماتی چون خرید اقساطی خودرو، کارشناسی تخصصی و نمایشگاه آنلاین خودرو، مسیر دستیابی به چنین خودروهایی را آسانتر کرده است. اگر قصد خرید خودروهای وارداتی یا لوکس همچون بامو 530 G60 را دارید، بهرهمندی از این خدمات میتواند تجربهای مطمئن و بدون دغدغه برای شما فراهم آورد.
