
قیمت شاهین اتومات در بهار 1403
در فروردین 1403، شرکت خودروسازی سایپا قیمت خودروی شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT را افزایش داده است. این افزایش قیمت از تاریخ 16 فروردین 1403 اعمال شده است.
تیپ محصول | شاهین CVT |
---|---|
قیمت قدیم | 641,718,000 |
قیمت جدید | 649,078,000 |
اصلاح شده:
*تمام قیمتها به تومان محاسبه شدهاند.
قیمت شاهین اتومات در پاییز 1402
در تاریخ 21 شهریور ماه سال 1402، شورای رقابت، قیمت خام شاهین اتومات را حدود 545 میلیون و 992 هزار تومان تعیین کرد. اما در تاریخ 5 مهر ماه، شرکت سایپا اعلام کرد که قیمت نهایی این خودرو برابر با 641 میلیون و 718 هزار تومان خواهد بود.
در تاریخ 11 مهرماه، قیمت خودروی شاهین CVT برای دومینبار تغییر کرد. این تغییر به علت اعمال مصوبه شورای رقابت توسط سایپا برای دعوتنامههای تیرماه 1402 اتفاق افتاد. قیمت شاهین اتوماتیک ابتدا از 641 میلیون تومان به 613 میلیون و 602 هزار تومان کاهش یافت، اما با صدور دعوتنامههای جدید آذرماه 1402، مشخص شد که قیمت واقعی شاهین اتوماتیک، 641.718 میلیون تومان است.
کاتالوگ جدید شاهین اتومات
در ماه شهریور سال 1402، نسخه اتوماتیک شاهین تحت عنوان شاهین CVT معرفی شد. این نسخه از شاهین با گیربکس CVT به جای گیربکس AT تجهیز شده است. به تازگی، سایپا اعلام کرده است که پس از عرضه شاهین CVT، نسخه پلاس با گیربکس AT نیز تولید خواهد شد، طبق برنامهریزی که شرکت انجام داده است.

چند روز پیش، همزمان با اضافه شدن قابلیتهای ایمنی جدید به خودروی شاهین دستی و به زودی روی خودروی شاهین اتومات نیز اعمال خواهند شد، شرکت خودروسازی سایپا کاتالوگ جدید شاهین CVT را منتشر کرد.
در کاتالوگ اشارهشده است که هر دو نوع شاهین با سه ویژگی کنترل پایداری (ESC)، کنترل کشش (TCS) و کمک حرکت در صعود (HSA) تجهیز شدهاند. این ویژگیها قبلاً فقط برای شاهین اتوماتیک منتشر شده بودند، اما اکنون با رعایت استانداردهای ایمنی جدید، هر دو نوع شاهین این ویژگیها را دارند.
تفاوت شاهین CVT با شاهین MT
در اردیبهشت 1402، شرکت خودروسازی سایپا اطلاعات فنی مربوط به مدل جدید شاهین اتوماتیک CVT را منتشر کرد. این نسخه جدید شاهین که در سال 1402 عرضه خواهد شد، با گیربکس CVT جدیدی از فناوری مدرن بهره میبرد و قابلیت تعویض 7 دنده به صورت تیپترونیک را نیز داراست.

در بخش فنی، شاهین CVT نسبت به مدل دندهای G تغییرات چندانی ندارد، تنها وزن آن حدود 50 کیلوگرم افزایش یافته است. مصرف سوخت ترکیبی شاهین CVT نیز از 7.5 لیتر در شاهین دندهای به حدود 7.2 لیتر کاهش یافته است. علاوه بر تمامی امکانات موجود در شاهین G، سایپا به شاهین CVT چندین گزینه جدید نیز اضافه کرده است، از جمله:
- آنتن کوسهای
- تزیینات کرومی بدنه و کابین
- کفپوش سه بعدی
- مانیتور 10 اینچی جدید (که جایگزین مانیتور 7 اینچی شده)
- کروز کنترل
- محدودکننده سرعت (اسپید لیمیتر)
- سیستم کنترل کشش یا TCS
- سیستم کنترل پایداری یا ESC
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا HSA
به علاوه، شاهین اتوماتیک با یک گیربکس CVT و 7 سرعته تیپترونیک فنی مجهز شده است. وزن خودرو نیز حدود 50 کیلوگرم افزایش یافته و به 1320 کیلوگرم رسیده است. مصرف سوخت شاهین CVT حدودا 7.52 لیتر در هر صد کیلومتر است که تقریبا 0.3 لیتر بیشتر از شاهین MT میباشد.
تغییر پیشرانه شاهین CVT در سال 1402
در مهر ماه سال 1401، معاون فنی و مهندسی گروه سایپا اظهار کرد که موتور شاهین تمام ویژگیهای مورد نیاز خودرو را فراهم میکند و هیچ نارضایتی از عملکرد آن وجود ندارد. بر اساس آمارها، حدود 40 درصد از مشتریان علاقهمند به خرید خودروی اتوماتیک هستند. به این توجه که سابقه تولید و عرضه خودروهای اتوماتیک ساینا و کوییک توسط سایپا منجر به رضایت مناسب مشتریان شده است، تصمیم گرفته شده است که طراحی و تولید خودروی شاهین اتوماتیک را آغاز کنند. از لحاظ امکانات، آسایش داخلی و آپشنهای مختلف، خودروهای اتوماتیک تنوع بیشتری نسبت به خودروهای دستی دارند و با وجود تحریمها، بخشی از گزینههای لوکس در خودروهای اتوماتیک محدود شده است؛ اما خوشبختانه در خودروی شاهین اتوماتیک تمایز ظاهری قابل مشاهده است.
وی در مورد خودروی شاهین اتوماتیک CVT اظهاراتی داشت. او تصریح کرد که این خودرو با ویژگیهایی از قبیل دستگیرهها، پنجرههای جلو و گارنیش پشتی کرومپوشیده شده است، همچنین داشبورد داخلی دو رنگ طراحی شده است و از گیربکس CVT استفاده میکند. شرکت پانچ بلژیک تولیدکننده این گیربکس است که با تجربهای توجهبرانگیز در صنعت اتومبیلسازی به سر میبرد. آزمونهای صحتگذاری بر روی این محصول انجام شده و منتظریم تا همهی آزمونها و فرآیندهای شمارهگذاری تا پایان سال به پایان برسد و طبق برنامه تعیینشده، عرضه این خودرو از اردیبهشت ماه سال آینده آغاز شود.

در شرکت سایپا، موتور EC5 از سیتروئن به خط تولید اضافه شد و در حال راهاندازی بود. با آغاز تحریمها و خروج شرکت سیتروئن از ایران، سایپا برنامهی احیای این موتور را آماده کرد و آماده تولید آن در خط تولید شرکت مگاموتور شد. این موتور بر روی انواع خودروهای گروه پژوسیتروئن و همچنین خودروهای داخلی مثل پژو 2008، سیتروئن C3 و تارا استفاده میشود. با نام موتور ME16، این موتور دارای 16 سوپاپ بوده و در خودروهای شاهین دستی و اتوماتیک CVT، و همچنین در پروژه P90 قرار دارد.
آپشنهایی جدید برای شاهین اتومات
با انتشار تصاویر جدید یک دستگاه شاهین اتوماتیک در فروردین 1401، آپشنهای جدیدی با پلاک ملی دریافت کرده است.
تغییرات ظاهری شامل اضافه شدن جزئیات و تزئینات کرومی به جلوپنجره و دستگیره درهاست. همچنین، نشان توربو روی گلگیرها قابل مشاهده است. رینگها دارای طراحی جدیدی هستند و از جنس تراشخورده آلومینیومی ساخته شده اند. همچنین، شیشههای عقب خودرو به صورت استاندارد دودی شدهاند.
برای افزایش امکانات نسخه شاهین، به جز دوربین دنده عقب، دوربینی در جلوی پنجره و دو دوربین زیر آینههای جانبی نیز نصب شده است، تا این نسخه شاهین به آپشن دوربین ۳۶۰ درجه مجهز شود. همچنین دوربین ثبت وقایع پشت آینه داخل کابین و روی شیشه جلوی شاهین نیز موجود است.
در داخل کابین این خودرو، از تریم کرم و مشکی به همراه تزئینات طرح چوب استفاده شده است. صندلیها با دوخت جدید و جذاب طراحی شده و یک نمایشگر لمسی 10 اینچی نیز در دسترس قرار دارد که دکمه تنظیمات آن به پایین صفحه منتقل شده است. همچنین، نمایشگرهای ردیف عقب نیز به این خودرو اضافه شدهاند. از جمله امکانات استاندارد که احتمالاً برای این خودرو اتوماتیک ارائه میشود، میتوان به کروز کنترل، رینگهای آلومینیومی 16 اینچی، کیسههوای جانبی و دیگر امکانات مشابه اشاره کرد.
بررسی انواع شاهین در بازار
برای آشنایی با مشخصات فنی خودرو و تیپهای جدید شاهین سایپا و اطلاع از تفاوت انواع خودروهای شاهین در بازار، پیشنهاد میشود مقالات زیر را مطالعه نمایید:
اگر شما هم یکی از مالکان خودروهای شاهین هستید، ممکن است مطالب زیر برای شما مفید باشد: