تغییرات جدید در سهمیه بندی بنزین از بهمن 1402
در ابتدای بهمن 1402، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تغییرات مهمی را در سهمیه بندی سوخت خودروها اعلام کرد.
تغییر اول مربوط به کاهش سهمیه بنزین آزاد یا بنزین 3000 تومانی است. سهمیه این نوع بنزین از 150 لیتر به 100 لیتر کاهش یافته است، شروع این تغییرات از ابتدای بهمنماه بوده است.
تغییر دوم مربوط به سیستم ذخیرهسازی سهمیه بنزین است. قبلاً، متوسط سهمیه بنزین برابر با 1500 تومان بود و میتوانست حداکثر تا 9 ماه یا معادل 540 لیتر در کارت سوخت ذخیره شود. اما از ابتدای بهمنماه، این مقدار به 6 ماه یا معادل 360 لیتر کاهش یافته است.
سهمیه سوخت کدام خودروها قطع میشود؟
سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، در دی ۱۴۰۲ اعلام کرد که طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بیمهنشده در بخش ناوگان نفت و گازسوز، از ابتدا باعث اجرای طرح مشابه در بخش خودروهای بنزینی و اولویت اجرای آن در ناوگان تاکسیرانی خواهد شد.
به توضیحات وی اعتقاد که طبق تکلیف قانونگذار در ماده 48 قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت باید جلوی صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه برای وسایل نقلیه بدون بیمه نامه را بگیرند. این ماده قانونی به خوبی در بخش خودروهای سنگین اجرا شده و این اقدام باعث شده که نیمی از افراد مشمول این طرح بیمه نامه شخص ثالث خود را تمدید کنند. برنامه ریزی برای اجرای ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث در بخش ناوگان بنزینی در مدت چند ماه گذشته آغاز شده است.
به منظور اجرای اولویتهای مربوط به ناوگان تاکسیرانی، بیش از ۲۵ هزار تاکسی درون شهری و برون شهری بدون بیمه شناسایی شدهاند. همکاری با اتحادیههای مرتبط به منظور اطلاعرسانی به دارندگان این تاکسیها در حال انجام است. آینده و تخصیص سهمیه سوخت تنها برای تاکسیهایی که دارای بیمه شخص ثالث هستند ممکن خواهد بود. دارندگان تاکسیهای بیمه نامهنامهدار تا پایان ماه باید بیمهنامه خود را ارتقاء دهند، در غیر این صورت، بر اساس ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، از تخصیص سهمیه سوخت محروم خواهند شد.
حمله سایبری به سامانه سوخت کشور
در آذر ماه 1402، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی به وجود اختلالات نرمافزاری در سامانه سوخت کشور اشاره کرده و اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی، سهمیه سوخت با نرخ دوم به صورت آفلاین عرضه خواهد شد. این اطلاعیه حاوی جزئیات بیشتری است که شرح زیر را دارد:
«به اطلاع هموطنان عزیز ایران میرساند در نتیجه بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاههای عرضه سوخت، عرضه فرآوردههای نفتی به صورت آفلاین انجام خواهد شد تا اطلاع ثانوی. تیمهای تخصصی در حال رفع این مشکل هستند و باید منتظر باشیم که تمامی جایگاهها به وضعیت عادی بازگردند و فرآیند سوختگیری به روال دیگر ادامه یابد. همچنین، سهمیهها برای خودروها به احتساب کارت سوختشان حفظ میشود و پس از برطرف شدن مشکل، امکان استفاده از آن دوباره فراهم میشود.»
سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، رییس پلیس راهور تهران بزرگ، از رانندگان خواسته است که در مقابل پمپهای بنزینی که دچار اخلال شدهاند، توقف نکنند. او اعلام کرده است که برخی از پمپهای بنزین در تهران دچار مشکل شدهاند و نمیتوانند به شهروندان خدمات دهند، بنابراین از رانندگان تقاضا میکند که از توقف در مقابل این پمپها خودداری کنند.
وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث سهمیه نمیگیرند
مطابق قانون بیمه اجباری، ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت موظف است از تخصیص سهمیه به وسایل نقلیه بدون بیمه نامه شخص ثالث جلوگیری کند تا در تاریخ مهر ماه سال 1402 این اقدام صورت گیرد.
با همکاری و هماهنگی ادارات مختلف اعم از سازمان بیمه، شرکت ملی فرآورده های نفتی، پلیس راهور و دیگر دستگاه ها، کارگروه راهبری اجرای ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث را در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تشکیل دادند. این کارگروه در مرحله اول تصمیم گرفت که خودروهای نفتی و گازسوز در سه مرحله اطلاع رسانی و رصد قرار بگیرند. تا کنون بیش از 40 هزار خودرو نفتی و گازسوز بدون بیمه شناسایی شدهاند. در مرحله اول، به دارندگان این خودروها هنگام سوختگیری پیغام "هشدار بیمه" ارسال میشود و به همت سازمان راهداری، حمل و نقل جادهای، و سازمانهای شهرداری و دهیاریها نیز پیامکهایی ارسال میشود.
وی تأکید کرد که در صورت عدم تجدید بیمه نامه بیمه شخص ثالث توسط دارندگان وسایل نقلیه در مدت یک ماه، آنها به لیست سیاه اضافه شده و در ماه دوم در هنگام سوخت گرفتن پیغام "خطا بیمه" دریافت میکنند که باعث غیرفعال شدن کارت سوخت شان میشود.
شرکت که بخش تماسگیری خود را به صورت کاملاً دورکاری تعیین کرده است، تاکید کرد که هیچ اهمیتی ندارد که کارمندان در کدام محلی سکونت دارند، فرقی نمیکند که آنها از کجا کار میکنند، فقط مهم است که وظایف خود را به درستی انجام دهند. از آنها خواسته شده است تا در هر نقطه جهان که هستند، در هر زمانی که بهترین زمان برای آنها است، وظایف خود را انجام دهند.
تغییری در سهمیه سوخت ایجاد نشده است
در ماه مرداد سال 1402، علیاکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، در مورد شلوغی پمپهای بنزین و کاهش تعداد کارتهای سوخت در ایستگاههای سوخت صحبت کرد. او توضیح داد که توزیع فرآوردههای نفتی در ایستگاههای عرضه سوخت به طور منظم و بر اساس برنامههای تدارکاتی صورت میگیرد و در حال حاضر تراکم مناسبی از سوخت در ایستگاهها وجود دارد و ذخایر نیز در حالت مناسبی قرار دارند.
وی بر اهمیت عدم کمبود سوخت تأکید کرد و از مردم خواست که به شایعات بی اعتبار توجه نکنند. او اعلام کرد که موجودی بنزین در جایگاهها و انبارهای نفت کافی است و تمام ادعاهای مبنی بر کمبود بنزین را رد میکند. همچنین، تأکید کرد که کارتهای سوخت شخصی برای خودروهای پلاکگذاری شده در دسترس مردم است و بر اساس قوانین مصوب، باید بنزین را به افراد با ارائه این کارتها تحویل دهند. وی اعلام کرد که کارتهای اضطراری نیز در جایگاهها موجود است تا در صورت ضرورت از آنها استفاده شود.
ما ادعاهایی که رواج یافته را تکذیب میکنیم. اهداف ما تامین مقدار مناسب سوخت برای جایگاههای سوخت است، و تامین تقاضای مناسب انجام شده است. سهمیه مناسب بر روی کارتهای سوخت موجود است و هیچ تغییری در این زمینه اتفاق نیافتاده است. هر فرد میتواند 60 لیتر با قیمت 1500 تومان و 150 لیتر با قیمت 3000 تومان از کارت سوخت خود استفاده کند. به شدت توصیه میشود که مردم از کارتهای سوخت شخصی خود استفاده کنند و تنها در صورت سرباری یا فراموشی از کارتهای اضطراری استفاده کنند.
شارژ 210 لیتری کارت سوختهای شخصی
در خرداد ماه 1402، آقای احمد مجرد، مدیر شرکت پخش فراوردههای نفتی منطقه ارومیه، خوشحالی خود را از تعامل موفق مردم منطقه با کارتهای سوخت شخصی اعلام کرد. او اظهار کرد که این کارتها هر ماه با 210 لیتر سوخت (150 لیتر آزاد و 60 لیتر سهمیه) شارژ میشوند. ضمن اینکه توضیح داد که سهمیه آزاد در انتهای ماه، با استفاده یا عدم استفاده، به صفر میرسد.
کاربر توضیح داد که سهمیه یارانهای 60 لیتری بنزین برای کارتهای سوخت شخصی تا 9 ماه قابل ذخیره است. همچنین، سهمیه 150 لیتری آزاد است و در پایان هر ماه اگر استفاده نشود، باطل میشود و در ابتدای ماه بعد مجددا شارژ میشود.
با توجه به اطلاعات در دسترس از سامانه هوشمند سوخت، استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاههای سوخت از زمان شروع اجرای طرح بهبود نظام توزیع و بهینهسازی کارتهای آزاد، باعث افزایش بیش از ۶۶ درصدی در استفاده از کارت در نرخهای سهمیهای و آزاد شده است. استفاده از کارت سوخت شخصی توسط رانندگان در جایگاهها نه تنها به مدیریت بهتر زمان و تجزیه و تحلیل مصرف کمک میکند بلکه به ساماندهی نیز کارتهای سوخت و کنترل بهتر مصرف میانجامد.
درخواست صدور کارت سوخت المثنی تنها بهصورت حضوری توسط مالک خودرو و با ارائه مدارک شناسایی خودرو در دفاتر پلیس امکانپذیر است. افرادی که مایل به درخواست کارت سوخت المثنی هستند، میتوانند پس از ثبت نام، روند صدور کارت خود را از طریق سایت www.epolice.ir پیگیری کنند.
در ایام نوروز از کارت سوخت شخصی استفاده کنید
در اسفند ماه 1401، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد که در ایام نوروز 1402، هموطنان باید در هنگام سوختگیری در جایگاههای عرضه سوخت از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.
در هنگام سوختگیری، لطفا از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنید و از کارتهای هوشمند سوخت موجود در پمپهای سوخت فقط برای موارد اضطراری استفاده نمایید. همچنین پیشنهاد میشود که کارت هوشمند سوخت خود را به دقت نگهداری کنید و در صورت از دست دادن یا فراموشی آن، به سریعترین وقت با مراجعه به وبسایت مربوطه یا تماس با سامانه یکپارچه ارتباط با مشتریان شماره 09627 اقدام کنید.
کارتهای سوخت باقیمانده در جایگاهها تا سه ماه نگهداری و در صورت مراجعه مالک با تحویل مدارک کارت خودرو و کد ملی امکان تحویل داده میشود. افرادی که درخواست کارت هوشمند سوخت دادهاند، میتوانند با مراجعه به درگاه المثنی یا تماس با سامانه یکپارچه ارتباط با مشتریان (شماره تماس: ۰۹۶۲۷) وضعیت درخواست خود را پیگیری کنند.
برای پیشگیری از سواستفاده احتمالی از کارت هوشمند سوخت، میتوانید رمزگذاری روی کارت سوخت خود اعمال کنید. در صورت فراموشی رمز کارت سوخت، میتوانید با مراجعه به نزدیکترین دفتر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در استان محل سکونت یا در صورت بودن در سفر، به اولین دفتر شرکت در استان مقصد خود رفته و برای بازیابی رمز کارت سوخت خود اقدام کنید.
لطفا از اشتراک گذاشتن رمز کارت سوخت خود با دیگران پرهیز کنید و از اعطای کارت سوخت شخصی خود به دیگران اجتناب کنید، تا از بروز سوءاستفادهها جلوگیری کنید.
ممنوعیت خرید و فروش مکمل در جایگاه سوخت
"آقای اسدالله قلیزاده، اعلام کرد که در حال حاضر در سراسر کشور، 4230 جایگاه بنزین و 2700 جایگاه CNG وجود دارد و هیچ محدودیتی در سوخت گیری یا سقف مجاز سوختگیری وجود ندارد به جز در استانهای مرزی. او همچنین یادآور شد که فروش بنزین به صورت دستی ممنوع است و باید بنزین فقط به باک خودروها تحویل داده شود. در شرایط استثنایی، جایگاهداران مجازند تا حداکثر 4 لیتر بنزین به رانندگان وسایل نقلیه کمک کنند."
اینجا یکی از مقررات مهم در مورد عرضه مکمل بنزین در جایگاههای سوخت را توضیح داده است. به طور خلاصه، او اعلام میکند که فروش مکمل بنزین در این مکانها ممنوع است و هر گونه تخلف نیز با پیگیری قضایی همراه خواهد بود.
رفع محدودیت سوخت گیری با کارت شخصی
در اسفند 1401، رضا نواز، سخنگوی اتحادیه جایگاهداران کشور، اعلام کرد که از روز چهارم اسفندماه، محدودیت استفاده از بنزین با استفاده از کارت شخصی در اکثر استانها و کلانشهرها به 60 لیتر منتقل شده است، به جز استانهای مرزی.
وی افزود که در حالی که جایگاهداران و مجموعه صنفی در تصمیمگیریهای مرتبط با سهمیهها و قیمتها نقشی ندارند، اما طی شش ماه گذشته و به ویژه در هفتههای اخیر، وضعیت میدانی را با دقت بررسی کرده و تلاش کردهاند تا با تمام وسواسها، مردم کمتر با مشکلات روبرو شوند. مردم هم نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را اعلام کردهاند و جایگاهداران به عنوان نمایندگان اجتماعی، موارد مطروحه را به مسئولین گزارش دادهاند. بیشتر نظرات افشاگرانه اشاره داشتند که مردم فاصله زمانی بین سوختگیریها را مشکلی نمیدانند، اما مخالفان تعیین سقف سوخت با کارت شخصی کمتر از ۶۰ لیتر را مسالهای معضلآمیز میدانند و انتقادات خود را مطرح میکنند.
شرایط طرح محدودیت سوخت گیری
در اسفند ماه سال 1401، آقای رضا نواز، سخنگوی اتحادیه جایگاههای سوخت کشور، درباره اجرای یک طرح جدید برای محدودیت سوختگیری در جایگاههای سراسر کشور (به جز تهران) اطلاعاتی ارائه داده است. او جزئیات این طرح را به شرح زیر مطرح کرده است:
- در گذشته هر نفر میتوانست با مراجعه به جایگاه، تا 60 لیتر بنزین دریافت کند و این روند را روزانه سه بار تکرار کند؛ یعنی 180 لیتر در هر روز.
- اما اتفاقی که جدیدا افتاده این است که افراد در بار اول سوختگیری میتوانند 30 یا 40 لیتر با کارت سوخت خود (از سهمیه شخصی یا سهمیه آزاد) دریافت کنند. اما برای سوختگیری دوم باید حدود چهار ساعت از سوختگیری اول گذشته باشد تا فرد بتواند دوباره سوختگیری انجام دهد.
- این موضوع در مورد همه استانها و شهرها صادق است و فقط در استان تهران انجام نمیشود.
- در مورد کارت جایگاهداران نیز میزان بنزین دریافتی از 60 لیتر به 30 لیتر کاهش یافته است. یعنی وقتی با استفاده از کارت جایگاه 30 لیتر سوخت دریافت کردید، دیگر محدودیت زمانی وجود ندارد و فرد میتواند دوباره سوخت دریافت کند. مثلا اگر با کارت سوخت، 40 لیتر بنزین دریافت کنید، میتوانید 10 یا 20 لیتر دیگر را از کارت جایگاهداران دریافت کنید. در واقع این بخش از مردم میتوانند به میزان ظرفیت باک خودرو خود، سوخت دریافت بکنند اما تعداد دفعات سوختگیری آنها افزایش مییابد.
- درصورتی که شهروندان، از استان خارج و به استان دیگری وارد شوند، محدودیت زمانی در سوختگیری ندارند. این خودروها نیز همان شرایط را دارند اما با این تفاوت که در روز، میتوانند دوبار سوختگیری انجام بدهند نه سه بار.
- افرادی که فاقد کارت سوخت هستند، میتوانند دو بار سوختگیری کنند و در هر بار با کارت جایگاه 30 لیتر بنزین دریافت کنند.
سخنگوی کشور اعلام کرد که زمان پایان طرح محدودیت سوختگیری هنوز مشخص نیست، اما اطلاعات لازم برای تصمیمگیری درباره ادامه یا قطع این طرح باید ظرف 6 ماه گردآوری شود. شهروندان میتوانند انتقادات، پیشنهادات و شکایات خود را از طریق شمارههای 09627 و 02177522678 ارائه کنند.
محدودیت سوختگیری با کارت شخصی
بهمن 1401: مدیر سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد که طرح سقف سوختگیری با استفاده از کارتهای شخصی در تمامی استانها، به جز تهران، اجرایی شده است به منظور کنترل مصرف سوخت. از این پس، میزان برداشت سوخت با استفاده از کارتهای شخصی در هر سه ساعت، محدود به ۴۰ لیتر خواهد بود.
متوسط مصرف سوخت هر خودرو در کشور تخمین زده شده است که بین ۳۰ تا ۴۰ لیتر برای هر سفر است، بسته به شرایط رانندگی. در شهرهای بزرگ و جادههای پرتردد، مصرف سوخت ممکن است بیشتر باشد. رانندگان میتوانند هر چهار ساعت میزان سوخت خود را تجدید کنند، با توجه به سقف سه بار در روز. این بدان معناست که میتوانند روزانه حداکثر ۱۲۰ لیتر سوخت مصرف کنند، در حالی که قبلاً این محدودیت ۱۸۰ لیتر بوده است.
تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فرسوده
در دسامبر 2022، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، درباره تخصیص سهمیه سوخت به این نوع خودروها توضیحاتی ارائه کرد.
به گفته او، در ایران حدود ۱۰ میلیون موتورسیکلت، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو و ۲۵۰ هزار خودرو دیزلی فرسوده وجود دارد. تمامی خودروهای فرسوده باید کارت سوخت و سهمیه را دریافت کنند، اما اگر پلاک قدیمی داشته باشند یا نواقصی در پرونده خود داشته باشند، سهمیه سوخت به آنها تعلق نمیگیرد.
به عنوان یک مشکل، وی تصاحب سهمیه سوخت توسط خودروهایی که تردد ندارند را اشاره کرد و گفت که کارگروه تعیین سهمیه سوخت باید راهحلی مشخص برای این مسئله در نظر داشته باشد.
به نظر میرسد که برای کاهش تصادفات و مصرف سوخت، باید انگیزه برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر شود.
تغییر سهمیه آزاد بنزین از شهریور 1401
در ماه شهریور 1401، سهمیه سوخت آزاد برای خودروها که با بنزین 3000 تومانی معادل 250 لیتر بود، به 150 لیتر در هر ماه کاهش یافت. آقای سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش، اعلام کرد که از این تاریخ، کارت سوخت خودروهای شخصی شامل یک سهمیه 60 لیتری و یک سهمیه 150 لیتری است.
استاد سالاری علت کاهش سهیمه را بررسی کرده است و به این نتیجه رسیده که خودروهای داخلی معمولاً بیش از ۱۰ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف نمی کنند. بنابراین، اگر ۶۰ لیتر از سهمیه و ۲۵۰ لیتر سوخت آزاد در اختیار داشته باشیم، این مقدار بسیار بیش از نیاز ماست، زیرا هیچ خودرویی معمولاً بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در ماه طی می کند. به علاوه، استاد سالاری معتقد است که کاهش سهیمه به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت در شهرهای مرزی اتفاق افتاده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش، آقای سالاری، اعلام کرده است که کارتهای سوخت مخصوص جایگاههای سوخت نیز موجود هستند و اگر لازم باشد افراد میتوانند از کارت آزاد جایگاهداران استفاده کنند. وی بیان کرده است که کاهش سهمیه کل کشور را درگیر کرده است و این اتفاق صرفاً در استان سیستان و بلوچستان رخ نداده است.
تحرکات عجیب بنزینی؛ خبری در راه است؟!
در ماه خرداد سال 1401، حذف کارتهای سوخت جایگاهداران و اظهارنظرهای متناقض مدیران نفتی ایران، باعث بروز حواشی زیادی شده است.
تصریح اطلاعات اصلاح پذیر اهمیتি دارد. اگرچه مسئولان ادعا میکنند که هیچ تغییری رخ نداده است، اما در عمل، اخبار و تصاویر پیوسته در حال پخش شدن در فضای مجازی، نشانگر این است که تغییراتی در حوزه سوخت رخ داده است. به عنوان مثال، تصویری از یک بنر با عبارت "از ابتدای تیرماه 1401، خرید سوخت با کارت جایگاهی امکانپذیر نیست" منتشر شده است. لازم به ذکر است که موضوع قیمت نفت و گاز در لایحه بودجه 1401 در نظر گرفته نشده است و مسئولان و نمایندگان مجلس نیز بارها بیان کردهاند که قیمت سوخت افزایش نخواهد یافت.
بسیاری هنوز به افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبانماه 1398 فکر میکنند. در آن زمان، افزایش قیمت سوخت تکذیب شده بود، اما ناگهان قیمت بنزین 1.5 تا 3 برابر شد. حتی رئیس جمهور روحانی هم تحت اثر این افزایش، اظهار بیاطمینانی کرد.
در تاریخ 22 خردادماه 1401، آقای نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، ضرورت حضور کارت آزاد سوخت برای جایگاهداران را بیان کرد. او اعلام کرد که سامانه سوخت بر اساس الگوی آفلاین طراحی شده است تا در هر لحظه بتواند سوخت را به مشتریان تحویل دهد. اما اگر مشتریان بدون کارت سوخت شخصی به جایگاه رفته و کارت آزاد نداشته باشند، قادر به گرفتن سوخت نخواهند بود. بنابراین، حضور کارت آزاد برای جایگاهداران ضروریست. همچنین آقای نژادعلی اظهار کرد که کارت آزاد به تعداد کافی در تمام جایگاههای سوخت در سراسر کشور موجود است. اما بیانات اخیر او با اظهارات مدیران نفتی در سایر استانها تضاد دارد.
آقای فریدون یاسمی، مدیرعامل شرکت پخش کرمانشاه، در فروردین ماه 1401 اعلام کرد که کارت سوخت جایگاهداران به زودی حذف خواهد شد و 250 لیتر بنزین با قیمت 3 هزار تومان در کارت سوخت شخصی شارژ خواهد شد. این امکان به افرادی که نیاز به سهمیه بیشتر از 60 لیتر بنزین یارانهای در ماه دارند، اجازه میدهد که از 250 لیتر آزاد استفاده کنند.
در اردیبهشتماه 1401، آقای باقرنورالدینی، مدیرعامل شرکت پخش کرمان، اعلام کرد که براساس تصمیمات کارگروه پیشگیری از عرضه سوخت خارج از شبکه پخش، کارت سوخت جایگاهداران به تدریج حذف و جمعآوری خواهد شد.
در ماه خرداد سال 1401، آقای همایون صالحی، رئیس انجمن جایگاهداران، اعلام کرد که برای مقابله با قاچاق سوخت به کشورهای همسایه، کارت سوخت فقط در شهرهای مرزی جمعآوری میشود و در برخی جایگاههای مرزی نیز محدودیت عرضه سوخت وجود دارد. اما هنوز هیچ بخشنامهای برای حذف عملیاتی کارت آزاد با قیمت 3 هزار تومان در سایر شهرهای کشور ابلاغ نشده است.
جایگاه داران سوخت در آستانه ورشکستگی
در 1401 فروردین، آقای نوری، عضو هیئت مدیره کانون سراسری جایگاهداران سوخت، در یک مصاحبه اعلام کرد که برخی از جایگاهها در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند و حق العمل آنها، که توسط دولت تعیین میشود، کافی نیست.
به گفتهی او، قیمت اقلام مورد استفاده در مراکز کاری افزایش یافته است؛ به عنوان مثال، نازلی که در سال ۹۷ به قیمت ۴۰ هزار تومان به فروش میرسید، اکنون به قیمت یک میلیون و دویست هزار تومان به فروش میرسد. هزینهی مالیات بر ارزش افزوده و هزینه تبخیر بنزین نیز در کارمزد هر لیتر بنزین ۱۵۷ تومان و هر لیتر گازوئیل ۹۳ تومان در نظر گرفته میشود.
عواملی نظیر تبخیر بیش از حد استاندارد بنزین و گازوئیل، که منجر به کاهش فرآوردهها در مخازن پمپها میشود، و نبود گازوئیل برای توزیع در مدت 24 ساعت از جمله دلایل ضرر جایگاهداران است. همچنین، هزینه نصب تجهیزات طرح کهاب بین 400 تا 500 میلیون تومان است ولی عمر مفید آن تنها 10 سال است. همچنین، اشاره شده است که جایگاهها دچار کمبود گازوئیل برای تأمین نیازهای خود هستند.
آمار کانون جایگاهداران سوخت کشور نشان میدهد که شرکت پخش فرآوردههای نفتی برای جلوگیری از ورشکستگی بیش از 200 جایگاه از بودجه خود استفاده میکند و مبلغ 31 میلیون تومان را ماهانه برای هزینه ترمیمی در نظر گرفته است.
خرید و فروش سهمیه بنزین ممنوع شد
در دسامبر 2021، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اطلاعیهای منتشر کرد که مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش سهمیه بنزین و نفتگاز یارانهای (نرخ اول و دوم) است.
در صورت شناختن تخلف، به جای مسدود کردن کارتهای هوشمند سوخت (بنزین و نفتگاز)، فرد متخلف به جریمهای معادل دو تا چهار برابر ارزش محصول (به نرخ بینالمللی مربوطه) محکوم خواهد شد. بنابراین، افراد حقیقی و حقوقی که وسایل نقلیه را دارند، باید آنها را محافظت کنند. در غیر این صورت، مسئولیت خرید یا فروش غیرقانونی سهمیه سوخت بر عهده آنها خواهد بود.
عرضه محدود بنزین یورو 4 در ایران
در آذر ماه سال 1400، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد که بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو4 طبق قوانین هوای پاک و تصمیمات هیات وزیران، در شهرهای بزرگ توزیع میشود. او اظهار داشت که سوخت یورو4 در 163 جایگاه مخصوص روی جادهها عرضه میشود و این مصوبه توسط وزارت نفت اجرا میشود. همچنین، گازوئیل یورو4 نیز در مکانهای مشخص روی جادههای مواصلاتی توزیع میشود.
کلاهبرداری با پیامک سهمیه جبرانی
در تاریخ آبان 1400، سهمیه سوخت جبرانی هنوز تعیین نشده است و مردم باید از پیامکهای کلاهبرداری مرتبطبا این موضوع مراقبت کنند. آقای علیپور، مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش، اعلام کرده است که پیامکهایی با موضوع "سهمیه سوخت جبرانی" به شهروندان ارسال شده و آنها را به کلیک بر روی لینک مرفوط در پیامک تشویق میکند. این پیامکها نه تنها غیر واقعی هستند بلکه برای کلاهبرداری و دسترسی به اطلاعات بانکی شهروندان ارسال شدهاند.
آقای علیپور از شهروندان خواسته است تا با دقت به هر پیامک مشکوک توجه کنند و فقط از منابع رسمی برای دریافت آخرین اخبار و اطلاعات استفاده کنند.
اتصال تمامی جایگاههای سوخت به سامانه
در تاریخ 12 آبان ماه سال 1400، پس از یک هفته تلاش، تمامی 4000 جایگاه سوخت در سطح کشور مجددا به سامانه سوخت متصل شدند. به این ترتیب، شهروندان اکنون میتوانند در تمامی جایگاهها از کارت سوخت و بنزین 1500 تومانی استفاده نمایند.
شرکت ملی پخش اعلام کرده است که پس از رفع کامل مشکلات، سهمیه سوخت جبرانی تا پایان آبانماه 1400 بر روی کارتهای سوخت واریز خواهد شد. این سهمیه برای موتورسیکلتها، خودروها، آموزشگاهها و تمامی وسایل نقلیهای که از کارت سوخت استفاده میکنند، مخصص است. البته جزئیات مانند میزان دقیق سهمیه و زمان واریز آن هنوز مشخص نشده است.
حمله سایبری به سامانه سوخت کشور
در ظهر روز سهشنبه 4 آبانماه 1400، شرکت ملی پخش اعلام کرد که به دلیل مشکلات نرمافزاری، سامانه توزیع سوخت در اکثر شهرهای ایران قطع شده است. به همین دلیل، عرضه بنزین سهمیهای متوقف شد و فروش بنزین فقط به صورت آزاد با نرخ 3000 تومان برای هر لیتر خارج از سامانه سوخت امکانپذیر شد.
معادل ۴۰۰۰ جایگاه سوخت در سراسر کشور به سامانهٔ مدیریت سوخت متصل شده بودند. به همین دلیل، برای اتصال مجدد این جایگاهها به سامانه، حضور حضور فیزیکی تکنسینها ضروری بود. استفاده از سوخت به روش سنتی و خارج از سامانهٔ مذکور دیگر امکانپذیر نبود. این وضعیت باعث تأخیر دوچندان در فرآیند اتصال مجدد جایگاههای سوخت و عرضهٔ بنزین توسط آنها شد. با گذر زمان اما، تعداد جایگاههای سوخت افزایش یافت و همچنان به افزایش ادامه دارد.
شرکت ملی پخش ابتدا این اختلال را به عنوان یک "مشکل نرمافزاری" اعلام کرده بود، اما بعدها مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که این اختلال ناشی از "حمله سایبری" بوده است. شرکت ملی پخش همچنین به این موضوع پاسخ داده است که این اختلال به موقتی بوده و هیچ شایعهای درباره افزایش قیمت یا کمبود بنزین صحت ندارد.
عدد اوکتان بنزین در همه شهرها یکسان نیست
در ماه شهریور سال 1400، هنوز برخی ایستگاههای سوخت بنزین یورو 4 را عرضه نمیکنند و رانندگان از کیفیت متفاوت بنزین در این ایستگاهها شکایت میکنند. اما آقای شریعتمداری، رئیس سازمان استاندارد، اعلام کرده است که استاندارد بنزین یورو 5 به زودی تایید میشود و به عهده وزارت نفت خواهد بود.
خواهش میکنم. اینجاست که آقای شریعتمداری به تأکید کیفیت بنزین عرضه شده پرداخته است. او اعلام کرده که آلایندگی بنزین در کلانشهرها به استاندارد مورد نیاز رسیده است، اما در برخی شهرها هنوز به این استانداردها دست یافته نشده است. او همچنین افزوده است که اختلاف در اعداد اکتان بنزین بین کلانشهرها و سایر شهرها با استانداردهای تعیین شده وجود دارد. از سوی دیگر، معیارهای مصرفی گازوئیل بیشتر به استانداردهای تعیین شده تطابق دارد.
در سال ۱۳۹۸، پیشنویس استاندارد بنزین یورو 5 آماده شده بود، اما تا کنون اجرایی نشده است.
سهمیه سوخت تشویقی به کامیونداران
در خرداد ماه سال 1400، برای ترغیب کامیونداران به حمل کالاهای اساسی، سهمیه سوخت تشویقی برای آنها در نظر گرفته شده است. آقای طالبی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری، جزئیات این سهمیه اضافی را توضیح داده و اعلام کرده است که به منظور تشویق رانندگان به حمل کالاهای ضروری، در استان خوزستان، حامل ترهبار از جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان، فرصتی ایجاد شده است که تا 30% بیشتر از پیمایش خودروها، به آنها سهمیه سوخت اعطا شود. این فرصت تا پایان ماه شهریور 1400 به رانندگان در اختیار قرار خواهد گرفت.
این مورد از آقای طالبی آنالیز شده و او معتقد است که برای افزایش انگیزه رانندگان، بهتر است کرایه حمل بار آنها اصلاح و افزایش یابد به جای اختصاص دادن یک کالای یارانهای مانند سوخت گازوئیل.
دلیل کاهش بنزین سوپر در جایگاههای سوخت
در ماه اردیبهشت سال 1400، آقای قلیزاده، رئیس اتحادیه جایگاهداران، اعلام کرد که در سال 1399، فروش در جایگاههای سراسر کشور بین 30 تا 70 درصد کاهش یافته است، با این تفاوت که کاهش فروش برای بنزین سوپر، بسیار قابل مشاهدهتر بوده است.
از زمان شروع سهمیهبندی و گسترش ویروس کرونا، تقاضای مردم برای بنزین سوپر بسیار کاهش یافته است. این باعث کاهش عرضه و تولید بنزین سوپر شده است. حتی جایگاهداران نیز به دلیل عدم فروش سریع بنزین سوپر و تبخیر بالاتر آن نسبت به بنزین معمولی، دچار خسارت شده و مجبور شدهاند جریمه کسری ناشی از تبخیر بالا را هم پرداخت کنند.
نارضایتی رانندگان از کمبود بنزین سوپر
در ماه اسفند سال ۹۹، آقای قلیزاده، رئیس انجمن صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآوردههای نفتی، اظهار داشتند که وضعیت توزیع بنزین معمولی قابلپذیرش است، اما مصرف بنزین سوپر در سال ۹۹ کاهش قابل توجهی داشته است.
طبق گفته آقای قلیزاده، پس از افزایش قیمت بنزین و شروع سهمیه بندی، کاهش مصرف بنزین سوپر طبیعی است. علاوه بر این، شرایط کرونایی نیز به کاهش مصرف بنزین کمک کرده است.
خانم قلیزاده اخیراً از ناپایداری در عرضه بنزین سوپر، به خصوص در یک ماه گذشته، انتقاد کرده و اعلام کرده است که درآمد فروش بنزین معمولی و بنزین سوپر تا حد زیادی متفاوت نیست و حتی بنزین سوپر با تبخیر بیشتر باعث آسیب به جایگاههای سوخت میشود. تأخیر در عرضه این نوع بنزین منجر به مشکلات برای مصرفکنندگان شده است به طوری که در برخی روزها، فروش بنزین سوپر تا 80 درصد کاهش یافته است.
کرونا در پمپبنزینها؛ پول نقد ممنوع!
آقای قلیزاده، رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت، در انتقادی بر پرداخت نقدی هزینه سوخت در جایگاهها، اظهار داشته است که وقتی بانکها از مردم پول نقد دریافت نمیکنند، افراد مجبورند تا در جایگاهها پول نقد خود را صرف نمایند. این امر موجب افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در بین متصدیان جایگاهها شده است. او همچنین تاکید کرده است که دریافت پول نقد در جایگاهها ممنوع است.
سهمیه بنزین بعد از دوگانه سوز شدن خودرو چه میشود؟
در ماه مهر سال 99 ، اجرای نظام دوگانه سوزی به قدری موفقیت آمیز بود که سهمیه بنزین وانت های عمومی کاهش یافت و بجای آن، سهمیه CNG با هزینه کمتری به آنها اختصاص یافت. از این رو، ادعا کردن که پس از تبدیل به دوگانه سوز، سهمیه سوخت وانت ها کمتر می شود، صحیح نیست.
حق سوخت وانتبارها بر اساس میزان مصرف سوخت آنها تعیین میشود. بهعنوان مثال، وانتهای پرمصرف ماهانه 250 لیتر بنزین مصرف میکنند و وانتهای کممصرف ماهانه حدود 150 لیتر بنزین مصرف میکنند. اگر این وانتها در خدمات حملونقل عمومی نیز فعالیت داشته باشند، سهمیه بنزین آنها افزایش مییابد. بهطوریکه وانتهای پرمصرف با خدمات عمومی سهمیه مصرفی 600 لیتر و وانتهای کممصرف با خدمات عمومی نیز سهمیه 400 لیتر را دریافت میکنند.
سهمیه روزانه بنزین چقدر است؟
در ماه شهریور سال 99، مالکان خودروهای شخصی باید آگاه باشند که در هر بار پر کردن سوخت، حداکثر میتوانند تا 60 لیتر سوخت با استفاده از کارت سوخت خود بخرند. اما آیا شما میدانستید که سقف مجاز برای پرکردن سوخت در هر روز، ممکن است بیشتر از این مقدار باشد؟
با توجه به محدودیتهای روزانه، شما حداکثر سه بار میتوانید از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنید، به این معنا که حداکثر ۱۸۰ لیتر بنزین را در هر روز میتوانید پمپ کنید.
اگر شما از 180 لیتر بنزین استفاده کردهاید، همچنان میتوانید از بنزین با امتیاز آزاد استفاده کنید. در واقع، شما میتوانید بدون محدودیت روزانه از بنزین با امتیاز آزاد استفاده کنید، اما حداکثر مقدار مجاز برای یک ماه 250 لیتر است.
حداکثر زمان ذخیره سهمیه بنزین چقدر است؟
تقریباً در اوایل بهار امسال، شیوع ویروس کرونا باعث کاهش مصرف سوخت در کشورمان شد. به همین دلیل، شرکت ملی پخش تصمیم گرفت مدت زمان اعتبار سهمیه خودروها در کارت هوشمند سوخت را از 6 ماه به 9 ماه افزایش دهد. اما این دوره 9 ماهه به پایان خود نزدیک است و تا اول مرداد 99 فقط چند روز باقی مانده است. پس اکنون موضوعی که باید در نظر گرفته شود این است که پس از پایان این مهلت 9 ماهه، چه اتفاقی برای سهمیه سوخت ذخیره شده اتفاق خواهد افتاد؟
اگر در 9 ماه گذشته، از سهمیه سوخت خودرویتان استفاده کردهاید، نیازی به نگرانی نیست! فقط کسانی که تاکنون از سهمیه سوخت خودرو استفاده نکردهاند، باید بدانند که میزان ذخیره سوخت خودروها حداکثر 540 لیتر است، که معادل 60 لیتر در 9 ماه میشود. بنابراین از اول مردادماه 99، سهمیه جدیدی برای آنها تعلق نمیگیرد.
همچنین افرادی که در 9 ماه گذشته، کمتر از 60 لیتر از سوخت مجاز خودرو خود استفاده کردهاند باید از افزایش سهمیه خودرو برای ماههای آینده مراقبت کنند و از احتمال از دست دادن بخشی از سهمیه خودرو خبردار باشند.
در ۹ ماه گذشته تنها ۴۰ لیتر از بنزین سهمیهای خود را مصرف کردهاید. این به این معناست که در کارت سوخت شما هنوز ۵۰۰ لیتر بنزین باقی مانده است. با توجه به فاصله کوتاهی که تا سقف سهمیه بین مقدار فعلی مصرف شده و سقف باقی مانده وجود دارد، سهمیه بنزین خودروی شما در ماه جدید تا ۶۰ لیتر نخواهد بود و تنها ۴۰ لیتر بر روی کارت شما واریز میشود.
سهمیه بنزین خودروهای صفر
میزان سهمیه خودروهای جدید (صفر کیلومتر) از زمان صدور کارت سوخت آنها، محاسبه میشود.
دلیل کاهش سهمیه بنزین چیست؟
هنگام سوختگیری، کارت سوخت را از داخل کارتخوان بیرون نکشید. در غیر این صورت، ممکن است چند لیتر از سهمیه واقعیتان کسر شود. بنابراین، برای جلوگیری از این مشکل، از این قاعده پیروی کنید: هنگامی که سوخت میگیرید، کارت را به طور کامل در کارتخوان نگه دارید تا فرایند به درستی انجام شود.
- پس از پایان سوختگیری، حتما چک کنید که نازل را به درستی در جایگاهش قرار داده باشید.
- پس از پایان سوختگیری، تا زمانی که پیام «کارت را بردارید» را مشاهده نکردهاید، نباید کارت سوخت را از کارتخوان بردارید. در غیر اینصورت، چند لیتر از سهمیه سوختتان کم میشود.
- اگر این اشتباه را انجام دادید و کارت را زودتر دیدن پیام مذکور، برداشتید، باید دوباره کارت را در همان کارتخوان قرار دهید. پس از انجام این کار، آن چند لیتری که از سهیمه بنزینتان کسر شده بود، مجددا به کارتتان واریز میشود.
اگر کارت سوختتان را قبل از زمان مقرر استفاده کنید، تنها زمانی که سهمیه بنزین کاهش پیدا میکند. بنابراین بهتر است کارت سوخت را در زمان مناسب استفاده کنید تا مشکلی پیش نیاید.
سهمیه بندی بنزین چگونه است؟
بنزین سهمیهای فقط با استفاده از کارت سوخت شخصی قابل استفاده است.
استفاده از بنزین سوپر فقط با استفاده از کارت آزاد (کارت جایگاهداران) امکانپذیر است و امکان استفاده از کارت سوخت شخصی برای خرید بنزین سوپر وجود ندارد.
< p dir="rtl" >سهمیه استفاده از خودروهای شخصی تا 9 ماه (با تصویب در فروردین 99) قابل ذخیره است. به عبارت دیگر، اگر در طول 9 ماه از کارت سوخت خود استفاده نکردهاید، میتوانید تا حداکثر 540 لیتر (تعداد 9 ضربدر 60 لیتر) سوخت را برای خود در نظر بگیرید.
افراد بدون کارت سوخت (کسانی که یا ثبت نام نکردهاند یا باز هم کارت آنها به دست نرسیده است) نباید نگران سهمیه خودرویشان باشند. برای آنها نیز سهمیه ماهیانه محفوظ و در نظر گرفته شده است.
اگر شما مالک چند خودرو هستید، میتوانید برای هر یک از این خودروها سهمیه سوخت دریافت کنید.
وسایل نقلیهای که بارها از این نوع سوخت استفاده میکنند، از طرح سهمیه بندی مستثنی هستند. این بدان معناست که وسایل نقلیه فرسوده، مانند خودروهای بالای 25 سال و موتورسیکلتهای بیش از 10 سال، به سهمیهای نخواهند دست یافت.
سهمیه بنزین انواع خودروها
سهمیه سوخت برای انواع خودرو شخصی، طبق جدول زیر تعیین شده است:
نوع کاربری | نوع سوخت | سهمیه ماهانه |
---|---|---|
سواری شخصی | بنزینی | 60 لیتر |
سواری شخصی | دوگانه سوز | 30 لیتر |
اطلاعات جدول فوق بر اساس آخرین اطلاعیههای ارائه شده توسط شرکت ملی پخش است.
سهمیه بنزین وانت بار
برای مطالعه آخرین اخبار مربوط به سهمیه بنزین وانت، جزئیات سهمیه سوخت برای خودروهای نیسان، روشهای بررسی سهمیه بنزین وانت و زمان واریز سهمیه بنزین وانت، مقاله را مطالعه کنید.
سهمیه بنزین تاکسی
به منظور اطلاع از میزان سهمیه بنزین تاکسی، اینترنتی و آژانس، همچنین سهمیه بنزین تاکسی دوگانه سوز و زمان واریز سهمیه سوخت تاکسی و روش استعلام سهمیه اعتباری تاکسی در سامانه سماس، مقاله ما را بخوانید.
سهمیه بنزین آمبولانس
تخصیص سهمیه سوخت برای آمبولانسهای دولتی و خصوصی بر اساس جدول زیر انجام میشود:
نوع کاربری | سهمیه یارانه ای | سهمیه آزاد |
---|---|---|
امبولانس دولتی | ندارند! | 650 لیتر |
امبولانس غیردولتی | 500 لیتر | 650 لیتر |
امبولانس آرامستان | 500 لیتر | 650 لیتر |
اطلاعات جدول بالا بر اساس آخرین اعلامیههای شرکت ملی پخش است.
سهمیه بنزین موتورسیکلت
هر ماه، به انواع موتورسیکلت، 25 لیتر بنزین تخصیص داده میشود.
سهمیه سوخت خودروهای سنگین
با تبریکی از سوی سازمان راهداری، از ابتدای ماه تیر 99 سقف برداشت روزانه سوخت برای خودروهای نفت گازسوز که در حمل و نقل جادهای فعالیت میکنند، براساس نوع کاربری آنها و طبق جدول زیر افزایش یافته است:
کاربری | سقف برداشت سابق (قبل از تیر99) | سقف برداشت جدید (بعد از تیر 99) |
---|---|---|
3.5 تا 6 تن | 90 لیتر | 110 لیتر |
6 تا 10 تن | 120 لیتر | 180 لیتر |
10 تا 20 تن | 200 لیتر | 240 لیتر |
20 تا 30 تن | 250 لیتر | 300 لیتر |
30 تا 40 تن | 350 لیتر | 420 لیتر |
40 تا 50 تن | 350 لیتر | 420 لیتر |
بالای 50 تن | 350 لیتر | 420 لیتر |
بالای 40 نفر | 400 لیتر | 480 لیتر |
اطلاعات جدول فوق بر اساس آخرین اطلاعیههای ارائه شده توسط شرکت ملی پخش است.
سهمیه سوخت خودروهای پلاک معلولان
میزان سهمیه سوخت برای خودروهای با پلاک معلولان، 40 لیتر بیشتر از سهمیه سوخت برای خودروهای شخصی است و بر اساس جدول زیر محاسبه میشود:
نوع خودرو | سهمیه ماهیانه |
---|---|
بنزینی | 100 لیتر |
دوگانه سوز | 70 لیتر |
اطلاعات جدول بالا بر اساس آخرین اطلاعیههای ارائه شده توسط شرکت ملی پخش است.
شرکت ملی پخش در آذرماه سال 99 اعلام کرد که قصد دارد سهمیه سوخت مخصوص پلاکهای معلولان را با سایر پلاکها یکسان کند و از تغییر کارت سوخت در زمان جلوگیری کند. این برنامه به این معنا است که پلاکهای معلولان نیز میتوانند مانند خودروهای دیگر، هر ماه 60 لیتر بنزین یا 30 لیتر گازوئیل بخرند. اما تعداد 40 لیتر سوخت دیگر نیز حذف نشده است؛ به عنوان اعتبار، این مقدار به مالک خودرو یا نماینده شرکت، اختصاص مییابد.
شرکت ملی پخش اعلام کرده است که این روش با موفقیت برای خودروهای جانبازان اجرا شده است و اکنون قرار است برای خودروهای با پلاک معلولان نیز اعمال شود.
زمان ذخیره سهمیه بنزین
از ابتدای ماه اردیبهشت سال ۹۹، میتوانید حداکثر سهمیهی بنزین خود را برای ۹ ماه در کارت سوخت وسیلهی نقلیهتان ذخیره کنید. به این ترتیب، نمیتوانید بیش از ۵۴۰ لیتر بنزین (خوابهای ۹ ماه در یک سال به میزان ۶۰ لیتر) در کارت سوخت خودرو ذخیره کنید.
اخبار بنزین در ایران
در صفحه های زیر میتوانید اطلاعات مهمی در مورد سهمیه بنزین اعم از زمان واریز سهمیه ماهانه، قیمت جدید بنزین، مصرف سوخت در ایران و آمار مصرف سالانه بنزین را مطالعه کنید:
اخبار سهمیه سوخت خودرو
در مقالات منتخب زیر، شما میتوانید اطلاعات مهمی دربارهی سهمیه بندی سوخت را مطالعه کنید، این مقالات شامل اخبار جدید در مورد سهمیه سوخت تاکسیهای بنزینی و تاکسیهای دوگانه سوز، همچنین سهمیه سوخت برای وانتها و سهمیه بنزین برای تاکسیهای آنلاین میشوند.
اخبار کارت هوشمند سوخت
جهت آشنایی با روشهای ثبت نام کارت سوخت المثنی، مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کارت سوخت خودرو، فرایند پیگیری کارت سوخت ماشین، مراحل پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت، امکان استعلام کارت سوخت از جانب شرکت پست، و نیز راهنمای دریافت و تغییر رمز کارت سوخت و فرآیند بازیابی رمز در صورت فراموشی، به مطالب مربوطه در زیر مراجعه فرمایید.
اخبار جدید تاکسیرانی
مقالهای که شامل آخرین اخبار مربوط به تاکسیرانان، وضعیت تاکسیهای فرسوده، مبلغ وام برای نوسازی تاکسی و شرایط جدید برای تعویض تاکسیهای قدیمی است را میتوانید مطالعه کنید.