بررسی کامیون کشنده مان TGX شیران دیزل

مقالات خودرویی

در سال 1395، امید به بازگشت قوی و رسمی محصولات MAN به بازار ایران بسیار بالا بود. با این حال، با وجود حضور شگفت‌آور مدل‌های MAN TGS و TGX در نمایشگاه صنعت حمل و نقل آن سال، به دلیل مشکلات حاکمیتی و تحریم‌ها، این اتفاق رخ نداد و MAN از بازار ایران فاصله گرفت. اما حالا، پس از گذشت چند سال از واردات خودروهای تجاری سنگین دست دوم به ایران، حضور MAN در بازار مورد توجهی قرار گرفته است و نمایندگی این شرکت آلمانی تصمیم به واردات گسترده‌ای از محصولات خود به ایران گرفته است.

حضور دوباره MAN در ایران

در دهه ۸۰ شمسی، یکی از مشکلات MAN در ایران، عدم وجود یک نماینده رسمی و مشخص برای این شرکت بود که وظیفه ارائه خدمات به محصولات آن را بر عهده داشته باشد. این مسئله موجب عدم عرضه محصولات MAN در ایران شده بود و در نتیجه، مشتریان به دنبال گزینه‌های دیگری برای خرید خودرو بودند. اما از سال ۱۳۹۵، شرکت شیران دیزل به عنوان نماینده واردکننده MAN در ایران فعالیت خود را آغاز کرده است و این به معنای ورود کامیون‌های MAN، آکبنده و یا کارکرده، به بازار ایران است. در گذشته، تجربه آنچه که از سری TGA به عنوان محصول MAN در دهه ۸۰ بدست آمده بود نهایتاً در ادامه مشکلاتی مانند خدمات پس از فروش و کمبود قطعات یدکی برای رانندگان ایجاد کرده بود. به همین دلیل، وارد کنندگان شخصی نیز علاقه‌ای به واردات این برند معتبر نداشتند.

سری TGX واقعاً نسل بعدی از سری محبوب و پرفروش TGA است. می‌توان گفت که تی جی ایکس از خانواده محصولات TG ما به بازار عرضه شده است. با موفقیت خودروهای TGX و S احتمال ورود مدل‌های دیگر و خودروهای سبک‌تر نیز به بازار وجود دارد. TGX با یک موتور هشت سیلندره و توان 680 اسب بخار در سال 2008 عنوان بهترین کامیون قاره اروپا را از آن خود کرد. این پیشرانه‌های قدرتمند منجر به رقابت بین تولیدکنندگان اروپایی شد که در نهایت با تولید مدل‌هایی همچون ولوو FH و اسکانیا سری R با توان بیش از 700 اسب بخار به اتمام رسید.

مشخصات فنی کشنده مان TGX

محصولات جدید کشنده‌ها و کامیون‌های MAN TGX انواع مختلفی از اتاق و پیشرانه را به بازار عرضه می‌کنند تا تمامی نیازهای مشتریان را برآورده کنند. نسل جدید این خودروها که از سال 2020 معرفی شدند، پیشرانه‌های 8 سیلندر را جایگزین شش سیلندر خطی کردند و انواع مختلفی را ارائه می‌دهند، از جمله موتور با حجم 15.2 لیتر و قدرت 540، 580 و 640 اسب بخار، و موتور 9 لیتری با قدرت 330، 360 و 400 اسب بخار. در بازار ایران، موتور 12.4 لیتری با قدرت 440، 480 و 520 اسب بخار قابل تهیه است. انتظار می‌رود که موتور‌های 480 و 520 اسب بخار مورد توجه وارد کنندگان و فروشندگان باشند. علاوه بر این، تیپ محوری 2×4 دو محور احتمالاً بیشترین تقاضا را در بازار داشته باشد. در ضمن، واردکنندگان و شرکت‌های تجاری خودرو همیشه به بازار کامیون‌های سه محور 4×6 نیز توجه داشته‌اند و احتمال ورود MAN TGXو TGS با این تنظیمات به بازار ایران وجود دارد.

گیربکس این کشنده‌ها از سری Tipmatic است که نوعی نیمه اتوماتیک است. راننده می‌تواند براساس نیاز خود دنده‌ها را تعویض کند. این گیربکس‌ها برنامه‌های مختلفی دارند که باعث هماهنگی بهتر آنها با نوع خودرو، کاربری و مسیر می‌شوند. حتی این گیربکس‌ها می‌توانند در صورت لزوم تا سه دنده را همزمان تعویض کنند که باعث کاهش فرسودگی گیربکس می‌شود.

کامیون MAN TGX با سه نوع کابین مختلف عرضه می‌شود که اصلی‌ترین تفاوت آنها در ارتفاع کف تا سقف کابین است. مشخصات ابعاد خارجی این کابین همگی مشابه است با طول و عرض 2280 و 2440 میلیمتر به ترتیب، و ارتفاع تونل موتور در کف اتاق نیز 120 میلیمتر است. ارتفاع کف تا سقف کابین در مدل GX نیز بیشترین ارتفاع را ارائه می‌دهد که 2070 میلیمتر است، در حالی که در مدل GM این ارتفاع 1860 میلیمتر و در مدل GN به 1580 میلیمتر می‌رسد. اتاق GN، معمولاً به عنوان کابین کوتاه شناخته می‌شود و برای کار در محیط‌های محدود و مخصوص مانند معادن مناسب است. تمامی مدل‌های TGX با سیستم تعلیق پنوماتیک در محور عقب و فنر پارابولیک در محور جلو تجهیز شده‌اند که نرمی و راحتی بیشتری به راننده ارائه می‌دهند.

برای نسل جدید محصولات مان، می‌توان به استفاده از دوربین‌های جانبی به جای آینه‌های معمولی اشاره کرد. این فناوری، مانند مرسدس بنز آکتروس و داف XF، وارد شده است. اما بر اساس گزارشات، این سیستم هنوز تایید رسمی در استانداردهای کشورمان ندارد.

با بیش از یک صد سال تجربه، MAN همیشه یکی از برترین تولیدکنندگان خودروهای تجاری در جهان بوده و دارای بازار فروش گسترده‌ای در نقاط مختلف اروپا و آمریکای لاتین است. خودروهای MAN به دلیل مهندسی برجسته و کیفیت بالای ساخت از طرف رانندگان ایرانی نیز تحسین و ترجیح می‌شوند. با این حال، مشکلاتی که این شرکت در چند دهه اخیر روبرو شده است، ممکن است از رضایت مشتریان کاسته باشد. یکی از محصولات برجسته MAN که هنوز هم الگوی بسیاری از خودروهای کامیون ساخت چینی است، سری TG است که از مدل TGA به وجود آمده است. امیدواریم با ورود محصولات MAN به بازار ایران و تضمین خدمات پس از فروش و تامین قطعات، رقابتی فراوان بین خودروهای MAN و سایر برندهای اروپایی شکل بگیرد.

آیا MAN هم در گروه فولکس واگن است؟

مجموعه شرکت‌های مان، اسکانیا، فولکس‌واگن تجاری، و ناویستار آمریکا، همگی زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی فولکس‌واگن هستند که با هم تحت ترتیب شرکتی تراتون فعالیت می‌کنند.

رقبای مان TGX چه کشنده‌هایی هستند؟

با توجه به قیمت بالای این کشنده، که در رده برترین کامیون های اروپایی قرار می‌گیرد، رقبای این خودرو شامل ولوو FH و رنو T-High می‌شوند. همچنین، محصولات اسکانیا، داف XG و XG+ و مرسدس بنز آکتروس نیز در این بازار حضور دارند، اگرچه در مقایسه با این کشنده، حضور آن‌ها کمتر قابل مشاهده است.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم