
تحویل 150 دستگاه زوتی DL5 بدون تاخیر
در دی ماه سال 1402، شرکت پارس خودرو تلاش کرده است تا خودروهای کراس اوور DL5 را به مشتریان خود بدون تاخیر و به صورت سریع تحویل دهد. تا کنون، تعداد 171 دستگاه از این خودروها شماره گذاری شده اند و 150 دستگاه از آنها بدون هیچ تاخیری به مشتریان تحویل داده شدهاند.

اعلام قیمت نهایی و تحویل اولین سری زوتی DL5
مدل DL5 پارس خودرو در آذر ماه سال 1402 به مشتریان تحویل داده شد. این خودرو با کیفیت بالا و طراحی مدرن، به زودی در کارخانهی پارس خودرو تولید و مونتاژ خواهد شد.
قیمت نهایی خودرو زوتی DL5 به مبلغ یک میلیارد و 50 میلیون تومان تعیین شده است. در مرحله اول، 800 دستگاه از خودرو DL5 پارس خودرو بدون هیچ تأخیری و در مدت 30 روز کاری به مشتریان تحویل داده میشود، و در مرحله دوم، 2 هزار دستگاه از خودرو DL5 مونتاژ و به مشتریان ارسال خواهد شد.

در مراسم تحویل اولین دسته از خودرو کراس اور DL5 توسط پارس خودرو به مشتریان، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت که گروه سایپا در 23 ماه گذشته برنامهای جامع را تدوین کرده است که در آن، مسائل زیست محیطی و گسترش پلتفرمهای برقی اولویت دارند. او اعلام کرد که به منظور کنترل بازار، ارتقاء محصولات جاری و افزایش رقابتپذیری، واردات و مونتاژ خودروهای وارداتی در دستور کار قرار گرفته است. در مرحله اول، خودرو DL5 به صورت تمام وارداتی به مشتریان تحویل داده شده و در مرحله دوم، این خودرو به همراه داخلیسازی، مونتاژ و عرضه به بازار خواهد رسید. قطعات اولیه این خودرو در حال ورود به ایران هستند و خطوط تولید آن در شرکت پارس خودرو برای آمادهسازی در حال فعالیت هستند.
وی اضافه کرد که تولید انواع مدلهای چانگان در برنامههای گروه خودروسازی سایپا قرار دارد. به عبارت دیگر، خودرو CS55 پلاس توسط سایپا، چانگان CS35 پلاس توسط پارس خودرو و CS15 نیز توسط یکی از شرکتهای بن رو یا کاشان تولید و به بازار عرضه خواهد شد. همچنین، تولید خودروهای الکتریکی از جمله برنامههای سایپا است و نمونههای جدید این خودروها وارد ایران شدهاند. این خودروهای الکتریکی برای استفاده در حمل و نقل عمومی و به عنوان تاکسی (تحت حمایت سازمان تاکسیرانی) به بازار عرضه خواهند شد. همچنین، فرآیند تولید خودروی جدید آریا (هیبرید و الکتریکی) در حال انجام مراحل استاندارد نهایی است و امیدواریم که ابتدای تابستان سال بعد، تولید انبوه این خودروها آغاز شود.
تعیین قیمت زوتی DL5 توسط شورا
تاریخ 22 مهرماه 1402، شورای رقابت قیمت کارخانهای خودرو زوتی DL5 را به مبلغ 826 میلیون و 509 هزار تومان اعلام کرد. این قیمت با قیمت علیالحساب 770 میلیون تومان که در سامانه جامع فروش خودروهای وارداتی ثبت شده بود، متفاوت است.
مشخصات فنی DL5 پارس خودرو
در ماه مهر سال ۱۴۰۲، شرکت سایپا یکی از محصولات جدید خود را معرفی کرد، کراساور جدید زوتی. این خودرو ابتدا به صورت وارداتی به ایران وارد شده است، اما بر اساس اظهارات مدیران شرکت، قرار است در شرکت پارس خودرو نیز مونتاژ شود. زوتی DL5 برنامهریزی شده است که در ماه مهر اولین بار به بازار عرضه شود و در مرحله دوم نیز به فروش برسد. به همین دلیل، شرکت سایپا لیست امکانات و کاتالوگ رسمی این خودرو را منتشر کرده است.
بله، متنی که برای من ارسال کردهاید خالی است. لطفا مجدداً متن خود را ارسال کنید تا من بتوانم آن را بهتر کنم.
همانطور که میدانید، خودرو زوتی T300 در بازار چین به صورتی منتشر شده که از موتور تنفس طبیعی استفاده میکند. اما شرکت پارس خودرو این خودرو را با موتور توربوشارژ مجهز کرده است.
کد موتور | TNN4G15T |
---|---|
نوع موتور | 1.5 لیتری توربو |
آلایندگی | یورو 5 |
گیربکس | CVT |
قدرت | 144 اسب بخار |
گشتاور | 215 نیوتن متر |
سرعت | 180 کیلومتربرساعت |
حجم باک | 48 لیتر |
وزن | 1420 کیلوگرم |
*اطلاعات بالا از سایت خودروساز تهیه شده است.
بر اساس اطلاعات رسمی از شرکت پارس خودرو، خودروی زوتی DL5 وارداتی با امکانات مشخصی به بازار ایران عرضه میشود.
این مدل اتومبیل دارای کنترل کروز، دو ایربگ، گیربکس با حالت برفی، فرمان قابل تنظیم با روکش چرمی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع دیجیتال، ورود بدون کلید با دکمه استارت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینههای جانبی برقی، دوربین عقب، روکش چرمی صندلیها، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، سیستم کنترل پایداری، سنسور باد تایر، سنسور عقب، ایزوفیکس برای صندلیهای عقب، ترمز پارک برقی، نوردهیت، سیستم هالوژنی رینگ 17 اینچ، سیستم صوتی با 4 اسپیکر، مانیتور 8 اینچ، بلوتوث و ورودی USB میباشد.
تغییر پیشرانه زوتی DL5 در سال 1403
در تیر ماه 1402، محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، اعلام کرد که سومین محصول تولیدی شرکت پارس خودرو (پس از کادیلا و سهند) با نام زوتی 5DL به زودی وارد بازار خواهد شد. گروه خودروسازی سایپا روی استفاده از موتورهای جدید، به ویژه موتورهای برقی، تمرکز دارد.
در سال آینده، خودروی زوتی 5DL با موتور هیبرید برقی به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو ابتدا به صورت سی. بی. یو (به معنای خودروی کامل) وارد بازار میشود و سپس به صورت SKD (بستهی کامل) و CKD (قطعات نیمهسواره) قابل تهیه خواهد بود. از سال آینده، با تجهیز خودرو به موتور داخلی، درصد محتوای داخلی آن به 50 درصد خواهد رسید.

سیامک شاهسواری، معاون مدیرعامل پارس خودرو در امور مهندسی، اعلام کرد که زوتی 5DL با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ، با توان 144 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن متر و گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه خواهد شد.
این خودرو از امکانات ایمنی و رفاهی بسیاری برخوردار است از جمله کروز کنترل، فرمان برقی، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید، دوربین کمکی دید عقب و سیستم کنترل خودرو در سراشیبی. همچنین این خودرو دارای نمایشگر باد لاستیکها، آینههای برقی گرمکن دار جمع شونده، هشدار ترمز اضطراری، سنسور پارک، چراغ های خودکار با تنظیم الکترونیکی و روکش چرمی کابین میباشد.
اولین رونمایی زوتی DL5 پارس خودرو
در تیرماه سال 1402، شرکت خودروسازی سایپا واردات و مونتاژ خودرو زوتی T300 را آغاز کرد و آن را با نام جدید "زوتی DL5 پارس خودرو" معرفی کرد. در تاریخ 10 تیرماه، این شرکت به طور رسمی خودرو DL5 را معرفی کرد.
در مراسم بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، قبلاً مدل زوتی T300 حضور داشت. این خودرو کراس اوور چینی، اولین محصول وارداتی پارس خودرو در دوره جدید است. طبق شایعات، پارس خودرو قصد دارد پس از واردات، به سوی مونتاژ و داخلیسازی مدل DL5 نیز حرکت کند. اتفاقاً دو سال قبل، شرکت زوتی ۲۰۰۰ دستگاه از مدل T300 را به راین خودرو فروخت و پول آن را دریافت کرده بود. اما پس از اعلام ورشکستگی، شرکت زوتی انتقال این خودروها به راین را متوقف کرده و دلیل تغییر نام از T300 به DL5 در پارس خودرو، به حل مشکلات حقوقی مرتبط با این معامله برمیگردد.
این خودرو در سال 2016 معرفی شد و از یک موتور چهار سیلندر توربوشارژر 1.5 لیتری با نام اکسنت GLX Plus Turbo 4G15T بهره میبرد که از میتسوبیشی تولید شده و توانایی تولید 144 اسب بخار با گشتاور 215 نیوتن متر را داراست. این خودرو دارای جعبه دنده اتوماتیک CVT است که توان را به چرخهای جلو منتقل میکند و قابلیت تعویض دندههای مصنوعی 6 سرعته و حالت برفی را دارا میباشد. تعلیق جلویی این خودرو از نوع مک فرسون و تعلیق عقب نیز نیمه مستقل پیچشی (تورشن بیم) است.
با طول ۴۴۰۵ میلیمتر، عرض و ارتفاع خودرو، DL5 در رده خودروهای کراساوور کوچک قرار میگیرد. همچنین فاصله محوری آن نیز ۲۶۱۰ میلیمتر است که به ابعاد تیگارد X35 شباهت دارد.
امکانات این خودرو شامل کروز کنترل، فرمان برقی، تهویه مطبوع نیمه اتومات، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه الکتروکرومیک، اتولایت، دوربین عقب، دو ایربگ، سیستم کنترل خودرو در حالتهای بالا و پایین، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایشگر فشار تایرها، آینههای تاشو برقی، دی لایت، هشدار ترمز اضطراری، سنسور پارک، ایزوفیکس، سیستم مولتیمدیا و سیستم کنترل پایداری الکتریکی میشود. اما این مدل از خودرو دارای جلوآمپر دیجیتال، کیسههوای جانبی، سانروف، سقف پانوراما و سایر امکانات متداول مانند این نیست.
پاراگراف اصلاح شده: پارس خودرو DL5، یک خودرو همرده با تیگارد X35 در بازار ایران است، با کیفیتی کمی بالاتر از ام وی ام X22 پرو اتومات و کمی پایینتر از X55 پرو دستی.
وارداتی جدید سایپا مشخص شد!
شرکت زوتی در سال 2005 تأسیس شده و در ابتدا به صادرات قطعات خودرو مشغول شد. اما بعداً تصمیم گرفت به تولید خودروها نیز بپردازد. خودرو اولیهی این شرکت، یعنی زوتی RX6400، که نسخهای تغییر یافته از دایهاتسو تریوس بود.
از کمتر از ۳۰٬۰۰۰ دستگاه فروش در سال ۲۰۰۷، زوتی تا سال ۲۰۱۶ به بیش از ۳۰۰٬۰۰۰ دستگاه رسید. اما با افزایش رقابت در بازار خودرو، شرایط برای زوتی بسیار دشوار شد و در نهایت در سال ۲۰۲۱ ورشکستگی اعلام کرد. اما از طرف دیگر، زوتی T300 در اواخر ۲۰۲۲ مجدداً به تولید درآمده و Luxe International مسئولیت صادرات محصولات این برند را بر عهده گرفته است.

یکی از جنبههای جالب تاریخ زوتی ، همیشه بیانیه های مدیران آن بوده. از گذشته تاکنون زوتی متهم به کپی کردن از مدلهای دیگر خودروسازان بوده است. اما در سال 2016 با معرفی مدل توسعه یافته کوچک به نام T300 ، زوتی تلاش کرد هویت جدیدی برای خود پیدا کند.
طراحی کلی زوتی T300 شامل تناسبات بدنه، چراغهای جلو و عقب، و جزئیات دیگر، به طور کلی جذاب و مطلوب به نظر میرسد. اما برخی مشکلات مانند شکل دو ستونی انتهایی و رینگهای کوچک نسبت به بدنه، انتقادها و انتقاداتی از طراحی این خودرو به دنبال داشتهاند.
رقیبان زوتی T300 در ایران
مدل Zotee T300 جزء اتومبیلهای کراساور کوچک و ارزان قیمت است. از این رو، چندین رقیب برای آن وجود دارد. یکی از مهمترین رقبا، چانگان CS35 Plus است که تحت نامادری سایپا در ایران به فروش میرسد. همچنین اتومبیل X55 PRO تولید شده توسط امویام، هم از جمله رقبای قوی برای Zotee T300 محسوب میشود. با این حال، زیرا مدل چری دارای قیمت بالاتر و اپشنهای بیشتری میباشد، بهتر است به دنبال تانا ایران خودرو (X55) به عنوان یک جایگزین واقعیتر بگردیم.
محصول امویام X22 PRO میتواند به عنوان یک رقیب قوی برای خودروی زوتی محسوب شود. علاوه بر این، خودروهای دیگری نظیر X3 PRO از خودروسازان بم، CX20 از خودروسازان راین، آریا اتومات CVT از سایپا و ریرا از ایران خودرو نیز به عنوان گزینههای جایگزین برای زوتی T300 مطرح هستند.