
در صنعت خودروسازی ایران، شرکتهای مختلفی وارد عرصه فعالیت شدهاند. این شرکتها از دهه 1380 خورشیدی، با واردات خودرو شروع به کار کرده و تعداد آنها رو به افزایش است. برخی از این شرکتها به عنوان واردکنندههای خودرو فعالیت میکنند و برخی دیگر به تولید خودرو میپردازند. بهمن یکی از بزرگترین شرکتهای خودروسازی کشور است، که معمولا با نام مزدا شناخته میشود. این شرکت همچنین خودروهای ایسوزو را هم به بازار خودرویی ایران عرضه کرده است.
تولید وانت در سالهای نخستین
گروه بهمن یکی از قدیمیترین خودروسازان کشورمان است و در زمانی که ایرانخودرو و سایپا همراه با زیرمجموعههای خود فعالیتهای تولید و عرضه خودرو داشتند، گروه بهمن به عنوان سومین شرکت فعال در صنعت خودروسازی ایران محسوب میشد.
شرکت بهمن موتور در سال 1331 با نام شرکت سهامی ایران خلیج کو تأسیس شد، به منظور شرکت در امور حمل و نقل دریایی. در سال 1338، این شرکت موفق به دریافت مجوز از وزارت صنایع و معادن برای ساخت، تولید و مونتاژ موتورسیکلت شد.
از سال 1350 ، شرکت بهمن با افزایش سرمایه خود به مبلغ 400 میلیون ریال ، تولید وانتهای سه چرخه با توان حمل بار 200 کیلوگرم را آغاز کرد. سپس ، مدلهای وانت مزدا 1000 با ظرفیت حمل بار 500 کیلوگرم و مدل 1600 با ظرفیت یک تن به مجموعه محصولات اضافه شدند. ابتدا شرکت بهمن با تولید وانتهای مزدا شناخته شد و توانست با کیفیت بالا و عملکرد مناسب خود ، سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد و نام خود را برای تولید وانتهای باکیفیت مزدا تثبیت کند.

بعد از برگزاری مجمع فوقالعاده سهامداران، شرکت خلیج کو در سال 1350 نام خود را به شرکت خاص اتومبیلسازی مزدا تغییر داد. پس از موفقیتهای شرکت در تولید وانتهای مزدا و افزایش تنوع تولیدات به فروش تنها از برند مزدا خارج شد، نام شرکت مجددا در سال 1363 به شرکت ایران وانت تغییر کرد و تولید نسل جدید مزدا 1600 آغاز شد.
نامگذاری گروه بهمن در دهه 1370
در سال 1370 نام "گروه بهمن" برای این مجموعه انتخاب شد و از آن زمان تاکنون با همین نام فعالیت میکند. در سال 1371، وزارت صنایع به این شرکت پروانه بهرهبرداری برای تولید 35 هزار دستگاه وانتبار و خودرو سواری صادر کرد. سرمایه شرکت از 30 میلیارد ریال در سالهای 1371 تا 1374 به 75 میلیارد ریال رشد کرد و در سال 1375 به 75 میلیارد ریال افزایش یافت.
با ایجاد بخش خصوصی در سال 1373، شرکت تغییرات چشمگیری در عملکرد خود داشت. تیم مدیریتی جدید برنامههای جدی برای افزایش تولید و بهبود بهرهوری داشت و تصمیمهای استراتژیکی برای تنوع بخش محصولات خود گرفت. همچنین، بهبود خدمات پس از فروش و ارتقای رضایت مشتریان برای شرکت اولویت بوده است.
دو دهه همکاری با میتسوبیشی و مزدا
در سال 1381، معاهده همکاری با شرکت میتسوبیشی برای مونتاژ خودروهای پاجرو منعقد شد. همچنین، خودرو مزدا 323 با اتاق سری F در خط تولید گروه بهمن قرار گرفت و نسلهای بعدی آن، از جمله اتاق GLX و FL، به ترتیب تولید شدند. در سال 1381، این شرکت گواهینامههای ISO 14001، OHSAS18000 و ISO/TS 16949 را کسب کرد و الگویی برای دیگر شرکتها شد، همچنین 16 درصد از سهام شرکت سایپا را به دست آورد و در بورس به جایگاه اول دست یافت.
با معرفی موتور 2 لیتری 12 سوپاپ، مازدا 1600 در سال 1382 از تولیدات قدیمی شرکت مازدا بهره برد. این خودرو با نسخههای تک و دوکابین ارائه شد و مورد استقبال بسیاری از مشتریان خود قرار گرفت. در همین زمان، نسل دوم پاجرو با موتورهای 2.7 و 3 لیتری برای استفاده شخصی از اوایل دهه 1370 خورشیدی به بازار عرضه شد و نیروهای پلیسراه نیز برای انجام وظایف سازمانی از این خودرو استفاده کردند.

در سال 1385، مونتاژ و عرضه یک دسته از میتسوبیشیهای پاجرو نسل دوم با ارتقا به جدیدترین نسخه آن، انجام شد. این خودروها دارای موتور 3.5 لیتری و دو گیربکس دستی و اتوماتیک بودند. بیش از هزار دستگاه از این خودروها در طول دو سال تولید شدند. همچنین، مزدا 323 نیز از سال 1378 تا 1386 در خط تولید بود.
در سال 1385، شرکت بهمن خودرو تولید مازدا 3 را آغاز کرد که به عنوان جانشین مازدا 323 عرضه شد. این شرکت همچنین وارد بازار خودروهای سواری ون شد و خودروی ون با نام نارون را به بازار عرضه کرد. در سال 1388، نسل جدید مازدا 3 با نام مازدا 3 نیو معرفی شد و همزمان با این حرکت، وانت دوکابین کاپرا به عنوان رقیب برای نیسان پیکاپ پارسخودرو عرضه شد. تولید این دو محصول جدید در سال 1389 آغاز شد. در این زمانها، همچنین هاچبک کوچک مازدا 2 نیز با تولید محدود عرضه شد.
در پایان دهه 1380 خورشیدی، همکاری شرکت بهمن با شرکتهای خارجی بیشتر شد و محصولاتی از جمله مزدا 3 و مزدا 2 در این همکاری تولید شدند. این همکاری از دهه 1390 خورشیدی تا به امروز گسترش یافته و تولید محصولات سواری از دیگر خودروسازان چینی را نیز شامل میشود. تولید مدل جدید مزدا3 ادامه داشت و تا سال 1398 ادامه یافت.

آغاز همکاری با چینیها
تولید مدل فاو B50 به نام بسترن B50 در سال 1392 آغاز شد و پس از یک سال، نسخه بهروزش با نام B50F تولید شد. در سال 1396، پس از توقف تولید B50F، مدل کوچکتر بسترن B30 تولید شد و پس از دو سال از خط تولید خارج شد.
بله میتوانم آن را برای شما انجام دهم. لطفا پاراگراف موردنظرتان را برایم ارسال کنید.
دیگر خودروهای متعلق به گروه بهمن تولید شده در دههی ۱۳۹۰ خورشیدی شامل مدل فیس لیفت کاپرا به نام کاپرا۲، استیشن لندمارک V5، خودروهای هاوال H2 و H9، وانت کارا که به عنوان جایگزین وانت مزدا B2000 عرضه شد و با موتورهای روآ به حجم ۱.۷ لیتری و یک موتور میتسوبیشی با حجم ۲ لیتری تجهیز شده است، پیکاپ دو کابین ایسوزو دی مکس، مدلهای دیگنیتی و فیدلیتی، ون اینرودز، ریسپکت و... هستند.

ورود گروه بهمن به عرصه تجاری سازی
در دهههای گذشته، کامیونهای خاور برای بازار کامیونهای ایران بسیار محبوب بودند. اما در دهه ۸۰ شروع شد واردات کامیونهای ژاپنی و کرهای به کشورمان. در این زمان، گروه بهمن تصمیم گرفت وارد بازار تجاریسازی نیز شوند و از سال ۱۳۸۳ با تأسیس بخش بهمن دیزل، آغاز به مونتاژ و فروش کامیونهای ایسوزو کرد. ایسوزو به دلیل کیفیت عالی ساخت و قطعات فنی موثر، در بازار به سرعت جا به جای خود داد و به یکی از پرفروشترین خودروهای تجاری کشور تبدیل شد.
شرکت سیباموتور، به همراه شراکت تراکتورسازی ایران، در سال 1388 تأسیس شد تا وارد بخش خودروهای سنگین میانوزن و سنگینوزن شود. پس از مدتی همکاری با گروه FAW از چین، تولید کشندههای دو و سه محور FAW J6 با موتور 420 اسب بخار آغاز شد.
در ادامه، کامیونتهای کمپرسی تولید شده توسط این شرکت وارد بازار شدند. در سالهای پایانی دهه نود، مدل جدید فاو J6 با نام تجاری تایگر عرضه شد. این مدل با موتور 460 اسب بخاری به بازار عرضه شد و با جدیت بیشتری نسبت به مدلهای قبلی طراحی و تولید شد.

در سال 1402، نسل جدید کامیونهای کشنده از برند فاو به نام FAW J7 با موتور 550 اسب بخاری روانه بازار شد. گروه بهمن در دههی نودهای شمسی، همکاری خود با شرکت فوتون چین را آغاز کرد. این همکاری منجر به عرضهی محصولات متنوع از کامیونهای سبک تا سنگین این شرکت در ایران شد، که با نام تجاری امپاور شناخته میشوند. محصولاتی از جمله کشنده امپاور BD500، کامیون امپاور BD300 و کامیونتهای فورس با ظرفیت 12، 6 و 8 تن به عنوان محصولات فوتون، الان در بازار ایران توسط گروه بهمن به فروش میرسند.
گروه بهمن، با انجام فرآیند داخلیسازی و بومیسازی توسط مهندسان خود، توانست کامیونت شیلر را با اتاق ایسوزو و شاسی طراحی شده بومی، مجهز به قدرت محرکه و تکنولوژی کامنز و گیربکس WLY، طراحی و تولید کند. این تلاش برای ارائه یک گزینه کمهزینهتر به مشتریانی که به دنبال یک کامیونت داخلی با اتاق ایسوزو و موتور کامنز هستند، موفقیت آمیز بوده است. علاوه بر این، گروه بهمن فعالیتهایی در زمینه تولید و عرضه مینی بوس نیز دارد، که جمله تولیدات آن شامل مینیبوس مکسوس، سحر و شیلر میباشد.

گروه بهمن، یکی از اقدامات بزرگش را در زمینه عرضه خودروهای تجاری انجام داده است. یکی از خودروهای برتری که توسط این گروه تولید شده است، مونتاژ و عرضه کشنده بایک X9 چینی سال 2024 است. این خودرو با موتور 560 اسب بخاری، به عنوان قویترین کشنده مونتاژی در بازار شناخته میشود.
ارزیابیهای گروه بهمن
گروه بهمن همواره یکی از برترین شرکتها در زمینه خدمات پس از فروش و رضایتمندی مشتریان بوده است. این شرکت موفق به کسب رتبه اول در زمینه خدمات پس از فروش در سال 1401 شده است. این موفقیت براساس ارزیابی انجام شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد به دست آمده است. ارزیابی شامل عواملی مانند عملکرد، کیفیت، سرعت و هزینه، وضعیت نمایندگیها، سیستمهای ارتباطی و اطلاعاتی، رعایت ضوابط متفاوت فروش، حمل و نقل، و رسیدگی به شکایات بوده است. با نمره 88 از 100، گروه بهمن نشان دهنده کیفیت بالای نظام مدیریتی و خدمات ارائه شده توسط این شرکت است.
همچنین، رضایت مشتریان از این شرکت در میران با امتیاز 88.2 بالاتر از میانگین کلی صنعت است که برابر با 69.7 است. در ارزیابی وضعیت نمایندگیها، که شامل اندازه فضا، نیروی کار و تجهیزات نمایندگیها میشود، بهمن به عنوان اولین نمایندگی رتبهبندی شده است با امتیاز 88.2. همچنین، بهمن موتور در رده اول خدمات فروش بین شرکتهای فروش خودروهای سواری قرار دارد.
در بخش خودروهای تجاری، گروه بهمن برترین خدمات فروش را بر اساس عملکرد، کیفیت، سرعت و هزینه برای خودروهای تجاری ارائه داده است. این برتری بر اساس اموری مانند وضعیت نمایندگیها، سیستمهای ارتباطی و اطلاعاتی، رعایت ضوابط متفاوت فروش، حمل و نقل خودروها، پاسخگویی به شکایتها و ... انجام شده که در نهایت، سیباموتور و بهمن دیزل به ترتیب رتبه اول و دوم را کسب کردهاند. از نظر وضعیت نظام مدیریتی شرکتها، هر دو شرکت امتیاز 84 از 100 را بدست آوردهاند. امتیاز سیباموتور در میزان رضایت مشتریان 74 و بهمن دیزل 64.6 است و امتیاز در ارزیابی نمایندگیهای مجاز نیز به ترتیب 73.9 و 69.8 برای بهمن دیزل و سیباموتور اعلام شده است.