بررسی اتوبوس آتروس برقی ایران خودرو دیزل (E-ATROS)

مقالات خودرویی

آمادگی ایران خودرو برای تولید و تحویل اتوبوس برقی

رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده بود که اتوبوس‌های برقی احتمالا تا پایان سال جاری تحویل داده نخواهند شد و برنامه ارائه این اتوبوس‌ها برای سال آینده است.

بر اساس توافق‌نامه امضا شده بین ایران خودرو و وزارت کشور، خط تولید انبوه اتوبوس برقی آتروس آغاز به کار کرده و هم اکنون فعال می‌باشد. این خط تولید با ظرفیت تولید سالیانه ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس آتروس راه‌اندازی شده است. بر اساس این توافق، تولید و تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی آتروس به وزارت کشور در سال جاری قرار دارد و تا پایان سال جاری ۱۰۰ دستگاه از آن‌ها تولید خواهد شد.

ایران‌خودرو اعلام کرده است که اولین اتوبوس‌برقی دیزلی توسط شهرداری استان کرج خریداری شده است. بنابراین، حمل‌ونقل استان کرج اولین خودروی برقی تمام‌برقی کشور را دریافت کرده است. ایران‌خودرو نیز اعلام کرده است که آماده تولید و تحویل اتوبوس‌های برقی در سال جاری است؛ البته با شرط ثبت سفارش از شهرداری تهران و داشتن توان مالی برای پرداخت.

افتتاح خط تولید انبوه آتروس برقی

در تاریخ آذر 1402، خط تولید انبوه اتوبوس برقی ای-آتروس (e-Atros) ایران خودرو دیزل با ظرفیت تولید سالانه چهار هزار دستگاه، در روز 7 آذر 1402، با حضور وزیر صنعت افتتاح و آماده بهره برداری خواهد شد.

عضو هیئت مدیره ایران خودرو دیزل اعلام کرد که ظرفیت تولید سالانه اتوبوس برقی ای-آتروس را به چهار هزار دستگاه افزایش داده است. برای تولید این محصول، از سالن های تولید اتوبوس دیزلی آتروس استفاده شده و برخی ابزارهای خاص برای نصب باتری، موتور و اتصالات برقی به کار گرفته شده است.

وی به تفاهم‌نامه تامین و تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی آتروس به وزارت کشور ارجاع کرد و اظهار کرد که برنامه‌ریزی‌های انجام شده نقل می‌دهد که تا پایان سال جاری ۱۰۰ دستگاه از این محصول تولید خواهد شد. این اتوبوسها از موتور با توان ۳۵۰ کیلووات و گشتاور بیشینه ۳۵۰۰ نیوتن متر بهره می‌برند که قدرت و شتاب بالایی دارند و حتی از نسخه‌های دیزلی آتروس قوی‌تر هستند. این اتوبوسها قابلیت اتصال به مرکز کنترل از راه دور را دارند که علاوه بر نظارت بر عملکرد، به راننده اطلاعات مربوط به خطاهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را اعلام می‌کند. این اتوبوسها امکان اتصال به یکدیگر و مرکز داده‌پردازی را دارند و برای اولین بار در ایران مفهوم خودروهای متصل را در محصولات تجاری بکار برده‌اند.

به عنوان نایب رییس هیات مدیره شرکت ایران خودرو دیزل، من از قدرت پویای اتوبوس الکتریکی ای-آتروس با ظرفیت 80 مسافر و قابلیت شیب روی 20 درصدی، همچنین از ذخیره سازی انرژی در زمان ترمزگیری آن تحت الرضا هستم. این اتوبوس در تنها سه ساعت قادر به شارژ کامل و با ظرفیت باتری 350 کیلووات ساعت، می تواند تا 250 کیلومتر را پیمایش کند. همچنین، اتوبوس الکتریکی ای-آتروس از گارانتی دو ساله یا پیمایش 200 هزار کیلومتر برخوردار است. موتور این اتوبوس دارای 5 سال گارانتی و باتری آن نیز از 8 سال گارانتی برخوردار است.

محصولات ایستگاه شارژ و شارژرها تحت قراردادی به شرکت مپنا واگذار شده‌اند و پیش بینی شده است که همراه با 40 دستگاه اتوبوس، شش دستگاه شارژر نیز راه اندازی خواهند شد. این شارژرها، به همراه اتوبوس‌ها، به شهرداری کرج تحویل داده خواهند شد. اتوبوس برقی امکان عرضه به کشورهای همسایه را داراست و ارگان‌های اتوبوسرانی در داخل کشور، از جمله سازمان اتوبوس رانی، به عنوان مشتریان اصلی این محصول خواهند بود. اگر دولت اقدامات لازم برای پشتیبانی از پروژه‌های برقی و داخلی‌سازی اتوبوس‌ها انجام دهد، هزینه‌های مرتبط با آلودگی محیطی و مصرف سوخت به شدت کاهش خواهد یافت. با جایگزینی اتوبوس‌های برقی به جای ناوگان مسافری در اتوبوسرانی تهران، می‌توان روزانه تا ۲۷۰ هزار لیتر گازوییل را صرفه‌جویی کرد. علاوه بر این، در حال حاضر، روی اتوبوس برقی ۱۸ متری کار می‌شود تا به زودی بتواند در مسیر حمل و نقل عمومی قرار گیرد. همچنین، تا پایان سال جاری، پنج محصول دیگر برقی از جمله ون باری، ون مسافری، کامیونت و کامیون برقی تولید و استانداردهای مورد نیاز برای آن‌ها را به دست آوریم.

قرارداد خرید 40 اتوبوس برقی برای کرج

در مهر 1402، شهرداری کرج قرارداد خرید 40 دستگاه اتوبوس برقی از شرکت ایران خودرو دیزل را امضا کرد. این قرارداد با حضور مدیرعامل ایران خودرو دیزل و شهردار کرج به امضا رسید. با انجام این قرارداد، شهر کرج اولین شهری خواهد بود که از اتوبوس‌های برقی تولید شده در ایران خودرو دیزل استفاده می‌کند.

جواد توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، در مراسم امضای قرارداد اعلام کرد که اتوبوس برقی آتروس ایران خودرو در 45 روز گذشته به شهر تهران تحویل داده شده و در حال تردد است. او افزود که هزینه اتوبوس های دیزلی پس از پنج سال کارکرد بیش از دو میلیارد تومان است زیرا بیشتر استهلاک دارند. اما اتوبوس برقی این چالش را ندارد. او همچنین توافق خوبی با وزارت کشور برای تولید اتوبوس های داخلی دارد و از حمایت های این وزارتخانه سپاسگزار است. در دولت سیزدهم، 15 هزار قرارداد تولید اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی و پنج هزار قرارداد تولید ون امضا شده است، که به همت وزارت کشور انجام شده است. وی همچنین تاکید کرد که وزیر کشور به صورت شخصی از تولید داخلی حمایت کرده است.

با همکاری وزارت کشور و سازمان شهرداری‌های کشور، شهرداری‌ها در سراسر ایران و به ویژه شهرداری کرج، با ایران خودرو دیزل همکاری کرده و از تولیدات این شرکت به طور گسترده استفاده می‌کنند. شهرداری کرج اولین شهرداری است که از اتوبوس‌های برقی استاندارد ۸۵ گانه ایران خودرو دیزل استفاده می‌کند. نگاه مثبت و عملیاتی وزارت کشور در دولت سیزدهم قابل تحسین است و سرعت در تصمیم‌گیری آن‌ها بسیار موثر است که قطعاً به بهبود حمل و نقل عمومی و رضایت مردم ایران کمک خواهد کرد.

در مراسم حاضر، شهردار کرج، مهرداد کیانی، به تازگی اعلام کرده است که چند قرارداد خرید ناوگان حمل و نقل عمومی با شرکت‌های معتبر این حوزه انجام شده است. او تاکید کرد که گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از اولویت‌های شورای شهر و مدیریت شهری در دوره جاری است. ایشان اعلام کردند که کرج به عنوان اولین شهری است که اتوبوس‌های برقی را به مدت زمانی طولانی بهره‌برداری خواهد کرد. همچنین، شهردار با بیان اینکه توجه به توسعه حمل و نقل عمومی یکی از علایق اصلی شهریان است، از همراهی اعضای شورا و دو برابر شدن ظرفیت‌های حمل و نقل در کرج خبر داد.

بخشی از هزینه‌ی خرید اتوبوس‌های برقی توسط وزارت کشور و بخش دیگر توسط شهرداری کرج تامین شده است. حفظ محیط‌زیست یکی از اولویت‌های مهم در کلانشهرها است و استفاده از ناوگان حمل و نقل با سوخت پاک می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند. به همین دلیل، شهرداری کرج تصمیم به توسعه ناوگان حمل و نقل پاکیزه‌سوز گرفته است.

سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، اعلام کرد که برنامه ریزی و هدف گذاری وزارت کشور برای ورود دو هزار دستگاه خودروی برقی به حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری تا یک سال آینده در حال انجام است. او توضیح داد که با هماهنگی میان وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری، زمینه فراهم شده است تا این دستگاه‌های برقی وارد حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری شوند. این تصمیم به منظور تطبیق با قوانین حفاظت از محیط زیست و استراتژی دولت و با هدف اجرایی سازی سیاست‌های ارتقای حمل و نقل عمومی برقی اتخاذ شده است. اولین طرح در این خصوص به‌عنوان طرح کشوری، با همکاری شرکت ایران خودرو دیزل در شهر کرج اجرا خواهد شد. این طرح بررسی‌های فنی، مالی و بازرگانی لازم را پشتیبانی کرده و قرارداد تامین ناوگان و زیرساخت شارژ این خودروها با این شرکت منعقد و ابلاغ خواهد شد.

وی امیدوار است که با ورود اتوبوس‌های برقی به شهر کرج، شهرداری، با برنامه‌ریزی مناسب، مسیر تردد ناوگان، نقاط توقف و ایستگاه‌های شارژ را مشخص و زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از این وسایل نقلیه در حمل و نقل عمومی شهری کرج را فراهم کند.

روسیه متقاضی اتوبوس برقی جدید ایران خودرو دیزل 

در خرداد ماه سال 1402، سید احمد میررفیع، رییس هیئت مدیره ایران‌خودرو دیزل، اعلام کرد که شرکتش توانسته است رکورد ۶۴ ساله تولید را شکسته و رشد قابل توجهی در تولید نسبت به سال قبل داشته باشد. سود عملیاتی نیز در سال گذشته به ۸.۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که نشان از رشد و پیشرفت این شرکت است.

در سال ۹۹، ارزش بازار این شرکت حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان بود، اما امروز این مقدار به ۴۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. برخی احتمالاً این رشد را به تورم نسبت می‌دهند، بنابراین ارزش دلاری شرکت نیز اعلام شده و ارزش آن در سال ۱۳۸۰ تقریباً ۸۱ میلیون دلار بود، اما امروز با توجه به نرخ دلار آزاد به ۹۷۸ میلیون دلار افزایش یافته است.

به عبدالرشید، رییس هیات مدیره ایران‌خودرو دیزل، اشاره کرد که طبق آمارهای وزارت راه و شهرسازی، از سال ٩٧ تا ۱۴۰۱، نیاز به ١۰۰ هزار ناوگان جدید بوده است، اما تنها 66 هزار واحد تولید شده است. این موضوع منجر به مشکلات جدی اقتصادی گردیده است، به طوری که گزارش‌هایی اعلام کرده‌اند که در برخی شهرها همچون شیراز، صیفی‌جات به دلیل کمبود خودروهای حمل‌ونقل، به خاطر عدم وجود ماشین‌های حمل و نقل، فاسد شده‌اند. این نقص در تولید خودرو و افزایش ناکافی تعداد آن در سال‌های گذشته، از عوامل مهمی در بروز مشکلات برای دولت بوده است.

برنامه‌ای برای تغییر تولید خودروی نارنجی در حال انجام است به منظور تطبیق با شرایط تولید انبوه. این کامیون همچنان با ابداعات خود محافظت شده است، اما در زیرساخت آن تغییرات زیادی صورت گرفته است و استانداردها تا این لحظه به آن اضافه شده‌اند. همچنین، ما در مهر ماه سال آینده از 4 محصول جدید رونمایی خواهیم کرد و مذاکراتی با شرکت‌های بزرگ در این زمینه داشته‌ایم.

آقای میررفیع اعلام کرد که شرکت او در حال تولید اتوبوس‌های برقی است و در حال مذاکره برای صادرات آن می‌باشد. او اظهار کرد که تولید اتوبوس‌های برقی برای حمل و نقل درون‌شهری به مراحل پایانی رسیده است و تاییدیه‌ها و مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند. آقای میررفیع افزود که شرکتش قصد دارد تا به تولید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برسد. او ابراز کرد که تقاضای قابل توجهی برای این محصول در بازار صادراتی وجود دارد و کشورهایی از جمله روسیه علاقه‌مند به خرید آن محصول هستند. اما به دلیل عدم تولید انبوه اتوبوس برقی در داخل کشور، برنامه‌ریزی برای صادرات آن مشکل است. به همین دلیل، مذاکراتی جهت صادرات این محصول به چند کشور در دست اقدام است.

به علاوه، محصولات ما ارزش صادراتی بالایی دارند و ما نگرانی درباره یافتن بازارهای جدید نداریم. با توجه به شرایط تحریمی، ما آماده هر گونه همکاری ممکن با کشورهایی هستیم که با ایران همکاری می‌کنند. ما نهایت اعتبار و قدرت قراردادی را داریم و قادر به تامین قطعات برای هر کشوری هستیم که تجارت با ایران را پذیرفته باشد.

آقای میررفیع اظهار کرد که مخالف واردات خودروهای دست دوم بوده و هسته، و به جای آن از واردات ناوگان خودروهای نو حمایت می‌کند. وی تأکید کرد که در حالی که امکان تولید داخلی وجود دارد، خودروهای دست دوم وارد شده که عمر خود را به پایان رسانده‌اند، ارزش افزوده کمتری دارند و خدمات پس از فروش قابل قبولی ندارند. او اعتقاد دارد که اگر میزان ارز مورد نیاز برای واردات این خودروها به تولید داخلی اختصاص داده شود، تولید داخلی افزایش می‌یابد و رونق اقتصادی کشور بهبود می‌یابد.

وی بیان کرد که پس از ۱۲ سال، توانستیم به توزیع سود بپردازیم. اما توزیع سود در تخصص مجمع قرار دارد و ما برای تعیین حداکثر سود باید بدانیم. برای مشخص کردن سود، باید منتظر برگزاری مجمع بمانیم تا سهامداران در این مورد تصمیم بگیرند.

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل استاندارد 85گانه دارد

خرداد 1402: اتوبوس برقی ایران‌خودرو با دیزاین مشابه اتوبوس آتروس، از ابتدا تا انتها بازطراحی و تولید شده است. این اتوبوس قادر به سرعت‌های فوق العاده روی مسیر های کمیاب و ماهر است و می‌تواند شیب‌هایی تا ۲۰ درصد و بیشتر را پیمایش کند. حد اکثر سرعت آن از ۱۳۰ کیلومتر در ساعت به ۹۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.

ظرفیت مسافری اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل 35 نفر نشسته و 35 نفر ایستاده است. این اتوبوس مجوز خود را بر اساس استانداردهای تعریف شده دریافت کرده است و با استانداردهای ایران خودرو دیزل و استانداردهای بین‌المللی همخوانی دارد. آزمایش‌های پیمایش این محصول بر اساس استانداردهای مربوطه انجام شده و E Atros می‌تواند در سطح شهر حداقل 250 کیلومتر با روشن بودن کولر پیمایش کند.

برای تولید این محصول، از بهترین قطعات استفاده شده است و دارای ۸ سال گارانتی باتری و ۵ سال گارانتی موتور می‌باشد. آتروس E دارای باتری ۳۵۰ کیلووات ساعت و موتور الکتریکی با قدرت ۳۵۰ کیلووات و ۳۵۰۰ نیوتن متر گشتاور است.

این اتوبوس برقی دارای دو کولر است که به صورت همزمان فعال می‌شوند. این دو کولر علاوه بر خنک کردن کابین مسافران، نیز به خنک کردن باتری‌های خودرو می‌پردازند. این اقدام باعث کاهش خطر گرم شدن باتری به علت خرابی کولر می‌شود و در صورتی که یکی از کولرها خراب شود، کولر دیگر به عنوان پشتیبان فعال شده و باتری‌های خودرو را خنک نگه می‌دارد.

بخاطر استفاده از یک موتور الکتریکی، بخش عقب شاسی این خودرو با اتوبوس آتروس دیزل متفاوت است و مطابق با توان و تخصص داخلی مورد بازطراحی و تولید قرار گرفته است.

در اتوبوس برقی مدل E Atros از ۱۰ باتری استفاده شده است که شش باتری در سقف و چهار باتری در قسمت عقب خودرو قرار دارند. به همین دلیل، سقف خودرو برای تحمل وزن این باتری‌ها تقویت شده است.

استانداردهای این محصول بر اساس استانداردهای ۸۵ گانه گروه M۳ کلاس یک (اتوبوس هایی که می توانند مسافر ایستاده داشته باشند) است. تمامی استانداردهای ۸۵ گانه که شامل این خودرو می‌شود، با موفقیت پاس شده است.

این اتوبوس با موفقیت آزمون R۱۰۰ را که برای خودروهای برقی است طی کرده و با عدد بیشتری از استاندارد تعیین شده برای موضوع نشتی الکتریکی و برق گرفتگی، موفق شده است. همچنین، این اتوبوس به طور موثر از آزمون پایداری ۲۸ درجه گذرانده است که یکی از آزمون‌های اصلی این محصول محسوب می‌شود. آزمون‌های مختلفی مانند ترمز، سرعت، محدود کننده سرعت و دیگر موارد مرتبط با خودروهای برقی نیز توسط این اتوبوس با موفقیت انجام شده و تایید شده‌اند توسط سازمان استاندارد.

در این محصول، برای اولین بار از چراغ‌های LED با طراحی داخلی استفاده شده است و سیستم اعلام و اطفای حریق نیز در آن اتوماتیک عمل می‌کند. برخی از ویژگی‌های این اتوبوس برقی شامل فناوری خودروی متصل می‌شود که به همکاری با شرکت ایرانسل برمی‌گردد و در تولید انبوه، تمام محصولات این سیستم را دارا خواهند بود.

با همکاری شرکت مپنا، دو مدل شارژر برای این اتوبوس برقی طراحی شده است. این اتوبوس‌ها می‌توانند با یک شارژ کامل در زمان‌های مختلف شارژ شوند. مدل اول دارای شارژر 120 کیلووات است که به مدت سه ساعت قادر به شارژ کامل اتوبوس می‌باشد. مدل دوم دارای شارژر 240 کیلووات است که به مدت یک و نیم ساعت می‌تواند اتوبوس را شارژ کامل کند. در زمان تولید انبوه، برای هر دو اتوبوس یک شارژر همراه با دو گان شارژر عرضه خواهد شد.

مهدی اسلام پناه؛ رییس سازمان ملی استاندارد

مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد که متخصصان و نخبگان شرکت ایران خودرو، با بهره گیری از تکنولوژی و ظرفیت داخلی، موفق به طراحی و تولید اولین اتوبوس برقی با استاندارد ملی شده‌اند. ورود این اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی، منجر به افزایش استفاده از سوخت پاک و بهبود کیفیت هوا خواهد شد. این خودرو همچنین باعث کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی مانند دیزل می‌شود. اختصاص نشان استاندارد ملی، نشان دادن توانایی این محصول در پوشش استانداردهای ۸۵ گانه است.

برنامه سازمان استاندارد در خصوص خودروهای نا ایمن، بر اساس تصمیمات شورای ملی استاندارد، مشخص شده است. مکاتبات لازم با وزارت صنعت و شرکت‌های خودروساز در این زمینه انجام شده تا بهبود کیفیت، ایمنی و سلامت عمومی تضمین شود.

رونمایی اولین خودرو سنگین تمام برقی

در اسفند ماه سال 1400، ایران خودرو به رونمایی از اولین نسخه تولیدی اتوبوس برقی خود مبتنی بر مدل دیزلی آتروس پرداخت. این محصول با نام تجاری e-Atros معرفی شد و به طور رسمی در تاریخ 22 اسفندماه معرفی شد.

اتوبوس برقی ای-آتروس دارای یک موتور الکتریکی با توان 475 اسب بخار و 3500 نیوتن متر است که به عبارت دیگر، قوی‌ترین اتوبوس برقی تولید داخلی است. این اتوبوس با یک بار شارژ، می‌تواند مسافت 250 کیلومتر را طی کند و از این نظر نیز، از سایر رقبا پیشتاز است.

اطلاعات ارائه شده توسط ایران خودرو نشان می‌دهد که با استفاده از اتوبوس برقی به جای اتوبوس‌های دیزلی فرسوده در ناوگان حمل و نقل شهری، می‌توان سالیانه تا 40 هزار لیتر سوخت (برای هر اتوبوس با متوسط کارکرد سالیانه 80 هزار کیلومتر) صرفه‌جویی کرد. این اقدام همچنین می‌تواند میزان آلایندگی سالیانه هر اتوبوس را به مقدار 2.3 تن کاهش دهد.

مشخصات فنی اتوبوس برقی ایران خودرو

در آذر ماه سال 1400، جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، درباره اتوبوس برقی این شرکت اظهاراتی داشت. او اعلام کرد که این اتوبوس برقی بر اساس پلتفرم اتوبوس اتروس ساخته شده و دارای شاسی اتاق یکپارچه است. همچنین، این اتوبوس برقی توانایی ارائه شتاب مناسب و عبور از شیب‌های 20 درصدی را داراست و با یک باتری 350 کیلووات‌ساعتی مجهز شده است.

توان خروجی اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل به 195 کیلووات می‌رسد که می‌تواند تا 350 کیلووات هم افزایش یابد. گشتاور آن نیز در حالت پیوسته 1950 نیوتن‌متر است که ممکن است تا 3500 نیوتن‌متر نیز افزایش یابد. ایران‌خودرو در حال تلاش برای داخلی‌سازی این موتور است.

آقای توسلی‌مهر به توافق نامه تحویل 1000 دستگاه اتوبوس در سال گذشته اشاره کرد و اظهار کرد که از این تعداد، 200 دستگاه اتوبوس برقی هستند. وی تاکید کرد که داخلی‌سازی اتوبوس‌های برقی مزایای زیادی دارد و می‌تواند هزینه‌های سوخت و نگهداری سازمان اتوبوسرانی را کاهش دهد.

اتوبوس برقی ایران خودرو با داخلی سازی بالا

در نوامبر 2021، آقای مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو، هنگام بازدید اعضای کمیسیون صنایع مجلس، اعلام کرد که ایران خودرو درحال حاضر بزرگترین تولیدکننده اتوبوس در کشور است. او اظهار داشت که اتوبوس برقی اولیه ایران خودرو که دارای داخلی‌سازی 65 درصدی است، در هفته‌های آینده به بازار عرضه خواهد شد، اما ورود رسمی آن به بازار ممکن است تا سال 1401 تأخیر داشته باشد.

شرکت مپنا با همکاری شرکت عقاب‌افشان، اتوبوس برقی ایرانی اول خود را با نام "شتاب" در شهر مشهد رونمایی کرد. این اتوبوس که حدود 60 درصد داخلی‌سازی شده است، در اواخر سال 1400 تولید شد. همچنین، شرکت مپنا در زمستان 1399 دومین ایستگاه شارژ خودروهای برقی خود را در پایانه اتوبوسرانی شهر مشهد افتتاح کرده بود.

تولید هر اتوبوس چقدر ارزبری دارد؟

در آبان ماه 1400، آقای توسلی، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، اعلام کرد که شرکت آمادگی دارد در یک شیفت کاری سالانه 3000 تا 3500 دستگاه اتوبوس و حدود 7500 دستگاه کامیون و کشنده تولید کند.

تولید هر دستگاه کامیون و کشنده در داخل حدود 12 هزار یورو ارزبری است، در حالی که بیش از 40 هزار یورو برای تولید هر اتوبوس ارزبری مورد نیاز است. همچنین، قیمت اتوبوس‌های خارجی تا 120–140 هزار یورو می‌رسد.

ساخت اولین اتوبوس آمبولانس ایران خودرو

در ماه شهریور سال 1400، پس از اعلام سازمان اورژانس کشور درخصوص نیاز به 100 اتوبوس آمبولانس، شرکت ایران خودرو دیزل اعلام کرد که قرارداد تولید 20 دستگاه از این خودروها به زودی منعقد شده و تحویل آنها از نیمه ماه شهریور سال 1400 آغاز خواهد شد.

اتوبوس آمبولانس تولید شده در ایران توسط شرکت خودرو دیزل به نام آتروس 1230 است. این اتوبوس دارای 8 تخت است و همچنین یک تخت CPR نیز دارد. این اتوبوس با اضافه کردن تجهیزات درمانی ضروری طراحی مجدد شده است. از آنجایی که میزان داخلی‌سازی این اتوبوس تا 65% می‌رسد، قیمت نهایی آن نسبت به مدل‌های خارجی حدود 50% کمتر است.

رکوردی جدید در تولید اتوبوس آتروس

در ماه شهریور 1400، آقای توسلی، مدیر عامل شرکت ایران خودرو دیزل، اعلام کرد که تولید اتوبوس آتروس در اولین شش ماه سال 1400 به 210 دستگاه رسیده است، که این تعداد نسبت به سال 1399 افزایش یافته است. این اتوبوس با استانداردهای بالای 85 گانه، مجهز به موتور 457 بنز و گیربکس اتوماتیک است و ایران خودرو در حال بهبود کیفیت ساخت این اتوبوس به سطح 5 ستاره است.

رونمایی اتوبوس برقی در سال 1400

در دسامبر 2020، پس از امضای تفاهم‌نامه برای ساخت ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بین شرکت اتحادیه اتوبوسرانی و یک شرکت، وزارت کشور هم اکنون یک تفاهم‌نامه مشابه را با شرکت ایران خودرو دیزل امضا کرده است.

خوشبختانه، آقای مقیمی (مدیرعامل ایران خودرو) در جریان مراسم اعلام کرد که از جمعا 1000 دستگاه که قصد تولید آنها در ایران خودرو را دارند، 200 دستگاه اتوبوس برقی و 800 دستگاه اتوبوس دیزلی تولید خواهند شد. وی همچنین به افزایش تولید داخلی اتوبوس‌ها اشاره کرده و اعلام کرده که ارزش هر دستگاه اتوبوس از 58 هزار یورو در سال 98، به 40 هزار یورو و سپس در پایان سال 1400 به 32 هزار یورو کاهش خواهد یافت.

شرکت ایران خودرو دیزل از قابلیت تولید 5000 دستگاه اتوبوس در سال برخوردار بوده است، اما برای سال 1400، برنامه تولید آن را به 2500 دستگاه کاهش خواهد داد.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ