اخبار واردات تاکسی برقی در 1402

مقالات خودرویی

پیش‌بینی 50 هزار تاکسی برقی برای پایتخت

در اوایل سال 1402، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در یک رویداد مراسمی مرتبط با معرفی ناوگان جدید حمل و نقل عمومی شهر، اعلام کرد که تلاش‌های گسترده‌ای در حال انجام است. این تلاش‌ها شامل اهدافی چون افزایش خطوط و افزودن وسایل جدید به سیستم مترو برای دو برابر کردن ظرفیت، و ورود خودروهای مختلف حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، تاکسی، ون و موتور به شهر بود. همچنین، طی ده ماه آینده، تعداد ۱۰ هزار دستگاه ون به شهر وارد خواهند شد. قراردادهای مربوطه منعقد شده و فرآیند مالی آن به سرعت در حال پیشرفت است. وزارتخانه‌های مختلف از جمله بانک مرکزی، بانک شهر، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دیگر نهادهای مرتبط نیز در این تلاش‌ها همکاری‌های لازم را ارائه کرده‌اند.

با توجه به آن، اعلام شد که برنامه تعویض 27 هزار و 500 تاکسی برقی با 2 هزار و 500 دستگاه شاسی بلند برای مسیرهایی مانند فرودگاه صورت خواهد گرفت. این طرح توسط وزارت صمت مورد تایید قرار گرفته است و منتظریم تا بیش از 50 هزار تاکسی در این راستا تغییر کنند. تاکسی‌های جدید وارد شده متعلق به شرکتی خواهند بود و به جای تاکسی‌های فعلی خدمت خواهند داد. همچنین، برنامه‌ای برای جایگزینی ون‌های فرسوده با ون‌های وارداتی اعلام شده که این تغییرات در بخش حمل و نقل شهری تأثیری بزرگ خواهد گذاشت.

گفته شده است که بوکانی برنامه‌ای برای داخلی‌سازی بخشی از موتورهای استفاده شده در کشور دارد. او اعلام کرده است که دستگاه‌هایی از سه شرکت داخلی خریداری شده‌اند و خرید از دو شرکت دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. تعداد 2.5 میلیون دستگاه موتور در تهران ثبت شده‌اند و قدرت تولید داخلی 15 هزار دستگاه است. علاوه بر این، باید 150 هزار دستگاه موتور وارداتی را نیز در نظر گرفت. این تصمیم به داخلی‌سازی موتورها به اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورها اشاره دارد و می‌تواند بازار ایران را تحول دهد.

در توضیحات اعلام شده، تعرفه گمرکی وسایل نقلیه به مقدار یک درصد اعلام شده است که نشان از قدردانی از دولت دارد. بنابراین، هزینه‌ی ورود وسیله‌ی نقلیه از جمله هزینه‌های پلاک‌گذاری و گمرکی، برابر با یک میلیارد و 100 میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که در بازار، قیمت این وسیله‌ی نقلیه بین سه تا چهار میلیارد تومان است. باید توجه داشت که بخشی از این هزینه‌ی یک میلیاردی توسط دولت تامین می‌شود که موجب کاهش قیمت نهایی آن به 500 میلیون تومان می‌شود. همچنین، باید 90 میلیون تومان برای خودروهای اوراقی نیز پرداخت شود. باید به یاد داشت که وسایل نقلیه‌ی وارداتی ارزان‌تر از وسایل نقلیه‌ی داخلی هستند. در اینجا یادآوری شده است که هدف اصلی ما، نجات از آلودگی هوا و ترافیک است و پس از پایان کار، سال آینده، حمل و نقل عمومی بهتر خواهد بود.

قیمت تاکسی‌های برقی پایتخت

در اسفند ۱۴۰۲، جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر، درباره ورود تاکسی‌های برقی به پایتخت و قیمت آن‌ها صحبت کرد. او اظهار کرد که هزینه هر تاکسی برقی در حال حاضر در چین حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان است. اما باید منتظر باشیم تا ببینیم که دولت این خودروها را با چه قیمتی وارد می‌کند.

به نظر من، الکتریفیکیشن ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد. ما از شهرداری تهران حمایت می‌کنیم تا اقدامات لازم برای اجرای این ایده را انجام دهد.

چند دستگاه خودرو برقی وارد شده است؟

در آبان و آذر، وزیر صمت، علی‌آبادی، وعده داده بود که تا پایان سال جاری 100 هزار تاکسی برقی وارد کشور می‌شود. او اعلام کرده بود که تاکسی‌های برقی به‌تدریج وارد تهران خواهند شد و در کل 100 هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ بهره‌برداری خواهند شد. اما در حال حاضر، این وعده تحقق یافته نیست و هنوز تک تاکسی برقی وارد نشده است.

حسن کریمی‌سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت، اعلام کرده است که تاکنون 600 دستگاه خودرو برقی وارد کشور شده و ترخیص شده‌اند و 600 دستگاه دیگر هنوز در گمرک قرار دارند. همچنین، 1500 دستگاه دیگر در حال حمل به کشور هستند و پیش‌بینی می‌شود که حداقل 2500 خودرو برقی تا پایان سال به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تحویل داده شوند.

مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت و مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت، در مورد فرآیند واردات خودروهای الکتریکی توضیح داد. او بیان کرد که طبق بیانات وزیر صمت، قرار است ۱۰۰ هزار تاکسی برقی وارد کشور شود، اما تاریخ دقیق این واردات در ذهنم نیست. فضای لازم برای زیرساخت‌ها در حال فراهم شدن است تا این تاکسی‌های الکتریکی به کشور وارد شوند.

مسئولین اعلام کردند که موضوع تامین ارز برای واردات خودروهای برقی حل شده است و چند گروه، شامل شهرداری و شرکت‌های تایید شده توسط وزارت صنعت، در حال واردات این خودروها هستند. با این حال، تاخیرهایی در روند واردات وجود دارد که ناشی از پیچیدگی‌های مختلف در این زمینه است. برای تسهیل و افزایش واردات تاکسی‌های برقی، باید برخی آیتم‌ها را بهبود داد و خطوط تولید را تسریع کرد. اغلب خودروهای بنزینی از سال گذشته وارد می‌شوند اما واردات خودروهای برقی با تاخیر زیادی همراه بوده است. بحث‌های مرتبط با اخذ مجوزهای استاندارد و انعقاد قرارداد با شهرداری‌ها همچنان ادامه دارد و باید روی این موضوعات تمرکز بیشتری شود. همچنین، پرداخت یارانه سوخت به عنوان یکی از موارد مورد بحث در شورای اقتصاد نیز برای واردات خودروهای برقی اهمیت دارد.

اقتراح آقای ضیغمی این است که واردات خودروهای برقی نه تنها برای تاکسی‌ها، بلکه برای عموم مردم نیز انجام شود و اولویت واردات برقی بودن بر خودروهای تاکسی کلیه نیست.

پشتیبانی ایران خودرو از تاکسی‌های برقی

در بهمن ماه سال ۱۴۰۲، مهدی رادمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول در ایران خودرو با اظهار نظری اعلام کرد که بر اساس روال معمول در این شرکت، انتخاب محصولات جدید از بازار و نظارت دقیق بر آنها انجام می‌شود. وی بیان کرد که خودروهای برقی CBU که در حال حاضر واردات آنها در دستور کار است، به عنوان یکی از بهترین گزینه‌های تاکسی در کشور مبدا شناخته می‌شوند.

نسخه بازنویسی شده:

وی تأکید کرد که خودروهای الکتریکی وارداتی، با قیمت‌های مناسب تری نسبت به سایر خودروها، بخصوص برای استفاده در خدمات تاکسی، عرضه می‌شوند. در انتخاب خودروهای الکتریکی، فاکتورهایی نظیر قیمت، کلاس، وزن، فاصله بحرانی بین دو محور، عزم گردان و قدرت، محدوده مسافت قابل‌پیمایش با یک شارژ، نام تجاری، عزم گردان و قدرت موتور، حجم صندوق عقب، حداکثر سرعت، سیستم مدیریت خنکای باتری، نوع و مصرف باتری، و همچنین سطح فروش در بازار چین، از جمله موارد حائز اهمیت برای انتخاب محصول موردنظر بوده است.

آقای رادمنش اعلام کرد که تمامی تاکسی‌های برقی ایران خودرو امکان شارژ در منزل یا از طریق ایستگاه‌های شارژ عمومی را دارند. تفاوت اصلی بین این دو روش، زمانی است که برای شارژ کامل نیاز است؛ زیرا در ایستگاه‌های شارژ عمومی زمان بیشتری صرف می‌شود نسبت به شارژ خانگی.

محمد شفیعی نژاد، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو، اظهار کرد که ایران خودرو مستقیما با شرکت‌های خودروساز تولیدکننده هر سه خودروی پیشنهادی، در خصوص پشتیبانی فنی در ارتباط است. این اقدام، بزرگ‌ترین مزیتی است که ایران خودرو برای پشتیبانی، خدمات پس از فروش و به‌روزرسانی محصولات خود ایجاد کرده است. زنجیره خدمات پس از فروش ایران خودرو پشتیبان این محصولات برقی را فراهم خواهد کرد. ارائه خدمات ویژه برای خودروهای برقی از طریق نمایندگی‌های معرفی شده، شامل تمامی شهرهای کشوری که از خودروهای برقی استفاده می‌کنند، خواهد بود.

ضمنا وی آورد که گارانتی خودروی E70 دانگ فنگ سه سال یا 100،000 کیلومتر پیمایش و باتری آن شش سال یا 300،000 کیلومتر پیمایش می‌باشد. همچنین گارانتی خودروی LUNA GRE شامل سه سال یا 100،000 کیلومتر پیمایش و باتری آن شش سال یا 500،000 کیلومتر پیمایش است. از طرف دیگر، گارانتی خودروی FAW-NAT نیز سه سال یا 300،000 کیلومتر پیمایش و باتری آن شش سال یا 500،000 کیلومتر پیمایش دارد.

ارائه تاکسی برقی توسط 9 خودروساز با تعرفه 1%

در بهمن ماه 1402، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که از خرداد امسال تا خرداد سال آینده، 29 رام قطار قرار است اورهال شود. تاکنون، 15 رام قطار جدید نوسازی شده است و بیش از 700 میلیارد تومان به این منظور پرداخت شده است. بخشی از این پرداخت‌ها توسط شرکت سرمایه‌گذاری انجام شده و بقیه توسط شرکت واگن‌سازی. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری و مدیرعامل شرکت واگن‌سازی می‌توانند جزئیات بیشتری را شرح دهند.

با اشاره به فعالیت‌هایی که در جهت تکمیل تحویل موتورسیکلت‌ها به مردم با شرکت "مادو" صورت گرفته است، ذکر شد که برای 74 جایگاه شارژ قرارداد منعقد و اجرا شده است. همچنین، قراردادی برای پنج هزار جایگاه شارژ با شرکت مپنا منعقد شده است. برای اجرای طرح، نیاز به افزایش مبلغ از 500 میلیارد تومان به یک هزار و 500 میلیارد تومان است. یکی از موضوعات مطرح در پیوستگی با وزارت نیرو، جایگاه‌های شارژ است که به‌عنوان یک چالش مهم در دستور کار قرار دارد. بنابراین، پیگیری این مسئله با دقت و توجه انجام شده و گزارش نهایی درباره نتایج و موضوعات مربوطه برای موتورها و تاکسی‌های برقی اعلام خواهد شد.

طبق اظهارات آقای هرمزی، وزارت صنعت موظف شده است که 40 هزار دستگاه تاکسی برقی را به 9 شرکت خودروساز ارائه کند. این تاکسی‌ها با تعرفه یک درصد عرضه خواهند شد و شرکت‌ها ملزم به رونمایی این خودروها در تهران هستند. نگرانی‌های اورهال پاسخگویی مناسبی است و تلاش‌هایی برای بهبود و نوسازی قطارها در حال انجام است.

تحویل 400 تاکسی برقی توسط کرمان موتور

شرکت کرمان موتور اقدام به تحویل ۴۰۰ دستگاه خودرو برقی کی ام سی E50A به شرکت تاکسیرانی کرد. این مراسم تحویل با حضور شهردار تهران برگزار شد.

خودروهایی که توسط شرکت خدمات بین‌الملل کرمان خودرو در همکاری با شاتل تولید شده‌اند، از طریق اپلیکیشن شهرزاد سازمان تاکسیرانی قابل استفاده خواهند بود. این خودروها دارای مجوز پلاک با حرف "ت" هستند و تاییدیه شورای عالی ترافیک را نیز دریافت کرده‌اند.

در حال حاضر، کرمان موتور 400 دستگاه از این خودرو را به مشتریان تحویل داده است و قرار است تا در آینده نزدیک 1600 دستگاه دیگر از این خودرو را به تاکسیرانی کشور عرضه کند.

تحویل 400 تاکسی برقی توسط کرمان موتور

یک خودرو الکتریکی با طول 4.77 متر و وزن 1650 کیلوگرم توانایی شتابدهی با زمان 7.6 ثانیه را دارد. این خودرو دارای یک موتور الکتریکی با قدرت 142 کیلووات و 340 نیوتن‌متر گشتاور است که از طریق یک باتری 50.1 کیلووات‌ساعتی تغذیه می‌شود. با شارژ سریع، باتری این خودرو از 30 تا 80 درصد شارژ خود را در 48 دقیقه پر کرده و برای شارژ کامل از 15 درصد به بالا، 8.5 ساعت زمان نیاز دارد.

در این خودرو، امکانات رفاهی از جمله صندلی و فرمان چرمی، مانیتور لمسی، دوربین دید عقب، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، اتوهلد و سیستم الکترونیکی کنترل پایداری وجود دارند.

آمادگی ایران خودرو برای خدمات تاکسی‌های برقی

در دسامبر 2023، علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، اعلام کرد که با تایید کمیته مربوطه در وزارت کشور، دولت تصمیم گرفته است ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی را برای شهرهای کشور تهیه کند و از آنها حمایت خواهد کرد. شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان آماده است و نیروهای انسانی مورد نیاز آموزش مربوطه را دریافت کرده‌اند، اما هیچ نگرانی‌ای در این زمینه وجود ندارد.

وی تاکید کرد که آمادگی لازم برای تامین خودروهای برقی براساس سیاست‌های وزارت صنعت وجود دارد. همچنین، شهرداری کرج اعلام کرده است که بیشترین نیاز مردم به تاکسی‌های برقی را با توجه به شرایط شهر، با تامین خودروهای برقی از تولید داخلی برطرف خواهد کرد. این اقدام همچنین به منظور حمایت از تولید و عرضه خودروهای برقی داخلی است که نقش مهمی در کاهش وابستگی به واردات دارند.

شهردار کرج، آقای مهرداد کیانی، اعلام کردند که شهرداری کرج به عنوان اولین شهری است که قرارداد خرید اتوبوس‌های برقی را امضاء کرده است. این اقدام به منظور بهبود ناوگان حمل و نقل شهری انجام شده است و در زمینه تاکسی برقی نیز با همکاری مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و وزارت صمت و کشور برای ارائه خدمات بهتر به مردم، پیگیری خواهد شد.

به منظور تولید و تامین خودروهای برقی، ایران‌خودرو به توفر دو مدل تاکسی با کیفیت از چین پرداخته است به منظور تست و ارزیابی آن‌ها توسط شهرداری‌های بزرگ شهرها.

100 هزار تاکسی برقی چینی در راه ایران

در دسامبر 2023، تدابیر ورود 100 هزار تاکسی برقی به ایران فراهم شده است. در این راستا، 53 دستگاه تاکسی برقی توسط 12 شرکت واردکننده خودرو به همراه شهرداری تهران ثبت سفارش شده است. این واردات نشان از رویکرد جدید دولت نسبت به ورود محصولات خارجی دارد، با تاکید بر اینکه ورود تاکسی های برقی از چین در اولویت سیاستگذاران قرار دارد. معاون اول رئیس‌جمهور توافقی با نخست وزیر چین برای واردات 100 هزار دستگاه تاکسی برقی انجام داد. تحت این توافق، وزارت صمت به عهده واردات این خودروها بود. وزیر صمت اعلام کرد که 53 هزار دستگاه از 100 هزار تاکسی برقی که توافق شده بود، در حال حاضر ثبت سفارش شده و برای 48 هزار دستگاه برنامه های مذاکره با شرکای چینی در دست اجرا است.

تعداد تاکسی‌های برقی ثبت سفارش شده
نام خودرو سفارش‌های انجام شده سفارش‌های آتی
سینوگلد 4000 -
چانگان 6000 12000
بستیون 2000 12000
JMEV 2000 -
جک EV3 2000 8000
جک KIC5 4000 2000
هونگچی EQM5 5000 4000
ونوسیا 2000 2000
بایک EV5 2000 -
آریزو 5 2000 8000
لاماری EV 1000 -
آیون 20000 -
با ذکر نام شرکت، خودرویی عنوان نشده 1000 -

اختصاص 10 هزار و 500 دلار یارانه برای تاکسی‌های برقی

در آذر ماه سال 1402، در یک مراسم رسمی، شهردار تهران اولین خودروی کاملاً برقی را معرفی کرده و 88 دستگاه از این خودروها را به شرکت تاکسیرانی کشور تحویل داد. او از برقی سازی خودروها و اهمیت آن در بهبود کیفیت حمل و نقل و ارائه خدمات به مردم در محیط زیست تشکر کرد و خودروهای برقی را یک گام مهم در جهت کاهش آلودگی هوا معرفی کرد.

به خوشبختی، در مراسم اعلام رسمی اولین خودروی تمام برقی که قرار است به ناوگان تاکسیرانی معرفی شود، حضور پررنگ داشتیم. این مراسم به عنوان شروعی فرهنگی و نمادین برای آغاز یک مسیر جدید در این زمینه مورد توجه قرار گرفت. از تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این پروژه، تقدیر و تشکر می‌کنیم. ما شاهد آغاز این امر از یک شهر پرترافیک و پیچیده مانند تهران بودیم و این امر برایمان بسیار دلچسب است. حال که هوای تهران در چند روز گذشته به وضعیت نامطلوبی وارد شده بود و مشکلات زیادی ایجاد شده بود، حضور خودروهای برقی در ناوگان تاکسی ایده‌آل است. این تصمیم نه تنها یک پیشرفت بزرگ برای صنعت حمل و نقل، بلکه یک اقدام موثر برای حفظ سلامتی و ایمنی شهروندان نیز محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که استفاده از خودروهای برقی در شهرهای بزرگ مانند تهران یک راه حل موثر برای کاهش آلودگی هوا و افزایش کیفیت زندگی مردم است.

وی به ادامه طرح تزریق خودروهای برقی به ناوگان حمل‌ونقل کشور، به منظور تکمیل ظرفیت و ارتقای کیفیت حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد. در حال حاضر، درصد 34 خدمات حمل‌ونقل عمومی و 66 درصد خدمات از خودروهای شخصی و تاکسی ارائه می‌شود. حضور خودروهای برقی در ناوگان حمل‌ونقل کشور، به‌ویژه در ناوگان تاکسیرانی، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و حمایت از جامعه ایفا می‌کند. از این رو، هدف گذاری شده برای تأمین 70 درصد حمل‌ونقل عمومی با استفاده از خودروهای برقی است.

آقای زاکانی اظهار کرد که تلاش و اهتمام وزیر صنعت و معدن، مسیر توسعه 10 هزار وسیله نقلیه برقی از جمله تاکسی، خودرو، اتوبوس و موتور برقی را هموار‌تر کرده و در توسعه برقی‌سازی صنعت حمل‌ونقل قدم‌های موثری برداشته است. این پیشرفت بسیار مهم و ابزاری پر اهمیت برای ایجاد تحول در حوزه حمل و نقل شهری است. تمرکز بر خودروهای برقی نشان از توجه به حفظ محیط زیست و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی دارد. این تلاش همچنین به هوشمندسازی شهر تهران کمک می‌کند و باعث تمیزتر، سازماندهی‌تر و شهری با کیفیت‌تر می‌شود؛ امیدواریم با همکاری و همدلی، بتوانیم خدمات مناسب و بهتری برای مردم کشور ارائه دهیم.

در پایان مراسم، تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت مدیران‌خودرو، سازمان تاکسیرانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، و شهرداری تهران امضا شد. تعداد ۸۸ دستگاه خودروی الکتریکی آریزو ۵ ev به تاکسیرانی تحویل داده شد، که این تحویل اولین مرحله از واگذاری خودروهای الکتریکی این شرکت به تاکسیرانی کشور بوده و این همکاری برنامه‌ریزی شده برای ادامه دارد.

در مراسم حاضر، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، اعلام کرد که یارانه‌ای به ارزش 10 هزار و ۵۰۰ دلار برای تاکسی‌های برقی طبق قوانین اختصاص می‌یابد. این قانون دارای مزایای ارزشمندی است که بهبود وضعیت تاکسی‌های برقی را تضمین می‌کند و بزودی توسط دولت اعلام خواهد شد.

وی افزود که احتمال وجود تقاضای زیاد در بازار ارز پس از ابلاغ این آیین‌نامه، و نگرانی‌های متعلقه به تاثیرات آن بر اقتصاد کشور را در نظر دارد. همچنین اعلام کرد که تمامی اقدامات در این زمینه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است و با ورود خودروهای الکتریکی به بازار، این مسائل به حل خواهند رسید.

ورود 100 هزار دستگاه تاکسی برقی تا پایان سال

در آذر ماه سال ۱۴۰۲، عباس علی‌ آبادی، وزیر صمت، تأکید کرد که باید بهبودی در خودروهای سنتی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند، ایجاد کنیم اما نباید سرمایه‌گذاری زیادی در این حوزه انجام دهیم. همچنین، او اشاره کرد که باید به سمت استفاده از خودروهای برقی و هوشمند حرکت کنیم، که در آینده‌ای نزدیک انتظار می‌رود خودروهای داخلی هم دارای سطحی از هوشمندی باشند. علاوه بر این، ابراز امیدواری برای شروع یک نو آوری در حوزه خودروهای برقی با استفاده از دانش بنیان و ظرفیت‌های کشور، و اشاره به ضرورت تعقل و انطباق با جهان امروز در این زمینه نیز از جمله نکاتی است که وی بیان نمود.

وی تأکید کرد که این تغییرات نه تنها بر اقتصاد اثرات مثبتی خواهد داشت، بلکه تاثیرات مثبتی بر زیست محیطی هم خواهد داشت. در حال حاضر اقداماتی برای نصب ایستگاه‌های شارژ برقی در حال انجام است و احتمالا تا پایان این هفته‌ها تاکسی‌های برقی به شهر تهران وارد خواهند شد. برنامه ریزی شده است که تا پایان سال، 100 هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ عرضه شود. همچنین چند خودروی برقی داخلی تولید شده است که منتظر می‌مانیم تا در نیمه اول سال آینده به بازار عرضه شوند.

اقتصاد انرژی و نفت ایران اعلام کرد که هزینه باتری خودروهای برقی نسبتاً بالا است و برای کاهش این هزینه، تعرفه واردات باتری‌ها باید حداقل شود. علاوه بر این، دولت برای تاکسی‌ها بخشی از هزینه باتری را تامین می‌کند. وزارت نفت نیز تصمیم گرفته که با صرفه‌جویی در هزینه سوخت، 10 هزار و 500 دلار از هزینه باتری را تحت حمایت خود قرار دهد.

به گفتهٔ او، باید تمرکز را از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی و هوشمند منتقل کنیم. در نروژ، بیش از ۸۰ درصد خودروها برقی و در چین تقریباً تمام حمل و نقل عمومی و ۳۰ تا ۳۵ درصد خودروهای شخصی برقی هستند. باید تلاش کنیم تا در پیشرفت این پدیده‌های جهانی گام برداریم و به‌روز شویم. البته خودروهای بنزینی همچنان تعداد زیادی دارند، اما تمرکز بیشتر می‌باید بر روی خودروهای آینده باشد. ما نباید اصرار داشته باشیم که خودروهای بنزینی حتماً باید داخلی شوند زیرا این تکنولوژی‌ها پایدار نیستند. بنابراین باید به سوی تولید داخلی تکنولوژی‌های نوآور حرکت کنیم.

بودجه 3 میلیون دلاری برای واردات تاکسی

در نوامبر 1402، کریمی سنجری، مدیر پروژه خودروهای برقی در وزارت صنعت، اطلاعات مهمی از وضعیت اخیر تاکسی‌های برقی ارائه داد. او اظهار داشت که تامین تاکسی‌های برقی از طریق واردات صورت خواهد گرفت، ولی خودروسازان همچنین مسئولیت واردات این خودروها را برعهده دارند.

به شرکت‌های خودروساز، سه میلیون دلار ارز برای واردات تاکسی‌های برقی اختصاص یافته است. این شرکت‌ها باید تا پایان سال جاری 60 درصد از تعهدات خود را عملیاتی کنند. بنابراین، منتظریم که خودروسازان، علاوه بر واردات تاکسی‌های برقی، تامین ایستگاه‌های شارژ و ارائه خدمات پس از فروش بر عهده بگیرند.

واردات دو هزار خودرو برقی با اولویت تاکسیرانی

در آبان ماه سال 1402، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، اعلام کرد که برنامه جدی برای واردات خودروهای برقی از انواع فول برقی، هیبرید، پلاگین و غیره وجود دارد. او اظهار داشت که بین یک الی دو هزار خودرو برقی در همان ماه وارد کشور خواهد شد، که در ابتدا برای تاکسی‌ها در دسترس قرار خواهد گرفت و سپس قابل خرید برای عموم مردم نیز خواهند بود؛ زیرا این خودروها از نظر هزینه‌ها بهتر از خودروهای بنزینی هستند.

وی افزوده است تا کنون تقریباً 5 شرکت داخلی درخواست داده‌اند و در حال حاضر اکثر خودروها از کشور چین و فقط یک برند غیرچینی استفاده می‌کنند. البته برای خودروهای برقی، ما محدودیت قیمتی نخواهیم داشت.

برنامه واردات تاکسی برقی توسط سایپا

در ماه مهر سال 1402، محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، اعلام کرد که گروه خودروسازی سایپا به تولید ورود خودروهای الکتریکی نیز وارد شده است. او اظهار کرد که در حال حاضر به‌طور همزمان در دو مسیر توسعه می‌یابیم، یکی از آن‌ها واردات خودروهای الکتریکی است. او افزود که سایپا اولین شرکتی است که خودروهای الکتریکی را به عنوان تاکسی وارد می‌کند و برای این منظور دو خودرو را انتخاب کرده و مشخصات فنی آن‌ها را به شهرداری اعلام کرده است. علاوه بر این، اعلام کرد که از سال گذشته قراردادی با دانشگاه نوشیروانی بابل بسته‌اند تا خودروهای هیبریدی تولید کنند. این قرارداد به منظور تبدیل شاهین به خودروی هیبریدی بوده و هدف آن کاهش مصرف سوخت زیر 5 لیتر است.

در راستای توسعه خودرو آریا، به اقدامات مختلفی فکر می‌کنیم. یکی از این اقدامات ارائه خودرو آریا با سه نوع موتور مختلف است. این موتورها شامل موتور n20 با قدرت 2000 سی‌سی است که مصرف سوخت کمتر از 7 لیتر خواهد داشت. همچنین موتور هیبریدی 1.6 لیتری که از یکی از شرکت‌های چینی استفاده می‌شود و خط تولید آن در شرکت مگاموتور سایپا راه‌اندازی خواهد شد. آخرین نوع موتور موجود در خودرو آریا، موتور الکتریکی کاملاً الکتریکی است. از طرفی، برای فاز اول تولید، 5000 دستگاه برای سایپا و 5000 دستگاه برای ایران خودرو به عنوان واردکننده انتخاب شده است. یکی از ویژگی‌های مهم محصولات ما، باطری بسیار پایدار و با عمر طولانی است که تا 600 هزار کیلومتر گارانتی می‌شود. این باطری توانایی پیمایش 407 کیلومتر با یک بار شارژ را دارد و شارژر سریع و کندتر هر دو را دارا می‌باشد. همچنین، شارژر مناسب برای مشتریان همراه با خودرو ارائه خواهد شد.

جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی برقی

در ماه شهریور از سال 1402، احمد وحیدی، وزیر کشور، از واحد تولید خودرویی بازدید کرد. او در این بازدید بیان کرد که نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، به ویژه تاکسی و اتوبوس، از اولویت‌های دولت است.

امیدوارم تولیدکنندگان داخلی نیز تاکسی‌های خوب و باکیفیتی را با قیمت مناسبی معرفی کنند تا بتوانیم با استفاده از آنها در نوسازی شهرمان اقدام کنیم. آقای وحیدی همچنین اظهار کرد که اولویت باید بر این باشد که تاکسی‌های فرسوده را با نسل جدید و برقی جایگزین کنیم و بیان کرد که باید حدود 50 هزار تاکسی فرسوده را جایگزین کنیم و آنها را برقی کنیم.

قیمت تاکسی برقی چقدر است

در شهریور ماه سال 1402، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که شهرداری، وزارت صمت و وزارت نفت برای خرید تاکسی‌های برقی و ورود آن‌ها به تهران توافق نامه‌ای امضا کرده‌اند. بر اساس این توافق نامه، هزینه یک دستگاه تاکسی برقی تقریبا یک میلیارد تومان بوده که 400 میلیون تومان از آن توسط وزارت نفت پرداخت می‌شود و بیش از 300 میلیون تومان نیز به صورت وام اختصاص داده می‌شود. مالکان تاکسی‌ها نیز امکان دارند تا تاکسی‌های قدیمی خود را با فروختن آن‌ها و خرید تاکسی برقی جایگزین نمایند. این تاکسی‌ها از خارج از کشور وارد تهران خواهند شد.

(عکس: آژانس عکس تهران)

مطلب ارسالی به شکل زیر بازنویسی شد: «درباره تردد موتورسیکلت‌ها، باید گفت که مسئولیت آن تنها بر عهده شهرداری نیست و باید پلیس راهور نیز دخالت کند. علاوه بر این، باید به فرهنگ‌سازی در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشیم. لازم به ذکر است که موتورسیکلت‌های برقی به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که حداکثر سرعت آن‌ها 60 کیلومتر بر ساعت است.»

واردات تاکسی برقی سایپا تا پایان 1402

در ماه شهریور سال 1402، آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، اعلام کرد که شرکت در حال برنامه‌ریزی برای عرضه خودروهای برقی در ایران است. او اظهار داشت که یکی از محصولاتی که شرکت قصد دارد به بازار عرضه کند، تاکسی برقی است. این تاکسی برقی قادر به پیمایش تا 405 کیلومتر با یک شارژ است و باتری آن دارای گارانتی تا 600 هزار کیلومتر می‌باشد.

مدیرعامل شرکت سایپا اظهار می‌دهد که اگر تخصیص ارز به موقع صورت گیرد، در نیمه دوم سال 1402 خودروهای برقی سایپا را در خیابان‌ها خواهیم دید.

اولویت واردات خودرو با تاکسی‌های برقی

در ماه مرداد سال 1402، وزیر صمت عباس علی آبادی اعلام کرد که آیین‌نامه‌ای برای واردات خودروهای برقی نو و کارکرده به زودی تدوین خواهد شد. او خاطرنشان کرد که اولویت وزارت صمت در زمینه واردات خودروهای برقی قرار دارد و اهدافی برای ایجاد تحول در صنعت خودرو در نظر گرفته‌اند. به عبارتی دیگر، تلاش بر افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی شرایط ارائه خودروهای موجود به وضعیت بهتری متمرکز خواهد بود، همچنین واردات خودروهای برقی نیز در اولویت قرار داده می‌شود و زیرساخت‌های لازم برای این نوع خودروها در دست اقدام است.

در هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی، علی آبادی اعلام کرد که اهداف طرح واردات خودروهای برقی ساده تر و مناسب تر خواهد شد. ابتدا، تمرکز بر واردات تاکسی‌های برقی قرار خواهد گرفت زیرا فایده بیشتری را برای کشور به همراه دارد و تاثیر بزرگتری در حفظ محیط زیست خواهد داشت. سپس، واردات خودروهای اشتراکی و شخصی از دیگر اولویت‌ها خواهند بود.


اخبار حمل و نقل برقی در ایران

صنعت خودرو و حمل و نقل عمومی در کلان‌شهرهای ایران در حال تغییرات اساسی است. واردات وسایل نقلیه جدید با تکنولوژی پاک و محیط‌زیستی، آینده این صنعت را به سمت بهبود می‌برد. در مقالات زیر، آخرین اخبار و تحولات خودروهای الکتریکی و ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی در ایران و وضعیت تولید موتورهای الکتریکی در کشور بررسی شده است.

نظرات

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم