
حضور قطعهسازان ایرانی در نمایشگاه روسیه
تا ۷ روز دیگر، شرکتهای قطعهساز و خودروساز ایرانی در نمایشگاه "اتومبیلیتی ۲۰۲۳" در مسکو شرکت خواهند کرد. تحلیلها نشان میدهد که صنعت خودروسازی ایران، بهویژه بازار لوازم یدکی خودرو در روسیه، دارای پتانسیلی بالغ بر چهار تا پنج میلیارد دلار است.
با گذشت تقریباً یک سال از حضور ایرانیها در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، فرصت دوبارهای برای صنعتگران ایرانی به وجود آمده است تا در این زمانی که اقتصاد روسیه با تحریمها و فشارهای بینالمللی مواجه است، با حضور در این نمایشگاه، رقابت با سایر کشورهای تولید کننده خودرو مانند چین و ترکیه را آغاز کنند. شرکت در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۳ مسکو، فرصت عالی برای ارائه توانمندیهای تولید قطعه و خودروسازی ایرانیان است. این فرصت میتواند به کاهش مشکلات صادراتی، تطابق با استانداردهای روسیه و ورود به بازار خودروی این کشور کمک کند و شرکتهای ایرانی را به حضور فعال و موفق در بازار روسیه سوق دهد.
در سال گذشته، تفاهماتی به ارزش حدود ۷۰۰ میلیون یورو در زمینه خودرو و قطعات با روسیه به برگزاری این نمایشگاه منجر شد. این نمایشگاه از پتانسیل بسیار بالایی برای صنعت خودروسازی، قطعهسازی و بازار لوازم یدکی خودرو برای ایرانیها در روسیه برخوردار است. در این راستا، حجم حضور ایرانیها در نمایشگاه "اتومبیلیتی ۲۰۲۳" مسکو رشد قابل توجهی داشته است و این امر نشان از اهمیت بازار روسیه برای کارخانجات و شرکتهای خودروسازی ایرانی دارد. از آنجا که بیش از ۱۸۰۰ مترمربع فضای نمایشگاه در اختیار شرکتهای ایرانی قرار میگیرد، این فرصت برای نمایش و ارتباط با شرکتهای محلی و خارجی بسیار ارزشمند است.
محصولات سایپا در روسیه تولید خواهد شد
در فروردین ماه سال 1402، محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، اظهار داشت که کشورهایی در منطقه، از جمله روسیه، علاقهمندند که صنعت خودروسازی ایران را به دست آورند. مذاکراتی بین ایران و روسیه برای تولید برخی از محصولات سایپا در خطوط تولید روسیه انجام شده است.
در دهه 1400، شرکت به تجهیز خودروهای خود با تکنولوژیهای جدید که به حفظ محیط زیست کمک میکند، تاکید کرد. بنابراین، استراتژی این شرکت برای دوره 1400 تا 1410 بر پایه تولید خودروهای تمیز و کم آلاینده استوار است.
مدیرعامل سایپا، آقای تیموری، اعلام کرد که تمرکز شرکت در سال جاری بر تحویل خودروها به موقع، کمتر از سالهای گذشته است و برنامهریزی برای تحویل خودروهای سفارشی زیر صد روز است. او اظهار کرد که افزایش قیمت خودروها توسط شورای رقابت صورت گرفته و ماهیت تصمیمگیریها صحیح بوده و سازمان حمایت نیز تغییراتی در قیمتها ایجاد کرده است.
بر اساس توضیحاتی که وارد شده است، قیمت تمام شده خودرو چانگان درب گمرک حدود 900 میلیون تومان است. با در نظر گرفتن سود 17 درصد و محاسبه تمام هزینهها از جمله عوارض و ارزش افزوده، قیمت نهایی این خودرو بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که قیمت خودرو در بازار حدود دو میلیارد و پانصد میلیون تومان تعیین شده است. در این شرایط حساس و با توجه به تاکید بر کنترل تورم، شرکت سایپا با افزایش قیمتها موافق است.
در هفتهی آینده مدرنترین خط تولید موتور رونمایی خواهد شد که این موتور بر روی دو خودرو نصب خواهد شد.
امضای قرارداد 300 میلیون دلاری صادرات با روسیه
در ماه آذر سال 1401، محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور، اعلام کرد که تاکنون ۱۰۰۰ خودرو ایرانی به ونزوئلا صادر شده است. این کشور با استقبال خود از خودروهای ایرانی، ادامهی صادرات خودرو به آنجا را تضمین کرده است.
با اشاره به اینکه روسیه نیز یکی از مشتریان خودروهای ایرانی است، وی اعلام کرد یک تفاهمنامه صادرات خودرو به ارزش 300 میلیون دلار با این کشور امضا شده است. وی اظهار کرد که بازارهای روسیه و ونزوئلا برای صادرات خودروهای ایرانی مناسب هستند و اگر شرایط صادرات ایجاد شود، ایران میتواند در حوزه صادرات خودرو موقعیت بسیار خوبی داشته باشد.
به گفته آقای نجفیمنش، خودروهای ایرانی قبلاً نیز به کشورهای ارمنستان و آذربایجان صادر شدهاند. صادرات خودرو به کشورهای مختلف نشان میدهد که خودروهای تولید داخلی دارای کیفیت بالایی هستند. با این حال، برای گسترش صادرات، ارتقاء کیفیت خودروها امری حیاتی است که نیازمند تلاش و توسعه مداوم است.
افتتاح نمایشگاه روسیه و آغاز فعالیتهای ایرانخودرو و سایپا
در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه، رئیس سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمانپاک، به اهمیت حوزه خودرو، قطعات خودرو و زنجیره ارزش مرتبط با خودرو پرداخت. وی تاکید کرد که این حوزهها باعث توسعه روابط اقتصادی و افزایش همکاریهای تجاری بین ایران و روسیه میشوند. همچنین، اظهار کرد که نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو فرصت بسیار خوبی برای شرکتهای ایرانی فراهم میکند تا با حضور فعال و جدی، توانمندیها و ظرفیتهای خود را به نمایش بگذارند.
به گفتهٔ وی، در دو ماه گذشته، برنامهریزی جامعی با همکاری بخش خصوصی و حمایت دولت برای شرکتهای ایرانی در این نمایشگاه صورت گرفته است. این شرکتها بیش از 1000 متر مربع از مساحت نمایشگاه را بهرهمندیشان اختصاص دادهاند که بهعنوان بزرگترین حضور شرکتها و بهرهمندی از فضای نمایشگاهی در تاریخ برگزاری نمایشگاههای بینالمللی برای ایران تلقی میشود. او باور دارد که نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، فرصتی مناسب برای ایجاد همکاریهای بزرگ بین دو کشور است و میتواند به تامین و صادرات قطعات خودرو کمک کند. او اظهار کرده است که پروژههای مشترکی بین شرکتهای ایرانی و روسیهای در زمینه تولید خودرو و قطعات آن مطرح خواهد شد تا امکان رشد صنعت خودروسازی در هر دو کشور را فراهم کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، سفیر ایران در روسیه و مدیر عامل گروه صنعتی ایرانخودرو، در افتتاح غرفه ایرانخودرو در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه حضور داشتند. هدف این حضور، برقراری همکاریهای بلندمدت با تولیدکنندگان خودرو و تولیدکنندگان قطعات روسی است. در این غرفه، توانمندیهای 21 شرکت ایرانخودرو در زمینههای مختلفی از جمله خودروهای سواری، خودروهای دیزل و ... به نمایش گذاشته شده است. همچنین یک دستگاه خودرو تارا اتوماتیک آپشنال نیز در این نمایشگاه عرضه شده است.
برای ورود به بازار روسیه، شرکت سایپا مطالعات دقیقی انجام داده و مذاکراتی با هیئتهای مختلف از جمله هیئت مدیران منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا راه اندازی کرده است.
گروه سایپا در حال مذاکره جهت همکاری مشترک با قطعهسازان اصلی و تامینکنندگان OE برای تامین قطعات خودروهای رنو و لادا در سایتهای تولیدی روسیه است. هدف سایپا از این مذاکرات، ایجاد خط تولید خودروها در بازار روسیه و افزایش صادرات قطعات به این کشور میباشد.
با هدف افزایش سهم بازار خود در روسیه، این شرکت خودروساز قصد دارد تولید و صادرات خودروها و قطعات آن را گسترش دهد و این موضوع در نمایشگاهی که در حال حاضر برگزار میشود، به دقت پیگیری خواهد شد.
حضور ایران در نمایشگاه روسیه و فرصتی دوباره
در مرداد ماه سال 1401، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اشاره کرد به برگزاری نمایشگاه "اتومبیلیتی" در روسیه که در هفته آینده برگزار خواهد شد و اظهار کرد که وزیر صمت کشور ما نیز در این رویداد شرکت خواهد کرد. او افزود که روسیه یک بازار مهم بوده که در دهه 80 ما در آن حضور داشتیم و خودروهایی مانند سمند به خوبی مورد استقبال قرار گرفت.
بر اساس گفتههای ارسالکننده، بازار روسیه یکی از بازارهای مورد توجه برای صادرات ایران است. اما، قطع روابط در حوزه خودروسازی باعث شده تا بازگشت به این بازار نیاز به زمان، انرژی و هزینه بیشتری داشته باشد. برای ورود مجدد به بازار روسیه، نیازمند نمایش خودروهای داخلی در نمایشگاههای مختلف این کشور، ایجاد شبکه خدمات پس از فروش و انجام تبلیغات ویژه برای شناخت بیشتر محصولات خود هستیم.
وی به این نکته اشاره کرد که فرصت طلاییای که در گذشته در بازار خودروی روسیه ایجاد کرده بودیم، از بین رفته است. اکنون با توجه به خروج خودروسازان خارجی از این کشور، باید از فرصتهای موجود استفاده کنیم. تاکنون چینیها بهترین استفاده را از این فرصت اولیه کردند، اما هنوز فرصت ثانویهای برای ما وجود دارد، به این معنا که محصولات خود را به نمایش بگذاریم.
وی اظهار داشت که امکان اختصاص قطعات و محصولات، تفاهمنامهها و حتی قراردادهایی با طرفهای روسی وجود دارد و باید از فضای مثبت موجود بهینه استفاده کنیم. باید توجه داشت که کدام بخش و کلاس خودرویی ما قادر به ورود به بازار روسیه است و در کدام بخشها تقاضا بیشتری وجود دارد تا به بهترین شکل از این فرصت بهره برد.
بر اساس بیانات آقای منطقی، در دهه 80، خودرو سمند وارد بازار روسیه شد و در بیش از 50 شهر این کشور نمایندگیهای خدمات پس از فروش خود را ایجاد کرد. اکنون، برای مطالعه و تجزیه و تحلیل بازار بزرگ این کشور نیازمندیم. برای حضور قوی در بازار هر کشوری، شناخت مشتری، آمادگی برای ارائه خدمات پس از فروش و ... امری ضروری است.
به عبارتی که کاربر ارسال کردهاست دستکاری کرده و این جمله را تولید کردهام: "آقای منطقی در ادامه بیان کرد که ایدهی ایجاد یک پلتفرم خودرویی با کشورهای روسیه و چین، تاکنون در مرحلهی اولیه و ابتدایی قرار دارد و امکان دارد که در گامها و مراحل بعدی بیشتر در مورد آن صحبت کنند."
نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه بین 31 مرداد تا 3 شهریورماه 1401 و با حضور حدود 600 شرکت از 18 کشور در فضای 30 هزار متری برگزار میشود. ایران به تنهایی کشوری است که بیشترین متراژ غرفههای مرکزی را با بیش از 900 متر مربع در نمایشگاه دارد. این غرفه در یک سالن به مساحت یک هزار و 700 متر مربع واقع شده است که در تاریخ نمایشگاههای بینالمللی بینظیری دارد.
برگزاری پنل مشترک صنعت قطعهسازی دو کشور، امضای تفاهمنامه انجمنهای قطعهسازی ایران و روسیه، برگزاری تورهای بازدید از چند کارخانه خودرو و قطعهسازی روس، و برگزاری جلسات B2B با شرکتها و صنعتگران روسیه، جزء برنامههای جانبی نمایشگاه از سوی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در نظر گرفته شده است.
فقط تفاهم اولیه صورت گرفته است
در تیر ماه سال 1401، محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور، درباره تولید مشترک خودروی ایرانی-روسی توضیحاتی ارائه داده است. او ابتدا بیان کرد که در حال حاضر فقط یک تفاهم اولیه بین دو کشور صورت گرفته است و باید توجه داشت که تا به حال توسعهی این همکاری به اندازه کافی پیش نرفته است. او پس از آن، برخی از نکات مهم مورد توجه را مورد بررسی قرار داد.
- ایده تولید مشترک ایران و روسیه مربوط به 7 الی 8 سال پیش است و ترکها آن را مطرح کردند.
- این ایده از طرف انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور نیز مطرح شد، اما دولت باید تصمیم میگرفت و به همین دلیل عقب افتاد.
- در روسیه تعدادی خطهای تولید ایجاد شده است. احتمالا چینیها دنبال راهاندازی یک خط تولید بنز در آنجا هستند. در این میان، قرار است در نمایشگاهی در مردادماه در مسکو شرکت کنیم و به این ترتیب، بازار خوبی برای فروش کالاها ایجاد میشود.
- ما باید یک پلتفرم داشته باشیم و مالکیت آن نیز برای سه کشور باشد. سه کشور باید براساس نیاز خود، طراحی خودرو را انجام دهند و به مرحله تولید برسانند.
- صنعت روسیه تحریم است و به همین خاطر برای متوقف نشدن تولیدات، برخی از آپشنهای ایمنی را حذف کرده است.
- پیشنهاد داده شده تا یک نماینده مشترک از سوی ایرانخودرو و سایپا باشد.
- از آن جایی که خودروسازان دیگر قطعات را وارد کرده و مونتاژ میکنند، تنها ایرانخودرو و سایپا انتخاب شدهاند. اما اگر خودروساز دیگری علاقهمند باشد، میتواند جلو بیاید و دولت و سازمان توسعه تجارت باید موضوع را تشخیص دهند.
- صادرات قطعه به روسیه در دستور کار است و آنها درخواستهای خود را مطرح کردهاند.
- ایران تولیدکننده قطعات مکانیکی و الکترونیکی است. اکنون تنها مشکل مواد اولیه قطعات الکترونیکی (میکروچیپها) است.
- هنوز نوع خودرو و قطعات تولیدی مشخص نشده است.
- هیچ تفاهمنامه قطعی در این باره امضا نشده است.
- همکاری مشترک برای کشورمان مفید و موثر است.
تندر 90 دوباره تولید میشود؟
در جلسهای که تیرماه سال 1401 برگزار شد، آقای فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که مذاکراتی برای تبادل قطعات خودرو بین ایران و روسیه در حال انجام است. بر اساس این مذاکرات، تصمیم گرفته شده که قطعات خودروهای مشترک مانند تندر90 از روسیه وارد شده و تولید این خودرو در ایران آغاز شود.
به عبارت دیگر، هماهنگی برای ایجاد یک پلتفرم مشترک برای خودروها بین ایران و روسیه در حال حاضر ممکن نیست. صنعت خودروسازی روسیه در پی اختلافات با اوکراین دچار مشکلاتی شده است. در این شرایط، مذاکرات برای خرید قطعات خودرو، به ویژه در خودروهایی که در هر دو کشور تولید میشوند، و همچنین فروش قطعات تولید ایران که در روسیه نیاز است، در حال انجام است.
شاید ترکیه هم بیاید!
در ماه خرداد سال 1401، محمدرضا نجفیمنش، عضو اتاق بازرگانی تهران، درباره برنامه تولید خودرو مشترک ایران و روسیه توضیحاتی ارائه کرد. او اشاره کرد که چند سال قبل، در جلسات مشترک قطعهسازان ایران و ترکیه، ایده تولید خودرویی مشترک با مشارکت این دو کشور و روسیه مطرح شد که توجه قابل توجهی به آن شده است. ادعا شده است که پیشنهاد تولید این خودرو تعدادی سال پیش به دولت آقای روحانی نیز ارائه شده بود. در جلسات اخیر با سازمان توسعه تجارت، پیگیری این امر آغاز شده و در مذاکرات با افراد مسوول روسیه، به توافق ابتدایی رسیده است. باید توجه داشت که این اتفاق فعلاً در مرحله توافق ابتدایی است و برای پیشبرد این طرح، گامهای بیشتری باید برداشته شود.

مطلبی که آقای نجفیمنش اشاره کرده است، درباره تقسیم مسئولیت تأمین قطعات بین سه کشور است. بر اساس این طرح، قطعهسازان ایرانی مسئولیت تأمین موتور خودرو را بر عهده خواهند داشت، قطعهسازان ترکیه به تأمین قطعات داخلی میپردازند و تولید بدنه خودرو به عهده روسها خواهد بود. همکاری و تقسیم وظایف بین این سه کشور، اساس موفقیت و اشتراک منافع در این طرح است. این طرح بر اساس تامین قطعات توسط سه کشور، قرار است خودروها در هر کشور به تولید برسند و معاملات نقدی تنها بخش کوچکی از فعالیتهای این طرح خواهد بود.
وی افزود که بقا کرده تا خط تولید این خودرو در هر سه کشور فعال شود. برای مثال، اگر توافق بر سر تولید 300 هزار دستگاه خودرو در سال به دست آمده باشد و تصمیم گرفته شود که هر کشور 100 هزار دستگاه را تولید کند، قطعهسازان برای تامین نیازات کل خط تولید فعالیت خواهند کرد. آقای نجفیمنش درباره ظرفیت فعالیت قطعهسازان ایرانی در این طرح اظهار نظر کرده است، که ظرفیت تولید قطعات در کشور برای دو میلیون دستگاه خودرو در سال است. با توجه به ظرفیت فعلی تولید خودروسازان داخلی، قطعاً ظرفیت وجود دارد تا در همکاری با سایر کشورها، تولید محصولات جدید را آغاز کرد. به همین دلیل، ممکن است ایرانخودرو و سایپا در یک تعامل جدید و همکاری با روسیه و ترکیه وارد شوند تا در نهایت این محصول مشترک به تولید نهایی برسد.
پلتفرم خودرویی مشترک برای ایران و روسیه
با توجه به طرح مطرح شده، علیرضا پیمانپاک، معاون وزیر صنعت، اظهار داشت که ایران و روسیه در زمینههای صنعتی بسیار قوی هستند و به همین دلیل میتوانند تکنولوژیهای خود را به اشتراک بگذارند. در صورتی که در برخی زمینهها دچار محدودیتهایی شده باشند، همکاری مشترک در زمینههای تحقیق و توسعه، ارتقاء فناوری، همکاری تجاری و تجاریسازی فناوری به عنوان جایگزینی برای واردات صورت میگیرد.

بر اساس اظهارات او، جلساتی بین دو کشور در حوزهی خودروهای سنگین، ون، مینیبوس و ... برگزار شده است و تصمیم گرفته شده است که ایران در بخشهایی خریدار کالاها از آنها باشد و در بخشهایی نیز روسیه از ایران قطعات مورد نیاز خودروهای خود را تهیه کند. در زمینه خودروهای سبک، مسائل مختلفی مطرح است، از جمله صادرات قطعات خودرویی که در ایران تولید میشوند. وضعیت تولید قطعات خودرویی در ایران مساعد است، بنابراین قطعهسازان ایرانی به شرکتهای روس معرفی شده اند و مذاکراتی برای صادرات قطعات خودرو بین طرفین انجام شده است. همچنین برخی از قطعات مورد نیاز ما در زمینه خودروهای سبک توسط شرکتهای روسی قابل تولید است.
موضوع بعدی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، پلتفرمها هستند؛ هر دو کشور تجربه تولید خودروهای رنو را دارند. در کشور من، دو پلتفرم معتبر ال نود (Al Noor) و همچنین نسخههای هاچبک آن (Hatchback) وجود دارد که احتمالاً با بازبینی اشتراکی میتوان آنها را بهبود بخشید. این امر باید توسط تیمهای فنی مورد بررسی و بررسی دوباره قرار گیرد؛ احتمالاً کشورهای دوست من میتوانند همکاری بر روی یک پلتفرم مشترک را پیگیری کنند.
همکاری ایران و روسیه برای تولید خودرو
در خرداد ماه سال 1401، ایران و روسیه تصمیم گرفتند تا یک خودروی مشترک را در ایران تولید کنند. با این حال، جزئیات نهایی این توافق هنوز مشخص نیست. این تصمیم بخاطر سفر علیرضا پیمانپاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، به سنپترزبورگ و شرکت در بیستوپنجمین مجمع بینالمللی اقتصادی، اتخاذ شده است. در جلسات تخصصی، دستیار رئیسجمهور روسیه اظهار کرد که صنعت خودروسازی روسیه آماده همکاری با ایران است.
پس از انتشار اخبار درباره تمایل همکاری میان ایران و روسیه، وزیر صنعت و تجارت روسیه اعلام کرد که این کشور تمایل دارد در زمینه توسعه همکاری با ایران در صنعت قطعات خودرو فعالیتهای بیشتری داشته باشد. او همچنین اظهار کرد که ایران نیازمند فلزاتی مانند آهن و فولاد، آلومینیوم، سرب و... است، در حالی که روسیه میتواند قطعات خودرو و توربینهای گازی را به ایران ارائه کند.

محمدرضا نجفیمنش، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است که ایران و روسیه میتوانند شرکای بسیار خوبی در بخش صنعت خودرو و قطعات خودرو باشند. بنابراین، خودروسازان داخلی باید از فرصت استفاده کرده و با همکاری مشترک، خودروهای جدید و بهروز تولید کنند. قطعهسازان داخلی نیز توانایی بسیار بالایی در تولید قطعات خودرو دارند؛ آنها میتوانند، در صورت همکاری مشترک با روسیه، بهراحتی پاسخگو سفارشات باشند.
حسین احمدی، فعال در صنعت خودرو، با اشاره به همکاری با روسیه در صنعت خودرو و قطعهسازی، بیان میکند که این همکاری میتواند به پیشرفت کشورمان کمک کند. او فکر میکند که همکاری با چین نیز وارد مرحله سه جانبه شود، میتواند صنعت خودرو ایران را بهبود دهد. احمدی هشدار میدهد که اگر ایران این فرصت را از دست بدهد و به تکنولوژی دست نیافت، توانایی جبران این فرصت را نخواهد داشت.
تولید خودرو در ایران
لطفا در مورد جدیدترین اخبار تولید خودروها و آمارهای اخیر تولیدکنندگان اتومبیل بزرگ کشورمان بخوانید.
آمار تولید سالانه خودرو در ایران
در این مقاله، آخرین آمار تولید انواع خودروهای سواری، ون، وانت و همچنین خودروهای سنگین را مطالعه کنید.
آمار تولید شرکت ایران خودرو
در مقاله، آخرین اخبار تولید محصولات شرکت ایران خودرو به همراه آمار رسمی تولید ماهیانه و سالیانه محصولات این شرکت بررسی شده است.
آمار تولید شرکت سایپا
خواندن آمار جدیدترین تولیدات ماهانه و سالیانه، به تفکیک مدل، از سایپا در مطلب زیر امکان پذیر است.
آمار تولید شرکت پارس خودرو
برای مطالعه آخرین اخبار و آمار تولید ماهانه و سالانه محصولات شرکت پارس خودرو، مقالهی مربوطه را بررسی کنید.
آمار تولید شرکت زامیاد
در این مقاله اطلاعاتی در مورد تولید محصولات شرکت زامیاد، آمار تولید وانت زامیاد، وضعیت تولید محصولات مختلف زامیاد بر اساس مدلهای مختلف، آمار تولید ماهانه و گزارش تولید سالانه این شرکت را مطالعه کنید.