اخبار موتورسیکلت های برقی در ایران

مقالات خودرویی

تولید موتور برقی در سایپا از اسفندماه

در دسامبر 2023، مدیرعامل گروه سایپا بر اهمیت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تشویق مردم به استفاده از خودروهای برقی تاکید کرد. ایجاد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در گروه سایپا در دست انجام است و در آینده نزدیک، همکاران گروه قادر خواهند بود خودروهای برقی خود را در داخل شرکت شارژ کنند.

گروه سایپا اعلام کرد که از اسفندماه سال جاری، تولید موتورسیکلت‌های برقی را به سبد محصولات خود اضافه خواهد کرد. هزینه نگهداری خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی بسیار کمتر است، به طوری که هزینه نگهداری خودروهای هیبرید، پلاگین و برقی در مقایسه با خودروهای احتراق داخلی معمولی، به طور میانگین 33 درصد کمتر است. مقایسه بین چهار کلاس خودروی احتراق داخلی،‌ هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام برقی نشان می‌دهد که هزینه نگهداری و تعمیر تمامی قطعات خودرو در سیستم‌های تمام برقی حدود 1800 تومان برای هر کیلومتر پیمایش است که کمترین هزینه در بین کلاس خودروهای سواری است.

موتورسیکلت برقی هم گواهینامه دارد؟

در آذر ماه سال ۱۴۰۲، سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور، به این ادعا که موتورهای برقی نیاز به گواهینامه ندارند پاسخ داد و اظهار کرد که این ادعا کذب است. او بیان کرد که هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی باید دارای گواهینامه باشد و تفاوت در نوع سوخت یا انرژی مورد استفاده (گازوئیل، بنزین، هیبرید یا برق) برای الزام برای داشتن گواهینامه تأثیری ندارد.

بنابراین ادعای برخی که فکر می‌کنند چون اتومبیل الکتریکی است یا به دلیل عدم وجود کلاچ نیازی به گواهینامه رانندگی نیست، نادرست است. هیچ کس نمی‌تواند بدون داشتن گواهینامه رانندگی با هیچ وسیله نقلیه موتوری زمینی رانندگی کند.

سردار حسینی توضیح داد که فرآیند تجمیع گواهینامه‌ها از سال‌ها پیش آغاز شده و اطلاعات مربوط به مجوزهای رانندگی مختلف روی پشت کارت گواهینامه قید می‌شود. به عبارت دیگر، هر فردی که گواهینامه را دریافت می‌کند، اطلاعات مربوط به تمامی وسایل نقلیه مورد نیاز خود را روی یک کارت گواهینامه جمع‌آوری می‌کند، بنابراین دیگر نیازی به داشتن چند کارت جداگانه برای ماشین و موتورسیکلت نیست.

زمان ورود موتورسیکلت‌های برقی

در آبان ماه سال 1402، راهکار اصلی برای کاهش مشکلات ترافیک در تهران، توسعه حمل و نقل عمومی از طریق گسترش شبکه مترو بوده است. در دوره‌های گذشته، تلاش‌هایی برای افزایش توسعه مترو صورت گرفته بود، اما در دوره پنجم مدیریت شهری، این تلاش‌ها به تعطیلی کشیده شد. اما در چند سال اخیر، برنامه‌ها و پروژه‌های قابل توجهی برای توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی در دستور کار قرار گرفته است و همچنین از سال آینده، افزایش استفاده از اتوبوس، قطار، مترو و وسایل نقلیه الکتریکی دیگر در شهر تهران پیش‌بینی شده تا بتوان بهبودی در مسائل حمل و نقل عمومی شهری را بهبود بخشید.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران، تأکید کرده که باید با جدیت به حفاظت از محیط زیست پرداخته شود و میزان ترافیک و آلودگی هوا کاهش یابد. بر این اساس، برای ورود 791 دستگاه واگن بسته، 1000 دستگاه اتوبوس برقی، 1000 دستگاه اتوبوس دوکابین و 100,000 دستگاه موتورسیکلت برقی توافق‌نامه‌ها و قراردادهای لازم منعقد شده است. این تجهیزات از سال آینده به تدریج وارد پایتخت خواهند شد.

برنامه برقی سازی ناوگان حمل و نقل تا سه سال آینده

در آبان ماه سال ۱۴۰۲، سید محمد میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و درباره آخرین برنامه‌ها و اقداماتی که برای بهبود کیفیت هوای پایتخت انجام شده بود، توضیحاتی ارائه کرد.

به گفته او، شهردار تهران تاکید دارد که باید ناوگان عمومی، به ویژه موتورهای کار، برقی‌سازی شود. بر اساس برنامه‌های این شهرداری، در طول سه سال آینده ۵۰ هزار تاکسی برقی، ۱۰۰۰ اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی تأمین خواهند شد. در حال حاضر، موتورسیکلت‌ها باعث تولید ۱۰.۱ درصد از ذرات معلق آلاینده هستند که این عدد قابل توجهی است.

با توجه به اینکه موتورهای برقی از یک هزینه تا 2.5 برابر قیمت موتورهای بنزینی برخوردار هستند، باید به این نکته هم توجه کرد که هزینه باتری‌های آن‌ها نیز بسیار بالاست، گاهی تا 60 درصد از کل هزینه را تشکیل می‌دهد. این باتری‌ها به مدت زمان کوتاهی قابل استفاده هستند، حدوداً تا 1200 سیکل شارژ که معادل کمتر از 3 سال است. علاوه بر این، ایستگاه‌های شارژ برای موتورهای برقی در سطح شهر وجود ندارد که این امر می‌تواند باعث مشکلاتی برای مالکان این نوع وسایل نقلیه شود. از طرفی، زمان مورد نیاز برای شارژ موتورهای برقی نیز مهم است و بسیاری از افراد از این دلیل به استفاده از موتورهای بنزینی عادی ترجیح می‌دهند. اختلاف قیمت مواد سوختی و شارژ برقی نیز یکی از عواملی است که ممکن است مالکان را از برقی‌سازی موتورهای خود باز دارد. به همین دلیل، اغلب افراد ترجیح می‌دهند به جای موتورهای برقی، از موتورهای بنزینی استفاده کنند.

آقای میرزایی قمی ایده ای جدید برای راهکاری جایگزین شهرداری تهران در حوزه برقی‌سازی ناوگان موتورهای کار شهر تهران مطرح کردند که به آن "طرح سواپ" می‌گویند. طبق این طرح، مالکان موتورسیکلت‌ها فقط بدنه موتور را می‌خرند و بخش باتری و زیرساخت مورد نیاز آن توسط دیگری فراهم می‌شود. این روش باعث ارزان‌تر شدن هزینه تمام‌شده موتور می‌شود و مالکان نگرانی بابت خرید باتری مجدد ندارند. همچنین، زمان شارژ موتور‌ها نیز به شدت کاهش می‌یابد زیرا باتری‌ها قابل تعویض هستند. این فرایند سریع و کاربردی است و راکبان تنها هزینه شارژ را پرداخت می‌کنند. طرح سواپ قصد دارد تا ۷۰۰ دستگاه موتورسیکلت شرکت پست را برقی‌سازی کرده و ۷۰ درصد از چهارصد هزار موتورسیکلت برقی را در برنامه شهرداری تهران به این طرح اختصاص دهد. این طرح به طور خاص برای موتورهای کار با بیشترین پیمایش مناسب است.

برنامه عرضه 400 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی

در ماه شهریور سال 1402، عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، اعلام کرد که حوزه حمل و نقل عمومی در پایتخت، به شهود تحولات مهمی خواهد رسید. افزایش 100 درصدی بودجه زیرساختی حمل و نقل عمومی در شهر بزرگ تهران، که با ارزش بیش از 21 هزار میلیارد تومان در سال 1402 است، برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل اختصاص یافته است. این بودجه به طور انحصاری برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل استفاده خواهد شد. همچنین، با توجه به هزینه‌های دیگر حوزه حمل و نقل، 45 درصد از بودجه شهرداری تهران در سال 1402 به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص یافته است.

وی افشا کرد که در حال حاضر قرارداد برای خرید 3 هزار دستگاه اتوبوس از تأمین‌کنندگان داخلی امضا شده است. این تصمیم برای اولین بار در تاریخ شهرداری تهران اتخاذ شده است و با توجه به وجود کمتر از 3 هزار اتوبوس فعال در شهر، ورود اتوبوس‌های جدید به صورت تدریجی صورت خواهد گرفت، تا به مرور به تعداد 9 هزار دستگاه اتوبوس در پایان سال 1404 برسد. تأمین مالی برای این خرید اتوبوس‌های داخلی به توافق و ارتباط با خودروسازان برمی‌گردد. همچنین برای بهبود و نوسازی تاکسی، ون و موتورسیکلت‌های پایتخت نیز تدابیری انجام شده است که با گذر زمان نتایج آن‌ها برجسته خواهد شد.

با توجه به اظهارات آقای محمدخانی، شهردار تهران اعلام کرده است که شهرداری در حال همکاری با دولت به منظور برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل در تهران است. طبق استراتژی وزارت صنعت، تاکسی‌های برقی اولویت دریافت اعتبار برای واردات خودروها در ایران دارند و بخاطر قیمت بالای آن‌ها نسبت به نسخه‌های بنزینی، تسهیلاتی برای متقاضیان تاکسی‌های برقی تهیه شده است. همچنین، بر اساس توافق بین شهرداری تهران و وزارت صنعت، اهدافی مانند ورود 400 هزار موتورسیکلت برقی، 50 هزار تاکسی برقی و 1000 اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل تهران تعیین شده است. حال آنکه ورود محدودیت شده موتورسیکلت و خودروهای برقی به خیابان‌های پایتخت رخ داده است، اما ورود تجاری و گسترده‌تر آنها هنوز محقق نشده است. بنابراین، تلاش‌هایی برای ورود اتوبوس و موتورسیکلت‌های برقی تولید داخل قبل از پایان سال انجام خواهد شد. همچنین، ایستگاه‌های شارژ واحدهای نقلیه برقی در حال احداث و راه‌اندازی در سطح شهر تهران هستند و در برخی نقاط این ایستگاه‌ها فعال شده‌اند. همچنین، با حضور شهردار تهران و وزیر صنعت، 15 ایستگاه شارژ که 73 دستگاه شارژ وسایل نقلیه برقی را شامل می‌شود، به بهره‌برداری خواهند رسید.

مصرف بسته به انواع ورودی تجزیه شود و از رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم حمایت بشود.

عرضه 200 هزار موتورسیکلت برقی در تهران

در تاریخ ۱۴۰۲، دومین جلسه برقی کردن حمل و نقل در شهر تهران با حضور عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، و علیرضا زاکانی، شهردار تهران، برگزار شد. در این جلسه، شهردار تهران اعلام کرد که به همراه وزیر صنعت طرحی برای برقی کردن تهران راه انداخته‌اند. اگر این طرح به طور موفقیت‌آمیز اجرا شود و ۵۰ هزار تاکسی و ۲۰۰ هزار موتور برقی در شهر تهران به کار گیرند، این موضوع نه تنها بهبود محیط زیست شهر را تضمین می‌کند بلکه راحتی شهروندان را نیز افزایش خواهد داد. همچنین، شهرداری تهران پیشنهاد راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ سریع و پرسرعت برای خودروهای برقی را هم قبول کرده و در نزدیکی آینده این طرح را اجرا خواهد کرد. براساس طرح اولیه، برقی کردن شهر تهران با تمرکز بر منطقه بازار و مرکز شهر آغاز می‌شود و همچنین، شهرداری آماده حمایت مالی از واردات ۱۵۰ هزار موتور برقی می‌باشد تا حداقل ۱۰ درصد از تمام موتورهای فعال در شهر تهران به موتورهای برقی تبدیل شوند و از این طریق مزایای بیشتری از اندریسه موتورسیکلت‌های برقی برای شهرداری تهران به دست بیاورند.

موتورسیکلت‌های برقی جزء برنامه هفتم توسعه نیستند

در خرداد ماه سال 1402، داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، اعلام کرد که طبق قوانین قانون هوای پاک، شهرداری‌ها و وزارت صمت موظف هستند اقداماتی برای الکتریفیکیشن موتورسیکلت‌های کار و پیک موتوری انجام دهند.

در سال جاری، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، اعلام کرد که یک طرح ویژه برای توسعه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در تهران به اجرا درآمده است. این طرح با اختصاص مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال جاری پیگیری شده است. امیدواریم با تلاش و همت شهرداری تهران، تحولات مثبتی در این زمینه ایجاد شود. این بودجه برای ارائه تسهیلات به موتورسیکلت‌داران تخصیص یافته است تا آن‌ها را در خرید موتورسیکلت برقی حمایت کند.

موتورسیکلت‌های برقی تاثیر بزرگی در کاهش آلودگی هوا دارند و بودجه‌ای برای توسعه آنها در نظر گرفته شده است. اما اخبار نشان می‌دهد که موتورسیکلت‌های برقی در برنامه هفتم توسعه قرار داده نشده است. سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، افزوده است که بند "ش" ماده 38 برنامه ششم توسعه که می‌گفت دولت باید سالانه 10 درصد از موتورسیکلت‌های بنزینی را با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کند، از لایحه برنامه هفتم حذف شده است.

این بورد کُنترل کننده‌ی دمای ۲۵ درجه را به سادگی می‌توان بر روی دستگاه قرار داد. این قطعه توانایی پیکربندی و کنترل دما را برای شما فراهم می‌آورد و می‌توانید به راحتی از آن به عنوان قسمتی از سیستم خنک‌کننده‌ی خود استفاده کنید.

طبق گزارش ارائه شده توسط میرزایی قمی، در شهر تهران، حدود 21 درصد از آلاینده‌های گازی و 10 درصد از ذرات معلق ناشی از ترافیک خودروها می‌باشد. از تعداد سه میلیون موتورسیکلت در حال حرکت در این شهر، بسیاری از آن‌ها فرسوده و منسوخ شده‌اند. این موتورسیکلت‌ها یک سهم قابل توجهی از مصرف سوخت کشور را تشکیل می‌دهند که این همچنین یکی از عوامل اصلی افزایش سرانه مصرف بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها است. برقی‌سازی این موتورسیکلت‌ها به عنوان راهکار اصلی برای کاهش انتشارات آلاینده‌ها و حفظ محیط زیست خوب است. شهرداری تهران برنامه‌هایی برای جایگزینی 50 هزار موتورسیکلت بنزینی با نسخه برقی دارد و به این امر با جدیت پیگیری می‌کند. با این حال، اجرای این طرح‌ها به واسطه دستورالعمل های مربوطه ممکن است چالش‌هایی را بوجود آورد. هماهنگی و همکاری بین تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در این زمینه امری ضروری است تا بتوان بهترین نتیجه را به دست آورد.

بودجه 700 میلیاردی برای موتورهای برقی

در اردیبهشت ماه سال 1402، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، درباره وضعیت نامناسب موتورسیکلت‌ها در پایتخت اظهاراتی داشت. او ابراز داشت که موتورسیکلت‌های تردد کننده در تهران بی‌انضباطی و عدم رعایت قوانین را نشان می‌دهند، که موجب نگرانی از وضعیت این بخش شده است. استفاده نادرست از این وسیله نه تنها به پذیرش دغدغه‌های امنیتی و انضباطی منجر می‌شود، بلکه در آلودگی هوا و صوت شهر نیز نقش مهمی دارد. در نهایت، او تأکید کرد که نیاز به هماهنگی بین پلیس و دستگاه‌های مختلف برای افزایش انضباط در استفاده از موتورسیکلت‌ها و کنترل آنها احساس می‌شود.

وی افزوده است که در سال جاری بودجه‌ای به مبلغ 1402 میلیارد تومان برای توسعه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در تهران اختصاص یافته است. از این مبلغ، مبلغ 700 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به موتورسیکلت‌داران بوده که آنها را تشویق به خرید موتورسیکلت‌های برقی نماید.

آقای تشکری هاشمی، کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران پیشنهاد ایجاد خط ویژه برای موتورسیکلت‌ها را رد کرده است. ایجاد چنین خطی ممکن است مشکلات را حل نکند و به جای آن، باعث تشدید مشکلات شود. این پیشنهاد توسط یکی از اعضای شورا ارائه شده است و نیاز به بررسی و تحلیل دقیق توسط کارشناسان دارد.

400 هزار موتور برقی برای تهران

در اردیبهشت 1402، شهردار تهران، آقای زاکانی، در مورد گسترش استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در شهر تهران صحبت کرد. او اعلام کرد که هدف قراردادن ۴۰۰ هزار موتور برقی در شهر تهران است. همچنین او اظهار کرد که تاکنون توافقی با وزارت صمت برای ایجاد ۵۰ هزار دستگاه موتور برقی در امسال و قراردادن ۴۰۰ هزار دستگاه دیگر در سال‌های آینده بسته شده است.

موتورهای برقی فعالیت اصلی خود را در سطح شهر انجام می‌دهند و بیشترین تردد را در این محیط دارند. همچنین، تسهیلاتی برای موتورسیکلت‌های برقی طراحی شده است که به صورت شخصی استفاده می‌شوند. انتقال این تسهیلات از موتورهای قدیمی به موتورهای برقی مشمول تبصره 12 است. اقداماتی برای استفاده از منابع تبصره 12 در جلسات با وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت مورد بررسی قرار گرفته است. هدف تعیین شده برای تهران شامل 10 هزار اتوبوس برقی است و برنامه‌ریزی برای توسعه زیرساخت‌های خودروهای برقی در این شهر در دست اقدام است.

واگذاری موتورسیکلت‌های برقی در بهار 1402

در فروردین ماه سال 1402، آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت، بیان کرد که تولید و استفاده از موتورسیکلت های برقی به دلیل عدم تولید آلودگی صوتی و هوا، به عنوان یک کار ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد. برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای این طرح، از جمله مسائل فنی، مالی و مدل کسب و کار مرتب شده است. این اقدام نوسازی و توسعه در زمینه تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و سایر وسایل نقلیه، به تدریج به نفع جامعه خواهد بود. اما راه‌اندازی و گسترش تولید موتورسیکلت های برقی، یک خبر خوب برای ساکنان شهر تهران خواهد بود.

منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل در وزارت صمت، اعلام کرد که یک کمیته کاری با مسئولیت همکاری بین معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران برای اجرای مراحل توافق‌نامه نوسازی و توسعه موتورسیکلت‌های برقی در تهران تشکیل شده است. این کار تا اواسط اردیبهشت‌ماه شروع شده و شامل زیرساخت‌ها و مسائل اقتصادی مرتبط با ساخت و توسعه موتورسیکلت‌های برقی است.

برقی کردن 300 هزار موتورسیکلت در 4 سال

در روز اول بهمن 1401، شهردار تهران، علیرضا زاکانی، در حاشیه یک مراسم رونمایی از موتورسیکلت‌های برقی اعلام کرد که تعداد 300 هزار دستگاه موتورسیکلت معمولی در حال حاضر در حال استفاده در تهران است. او همچنین بیان کرد که اهداف طراحی شده برای آینده شامل تبدیل این 300 هزار موتورسیکلت به نسخه‌های برقی در چارچوب برنامه چهار سالهای است.

در روزی که هوا پاک است، شاهد آغاز همکاری عملی بین سازمان‌های مختلف هستیم. یک توافق بین شهرداری، شرکت پست، وزارت ارتباطات و سازمان محیط زیست، با اعلام شروع به کار 100 موتورسیکلت برقی، به امکان بردن همکاری به بیش از 700 دستگاه موتورسیکلت برقی قانونی ختم خواهد شد. این توافق یک اتفاق مهم است که بین سازمان پست، وزارت ارتباطات، سازمان محیط زیست و سیستم بانکی به عنوان شرکای اصلی صورت گرفته است.

با استناد به گفته‌های زاکانی، تا آبان‌ماه امسال دو میلیون و 600 هزار موتورسیکلت توسط پلیس راهور پلاک شده‌اند. از این تعداد، 76 درصد موتورسیکلت‌ها دارای فرسودگی بوده‌اند. بررسی نشان می‌دهد که این آمار نسبت به موتورسیکلت‌هایی که هنوز پلاک نشده‌اند، ناقص است. همچنین، هر موتورسیکلت کاربراتوری معادل آلایندگی 10 موتورسیکلت انژکتوری و آلایندگی آن به اندازه 13 ماشین یورو5 است.

ترافیک حمل و نقل در ساعات پیک به نیازمندی‌های حجم بیشتری نیاز دارد که بوسیله موتورسیکلت‌ها انجام شده است. این نیازمندی‌ها برای ۶٪ از ترافیک عادی و ۱۳٪ از ترافیک در ساعات پیک مورد نیاز است.

با فراهم کردن امکانات استفاده از موتورسیکلت برقی، می‌توان صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف سوخت داشت و همچنین تاثیرات آلاینده آن نیز به شدت کاهش خواهد یافت.

تحویل 300 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی

در آذر 1401، پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، درباره همکاری شهرداری تهران با دولت برای گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و کنترل آلودگی هوا، توضیحاتی ارائه کرد.

براساس گفته‌های شخص مذکور، انجام اولین گام در این زمینه واگذاری نقش به دولت است. طی هشت سال گذشته، دولت وظیفه توسعه و تقویت حمل و نقل عمومی را از دست داده و این باعث عقب افتادن ما شده است. اما دولت در حال حاضر، در یک سال اخیر با پیگیری‌های دقیق به وظایف خود پایبند شده و وارد عمل شده است. به عنوان مثال، برای واردات ۲۰۰ اتوبوس، دولت ۸۰ درصد از هزینه‌ها را پوشش داده است، در حالی که در گذشته، شهرداری‌ها باید صد درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کردند.

به منابع شهرداری، برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا از طریق ارائه تسهیلات برای خرید موتورسیکلت‌های الکتریکی در حال اجرا است. بر اساس این برنامه، حدود 300 هزار موتورسیکلت الکتریکی با شرایط ویژه به مردم عرضه خواهد شد، از جمله امکان 80 درصد وام با بهره‌ای 4 درصد برای خریداران. تنها موتورسیکلت‌هایی که دارای استانداردهای لازم هستند و از تأمین داخلی بهره می‌برند امکان دریافت تسهیلات را خواهند داشت. این برنامه به افزایش استفاده از موتورسیکلت‌های الکتریکی با هدف کاهش آلودگی هوا و افزایش کیفیت هوای شهری اختصاص داده شده و اولویت آن برای موتورسیکلت‌های استفاده شهری است.


شرایط فروش موتورسیکلت

برای دریافت آخرین اخبار و قیمت‌های محصولات شرکت‌های بزرگ تولیدکننده موتورسیکلت در ایران مانند کویر موتور، نیروز موتور، کبیر موتور، شاهین موتور، ایران دوچرخ و نیکران موتور، می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید.

اخبار حمل و نقل برقی در ایران

صنعت خودرو ایران و حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشورمان، در حال تحولی اساسی است. ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوست‌دار محیط زیست، این صنایع را رو به پیشرفت می‌برد. برای اطلاع از آخرین اخبار خودروهای الکتریکی و ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در ایران، بهمراه وضعیت تولید موتورهای برقی در کشورمان، میتوانید مقالات زیر را مطالعه کنید.

لطفا متن مورد نظر را دوباره برای من ارسال کنید تا بتوانم بهترین بازنویسی را ارائه دهم.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ