اخبار گرانی تایر و علت گرانی لاستیک خودرو در 1403

مقالات خودرویی

افزایش قیمت مواد اولیه تایر

در فروردین 1403، مصطفی، سخنگوی انجمن صنعت تایر، درباره قیمت‌گذاری تایر اظهار کرد که همچنان با مشکلاتی روبرو هستند. او بیان کرد که در حال حاضر قیمت تایر به صورت دستوری تعیین می‌شود و این امر برای صنعت تایر مشکل‌ساز است. او از تلاش‌هایشان برای متقاعد کردن مسئولان به اینکه از قیمت‌گذاری دستوری دست بکشند و این امر را به دست صنعت تجاری تایر بسپارند، خبر داد. از آنجایی که تورم نیز مشکلی جدی در این زمینه است، مصطفی بر این باور است که این تصمیم می‌تواند برای صنعت تایر موثر باشد.

با توجه به تورم مواد اولیه و نهاده‌های تولید، قیمت‌ها به طور مداوم افزایش می‌یابد و استفاده از قیمت‌گذاری دستوری باعث افزایش پلکانی قیمت محصولات می‌شود. هر بار که مواد اولیه را خریداری می‌کنیم، قیمت آن‌ها نسبت به خرید قبلی تغییر می‌کند. به همین دلیل، حفظ قیمت فروش به صورت ثابت در این شرایط غیرممکن است.

برای تغییر قیمت نیاز به دوندگی و نوین نگاری با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است. از طرف دیگر، مستندات ما مربوط به چند ماه قبل است و ناکامی در به روزرسانی آنها ممکن است باعث تأخر در تعیین قیمت فروش نسبت به قیمت تولید شود. این موضوع باعث کاهش جذابیت صنعت برای جلب سرمایه‌گذاران می‌شود و امکان تضمین سود عادلانه به سهامداران را نیز کاهش می‌دهد.

فراوانی لاستیک سواری در بازار

در دی ماه ۱۴۰۲، جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، تاکید کرد که کاهش عرضه تایر مربوط به سیاست‌های مربوط به توزیع این کالا و نه تولید آن است که باعث اختلال در بازار شده است.

کلیدشده‌ها: - تقاضا - عرضه - انتخاب - برند - قیمت - خرید و فروش - راکد‌بودن - نمایندگی‌ها - تولیدکنندگان

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان سهم سود در فرآیند توزیع لاستیک برای عمده‌فروش‌ها را 3 درصد و برای خرده‌فروش‌ها 12 درصد تعیین کرده است. اما عمده‌فروشان این سهم 3 درصدی را نپذیرفته و به خرده‌فروشی روی آورده‌اند. به دلیل این اقدام، تعداد واحدهای خرده‌فروشی تایر کاهش یافته و این موجب کندی در جریان توزیع لاستیک در کشور شده است.

گرانی لاستیک غیرقانونی است

اخیرا در خبرها اعلام شده است که قیمت تایرها افزایش یافته است، اما سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده این اظهارات را رد کرده و اعلام کرده است که قیمت‌گذاری تایرها باید مطابق با محاسبات کارشناسی و پس از تصویب کارگروه یا ستاد تنظیم بازار صورت گیرد.

تاکنون، مصوبه‌ای از سوی ستاد تنظیم بازار درخصوص تغییرات قیمت تایر ابلاغ نشده است. از دیدگاه سازمان حمایت، افزایش هر گونه قیمت توسط واحدهای تولیدی غیرقانونی محسوب می‌شود.

وزیر صنعت قبلا اعلام کرده بود که قیمت‌گذاری دستوری برای لاستیک‌ها از اول دی‌ماه لغو خواهد شد. اما سازمان حمایت اعلام کرد که اگر بازار تایر به تعادل برسد، آزادسازی قیمت‌ها اجرا خواهد شد. تاکنون ظاهراً شرایط لازم برای اعمال این تصمیم ایجاد نشده است.

جمال میرزایی، رئیس انجمن صنعت تایر، در نامه‌ای به تاریخ 3 دی، به شرکت‌های تولیدکننده لاستیک اعلام کرد که با توجه به تلاش‌های مؤثر و همکاری اعضای انجمن در جهت کاهش تورم و قیمت‌ها در بازار، از این شرکت‌ها تقدیر و تشکر می‌کند. او از آخرین اقدامات این شرکت‌ها برای تعدیل قیمت‌های فروش با هدف آزادسازی قیمت تایر سواری و تطابق با مصوبه‌های تنظیم بازار دفاع کرد و خواهش کرد که فروش با قیمت‌های جدید به تعویق بیفتد تا پس از مذاکرات با مسئولین و با رعایت ضوابط کشوری، تصمیم‌های لازم گرفته شود.

طرح ویژه نظارت و بازرسی از بازار تایر

در دسامبر 2023، اتاق‌های اصناف ایران اعلام کردند که طرح ویژه "نظارت و بازرسی از بازار تایر خودرو" در سراسر کشور اجرا شده است.

براساس اطلاعیه اخیر، اتاق‌های بازرسی اصناف در سراسر کشور طی یک ماه طرح ویژه‌ای را اجرا خواهند کرد که اولویت آن نظارت بر بازار تایر‌های خودرو است. به گفته معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، این اقدام به منظور حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها صورت می‌گیرد و بازرسان اصناف قصد دارند با استفاده از تمام ظرفیت‌های خود به متخلفان در بازار تایر‌ها سرپیچی قانونی نمایند.

بررسی این موضوع با استفاده از اطلاعات و آمار سامانه‌هایی مانند سامانه جامع تجارت و سامانه انبارها و مراکز نگهداری کالا، به منظور ارزیابی دقیق وضعیت بازار تایر خودرو در واحدهای انبارش انجام خواهد شد.

اقداماتی برای بهبود وضعیت بازار لاستیک در دستور کار قرار گرفته است، از جمله این اقدامات می‌توان به صدور اطلاعیه‌ای توسط سامانه جامع تجارت اشاره کرد که خرده‌فروشان تایر سواری را به دستورالعمل‌های فروش خرده‌فروشی لاستیک‌ها توجه دارد. این اطلاعیه تاکید می‌کند که خرده‌فروشان باید در زمان فروش تایر به مصرف‌کننده، شماره شاسی و شماره موتور خودرو را از خریدار دریافت و در سند خرده فروشی ثبت کنند. همچنین برای کنترل میزان سهمیه خریدار، خرده‌فروشان باید گزینه "ارسال کد تایید سهمیه" را انتخاب کرده و کد پیامک شده برای مشتری را در سند ثبت کنند.

در نیمه آذرماه، اعلام شد که به دلیل ظرفیت محدود پست برای ارسال لاستیک های خریداری شده از طریق اینترنت، فروش آن‌ها به مدت چند روز متوقف خواهد شد. با این حال، رئیس جدید انجمن صنعتی تایر، پس از تنظیم مجدد خریدهای قبلی، قول داد که سایت مجدداً فعال شود. هرچند، پس از چند روز، دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی وزارت صمت، تأکید کرد که اصلاحاتی باید در فرایند خرید اینترنتی صورت گیرد تا صف‌های طولانی در خرید لاستیک‌ها رفع شود و این افزایش مزاحمت‌های ناشی از فشارها را کاهش دهد.

کنترل گرانی لاستیک و کاهش نرخ‌ها ادامه دارد

در آذر ماه سال 1402، رضا عباس آبادی، یک دانشجوی صنعت لاستیک و روغن در تهران، اعلام کرد که کارخانه‌ها به تولید تایرهای پرمصرف متمرکز شده‌اند. او پیش‌بینی کرد که با افزایش تولید این تایرها، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت و برندگان تایرها نیز به سوی تایرهای با سایز 13 اقبال زیادی دارند. این افزایش تولید تایرهای مورد نیاز مردم باعث کاهش نوسانات بازار و توزیع بهتر تایرها با قیمت‌های معقول شده و این امر تاثیر مثبتی بر کاهش قیمت‌ها دارد. به نظر می‌رسد که در زمینه تایرهای با سایز 13، قیمت‌ها به نرخ قیمت‌های مصوب نزدیک شده‌اند.

تقریبا همه قیمت‌های رینگ‌های سایز ۱۴ تقریبا بازار راه رفته‌اند و تنها رینگ‌های سایز ۱۳ از افزایش قیمت جدید انباشته است؛ با این وجود، میزان تقاضا برای این سایز رینگ نیز افزایش یافته و عرضه مناسب ایجاد شده است. عموم لاستیک‌ها برای خودروهای مختلف همچنان در دسترس هستند و ارزش آن‌ها به قیمت مصوب نزدیک است. فردا به راحتی می‌توان تایر را از فروشگاه‌های صنفی تحویل گرفت و آزمایش‌های لازم نیز انجام می‌شود. اعضایی که ثبت‌نام کرده‌اند به دقت باید روش توزیع تایر را رعایت کنند تا انتقال به مسیر صحیح صورت گیرد. این روش توزیع بهینه و مطمئن، جلوی ایجاد بازارچه‌های غیررسمی را می‌گیرد و از کنترل قیمت‌های نامتعارف جلوگیری می‌کند.

آقای عباس‌آبادی دانشور اظهار کرد که واحدهایی وجود دارند که جواز کامل پنچرگیری و فروش لاستیک را دارند، و حتی بمکان تعویض روغن را نیز ارائه می‌دهند. او بیان کرد که در حال حاضر با مشکل پرمصرفی تایر رو به رو هستیم و فروش آن نیز فصلی است، به ویژه در تابستان و در فصل عید، زیرا مسافرت‌ها در این زمان‌ها فزونی می‌گیرند و همچنین در فصل کشاورزی، تقاضای لاستیک‌های خاص کشاورزی افزایش می‌یابد. او تاکید کرد که اتحادیه همواره ناظر و دستیار اعضا بوده و شرایط اقتصادی و بازار اغلب این مسائل را به تلاطم می‌اندازد. وی بیان کرد که اگر این روال ادامه یابد، کارخانه‌ها قادر خواهند بود تولیدات خود را به موقع به نماینده‌ها تحویل دهند و اعضای اتحادیه نیز لاستیک‌ها را با قیمت مصوب توزیع خواهند کرد.

کنترل گرانی لاستیک توسط وزارت صمت

در جلسه مشترک بین علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، و رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، همراه با تولیدکنندگان لاستیک، اعلام شد که اقدامات نظارتی بر بازار تایر خودروهای سواری با موفقیت انجام شده است و باعث کاهش قیمت‌ها در این بخش شده است. این اقدامات کمک بزرگی به کنترل و کاهش قیمت‌ها در بازار تایر خودروهای سواری داشته‌اند، که پیشرفت‌های مهمی را برای صنعت خودرو وارد کرده‌اند.

وزارت صمت مسئول برنامه‌هایی است که به منظور کنترل قیمت‌ها در بازار، تولید و واردات به صورت موقت افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، اخیراً با افزایش تولید خودرو در ایران، مشکلاتی برای تأمین لاستیک به وجود آمد که برخی از آنها حل شده است. در حال حاضر، بیشتر تایرهای مورد نیاز کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تهیه می‌شوند. هرچند، برخی از مسائل مرتبط با قیمت‌گذاری هنوز وجود دارد، اما اکثریت مشکلات رفع شده اند، بنابراین نیاز است تا مسائل مانند نارضایتی از قیمت وجودی، بخصوص برای برخی از اندازه‌های لاستیک، برطرف شوند. همچنین مشکلات مرتبط با تأمین برخی از مواد نیز حل شده است و نیاز به نظارت بر روی سیستم توزیع وجود دارد. البته، در شرایط عادی، خریداران قبل از خرید و فروش، مدارک شخصی نظیر کدملی و شماره پلاک به دست نمی‌آورند. اما به دلیل جلوگیری از فرصت‌طلبی و سودجویی، در حال حاضر از خریداران در هنگام خرید مدارک مورد نیاز جمع‌آوری می‌شود و در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌شوند، این اقدام باعث افزایش شفافیت در فرایند خرید و فروش می‌شود.

بعضی از افراد اینترنتی به عنوان فروشندگان لاستیک، قیمت‌ها را بالا برده‌اند؛ ولیکن پلیس و نظارت‌های مربوطه اسکناس‌های معاملات را کنترل می‌کنند. فروشندگان باید به سامانه‌های رسمی معرفی شوند و اطلاعات کدملی و پلاک خودرو آنها در آن ثبت شود. این اقدام جلوی فریب و تقلب در معاملات را می‌گیرد. در صورت لزوم، فروشندگانی که به سامانه وصل نشده باشند، ممکن است مدارک مورد نیاز را نگه داشته و در صورت درخواست، آنها را ارائه کنند.

«آقای شاه‌کیرزایی به مردم پیشنهاد کرد که برای آگاهی از قیمت‌های مصوب برای لاستیک، به سامانه 124 مراجعه کنند و قیمت‌های مصوب انواع لاستیک را مشاهده کنند.»

مقابله با گرانی لاستیک با افزایش عرضه اینترنتی

در ماه مهر سال 1402، حسین فرهیدزاده، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت، همراه با یک گروه از مدیران و معاونین این سازمان، به بازدید از بخش‌های مختلف پالایشگاه نفت پارس و خط تولید یکی از تولیدکنندگان لاستیک پرداختند.

در حال بازدید از یک کارخانه تولید لاستیک کشور، وی تاکید کرد که مخالف قیمت‌گذاری دستوری است و اصرار دارد که قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود. وی با اهمیت دانست که در حوزه تایر و لاستیک، تولید و مصرف به‌طور همزمان در نظر گرفته شود. وی باور دارد که رشد تولید تنها راه مهار تورم است و لازم است تمامی حقوق مصرف کنندگان رعایت شود.

با افزودن تولید و عرضه مناسب تایرها به توزیع کنندگان، امیدواریم که موانع فروش اینترنتی برای این محصول رفع شده و بازار به ثبات و آرامش برسد.

لاستیک گران شد اما سامانه خالی است!

در تاریخ مهر ماه سال 1402، سید جلال موسوی، نایب رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور، درباره افزایش قیمت لاستیک به میزان 20 درصد و تأثیر آن بر توان خرید رانندگان توضیحاتی ارائه کرد. وی به وضوح اشاره کرد که افزایش قیمت لاستیک ممکن است توان خرید رانندگان را کاهش دهد، اما اگر این افزایش قیمت باعث بهبود وضعیت لاستیک و افزایش کیفیت آن شود، رانندگان بهره‌مند خواهند شد و این باعث رضایت آن‌ها خواهد بود.

بر اساس اظهارات وی، افزایش 20 درصدی قیمت لاستیک مورد بحث قرار گرفته است. زمانی که رانندگان خرید لاستیک را در سامانه ثبت و حواله دریافت می‌کنند و به بازار می‌روند، اطلاعی دریافت می‌کنند که لاستیک مورد نظر در سامانه موجود نیست. با این حال، در عمل افراد معین این لاستیک‌ها را در بازار به قیمت آزاد به فروش می‌رسانند. به همین ترتیب، راننده مجبور می‌شود که لاستیک را با قیمت آزاد از بازار تهیه کند که این قیمت 20 درصد بیشتر از قیمت موجود در سامانه است. این افراد دارای 20 تا 50 برگه سبز هستند و می‌توانند لاستیک‌ها را از سامانه خارج کرده و در بازار آزاد به فروش برسانند. نتیجه این عمل، عدم تحویل لاستیک با حواله به راننده است، و اختلاف قیمت لاستیک در سامانه و بازار آزاد، برای لاستیک‌های ایرانی حدود 5 میلیون تومان و برای لاستیک‌های چینی حدود 7 میلیون تومان است.

گران شدن 20 درصدی تایر رادیال

در تاریخ مهرماه سال 1402، انجمن صنعت تایر ایران نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های عضو خود ارسال کرد و اعلام کرد که قیمت تایرها افزایش خواهد یافت. در این نامه آمده است که بر اساس تصمیمات گرفته شده در جلسه روز شنبه، ۲۲ مهرماه با حضور وزیر صمت و مسئولان دیگر وزارتخانه و نهادهای مرتبط، تصمیم گرفته شد که قیمت گروه تایرهای رادیال با یک افزایش 20 درصد از تاریخ مذکور اعمال شود.

در جلسه‌ای که روز گذشته برگزار شد، جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران، اعلام کرد که ستاد تنظیم بازار با موافقت به افزایش 20 درصدی نرخ تایرها رضایت داده است. این تصمیم گرفته شده است به منظور نزدیک کردن اختلاف بین منافع تولید و توزیع و برقراری تعادل. امیدواریم با این افزایش قیمت، بهبودی در بازار و جلوگیری از انبار شدن تایرها حاصل شود. مجوز افزایش قیمت از تاریخ 22 مهر ماه اعمال شده است. سازمان حمایت نیز به‌عنوان دبیر جلسات ستاد تنظیم بازار در این تصمیم حضور دارد و تصمیمات به صورت جمعی گرفته می‌شود. امیدواریم با این تصمیم، مشکلات بازار حل شده و بازار برای مصرف‌کنندگان واقعی دسترسی به تایرها راحت‌تر شود.

تایرها برای استفاده واقعی کمبود ندارند، اما در بازار به دلیل تقاضای بالا، به خصوص توسط دلالان، کمبود حس می‌شود.

تاکید شده است که حفظ قیمت‌های تایرها در طولانی مدت، به رغم افزایش قیمت‌های تولید، چالش‌های ناشی از افزایش تولید را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. از این رو، تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت محصولات صنعت تایر شده‌اند تا بتوانند صنعت خود را حفظ کنند و جلوی کاهش تولید را بگیرند. هدف اعلام این افزایش قیمت‌ها از سوی آنان، به‌روزرسانی قیمت‌ها به منظور پیشگیری از کاهش تولید است.

مجوز گرانی لاستیک رادیال صادر شد

به اطلاع می رساند که قیمت لاستیک رادیال، از تاریخ 1402/07/22، با افزایش 20 درصد، بر اساس تصمیم اتخاذ شده توسط اعضای انجمن صنعت تایر و با تایید وزیر صمت و سازمان حمایت، اعلام شده است.

بله، حتما. لطفاً پاراگراف را بفرستید تا آن را بهبود ببخشم.

گرانی لاستیک اجتناب ناپذیر است

در اردیبهشت 1402، مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، اعلام کرد که افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد و سایر هزینه‌های تولید برای صنعت تایرسازی باعث بالا رفتن هزینه‌های تولید شده است. او تاکید کرد که افزایش قیمت تایرها جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و حفظ این صنعت است.

هنگامی که تولیدکنندگان تایر در سال ۱۴۰۰ هیچ افزایش قیمتی اعمال نکرده بودند، پارسال در ماه خرداد ۳۰ درصد افزایش قیمت توسط سازمان حمایت تعیین شد. با این حال، افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و دیگر عوامل تأثیرگذار بوده است. در انتهای سال گذشته، با هماهنگی با ستاد تنظیم بازار، افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایرهای رادیال سواری مشروط به ارائه بخشی از محصولات در پلتفرم‌ها و سکوهای اینترنتی و غیره اعمال شد. از آن زمان، برنامه‌ای برای افزایش قیمت در سال جدید تعیین شد اما هنوز اجرا نشده است. تا آنجا که یاد می‌کنم، کارخانجات تایرسازی سال گذشته با سود قابل توجهی مواجه شدند، به‌طوری‌که سرمایه‌گذاری جدید در این شرایط عقلانی به نظر نمی‌رسد.

به طور خلاصه، اگر تولیدکننده قصد دارد ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کند، قیمت تولید افزایش می‌یابد که این موضوع می‌تواند به ضرر اقتصادی صنعت منجر شود. فعلاً، دو کارخانه بزرگ کشور به حدی ظرفیت تولید خود را کاهش داده‌اند که این موضوع ممکن است منجر به تعطیلی آن‌ها شود. این کارخانه‌ها حتی در شرایط تحریمی که مشکلات زیادی وجود داشت، تولید خود را ادامه داده‌اند اما مسئله ارز در حال حاضر در حال ایجاد یک بحران جدید است، زیرا بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت وارداتی و وابسته به تأمین ارز هستند.


اخبار قیمت لاستیک در بازار

برای دریافت اطلاعات جدیدترین قیمت های لاستیک بارز و یزدتایر، به همراه قیمت های لاستیک های داخلی و وارداتی، مقالات زیر را مرور کنید:

متن ورودی ارسالی شما بیش از حد کوتاه بوده است. لطفاً متن دلخواه خود را دوباره به اشتباه برای من ارسال کنید تا بتوانم آن را بهترین شکل ممکن بازنویسی کنم.

راهنمای خرید تایر در بازار

برای آشنایی با انواع لاستیک خودرو، روش‌های خرید تایر دست دوم، شرایط خرید لاستیک با نرخ مصوب، آمار تولید تایر در ایران، وضعیت واردات و صادرات تایر، و نحوه تشخیص خرابی لاستیک، می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:

* لینک‌ها به مطالب مرتبط *

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ