
ورود هزار اتوبوس برقی به ناوگان تهران
در فروردین 1403، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت اعلام کرد که تا پایان سال جاری قصد دارند دو هزار دستگاه اتوبوس را به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران اضافه کنند، از این تعداد، یک هزار دستگاه اتوبوس برقی خواهد بود.
حسن کریمی سنجری اعلام کرده است که 500 دستگاه اتوبوس برقی به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه خواهد شد. او بیان کرده که برای تحقق این امر، همکاری شهرداری تهران و خودروساز ضروری است و باید به قرارداد مربوطه عمل شود. تا به این لحظه، ایران خودرو 40 دستگاه اتوبوس برقی را به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر کرج اضافه کرده است. علاوه بر این، 26 دستگاه اتوبوس برقی توسط خودروساز دیگری وارد شده و 23 دستگاه دیگر نیز در انتظار ورود به بازار هستند. این اتوبوس ها قرار است در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به کار گرفته شوند.
به گفته سرمایهگذار سنجری، وزارت صمت به دنبال گسترش تولید اتوبوسهای برقی میباشد؛ زیرا این اتوبوسها اقتصادی و سبزتر هستند. به منظور پیشبرد این فناوری، وزارت صمت تاکید دارد که واردات اتوبوسها از طریق شرکتهای خودروسازی انجام شود، تا از خدمات پس از فروش بهبود یابد و از طرف دیگر بتوانیم بومیسازی تولید و فناوری این خودروها را تحقق بخشیم.
اتوبوس برقی چینی، ارزانتر از تولید داخلی
در اسفند ماه سال 1402، شهردار تهران، علیرضا زاکانی، اعلام کرد که قیمت اتوبوسهای برقی چینی با اتوبوسهای برقی داخلی تفاوتی حدود 5 الی 6 میلیارد تومان دارند، و این نشان میدهد که اتوبوسهای چینی به مراتب ارزانتر از اتوبوسهای داخلی هستند.
در بودجه سال 1403، شهرداری تهران مجاز به خرید وسایل حمل و نقل برقی مانند اتوبوس، تاکسی، ون و موتورسیکلت برقی است. آنها میتوانند با تولیدکنندگان داخلی و خارجی قرارداد ببندند و زیرساختهای شارژ وسایل را ایجاد کنند. همچنین، شهرداری تهران میتواند قراردادهای مذکور را به سازمانها، شرکتها و موسسات دیگر تفویض کند و از سرمایهگذاران داخلی و خارجی برای تامین مالی، خرید، بازرگانی و خدمات مربوطه استفاده کند. این موارد میتوانند با مشارکت سرمایهگذاران و مالکیت کمتر از 50 درصد شرکتهای خصوصی انجام شود.
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران، درباره برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد که خرید اتوبوسها وظیفه شهرداری است و این اقدام اصلی است. او بیان کرد که تاریخچه شهر تهران نشان داده که شهرداری هیچگاه موتور و تاکسی خریداری نکرده و تنها تسهیلگر بوده است. از طرفی، اگر شهرداری نیز موتور و تاکسی خریداری کند، ممکن است این اقدام به دنبال کسب سود از سوی شهرداری باشد و ممکن است به انتقال صنعت خودروسازی منتهی شود. این نوع اقدامات ممکن است به مداخله در امور وزارت صمت منجر شود و وظایف اینگونه اقدامات در چارچوب کار شهرداری تهران نیست.
پیشنهاد میدهم عبارت "اجازه دهیم" که در متن استفاده شده، با جملهای مثل "باید به شهرداری تهران اجازه داد..." جایگزین شود. همچنین میتوانید عبارت "مغازه خودروسازی راه اندازی کند" را به "فعالیتهای مرتبط با خودروسازی را انجام دهند" تغییر دهید. از عبارتهای بهتری در ترجمه استفاده کردم و جملات روانتری ایجاد کردم.
شهردار تهران با ابراز این عقیده که موضوع سوخت فسیلی و تامین آن در کشور جایگاه شاقهای را به خود اختصاص داده است، نیازمندیم به سوی الکتریفیکیشن پیش برویم. این مسئله در راستای برنامه چهارم شهرداری مطرح شده است. در خصوص اتوبوسهای الکتریکی نیز، ما اقداماتی آغاز کردهایم و تمامی پیشنهادات ارائه شده را مورد بررسی قرار دادیم. به عنوان مثال، بعضی از اتوبوسها با مبلغ حداقل 316 هزار یورو و بیشینه 347 هزار یورو خریداری شدهاند و بخشی از آنها پیمانهای اولیه و قراردادهای دستوپاگیر دارند. با توجه به بررسیهای انجام شده در چین، قیمت هر اتوبوس الکتریکی به 220 هزار یورو کاهش یافته است. همچنین، بررسیهای انجام شده بر روی اتوبوسهایی که به بندرعباس منتقل شدهاند، نشان میدهد که کیفیت آنها با قیمت منطقی همراه است که توسط کارشناسان تایید شده است. هدف از سفر چین نیز بررسی توانایی واردات قطعات اتوبوسهای الکتریکی، انتقال تکنولوژی ساخت اتوبوسها به ایران و پیگیری موضوعات مرتبط بوده است. اعلام شده است که مورد صرفهجویی بالغ بر حدود 15 هزار میلیارد تومان برای خرید 2500 اتوبوس الکتریکی انتظار داشته باشیم.
آغاز فعالیت اولین اتوبوس برقی تهران
در بهمن ماه سال 1402، واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرده است که یک اتوبوس برقی تولید شده در چین به صورت آزمایشی در خطوط شرکت این اتوبوس استفاده میشود. این آزمایش به منظور انجام تست های فنی و بررسی عملکرد و کارایی انجام میشود و در صورت موفقیت، احتمال انعقاد قرارداد با شرکت تولید کننده وجود دارد.
باتری این اتوبوس از نوع لیتیومی با ظرفیت 423 کیلووات ساعت و با استانداردهای اتحادیه اروپا ساخته شده است. این اتوبوس قابلیت حرکت در شیب 20 درصد را دارد و پس از هر بار شارژ، میتواند تا فاصله 200 کیلومتر را طی کند. این وسیله نقلیه از خطوط شمالی تا جنوبی قابل استفاده است.
روز 12 بهمنماه این اتوبوس در حال انجام خط هفت تندرو از میدان بهارستان به میدان جمهوری اسلامی بود که در حین انتقال مسافران، بازرسی فنی میدانی شده است.
ورود دو اتوبوس برقی در بهمن ماه
محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است که در ماه بهمن، دو دستگاه اتوبوس برقی به عنوان نمونه وارد کشور خواهند شد. پس از این مرحله، قرارداد خرید ۲۱۹۴ دستگاه اتوبوس برقی از چین اجرا خواهد شد. طبق توافقات صورت گرفته، انتظار میرود که اتوبوسهای سریهای بعدی به تعداد ۲۰۰ دستگاه هر دو ماه یکبار وارد کشور شوند.
پاراگراف بالا را به شکل زیر بازنویسی میکنم: «اتوبوسهای برقی جدید تهران با یک بار شارژ، قادرند یک شبانهروز کامل خدمات رسانی به شهروندان انجام دهند. این اتوبوسها با انتقال تکنولوژی به شرکتهای داخلی وارد میشوند و همچنین قرارداد واردات ۲۵ هزار تاکسی برقی، 10 هزار ون و 100 هزار موتور برقی نیز امضا شده است. امیدواریم که این واردات باعث بهبود ناوگان حمل ونقل عمومی شود. همچنین، همزمان با این کار، اقداماتی برای تعویض اتوبوسهای فرسوده انجام میشود. انتظار میرود تا پایان سال، بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری بیآرتی انجام شود. همچنین، از ابتدای سال، ۱۲ قطار مترو نیز بازسازی شدهاند.»
امیدوارم این اقدامات بهبودی در حمل و نقل عمومی را تا سال آینده ایجاد کنند. تأثیر واردات تدریجی وسایل نقلیه جدید نیز قابل مشاهده خواهد بود.
معاون شهردار تهران اعلام کرد که به همراه وزارت دفاع هستند تا بیش از ۱۰۰۰ کارتخوان جدید را در اتوبوسهای خصوصی شهر نصب و راهاندازی کنند.
تسهیل واردات 2000 اتوبوس برقی
در دی 1402، علی بهادریجهرمی، سخنگوی دولت، درباره اقدامات دولت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران توضیحاتی ارائه داد. پس از سفر شهردار تهران به چین و امضای تفاهمنامههای مربوطه، یک توافق بین وزارت کشور و بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات اتوبوسهای برقی از چین صورت گرفت. دولت تعهد کرده است که منابع ارزی لازم برای این واردات را به شهرداری تهران ارائه کند، تا واردات 2000 دستگاه اتوبوس برقی به تسهیل انجام برسد.
بر اساس اظهارات وی، تعامل مثبت بین دولت و مدیریت شهری تحسینبرانگیز است. علاوه بر واردات، تولید داخلی نیز تاکید شده است. در حال حاضر، شرکتهای داخلی توانایی تولید 4 هزار اتوبوس برقی در سال را دارند و بخشی از این تولیدات به همراه حمایت دولت به شهرداری تهران اختصاص خواهد یافت. توسعه ناوگان تاکسیهای برقی نیز از طریق واردات و تولید داخلی یکی از اولویتهای دولت است. همچنین، بخشی از تاکسیهای برقی وارداتی در حال حاضر تحت اختیار شهرداری تهران و البرز قرار دارند و ایستگاههای شارژ برقی آماده استفاده هستند. به طور کلی، توسعه خودروهای برقی از اولویتهای دولت است و منابع ارزی برای آن تخصیص داده شده است. علاوه بر این، شهرداری تهران با هماهنگی وزارت کشور اخیراً قرارداد واردات 791 واگن را منعقد کرده است و دولت قصد دارد به زودی 365 واگن برای کلانشهرهای اصفهان، تبریز، شیراز و قم تامین و تجهیز کند.
اتوبوسهای برقی سال آینده میرسند
در دی ماه سال 1402، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، درباره ورود اتوبوسهای برقی، ونها و تاکسیها به تهران اظهاراتی داشت. او اعلام کرد که توافقی برای تولید این وسایل نقلیه در داخل کشور بسته شده است و فعالیتهای مربوطه آغاز شده است. با این حال، او بر این باور است که امسال هیچ وسیله نقلیه ارائه نمیشود و احتمالاً در سال آینده اتوبوسهای برقی در دسترس قرار خواهند گرفت.
با توجه به آنچه گفته شد، امیدواریم که ون و تاکسیها به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شوند. اما با وجود مصوبات مربوطه، منابع مالی مورد نیاز و زمینههای لازم برای این ورود فراهم شدهاند. اما هنوز به شکل دقیق نمیدانیم که این ورود به کجا رسیده است. برای ورود 1000 دستگاه ون الکتریکی و 1000 دستگاه دیزلی برنامهریزی شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اصرار دارد که تمام دستگاهها الکتریکی باشند و این پیشنهاد برای ما هم قابل قبول است. البته نمیدانیم زمان دقیق ورود این دستگاهها چه زمانی خواهد بود. دستگاههای این نوع مصرف برق کمی دارند و تنها باید باتریهای آنها شارژ شوند، بنابراین مشکل مصرف برق وجود ندارد. همچنین برای انجام این امر، نیاز است که دستگاههای شارژ در سراسر شهر نصب شوند. در مورد اتوبوسها نیز مشکلی وجود ندارد، زیرا با یک بار شارژ باتری میتوانند یک روز کامل خدمات را ارائه دهند. همچنین برای خودروها، امکان شارژ در داخل منازل وجود دارد که باید با نصب دستگاههای شارژ، این امکان در سراسر شهر ایجاد شود.
تامین ارز موردنیاز واردات اتوبوسهای برقی
در آذر ماه ۱۴۰۲، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که با تایید بانک مرکزی، توانسته است قرارداد تأمین ارز برای وسایل حمل و نقل عمومی برقی به ارزش یک میلیارد و 40 میلیون یورو امضا کند. این قرارداد شامل خرید 2000 دستگاه اتوبوس، 10 هزار دستگاه تاکسی، 10 هزار دستگاه ون و 100 هزار موتورسیکلت برقی برای شهر تهران است. هفته گذشته، در جلسهای با دولت و بانک مرکزی، این موضوع نهایی شد و دستور تخصیص ارز صادر شد. امیدواریم با انتخاب و نهایی کردن مدلهای اتوبوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت برقی در این هفته، قرارداد تأمین کالا نیز امضاء شود و حجم بالایی از این وسایل به شهر وارد شود.
در دوره آینده تا سه ماه آینده، 50 درصد از حجم قرارداد وارد شده و تا شش ماه آینده، کل حجم قرارداد وارد تهران خواهد شد. این مدل تأمین منابع مالی بر اساس یوزانس اعمال میشود که برای موتورهای یکساله، برای تاکسی و ونها 18 ماهه و برای اتوبوسهای برقی 3 ساله است. ارز این تأمینات با همکاری بانک مرکزی تأمین شده و ثبت سفارش این وسایل پس از انعقاد قرارداد توسط شرکت و بانک شهر صورت خواهد گرفت. برنامه ریزی شده است که تا شش ماه آینده، 2 هزار اتوبوس، 10 هزار تاکسی برقی، 10 هزار ون برقی و 100 هزار موتورسیکلت برقی تهیه شود و تا سه ماه آینده، نصف این تعداد به تهران وارد شود.
زمینه ورود 2000 خودرو برقی فراهم شده است
در آبان ماه سال 1402، مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، در مورد ورود خودروهای برقی به حمل و نقل عمومی کشور توضیحاتی ارائه کرد. مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداریها و دهیاریها و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور اطلاع دادند که زمینه و شرایط لازم برای ورود 2000 دستگاه خودروی برقی به کشور تا یکسال آینده فراهم شده است.
وی با اشاره به تکالیف وزارت کشور و شهرداریها در زمینه حفاظت از محیط زیست و تصمیمات دولت سیزدهم در زمینه انتقال از حمل و نقل سنتی به برقی در شهرها، سازمان شهرداریها و دهیاریها را به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی الکتریکی مثل اتوبوس، ون و تاکسی تشویق کرد.
انعقاد قرارداد تامین هزار اتوبوس برقی
در مهر ماه سال 1402، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که برنامهای برای زیرساخت برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر در دستور کار قرار دارد. او اظهار کرد که با همکاری دولت، اقدامات لازم برای تأمین اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت برقی در سال آینده انجام خواهد شد. همچنین اعلام کرد که تفاهمنامهای بین شهرداری تهران، وزارت صنعت و وزارت نیرو امضا شده است و با وزیر صنعت نیز مذاکراتی برای هماهنگی با شرکتهای خودروساز به منظور تأمین بهموقع اتوبوسها و تاکسیهای برقی در حال انجام است.
بهطور ویژه، اضافه کرد که بسیاری از تلاشها مربوط به برقیسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران، به طور خاص در حوزههای اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت پیگیری میشود. زیرساختهای لازم برای این منظور با حمایت قوی دولت و همکاری وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم شده است. امیدواریم که در سال آینده، بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی تهران با تلاشهای جدی در این زمینه برقیشوند و این مسیر مهم را در اجرای طرح برقیسازی وسایل نقلیه عمومی شهری به عمل بیاوریم.
آقای هرمزی اعلام کرد که برای تأمین ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی، قراردادهای جداگانه منعقد شده است. همچنین برای تأمین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، دو قرارداد امضا شده است و در حال بررسی قرارداد دیگری برای تامین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر میباشد. طبق تفاهمنامه امضا شده، وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان دو نهاد مسئول، در زمینه تأمین زیرساخت و ثبت سفارش و مدیریت شهری همکاری خواهند کرد.
خرید اتوبوس برقی برای کرج
در مهر ماه سال 1402، شهر کرج به عنوان چهارمین شهر بزرگ کشور معروف است و با مشکل آلودگی هوا مواجه است. این مشکل از تردد فراوان خودروها در محور تهران - کرج - قزوین کنار قرار گرفتن هسته شهر کرج و حضور صنایع سنگین و نیروگاه قائم ناشی میشود. همچنین، وجود معادن شن و ماسه در شهرستانهای نظرآباد و ساوجبلاغ در غرب استان البرز ، آلودگی منطقه را بیشتر میکند و با بادهای شدید گرد و غبار از کرج و تهران به سایر مناطق منتقل میشود.
تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و قدیمی در کرج، به یکی از عوامل اصلی تشدید آلودگی هوا در این شهر در چند سال اخیر تبدیل شده است. اتوبوسهای قدیمی کرج به تدریج از حرکت خارج شده و به تعداد کمی خودروهای جدید جایگزین شده اند. قبل از افزایش تحریمها، تعداد اتوبوسهای عمومی در کرج حدودا ۱۵۰۰ دستگاه بود، اما باندازهی این ناوگان به دلیل تحریمهای افزایش یافته است و یک بخش مهم از این ناوگان بخاطر فرسودگی و آلودگی زیاد از حرکت خارج شدهاند. فعلاً، حدود ۵۵۰ اتوبوس در کرج در حال حرکت هستند و برنامهریزی شده است تا تا پایان سال ۱۵۰ دستگاه اتوبوس جدید به آنها اضافه شود.
دستیار: با توجه به آلودگی و ترافیک روزافزون در هوای کرج، مسئولان اجرایی و مدیریتی شهر از اوایل دهه 80 با جدیت به طرح و برنامهریزی برای بهبود وضعیت پرداختند. طرحهایی مانند احداث خط قطار شهری، نوسازی ناوگان اتوبوسی و تاکسیرانی، و گسترش معابر به عنوان برنامههای مهمی به عنوان برنامههای اصلی در این زمینه برنامهریزی شدند. اگرچه مشکلات مالی باعث بروز تاخیر در اجرای پروژهها شد، اما پروژه خط 2 قطار شهری کرج با طول 27 کیلومتر و 27 ایستگاه از سال 1395 شروع به اجرا شد و برنامه این بود که تا سال 1390 به بهرهبرداری برسد. اما با توجه به موانعی که پیش آمد به نظر میرسد به دولت بعدی کشور رسیده است.
مدیریت شهری کرج در دوره ششم شورای شهر، بخش زیادی از بودجه خود را به توسعه حمل و نقل عمومی، از جمله راهآهن، نوسازی وسایل نقلیه عمومی و احداث بزرگراهها اختصاص داده است. این استراتژی باعث تمرکز بیشتر بر فعالیتهای عمرانی در این زمینه شده است. اولین قطار شهری کرج در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ راهاندازی شد. پروژه قطار شهری کرج، با حمایت دولت در دوره سیزدهم، به توسعه و تکمیل گسترده ترامین شهری منجر شد. تا به امروز ۱۵ کیلومتر از تونل این پروژه حفر شده است و طبق برنامه ریزی، قرار است که بخش عمدهای از آن ظرف دو سال آینده به بهرهبرداری برسد. گسترش متروی کرج جزو برنامههای مدیریت شهری برای مقابله با آلودگی هوا و تشویق استفاده از حمل و نقل عمومی است. ایستگاه چهار راه طالقانی تا سال آینده به ایستگاه شهید سلطانی متصل خواهد شد. در این چارچوب، نوسازی اتوبوسها و تاکسیها نیز از برنامههای اصلی مدیریت شهری است و در سالهای اخیر، تعداد زیادی اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی کرج افزوده شده و وسایل نقلیه فرسوده از ناوگان خارج شدهاند.
همچنین، تعداد زیادی تاکسی جدید، شامل حدود 100 دستگاه ون، خریداری شده است که اما تحت تاثیر قرار گرفتن از فرسودگی ناوگان عمومی کلانشهر کرج قرار نگرفته است. در حال حاضر، علاوه بر این تاکسیهای جدید، بیشتر از 13 هزار دستگاه تاکسی در این شهر وجود دارد که نیاز به تعویض دارند.
ورود اتوبوسهای برقی به خدمات شهری کرج و مناطق دیگر نیازمند ایجاد زیرساختهای مناسب است. مدیران شهری تصمیم خود را برای اجرای این زیرساختها گرفتهاند و تضمین شده است که تامین این زیرساختها انجام خواهد شد. ورود اتوبوسهای برقی به ناوگان حملونقل عمومی کرج تنها نمیتواند مشکل آلودگی هوا را به طور کامل رفع کند، اما استفاده از این فناوری جدید و رویکردهای نوین میتواند موثر باشد در کاهش آلودگی هوا.
بر اساس گزارش دفتر حفاظت محیط زیست استان البرز، 62 درصد از آلودگی هوا در این منطقه به تردد خودروها برمیگردد، بنابراین استفاده گستردهتر از خودروهای الکتریکی میتواند بهبودی موثری در کاهش آلودگی هوا، به ویژه در شهرهایی مانند کرج، ایجاد کند. انتقال خودروها و تجهیزات صنعتی به استفاده از انرژی پاک میتواند به کاهش آلایندهها کمک کند.
شهردار کرج در بازدید از یک شرکت سازنده اتوبوس های برقی، تفاهم نامه خرید 40 دستگاه اتوبوس را برای آلودگی زدایی و بهبود خدمات عمومی امضا کرد. او اعلام کرد که از سال گذشته تا کنون، قراردادهای زیادی برای خرید اتوبوس و تاکسی از شرکتهای برجستهی این صنعت منعقد شده است. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مهمترین موضوعاتی است که شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری به آن توجه ویژهای داده است. کرج و تهران از جمله اولین شهرهایی هستند که از اتوبوسهای برقی استفاده خواهند کرد.
پیشنهاد داده شده:
به گفته شهردار کرج، بخشی از هزینه خرید اتوبوسهای برقی برای کلانشهر کرج از منابع وزارت کشور و حمایت مالی دولت سیزدهم تأمین شده است، و بودجه شهری نیز برای پرداخت مابقی هزینهها مورد استفاده قرار گرفته است. اهمیت حفظ محیط زیست یکی از اولویتهای مهم کلانشهرها محسوب میشود.
پس از امضای تفاهمنامه برای خرید اتوبوسهای برقی، طرح تجهیز مسیرهای شهری کرج به امکانات لازم برای بهرهبرداری اتوبوسهای برقی در این شهر به مراحل اجرا گذاشته شد. شهردار کرج اعلام کرده است که توسعه زیرساختهای مورد نیاز برای اجرای پروژه اتوبوسهای برقی، در اولویت برنامههای این کلانشهر قرار دارد. مسئولان محلی با اشاره به تحولات اخیر در ناوگان حمل و نقل عمومی کرج، ابراز کردهاند که فرآیند توسعه آن به شدت شتاب گرفته است. افزایش تنوع خدمات حمل و نقل عمومی پاک و ارزان، باعث خواهد شد تا افراد بیشتری از خدمات ناوگان عمومی استفاده کرده و موجب کاهش ترافیک شهری در کرج شود.
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
توصیه میشود برای آشنایی بیشتر با اخبار و تحولات جدید در صنعت خودرو و حمل و نقل عمومی کشورمان، مقالات زیر را مطالعه کنید: - افزایش تولید خودروهای الکتریکی در ایران - آخرین وضعیت ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در ایران - پیشرفتهای جدید در تولید موتورهای الکتریکی ایران
لطفاً یک متن یا جملهای مشخص که بخواهید بازنویسی شود را بنویسید تا من بتوانم بهترین شکل ممکن آنرا ویرایش کنم.