
معافیت خودروهای دارای پلاک تاریخی از معاینه فنی
در ماه دی ماه سال 1402، هیأت وزیران تصمیم به اصلاح آییننامه شناسایی و حفاظت از خودروهای تاریخی گرفت. این تصمیم شامل ارائه شناسنامه مالکیت و پلاک تاریخی به این نوع از خودروها به مدت ۱۰ روز، تسهیل در تردد در خیابانهای عمومی و اعفای وسایل نقلیه دارای پلاک تاریخی از مراجعه به مراکز فنی برای معاینات فنی است.
امید شریفی، سخنگوی دبیرخانه کارگروه شناسایی و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی، اعلام کرد که موضوع تردد و معافیت از معاینه فنی برای خودروهای دارای پلاک تاریخی همواره یکی از نگرانیها و مشکلات مالکان ماشینهای قدیمی بوده است. این موضوع با توجه به تلاشهای کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، به عنوان دبیرخانه کارگروه شناسایی و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی و نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که عضو کارگروه مذکور است، و با رعایت قوانین ملی و بینالمللی و به منظور حفظ منافع مالکان، تصویب شده است.
با تصویب مصوبه جدید دولت، مالکان وسایل نقلیه با پلاک تاریخی میتوانند بدون مشکل در معابر عمومی حرکت کنند و از آزمایش فنی معاف شوند. این اقدام امیدواریم باعث تسهیل در تردد و بهبود صیانت و ساماندهی وسایل نقلیه تاریخی شود و باعث افزایش رضایت مالکان خودروها و تعداد مجموعهداران و متولیان موزههای خصوصی شود.
وی همچنین تاکید کرد که با تصویب این قانون، صدور مجوز هر گونه فعالیت مربوط به خودروهای کلاسیک و تاریخی در کشور به عهده کارگروه خواهد بود و این اقدام مطمئناً به ساماندهی و نظمدهی به فعالیتهای مرتبط با وسایل نقلیه تاریخی و کلاسیک منجر خواهد شد. همچنین، صدور بیمهنامه بدنه و تخصیص کارت سوخت به وسایل نقلیه تاریخی نیز در دستور کار قرار گرفته است.
گروه کارشناسی حفاظت از وسایل نقلیه تاریخی تشکیل شده از وزارتخانههای کشور، میراث فرهنگی، گردشگری، ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت و پلیس راهور فراجا و سازمان حفاظت از محیط زیست و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی میباشد.
تردد خودروهای پلاک تاریخی قانونی است
در مرداد ماه سال 1401، دبیرخانه شناسایی و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی، در پاسخ به اخبار منتشر شده درباره منع تردد و جلوگیری از انتقال خودروهایی با پلاک تاریخی، اعلام کرد که این اطلاعات صحت ندارد و تردد خودروهای دارای پلاک تاریخی مجاز است. این اطلاعیه توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه کرد.
با توجه به آییننامه شماره /50243/73671ه تاریخ 1395/6/17 که توسط هیأت وزیران تصویب شده و در مادههای 1 و 4 آن ذکر شده است، تردد این دسته از خودروها بیمانع است.
نیروی انتظامی پس از تأیید وسائل نقلیه تاریخی از طرف کارگروه مربوط، شامل نمایندگان از پلیس راهور فراجا و وزارتخانههای مختلف، پلاک تاریخی (پلاک فعال) و مدارک مالکیت برای این وسایل نقلیه صادر میکند. در زمان تصویب دستورالعمل اجرایی، امکان تردد شخصی و فردی این خودروها نیز تأیید شده و تأیید شد که مسئولیت تنظیم آن در اختیار کارگروه منتسب قرار دارد. این امر توسط اعضای کارگروه شناسایی و حفاظت از وسائل نقلیه تاریخی در تاریخ 19 آذرماه 1396 تأیید شد و توسط اعضای دیگر نیز تصویب شد.
این دبیرخانه اعلام کرد که بیانیههای کاذب در مورد ممنوعیت تردد خودروهای پلاک تاریخی انتشار یافتهاند. آنها اعلام کردند که حق پیگیری قانونی خود را در این زمینه از طریق مراجع قضایی خواهند کرد و از مالکان و دارندگان خودروهای تاریخی خواستند که فقط اخبار رسمی از طریق رسانههای معتبر مورد مطالعه قرار دهند.
ثبت جهانی پیکان برای ایران
در اردیبهشت ماه سال 1401، تیدو برسترس، رئیس فدراسیون بینالمللی وسایل نقلیه تاریخی، به ایران سفر کرد تا شناسنامه بینالمللی خودرو تاریخی را برای یک دستگاه پیکان ساخت ایران مدل سال 1349، صادر کند. این اولین بار بود که خودرویی در ایران موفق به دریافت این شناسنامه شد.
به مناسبت 55 سالگی پیکان، شناسنامه بینالمللی آن صادر شد. همچنین، یک دستگاه بامو تاریخی نیز موفق به دریافت شناسنامه بینالمللی شد.

حضرت تیدو براسترز در مراسم اهدای مجوز، اشاره کرد که پژوهش پیکان به عنوان نمادی از تبدیل صنعتی ایران محسوب میشود و ضروری است که آن ثبت شود. او در مورد خودروی بامو که موفق به دریافت مجوز شده بود صحبت کرد و اظهار داشت که بازسازی این خودرو توسط کارخانه بامو تایید شده و با استانداردهای بسیار حرفهای انجام شده است. این خودرو نمونهای است از توانایی ایرانیان در این زمینه.
با توجه به اظهارات تیدو برستر، این شناسنامه برای خودروهایی با سن بالای 30 سال صادر میشود. این خودروها باید اصالت خود را اثبات کرده و قابلیت حرکت را داشته باشند. آنها از ارث فرهنگی تلقی میشوند و باید به عنوان وسیله حمل و نقل روزانه استفاده نشوند. خودروهایی که از شناسنامه بینالمللی خودروهای تاریخی برخوردارند، میتوانند در مسابقات رالی بینالمللی شرکت کنند.
او تأکید کرد که شناسنامههای صادره از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران برای خودروهای تاریخی، اعتبار دارند و دارای تأییدیه بینالمللی هستند.
علاوه بر خودروهای پیکان و بیامو، فولکسواگن بیتل، رنجرور، بامو 2002، مرسدس یونیماگ، بنز اسالسی 450 و بنز 190 نیز پلاک تاریخی دریافت کردند.

حضور آقای ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم ویژگی بارزی داشت. او بیان کرد که پیکان خاطرات چندین نسل را با خود میبرد و باید به عنوان یک قسمت از میراث فرهنگی کشور حفظ شود. آقای ضرغامی همچنین درباره وضعیت بازار خودرو در کشور صحبت کرد و تاکید کرد که خودروسازان نباید از واردات هراس داشته باشند، بلکه باید روی توسعه محصولات داخلی خود تمرکز کنند.
در این مراسم، محمد حسین صوفی، رییس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، اشاره کرد که ایران عضو سازمان جهانی فیوا است که 85 کشور جهان عضو آن هستند. ایران میتواند از مزایای این عضویت در این سازمان بهره ببرد.
طرح پلاک جدید گردشگری
در اردیبهشت 1401، سید عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در مراسم افتتاحیه رویداد بینالمللی ساری 2022، ضرورت ترویج سفرهای خارجی زمینی بین گردشگران داخلی و خارجی را به عنوان یکی از اولویتهای حوزه گردشگری بیان کرد.
بنظر میرسد آقای ضرغامی اعتقاد دارد که کمپرهای ایرانی با کیفیت و زیبا طراحی شدهاند و برخی از آنها حتی در مقیاس جهانی شناخته شدهاند. او معتقد است که این تولیدات میتوانند به عنوان یکی از عوامل جذب گردشگران خارجی مورد استفاده قرار بگیرند و باید در یک روند حرفهای عرضه شوند.
وی از همکاریهای انجام شده با کشورهای همسایه برای رفع موانع سفرهای زمینی نیز اشاره به داد. همچنین اعلام کرد که طرح پلاک جدید گردشگری ایران به زودی به اجرا در خواهد آمد.
وزیر گردشگری اعلام کرد که نشستی با حضور پلیس راهنمایی و رانندگی و هیئت اتومبیلرانی، در تاریخ 21 اردیبهشتماه، برگزار خواهد شد تا درباره پلاک جدید بحث و بررسی شود.
بر اساس نظر کاربر، هدف اصلی طراحی پلاک گردشگری، افزایش راحتی و سهولت در سفر برای هموطنان و گردشگران خارجی است.
شرایط تبدیل پلاک قدیمی به تاریخی چیست؟
براساس اعلام کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، خودروهایی که بیش از ۳۰ ساله هستند و در شرایط فنی و اصالت مناسب قرار دارند، میتوانند به عنوان خودروهای تاریخی شناخته شوند و پلاک تاریخی دریافت کنند. افرادی که به شرایط نامبرده تناسب داشته باشند، میتوانند با مراجعه به سامانه آنلاین www.taci.ir، ثبتنام و پلاک تاریخی خود را دریافت کنند.
آقای درویشیان، مدیر حوزه اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، با تأکید بر این موضوع اظهار کرد که از ابتدای سال 1400 تا مهرماه، 72 دستگاه خودروی بالای 30 سال سن، برای بررسی و صدور شناسنامه ثبت نام کردهاند. از این تعداد، 45 دستگاه موفق به دریافت پلاک تاریخی و شناسنامه شدهاند. همچنین در سال 1400، مجوز خروج موقت از کشور برای 898 دستگاه خودرو، زیر نظر کارگروه شناسایی و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی، صادر شد.
شرایط گرفتن پلاک تاریخی
بر اساس تصمیمات هیئت وزیران در سال 1395، خودروهای کلاسیک موجود در ایران به سه گروه مختلف تقسیم شدهاند.
- خودروهای نفیس: یعنی خودروهایی که بیش از 50 سال از تولیدشان گذشته باشد.
- خودروهای تاریخی: یعنی خودروهایی که بیش از 30 سال از تولیدشان گذشته باشد.
- خودروهای ویژه: یعنی خودروهایی که به لحاظ ویژگیهای فرهنگی، ارزشمند باشند.
خودروهای کلاسیک تنها در صورتی در یکی از دستهبندیهای برتر قرار میگیرند که بدنه، فنی و مدارک آنها سالم و اصیل باشند.
شماره گذاری خودرو تاریخی
اگر خودرو به عنوان "خودرو تاریخی" شناخته شود، نیروی انتظامی موظف است پلاک تاریخی و شمارهگذاری مربوط به این خودرو را تعیین کند.
اسقاط خودرو پلاک تاریخی
اگر یک خودرو قدیمی به عنوان یک خودرو با پلاک تاریخی شناخته شود، حذف آن از ثبتها یا انصراف از آن توسط افراد یا نهادهای مرتبط غیرقانونی و تلقی میشود و ممکن است بازخورد منفی در پی داشته باشد.
تردد خودروهای پلاک تاریخی
هر خودرویی که موفق به دریافت پلاک تاریخی شود، اجازه تردد در معابر شهری را ندارد. اما تردد موردی آنها به صورت انفرادی یا گروهی، یا تردد آنها برای شرکت در نمایشگاهها یا مراسمهای مختلف، بلامانع است.
سایت ثبت نام پلاک تاریخی
با هدف جمعآوری اطلاعات و محافظت از خودروهای تاریخی، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران یک سامانه آنلاین برای ثبت درخواستهای صدور پلاک تاریخی راهاندازی کرده است. بنابراین، تمامی درخواستها باید از طریق این وبسایت ثبت و پیگیری شوند.
ثبت نام در این سامانه به معنی قطعی شدن دریافت پلاک تاریخی نیست. مدارک و اسناد متقاضیان باید تایید دبیرخانه و کارشناسان پلیس راهور را دریافت کنند تا امکان صدور پلاک تاریخی وجود داشته باشد.
2- سپس، به بخش "ثبت درخواست" بروید و فرم مربوطه را پر کنید.
3- پس از تکمیل فرم، اطلاعات خود را بررسی کنید و در صورت صحیح بودن، درخواست خود را ارسال کنید.حساب کاربری خود را ایجاد کنید و اطلاعات موردنیاز مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی و شماره موبایل را وارد کنید. سپس نام کاربری و رمز عبور برای شما تخصیص داده میشود و اطلاعات حساب کاربری به شماره موبایلتان نیز پیامک خواهد شد.
اگر قصد درخواست پلاک را دارید، از منوی سمت راست سایت، گزینه "درخواست پلاک وسیله نقلیه" را انتخاب کنید. سپس، اطلاعات خودرو و اطلاعات مالک خودرو را مطابق با تصویر زیر وارد کنید.
پس از چک کردن اطلاعات وارد شده در مرحله قبل، اگر مطمئن به صحت آن هستید، بر روی گزینه "تکمیل و ارسال" کلیک کنید تا به مرحله بارگذاری تصاویر منتقل شوید. در این مرحله، باید تصاویر مدارک مالکیت وسیله نقلیه و همچنین مدارک مربوط به خود وسیله نقلیه را آپلود کنید.
پس از بررسی مدارک شناسایی، روی گزینه "تکمیل و ارسال" کلیک کنید تا به مرحله بعد، یعنی "پیوست تصاویر" منتقل شوید. در این بخش باید حداقل 7 تصویر از نمای مختلف خودرو خود را آپلود کنید. این تصاویر شامل:
- عکس از جلوی خودرو
- عکس از عقب خودرو
- عکس از کابین خودرو
- عکس از صندوق عقب خودرو
- عکس از محفظه موتور خودرو
- عکس از نمای جانبی خودرو (سمت راننده)
- عکس از نمای جانبی خودرو (سمت شاگرد)
پس از بارگذاری تصاویر خودرو، نیاز است به مرحله «پرداخت مالی» بروید. در این مرحله باید هزینه ثبت نام اولیه را از طریق کارتهای بانکی پرداخت کنید.
بعد از پرداخت مبلغ ثبت نام، به آخرین مرحله با عنوان "تایید نهایی" هدایت میشوید. در این مرحله، تمامی اطلاعات و تصاویری که در سایت وارد کردهاید، برای شما نمایش داده میشود. اگر از صحت اطلاعات اطمینان دارید، بر روی گزینه "ارسال نهایی و دریافت کد رهگیری" کلیک کنید. با انجام این مرحله، ثبت نام شما تکمیل میشود و کد رهگیری نمایش داده میشود.
بلافاصله پس از اتمام فرآیند ثبت نام، میتوانید از قسمت "لیست درخواست پلاک" در منوی سمت راست استفاده کنید تا آخرین وضعیت ثبت نام و ارزیابی آن را مشاهده کنید. همچنین، با مراجعه به قسمت "وضعیت مالی"، میتوانید فهرست تراکنشهای بانکی و وضعیت پرداختهای خود را مشاهده نمایید.
خروج خودرو تاریخی از کشور
خروج خودروهای با پلاک تاریخی از ایران تنها با اخذ مجوز و تاییدیه از دبیرخانه و رعایت قوانین مربوطه امکانپذیر است.
پس از بررسی و تایید نهایی مجوز خروج از کشور، ممکن است زمان لازم برای انجام این فرآیند تا دو هفته طول بکشد. لطفاً اندکی صبور باشید!
مجوز خروج خودروهای تاریخی از ایران تنها به صورت موقت اعطا میشود و امکان خروج دائمی آنها وجود ندارد. در صورت عدم بازگشت خودرو به ایران، مالک خودرو مسئولیتها و تبعات قانونی و قضایی ناشی از این اقدام را بر عهده دارد.
برای درخواست مجوز خروج خودرو با پلاک تاریخی از کشور، باید ابتدا به حساب کاربری خود وارد شده و در منوی سمت راست، گزینه "درخواست مجوز خروج خودرو" را انتخاب کنید. سپس اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده و مراحل ثبت را انجام دهید. این مراحل مشابه ثبت نام پلاک میباشد و هیچ تفاوت خاصی با آن ندارد.
اگر سوالی در مورد ثبت نام و درخواست پلاک تاریخی خودرو یا دریافت مجوز خروج خودرو تاریخی از کشور دارید، میتوانید وارد حساب کاربری خود شوید و از منوی سمت راست، گزینه «مرکز پیام» را انتخاب کرده و سوال خود را برای کارشناسان سامانه ارسال نمایید.
اگر به دنبال دفتر پیگیری و حفاظت از وسایل نقلیه تاریخی در تهران هستید، محل قرارگیری دبیرخانه صیانت از وسایل نقلیه تاریخی در خیابان فیاض بخش، نبش کوچه جهانگردی، پلاک 33 است. شماره تماس این دفتر برای تماس با آنها میتواند به شرح زیر باشد: 02166749970 الی 4.
اخبار شماره گذاری خودرو
مقالات زیر را بررسی کنید تا اطلاعات ارزشمندی درباره نحوه نوبت دهی اینترنتی برای شماره گذاری خودرو، آدرس، تلفن و ساعت کاری مراکز شماره گذاری در تهران، مدارک مورد نیاز برای شماره گذاری وسایل نقلیه و آخرین اطلاعات در مورد شماره گذاری موتورسیکلت را پیدا کنید.
لطفاً یک پاراگراف واضح و مفهوم بنویسید تا بتوانم بهترین شکل آن را بازنویسی کنم.
اخبار تعویض پلاک خودرو
در مقالات زیر، شما میتوانید اطلاعاتی درباره آخرین شرایط ثبت نام پلاک تاریخی، روشهای خروج خودروهای پلاک تاریخی از کشور، فرآیند ثبت نام پلاک ترانزیت، شرایط خرید و فروش پلاکهای رند، روشهای دریافت پلاک معلولان و جانبازان و سایر اخبار مرتبط با پلاک خودروها بیابید.
لطفا اطلاعات بیشتری در ارتباط با متن مورد نظر بفرمایید تا بتوانم بهترین نتیجه را برای شما ارائه دهم.