آمار تولید خودروهای سنگین (تجاری) در ایران

مقالات خودرویی

رشد 26 درصدی در تولید خودروهای سنگین

به تاریخ آذر ۱۴۰۲: طبق آمارهای ارائه شده، تولید خودروهای سنگین در ۸ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به همان مدت در سال گذشته، با یک رشد 26 درصدی مواجه شده است. تعداد تولید خودروهای سنگین (شامل کامیونت، کامیون و کشنده) در بخش های خصوصی و دولتی، از ۱۹ هزار و ۶۰۶ دستگاه در ۸ ماهه ابتدای سال گذشته به ۲۴ هزار و ۷۶۳ دستگاه در ۸ ماهه سال جاری افزایش یافته است.

در ماه آبان سال گذشته، 3,523 دستگاه خودرو سنگین تولید شدند، در حالی که در ماه آبان سال جاری فقط 3,052 دستگاه از این نوع خودرو تولید شده است.

در 8 ماهه ابتدای سال گذشته، تعداد تولید خودروهای سنگین (شامل کامیونت، کامیون و کشنده) در بخش خصوصی 10,410 دستگاه بود. اما در 8 ماهه ابتدای سال جاری، این تعداد به 16,106 دستگاه افزایش یافته است. این افزایش نشان‌دهنده 55 درصد رشد تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی است. اما باید توجه داشت که در ماه آبان امسال، تعداد تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی نسبت به ماه آبان سال گذشته، 3 درصد کاهش داشته است.

با توجه به گزارش، تعداد خودروهای سنگین تولید شده در سال 1401، 19،606 دستگاه بوده است که افزایش 251 درصدی نسبت به سال 1400 داشته است. این تعداد به مقدار 679 درصد نسبت به سال 1399 و 117 درصد نسبت به سال 1398 افزایش یافته است.

بیش‌ترین تولید خودرو سنگین در بخش کامیون

به گزارش مهر ماه 1402 از آمار نامه تجمعی منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در شش ماهه ابتدایی سال جاری، تعداد 19,763 دستگاه خودرو تجاری از انواع مینی بوس، میدل باس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده‌اند. این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 14,167 دستگاه بوده، نشان‌دهنده افزایش 39 درصدی تولید است. در ماه پایانی تابستان امسال، تنها 2,356 دستگاه خودرو تجاری تولید شده است که این عدد نسبت به شهریور ماه سال گذشته، که 3,522 دستگاه تولید شده بود، کاهش یافته است.

با توجه به سیاست جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده، تولید محقق‌شده به خوبی در حال رشد است. بر اساس تصویبی که در تاریخ 15 مهرماه انجام شد، طی چهار سال آینده باید 85 هزار خودروی فرسوده سنگین با خودروهای داخلی جایگزین شوند. با توجه به تعداد تولیدی که در 6 ماه اخیر به 19 هزار و 763 دستگاه رسیده است، این هدف قابل دستیابی به نظر می‌رسد. اگر تولید و رشد در همین نسبت ادامه پیدا کند، این هدف به سرعت دستاورده خواهد شد. علاوه بصورت مصوبه نمایندگان در مورد برنامه هفتم توسعه، به دولت اجازه داده تا با اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده جاده‌ای با سن کمتر از 10 سال به مالکان کشنده، خودروهای فرسوده را جایگزین نماید. این رویکرد جهت پایان دادن به استفاده از خودروهای قدیمی تجاری در حال تدارک است.

بیشترین رشد تولید خودرو در بخش کامیون، کامیونت و کشنده اتفاق افتاده است. در نیمه‌ی اول سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۳،۱۲۴ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده بود، اما امسال این رقم به ۱۸،۸۴۷ دستگاه افزایش یافته است که نشان از رشد ۴۴ درصدی دارد. اما در ماه شهریور این روند به طرز چشم‌گیری کاهش یافت و در نهایت، تعداد کامیون، کامیونت و کشنده‌ای که تولید شده در ماه مذکور کمتر از تعداد تولید شده در همان ماه سال گذشته بود. بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، تولید تنها ۲،۲۱۱ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در ماه شهریور امسال صورت گرفته که ۳۳ درصد کمتر از تولید سه هزار و ۳۴ دستگاه مشابه در همان دوره از سال گذشته است.

بر اساس آمارنامه تجمعی شهریورماه، تنها 420 دستگاه اتوبوس در نیمه ابتدای امسال در کشور تولید شده است، که از آن اینتخاب کردی. این تعداد کمتر از تعداد تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، که 560 دستگاه بوده است. در واقع، در این بازه زمانی، 140 دستگاه (معادل 25 درصد) کمتر اتوبوس تولید شده است. اگر با مدت مشابه سال 1401 مقایسه کنیم، در شهریورماه امسال فقط 89 دستگاه اتوبوس تولید شده است، در حالی که در شهریورماه سال گذشته این تعداد 136 دستگاه بود. به عبارت دیگر، تولید اتوبوس‌ها در این بازه زمانی با یک افت 35 درصدی روبرو بوده است.

تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در ماه پایانی تابستان به نصف کاهش یافت و تنها 47 دستگاه از این خودروها تولید شدند، که نسبت به ماه مشابه سال گذشته با ۴۳ درصد کاهش روبرو شده است. در طول شش ماه گذشته، تعداد کل تولید مینی‌بوس و میدل‌باس با رشد بسیار محدودی از ۴۸۳ دستگاه در نیمه ابتدایی سال، به ۴۹۶ دستگاه افزایش یافت، که نشان‌دهنده یک رشد سه درصدی است.

گزارش تولید خودروهای سنگین در نیمه اول 1402

لطفا نوشته زیر را بازنویسی کنید: "جلسه اول کلاس ریاضیات فصل جدید، امروز ساعت ۸ صبح در تالار ۱ برگزار می‌شود."

مقایسه تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سال‌های 1401 و 1402

نوع محصول  1401 1402 رشد
مینی‌بوس و میدل باس 483 496 3%
اتوبوس 560 420 25%-
کامیون، کامیونت و کشنده 13124 18847 44%

رشد 26 درصدی در تولید خودروهای سنگین

به تاریخ آذر ۱۴۰۲: طبق آمارهای ارائه شده، تولید خودروهای سنگین در ۸ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به همان مدت در سال گذشته، با یک رشد 26 درصدی مواجه شده است. تعداد تولید خودروهای سنگین (شامل کامیونت، کامیون و کشنده) در بخش های خصوصی و دولتی، از ۱۹ هزار و ۶۰۶ دستگاه در ۸ ماهه ابتدای سال گذشته به ۲۴ هزار و ۷۶۳ دستگاه در ۸ ماهه سال جاری افزایش یافته است.

در ماه آبان سال گذشته، 3,523 دستگاه خودرو سنگین تولید شدند، در حالی که در ماه آبان سال جاری فقط 3,052 دستگاه از این نوع خودرو تولید شده است.

در 8 ماهه ابتدای سال گذشته، تعداد تولید خودروهای سنگین (شامل کامیونت، کامیون و کشنده) در بخش خصوصی 10,410 دستگاه بود. اما در 8 ماهه ابتدای سال جاری، این تعداد به 16,106 دستگاه افزایش یافته است. این افزایش نشان‌دهنده 55 درصد رشد تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی است. اما باید توجه داشت که در ماه آبان امسال، تعداد تولید خودروهای سنگین در بخش خصوصی نسبت به ماه آبان سال گذشته، 3 درصد کاهش داشته است.

با توجه به گزارش، تعداد خودروهای سنگین تولید شده در سال 1401، 19،606 دستگاه بوده است که افزایش 251 درصدی نسبت به سال 1400 داشته است. این تعداد به مقدار 679 درصد نسبت به سال 1399 و 117 درصد نسبت به سال 1398 افزایش یافته است.

بیش‌ترین تولید خودرو سنگین در بخش کامیون

به گزارش مهر ماه 1402 از آمار نامه تجمعی منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در شش ماهه ابتدایی سال جاری، تعداد 19,763 دستگاه خودرو تجاری از انواع مینی بوس، میدل باس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده تولید کرده‌اند. این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 14,167 دستگاه بوده، نشان‌دهنده افزایش 39 درصدی تولید است. در ماه پایانی تابستان امسال، تنها 2,356 دستگاه خودرو تجاری تولید شده است که این عدد نسبت به شهریور ماه سال گذشته، که 3,522 دستگاه تولید شده بود، کاهش یافته است.

با توجه به سیاست جایگزینی خودروهای تجاری فرسوده، تولید محقق‌شده به خوبی در حال رشد است. بر اساس تصویبی که در تاریخ 15 مهرماه انجام شد، طی چهار سال آینده باید 85 هزار خودروی فرسوده سنگین با خودروهای داخلی جایگزین شوند. با توجه به تعداد تولیدی که در 6 ماه اخیر به 19 هزار و 763 دستگاه رسیده است، این هدف قابل دستیابی به نظر می‌رسد. اگر تولید و رشد در همین نسبت ادامه پیدا کند، این هدف به سرعت دستاورده خواهد شد. علاوه بصورت مصوبه نمایندگان در مورد برنامه هفتم توسعه، به دولت اجازه داده تا با اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده جاده‌ای با سن کمتر از 10 سال به مالکان کشنده، خودروهای فرسوده را جایگزین نماید. این رویکرد جهت پایان دادن به استفاده از خودروهای قدیمی تجاری در حال تدارک است.

بیشترین رشد تولید خودرو در بخش کامیون، کامیونت و کشنده اتفاق افتاده است. در نیمه‌ی اول سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۳،۱۲۴ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده بود، اما امسال این رقم به ۱۸،۸۴۷ دستگاه افزایش یافته است که نشان از رشد ۴۴ درصدی دارد. اما در ماه شهریور این روند به طرز چشم‌گیری کاهش یافت و در نهایت، تعداد کامیون، کامیونت و کشنده‌ای که تولید شده در ماه مذکور کمتر از تعداد تولید شده در همان ماه سال گذشته بود. بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، تولید تنها ۲،۲۱۱ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در ماه شهریور امسال صورت گرفته که ۳۳ درصد کمتر از تولید سه هزار و ۳۴ دستگاه مشابه در همان دوره از سال گذشته است.

بر اساس آمارنامه تجمعی شهریورماه، تنها 420 دستگاه اتوبوس در نیمه ابتدای امسال در کشور تولید شده است، که از آن اینتخاب کردی. این تعداد کمتر از تعداد تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، که 560 دستگاه بوده است. در واقع، در این بازه زمانی، 140 دستگاه (معادل 25 درصد) کمتر اتوبوس تولید شده است. اگر با مدت مشابه سال 1401 مقایسه کنیم، در شهریورماه امسال فقط 89 دستگاه اتوبوس تولید شده است، در حالی که در شهریورماه سال گذشته این تعداد 136 دستگاه بود. به عبارت دیگر، تولید اتوبوس‌ها در این بازه زمانی با یک افت 35 درصدی روبرو بوده است.

تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در ماه پایانی تابستان به نصف کاهش یافت و تنها 47 دستگاه از این خودروها تولید شدند، که نسبت به ماه مشابه سال گذشته با ۴۳ درصد کاهش روبرو شده است. در طول شش ماه گذشته، تعداد کل تولید مینی‌بوس و میدل‌باس با رشد بسیار محدودی از ۴۸۳ دستگاه در نیمه ابتدایی سال، به ۴۹۶ دستگاه افزایش یافت، که نشان‌دهنده یک رشد سه درصدی است.

گزارش تولید خودروهای سنگین در نیمه اول 1402

لطفا نوشته زیر را بازنویسی کنید: "جلسه اول کلاس ریاضیات فصل جدید، امروز ساعت ۸ صبح در تالار ۱ برگزار می‌شود."

مقایسه تولید خودروهای سنگین در نیمه اول سال‌های 1401 و 1402

نوع محصول  1401 1402 رشد مینی‌بوس و میدل باس 483 496 3% اتوبوس 560 420 25%- کامیون، کامیونت و کشنده 13124 18847 44%

رشد 70 درصدی تولید ون در پنج‌ماهه نخست سال

با توجه به آمار منتشر شده توسط وزارت صمت، از ابتدای سال تا پایان مردادماه سال جاری، تعداد 536،903 دستگاه خودرو تولید شده است، که نشان از رشد 27 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

  • حدود 456 هزار و 126 دستگاه خودرو سواری به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که نسبت به 370 هزار و 166 دستگاه خودرو کامل تولیدی در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، 23 درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.
  • در این مدت، حدود 62 هزاردستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته ( 40 هزار و 658 دستگاه) از رشد 52 درصدی برخوردار شده است.
  • در پنج ماهه نخست امسال با رشد 70 درصدی حدود 1370 دستگاه خودروی ون تولید شده است. از ابتدای فروردین تا مرداد ماه سال گذشته 806 دستگاه ون در کشور تولید شده بود.
  •  در این مدت 449 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده که 12 درصد بیشتر از آمار تولید این نوع خودروها در پنج ماهه نخست سال گذشته معادل 401 دستگاه است.
  • از مجموع تولید خودرو در پنج ماه نخست سال جاری حدود 16 هزار و 600 دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شده که نسبت به 9820 دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، 69 درصد تولید این خودروها افزایش پیدا کرده است.
  • تنها آمار تولید اتوبوس‌هاست که کاهشی ثبت شده و در حالی که طی پنج ماه نخست سال گذشته 424 دستگاه تولید شده بود، اتوبوس‌های تولیدی به 331 دستگاه رسیده است که 22 درصد کمتر است.

برنامه تولید 40 هزار دستگاهی در بخش تراکتور

در مرداد ماه سال 1402، ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، به گروه صنعتی تراکتورسازی ایران سفر کرد و اعلام کرد که برنامه‌ریزی شده تا 40 هزار دستگاه تراکتور در طول سال جاری تولید شود. ظرفیت تولید تراکتور از 22 هزار دستگاه در سال 1400 به 32 هزار دستگاه در سال گذشته افزایش یافته است و در سال جاری، 40 هزار دستگاه تراکتور از تولید تراکتورسازان کشور وارد بازار خواهد شد.

با توجه به انواع پارامترهایی مانند ظرفیت، توان، کیفیت و قیمت تولیدات داخلی نسبت به رقبای خارجی، واردات تراکتورها نامطلوب و ممنوع قرار دارد. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا واردات غیرضروری در این حوزه جلوگیری شود. این سیاست به عنوان یک استاندارد برای کشورهای تولید‌کننده برجسته است که نسبت به بازار و واردات خود حساسیت نشان می‌دهند. بنابراین، ما به این اصل پایبندیم و اگر باید به واردات روی آورد، آن را با یک سیاست تعرفه‌ای سنگین انجام خواهیم داد. هدفمان این است که اگر قابلیت تولید داخلی وجود دارد، تعرفه‌های مناسب را در نظر بگیریم و در صورت واردات، با تعرفه‌های عادلانه و منصفانه عمل کنیم.

آقای جمشیدوند عقیده دارد که تولید خط مقدم بسیار اهمیت دارد. در سراسر کشور، شرکت‌هایی مانند تراکتورسازی وجود دارند که نقش بسیار مهمی در حفظ فضای تولید در جنگ اقتصادی دارند. بنابراین، باید به تولید خط مقدم توجه ویژه‌ای داشته باشیم و اگر می‌خواهیم از چالش‌های فعلی کشور عبور کنیم، راهی جز توجه به فرآیند تولید که قابل اعتماد باشد، وجود ندارد. تقویت زنجیره ارزش و تولید تنها با همت و تلاش کارگران، مهندسین و دیگر اعضای این صنعت امکان‌پذیر است. این حوزه دارای ظرفیت بالایی در کشور است و با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و دولتی، می‌توان ظرفیت‌های خوبی در زمینه ماشین‌آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به وجود آورد. باید به دستیابی به حداکثر ظرفیت‌های ممکن در این حوزه کوشید تا بتوانیم پتانسیل‌های بزرگی را برای کشور ایجاد کنیم.

تولید خودرو سنگین 77 درصد افزایش یافت

در چهار ماهه ابتدای سال جاری، تعداد کلی ۱۳،۷۱۳ خودروی کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده است. این یک افزایش ۷۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، که تنها ۷،۷۳۹ دستگاه تولید شده بود، را نشان می‌دهد.

با توجه به آمار وزارت صنعت، معدل تولید خودروهای سنگین در تیرماه سال 1401 يک سال گذشته در مجموع 2,422 دستگاه بود و امسال در همین ماه به میزان 3,486 دستگاه افزایش یافته است.

براساس گزارش ارسالی، تولید انواع خودرو در چهار ماه اول سال جاری نسبت به همان دوره سال قبل، با یک رشد 30 درصدی مواجه شده است. در چهار ماه ابتدای سال گذشته، مجموعاً 340 هزار دستگاه خودرو تولید شدند. با توجه به این رشد، تعداد کل خودروهای تولید شده در چهار ماه اول امسال به 442 هزار و 686 دستگاه افزایش یافته است.

عبدالله توکلی‌لاهیجانی، معاون صنایع خودرویی وزارت صمت، اعلام کرد که حدود 95 درصد از برنامه‌های تولید خودرو در این سال انجام شده است. هدف امسال تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو بوده و تولید خودروهای سواری در چهار ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با حدود 27 درصد رشد داشته است.

رشد 16 درصدی تولید اتوبوس و مینی‌بوس

در سال جاری، شرکت‌های خودروساز داخلی تا پایان خردادماه، ۵۸۲ دستگاه انواع اتوبوس و مینی‌بوس تولید کرده‌اند که نشان‌دهنده یک رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که در سال جاری 502 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده‌اند، که نشان‌دهنده یک رشد 31 درصدی نسبت به سال قبل می‌باشد. این آمار نشان می‌دهد که تعداد اتوبوس‌ها ماندگار مانده و 333 دستگاه از نوع مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده‌اند. این آمارها در سال‌های 99، 98 و 97 به ترتیب 344، 333 و 303 دستگاه بوده است.

در بین شرکت‌های تولیدکننده، گروه بهمن با سهم 34 درصدی، بیشترین میزان تولید و سهم بازار را دارد. سپس این شرکت‌ها تعدادی زیادی دارند که از جمله آن‌ها قرار دارند گروه ایران‌خودرو با سهم 29 درصدی، سروش دیزل مبنا با سهم 25 درصدی، عقاب افشان با سهم سه درصدی، پیشرو دیزل آسیا با سهم سه درصدی، شهاب خودرو با سهم دو درصدی، پارسیان خودرو مانلی با سهم یک درصدی و سایر خودروسازان که سهم چهار درصدی را در اختیار دارند.

رشد تولید خودروهای کار و تجاری در بهار

در تیرماه سال 1402، بر اساس آمار جدیدترین، تعداد حدود 325 هزار دستگاه خودرو تا پایان خرداد سال جاری تولید شده است. از این تعداد، 277 هزار دستگاه خودرو سواری بوده‌اند که نسبت به کل تولیدات، 85.2 درصد را تشکیل می‌دهند. همچنین، در این مدت، تعداد 68 هزار دستگاه خودرو تجاری از انواع سبک تا سنگین تولید شده است. بررسی آمار تولیدات در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که در سه‌ماه اول سال جاری، سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور به 21 درصد افزایش یافته است، که نشاندهنده روند صعودی افزایش تولید از سال گذشته است که در سه‌ماهه نخست امسال تداوم یافته است.

در سه ماه اول امسال، حدود ۳۶ هزار دستگاه وانت در ایران تولید شد. این میزان تولید نسبت به سه ماه اول سال قبل، با ۲۷ درصد رشد داشته است. همچنین، در این دوره تولید حدود ۸۰۰ دستگاه ون صورت گرفته است که نشان از یک رشد ۱۱۷ درصدی نسبت به سال قبل است؛ به عبارت دیگر، تعداد تولید این خودروها بیش از دو برابر افزایش یافته است. این افزایش تولید ون‌ها در شرایطی رخ میدهد که نیاز به ورود مدل‌های جدید در ناوگان مسافری شهری در تمام استان‌های ایران بیشتر از پیش احساس می‌شود. همچنین، تا دوره مذکور، نزدیک به ۵۸۰ دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس نیز تولید شده که نشان دهنده یک رشد ۱۶ درصدی نسبت به سال گذشته است.

در بازه زمانی مشخص شده، تولید خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین باری به شدت افزایش یافته است، از مقایسه با سال گذشته می‌توان به رشد ۹۵درصدی تولید اشاره کرد. این رشد نشان دهنده تلاش تمام تولیدکنندگان خودروهای کشنده، کامیونت و کامیون برای افزایش تولید است. صنعت خودرو سنگین همچنین با مشکلاتی مواجه شده بود، اما اخیراً با بازیابی تولید و افزایش رقابتی در بازار، این صنعت دوباره رونق گرفته است. این افزایش تولید همچنین باعث ایجاد رقابت در بازار خودروهای کارکرده شده و تولیدکنندگان محلی با رفع مشکلات تولیدی و انعقاد قراردادهای جدید با شرکای خارجی، توانستند سهم بازار خود را گسترش دهند.

رشد 90 درصدی تولید در ایران خودرو دیزل

در مراسم اعطای نخستین نشان ملی استاندارد اتوبوس برقی ساخت داخل، جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، اعلام کرد که ظرفیت تولید سالانه شرکت برای خودروهای تجاری ۴۱ هزار دستگاه است. این شرکت در دهه 90 با مشکلات سنگینی مواجه شده و زیان انباشته‌ای تجربه کرده است. استقراض اجباری در آن دوره باعث افزایش هزینه‌های مالی شرکت شد و منجر به کاهش تولید، اختلالات نیروی کار و آسیب مالی به ذینفعان شد.

وی ادعا می‌کند که از سال 1399، تولید در ایران‌خودرو در حال افزایش است و در سال گذشته رکورد 63 ساله تولید دیزل شکسته شده است. به رغم مشکلات در تأمین منابع ارزی، در سال جاری، تولید این شرکت نسبت به سال گذشته 90 درصد افزایش یافته است.

مراسم اعطای نخستین نشان ملی استاندارد اتوبوس برقی ساخت داخل

با توجه به اطلاعات ارائه شده، بازدهی سهام شرکت ایران‌خودرو دیزل به علت رشد تولید به 229 درصد افزایش یافته است، این امر باعث اطمینان بیشتر سهام‌داران شده است. تولید شرکت در سال 1397 با رقبای خود هم‌ارز بود اما در طول 30 ماه اخیر با تلاش‌های برنامه‌ریزی شده، موفق به معرفی 13 محصول جدید شده است. اکنون تقریباً 82 درصد از بازار کامیون، 70 درصد از بازار اتوبوس شهری و بیش از 60 درصد از بازار ون توسط محصولات این شرکت تأمین می‌شود. افزایش نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری به همراه ارضای کارکنان، نشان از موفقیت‌های شرکت می‌دهند. همچنین، وضعیت استاندارد شرکت قابل قبول است و هیچ گزارشی از حوادث جدی و مرتبط با جان سرنشینان در ارتباط با محصولات شرکت ارائه نشده است.

آمار تولید انواع کامیون در سال 1401

آمار جدیدترین تولید کامیون‌ها در ایران توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است. این آمار مربوط به سال 1401 است و جزئیات تولیدات بر اساس مدل و شرکت سازنده کامیون‌ها را شامل می‌شود.

فهرست پرتیراژترین کامیون‌های کشنده در سال 1401
مدل کامیون شرکت سازنده تولید سال 1401
کشنده فوتون H4 ایران خودرو دیزل 4,246 دستگاه
کشنده دیما خودروسازی مایان 1,563 دستگاه
کشنده دافران H7  شایان دیزل 1,486 دستگاه
کشنده فوتون H5  ایران خودرو دیزل 1,332 دستگاه
کشنده امپاور BD500 بهمن دیزل 1,295 دستگاه
کشنده دایون 4181 آریا اورست ماشین 1,211 دستگاه
کشنده پیلسان 480 مجتمع صنعتی پیلسان 1,010 دستگاه
کشنده فاو 4180 سیبا موتور 901 دستگاه
کشنده دانگ فنگ KX سایپا دیزل 847 دستگاه
کشنده سی‌اند‌سی 480 آریا دیزل 629 دستگاه
کشنده شکموتو X5000 آرین دیزل 159 دستگاه
کشنده پیلسان 440 اتومات مجتمع صنعتی پیلسان 144 دستگاه
کشنده اتامان ایران خودرو دیزل 131 دستگاه
کشنده فاو HCV01 سیبا موتور 60 دستگاه
کشنده فاو J6-480 سیبا موتور 60 دستگاه
کشنده تک محور سروش دیزل مبنا 57 دستگاه
کشنده پیلسان 440 دستی مجتمع صنعتی پیلسان 48 دستگاه
کشنده کاماز 5490 رخش خودرو دیزل 46 دستگاه
کشنده بنز 1930 ایران خودرو دیزل 2 دستگاه
کشنده بنز 2630 ایران خودرو دیزل 1 دستگاه

این آمار توسط وزارت صمت اعلام شده است.

فهرست پرتیراژترین شرکت های خودروساز در سال 1401
شرکت سازنده تولید سال 1401 سهم از بازار
ایران خودرو دیزل 5,712 دستگاه 37.50%
خودروسازی مایان 1,563 دستگاه 10.26%
 شایان دیزل 1,486 دستگاه 9.75%
بهمن دیزل 1,295 دستگاه 8.50%
آریا اورست ماشین 1,211 دستگاه 7.95%
مجتمع صنعتی پیلسان 1,202 دستگاه 7.89%
سیبا موتور 1,021 دستگاه 6.70%
سایپا دیزل 847 دستگاه 5.56%
آریا دیزل 629 دستگاه 4.13%
آرین دیزل 159 دستگاه 1.04%
سروش دیزل مبنا 57 دستگاه 0.37%
رخش خودرو دیزل 46 دستگاه 0.30%

این آمار توسط وزارت صمت اعلام شده است.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:

آمار تولید خودرو در ایران

در این مجموعه مقاله، می‌توانید آخرین آمار تولید انواع خودروهای سواری، اطلاعات جدیدترین تولیدات خودروهای ون، وانت و همچنین وضعیت تولید خودروهای سنگین را مطالعه نمایید.

لطفاً به بشر با احترام برخورد کنید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ