
با گسترش سایهی القاص بر صنعت خودروسازی، میتوانست به راحتی پیشبینی کرد که خودروسازان باسابقه بدون اتحاد، زمینهای برای رقابت ندارند. قراردادی که بین هوندا و نیسان امضا شد، میتواند یکی از بهترین نمونههای همکاری در این زمینه باشد.
یعنی برنامه همکاری بین این دو برند در مراحل ابتدایی قرار دارد، اما طبق اطلاعیه رسمی، دو شرکت خودروساز ژاپنی در حال بررسی روشهای همکاری مشترک برای تولید خودروهای برقی و توسعه قطعات و نرمافزارهای مرتبط با آن میباشند.
بر اساس گزارش رویترز، مدیرعامل هوندا، آقای توشی هیرو میابه اظهارات محافظه کارانهای دارد و از بررسی پتانسیلهای همکاری مشترک با نیسان سخن میگوید. از طرف دیگر، مدیرعامل نیسان، آقای ماکوتو اوشیدا اعلام کرده که این همکاری بین دو برند به ژاپن محدود نبوده و سراسر جهان را شامل میشود. وی همچنین به افزایش تعداد رقبای نوظهور و تشدید رقابت اشاره کرده و اظهار داشته که ممکن است این اظهارات به شرکت تسلا نیز اشاره داشته باشد. او معتقد است که برای پیروزی در رقابت، لازم است از روشهای جدید و رویکردهای نوآورانه استفاده کنیم تا با رقبای خود متمایز شویم.

با عرضه لیف در سال 2010، نیسان یکی از پیشگامان بازار خودروهای برقی بود اما اخیراً نتوانست جایگاه خود را حفظ کند.
همکاری بین هوندا و نیسان کمی عجیب به نظر میرسد، زیرا نیسان هنوز به عنوان عضو اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی شناخته میشود. در حال حاضر، این شرکت در حال طراحی نسل بعدی نیسان میکرا بر اساس یک پلتفرم مشترک با رنو 5 برقی است و حتی احتمال وجود دارد که این دو خودرو در یک مکان مشترک، مانند فرانسه، تولید شوند. اخیراً، رنو سهم خود را در نیسان کاهش داده است پس از امضای قرارداد با گروه جیلی.
مدیرعامل شرکت نیسان تضمین کرده است که همکاری با هوندا یا حضور در بازار اروپا تأثیری بر شرکت رنو ندارد.
هوندا همکاریهای متعددی با شرکتهای دیگر دارد. این شرکت برای تولید خودروهای برقی هوندا و آکورا در آمریکای شمالی از پلتفرم GM Ultium جنرال موتورز استفاده میکند. همچنین، هوندا با همکاری سونی، قصد دارد تا پایان این دهه سه خودرو برقی جدید را به بازار عرضه کند.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.