
لاکی کرنسی، نماینده سایپا در روسیه و بلاروس
در دی ماه سال 1402، شرکت لاکی کرنسی به عنوان تنها نماینده رسمی سایپا در بازارهای روسیه و بلاروس شناخته میشود. فرآیند اخذ مجوز صادرات خودروهای سایپا به این دو بازار نیز در حال مراحل پایانی خود قرار دارد.
گروه خودروسازی سایپا، برای توسعه روابط اقتصادی، صنعتی و تجاری با کشورهای همسایه، به ویژه بازارهای روسیه و بلاروس، همکاری های جدیدی را آغاز کرده است. در این راستا، در بهمن ماه سال گذشته، قراردادهای توزیع محصول با شرکت های بست موتورز روسیه و لاکی کرنسی بلاروس به امضا رسیده است و اقدامات لازم برای اجرای این توافقات آغاز شده است.
پس از گذشت چند ماه و به دلیل تعلل شرکت بست موتورز روسیه در اجرای تعهدات قرارداد، همکاری سایپا با این شرکت به حالت تعلیق درآمد. با این حال، همکاری با شرکت لاکی کارنسی همچنان ادامه دارد. طی این مدت، تمامی فعالیتهای لازم از جمله ارسال خودروها، هماهنگی محصولات، حضور در نمایشگاههای اتومبیلیتی مسکو و خودرو مینسک و سایر فعالیتهای مرتبط با شرکت لاکی کارنسی بلاروس به عنوان نماینده رسمی سایپا در بازارهای روسیه و بلاروس با موفقیت انجام شده و همچنان در حال اجرا است.
در تابستان ۱۴۰۲، نمونه محصولات برای بازاریابی و همولوگیشن محصول و حضور نمایندگان سازمان استاندارد کشور بلاروس در سازمان تولید خودروی ایران سایپا ارسال شدند. این ارسال به منظور ارزیابی آزمایشگاههای تست خودروهای سایپا بوده و فرآیند اخذ مجوز صادرات در مراحل پایانی قرار دارد. بلافاصله پس از دریافت مدارک لازم، خودروهای صادراتی به بازارهای مورد نظر در ماههای آینده ارسال خواهند شد.
با وجود حضور پیشین برترین شرکتهای خودروسازی جهان و همچنین برندهای متعدد چینی در بازار و شرایط رقابتی خاص، برنامههای استراتژیک و مطالعاتی درباره قیمتگذاری محصولات شاهین، کوییک و ساینا نسبت به رقبا انجام شده و چشم انداز مثبت مورد نیاز به دست آمده است.
صادرات 90 هزار دستگاهی کوییک به روسیه
در ماه شهریور ۱۴۰۲، محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، در روز سوم از نمایشگاه اتومبیل در شهر مسکو، به مسائل زیر اشاره کرد:
- در سال 1401 و همزمان با نخستین حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی، هنوز شرکای روسی سایپا انتخاب نشده بودند؛ بر این اساس بر مبنای تحقیقات، خودروی شاهین در معرض نمایش قرار داده شد.
- طی یک سال گذشته با بیش از 10 شریک تجاری وارد مذاکره شدیم که از بین آن ها دو شریک انتخاب شدند.
- امسال نیز خودروی کوییک از سوی شرکای روسی آورده شده است.
- این شرکا تحلیل کردهاند که کوییک و ساینا خودروهایی با مصرف سوخت مناسب، خانوادگی کوچک و درون شهری هستند که میتوانند قابلیت رقابت داشته باشند. اکنون شرکای چینی با خودروهایی در کلاس C و D وارد بازار روسیه میشوند، اما ما در کلاس B وارد شدیم و تنها رقیب ما شرکت لادای روسیه است. با مقایسه انجام شده با رقبا، همچنین سطح کیفی و ایمنی خودرو، تحلیل شرکا این است که میتوانیم در این بازار موفق شویم.
- در بازار روسیه 90 هزار قرارداد جاری داریم که منتظر اخذ تاییدیههای استاندارد است و بین 5 تا 6 ماه به طول انجامیده است. به نظر میرسد تاییدیهها تا یک ماه دیگر صادر شود که در این صورت صادرات ما آغاز خواهد شد.
- صادرات 90 هزار دستگاه خودرو یاد شده برای مدت سه سال خواهد بود که در سال نخست 20 هزار دستگاه و بقیه در دو سال دیگر صادر میشوند.
- طی روزهای 31 مرداد و 1 شهریورماه 1402، 2 مرکز فروش و خدمات پس از فروش شرکای تجاری ما در مسکو و یک مرکز در بلاروس افتتاح شد. این نمایندگیها پیش از این خدمات پس از فروش شرکتهای هوندا و هیوندای را انجام میدادند، اما پس از تحریمها و خروج آن ها از روسیه برای محصولات سایپا خدمات رسانی خواهند کرد.
- تصمیم جدی برای این بازار پس از صادرات خودرو کامل (CBU)، حرکت به سمت مونتاژ خودرو است که در این زمینه طی صحبت با شریک تجاریمان، مقدمات کار در حال فراهم شدن است.
- اکنون شریک تجاری ما با یکی از دو کارخانه موجود در این کشور تفاهم نامهای به امضا رسانده تا بتوانیم قطعات را به صورت SKD ارسال کنیم تا در بلاروس مونتاژ شود.
- در این صورت و انجام مونتاژ کاری، هزینههای گمرکی و همچنین هزینههای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برای همه کشورهایی که بلاروس با آن ها اتحادیه گمرکی دارد کاهش خواهد یافت.
- در این اتحادیه گمرکی بهازای هر خودرویی که از گمرک عبور میکند 2 هزار دلار بابت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دریافت میشود و 25 درصد نیز هزینه گمرکی دارد.
- بهمحض آغاز مونتاژ خودروها، 25 درصد یاد شده به پنج درصد کاهش یافته و 2 هزار دلار مذکور نیز حذف خواهد شد. بر این اساس، خودروی ساینا که در بلاروس با پنج درصد سود نمایندگیها و هفت درصد خدمات پس از فروش، خودرویی 13 هزار و 100 دلاری است، با کاهش سه هزار دلاری (با احتساب کاهش یکهزار دلار هزینه حمل از ایران به بلاروس) به خودروی 10 هزار دلاری تبدیل میشود و از نظر قیمتی بیرقیب خواهد شد.
برنامه صادرات 20 هزار دستگاهی تارا به روسیه
در اولین روز از نمایشگاه بینالمللی اتومبیلیتی 2023 در مسکو، علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایرانخودرو، اعلام کرد که خودرو تارا به خوبی توسط مردم روسیه پذیرفته شده است. در سال قبل، خودرو تارا با استقبال خوبی از سوی مردم روسیه روبرو شد و 120 دستگاه از این خودروها تحویل داده شده و استانداردهای سختگیرانه روسیه را پاس کردهاند. خودرو تارا تحت تأثیر قرار گرفته و حتی خبرنگاران محلی نیز این خودرو را تایید کردهاند، تحتفشار اقلیم سرد روسیه نیز به خوبی عملکرد خوبی ارائه میدهد.
برنامهریزی در حال انجام است تا سالانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو تارا به روسیه صادر شود. بر اساس بررسیهای کارشناسی انجام شده، این هدف قابل دستیابی است. اولویت ابتدایی در گروه صنعتی ایران خودرو، صادرات خودرو است. با اطلاع از ابلاغیه دولت برای تامین ارز از طریق صادرات، امیدواریم که با سفر مسئولان سازمان ملی استاندارد ایران به روسیه و انعقاد توافقات، این بورس اجرایی شود.

آقای عظیمی درباره صادرات 11 هزار دستگاه خودرو سمند به این کشور در گذشته یادآوری کرد و اشاره کرد که کاربران همچنان به این خودرو وفادارند؛ اما دخالتهای سیاسی و مشکلاتی مانند کمبود قطعات و خدمات پس از فروش، باعث کاهش صادرات شدهاند. بر اساس این تجربه، قبل از ورود تارا با تیراژ بالا به بازار روسیه، تصمیم گرفتهاند که چند نمایندگی خدمات پس از فروش راهاندازی کنند. آنها اشاره کردند که اهمیت آن برایشان این است که تمرکز خود را بر روی مسکو نگذارند، بلکه به فروش تارا در استانها و مناطق مختلف روسیه که تقاضا برای آن وجود دارد، تمرکز کنند.
وی توضیح داد که با اجرای برنامههای مرتبط، کیفیت تولید در ایرانخودرو تا انتهای سال بهبود خواهد یافت و هدف اصلی آن ارائه محصول با کیفیت بر اساس قیمت بازار است. اقداماتی برای کاهش هزینههای تولید و بهبود مدیریت مالی پروژهها انجام شده است و در صورت موفقیت این اقدامات، ایرانخودرو قادر خواهد بود تا محصولات قابل رقابتی را با توجه به نزدیکی جغرافیایی با روسیه و کاهش هزینههای حمل و نقل ارائه دهد. هرچند که دولت روسیه پس از جنگ در اوکراین استانداردهای خودرویی خود را کاهش داده است، اما ایرانخودرو سعی دارد تا استانداردسازی مشترکی بین دو کشور روسیه و ایران برقرار کند. به عنوان مثال، استانداردهایی که در ایران رعایت میشوند، ممکن است در روسیه الزامی نباشد.
در نمایشگاه اتومبیلیتی امسال، 32 شرکت ایرانی شرکت کننده بودند که شامل شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا، 2 شرکت بازرگانی، و 28 شرکت قطعهساز بودند. این شرکتها بیش از یک هزار و 800 متر مربع فضای نمایشگاهی را برای نمایش محصولات خود در اختیار داشتند. علاوه بمشارکت کنندگان ایرانی، نمایندگان شرکتهای از کشورهایی مانند روسیه، چین، کره جنوبی، هند، ترکیه، بلاروس، هنگ کنگ، مجارستان، آلمان، اندونزی، ایتالیا، قزاقستان، مکزیک، امارات متحده عربی، لهستان، سنگاپور، تایلند، تایوان و ازبکستان نیز در این نمایشگاه حضور داشتند. برنامه هایی مانند برگزاری نشست های تخصصی با صنعتگران خودروساز و تولیدکنندگان قطعات از دیگر کشورها، شرکت در نشستهای مشترک با انجمنهای صنعت خودرو و قطعهسازی روسیه و بازدید از خطوط تولید و دیدار با مدیران صنایع خودروساز روسیه در برنامه های مدیران و فعالان صنعت خودرو ایران در این نمایشگاه بود.
سایپا 1000 دستگاه خودرو به ونزوئلا فرستاد
در مرداد ماه سال 1402، اولین محموله محصولات سایپا به تعداد 1000 دستگاه به کشور ونزوئلا ارسال شد. پس از پذیرش خوب محصولات از سوی مردم ونزوئلا، محموله دوم محصولات به صورت خودروهای کامل (CBU) به این کشور ارسال شد.
در ماه خرداد امسال، 1000 دستگاه خودرو به ونزوئلا صادر شد. این دستگاهها شامل 700 دستگاه کوییک ST معمولی و 300 دستگاه ساینا S بودند. همچنین، 6 کانتینر قطعات یدکی نیز همراه با این محموله بودند. گروه خودروسازی سایپا به منظور گسترش بازارهای صادراتی و افزایش سهم بازار، سفارشهای خود را به سرعت پاسخ میدهد. زمانی که گروه خودروسازی سایپا سفارش خودروی ونزوئلا را دریافت کرد، تا زمان حرکت کشتی به سمت ونزوئلا تنها 20 روز طول کشید. با برنامهریزیهای انجام شده و تلاش و همکاری کارکنان گروه سایپا، همه 256 کانتینر دومین محموله صادراتی به ونزوئلا در مدت 10 روز بارگیری شدند.
قیمت کوییک و شاهین در بازارهای صادراتی
در تابستان سال 1402، محمد علی تیموری، مدیر عامل سایپا، اعلام کرد که تولید روزانه این شرکت به 1050 دستگاه رسیده است. اما از این تعداد، 92 درصد خودروها ناقص بوده و به پارکینگ منتقل میشدند. به این ترتیب، بیش از 87 هزار خودرو ناقص در پارکینگ جای داشتند که متوسط زمان حضور آنها در آنجا حدود یک سال و نیم بود. همچنین، با وجود مشکلات کیفیت و نقدینگی، سایپا مجبور به هزینههای جانبی بالا برای نگهداری از خودروهای ناقص بود. در این راستا، اقتصاد مقاومتی به عنوان راهحلی برای کاهش هزینههای خرید مطرح شده است. به علاوه، سایپا سال گذشته توانست با کاهش خریدهای خود به ارزش 2500 میلیارد تومان، بدون تغییر منابع مالی، به بهبود کارایی و کیفیت خودروها بپردازد. انطباق با روند رقابتی اقتصاد جهانی، با ارائه کیفیت بالا و قیمت مناسب، میتواند به تحقق اهداف مدیران شرکتها کمک کند.
با توجه به اطلاعات عمومی و تجربیات اخیر، افتخار دارم اعلام کنم که خودرویی مانند شاهین که بر پایه پلتفرم یاریس توسط یک شرکت خارجی طراحی شده و با همکاری سایپا تولید میشود، اکنون به یک محصول پرطرفدار و مورد توجه تبدیل شده است. حجم تولید روزانه شاهین به 2222 دستگاه رسیده است و استقبال عمومی از این خودرو رو به افزایش است. با ورود شرکتهای خارجی به بازار ایران، رقابت به شدت افزایش یافته و شرکتهای داخلی باید تلاش بیشتری برای حفظ وضعیت خود در بازار انجام دهند تا بتوانند در صحنه اقتصاد جهانی موفق عمل کنند.
بر اساس گفتههای آقای تیموری، هر دستگاه خودروی شاهین به قیمت 11 هزار دلار درب کارخانه به روسیه فروخته میشود و در بازار روسیه با قیمت 19 هزار دلار عرضه میشود. همچنین، خودروی کوئیک به ونزوئلا با قیمت 7000 دلار درب کارخانه فروخته میشود، 3000 دلار به عنوان هزینه حمل و نقل و 4000 دلار به عنوان ارزش گمرکی توسط دولت ونزوئلا دریافت میشود و سپس این خودرو با قیمت 15 هزار و 200 دلار در بازار ونزوئلا به فروش میرسد. این موضوع یک فرصت خوب برای صادرات به بازارهای جهانی است، و تاکنون به دلار پرداخت بودهایم. همچنین، پس از 9 سال، موفق شدهایم کمپانی را در ونزوئلا راهاندازی کرده و برای صادرات 200 هزار دستگاه خودرو به این کشور قرارداد بستهایم.
کارخانه ونیراتو توسط سایپا در ونزوئلا راهاندازی شد
در خرداد ماه سال 1402، محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، به همراه رئیس جمهور و یک هیئت سیاسی و اقتصادی از ایران به سفری به امریکای لاتین رفتند. در اولین روز از سفر خود به ونزوئلا، تیموری در مورد پیشرفتهای شرکت سایپا توضیحاتی ارائه کرد.
- قبل از آغاز سفر، تفاهم نامه ای با دولت ونزوئلا برای تولید و صادرات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری طی ۵ سال منعقد شد.
- مقرر شده که در فصل جدید همکاری ها، کارخانه خودروسازی ونیراتو با مدیریت طرف ایرانی احیا شود. کارخانه خودروسازی ونیراتو با مشارکت ۳۶ درصدی شرکت توسعه صنایع خودرو (با سهام داری ایرانخودرو و سایپا) و ۶۴ درصدی مؤسسه ونزوئلائی کورپیونسا (وابسته به وزارت صنایع و تولید ملی ونزوئلا) در سال ۸۵ تأسیس شد و فعالیت آن تا سال 1394 ادامه داشت و بعد از آن تا سال 1400 كارخانه ياد شده غيرفعال بود. اما با توجه به رايزني هایي كه دولت سيزدهم در راستاي احياي روابط با كشورهاي امريكاي لاتين انجام داد، از سال ۱۴۰۱ همکاری های مشترک مجدد آغاز شد. ظرفیت تولید این مجموعه سالانه ۳۰ هزار دستگاه در سه شیفت کاری است.
- تا ماه های آينده ۲هزار دستگاه از محصولات گروه خودروسازی سایپا به ونزوئلا صادر می شود.
- شبکه خدمات پس از فروش محصولات سايپا در شهرهای اصلی کشور ونزوئلا فعال شده است. پيش از اين، گروه خودروسازی سايپا 8 نمايندگی خدمات پس از فروش داشت كه فعاليت آن متوقف شده بود. توسعه شبکه خدمات پس از فروش گروه سایپا در کشور ونزوئلا از دیگر اقداماتی است که در ماه های آینده در این کشور دوست، انجام می شود.
- بر اساس مذاكرات صورت گرفته با دولت ونزوئلا، پيشنهاد شد كه با مديريت گروه خودروسازي سايپا، در يكي از كارخانه هاي غيرفعال اين كشور كه پيش از اين توليدكننده خودروهاي تجاري، كار، ون و سواری بود، مجددا اين نوع خودروها توليد شود و تامين مالی اين پروژه استراتژيک از محل اعتبارات دولت ونزوئلا خواهد بود كه در نهايت با موافقت طرفين قرارداد، فعال سازی كارخانه ونزوئلا با حضور رئيس جمهور و وزير صنايع و تولید ملی اين كشور امضا شد. این شرکت بعد از گذشت 9 سال در بخش تولید سواری راه اندازی و با مدیریت سایپا شروع به تولید خودروی سواری می کند.
- صادرات خودروهای کامل و قطعات منفصله به ونزوئلا از دیگر برنامه هایی است که گروه خودروسازی سایپا در دستور کار خود قرار داده است و قرار است خط تولید خودروی تجاری، توسط گروه سایپا راه اندازی و دراختیار سایپا قرار گیرد.
- بر اساس مذاکرات انجام شده، قرار است در ماه های پیش رو با استفاده از توان مهندسی که در صنعت قطعه سازی کشور وجود دارد، در توسعه صنعت قطعه سازی ونزوئلا مشارکت کنیم و همچنین بخشی از نیاز کشور مانند رینگ آلومینیومی را از آن محل (در ونزوئلا تولید و به ایران ارسال شود) تامین کنیم.
در سال ۱۳۹۴، خط تولید سایپا در ونزوئلا تعطیل شده بود. اما با سفر رییسجمهور ونزوئلا به آمریکای لاتین، توافقی برای بازگشایی این خط تولید به عنوان یک راه حل برای ارزآوری کشور به انجام رسید. دولت در حال تلاش است تا سرمایههای راکد را به جریان بیاندازد و از این طریق به ارزآوری کمک کند. از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵، شرکت مشترک ونیراتو تاسیس شد و تحت نام "تورپیال" خودروهای پراید در ونزوئلا تولید شدند. این همکاری در نتیجه تولید ۱۱ هزار و ۶۰۵ دستگاه تورپیال، شامل پراید ۱۴۱ و پراید ۱۳۲، در این کشور بود. همچنین در سال ۱۴۰۱، طبق برنامهریزی، یک هزار دستگاه ساینا و کوییک از گروه خودروسازی سایپا به ونزوئلا صادر شد و این تلاشها ادامه دارد تا تعداد دیگری از این خودروها به این بازار صادر شود.
صادرات محصولات ایران خودرو به عمان
در خرداد 1402، در هنگام سفر پادشاه عمان به ایران، یک تفاهمنامه مشترک بین ایران خودرو و عمان در حوزه صادرات و توسعه شبکه فروش و خدمات پس از فروش به امضا رسید. این تفاهمنامه در حضور سرپرست وزارت صمت ایران و وزیر صنعت، تجارت و سرمایهگذاری عمان امضا شد.
تفاهمنامهای که بیانگر امضای مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، علیمردان عظیمی، و رییس طرف عمانی در شورای مشترک بازرگانان عمان و ایران، محمد بن عبدالحسین باقر است، گامی مهم در توسعه همکاریهای صنعتی و خودرویی بین دو کشور به شمار میرود.

در تفاهمنامه مشترک، تصمیم گرفته شده است که محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به کشور عمان و بازارهای دیگر صادر شود. علاوه بر این، برنامهای برای راه اندازی خط تولید محصولات ایران خودرو در کشور عمان با هدف فعالسازی شبکه فروش و خدمات پس از فروش، تدارک میبیند. این اقدام با توجه به توجیه اقتصادی، مطالعات و بررسیهای امکانسنجی انجام خواهد شد.
جلسات کارشناسی برای عملیاتیسازی تفاهمنامه و انعقاد قرارداد میان ایران خودرو و عمان به صورت مستمر ادامه خواهد داشت تا در کوتاهترین زمان ممکن اقدامات لازم برای توسعه همکاریها انجام شود.
آمار صادرات خودرو و قطعات در سال 1401
بر اساس آمار اخیر، در سال 1401، صادرات خودرو به ارزش 37 میلیون و 800 هزار دلار انجام شده است که نشان دهنده رشد 96.3 درصدی نسبت به سال 1400 است که در آن مقدار 19 میلیون دلار بوده است. خودروهای دنا و تارا بیشترین حجم صادرات را داشتهاند.
در طول سال 1401، ارزش صادرات قطعات خودرو به مبلغ 13 میلیون دلار افزایش یافت که نسبت به سال 1400 که این مقدار 7 میلیون دلار بود، نشاندهنده رشد 89.9 درصدی است. به طور کلی، ارزش کل صادرات خودرو و قطعات آن در سال 1401 بیش از 51 میلیون دلار بود که نشان از رشد 96.1 درصدی نسبت به سال 1400 دارد.
آخرین وضعیت سایتهای تولیدی خودروسازان ایرانی در کشورهای خارجی نشان میدهد که شرکت ایران خودرو سایتهای فعالی در کشورهای آذربایجان (با ظرفیت تولید 10 هزار دستگاه در سال در صورت تکمیل خط)، سنگال (با ظرفیت تولید 10 هزار دستگاه در سال) و عراق (با ظرفیت متغیر) دارد. همچنین سایتهای این شرکت در کشورهای سوریه و ونزوئلا غیرفعال هستند. از سوی دیگر، شرکت سایپا دو سایت فعال در کشورهای عراق (با ظرفیت تولید 20 هزار دستگاه در سال) و تونس (با ظرفیت تولید 5 هزار دستگاه در سال) دارد. همچنین سایتهای این شرکت در کشورهای الجزایر، ونزوئلا و سوریه غیرفعال میباشند.
بررسی جدیدترین وضعیت قراردادها و تفاهمنامههای خودروسازی نشان میدهد که شرکتهای خودروساز ایرانی قرارداد 17 میلیون دلاری برای صادرات 4080 دستگاه قطعات منفصل به عراق، قرارداد 10 میلیون دلاری برای صادرات قطعات خودرو و خدمات به تونس و قرارداد 15 میلیون دلاری برای صادرات قطعات منفصل به الجزایر دارند. همچنین، قرارداد با سوریه برای ازسرگیری صادرات قطعات منفصل به دلیل تغییر قوانین در سوریه متوقف شده است.
در بخش تفاهم نامه، تولید کنندگان خودروهای ایرانی توافقنامههای مختلفی را منعقد کردهاند؛ از جمله یک تفاهم نامه با کشور بلاروس برای صادرات خودروهای سواری به ارزش 3 میلیارد دلار، یک توافق با روسیه برای ارسال محصولات سواری در قالب CBU به ارزش 18 میلیون دلار، یک تفاهم نامه با آذربایجان برای همکاری در سطح SKD با ارزش 3 میلیارد دلار و همچنین یک توافق با ونزوئلا برای صادرات 200 هزار دستگاه خودروی سواری به ارزش 2 میلیارد دلار. همچنین، وزارت صنعت اعلام کرده است که یک قرارداد جدید با نماینده ارمنستان به منظور توسعه بازار در این کشور امضا شده است. علاوه بر این، صادرات قطعات ریختهگری به مشتریان جدید در کشورهای ترکیه، بلاروس و اروپا صورت گرفته و سبد محصولات ریختهگری گسترش یافته که شامل انواع قطعات صنعتی چدنی، قطعات خودرویی، قطعات تزئینی و قطعات نیروگاهی میشود.
برنامه صادرات 45 هزار دستگاهی سایپا به روسیه
در اردیبهشت 1402، شرکت سایپا آغاز به عرضه محصولات خود به بازار روسیه کرده است. بر اساس گزارشها، سایپا قصد دارد در طول سه سال آینده 45 هزار خودرو به ارزش 450 میلیون دلار را به این کشور صادر نماید. همچنین، شرکت ایران خودرو نیز در حال مراحل آمادهسازی برای صادرات به بازار روسیه میباشد.
روزنامه ایروستیا اعلام کرده است که نمایندگیهای خودرو در سراسر روسیه با کمبود موجودی خودروهای با قیمت متوسط روبهرو هستند. شرکتهای معروفی مانند فولکس واگن، کیا، اشکودا، سیتروئن، اوپل، رنو و هیوندای فعلاً بیش از ۳۰۰ خودرو را در وبسایتهای خود برای فروش قرار دادهاند، اما این تعداد به نظر کارشناسان کافی نیست تا نیازهای مردم را برطرف کند.
نایب رئیس اتحادیه خودروسازی ملی روسیه اعلام کرده است که سیاست وارداتی که توسط دولت مسکو بعد از خروج برندهای غربی از بازار روسیه اجرا شده است، میتواند منجر به پر شدن انبارهای کشور و تعادل قیمتها شود. اما در عین حال او شکایت کرده است که هزینههای لجستیک و گمرکی ممکن است هزینه واردات را افزایش دهد.
تنها شرکتهای خودروسازی ایرانی حضور در بازار روسیه ندارند؛ بلکه شرکتهای خودروسازی چینی نیز توسعهی بزرگی را در بازار روسیه شروع کرده اند و انتظار میرود که در سال جاری به سهم 60 درصدی از کل فروش در این کشور دست یابند. چین در سال گذشته بیش از 160 هزار خودرو را به روسیه صادر کرد و سهم خود را در این بازار دو برابر کرد.
اولین محموله صادراتی ایران خودرو در ونزوئلا
در فروردین ۱۴۰۲، پس از ۸ سال، ارسال اولین محموله صادراتی خودروهای ایران به ونزوئلا به پایان رسیده است.

گروه صنعتی ایران خودرو، با هدف گسترش صادرات به ونزوئلا، قصد افزایش بازار فروش خود را در این کشور دارد. ایران خودرو قصد دارد 2 هزار دستگاه خودرو تارا و دنا را به ونزوئلا صادر کند و همچنین خودروهای تجاری سنگین و نیمه سنگین و همچنین قطعات و موتورسیکلت را به سبد صادراتی خود اضافه کند. این تصمیم به دلیل موفقیتهای گذشته ایران خودرو در بازار ونزوئلا گرفته شده است.
ایران خودرو و سایپا آماده صادرات به روسیه
در اسفند ۱۴۰۱، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، از آمادگی شرکتهای ایرانخودرو و سایپا برای انجام صادرات خودرو به روسیه خبر داد و اعلام کرد که آنها درحال کسب مجوز برای انجام این عملیات در بازار روسیه هستند.
وی توضیح داد که سایپا برای تامین 45 هزار خودرو از مدلهای شاهین و کوئیک، قراردادی با یک شرکت بلاروسی امضا کرده است و این خودروها همچنین به بازار روسیه نیز ارسال خواهند شد.
آقای قالیباف اظهار نموده که متعارضه که خودروهای سایپا به روسیه ارسال شوند یا از طریق بلاروس صادر شوند. او توضیح داده است که به دلیل تحریمهای بینالمللی لازم است که روند صادرات به وضوح تبیین شود.
هنوز هم هیچ قرارداد مستقیمی بین شرکتهای خودروساز ایرانی و روسیه امضا نشده است. مذاکرات با مسکو در حال انجام هستند و خودروها منتظر دریافت مجوز هستند.
تمرکز سایپا روی بازارهای صادراتی
در اسفند ۱۴۰۱، مراسم امضای قرارداد همکاری بین گروه خودروسازی سایپا و شرکت BM روسیه با حضور مقامات برجسته ایرانی و روسیه، اعم از معاون وزیر صمت و ریاست سازمان توسعه و تجارت ایران، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل شرکت BM روسیه، رئیس نمایندگی بازرگانی روسیه در ایران و تعدادی از مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در دفتر سازمان توسعه و تجارت ایران برگزار شد.
به مناسبت افتتاح نمایشگاه بینالمللی اتومبیلیتی در مسکو، علیرضا پیمانپاک، معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران، اعلام کرد که توافقات مهمی با ارزش 700 میلیون یورو با شرکتهای خودروساز و قطعهساز ایرانی در این رویداد به امضاء رسیده است. این توافقات، اعمال پیگیریهای لازم، منجر به انعقاد قراردادهای همکاری بین شرکتهای خودروساز و قطعهساز ایران و روسیه شدند. یکی از این قراردادها، همکاری بین گروه خودروسازی سایپا و شرکت BM روسیه برای صادرات 45 هزار خودرو از شرکت سایپا به روسیه است. با امضای این قرارداد، گامی مهم در راستای توسعه همکاریهای صنعت خودرو ایران و روسیه بهشمار میآید. ارزش این قرارداد مشترک میان شرکتهای سایپا و BM روسیه، 450 میلیون دلار است و فرصت مناسبی برای تقویت حضور ایران در بازار خودروی روسیه بهشمار میرود. این قرارداد به عنوان یک گام ابتدایی در مسیر همکاری دو کشور در حوزه خودرو، وارد مرحله اجرایی شده است که در آینده، قراردادهای مشترک و تولید محصولات بین شرکت سایپا و خودروسازان بزرگ روسیه به هدف توسعه همکاریهای موثرتر بین دو کشور خواهد بود.
محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اعلام کرد که با حمایتهای مؤثر سازمان توسعه تجارت ایران، توانستهاند قرارداد همکاری مهمی در زمینه صادرات سه خودرو سواری شاهین، کوییک و ساینا و خودرو تجاری نیسان با کاربریهای مختلف (یخچالدار و آتشنشانی) با سطح کیفیت بسیار بالا با شرکت BMW به امضاء برسانند. گروه سایپا با بهبود کیفیت محصولات خود، به هدف افزایش سهم بازار داخلی و خارجی و رشد ۳۰۰ درصدی کیفیت محصولات خود پیش میروند. این اقدام نشان از تلاش و همت تیم تخصصی گروه سایپا است که قدم محکمی در راستای توسعه صنعت خودروسازی ایران برداشتهاند. برای افزایش صادرات محصولات، اصلیترین شرط، حفظ کیفیت بالاست. تنها با ارائه خودروهای با کیفیت برتر در بازار، میتوان به صادرات موفق و اقتصادی دست یافت.
شرکای گروه سایپا در روسیه، دو شرکت خودروساز بزرگ این کشور هستند که در شرایط تحریم تعطیل شدهاند. گروه سایپا آمادگی دارد تیم مهندسی و فنی خود را به این کشور اعزام کند تا خطوط تولید را بهروزرسانی کرده و این امکان را فراهم کند تا خودروها تولید شده در بازار روسیه عرضه شوند. بازار روسیه یک بازار بسیار گسترده و بزرگ است و خودروهای گروه سایپا با قیمت مناسب جهانی، میتوانند سهم بازار خود را افزایش دهند و حضور قویتری در این کشور داشته باشند.
بر اساس اظهارات وی، گروه خودروسازی سایپا در زمینه صادرات اولاً به بازار ونزوئلا متمرکز شده بود و خوشبختانه توانست اولین محموله یازده هزار دستگاه خودرو را تحویل دهد. همچنین، ۲ هزار دستگاه خودرو دیگر نیز در حال نقل و انتقال ارزی و تحویل به مقصد در این کشور هستند. سایپا به جای انتخاب رویکرد تنوع بازار، به تمرکز بر بازارهای هدف پرداخته تا سهم بازار صادرات خود را افزایش دهد. بازار صادراتی دیگر گروه سایپا، کشور روسیه است که با توسعه تولید، قصد دارد محصولات خود را در آن بازار عرضه کند. این دو بازار، ونزوئلا و روسیه، اصلیترین بازارهای صادراتی گروه سایپا هستند و برنامههای مناسبی برای توسعه همکاریهای بیشتر در این دو کشور در حال اجرا هستند.
به عبارتی بهتر شده اینگونه است: «الکساندر استپانوف، مدیرعامل شرکت BM در روسیه، اعلام کرد که شرکتش به عنوان نماینده شرکت سایپا در روسیه، علاوه بر فروش محصولات گروه سایپا، در زمینه خدمات پس از فروش فعالیت خواهد کرد. در ابتدا، 20 هزار دستگاه خودروی سواری شاهین، کوییک و ساینا، همراه با خودروی تجاری نیسان پادرا و وانت 151 از گروه سایپا در بازار روسیه عرضه خواهند شد. محصولات گروه خودروسازی سایپا، با کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار هستند و با توجه به شرایط موجود در بازار روسیه، ایجاد فرصت مناسبی برای ورود خودروسازان ایرانی به این بازار فراهم شده است تا بتوانند با همکاری بیشتر، برندهای جدیدی تولید کرده و عرضه کنند.»
خودروهای ایرانی مورد تایید روسیه نیست
بهمن 1401: روابط عمومی وزارت صنایع و بازرگانی روسیه اعلام کرده است که بعنوان یکی از شرایط اساسی برای واردات خودروها از هر کشوری شامل ایران، لازم است خودروها توسط وزارت صنایع تأیید شوند. تا کنون، خودروهای تولیدی ایران این تأیید را نداشتهاند. همچنین، این وزارتخانه ذکر کرده است که هیچ درخواستی برای تأیید خودروهای ایرانی ارائه نشده است.
قبل از این، سفیر روسیه در تهران اعلام کرده بود که ایرانخودرو قصد دارد تا پایان ماه مارس 2 هزار دستگاه خودرو را به روسیه صادر کند و شرکت سایپا نیز در حال مذاکره برای صادرات 20 هزار دستگاه خودرو به این کشور میباشد.
صادرات ایران خودرو به ونزوئلا پس از هشت سال وقفه
در بهمن 1401، بارهای صادراتی شرکت ایرانخودرو به ونزوئلا پس از ۸ سال دوباره شروع شده است. این محموله شامل دو هزار دستگاه خودروهای تارا و دنا است که آماده بارگیری شده است.
مدیرعامل ایرانخودرو بر اهمیت ارزش افزوده و سودآوری در صادرات تأکید دارد. او توضیح داده که هدف اصلی مرکز صادراتی ایرانخودرو ارتباطی با تعداد و گوناگونی محصولات ندارد؛ بلکه بر ارزشافزوده و سودآوری صادرات برای سهامداران این شرکت تمرکز دارد. همچنین، با توجه به عدم دستیابی به سودآوری مطلوب در سالهای گذشته در زمینه صادرات، مذاکرات مجدد با بازارهای صادراتی نظیر عراق و آذربایجان در حال انجام است. این مذاکرات منجر به توسعه حجم فروش ایرانخودرو به آذربایجان در سال بعدی به میزان 50 درصد از ظرفیت صادراتی سالهای گذشته خواهد شد.
با توجه به اظهارات وی، ونزوئلا و ترکمنستان از کشورهای هدف برای صادرات خودروهای ایرانی به شمار میروند. علاوه بر خودروهای سواری، محصولات سنگین، قطعات و موتورسیکلت نیز در لیست صادراتی شرکت ایرانخودرو قرار دارند و صادرات به روسیه نیز در دستور کار قرار دارد. ایرانخودرو نیز برای ورود به بازارهای جدید از جمله ترکمنستان تدابیری اتخاذ کرده و به زودی در نمایشگاه خودرو این کشور حضور فعال خواهد داشت.
امضای قرارداد صادرات محصولات سایپا به بلاروس و روسیه
بهمن 1401: مراسم امضای قرارداد صادرات محصولات گروه خودروسازی سایپا به کشورهای روسیه و بلاروس با حضور مقامات و مدیران ارشد دو کشور و نمایندگان شرکتها برگزار شد. این قرارداد به تعداد مشخصی از خودروهای سایپا برای این دو کشور تا سه سال آینده صادر شده و همچنین همکاریهای مشترک برای تولید خودروها در بلاروس نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به عبارت بسیار بهتری تغییر داده شد: "معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرد که بلاروس به دنبال احیای مجدد واحدهای صنعتی خود است. در نشست اجرایی، موارد اولیه مورد بحث قرار گرفت و منتظریم که در ماههای آتی، با همکاری سفیر بلاروس، مورد دوم نیز اقدامات لازم انجام شود. طرحی برای تبادل تجاری بهمنظور تکمیل زنجیره تأمین تولید مشترک اتوبوس به شدت دنبال خواهد شد تا منجر به امضای یک توافقنامه و همکاری مشترک شود."
نماینده کشور بلاروس در این مراسم همچنین اظهار کرد که همکاریهای صنعتی بین دو کشور با چشماندازی امیدبخش همراه است و مجموعههای صنعتی ایران و بلاروس از جنبههای مختلف در داخل و خارج از کشور رقابتی نیستند، بلکه به یکدیگر کمک میکنند. پروژه همکاری در تولید اتوبوس نشان دهنده ارتقای قابل توجهی است و با تلاش مشترک میتوان به مراحل بعدی پیشرفت نمود.
مدیرعامل شرکت سایپا اظهار داشت که در بازارهای صادراتی، خودروهای کوییک و ساینا شرکت به خوبی پذیرفته شدهاند و تعداد زیادی از آنها به کشور ونزوئلا صادر شده است و صادرات به کشور عراق نیز در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت LCC بلاروس و شریک تجاری گروه سایپا، از معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت به خاطر همکاری در صادرات محصولات سایپا قدردانی کرد و اعلام کرد که آنها علاقهمند به فروش خودروهای CBU نه تنها هستند، بلکه میخواهند خط تولید محصولات سایپا را در کشور بلاروس راهاندازی کنند.
صادرات 2 هزار دستگاهی ایران خودرو به روسیه
در دسامبر 2021، مهدی خطیبی، مدیرعامل ایرانخودرو، در مراسم تبیین توانمندیهای بانوان گروه صنعتی ایرانخودرو، در مورد صادرات محصولات صحبت کرد. او اعلام کرد که برنامه صادرات 3500 دستگاه خودرو به آذربایجان، که معادل 50 درصد از کل خودروهای صادر شده به این کشور در چند سال گذشته میباشد، در دست اجرا قرار دارد. او افزود که خودرو دنا به لیست محصولات صادراتی اضافه شده و خودروهای تارا و سورن نیز به صورت مونتاژی به آذربایجان صادر خواهند شد.
با افزایش صادرات خودروها به روسیه، ایرانخودرو تا پایان امسال حدود دو هزار دستگاه تارا و دنا را به این کشور صادر خواهد کرد. در سال جاری، این شرکت با حضور در نمایشگاه خودرو مسکو و همکاری با 21 شرکت زیرمجموعهاش، موفق به ارتقاء بازار خود در روسیه شده است. با توجه به توانایی در تأمین قطعات خودروهای سنگین و موتور، ایرانخودرو میتواند در بازار روسیه نقش مهمی ایفا کند.
11 هزار کوییک برای صادرات به ونزوئلا نهایی شد
در ماه آذر 1401، مدیرعامل شرکت سایپا تاکید کرد که تولید صادراتی برای این شرکت بسیار اهمیت دارد و اقدامات مناسبی در این زمینه صورت گرفته است. او اعلام کرد که تاکنون 11 هزار دستگاه کوییک برای صادرات به ونزوئلا منتهی شده است و همچنین در حال حاضر 5 هزار دستگاه خودرو پراید به سفارش عراق در حال تولید است، که باید در چند ماه آینده تحویل داده شود. به رغم توقف تولید پراید در داخل کشور، شرکت سایپا بر روی تولید خودروهای صادراتی تمرکز دارد.
دومین محموله تارا اتوماتیک به ارمنستان رفت
در آذر ماه سال 1401، امیرعباس فرنودی، معاون صادرات و امور بینالملل گروه صنعتی ایرانخودرو، اعلام کرد که دومین محموله صادراتی این شرکت، شامل خودرو تارا اتوماتیک، به کشور ارمنستان ارسال شده است.
بر اساس گفتههای ارسالکننده، در اسفندماه سال گذشته، قراردادهای جدیدی بین ایرانخودرو و نماینده جدید ارمنستان منعقد شد. طبق این قراردادها، محموله اول از خودروهای تولیدی ایرانخودرو، شامل مدلهای تارا اتوماتیک و دناپلاس اتوماتیک، به ارمنستان ارسال شد. ایرانخودرو همچنین برنامهای برای توسعه بازار خود در ارمنستان با تنوع محصولات راهاندازی کرده است و فعالیتهای مربوط به قراردادها با این کشور به تازگی آغاز شده است.

وی اظهار کرد که تا بهار سال آینده چندین دستگاه از محصولات گروه صنعتی ایرانخودرو به ارمنستان صادر خواهند شد، که در حال حاضر شامل تارا اتوماتیک و دنا پلاس اتوماتیک میشود. افزایش شبکه خدمات پس از فروش نیز از برنامهها و اهداف صادراتی ایرانخودرو به ارمنستان جزء است، به منظور افزایش رضایت مشتریان کشورهای مقصد صادراتی. این برنامه، علاوه بر ارمنستان، در آینده نیز به سایر کشورهای هدف صادراتی گسترش خواهد یافت.
برنامهریزی برای صادرات دو محصول ریرا و TF21 به همه بازارهای صادراتی توسط آقای فرنودی انجام شده است. این محصولات پس از صنعتیسازی و تجاری شدن و تولید انبوه، آماده صادرات خواهند شد. طبق برنامههای در دست اجرا، کشورهای عضو CIS از جمله روسیه، ارمنستان، بلاروس، ترکمنستان و آذربایجان هدف قرار گرفتهاند. برای این بازارها برنامههای خاصی در دست اقدام است و در صورت تکمیل شدن، اطلاعرسانی خواهد شد.
اولین محموله سایپا به ونزوئلا ارسال شد
در آبان ماه سال 1401، اولین محموله صادراتی شرکت سایپا، که شامل هزار دستگاه خودرو از مدلهای کوییک و ساینا بود، با حضور مدیرعامل شرکت، وزیر حمل و نقل و سفیر ونزوئلا در ایران، به ونزوئلا ارسال شد.
این محموله شامل هزار دستگاه خودرو است که پس از دریافت کامل مبلغ فروش و تسویه حساب با کشور ونزوئلا، به این کشور ارسال میشود. از جانبی، قراردادهایی برای خدمات پس از فروش و تأمین قطعات یدکی نیز منعقده شده است، بنابراین همراه با خودروهای ارسالی، قطعات و لوازم مورد نیاز نیز ارسال خواهند شد.
در مراسم نمایشگاه خودروی ونزوئلا، وزیر حمل و نقل این کشور اعلام کرد که محصولات شرکتهای ایرانی، به ویژه خودروهای سایپا، توسط مردم ونزوئلا با استقبال بسیاری همراه بودهاند. انطباقاً با نظرسنجی انجام شده، تعداد حدود 80 هزار درخواست خرید آماده شده است، که این امر نشاندهنده اقبال بالای مردم به محصولات ایرانی است.
بازرگانی که توسط مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، محمدعلی تیموری، اعلام شده، طی پایان سال جاری پیشبینی شده است که صادرات خودروهای گروه سایپا به عراق و ونزوئلا به ارزش 40 میلیون دلار رسیده و همچنین صادرات لوازم یدکی نیز با ایجاد 10 میلیون دلار ارزآوری همراه خواهد بود. این اولین بار است که شرکت گروه سایپا، یک محموله هزار دستگاهی از محصولات خود را به کشور ونزوئلا صادر کرده است، که نشانگر استقبال بسیار خوب از این محصولات در این کشور است.
وی افزود که در حال برنامهریزی برای تولید و ارسال محموله 2 هزار دستگاهی بعدی هستند و در بدترین شرایط تحریم در شرکت سایپا، دو هزار خودرو به صورت روزانه تولید میشود که نشان از وجود توانمندی بالای این گروه خودروساز است.
آقای تیموری امیدوار است که علاوه بر صادرات کامل خودروها به ونزوئلا، توانایی ایجاد یک خط تولید در این کشور را داشته باشیم تا فرایند تولید بدنه و رنگآمیزی خودروها را در داخل کشور انجام دهیم. او امیدوار است که حداقل 100 هزار دستگاه در سال توسط این خط تولید تولید شود. آقای تیموری اشاره کرد که تمام زنجیره تامین، تولید و خدمات پس از فروش در گروه خودروسازی سایپا به صورت روزانه و با کیفیت بسیار بالا نظارت و کنترل میشود. او امیدوار است که با توانمندیهای فراوان شرکت، هر شرکت خودروسازی دیگری که در زنجیره تامین سایپا جای گیرد، بتواند محصول خود را در کمتر از ۶ ماه تولید کرده و به بازار عرضه کند. او همچنین امیدوار است که شرکت پارس خودرو که محصولات صادراتی شرکت را تولید میکند، تبدیل به مرکز تولید محصولات صادراتی سایپا شود.
برنامه سایپا برای صادرات 50 میلیون دلاری
در نوامبر 1401، در نشست نهمین همایش کیفیت گروه خودروسازی سایپا، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه سایپا، بیان کرد که برای صادرات خودروها به بازار جهانی، لازم است که تولیدات با کیفیت و استفاده از قطعات با کیفیت مورد استفاده قرار گیرد. او افزود که اصل اساسی شرکت سایپا باید «بهترین کیفیت با بهترین تولیدکننده» باشد و این اصل باید در تمامی فرآیندهای گروه، از تامین تا تولید، رعایت شود. او همچنین به اهمیت این موضوعات اشاره کرد.
- هر شركتی باید برنامهريزی كند تا تيمی كيفيت شكل بگيرد و به صورت ماهیانه بهترين تيم انتخاب و تشويق شود و اين رقابت مثبت به صورت مستمر در طول سال وجود داشته باشد، در آن صورت كيفيت ارتقا میيابد.
- مركز مطالعات راهبردی سایپا بايد روندهای جهش صنعت خودرو در كشورهای مختلف را مطالعه و تحليل كند.
- برای بازار جهانی باید برنامهریزی شود. برای موفقیت، بايد خودرويی عرضه شود كه 5 سال گارانتی داشته باشد. علاوه بر این باید لوازم يدكی مربوطه ارسال شود تا مشتری منتظر عرضه قطعه موردنياز توسط نمايندگی نباشد.
- راه رسيدن به سوددهی، كيفيت است. كيفيت در محصولات جاری و محصولات جديد باید به صورتی باشد كه محصولات جديد ايرادهای محصولات جاری را نداشته باشند.
- هدفگذاری سایپا، ارتقا كيفيت محصولات جاری است. سپس تمام عيوبی كه در محصولات جاری وجود دارد نبايد در محصولات جديد مشاهده شود.
- در چند ماه اخير، قراردادی با كشور ونزوئلا منعقد شد تا 200 هزار دستگاه خودرو كوييك به اين كشور عرضه شود. اين صادرات از دو جهت مهم است؛ اول اينكه اين تيراژ قابل توجه بوده و دومين ويژگی اين است كه درآمد فروش اين صادرات قبل از ارسال محصولات دريافت میشود كه اولين سری صادرات با تيراژ هزار خودروی كوييك به زودی به كشور ونزوئلا انجام میشود.
- حجم صادرات گروه خودروسازی سایپا تا پايان امسال نزديك به 50 ميليون دلار خواهد بود.
- در عراق نيز، پرايد 131 با 5 هزار و 200 دلار صادر خواهيم شد و به زودی صادرات 5 هزار دستگاه خودرو به كشور عراق آغاز میشود.
- سیاست صادراتی سایپا، «بهترين كيفيت با بهترين سازنده و قطعهساز» است.
- مقرر شد پس از طراحی فرمان راست وانت نیسان، توسط شركت زامياد، تا چندماه آينده فرآيند صادرات این خودرو به كشور غنا آغاز شود.
- در صورت صادرات وانت نيسان به كشور غنا در رده قيمتی 20 هزار دلار و با انجام بهبودهای فنی اين خودرو در زمينه افزايش قدرت حمل بار و گازسوز شدن آن توسط زامياد، اين خودرو در بازار كشور غنا با استقبال رو به رو خواهد شد.
- در قبال 50 ميليون دلار صادرات تا پایان سال، سایپا میتواند 5 هزار دستگاه خودرو چانگان را وارد كند.
- تجميع خودروهای تجاری در خصوص شركت خدمات فنی رخ داد كه 50 درصد سهام آن به سايپاديزل و 50 درصد ديگر سهامش به زامياد محول شده كه باعث افزايش سود در نمايندگی خودروهای تجاری خواهد شد.
صادرات 3500 خودرو به آذربایجان تا سال آینده
در آبان ماه 1401، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو به سایت تولیدی آذرکرون در منطقه نفتچاله کشور آذربایجان سفر کرد و این واحد تولیدی را بازدید کرد.
با بررسی راهکارهایی برای از بین بردن موانعی که در توسعه صادرات و مونتاژ محصولات ایرانخودرو وجود دارد، وی اعلام کرد که تاکنون هفت هزار دستگاه محصولات ایرانخودرو به این کشور صادر شده است. با اجرای این راهکارها و افزایش همکاریها، پیشبینی شده است که در سال آینده ۳۵۰۰ دستگاه خودرو (که معادل ۵۰ درصد از کل صادرات سالهای گذشته میباشد) به این کشور صادر شوند. خودروهای مورد نظر شامل تارا اتوماتیک و دستی، دنا، دنا پلاس و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک هستند. با حضور خودروهای سمند و دنا بهعنوان خودروهایی محبوب در بازار آذربایجان، تعداد زیادی از این محصولات در خیابانهای این کشور دیده میشود.

با توجه به گفتههای وی، صادرات به عنوان محور اصلی تعاملات تجاری جهانی تلقی میشود و اصلاح قیمت محصولات و توافق بر روی قیمتها با اهمیت برای ایرانخودرو برای دستیابی به سودآوری در صادرات به آذربایجان بوده است. هدف اصلی از مذاکره و توافقات صادراتی، تضمین سودآوری و تامین منافع سهامداران است که هیئت مدیره گروه صنعتی ایرانخودرو به آن تاکید دارد. ایرانخودرو باید دقت کند که فعالیتهای تجاری از نظر اقتصادی مضر نباشد و به نفع سهامداران باشد.
احداث خط تولید در ارمنستان
در مهر ماه 1401، علیرضا پیمانپاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، اعلام کرد که یک خط تولید خودرو ایرانی در ارمنستان برای صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا ایجاد خواهد شد. یک شرکت خودروساز ایرانی و یک سرمایهگذار ارمنی اعلام کردهاند که آماده همکاری هستند و این موضوع توسط وزارت اقتصاد ارمنستان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران پیگیری میشود.
بر اساس اظهارات وی، توافق اولیه برای ایجاد خط تولید خودرو ایرانی در ارمنستان صورت گرفته است و بر اساس این توافق، طرح توجیهی برای این پروژه در حال آمادهسازی است. در حوزه همکاریهای خودروسازی با ارمنستان، هیچ تهاتری وجود ندارد و بخش خصوصی ارمنستان خودروها را از ایران تهیه کرده و در بازار محلی خود عرضه میکند. این خودروها تحت نام شرکت ایران خودرو عرضه میشوند و تا کنون، 200 دستگاه خودرو به ارمنستان سفارش داده شدهاند. این صادرات خودرو به ارمنستان در مرحله اول به صورت آزمایشی انجام شده و نیاز است نتایج آنها صبر و تا مشخص شدن احتمال ریسک و هیچ مشکلی پیش نیاید اطلاعات مهم قابل انتظار هستش.
در فرآیند صادرات، اهمیت شبکه خدمات پس از فروش و تامین قطعات قابل توجه است. بنابراین، با هماهنگی با بخش خصوصی ارمنستان، تصمیم گرفتیم پس از ارسال تعداد مشخصی در مرحله اول، روند صادرات خودرو به این کشور را تازه بالا ببریم.
تفاهمنامه سایپا و کشور ونزوئلا
در مهر ماه سال 1401، یک تفاهمنامه برای تولید مشترک خودرو در ونزوئلا بین وزیر حمل و نقل این کشور و مدیرعامل شرکت سایپا به امضا رسید. این مراسم با حضور وزیر حمل و نقل کشور ونزوئلا در شرکت سایپا برگزار شد.
در مرحله اول این همکاری، محمد علی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اعلام کرد که خودروهای سایپا به صورت کامل (CBU) به ونزوئلا صادر میشوند. همچنین، برنامهای برای فعالسازی خط تولید در شرکت ونیراتو و مونتاژ خودروها به صورت SKD نیز وجود دارد.
وی امیدوار است که انجام این پروژه در ونزوئلا به تامین خودرو برای مردم کمک کند و اشتغال رونق بگیرد. او از تصمیم دولت ونزوئلا برای همکاری در این زمینه تشکر کرد.
وزیر حمل و نقل ونزوئلا اعلام کرده است که همکاریهایی قبلاً با شرکت سایپا صورت گرفته و اکنون طرفها به دنبال تجدید این همکاریها هستند. هدف از این همکاری، تولید خودروهای مدرن و بهروز برای مردم ونزوئلا است تا بتوانند نظر مردم را جلب کنند. این تفاهمنامه به عنوان شروعی برای همکاریهای جدید با سایپا محسوب میشود. پس از بازدید رئیس جمهور ونزوئلا از ایران در چند ماه گذشته، تصمیم گرفته شد که همکاریها بین دو کشور به شکلی مستحکمتر ادامه یابد و در نتیجه ونزوئلا میتواند به عنوان بازار هدف برای خودروهای سایپا عمل کند.
در حین برگزاری نمایشگاه خودروهای ایرانی در کشور ونزوئلا، علاقه زیادی به خودروهای ایرانی مشاهده شد. نظرسنجیها نشان داد که 62 هزار نفر در ونزوئلا تمایل به خرید محصولات ایرانی دارند. این نشان از علاقه مردم ونزوئلا به محصولات ایرانی و به ویژه خودروهای سایپا است. این بازار جدید میتواند به عنوان یک بازار هدف برای صادرات محصولات گروه سایپا خدمت کند و با توجه به کیفیت محصولات، سایپا میتواند جایگاه خوبی در کشورهای آمریکای لاتین داشته باشد. از طریق ونزوئلا، سایپا میتواند محصولات خود را به سایر کشورهای امریکای لاتین صادر کند و از آنجا به عنوان پل ارتباطی با کشورهای منطقه استفاده کند.
با توجه به این توافقنامه، سایپا ابتدا ۱۰۰۰ خودرو را بهصورت CBU به این کشور صادر خواهد کرد و تا پایان سال مقدار دیگری به ارزش ۲ هزار خودرو نیز ارسال خواهد شد. همچنین، همکاری در زمینه ارسال خودروها به صورت SKD و مونتاژ آنها در کارخانه ونیراتو کشور ونزوئلا ادامه خواهد داشت و خط تولید این کارخانه برای تولید خودروهای گروه سایپا فعال خواهد بود.
مونتاژ خودروهای ایرانی در ونزوئلا
در نمایشگاه علمی، فناوری و صنعتی ایران و ونزوئلا، رئیسجمهور ونزوئلا در شهریور 1401 اعلام کرد که تولید چهار خودرو ایرانی، منجر به افزایش صرفهجویی اقتصادی مردم خواهد شد؛ زیرا برای هر صد کیلومتر، فقط هفت لیتر سوخت مصرف میشود.
بر اساس اظهارات وی، معلوم شده است که شرکت "بِنیراَئوتو" (Venirauto) قصد دارد چهار مدل خودرو را در ایران تولید کند. این خودروها به قیمتهایی بین 12 تا 16 هزار دلار به فروش میرسند. او تاکید دارد که باید از توانمندیهای مدیران برتر شرکتهای ایرانی در زمینههای علمی، فناوری و صنعتی بهره برد. ابتدا اقدام به واردات تجهیزات همودیالیز به ونزوئلا میکنند و سپس به تولید آنها میپردازند.
رئیسجمهور ونزوئلا بر اهمیت بازار این کشور تأکید کرد و تمایل خود را برای انتقال فناوری و دانش به منظور بنیانگذاری یک شهرک صنعتی نشان داد. همچنین اعلام کرد که از اعزام جوانان ونزوئلا به ایران در چارچوب یک توافق دوجانبه برای شرکت در دورههای آموزشی علمی و فناوری حمایت میکند.
نمایشگاه علمی، فناوری و صنعتی ایران و ونزوئلا بین 14 و 18 سپتامبر (23 و 27 شهریور) در پایتخت ونزوئلا برگزار خواهد شد. این رویداد با هدف تقویت و توسعه همکاریها و تبادل اطلاعات بین دو کشور برگزار میشود.
رئیس روابط عمومی شرکت کیمبیوتِک ونزوئلا اعلام کرد که نهادهای دولتی ونزوئلا به حوزههای سلامت و تحقیقات علمی علاقهمند به ایجاد اتحادیههای استراتژیک با ایران هستند. افراد حاضر در کنفرانس شرکتهای دانشبنیان ایرانی در ونزوئلا فرصت مناسبی خواهند داشت تا آخرین پیشرفتها و دستاوردهای خود را به شرکتهای میهمان و سایر افراد علاقهمند به نمایش بگذارند.
صادرات خودرو به ارمنستان
در ماه شهریور سال 1401، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به سفری به ارمنستان رفت و در این سفر، قراردادی برای توزیع محصولات ایران خودرو در این کشور به امضا رسید. پس از صورتگیری هماهنگیها، فرآیندهای سفارشگذاری، تولید خودروهای درخواستی و دریافت پرداخت از مشتری انجام شد و اولین محموله محصولات به ارمنستان ارسال شد. این محموله شامل هشت دستگاه خودروی تارا و دنا اتومات به همراه قطعات یدکی مربوط به خدمات پس از فروش بود.
همچنین، نمایندگی ایرانخودرو در ارمنستان بههمراه فضای نمایشگاهی و مرکز خدمات پس از فروش در ایروان، طبق استانداردهای ایرانخودرو، راهاندازی شده است تا به مشتریان خدمات بهتری ارائه دهد و فرآیند خرید و پشتیبانی را سادهتر کند.
با ورود دوباره محصولات ایرانخودرو به بازار ارمنستان، فرصتی برای ورود به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم شده است. علاوه بر خودروهای سواری، وانت آریسان دو و دیگر توانمندیهای گروه صنعتی ایرانخودرو مانند ایساکو و ایرانخودرو دیزل نیز به عنوان اهداف صادراتی به ارمنستان و سایر بازارهای صادراتی لحاظ میشوند.
آغاز صادرات خودرو از سال 1402
در ماه شهریور سال 1401، سید رضا فاطمیامین، وزیر صنعت، توضیحاتی درباره صادرات خودرو ارائه کرد. او اعلام کرد که یک برنامه 4 ساله برای صنعت خودرو طراحی شده است و از سال 1402 اقدامات مربوط به صادرات خودرو آغاز خواهد شد. او همچنین اظهار کرد که در حال حاضر تمرکز صنعت خودرو بر روی بازار داخلی است و تعداد صادرات خودرو در این سال کمتر از 20 هزار دستگاه خواهد بود. بنابراین، برنامههای مربوط به صادرات خودرو در سال آینده اجرا خواهند شد.
برنامه صادرات خودرو ایران تا سال 1404
دولت نهم، دوازده سال پیش، استراتژیای برای صنعت خودرو تا سال 1404 تعیین کرد، اما تحقق نیافت. حالا دولت سیزدهم قصد دارد برنامه راهبردی جدیدی را برای صنعت خودرو اجرا کند که شامل 9 پروژه تحولی است. این برنامه شامل تولید 3 میلیون دستگاه خودرو تا سال 1404 و افزایش صادرات به 33 درصد از تولید میشود. با وجود تحریمها و کمبود قطعات، اجرای این برنامههای بلندپروازانه به چالشی تبدیل میشود.
لطفا پاراگراف مورد نظر را ارسال کنید تا بتوانم آن را بهبود ببخشم و بازنویسی کنم.
بر اساس جدول وزارت صمت، ارزش افزوده صنعت خودروسازی از سال 1401 تا 1404 به میزان 5 درصد رشد میکند، اما تحقق آن دشوار به نظر میرسد. طبق برنامهریزی، تا سال 1404 حداقل 10 محصول جدید به سبد محصولاتی خودروسازان اضافه شود. همچنین، هدف از این برنامه صادرات 900 هزار دستگاه خودرو تا سال 1404 است.
اخبار واردات خودرو به ایران
لطفا یکی از لینکهای زیر را برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزییات آییننامه جدید واردات خودروها، شرایط انتخاب واردکنندگان جدید خودرو، قیمت خودروهای وارداتی به ایران و زمان ورود خودروهای خارجی به ایران مطالعه کنید:
- [لینک ۱](#)
- [لینک ۲](#)
اخبار تولید خودرو در ایران
آخرین وضعیت تولید خودرو در ایران به همراه آمارهای جزئی از تولید ماهانه شرکتهای ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و زامیاد را در مقاله منتخب زیر بخوانید: