بررسی دنا پلاس جوانان (دنا پلاس توربو اتومات EF7P)

مقالات خودرویی

عرضه دنا پلاس جوانان از مردادماه 1403

در ماه خرداد سال ۱۴۰۳، سیروس دهقان‌زاده، مدیر پروژه دنا جوانان، اعلام کرد که این شرکت آماده‌ی تولید و عرضه‌ی محصولات جدید به بازار است. این محصولات، که با استانداردهای ۸۵ گانه سازگار هستند، از مزایایی نظیر موتور EF7PTC با ظرفیت ۱/۷ لیتری و قدرت ۱۶۱ اسب بخار بهره‌مند هستند. این موتور، با حداکثر گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متر که از سرعت ۱۷۵۰ دور در دقیقه برخوردار است، عملکرد بسیار قوی و پرشتابی را به خودرو اضافه می‌کند. علاوه بر این، با کاهش سرعت آرام موتور از ۸۵۰ به ۶۵۰ دور در دقیقه نسبت به موتورهای معمولی، مصرف سوخت، هزینه‌ها و آلودگی‌ها نیز کاهش خواهد یافت.

این محصول از گیربکس اتوماتیک AT6 نسل هفتم استفاده می‌کند، که نسبت دنده‌ها بهبود یافته و از امکان خلاصی خودکار (Auto Neutral) برخوردار است. در این حالت، هنگامی که خودرو در وضعیت D توقف می‌کند و راننده فراموش کند تا دنده را به حالت خلاص تغییر دهد، گیربکس به طور خودکار از حالت رانندگی خارج شده و به حالت خلاص تغییر وضعیت می‌دهد. این برنامه برای کاهش استهلاک گیربکس و کمک به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی طراحی شده است. همچنین، شبکه برق و الکترونیک خودرو به شبکه ایران خودرو (IKBCM) بهبود یافته است. این پلتفرم امکان اضافه کردن امکانات و حالت‌های جدید الکترونیکی را فراهم می‌کند و با استانداردهای روز دنیا سازگار است.

مشخصات ایمنی دنا جوانان شامل سیستم ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیرو، ترمزهای تمام‌دیسکی، سامانه کمکی ترمز، کمک حرکت در سربالایی، سامانه کنترل الکترونیکی پایداری و سامانه کنترل هرزگردی چرخ‌ها یا کنترل کشش (TCS) می‌باشد.

آقای دهقان‌زاده اظهار کرد که دنا جوانان دارای چهار کیسه هوا، دوربین عقب، کمک پارک عقب، سامانه TPMS برای پایش فشار باد و دمای تایرها است. این خودرو همچنین دارای ایموبیلایزر یکپارچه با سیستم PEPS است و با استاندارد حفاظت از عابران پیاده نیز سازگار است.

به تازگی، ایران خودرو محصول جدیدی با رینگ‌های آلومینیومی 16 اینچی معرفی کرده است که از امکاناتی ایمنی و رفاهی مانند کروز کنترل، ورود و راه اندازی با دکمه، برف پاک کن اتوماتیک و سان روف برقی برخوردار است. این خودرو دارای سیستم تهویه اتوماتیک، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم چندرسانه‌ای با نمایشگر میرورلینک و راهنمای تعویض دنده (GSI) در حالت دستی است. از ویژگی‌های دیگر این محصول می‌توان به چراغ جلو LED، چراغ های خوشامدگویی، نقشه‌خوانی و بدرقه اشاره کرد. تزیینات داخلی این خودرو شامل تودوزی مشکی با طرح چوب، دسته دنده با گردگیر و دوخت قرمز، و صندلی مخملی با دوخت قرمز و چرم است. همچنین، فرمان طرح D و تغییراتی در طراحی چراغ های جلو و سپر نیز در این محصول جدید مشاهده می‌شود.

قیمت دنا پلاس توربو جوانان در سال 1402

در ماه خرداد سال 1402، شرکت ایران خودرو پس از دریافت مجوز افزایش قیمت محصولات از سوی شورای رقابت، قیمت خودروهای خود را با اعمال تغییرات مورد نیاز، اصلاح کرد. در تاریخ 17 خردادماه، قیمت خودروی دنا جوانان اعلام شد و بشدت قیمت آن بالاتر از خودروی دنا پلاس توربو اتومات شده است، به اندازه حدود 46 میلیون تومان.

قیمت انواع دناپلاس توربو اتومات
مدل توربو اتومات توربو اتومات جوانان
کد کلاس 70709 71101
قیمت پایه 463.088 میلیون 503.220 میلیون
هزینه‌ قانونی 5.602 میلیون 5.602 میلیون
هزینه‌ جانبی 76.409 میلیون 83.031 میلیون
قیمت نهایی 545.100 میلیون 591.854 میلیون

با توجه به افزایش قیمت در بازار، قیمت‌ها برحسب تومان محاسبه شده‌اند.

تولید انبوه دنا پلاس جوانان در سال 1402

در روز یکشنبه، 16 بهمن 1401، در حضور آقای مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، مراسمی برگزار شد که در آن دو محصول جدید این شرکت به نام‌های "دنا جوانان" یا دناپلاس توربو EF7P و "تارا سال"، به مرحله تولید انبوه وارد شدند.

در مورد محصول جدید دناجوانان، آقای خطیبی اظهار کرد که تغییرات اساسی در نسخه جدید انجام شده است. او به قدرت موتور جدید EFP با گشتاور 240 نیوتن متر و گیربکس شش سرعته اشاره کرد و اضافه کرد که سیستم‌های جدیدی مانند سنسورهای نور و باران، سیستم پایش فشار تایر و ... نیز به محصول افزوده شده است. به علاوه، تنوع رنگ‌ها بر اساس نیازهای مصرف‌کنندگان افزایش یافته است، که این موضوع باعث افزایش جذابیت محصول برای قشر جوان شده است.

آغاز تولید دنا جوانان در دهه فجر 1401

به‌گفته آقای خطیبی، در نیمه‌ی سال آینده، دو محصول جدید، یعنی ری‌را و پروژه TF21، وارد بازار خواهند شد. خطیبی همچنین اعلام کرد که تا پایان سال، تولید انبوه کشنده آتامان آغاز خواهد شد و اولین کشنده دیزلی ایران خودرو در اسفندماه تولید خواهد شد.

در مراسم حضور آقای کیانوش پورمجیب، معاون تامین و تولید در ایران خودرو، صحبت‌هایی درباره بهبودهایی که در مدل جدید دنا اعمال شده است انجام شد. او به افزایش قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت یک لیتری در دنا اشاره کرد و بیان کرد که این مدل با اضافه شدن سامانه برق و الکترونیک ایران خودرو به بازار عرضه شده است. یکی از مزایای این سامانه، تک نود بودن هسته عملکردی آن است که سرعت پردازش و کارایی آن را بهبود می‌بخشد و این امکان را فراهم می‌کند که امکانات جدید به راحتی به محصولات اضافه شوند و اجرا شوند.

براساس توضیحات پورمجیب، ما از استانداردهای جدیدی که توسط سازمان استاندارد تیمر ابلام شده استفاده کرده‌ایم. این استانداردها در محصولات جدید و به‌روزسانی شده به‌کار گرفته شده اند. بهبوداتی مانند سیستم‌های کنترل فشارهوا در تایرها، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تعویض بهینه دنده، حسگرهای نور و بحران، کنترل پایداری الکترونیکی، و صندوق باران پایدار از جمله این بهبودات هستند.

رونمایی دنا پلاس جوانان

به گفته پورمجیب، دنا و تارا استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده را نیز با موفقیت بهبود داده‌اند. وی تغییرات اعمال شده در محصولات را براساس بازخورد مشتریان خود اعلام کرد و افزود: از جمله تغییراتی که انجام شدند می‌توان به گرم کن صندلی، تغییرات گرافیکی در چراغ‌های عقب، اضافه کردن جعبه ذخیره‌کننده برای محتویات صندلی‌های جلو و عقب، و جابجایی کلیدهای شیشه بالابر از کنسول مرکزی به روی درها اشاره کرد که به درخواست مشتریان انجام شد.

رونمایی دنا پلاس توربو با موتور EFP

خودروساز ایران‌خودرو پیشرانه EFP (نسخه پیشرفته EF7 توربوشارژ) را به مرحله تولید انبوه رسانده است و اکنون مدل جدید دنا پلاس توربو EFP را با امکانات بروز معرفی کرده است. این مدل از بهمن ماه 1401 به صورت انبوه تولید خواهد شد.

پیشرانه جدید دنا پلاس EFP حدود 161-165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه از EF7 توربوشارژ اختلافاتی در اجزایی مانند میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک‌کننده و... دارد.

دنا پلاس توربو جدید

موتور تازه‌طراحی EFP با زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی و خروجی ارتقاء یافته است و به سیستم VVT-i دوگانه مجهز است. حداکثر گشتاور این موتور توربوشارژ، در بازه RPM 1600 تا 4500 موجود است و مصرف سوخت بهینه آن به 6.8 لیتر برای هر صد کیلومتر در دنا پلاس رسیده است. نسبت تراکم این موتور اعلام شده و با استاندارد آلایندگی یورو5 سازگار است.

امکانات جدید دنا پلاس توربو EF7P عبارتند از سنسور نور و باران، استارت دکمه‌ای، سنسور باد تایرها، نمایشگر لمسی جدید، اندروید اتو، اپل کار پلی، و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی. همچنین، این خودرو با اضافه شدن سامانه کنترل پایداری الکتریکی، دارای امکانات بهتری می‌شود. برای فازهای بعدی، پیشرانه جدید نیز بر روی خودروهای تارا و ری‌را نصب خواهد شد.


بررسی انواع دنا ایران خودرو

برای آشنایی با آخرین اخبار دنا و دنا پلاس در بازار ایران و همچنین معرفی مدل‌های مختلف آن‌ها، تفاوت بین دنا و دنا پلاس، ویژگی‌های فنی ایران خودرو دنا و تست‌های اختصاصی این خودرو، می‌توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید:

اگر شما مالک یک خودروی دنا یا دنا پلاس هستید، احتمالاً لذت خواهید برد از خواندن مطالب زیر:

شرایط فروش ایران خودرو

جهت اطلاع از آخرین اخبار و فروش شرکت ایران خودرو، طرح‌های جدید پیش فروش، فروش نقدی، فروش فوق العاده و اقساطی، می‌توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید.

  •  (طرح‌ عادی)
  •  (طرح‌ جوانی جمعیت)
  •  (طرح‌ نوسازی خودرو)
  • (طرح خودروهای سنگین)

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم