
طرح سقف سوختگیری لغو شد
در ماه مرداد سال ۱۴۰۲، عواملی چون شایعات در مورد کمبود و گرانی بنزین، خرابی نازلهای سوختگیری، افزایش تقاضا برای بنزین به منظور سفرهای داخل شهر و خارج از شهر در فصل تابستان، عدم تأمین به موقع بنزین به برخی ایستگاههای سوخت و تصمیم به محدودیت سوختگیری با کارتهای آزاد و شخصی، دلایلی بودند که منجر به افزایش طولانی شدن صف خرید بنزین در برخی نقاط تهران شد.
محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور، در تاریخ 26 مردادماه، به تعدادی از جایگاههای عرضه سوخت در تهران سرک زد و در مرکز توزیع فرآوردههای نفتی حاضر شد. او اعلام کرد که بر اساس گزارشها، هنوز در 15 جایگاه تهران ازدحام وجود دارد و تصمیم گرفته شده است تا سقف برداشت و برخی محدودیتها لغو شود تا شرایط به حالت عادی بازگردد.
وضعیت جایگاههای عرضه سوخت در تهران از غروب روز 26 مرداد تا بامداد روز بعد به حالت عادی بازگشته و صفهای طولانی دیگر وجود ندارد. به نظر میرسد تصمیم دولت برای برداشتن تعیین سقف و محدودیت استفاده از کارت سوخت در مناطق پرتردد تهران، تأثیر موثری در بازگشت سریع به شرایط طبیعی داشته است.
به آقای مخبر تاکید میشود که در هیچ بخشی از دولت بحث افزایش قیمت بنزین مورد بحث قرار نگرفته است. نه افزایش قیمت و نه کاهش سهمیههای سوخت تا به حال طرح نشده است و برنامهای در این زمینه برای سال جاری وجود ندارد.
وی به همراه مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در جلسه ای که وزیر نفت برگزار کرده بود، حضور یافت. در این جلسه، وضعیت جایگاه ها، میزان ذخایر سوخت و بنزین، و همچنین تامین سوخت برای نیروگاهها و صنایع مورد بررسی قرار گرفت.
در جلسهای که برگزار شد، مدیران شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران از منطقههای مختلف کشور از طریق ویدئوکنفرانس گزارشی ارائه دادند. آنها در مورد تعداد و وضعیت جایگاههای عرضه سوخت در استانها گزارش دادند و خبر خوبی این بود که تامین سوخت و خدمات به مردم در این مناطق به نحو مناسبی انجام شده است. سپس معاون اول رئیس جمهور به مرکز داده سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران واحد مانیتورینگ مراجعه کرد و با توضیحات مدیران مربوطه در جریان برنامهها و اقدامات نظارتی قرار گرفت.
بنا به گفتهی وی، یکی از علل ازدحام در جایگاههای سوخت افزایش مصرف روزانه بنزین تا 120 میلیون لیتر است. او اظهار داشت که در این روزها به دلیل افزایش تعداد سفرها و ترددها، مصرف بنزین نیز افزایش یافته است. او همچنین افزود که در حال حاضر دولت از افزایش تعداد سفرهای مردم خرسند است و متعهد است تا تمام تدابیر لازم را برای راحتی مردم اتخاذ کند.
جزییات سقف سوختگیری با کارت سوخت
در تاریخ مرداد 1402، رضا نواز، سخنگوی انجمن جایگاه داران سوخت، جزئیات طرح محدودیت سوختگیری روزانه را اعلام کرد. بر اساس اظهارات او، محدودیت سوختگیری با استفاده از کارت آزاد جایگاه در چهار مدل مختلف در سراسر کشور در حال اجرا قرار دارد. این مدلها عبارتند از:
محدودیتهای سوختگیری به شرح زیر است: 1. حداکثر 15 لیتر 2. حداکثر 20 لیتر 3. حداکثر 30 لیتر 4. حداکثر 40 لیتر
مقدار سوخت قابل تعبیه در هر جایگاه سوخت با توجه به تردد خودروها و نیاز شهر، به شکل مختلف محاسبه میشود. بنابراین، محدودیتهای مصرف سوخت با کارت شخصی در سه مدل مختلف در سطح کشور اجرایی شده است. این مدلها شامل: «محدودیت مصرف در ساعت اوج»، «محدودیت مصرف در شهرهای پرتردد» و «محدودیت مصرف برای انواع خودروها» است.
محدودیتهای سوختگیری به شرح زیر است: 1. ۳۰ لیتر 2. ۴۰ لیتر 3. ۶۰ لیتر
با توجه به اظهارات آقای رضا نواز، اعمال این طرح در کشور از اواسط مردادماه 1402 آغاز شده است، اما در استان تهران، از تاریخ 21 مردادماه به مرحله اجرا درآمده است. شهروندان تهرانی مجاز به سوختگیری با کارت آزاد در هر مراجعه به جایگاه سوخت، تا 30 تا 40 لیتر (با توجه به مکان جایگاه) سوخت میباشند.
وی در مورد روش های جدید مجدد سوخت گیری صحبت می کند و توضیح می دهد که قبل از اجرای این طرح، میتوانست 60 لیتر بنزین با کارت سوخت شخصی خودرو بگیرد و بدون محدودیتی امکان مجدد سوخت گیری وجود داشت. اما با اجرای طرح جدید، محدودیت های جدید برای مجدد سوخت گیری اعمال شده و نیازمندی تا 3 تا 8 ساعت (بسته به محل پمپ بنزین) برای منتظر ماندن قبل از مجدد سوخت گیری اعمال شده است.
حسابداران بزرگ درباره محدودیتهای سوختگیری برای وسایل نقلیه عمومی صحبت میکنند. آنها اظهار داشتهاند که وسایل نقلیه عمومی با موتور بنزینی فقط مجاز به سوختگیری دو بار در یک روز هستند. اما اگر وسیله نقلیه از استان خود خارج شود، اجازه دارد بدون محدودیت زمانی جهت سوختگیری مجدد عمل کند.
اجرایی شدن طرح سقف سوختگیری در کشور
در ماه مرداد سال 1402، علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کشور، درباره طرح سقف سوخت گیری اظهاراتی داشت. طبق قانون بودجه 1402، وزارت نفت موظف است تدابیری اتخاذ کند تا توزیع بهتر بنزین و نفت گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت انجام شود. هدف این طرح اینست که تا پایان شهریورماه 1402، حداقل 90 درصد خودروهای بنزین سوز و 95 درصد خودروهای نفت گازسوز را مجبور به استفاده از کارتهای سوخت مخصوص خودروهای خودشان کنند.

با هدف تشویق مردم به استفاده از کارت شخصی، از ابتدای سال 1402 میلادی، ما برنامهای را اجرا کردیم. براساس این برنامه، هر نوبت برداشت از کارت جایگاه سوخت بین 30 تا 40 لیتر مشخص شد تا تا پایان ماه شهریور به هدف خود برسد. زیرا میزان بیشتر از این مقدار مصرف سوخت با استفاده از کارتهای جایگاههای سوخت مجاز نبود.
این بیانیه بدون ابهام ارائه شده است: زیرا هموطنان میتوانند هر مقدار سوختی را که در یک جایگاه پمپ بنزین برداشت میکنند، برای تجدید شارژ خود در جایگاههای دیگر نیز بردارند.