
لزوم اختصاص سهمیه گازوییل بر مبنای مسافت
در جلسه روز 17 مهر 1402، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حین بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم به تصویب 3 بند ب ماده 46 این لایحه گرفتند.
از ابتدای سال دوم، شرکت تابعه وزارت نفت موظف است طرحی را طراحی و پیادهسازی کند، که بهوسیلهی آن، سهمیه اعتباری نفت و گاز تنها در جایگاههای مشخص شده در مسیرهای مربوط به بارنامه الکترونیکی برخط و بر مبنای مسافت و عملکرد، تأیید شده وزارتخانههای راه و شهرسازی و کشور، تخصیص داده شود و قابل استفاده برای خودروهای مربوط باشد. مصرف نفت و گاز در دیگر جایگاهها، یا بالاتر از سهمیه مشخص شده، با افزایش مراحلی مشمول عوارض مصرف محاسبه خواهد شد. وزارتخانههای راه و شهرسازی و کشور و فراجا نیز موظف هستند تا ظرف همان مدت، دسترسی آنلاین شرکت تابعه وزارت نفت به بارنامههای الکترونیکی بین شهری و درون شهری و ارائه مشخصات مالک خودرو را فراهم کنند.
ممنوعیت تخصیص سهمیه گازوییل به خودروهای فاقد بیمه
مهر ۱۴۰۲: سید کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، اعلام کرد که بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه گازوئیلسوز فاقد بیمه نامه شخص ثالث جلوگیری کند.
با توجه به ماهیت اجرای قانون، کارگروه راهبری اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث با حضور نمایندگان دستگاههای ذی ربط و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تشکیل شد. در این جلسات تصمیماتی اتخاذ شد که ابتدا برای خودروهای سنگین و نفت گازسوز، اجرای ماده قانون را آغاز کنیم. در این مرحله از اجرا، ۴۰ هزار خودرو نفت گازسوز بیمه نشده که در سامانه هوشمند سوخت به لیست سیاه اضافه شده بودند کارت سوخت این خودروها غیرفعال شده و باید برای فعالسازی مجدد، بیمه شخص ثالث خودروها را تأیید کنند.
تا به حال ۱۲ هزار صاحب خودرو در مرحله ورود به لیست خاکستری تمدید بیمه نامه خودرو خود را انجام دادهاند، به گونهای که کارت سوخت خود نیز دوباره فعال میشود. هدف اصلی این قانون، افزایش تأثیر بیمه شخص ثالث در جهت ایجاد امنیت در حوزه حمل و نقل کشور است. به عبارت دیگر، بیمه شخص ثالث خودروهایی که از سوخت نفت استفاده میکنند، به صورت مداوم مورد نظارت قرار میگیرند و استفاده از سهمیه نفت و گاز مشروط به داشتن بیمه نامه است. شرط لازم برای درخواست کارت هوشمند سوخت در دفاتر پلیس +۱۰، داشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر برای خودرو و موتورسیکلت مربوطه است. از دارندگان وسایل نقلیه سوخت گازوئیل خواسته شده است تا با توجه به دقت لازم در مورد بیمه شخص ثالث و مقررات متعلقه، همیشه به موقع بیمه نامه خودرو خود را تمدید کنند.
با توجه به ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، صادر کردن کارت سوخت و اختصاص سهمیه گازوئیل به خودروهایی که بیمه شخص ثالث ندارند، غیرمجاز است. به عبارت دیگر، خودروهای سنگینی که بدون بیمه شخص ثالث تحت مالکیت هستند، نمیتوانند سهمیه گازوئیل دریافت کنند.
قطع سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمهنامه
در تیر ماه 1402، مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی، بر اهمیت بیمه نامه شخص ثالث برای وسایل نقلیه سنگین تأکید کرد. بر اساس ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث، صدور کارت و سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه بیمه نشده ممنوع است. با توجه به تأثیر و اهمیت مهمی که وسایل نقلیه سنگین در جابجایی بار و مسافر در حوادث رانندگی دارند، داشتن بیمه نامه شخص ثالث برای این گروه از وسایل نقلیه، بیشتر از دیگر وسایل نقلیه ضروری است.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اعلام کرد که بیش از ۱۷ هزار وسیله نقلیه سنگین که بیش از یک سال است که بیمه نامه شخص ثالث آنها کامل نیست، در حال حاضر در جادهها حضور دارند. صاحبان این وسایل هشدار میشوند که بهسرعت اقدام به خرید و تهیه بیمه نامه شخص ثالث کنند. اگر خریدار اقدامات لازم را در مدت یک ماه انجام ندهد، کارت سوخت این وسایل غیرفعال خواهد شد. در مراحل بعدی، سهمیه سوخت خودروهای سواری و موتورسیکلتهایی که بیمه نامه شخص ثالث آنها کامل نیست، قطع خواهد شد.
کارت سوخت اعتباری برای خودروهای سنگین خارجی
در ماه خرداد سال ۱۴۰۲، محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، از طرح بومیسازی کارتخوانهای جایگاههای عرضه سوخت با همکاری شرکتهای دانشبنیان خبر داد. طبق برنامهریزیهای انجام شده، ناوگان خارجی حملونقل سنگین هنگام ورود به کشور قادر به دریافت کارت سوخت اعتباری میباشند.
به منظور ساماندهی عرضه سوخت به ناوگان خارجی، یک سامانه مشترک با راهداری طراحی و راهاندازی شده است. این سامانه بر اساس اطلاعاتی که در دسترس است، برای ناوگان ورودی به کشور، برگه ترددی صادر میکند و مبدأ، مقصد و مقدار پیمایش ناوگان را مشخص میکند. سپس سوخت موردنیاز ناوگان در کارت اعتباری شخصی مالک شارژ میشود.
در گذشته، راهداری بر اساس رفتار متقابل کشورها نرخی را برای ناوگان خارجی مشخص کرده و رانندگان با استفاده از کارت اضطراری می توانستند سوخت خود را دریافت کنند. اما این روش باعث ایجاد مشکلات و افزایش نارضایتی ها شده بود. در حال حاضر، این کارت ها تحویل شده و موجودی آنها صفر خواهد بود. بعد از 12 ساعت، کارت برای یک راننده دیگر فعال می شود و در گردش قرار می گیرد.
آقای صادقی بر چالشهای توزیع سوخت برای ناوگان سنگین ترانزیتی اشاره کرده است. او اعلام کرده است که اجرای پایلوت این طرح با استفاده از کارتهای سوخت اعتباری محدود، به منظور رصد ناوگان و برآورد مقدار سوخت مورد نیاز، توسط راهداری انجام شده است. به علاوه، او اعلام کرده است که راهداری قادر است تا ۱۵ هزار کارت سوخت را در اختیار داشته باشد.
بهبود متن: وی تعداد میانگین ورودی روزانه خودروهای سنگین ترانزیتی را 1500 دستگاه اعلام کرد و افزود که با شروع آزمایش این طرح، میزان رضایت کشورهایی که از این طریق میگذرند، بهبود یافته است.
مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور اعلام کرده است که با همکاری شرکتهای دانشبنیان، دستگاههای کارتخوان را بومیسازی کردهاند. در طول سال جاری، حدود 60 جایگاه از دستگاههای کارتخوان تولید داخلی استفاده شده است. شرکتهای کویرهنگام یزد، رهام، آرکامهر و ایرانکیش از شرکتهایی هستند که در این زمینه وارد بازار شدهاند و با همکاری شرکت پخش، دستگاههای کارتخوان ملی شدهاند.
با استناد به تأییدیه پدافند غیرعامل درباره تولید دستگاه کارتخوان داخلی، آقای صادقی اظهار داشت که برای تولید ۲,۵۰۰ دستگاه کارتخوان، آزمون جایگاهی، رفع عیوب، طراحی و برقراری قرارداد انجام شده است و در حال حاضر ۶ شرکت آمادگی ساخت دستگاه کارتخوان برای سامانه هوشمند سوخت دارند. اغلب دستگاههای کارتخوان به دلیل ورود اجسام خارجی به آنها، خراب میشوند. اما با راهاندازی کارگاههای تعمیرات، آمار خرابی به کمتر از پنج درصد رسیده است. با این حال، فرهنگسازی لازم در این زمینه نیز ضروری است.
ضرورت تغییر سهمیه سوخت ناوگان عمومی
در آذر ماه سال ۱۴۰۱، داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، در نشست هماندیشی مدیران پایانههای مرزی کشور در مشهد اعلام کرد که جدول قواعد تخصیص سوخت به رانندگان کامیون و حمل و نقل عمومی جادهای باید بهروزرسانی شود. او اعلام کرد که این جدول قواعد هشت سال قبل تدوین شده است و در حال حاضر نیازمند بهروزرسانی است. برای حل مشکلات و نارضایتی رانندگان کامیون، جلساتی با وزارت نفت برگزار شده و تصمیم گرفته شد که شرکت نفت به بررسی وضعیت تخصیص سوخت به ناوگان بپردازد. این اقدام به منظور حل مشکلات و نیازهای این قشر جهادگر انجام میشود.
با تشکر از زحمات رانندگان کامیونها، فعلا قرار است "تنخواه سوخت" برای آنها تعیین شود و در اختیارشان قرار گیرد تا مشکل آنها حل شود. البته، بعد از انجام بررسیهای کارشناسی و بازنگری جدول قواعد تعیین سوخت ناوگان، جدول جدید سوخت اعلام خواهد شد.
ترافیک بین المللی در مرزهای کشور در حال رشد است. بر اساس آمار جدید، تعداد ترددهای روزانه از 25 مرز به بیش از 90 هزار دستگاه کامیون رسیده است. این عدد نشان می دهد که ترددهای کامیون از مرزهای کشور در حال افزایش است و اکنون بیشتر از زمان قبل از شیوع کرونا است. از جمله مرزهای زمینی مصوب دولت، 25 مرز در حال حاضر فعال هستند و 7 مرز به طور غیر فعال است. در سال گذشته، حدود 1.5 میلیون تردد در سال از این مرزها ثبت شد. این رقم بیانگر روند رو به رشد ترددهای بین المللی در کشور است.
به گفته وی، از سال 1375 تاکنون برای بهرهبرداری و انجام طرحهای عمرانی و عملیاتی در پایانههای مرزی، هزینههای قابل توجهی صرف شده است. ارزش فعلی این هزینهها بیش از 6000 میلیارد تومان است. برای مدیریت بهینهتر پایانههای مرزی، تدابیری مانند درجهبندی و اولویتبندی این پایانهها برای کشور اجرا شده است. همچنین، سیستم توقف و نوبتدهی به کامیونهایی که به پایانه مراجعه میکنند و ایجاد حریم حفاظتی در پایانهها پیشنهاد شده است. همچنین، توسعه و بهبود پایانههای مرزی مهمی مانند میلک، دوغارون، باشماق، آستارا و نوردوز نیز آغاز شده و در حال اجرا است.
بر اساس بیانیهٔ وی، هر سال خوابیدن 50 هزار دستگاه کامیون در مرزها برای کشور برآیندی معادل 70 میلیون یورو دارد که در ارز ایران به حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان میرسد. این هزینه میتواند هشت پایانهٔ مرزی ساخت و تجهیز کند. علاوه بر این، خوابیدن کامیونها در مرزها، موجب افزایش قیمت کالاهای صادراتی، نقصان در کیفیت و استعداد کارکنان مربوط به کامیونها و همچنین تشکیل ترافیک و دستنخوردگی سرمایه در مرزها میگردد.
افزایش سهمیه سوخت ناوگان دیزلی
آذر ماه سال ۱۴۰۱، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، اطلاعیهای را منتشر کرد و در آن اعلام کرد که سهمیه سوخت پایه برای ناوگان دیزلی افزایش خواهد یافت. این تصمیم به منظور بهبود عملکرد و کارایی ناوگان دیزلی اتخاذ شده است.
تخصیص سوخت پایه برای ناوگان دیزلی با توجه به تناژ حمل آنها، به صورت قابل توجهی افزایش یافته است.
شرکت مورد نظر تأکید میکند که تأمین سوخت در سراسر کشور تضمین شده است و هیچ نواحی یا مناطق زیرپوششی که به سوخت نیاز دارند، دچار کمبود نیستند. همچنین، توزیع نفت و گاز نیز به صورت مطلوب و طبق روال عادی انجام میشود. برای تأمین سوخت در مناطق دورافتاده و روستاها نیز هیچ مشکلی وجود ندارد، زیرا توزیع بهبود یافته و استانداردهای لازم را ارائه میدهد. تولید و مصرف نفت و گاز در کشور نیز در تعادل قرار دارد و رانندگان خودروهای سنگین همانند سایر مصرفکنندگان فرآوردههای نفتی، مطابق با میزان عملکرد خود و طبق سهمیه تعیین شده توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای، از سوخت لازم برخوردارند.
سهمیه سوخت خودرو سنگین براساس پیمایش
در تیر سال ۱۴۰۱، علی اکبر نژاد علی، مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران، اعلام کرد که این شرکت هیچ گونه دخل و تصرفی در تخصیص سهمیههای سوخت نفت و گاز ندارد و میزان عملکرد ناوگان خودروهای سنگین به عنوان معیاری برای تخصیص سهمیه سوخت محسوب میشود.
طبق بیانات فرستنده، روند تنظیم سهمیه ناوگان حمل و نقل مسافر و بار از طریق بارنامه ها و باربرگ های حمل در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و سازمان شهرداری و دهیاری ها انجام میشود و به صورت یک پرونده جمعآوری شده همراه با شرکت ملی پخش و فروش محصولات نفتی به اشتراک گذاشته میشود. سپس با توجه به جداول تنظیم شده، میزان سوخت تخصیص داده میشود. این سهمیه در کارتها ذخیره میشود و رانندگان می توانند با مراجعه به جایگاه سوخت، از سهمیه خود استفاده کنند.
درباره استانهای مرزی، باید اشاره کرد که این مناطق با محدودیتهای خاصی روبهرو هستند. از این رو، تشکیل کمیتههایی جهت تصمیمگیری و تخصیص سهمیهها در هر 8 ساعت صورت میپذیرد. هدف اصلی در اینجا نیز اجرای این نظام است.

همانطور که آقای نژاد علی اشاره کرده است، در بعضی مناطق، صف هایی برای دریافت سوخت وجود دارند. دلیل این موضوع، توزیع سوخت نفتی در برخی از جایگاه ها بر اساس نرخ دوم کارت های اضطراری است. بنابراین، اگر راننده ای کارت خود را گم کرده یا همراه نداشته باشد، می تواند مقدار محدودی سوخت دریافت کند تا به مقصد خود برسد.
وی معتقد است که نرخ توزیع نفت و گاز در داخل کشور با خارج کشور تفاوت زیادی دارد، بنابراین استفاده از کارت نرخ دوم توزیع برخی از افراد طبیعی است. باید نظارتهای استانی و منطقهای گسترش پیدا کند تا جلوی ایجاد صفهای طولانی از افراد را بگیرد.
در حال حاضر، میزان تولید گازوییل در پخش فرآوردههای نفتی حدود ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون لیتر است که با مصرف موجود تناسب دارد، به استثنای زمانی که میزان برداشت بیشتری صورت میگیرد. همه جایگاهها متناسب با تخصیصهایی که توسط اداره تامین و توزیع شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران در نظر گرفته شده است، سوخت دریافت میکنند. همچنین، در صورتی که سوخت به طور مرتب در جایگاهی در دسترس نباشد، کاربران میتوانند با شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.
سقف برداشت روزانه برای ناوگان دیزلی
در ماه تیر سال 1399، سازمان راهداری اعلام کرد که سقف برداشت روزانه سوخت برای خودروهای نفت گازسوز در حمل و نقل جادهای افزایش یافته است. این افزایش بر اساس نوع کاربری خودروها و طبق جدول زیر تعیین شده است:
نوع کاربری | قبل از تیر99 | بعد از تیر 99 |
---|---|---|
3.5 تا 6 تن | 90 لیتر | 110 لیتر |
6 تا 10 تن | 120 لیتر | 180 لیتر |
10 تا 20 تن | 200 لیتر | 240 لیتر |
20 تا 30 تن | 250 لیتر | 300 لیتر |
30 تا 40 تن | 350 لیتر | 420 لیتر |
40 تا 50 تن | 350 لیتر | 420 لیتر |
بالای 50 تن | 350 لیتر | 420 لیتر |
بالای 40 نفر | 400 لیتر | 480 لیتر |
براساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش، جدول فوق ارائه شده است.
اخبار خودروهای سنگین در ایران
شما میتوانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیونهای جدید بازار ایران، اخبار اتوبوسهای برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ونهای تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:
اخبار سهمیه سوخت خودرو
در مقالات زیر، جدیدترین اخبار درباره سهمیه سوخت تاکسی های بنزینی و تاکسی های دوگانه سوز، و همچنین سهمیه سوخت وانت بارها و تاکسی های آنلاین را بخوانید: