
خودروهای برقی سایپا به عرضه نزدیک میشوند
در تاریخ 23 بهمن 1402، علی آبادی، وزیر صنعت، به همراه یک گروه از معاونان خود، از خطوط تولید شرکت سایپا بازدید کرد. او در این بازدید، گزارش جامعی از فعالیتها، افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات جدید این شرکت را ارائه کرد. همچنین اشارهای به تلاشهای سایپا در زمینه تولید خودروهای برقی کرد و اظهار کرد که در آینده نه چندان دور، محصولات برقی این شرکت به بازار عرضه خواهد شد. علیآبادی همچنین از تنوع محصولات جدید سایپا، از جمله شاهین اتوماتیک، اطلس، سهند، پی90، ساینا CNG، شاهین پلاس، سیلک و آریا، نیز یاد کرد.
گزارش شرکت سایپا درباره پیشرفت پروژههای تولید خودروهای برقی شامل آریا هیبریدی، ساینا برقی و سهند برقی است. خودروی جدید آریا در حال آخرین مراحل اخذ استانداردها قرار دارد، نشان دهنده تمرکز بر تولید انبوه خودروهای برقی در آینده نزدیک این شرکت است.
بر اساس گزارشات، بهرهوری سایپا در طول 25 ماه گذشته بهبود چشمگیری داشته است، و هزینههای تبدیل در شش ماهه اول سال جاری به 6.8 درصد کاهش یافته است که نسبت به سال قبل که 11.2 درصد بوده، افزایش قابل توجهی است. با بهرهگیری مناسب از شرایط تحریم، سایپا توانسته است صرفهجویی ارزی بالغ بر 4 میلیارد تومان را در سال جاری خلق کند. انتظار میرود که فروش این شرکت تا پایان سال به 160 هزار دستگاه افزایش یابد که نسبت به سال گذشته با 69 هزار دستگاه، رشد چشمگیری خواهد داشت.
توجه داشته باشید که تاکنون سایپا، ۳۰۰۰ دستگاه خودروهای چانگان و زوتی را وارد کرده است و بخش قابل توجهی از آنها به مشتریان تحویل داده شده است. همچنین، سفارش ۱۰۰۰ خودرو برقی داده شده است و ۲۰۰ دستگاه از آنها آماده حمل است.
چهار محصول جدید سایپا به زودی عرضه میشوند
در نوامبر 1402، محمود سهیلنژاد، قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در یک جلسه با حضور مدیرعامل و معاونین سایپایدک و مدیران نمایندگیهای سایپا در استان آذربایجان شرقی اعلام کرد که محصولات جدید اطلس، سهند، آریا و شاهین پلاس بهزودی پس از طی مراحل نهایی تولید و اخذ مجوزهای لازم، وارد بازار خواهند شد.
وی درباره محصولات جدید این خودروها اظهار کرد که آنها به تنوع و گسترش سبد محصولات گروه خودروسازی سایپا کمک میکنند. هدف اصلی از این محصولات، توسعه سبد محصولات و افزایش فعالیت شبکه نمایندگیها برای جلب رضایت مشتریان است.
آقای سهیلنژاد با اشاره به افزایش رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش شرکت سایپا در سالهای گذشته، بیان کرد که برای دستیابی به هدف مطلوب باید خدمات با کیفیت و مطابق با انتظارات مشتریان ارائه دهیم تا رضایت حداکثری آنها را جلب کنیم.
مجتبی معظمی، مدیرعامل سایپایدک، بر نقش حیاتی شبکه نمایندگیها در ارتقای رضایت مشتریان تأکید کرد. او با اهمیت دادن به ارتباط مشترکان با شرکت، از آنها خواست تا با ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت، رضایت مشتریان را بیشتر کنند. سیاستها و برنامههای اجرایی سایپایدک در سالهای گذشته به نتایج قابل توجهی در زمینه فروش قطعات یدکی و دستیابی به رتبه اول در رضایت مشتریان پارسخودرو منجر شده است.
در پایان این جلسه، تقدیر و تشکر مندی از دو نمایندگی برتر استان آذربایجان شرقی به خاطر ارائه خدمات پس از فروش متمایز و عالی به مشتریان، اعلام شد تا این دو نمایندگی الگویی برای سایر نمایندگیها در بهبود و ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش قرار بگیرند.
تولید اطلس و شاهین اتومات آغاز شده است
در مهر ماه سال 1402، محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، اظهار کرد که خودروی ساندرو ایرانی به مرحله تست نهایی رسیده و از سال آینده به صورت انبوه تولید خواهد شد.
به این افزوده شد که امسال حداقل 30 هزار دستگاه خودرو اطلس تولید خواهد شد و تولید انبوه این خودروها در حال انجام است. همچنین، خودرو شاهین اتومات نیز در حال تولید در خط تولید قرار دارد. اهداف ما این است که خودروها را با کیفیت بالا به مشتریان ارائه دهیم و هیچ ایرادی در آنها وجود نداشته باشد. به همین دلیل، قبل از عرضه به بازار، برخی از خودروهای جدید به شبکه خدمات ارسال میشوند تا هر گونه مشکلات و ایرادات رفع شود.
آقای تیموری بیان کرد که خودروهای جدید را به بالای ۳۰۰ هزار کیلومتر پیمایش میدهند و در مناطق گرمسیر و سردسیر نیز آنها را تست میکنند. او افزود که محصولات نهایی را مستقیماً به مشتریان نمیفرستند، بلکه به سامانه خدمات پس از فروش متصل میکنند و در این مرحله آنها را تست میکنند.
سایپا به وعده خود درباره محصولات جدید عمل کرد
در افتتاحیه بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی خودرو مشهد در ماه شهریور 1402، محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، اعلام کرد که در سال گذشته وعده داده بودند 8 محصول جدید را در سال 1402 معرفی و عرضه کنند و خوشبختانه این وعده به واقعیت پیوسته است. این محصولات شامل خودروهای شاهین اتوماتیک، شاهین پلاس، اطلس، سهند و کادیلا از زیرمجموعه پارسخودرو و همچنین سیلک، پاژ و ون هامون از زیرمجموعه زامیاد میباشند که امسال به بازار عرضه خواهند شد.
بر آن است تا وی تولید خودروهای جدید را با کیفیت بالا و بر اساس استانداردهای ۸۵ مورد تاکید قرار دهد. خودروی اطلس در حال حاضر همه مجوزها و استانداردهای لازم را دریافت کرده است و آزمایشهای لازم نیز بر روی آن انجام شده است. منتظر قرار دادن قیمت این خودرو توسط شورای رقابت هستیم تا برنامه عرضهی آن برای مردم آغاز شود. همچنین خودروهای سهند و شاهین اتوماتیک نیز منتظر تعیین قیمت هستند و امیدواریم قیمتها در هفته آینده اعلام شود تا بتوانیم این خودروها را به مشتریان عرضه کنیم.
وی اضافه کرد: "شاهین پلاس، که تا دو ماه آینده نهایی خواهد شد، نسخه بهروزشدهی مدل سواری شاهین است. محصول جدید دیگری از شرکت سایپا نیز به نام سیلک (C3XR) وجود دارد که تولید انبوه آن در کارخانه سایپا سیتروئن کاشان صورت میگیرد. این خودرو بر پایهی پلتفرم C3 فرانسوی تولید میشود."
محصولات جدید و مستقل پارس خودرو
در ماه تیر سال ۱۴۰۲، شرکت پارس خودرو اعلام کرده است که قصد دارد سه محصول جدید خود را به بازار عرضه کند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، محمدعلی تیموری، اعلام کرده است که خودرو زوتی DL5 با موتور هیبرید برقی از سال آینده منتشر خواهد شد. با توجه به ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در پارس خودرو، این شرکت به عنوان بزرگترین خودروساز ایرانی در بازارهای صادراتی شناخته خواهد شد.
وی تاکید کرد که تولید پراید در شرکت پارس خودرو، باعث خلق توسعه محصولات دیگر در این شرکت شده است. این در حالی است که پارس خودرو، با همکاری خودروسازان بینالمللی مانند نیسان و رنو، تجربهی موفقی داشته است. برای ارتقای شرکتهای تابعه گروه سایپا، اعتقاد داریم که منابع مالی و توسعه محصول باید توسط خود شرکتها تأمین شود. در حال حاضر، پارس خودرو برای اولین بار، 3 محصول جدید را تولید میکند که شامل زوتی 5DL، سهند و کادیلا است.

شخصی اعلام کرد که پیشفروش خودروی سهند شهریورماه امسال آغاز خواهد شد و این خودرو موفق به گذراندن استانداردهای 85گانه شده است. خودروی کادیلا که چند هفته قبل معرفی شده بود، با همکاری قطعهسازان ماهر ایرانی تولید انبوه خواهد شد. این خودرو با نام و لوگوی شرکت پارس خودرو روانه بازار میشود و قرار است تا پایان سال به تولید انبوه برسد.
تولید 8 محصول جدید سایپا در 1402
در تیر ماه سال ۱۴۰۲، سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جشنواره ملی تجلیل از کارفرمایان سلامتمحور، خانههای بهداشت کارگری برتر و اعضای شورای هماهنگی خدمات بهداشتی بیمهشدگان، به تحولات صنعت خودرو اشاره کرد و تاکید کرد که اهمیت تولید داخلی و رفاه مصرفکننده باید به همراه باشد. او اظهار کرد که باید تولیدکنندگان خودرو و قطعهسازان اقدامات بیشتری را برای توسعه فعالیتهای خود انجام دهند و از نیروی کار ماهر و ارزانی که در دسترس است، بهره ببرند. وی بیان کرد که صنعت خودرو باید به یک صنعت رقابتپذیر تبدیل شود تا اقتصاد کشور به رشد ۸ درصدی مورد انتظار برای سال جاری دست یابد.
در جشنوارهای اخیر، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اظهار داشت که در دهه 90، زیرساختهای صنعتی، به خصوص در حوزه خودرو، بهطور کامل توسعه پیدا نکرده بود. او افزود که گروه سعی دارد با بهرهگیری از تواناییهای مهندسی داخلی و منابع دانش بنیان، زیرساختهای صنعت خودرو را گسترش دهد. در این راستا، اخیراً، بهرهبرداری از جدیدترین خط تولید موتور، که توسط کارکنان شرکت مگاموتور راهاندازی شده بود و توسط آلمانیها نصب شده بود، صورت گرفت. همچنین، خط رنگیری پیشرفتهترین در شهریورماه، در حال نصب و راهاندازی در شرکت زامیاد است و به زودی به بهرهبرداری میرسد.
آقای تیموری اعلام کرد که در سال جاری، سایپا ٨ محصول جدید با استاندارد ٨٥ را به بازار خواهد معرفی کرد. از این ٨ محصول، دو مدل برای اولین بار با گارانتی ٥ ساله عرضه خواهند شد. افزایش دوره گارانتی این خودروها، کیفیت آنها را تضمین میکند.
برای توسعه محصولات، گروه خودروسازی سایپا باید به سمت خودروهای پاک حرکت کند. در گذشته، تولید خودروهای پاک در این گروه توجه کافی نبود، اما برای جبران این نقصان، اخیراً تلاش شده است تا خودروهای ساینا CNG تولید شود، که در حال حاضر برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی تولید شدهاند. این خودروها با مصرف سوخت ترکیبی بنزین و گاز بهبود یافتهاند و در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ترکیب بنزین و گاز 6.45 لیتر مصرف میکنند. تاکید ما بر توسعه محصولات جدید با تمرکز بر مسائل زیست محیطی است تا به سمت خودروهای پاک حرکت کنیم.
بهبود عایق صوتی خودروها در محصولات جدید سایپا
در خرداد ماه ۱۴۰۲، محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، در نهمین کنگره انجمن علوم صوتی ایران در دانشگاه علم و صنعت حضور داشت. در این کنگره، او درباره صنعت خودرو و برنامههای آینده شرکت سایپا صحبت کرد.
صنعت خودرو یکی از بزرگترین صنایع جهان است که بیش از 3 هزار میلیارد دلار در آن گردش مالی دارد. این صنعت سهم مهمی در اقتصاد جهانی دارد و بیش از 60 میلیون نفر را به عنوان نیروی کار استخدام کرده است. کشورهایی مانند ژاپن و آلمان که بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان هستند، بیشترین حجم صادرات خودرا در این صنعت دارند. از این رو، صنعت خودرو برای تمام کشورها به عنوان یک منبع درآمد مهم و فرصت های شغلی ارزشمند محسوب میشود.
در سال 2022، سهم بازار خودروهای الکتریکی (شامل خودروهای تمام برقی و هیبریدی)، 13 درصد از تولید کل خودروهای جهان را تشکیل داده است، که نسبت به سال 2021، با رشدی بیش از 50 درصد، افزایش یافته است. کشور چین با داشتن بزرگترین صنایع خودروسازی، با ایجاد همکاری با شرکتهای بزرگ خودروساز جهان، توانسته فعالیتهای موفقی را در این حوزه انجام دهد.

برای کنترل ویژگی NVH که شامل سروصدا و ارتعاشات داخلی و خارجی خودرو است، باید به ساختارهای منطقی حرکت کنیم. این امر نیاز به استفاده از یک سیستم تعلیق و فرمان مناسب دارد که شامل 20 قطعه است. شرکت تویوتا در این زمینه پیشتاز است و خودروهای آن از ویژگیهای کاهش ارتعاشات و کاهش هزینهها بهره میبرند.
خودرو شاهین، تولید شده توسط گروه سایپا، با الهام از یکی از محصولات تویوتا، دارای سیستم تعلیق و ترمز مناسب است و اقدامات کیفی بسیار خوبی برای بهبود کارایی آن صورت گرفته است.
منابع ارتعاشات در خودروها یکی از موارد مهم است که باید به آن توجه داشت. فیلتراسیون ارتعاشات و جلوگیری از انتقال آن به بدنه و داخل کابین به عهده دسته موتورها است. طراحی بهینه و بهبود فیلتراسیون به منظور کاهش سطح ارتعاشات و صدا در خودروها بسیار اهمیت دارد. در این زمینه، برای خودرو شاهین 240، یک پروژه کیفی در 14 ماه گذشته آغاز شده است و شرایط بسیار خوبی برای بهبود این امرهای مهم فراهم شده است. با توجه به تحریمها و محدودیتها در انتقال دانش، همکاری با دانشگاهها برای بهرهگیری از علوم جدید امری ضروری و اساسی است.
با بهرهگیری از دانش موجود در کشور، ما توانستیم با نصب عوایق مناسب پشت داشبورد این خودرو، صدای موتور و سیستم توربو را کاهش دهیم و باعث ایجاد رضایت بیشتری در مشتریان گردیم.
در حال حاضر ما محصولات متنوعی را در دستور کار قرار دادهایم، به طوری که خودروی آتلاس در مدت 16 ماه به مرحله تولید انبوه رسیده است و مصرف سوخت موتور آن 7 درصد کاهش یافته و راندمان موتور نیز 12 درصد افزایش یافته است.
8. خودرو آریا، محصول جدیدی است که با دو نمونه موتور با کاهش چشمگیر در مصرف سوخت عرضه خواهد شد. یکی از این نسخهها دارای موتور هیبریدی با حجم 1.6 لیتر از میتسوبیشی است که مصرف سوخت بسیار پایینی دارد. نسخه دیگر از آریا دارای موتور 2.0 لیتری است که به راحتی با سایر خودروهای چینی رقابت میکند و به بازار عرضه خواهد شد.
همچنین خودروهای دیگری مانند شاهین اتوماتیک و شاهین پلاس با موتور 16 سوپاپ، مصرف سوخت کمتر و راندمان بالاتر به بازار عرضه میشود. همچنین کادیلا، که از پلتفرم تندر 90 الهام گرفته شده است، و وانت 251 با حجم بار 800 کیلوگرم نیز در میان محصولاتی است که به زودی توسط گروه خودروسازی سایپا بازاریابی خواهند شد.
با انجام پروژههای ارتقای کیفیت در خودرو شاهین، شاخص NVH این خودرو بهبود یافته است و شاخص رضایت کیفیت افزایش یافته و به عدد 711 رسیده است. همچنین، شاخص C100 که ارتباط آن با نویز و ارتعاشات خودروها و مراجعه آنها به تعمیرگاه در سه ماه اول است، از 125 به 24 کاهش یافته است که این کاهش نشاندهنده بهبود قابل توجه است.
توسعه 8 محصول جدید سایپا در سال 1402
در اردیبهشت 1402، شرکت سایپا رهبر بیرقیب صنعت خودروسازی ایران است. این شرکت با سهم بیش از 60 درصدی از بازار خودروهای سواری، از خود نشان داده که چقدر در تولید محصولات بومی موفق است. از خودروهای اقتصادی تا خودروهای سبک کاربردی، تمام نیازهای مختلف بازار را پوشش میدهد. برنامهی توسعهی شرکت برای سال 1402، شامل تولید هشت محصول استراتژیک بومی است که هرکدام از آنها نیازهای مشتریان را بهبود خواهند بخشید و در بازار تحولی مهم ایجاد خواهند کرد.

در ابتدای مجموعه محصولات جدید شرکت سایپا، دو نسخه جدید از سدان کلاس C به نام شاهین آمده است. این دو نسخه شامل نسخه اتوماتیک CVT و شاهین پلاس اتوماتیک میباشد. شاهین پلاس اتومات، که به عنوان یک گام در جهت ارائه گزینههای متنوع و پاسخگوی نیازهای مشتریان این دسته از خودروها است، با استفاده از خودرو مجهز به پیشرانه ME16، معرفی شده است. پیشرانه ME16 با ویژگیهای تکنولوژیک جدیدی که از پروژههای مشترک پژو و سیتروئن الهام گرفته شده است، توانایی تولید 115 اسب بخار در 5800 دور بر دقیقه را دارد و گشتاور خروجی آن نیز به 147 نیوتنمتر در دورهای 4200 دقیقه برسد. انتقال نیرو به چرخهای جلو در مدل شاهین پلاس از طریق گیربکس 5 سرعته دستی انجام میشود که توسط کمپانی آیسین تولید شده و با کد 5F18 شناخته میشود.
در نسخه پلاس شاهین، از قوای محرکه قدرتمند نهتنها بهره میبرد، بلکه با ورود به داخلی تازه و امکانات اضافی مانند سانروف، چرم صندلیها، نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمهای، دوربین و سنسور عقب، سنسورهای فشار باد تایرها و نور، سیستم کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی و آیینههای تاشو برقی بهره میبرد. علاوه بر این، در نسخه فول ترین، امکاناتی همچون کیسههای هوای جانبی و شیشههای دودی عقب نیز در دسترس است.

نسخه اتوماتیک سومین عضو خانواده خودرو شاهین میباشد. این نسخه از شاهین با گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده است که توانایی تعویض متغیر و پیشرفته این گیربکس را نشان میدهد. این نسخه از شاهین از پیشرانه M15 بهره میبرد که دارای حداکثر قدرت 109 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتون متر میباشد. این خودرو با گیربکس CVT قابلیت تعویض مصنوعی 7 سرعته را دارا است و مسئول انتقال قدرت به محور جلو بر عهده دارد. همچنین، مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی حدود 7.5 لیتر اعلام شده است.
در مدل شاهین CVT، سایپا امکانات بیشتری را ارائه کرده است، از جمله نمایشگر لمسی 10 اینچی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی را دارا میباشد.

با ارائه زبان طراحی جدید، سایپا قصد دارد با محصولات جدید خود، به نامهای سهند و اطلس، جان تازهای به دستهی خودروهای اقتصادی در کلاس B ببخشد. سهند یک سدان اقتصادی است که بهزودی به بازار عرضه خواهد شد، در حالی که اطلس یک هاچبککراس جدید از سایپا است که احتمالا از نسخه بهبود یافته پیشرانه M15 استفاده میکند و یک خودروی جذاب در کلاس B خواهد بود.
با بهرهگیری از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها و هدرز، به تغییرات در سیستم جرقهزنی و سیستم تزریق سوخت، پیشرانه این دو محصول جدید از سایپا، یعنی M15GSI، به حداکثر توان 90 اسب بخار و حداکثر گشتاور 135 نیوتون متر میرسد.

تحول بزرگ این نسل از پیشرانه 1.5 لیتری در مدلهای سهند و اطلس، افزایش گشتاور در سرعتهای پایینتر موتور و در نتیجه ارائه عملکرد بهتر در رانندگی شهری و کاهش قابل ملاحظهای در مصرف سوخت است. انتظار میرود اطلس با ظرفیت تولید روزانه 300 دستگاه در نیمه دوم سال وارد بازار شود و سدان سهند هم با لوگو پارس خودرو از اواسط تابستان به بازار عرضه شود.
پاژ، جای افتخار حکیم ابوالقاسم فردوسی، از فرهنگ و تمدن ایران، است. این خودرو به عنوان یک هاچبک اقتصادی در کلاس A از سایپا برای بازار مصرف منتخب شده است. مدل سایپا پاژ الهام گرفته از خودروی اقتصادی رنو کویید و یکی از پروژههای ارزان قیمت خودروسازی در ایران است. این خودرو ابعاد کوچکتری از هاچبکهای پلتفرم X200 از جمله تیبا و کوییک دارد. طراحی خاص سایپا پاژ، شامل چراغهای باریک در جلو و چراغهای گرد در پشت، هنوز به صورت رسمی معرفی نشده است. اما ممکن است تا پایان سال اولین خبرها و جزئیات عرضه آن به بازار منتشر شود.

این خودرو از یک موتور 3 سیلندری یک لیتری با توان 70 اسب بخار و گشتاور 100 نیوتن متر استفاده میکند. این موتور با یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو انتقال قدرت میدهد. خودرو دارای طول 3.8 متر و ارتفاع 1490 میلیمتر است و شکل ظاهری آن شبیه به یک هاچبک کراس است. امکانات اساسی این خودرو شامل دو کیسه هوا، ترمز ABS، EBD، BA، سنسور فشار تایرها، سامانه کنترل پایداری، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی و جلوآمپر دیجیتال است.
سایپا آریا، نخستین کراساوور بومی ایرانی است که حدود دو سال قبل توسط سایپا برای نخستین بار در مراسم خداحافظی با پراید معرفی شد. این خودرو از نظر بدنه، طراحی داخلی و امکانات، مدتهاست که از سوی سایپا آماده شده و حتی وارد فاز تولید آزمایشی شده است. اما خبر خوب این است که مدیرعامل سایپا اعلام کرده که تغییر اساسی در قوای محرکه این خودرو موجب تاخیر در آغاز تولید آن شده است. امسال سرانجام آریا با قوای محرکه توانمند و متفاوتی آماده عرضه به بازار خواهد شد.

پیشرانه جدید این خودرو از برند میتسوبیشی با حجم 2 لیتر و کد 4J20V به بازار عرضه خواهد شد. این پیشرانه با تزریق مستقیم سوخت GDi بر روی آریا نصب شده و توان حداکثری آن حدود 150 اسب بخار میباشد، همچنین گشتاور حداکثر آن 204 نیوتون متر است. آریا با این پیشرانه که از توسعه جدیدی از پیشرانه معتبر 4G94 میتسوبیشی است، در رده خودروهای کراس اوور مدرن و به روز قرار میگیرد. از آنجایی که این پیشرانه دارای تنفس طبیعی است، احتمال مشکلات فنی کمتر خواهد بود.
به گفتههای شنیده شده، آریا قرار است با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT وارد بازار شود. از جنس پلاستیک نرم و با کیفیت برای تریم داخلی استفاده خواهد شد که این مورد توجه تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا را جلب کرده است. او اعلام کرده که آریا در مقایسه با خودروهای دیگر تولیدی صنعت خودرو ایران تفاوتهای زیادی دارد. آریا تا کنون مدرنترین، قویترین، و با کیفیتترین خودرو بومی جدید صنعت خودرو ایران است. به نظر میرسد که در نسخه پایه این خودرو، امکاناتی شامل دو کیسه هوا، سانروف، استارت دکمهای، تریم داخلی از چرم مصنوعی، کروز کنترل، داشبورد لمسی، GPS، سنسور فشار پنچر، آینههای برقی، دوربین و سنسور پارکینگ عقب، سنسور نور، سیستم تهویه خودرو، فرمان برقی و... فراهم خواهد بود. در تیپ فول نیز، امکاناتی مانند کیسه هوای جانبی، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه و... به این محصول اضافه میشود.
سایپا به تازگی پیشرانه جدید ME16 را معرفی کرده است، همچنین در کنار مدل شاهین پلاس، خودروی جدید کادیلا را نیز معرفی کرده است که با نام "تندر 90 ایرانی" شناخته میشود و قرار است توسط پارس خودرو تولید شود. کادیلا، یک خودروی محصول پروژه بومی سازی برای مدل محبوب تندر 90 میباشد.

با توجه به موجودیت قطعات و زیرساختهای متنوع برای تولید تندر ۹۰ و همچنین به دلیل انتقال بازار ایران به رنو و عدم اطمینان از پاسخگویی آن به استانداردهای جدید، گروه خودروسازی سایپا تصمیم به بازنگری و بهبود نسخه محلیای این خودرو تحت نام کادیلا گرفت و آن را آماده تولید و عرضه به بازار کرد.
موتور ME16 با توان حداکثر 115 اسب بخار که از پیشرانه استفاده میکند، توسط گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل میشود. طراحان در ظاهر خودروی کادیلا، نمای جانبی تندر90 را حفظ کردهاند، اما فیسلیفتی در قسمتهای جلویی و عقبی اعمال شده است. همچنین در داخل خودرو، تغییراتی اعمال شده که شامل نمایشگر جدید پشت فرمان، نمایشگر لمسی مرکزی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دیجیتال است و باعث ارتقا قابل توجه نمای داخلی نسبت به مدل قبلی، تندر90، شده است.

در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرویی سال 1401، مینی کراس سیتروئن C3 XR با نام پروژه سایپا M44 به نمایش گذاشته شد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرده بود که تا 45 درصد از این محصول به تولید داخلی تبدیل خواهد شد که به همکاری با دانگ فنگ چین بازمیگردد. در جلسه خبری اخیر سایپا، اعلام شد که نام "سیلک" برای این خودرو انتخاب شده است که نام اولین تمدن مرکزی ایران در کاشان است.
این خودرو، تولید مشترک دانگ فنگ و پژو-سیتروئن است و از سال 2014 تاکنون توسط دانگ فنگ تولید میشود. احتمالاً سایپا این مدل مینیکراس را با مشخصات فنی مشابه خودروهای شاهین پلاس و کادیلا تولید خواهد کرد؛ یعنی با یک موتور ۱.۶ لیتری ME16 تجهیز شده است.
رونمایی 3 خودرو جدید سایپا با موتور جدید
در مراسم افتتاح خط تولید در فروردین 1402، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اعلام کرد که با افزایش بهرهوری و ارتقای فرایندهای کیفی، توانستند تولید خودروها را در سال 1401 نسبت به سال 1400 به طور قابل توجهی افزایش دهند. او افزود که در ابتدای سال، تولید روزانه به 2 هزار دستگاه افزایش یافته است که نمایانگر رشد قابل توجهی است. همچنین اعلام کرد که 87 هزار خودرو نیز تکمیل و به بازار عرضه شدهاند.
به تفکیک خودروهای تحویل داده شده، بیش از 517 هزار واحد در سال گذشته به مردم تحویل داده شدند، که این تعداد نسبت به سال 1400 حدود 117 هزار واحد بیشتر بوده است. او علاوه بیان داشت: تولید روزانه خودروها تا فروردین امسال به 2,200 واحد افزایش یافته است. این افزایش تولید نشان از رشد 40 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته خواهد بود، حتی در حالی که دوره تعطیلات و شبهای قدر را در نظر گرفتهایم.
تیموری گفت: نقطه قوت اصلی گروه سایپا در بخش موتور، افتتاح خط تولید موتور 16 سوپاپ ME16 بود که توان تولید روزانه آن به 600 موتور افزایش خواهد یافت.

او با اشاره به رونمایی از سه مدل خودرو شاهین پلاس، شاهین اتوماتیک و ساندرو ایرانی با موتور جدید، اعلام کرد که ساندرو ایرانی پس از شش سال تحقیق و پژوهش توسط مهندسان مرکز تحقیقات و شرکت پارس خودرو، به مرحله تولید رسیده است. این مدل با موتور ME16 عرضه خواهد شد که از محصولات اروپایی با کیفیتتری است. همچنین، قطعات این مدل از زنجیره تأمین قطعات ایرانی استفاده میکنند که از همان قالبها و موادی که در زمان حضور فرانسویها مورد استفاده بودند، ساخته شدهاند. از نظر قوای محرکه، موتور جدید ساندرو ایرانی دارای قدرت و گشتاور بالاتری نسبت به موتور سابق آن است.
تیموری اظهار کرد که خط تولید این موتورهای جدید، یکی از پیشرفته ترین خطوط تولید در ایران است. بیش از 60 درصد از فرآیند تولید توسط ربات ها انجام میشود، که این امر باعث کنترل دقیق تر خطاها از ایستگاه به ایستگاه میشود. علاوه بر این، قالبهای استفاده شده در تولید با کیفیت بالایی از شرکتهای معتبر خارجی تهیه شده و این باعث تولید قطعات با کیفیت بالا و استاندارد میشود.
با اشاره به اینکه ۹۲ درصد موتور ME16 با فناوری داخلی تولید شده است، او اظهار کرد که ساندرو ایرانی با این فناوری تا پایان دیماه امسال تولید میشود و فرایندهای استاندارد آن انجام میشود. همچنین پیشبینی شده است که قیمت آن حدود ۵۰ درصد کمتر از قیمت فعلی ساندرو موجود در بازار خواهد بود.