تاثیرات روند توسعه تکنولوژی در صنعت خودرو بر محیط زیست

مقالات خودرویی

بخش دوم: آثار مخرب زیست محیطی باتری های متداول خودروهای الکتریکی

وابستگی باتری به مواد کمیاب:

به گزارش تین نیوز، باتری یکی از مهمترین اجزای خودروهای برقی است. باتری های فعلی اغلب از مواد کمیاب معدنی مانند لیتیوم، کبالت و نیکل ساخته می‌شوند. در کشورهایی مانند آمریکا، برای اعمال یک تخفیف مالیاتی 7500 دلاری بر روی خودروهای برقی، دو شرط وجود دارد. اولین شرط این است که مواد معدنی مورد نیاز برای ساخت باتری خودرو باید از خاک آمریکا یا با همکاری یک شریک تجاری آمریکایی استخراج و پردازش شوند. دومین شرط این است که حداقل 40 درصد از مواد معدنی در آمریکای شمالی باید بازیافت شده و در خودروهایی که قبل از 1 ژانویه 2024 تولید شده‌اند، استفاده شود. این میزان هر سال به اندازه ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و در سال 2027 به 80 درصد خواهد رسید.

برای جابجایی محصولات به صورت پایدار و محیطی، نیاز است که مواد اولیه در انبوه از مناطق مختلف جهان استخراج شود. اما فرایند استخراج و تولید خودروها، ضررهای غیرقابل جبرانی به محیط زیست وارد می‌کند. این آسیب‌ها شامل از دست رفتن منظره‌های طبیعی، استفاده از منابع آب زیرزمینی و تخریب زمین‌های کشاورزی می‌شود.

برای درک بهتر از وابستگی بالای خودروهای برقی به مواد معدنی، باید اشاره کرد که می‌توان در یک خودرو برقی به طور میانگین 207 کیلوگرم مواد معدنی استفاده شده است، در حالی که در یک خودرو بنزینی این مقدار تنها 34 کیلوگرم است، یعنی حدود 6 برابر کمتر.

پاملا کوک-همیلتون، مدیر تجارت بین المللی UNCTAD، تأکید می‌کند که بسیاری از مصرف‌کنندگان تنها از مزایای وسایل نقلیه الکتریکی آگاه هستند و به عواقب منفی فرآیند تولید آن‌ها توجه کافی نمی‌کنند. او بیان می‌کند که در صورتی که اکثر مصرف‌کنندگان این وسایل نقلیه از کشورهای صنعتی باشند، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن‌ها بیشتر در کشورهای در حال توسعه تولید می‌شوند.

اثرات زیست محیطی و اجتماعی استخراج لیتیوم در مناطق خشک

بیش از نیمی از منابع لیتیوم جهان در زیر زمین‌های نمکی در مناطق آند در آرژانتین، بولیوی و شیلی قرار دارد. در این مناطق، کشاورزان بومی کینوا و دامداران لاما برای استخراج آب در یکی از خشک‌ترین مناطق جهان با معدن‌های لیتیوم رقابت می‌کنند. استخراج لیتیوم از چاه‌های حفر شده به مقدار زیادی آب زیرزمینی نیاز دارد. تخمین‌ها نشان می‌دهند که برای تولید یک تن لیتیوم تقریباً ۲ میلیون لیتر آب لازم است. در شیلی، مصرف ۶۵٪ آب توسط فعالیت‌های استخراجی نظیر استخراج لیتیوم باعث تخلیه آب‌های زیرزمینی، آلودگی خاک و تخریب محیط زیست می‌شود و باعث ترک شهرک‌های اجدادی شده و جوامع محلی را برای مهاجرت مجبور می‌کند. با افزایش تقاضا برای لیتیوم و افزایش تولید از معادن سنگین، چالش‌های کاهش خطر محیط زیست نیز افزایش می‌یابد.

افزایش تنش آبی با استخراج لیتیوم برای خودروهای برقی

منابع لیتیومی جهان بیشتر در مناطق گرم، خشک و کوهستانی واقع شده‌اند. این نکته حیاتی است که در این نواحی نیاز به آب بسیار بیشتری وجود دارد، و وابستگی فرآیند استخراج لیتیوم به مقدار زیادی آب، ممکن است تنش‌های بیشتری ایجاد کند. این مسئله تشدید می‌شود زیرا زباله‌هایی که از فرآیند استخراج لیتیوم ناشی می‌شوند، سمی هستند و منابع آبی را آلوده می‌کنند.

در مقایسه با فرایند استخراج کبالت و نیکل، استخراج لیتیوم حجم کمتری دارد. به عنوان مثال، در یک خودروی برقی تسلا، حدود 50 کیلوگرم نیکل و 20 کیلوگرم کبالت استفاده می‌شود، در حالی که تنها 8 کیلوگرم لیتیوم مورد نیاز است. با این حال، منابع نیکل در ایالات متحده محدود است و باید این ماده از معادن دیگر جهان تهیه شود، که این می‌تواند چالش‌های بیشتری ایجاد کند.

اثرات زیست محیطی استخراج کبالت و گرافیت

تقریباً ۵۰٪ از ذخایر کبالت جهان در جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارد، که بیش از دو سوم تولید جهانی این معدن مهم را تأمین می‌کند. بر اساس گزارش یونیسف و سازمان بین‌المللی، حدود ۲۰٪ از کبالت تأمین شده از کشور آفریقای مرکزی از معادن صنایع دستی است که بیش از ۴۰۰۰۰ کودک در آنجا در شرایط بسیار خطرناک کار می‌کنند. گرد و غبار حاصل از فعالیت‌های حفاری ممکن است حاوی فلزات سمی از جمله اورانیوم باشد که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی نظیر بیماری‌های تنفسی و نقایص مادرزادی شود.

پتانسیل خطرات زیست محیطی در سایت‌های معدن کبالت می‌تواند نگران‌کننده باشد، زیرا شامل مواد معدنی گوگردی است که هنگام تماس با هوا و آب، ممکن است اسید سولفوریک تولید کند. این عمل، که به عنوان زهکشی معدن شناخته می‌شود، می‌تواند به مدت صد سال منابع آبی مانند رودخانه‌ها و جویبارها را تخریب کند و زندگی آبزیان را تهدید کند.

اثرات زیست محیطی استخراج گرافیت نیز به موارد مشابهی که در مورد استخراج زغال سنگ ذکر شد، مرتبط است. استفاده از مواد منفجره ممکن است منجر به ورود گرد و غبار و ذرات ریز به هوا شود، که می‌تواند منجر به مشکلات بهداشتی در اطراف معادن و آلودگی خاک شود. از آنجایی که حدود ۸۰٪ از ذخیره‌های گرافیت طبیعی در کشورهایی مثل برزیل، چین، و ترکیه واقع شده، تأثیرات این فعالیت بر محیط زیست بسیار وسیع می‌تواند باشد.

بخش اول: مقایسه میزان آلایندگی خودروهای الکتریکی و هیبریدی در مقابل خودروهای با موتور احتراق داخلی

به‌گفته آژانس بین‌المللی انرژی، حمل و نقل بخشی است که بیشترین وابستگی به سوخت‌های فسیلی دارد؛ در سال 2021، بخش حمل و نقل 37% از کل انتشار CO2 را تولید کرده است. برای درک اثرات مختلف انواع خودروها از جمله خودروهای الکتریکی، هیبریدی و احتراق داخلی در انتشار آلاینده‌ها، به تصویر زیر که با استفاده از اطلاعات شرکت‌های پول‌استار و ریویان تهیه شده است، نگاهی بیندازیم. این تصویر میزان انتشار آلاینده‌ها را در طول عمر مفید هر نوع خودرو نشان می‌دهد.

میزان آلایندگی انواع مختلف خودروها

میزان انتشار آلاینده‌ها از تولید تا اسقاط خودرو در هر مرحله

میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در طول عمر یک محصول، شامل فرایندهای تولید، استفاده و دفع آن است. برای مقایسه، از یک واحد استاندارد به عنوان میزان انتشار استفاده می‌شود که معادل یک تن گاز دی‌اکسید کربن (CO2) است، بر اساس آن محاسبات صورت می‌گیرد.

در جدول زیر، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای معادل با تن دی اکسید کربن (CO2e) برای خودروهای الکتریکی، هیبریدی و احتراق داخلی با سایز متوسط در طول عمر 16 سال و با پیمودن مسافت 240,000 کیلومتر، آورده شده است.

میزان انتشار آلاینده ها در چرخه عمر خودروهای مختلف
    الکتریکی هیبریدی احتراق داخلی
میزان انتشار در حین تولید تولید باتری 5 1 0
تولید خودرو 9 9 10
میزان انتشار در حین استفاده تولید سوخت 26 12 13
انتشار گاز گلخانه‌ای 0 24 32
میزان ذخیره گازهای گلخانه‌ای در نتیجه بازیافت قطعات خودرو اسقاط شده نگهداری 1 2 2
پایان عمر 2- 1- 1-
  مجموع 39 47 55

در جدول زیر می‌توانید مقدار انباشته‌ی انتشارات CO₂ برای هر نوع محصول کشاورزی در یک سال را براساس تن واحد محصول مشاهده کنید.

در حالی که کمترین میزان انتشار زیست محیطی مرتبط با خودروهای الکتریکی است، جدول بالا اطلاعات مهم دیگری را نشان می‌دهد که ممکن است در نگاه ابتدایی قابل مشاهده نباشد.

  1. میزان انتشار در حین تولید خودروهای الکتریکی 40% بیشتر از خودروهای هیبریدی و احتراق داخلی است. بر اساس مطالعه شرکت مکنزی این شدت از انتشار مربوط به استخراج و پالایش مواد اولیه مثل لیتیم، نیکل و کبالت است که برای تولید باتری مورد نیاز است. همچنین فرایند تولید خودروهای الکتریکی نیز جزو فرایندهای انرژی بر است.
  2. تولید الکتریسته برای خودرو های الکتریکی نیز نسبت به سایر خودرو در مرحله تولید سوخت بیشترین میزان انتشار را دارد، که می‌توان با تولید برق به وسیله انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای این میزان را به طرز قابل توجهی کاهش داد.
  3. با بازیافت مواد در انتهای چرخه عمر هر خودرو، هر کدام از انواع خودروهای مذکور می‌توانند میزانی از انتشار خود را جبران کنند.

لطفاً این پاراگراف را بازنویسی کنید: "دستاوردهای بزرگ همواره نتیجهٔ تلاش، پشتکار، و انگیزه است. هر کسی که به خودش اهمیت بدهد و به آرزوهای خود پایبند باشد، می‌تواند به اهداف بلند خود دست یابد."

جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم