
عرضه و تولید انبوه آریا در تیرماه 1403
در مهرماه سال 1402، عزت الله اکبری تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع مجلس، در یک جلسه با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و مدیران ارشد این شرکت، به بازدید از خودروهای جدید پرداخت و در زمینه توسعه محصولات گروه سایپا به بررسی وضعیت فعلی پروژهها پرداخت. وی همچنین به بررسی آخرین اقدامات انجام شده برای تولید و توسعه خودروهای اتوماتیک پرداخت.
خودرو آریا با موتور M20، با مصرف سوخت کمتر از 7 لیتر در 100 کیلومتر، اولین خودرویی بود که تحت بازدید رییس کمیسیون صنایع مجلس قرار گرفت. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، محمدعلی تیموری، در حین بازدید اظهار کرد که این خودرو در بالاترین سطح کیفیت ارائه خواهد شد. در حال حاضر، 35 دستگاه از این خودرو با موتور M20 در حال طی مراحل تست فنی است و پس از دریافت تاییدیههای لازم، در ماه تیر سال 1403، به تولید انبوه و عرضه خواهد رسید.
عرضه آریا با موتور میتسوبیشی و گارانتی 5 ساله
در دی ماه ۱۴۰۱، آقای تیموری، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، اعلام کرد که این شرکت تا بهمن ماه سال آینده، ۸ مدل جدید خودرو را به بازار عرضه خواهد کرد. همچنین تا اوایل تابستان ۱۴۰۲، ۶ مدل دیگر از محصولات شرکت سایپا آماده عرضه خواهند بود.
وی توضیح داد که پیشرانه جدید خودرو آریا از نوع 2 لیتری میتسوبیشی است و داشبورد آن بهطور کلی ارتقا یافته است. این داشبورد با کیفیت بالا تولید شده و با گارانتی 5 ساله عرضه میشود. تولید این محصول نیازمند بهرهبرداری از منابع مالی بسیار بیشتر و حمایتهای مالی قویتر است.
تولید آریا از سال 1402 با موتور جدید
این ماه: مدیران شرکت سایپا هنوز هم دارند در مورد زمان تولید مدل جدید آریا نظرات متفاوتی اعلام میکنند. ابتدا برنامهریزی شده بود که تولید آریا از نیمه دوم سال جاری آغاز شود، اما آقای تیموری اعلام کرده است که هماکنون تقریبا 80٪ از فرآیند ساخت قالبهای آریا به پایان رسیده و احتمالا تا پایان پاییز امسال، قالبهای نهایی تکمیل خواهند شد و شرکت سایپا ممکن است در سال آینده این خودرو را به بازار عرضه کند.
خبر دیگری که مدیرعامل سایپا اعلام کرده است مربوط به تغییر زمان تولید مدل آریا است. اگرچه قبلاً اطلاعاتی در این زمینه موجود بود که آریا با موتور توربوشارژ M15TC و دندههای شاهین عرضه میشود، اکنون آقای محمدعلی تیموری اعلام کرده که این خودرو از موتور ME16 استفاده خواهد کرد.
موتور ME16 اصلاح شدهی موتور EC5 پژوسیتروئن است که توسط شرکت ایران خودرو تولید میشود و بزودی توسط شرکت مگاموتور سایپا تولید و عرضه خواهد شد. این موتورها در پروژههای مختلف شرکتها از یک پیشرانه مشترک بهره میبرند که ممکن است برای برخی افراد موضوع جالبی بهنظر برسد.
آیا موتور تیوان برای آریا استفاده میشود؟
در آذر ۱۴۰۰، به نظر میرسد که شرکت سایپا فعلاً برنامهای برای استفاده از موتورهای تیوان جدید و گیربکس دستی برای خودروی کراساور آریا در دستور کار ندارد. این قضیه حداقل از نظر آقای رادمنش، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، نزدیکترین آینده اتفاق نمیافتد.

در تاریخ 7 آذرماه، آقای رادمنش اعلام کرد که برنامه تولید سایپا آریا با گیربکس دستی ابتدا برنامه ریزی شده بود، اما با توجه به ویژگیهای لوکستر و متفاوت تر آریا نسبت به شاهین، تصمیم گرفته شد که گیربکس اتوماتیک بر روی این خودرو نصب شود. آقای رادمنش همچنین اظهار کرد که قطعات آریا بیشتر به تولید داخلی وابسته هستند و تستهای ایمنی این خودرو موفقیتآمیز بوده است. آریا تحت مالکیت سایپا بوده و موتور توربوشارژ M15TC آن نیز محصول داخلی است، اما گیربکس اتوماتیک از خارج تامین میشود. طبق برنامه های اعلام شده توسط آقای رادمنش، انتظار میرود که نسخه کراساور آریا در تابستان سال 1401 عرضه شود. همچنین، پروژه تولید آریا برقی نیز در لیست پروژه های آینده سایپا قرار دارد که احتمالا در طی پنج سال آینده، نمونه اولیه آن تولید خواهد شد.
متن اصلاح شده:
یک نکته جالب در سخنان آقای رادمنش وجود دارد؛ این برای اولین بار است که یکی از مدیران سایپا به صراحت درباره موتور آریا صحبت میکند. در بهار 1400 و پس از افتتاح <نام برند جدید>، مدیران این شرکت اظهار کردند که احتمالاً از موتور 3 سیلندر توربوشارژ تیوان برای خودروهای پلتفرم SP سایپا استفاده خواهد شد و حتی به نام آریا اشاره کردند و اولین خودرویی که از این موتور بهره خواهد برد، کراساور آریا خواهد بود. با این حال، براساس سخنان جدید آقای رادمنش، به نظر میرسد که قصد استفاده از موتور تیوان برای خودروی آریا وجود ندارد.
تولید آزمایشی سایپا آریا
در ماه آبان ۱۴۰۰، تولید خودروی شاهین با گیربکس CVT آغاز شد. همچنین، تولید خودروی کراساور آریا نیز در همین زمان آغاز شد. مدیرعامل سایپا اعلام کرد که تاکنون ۳۰ دستگاه آریا به صورت تولید آزمایشی ساخته شده است و تولید نهایی این خودرو تا پایان سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.
مشخصات فنی موتور سایپا آریا
در تاریخ 19 فروردین 1400، با افتتاح کارخانه موتورسازی تیوان و تصویب توافقات ابتدایی میان گروه بهمن و شرکت خودروسازی سایپا برای تولید موتور خودرو آریا، گروه بهمن اعلام کرد که این توافقات در حال انجام است. در صورت تایید نهایی این توافق، خودرو سایپا آریا با موتور سه سیلندری از تولید طراحی شده توسط گروه بهمن به بازار خواهد آمد.
اطلاعات رسمی در مورد موتور 3 سیلندر سایپا آریا هنوز منتشر نشده است، اما گروه بهمن اعلام کرده بود که این موتور از شرکت تیوان با حجم بین 1.0 تا 1.2 لیتر، قدرت 143 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن متر و مصرف سوخت کمتر از 5.5 لیتر خواهد داشت. احتمالاً این موتور در خودروهای جدید سایپا از جمله شاهین نیز استفاده خواهد شد.
امکانات احتمالی سایپا آریا
در اسفند 99، سایپا برند خودروی جدید خود به نام آریا را معرفی کرده است. این خودرو قرار است در بهار 1400 وارد مرحله تولیدانبوه شود و احتمالا به صورت مختلف تیپهای مختلفی عرضه شود. هرچند هنوز تفاوتهای دقیق بین این تیپها مشخص نیست، اما براساس منابع آگاه، تیپ فول آریا که شاید به نام سایپا آریا G شناخته شود، ممکن است دارای تجهیزاتی مشابه تیپ فول سایپا شاهین G باشد.
- دو ایربگ،
- سانروف و آینه برقی،
- فرمان برقی،
- تهویه اتومات،
- روکش چرم صندلی ها،
- مانیتور لمسی،
- نویگیشن،
- دوربین عقب،
- سنسور عقب،
- سنسور نور (اتولایت)،
- سنسور فشار باد تایر،
- چراغ دی لایت،
- رینگ آلومینیومی،
- نشانگر تعویض دنده GSI،
- ورود بدون کلید با استارت دکمهای.
آغاز تولید آزمایشی خودرو آریا
شرکت سایپا در تاریخ 26 بهمن اعلام کرد که خودرو آریا وارد فاز تولید آزمایشی شده است. در این مرحله، 26 دستگاه سایپا آریا تولید شدهاند به منظور آشنایی پرسنل خط تولید و رفع مشکلات موجود.

با معرفی رسمی خودرو آریا سایپا در ماه مرداد سال 99، شرکت سایپا توانست در عرض 6 ماه به مرحله تولید آن برسد. به همین دلیل، به افرادی که این خودرو را زیر پوشش نارنجی مشاهده میکنند، "نارنجیپوشان جاده مخصوص" گفته شده است. این دستاورد به معنای برقراری رکورد جدید در زمینه "کوتاهترین زمان بین معرفی و تولید" بوده و تا کنون موردی مشابه در صنعت خودروسازی کشور وجود نداشته است. طبق برنامهریزی، تولید انبوه خودرو آریا سایپا از نیمه اول سال 1400 آغاز خواهد شد.
آریا؛ نامی با قدمت نیم قرن
در آبان ماه 1399، گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که کراساور جدید SP100 خود را به نام "سایپا آریا" معرفی کرده است. این اطلاعیه با هماهنگی نهادهای ریاست جمهوری و فرهنگستان زبان و ادب فارسی صادر شده است.
در سال 1398، پس از تغییر نام شرکت اتومبیلسازی سایپا به شاهین، برخی افراد فکر میکردند که این تغییر نام ممکن است به منظور بازگرداندن نامهای قدیمی محصولات سایپا باشد. اما آن زمان توجه زیادی به این موضوع نشده بود. اما با تصمیم نهایی برای تغییر نام به سایپا آریا در سال 1399، این ایده به واقعیت تبدیل شد و دیگر نمیتوان آن را نادیده گرفت.

وقتی در دهه 30 شمسی شروع به کار کرد، پارس خودرو با نام "سهامی جیپ ایران" شناخته میشد. در دهه 50 شمسی نام آن به "جنرال موتورز ایران" تغییر کرد و در اواخر همان دهه به نام "پارس خودرو" شناخته میشود.
یکی از محصولات معروفی که این شرکت از اواسط دهه 40 تا اوایل دهه 50 مونتاژ میکرد، نسل سوم از خودروی رامبلر امریکن (Rambler American) بود. در بازار ایران، این خودرو با نام آریا برای نسخه چهار در و با نام شاهین برای نسخه دو در به مشتریان ایرانی عرضه شد.
در سال 1364، شاهین و آریای پایانهای بانکی خود را روی یک پلتفرم خاص ایجاد کردند. اکنون، در سال 1399، آنها همچنان روی یک پلتفرم مشابه فعالیت میکنند. آیا باور دارید که انتخاب نامهای شاهین و آریای سایپا تصادفی بوده است؟
اولین رونمایی کراس اور آریا
در ماه مرداد سال ۹۹، خودروهای کراس اور سایپا آریا برای اولین بار به نمایش عمومی درآمدند. این رویداد در یک مراسم خصوصی صورت گرفته بود و در تاریخ ۱۶ مرداد از سال ۹۹، در مراسم رسمی معرفی محصولات جدید سایپا برای سال ۹۹ برگزار شد. در این مراسم، علاوه بر کراس اور، خودروهای کوییک S و ساینا S نیز به صورت اولین بار معرفی شدند.

به زودی کراس اور ملی سایپا به خط تولید میرسد، اما تا سال 1400 منتظر تحویل آن باید بمانیم. این خودرو امکانات و ویژگیهای مشابه با سایپا شاهین دارد، پس انتظار میرود که سایپا آن را با مدلها و نسخههای مختلف به بازار عرضه کند.
موتور سایپا آریا از همان موتور 1.5 لیتری توربوشارژ شاهین استفاده میکند که دارای 110 اسب بخار قدرت میباشد؛ بنابراین، این خودرو با یک گیربکس 5 سرعته استاندارد عرضه میشود. سایپا تصمیم گرفته است از سال 1400 نسخه اتوماتیک سایپا آریا را نیز با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک عرضه کند.
بازدید هیئت دولت از کراس اور سایپا
در تاریخ 30 بهمن ماه 1398، سایپا به قولش وفا کرد و نخستین خودروی کراساوِر خود را با نام آریا معرفی کرد. این محصول جدید در حضور رئیس جمهور روحانی و در جلسه هیئت دولت مورد نمایش قرار گرفت.
تصاویر کمی از این کراساور منتشر شدهاند، اما واضح است که سایپا آریا از سایپا شاهین الهام گرفته است. این خودرو نه تنها بهترین محصول بومی سایپا است، بلکه بهترین خودرو بومی کشورمان است. طراحی آن کاملاً تناسب داشته و همه جزئیات در آن با هم هماهنگ هستند.

این تولید جدید سایپا آریا با استفاده از پلتفرم جدید سایپا، که پیشتر در ساخت سایپا شاهین هم به کار برده شده بود، انجام شده است. سایپا قصد دارد با استفاده از پلتفرم ملی SP100، سه محصول در سه دستهبندی متفاوت تولید کند. با اینکه سایپا آریا و سایپا شاهین قبلاً تولید شدهاند، اما به نظر میرسد که محصول بعدی شرکت با استفاده از این پلتفرم، یک خودرو هاچبک خواهد بود.
قیمت سایپا آریا
بازنویسی شده: "خودروی جدید سایپا آریا قرار است در اواخر سال 1400 به مرحله تولید آزمایشی برسد و تولید انبوه آن از اواخر سال 1401 آغاز خواهد شد."
با توجه به ارزش کنونی کوئیک در بازار و قیمت پیشنهادی برای سایپا شاهین، قیمت پیشنهادی برای محصول نوتی بایستی بین 450 تا 650 میلیون تومان باشد. مقایسه با رقیب اصلی خود، کراساور جدید ایران خودرو، آریا، نشان میدهد که سایپا نیز قصد دارد تا حداکثر تناقض را در این حوزه ایجاد کند.
بررسی انواع سایپا آریا
موارد زیر آخرین اخبار و اطلاعات درباره مدلهای مختلف آریا سایپا، همراه با جزئیات فنی و ویژگیهای مهم خودروهای سایپا آریا قرار دارند:
شرایط فروش سایپا
دریافت کنترل از از راه دور بر روی اپلیکیشن تستی با استفاده از Espresso به راحتی امکانپذیر است. این امکان را فراهم کنید که بیادهای و فعال ساختن و ویرایش تستها به صورت دستی گرفته شود.
- (نمایندگی و بازار)
- (طرح عادی)
- (طرح نوسازی خودرو)
- (طرح جوانی جمعیت)
- (طرح خودروهای سنگین)