سرگذشت شرکت بهمن موتور (گروه بهمن)

مقالات خودرویی

در حوزه خودروسازی کشورمان، تعدادی شرکت خودروساز فعالیت دارند که در طی دهه گذشته و با شروع واردات خودروها در دهه 1380، تعداد آن‌ها افزایش یافته است. برخی از این شرکت‌ها تنها فعالیت وارداتی دارند، در حالی که بانیان برخی دیگر از آن‌ها فعالیت اصلی خودروسازی است. یکی از شرکت‌های بزرگ و معتبر این حوزه، شرکت بهمن است که بسیاری از مردم آن را با نام مزدا می‌شناسند. این شرکت همچنین نام ایسوزو را نیز در بازار خودرویی کشورمان معرفی کرده است.

تولید وانت در سال‌های نخستین

گروه بهمن یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های خودروسازی کشورمان است. در زمانی که ایران‌خودرو و سایپا با زیرمجموعه‌های خود درصدای تولید و عرضه خودرو بلند بلندی داشتند، گروه بهمن نیز به عنوان سومین شرکت فعال در صنعت خودروسازی کشورمان شناخته می‌شد.

در سال 1331، شرکت بهمن موتور با نام شرکت سهامی ایران خلیج کو تأسیس شد به منظور فعالیت در حوزه حمل و نقل دریایی. در سال 1338، این شرکت مجوز ساخت، تولید و مونتاژ موتورسیکلت را از وزارت صنایع و معادن دریافت کرد.

از سال 1350 شرکت بهمن با سرمایه‌گذاری به مقدار 400 میلیون ریال، آغاز به تولید وانت‌های سه چرخه وسپا با توانایی حمل بار تا 200 کیلوگرم کرد. سپس وانت‌های مزدا 1000 با ظرفیت حمل بار 500 کیلوگرم و مدل 1600 با ظرفیت یک تن تولید شدند. این محصولات باعث شناخته‌شدن گروه بهمن به عنوان تولیدکننده وانت‌های باکیفیت مزدا در بازار شدند، و موفق به جذب بازار و جلب توجه مصرف‌کنندگان شدند.

شرکت خلیج‌کو در سال 1350 تغییر نام داد و به شرکت سهامی خاص اتومبیل‌سازی مزدا تبدیل شد. پس از موفقیت‌های درخشان در عرضه وانت‌های مزدا، این شرکت تنوع تولیدات خود را افزایش داد و در سال 1363، تغییر نامی دیگری انجام داد و به شرکت ایران وانت تبدیل شد. زمانی که تولید نسل جدید مزدا 1600 آغاز شد.

نام‌گذاری گروه بهمن در دهه 1370

مجموعه‌ای با نام گروه بهمن در سال 1370 تأسیس شد و از آن زمان تاکنون با همین نام فعالیت می‌کند. در سال 1371، وزارت صنایع به این شرکت پروانه بهره‌برداری برای تولید 35 هزار دستگاه وانت‌بار و خودرو سواری صادر کرد. در بازه زمانی 1371 تا 1374، سرمایه شرکت از 30 میلیارد ریال به 75 میلیارد ریال افزایش یافت و این افزایش سرمایه در سال 1375 به 75 میلیارد ریال به اتمام رسید.

با ایجاد بخش خصوصی در سال 1373، فعالیت‌های شرکت به طور قابل‌ملاحظه‌ای تغییر کرد. تیم مدیریتی جدید به دنبال افزایش تولید و بهبود بهره‌وری بود و تصمیم‌های قاطعی برای افزایش تنوع محصولات در نظر گرفته شد. تاکید بر ارائه خدمات پس از فروش و افزایش رضایت مشتریان نیز در اولویت‌های شرکت قرار گرفت.

دو دهه همکاری با میتسوبیشی و مزدا

در سال 1381، یک قرارداد همکاری با میتسوبیشی برای مونتاژ پاجرو به امضاء رسید. در همین دوران، خط تولید گروه بهمن نیز محصول خانواده مزدا 323 را شامل اتاق سری F تولید کرد. این محصولات به نام‌های اتاق GLX و فیس لیفت شده FL همچنین معروف بودند. این محصولات بین محبوب‌ترین خودروهای تولیدشده در ایران در آن زمان بودند. در سال 1381، شرکت موفق به دریافت گواهینامه‌های ISO 14001، OHSAS18000 و ISO/TS 16949 شد و همچنین 16 درصد از سهام شرکت سایپا را در اختیار داشت و رتبه اول در بورس را به دست آورد.

خودرو مزدا 1600 با پیشرانه کاربراتوری، با موتور 2 لیتری 12 سوپاپ در سال 1382 به بازار عرضه شد. این خودرو با نسخه‌های تک و دوکابین، موفقیت بسیاری در بازار خودرو کسب کرد. در همین زمان، نسل دوم پاجرو با موتورهای 2.7 و 3 لیتری از اوایل دهه 1370 به بازار خودروهای شخصی و نیروهای پلیس‌راه وارد شد.

در سال 1385، مونتاژ و عرضهٔ میتسوبیشی‌های پاجرو نسل دوم با ارتقاء فیس لیفت به حجم موتور 3.5 لیتر و دو گیربکس دستی و اتوماتیک تعداد ۱۰ هزار دستگاه در طی دو سال صورت گرفت. همچنین، مزدا 323 نیز از سال‌های 1378 تا 1386 بر روی خط تولید بود.

در سال 1385، شرکت بهمن خودرو تولید مزدا 3 را آغاز کرد که به عنوان جانشین مزدا 323 به بازار عرضه شد. این شرکت همچنین وان نیز تولید کرد که با نام نارون به بازار خودروهای سواری ون وارد شد. سپس در سال 1388، نسل جدید مزدا 3 به نام مزدا 3 نیو معرفی شد و همزمان با معرفی وانت دوکابین کاپرا ، به عنوان رقیبی برای نیسان پیکاپ پارس‌خودرو، تولید شد. این دو محصول از سال 1389 به بازار عرضه شدند که در همین زمان، هاچبک کوچک مزدا 2 نیز تولید شد، با این حال فروش آن بسیار محدود بود.

به پایان دهه 1380 خورشیدی نزدیک شدیم، همکاری بین بهمن و شرکت‌های خارجی در زمینه تولید خودروها مثل مزدا 3 و مزدا 2، توسعه یافت. این همکاری از دهه 1390 خورشیدی تاکنون، به تولید محصولات خودرویی از دیگر شرکت‌های چینی نیز گسترش یافته است. تولید مدل جدید مزدا 3 نیز در اوایل دهه 90 ادامه داشت تا سال 1398.

آغاز همکاری با چینی‌ها

در سال 1392 تولید خودروی سواری فاو بسترن B50 آغاز شد و پس از یک سال، نسخه بهبود یافته‌ی این خودرو با نام B50F به بازار عرضه شد. سپس در سال 1396، مونتاژ B50F متوقف شد و خودروی کوچکتر به نام بسترن B30 تولید شد که نیز پس از دو سال از خط تولید خارج شد.

خب، متنی که برای من ارسال کردید خیلی کوتاه است و اطلاعات کافی برای بازنویسی و بهتر کردن آن ندارم. لطفا متن را دوباره ارسال کنید تا بتوانم بهترین نسخه از آن را برایتان ارائه دهم.

در دهه 1390 خورشیدی، خودروهای دیگری همچون کاپرا2، استیشن لندمارک V5، هاوال H2 و H9، وانت کارا، ایسوزو دی مکس و دیگنیتی، ون اینرودز، و ریسپکت را معرفی کردند. این خودروها از موتورهای مختلف استفاده کردند، از جمله موتورهای روآ با حجم 1.7 لیتر و موتور میتسوبیشی به حجم 2 لیتر.

ورود گروه بهمن به عرصه تجاری سازی

در دهه‌ی هشتاد شمسی، هرچند که کامیونت‌های خاور سال‌ها به عنوان پیشرو در بازار ایران شناخته می‌شدند، اما واردات کامیونت‌های ساخت ژاپن و کره‌ای نیز به تدریج آغاز شد. همچنین در همین زمان، گروه بهمن نیز تصمیم به شروع فعالیت در حوزه تجاری‌سازی این نوع خودروها گرفت و از سال 1383 با تأسیس بخش بهمن دیزل، مونتاژ و فروش کامیونت‌های برند ایسوزو را آغاز کرد. به دلیل کیفیت برتر و تجهیزات فنی مطلوب، کامیونت‌های ایسوزو با سرعتی فوق‌العاده در بازار پیشرو شدند و به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تجاری در ایران تبدیل شدند.

در ادامه، در سال 1388 شرکت سیباموتور با همکاری تراکتورسازی ایران تأسیس شد به‌منظور تولید خودروهای سنگین میان‌وزن و سنگین‌وزن. پس از گذشت چندین سال، با همکاری گروه FAW از چین، تولید کشنده‌های دو و سه محور با نام FAW J6 و مجهز به موتور 420 اسب بخار آغاز شد.

کامپرسی نیز در ادامه راهی بازار شد و در پایان دهه 90، شرکت فاو کامیونت‌های تحت نام تایگر را عرضه کرد. علاوه بر این، نسخه فیس‌لیفت شده از فاو J6 هم به بازار عرضه شد. این کشنده جدید با موتور 460 اسب بخاری طراحی شده و با جدیت بیشتری نسبت به نمونه‌های قبلی به بازار عرضه شد.

در سال 1402، نسل جدید کامیون‌های فاو زیر نام تجاری FAW J7 با موتور 550 اسبی معرفی شد. گروه بهمن در دهه نود شمسی شروع به همکاری با شرکت فوتون چین کرد و این همکاری منجر به عرضه کامیون‌های سبک تا سنگین امپاور تحت نام تجاری فوتون شد. این خودروها شامل کشنده امپاور BD500، کامیون امپاور BD300 و کامیونت‌های فورس با ظرفیت 12 تن، 6 تن و 8 تن می‌باشند که توسط گروه بهمن در بازار ایران عرضه می‌شوند.

گروه بهمن با داخلی سازی و بومی سازی توسط مهندسان خود، موفق شد کامیونت شیلر را با اتاق ایسوزو، شاسی طراحی شده بومی، قدرت محرکه و فنی کامنز و گیربکس WLY را تولید کند. این کامیونت برای افرادی که به دنبال یک خودرو با اتاق ایسوزو و پیشرانه کامنز به قیمت مناسب هستند، مناسب است. علاوه بین، گروه بهمن فعالیت‌هایی در زمینه عرضه مینی بوس نیز دارد، از جمله تولید مینی بوس های مکسوس، سحر و شیلر.

یکی از اقدامات بزرگ گروه بهمن، عرضه یک خودرو تجاری در سال 2024 با نام بایک X9 در چین بود که به عنوان قوی‌ترین کشنده مونتاژی با موتور 560 اسب بخاری شناخته می‌شود.

ارزیابی‌های گروه بهمن

گروه بهمن همواره یکی از برترین شرکت‌ها در زمینه خدمات پس از فروش و رضایتمندی مشتریان بوده است. در سال 1401، شرکت بهمن موتور به عنوان برترین شرکت در ارائه خدمات پس از فروش از طریق گزارش ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد شناخته شد. این رتبه‌بندی بر اساس معیارهایی مانند عملکرد، کیفیت، سرعت و هزینه خدماتی، وضعیت نمایندگی‌ها، سیستم‌های ارتباطی و اطلاعاتی، رعایت اصول فروش، حمل و نقل خودرو، رسیدگی به شکایت‌ها و ... انجام شده است. نمره گروه بهمن در این ارزیابی 88 از 100 امتیاز بوده که نشان دهنده کیفیت بالای مدیریت شرکت می‌باشد.

امتیاز رضایت‌مندی مشتریان این شرکت در معیار میران برابر با ۸۸.۲ است، در حالی که میانگین این امتیاز برای تمام شرکت‌ها ۶۹.۷ است. در ارزیابی نمایندگی‌های مجاز شرکت، بهمن با نمره ۸۸.۲ در رتبه اول قرار دارد و نیز در ارائه خدمات فروش، بهمن موتور رتبه اول را در بین شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای سواری کسب کرده است.

در بخش خودروهای تجاری، گروه بهمن توانسته است تا با بررسی عملکرد، کیفیت، سرعت و هزینه خدمات، بهترین خدمات فروش را ارائه دهد. این ارزیابی بر اساس وضعیت نمایندگی‌ها، سیستم‌های ارتباطی و اطلاعاتی، رعایت ضوابط مختلف فروش، مدیریت حمل و نقل، رسیدگی به شکایت‌ها و سایر موارد صورت گرفته است. در نتیجه، سیباموتور به رتبه اول و بهمن دیزل به رتبه دوم رسیده‌اند. بر اساس ارزیابی‌ها، این دو شرکت نمره 84 از 100 امتیاز به‌دست‌آورده‌اند. همچنین، سطح رضایت مشتریان برای سیباموتور 74 و برای بهمن دیزل 64.6 است. امتیازهای دریافتی برای وضعیت نمایندگی‌ها نیز به ترتیب برای بهمن دیزل 73.9 و برای سیباموتور 69.8 است.

نظرات

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم