
افزایش 40 درصدی نرخ پارکینگهای شهرداری در 1403
در جلسهای که در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد که در حال بررسی لایحهای برای تعیین نرخ خدمات ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگهای عمومی شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۳ هستند. او اعلام کرد که نرخ ورودی و حق توقف در پارکینگهای مناطق ۲۲ گانه، سازمانها و شرکتهای شهرداری تهران در سه رده پارکینگهای روباز تعیین شده و برای خودروهای سواری، اتوبوس، مینی بوس و تریلر، نرخهایی برای هر ساعت و روز اعمال خواهد شد. همچنین، نرخهایی برای توفق کامل شبانه روزی تعیین شده و افزایش ۴۰ درصدی پیشبینی شده است؛ این افزایش به دلیل هزینههای نگهداری، تأسیسات، هوشمندسازی و سایر هزینهها پیشنهاد شده است.
برای پارکینگ برج میلاد، ارقام زیر برای هزینه پارکینگ اعمال میشود: در پارکینگهای رده یکم، هزینه ساعت اول 9,500 تومان و برای هر 30 دقیقه بعدی 1,900 تومان است. همچنین در ساعات شبانه نیز هزینه 1,300 تومان برای هر ساعت محاسبه میشود. برای پارکینگهای رده دوم نیز هزینه ورودی 5,600 تومان و برای هر 30 دقیقه بعدی 1,300 تومان محاسبه میشود. هزینه پارکینگ در ساعات 12 تا 24 نیز هر ساعت 600 تومان است و هزینه شبانه روزی 49,000 تومان میباشد. همچنین در صورت وجود تکالیف قانونی توسط شهرداری، مبلغ مربوطه به هزینه پارکینگ اضافه خواهد شد.
آقای هاشمی تشکری اعلام کرد که نرخ پارکینگهای خودروهای مکانیزه 1.5 برابر نرخ پارکینگهای معمولی خواهد بود. برای موتورسیکلتها که در این پارکینگها پارک میکنند، مبلغ ۱۱ هزار تومان برای توقف شبانهروزی تعیین شده است و هزینه ورودی در ساعت اول ۳,۱۰۰ تومان و سپس هر ۳۰ دقیقه ۱,۵۰۰ تومان افزایش مییابد.
به علاوه، نرخ توقف خودروهای حامل مواد غذایی و بار در پایانههای مسافربری، مطابق با پارکینگهای رده دوم تعیین خواهد شد. در پایانههای سازمان پایانهها، برای هر روز توقف و هر بار ورود تا 24 ساعت، مبلغ 6 هزار تومان برای خودروهای مسافری، 7 هزار و 600 تومان برای مینی بوس و ون، و 11 هزار تومان برای اتوبوس در نظر گرفته شده است. توقف در پارکینگهای پایانهها مانند پارکینگهای روباز انجام خواهد شد.
وی افزود کسانی که امرار معاش آنها با موتورسیکلت است، معمولاً در پارکینگ های طبقاتی توقف نمی کنند. اکثر موتورسیکلت های موجود در پارکینگ های عمومی، از نوع لوکس هستند. پیک موتوریها به صورت گسترده به پارکینگ های عمومی مراجعه نمی کنند. نرخ تعیین شده توسط ما در کمیسیون، به طور قابل توجهی کمتر از نرخ اتحادیه است؛ بنابراین برای حفظ پارکینگ ها، باید مبالغ مناسبی را در نظر بگیریم. در واقع، هزینه ارزان پارکینگ باید از تمام شهروندان دریافت شود تا بتوانیم هزینه های مربوط به افرادی که خودروهای خود را در پارکینگ های عمومی پارک می کنند، تامین کنیم.
در جلسهای که برگزار شده برای بررسی وضعیت پارکینگها در شهر تهران، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تاکید کرد که معیار اصلی برای ارزیابی پارکینگها، نه الکترونیک بودن آنها است، بلکه وجود تاسیسات و امکاناتی از جمله سیستمهای اعلام و اطفای حریق مهم است. او بیان کرد که اگر اطلاعات و آمارها تغییر نکنند، انگیزه برای بهبود و ارتقاء وضعیت موجود وجود نخواهد داشت و همچنین اشاره کرد که نرخ پارکینگهای خصوصی حدود هفت تا هشت برابر نرخ پارکینگهای شهرداری است.
مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران، تأکید دارد که ارقامی توسط شورا تصویب میشوند و شهرداری نیز اقدامات جداگانهای انجام میدهد. او بر اهمیت نظارت دقیق با استفاده از فناوری مناسب بر روی موارد تصویب شده توسط شورا تأکید میکند؛ اما اشاره میکند که زیرساختهای سازمان فناوری با مشکلاتی روبرو است. او اعتقاد دارد که نرخ 11 هزار تومان برای توقف در پارکینگها بیش از حد است و پیشنهاد میدهد که نرخ توقف موتورسیکلتها را به 500 تومان برای هر ساعت کاهش دهیم، زیرا معتقد است که موتورسواران از اقشار ضعیف جامعه هستند. او اظهار میکند که به جای افزایش مداوم نرخها، میتوانیم یکبار هم نرخها را کاهش دهیم تا مردم از تخفیفهای اقتصادی بهرهمند شوند.
آقای هرمزی به یادآوری کرد که وظیفه ما ارسال نرخ ها به پارکینگ های قراردادی است. منبع اصلی هوشمندسازی مجموعه، باید جداگانه بررسی شود؛ با این حال، 50 درصد از پارکینگ های مناطق نرخ ها را الکترونیکی اعلام می کنند و پارکینگ های تحت نظر رده یکم، کاملاً هوشمند شده اند. شهروندان می توانند افزایش نرخ را از طریق سامانه 137 اعلام کنند و ما نیز برای نظارت بر عملکرد، جزایر را در مزایده با پیمانکاران در نظر خواهیم گرفت.
بر اساس گزارش و پیشنهادات ارائه شده، مبلغ ورودی برای موتورسیکلت ها به ۳۰۰۰ تومان کاهش یافت. در پایان، هزینههای ورودی و توقف وسایل نقلیه در پارکینگهای عمومی شهرداری تهران در سال آینده با تایید بیشتریت اعضا، به طور میانگین ۴۰ درصد افزایش یافت.
احداث پارکینگ های جدید در تهران
در مراسم کلنگزنی ساخت پارکینگ طبقاتی بیمارستان شریعتی در تهران، که در پنجاه و هفتمین جشن امید و افتخار برگزار شد، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در خرداد 1402 اعلام کرد که امسال 28 موقعیت برای ایجاد پارکینگ در شهر تهران برنامهریزی شده است، و هماکنون عملیات اجرایی در 5 موقعیت آغاز شده است.
پروژه ساخت پارکینگ بیمارستان امام خمینی(ره) در حال انجام است و به جای افزایش تعداد طبقات و اضافه کردن تجهیزات به آن، توسعه این پارکینگ در دستور کار قرار دارد. علاوه بر این، ساخت پارکینگ مکانیزه بیمارستان شریعتی، با زیربنایی به مساحت ۵۱۰۰ متر مربع، در حال برگزاری است و پیش بینی میشود تا پایان سال به بهرهبرداری برسد. این پارکینگ، ظرفیت نزدیک به ده هزار خودرو را داشته و با راهاندازی آن، ترافیک خیابان جلال آلاحمد نیز کاهش پیدا خواهد کرد. زمانبندی افتتاح سایر پروژههای شهرداری تهران به زودی اعلام خواهد شد. به طور کلی، اگر پارکینگهای دیگر نیز به صورت مکانیزه احداث شوند، ظرفیت پارک خودروها در منطقه تقریبا به ده هزار خودرو خواهد رسید.
مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، بیان کرد که عملیات افتتاح پارکینگ در دو بیمارستان شریعتی و میلاد انجام شد. او اظهار کرد که مشکلات ترافیکی در اطراف بیمارستان شریعتی به دلیل کمبود پارکینگ و عدم وجود پارکینگ عمومی، برای اهالی منطقه آسیب زننده است. بر اساس توافق با بیمارستان، یک قطعه از زمین داخل بیمارستان برای احداث 650 پارکینگ به متراژ تقریبی 24 هزار متر مربع، تحویل شهرداری تهران شد. این پارکینگ شامل 1600 واحد 8 طبقه است که میتواند به صورت سازه ثابت یا مکانیزه احداث شود.
در پیام ارسالی به من آمده بود که تعداد محدودی از پارکینگها در اختیار پرسنل بیمارستان قرار خواهد گرفت و بقیه برای استفاده عمومی میباشد. همچنین بیمارستان امام خمینی(ره) در زمینی به ابعاد 51 هزار متر مربع، پارکینگی با 12 طبقه و تعداد 1500 واحد راه اندازی کرده بود. از این تعداد، تقریبا 400 واحد برای کارکنان بیمارستان اختصاص داده شده است. همچنین برنامههای احداث سه بیمارستان دیگر در حال انجام است که پارکینگهای مورد نیاز آنها نیز در نظر گرفته شده است. این اقدامات منجر به اضافه شدن 10 هزار و 531 واحد پارکینگ به فضای پارک پایتخت خواهد شد. هزینه احداث این پروژهها حدود 4 هزار و 300 میلیارد تومان بوده که از منابع کسری پارکینگ در تهران تأمین شده است. تمام زمینها متعلق به شهرداری تهران بوده و برای استفاده عمومی در نظر گرفته شدهاند. کنترل و برنامهریزی برای بهرهبرداری و احداث پارکینگها به عهده سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است.
به گفته رییس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سرعت اجرای ساخت پارکینگ مکانیزه در حال حاضر بهبود یافته است. او اعلام کرد که پارکینگ بیمارستان شریعتی نیز بر اساس دستور شهردار تهران به صورت مکانیزه احداث خواهد شد. از میان 28 واحد پارکینگ مورد بررسی، 3 واحد به صورت مکانیزه طراحی شدهاند و زمان بهرهبرداری آنها تقریبا یک سال برای پیشرفت فیزیکی و دو سال برای سازههای دائمی میباشد. تمامی موارد از جمله مطالعات ترافیکی انجام شدهاند و از این 28 پروژه که انتخاب شده، 100 پیشنهاد دست اندرکاران مناطق برای ساخت پارکینگ دریافت شده که تنها 28 مورد آن بر اساس نیازهای مطالعاتی انتخاب شدهاند.
تعرفه پارکینگ های تهران در سال 1402
در بهمن ماه سال 1401، آقای مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که به دلیل ممنوعیت دریافت وجه نقد توسط پارکبانان برای پارک حاشیهای خودروها، تعرفه پارکینگها در سال 1402 افزایش خواهد یافت.
در پارکینگ، هزینه توقف خودروها و وانت بارها برای ساعت اول 4900 تومان است. اما در پارکینگهای سطح یک، این هزینه به 6800 تومان افزایش یافته است.
قیمتهای پارکینگ بدون سقف نیز از 2800 تا 5400 تومان مشخص شده است.
از 1600 تومان برای یک ساعت اول به 2200 تومان افزایش یافته است.
تعیین نرخ پارکینگهای عمومی شهرداری تهران
در هفتاد و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکر هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل، اظهار داشت که نرخ ورودیه و حق توقف در پارکینگهای عمومی شهرداری تهران در سال 1401، همانند سالهای گذشته است با این تفاوت که حداکثر افزایش نرخ کرایه پارکینگهای تحت پوشش شهرداری تهران 25 درصد است.
پاراگراف به شرح زیر بازنویسی شده است: "طبق طرحی که وی توضیح داد، پارکینگها به سه سطح تقسیم میشوند. در ابتدا، حداقل نرخ پارکینگ محاسبه خواهد شد و سپس براساس سطح هر پارکینگ، مبالغ حساب میشوند. قیمتها بر اساس موقعیت جغرافیایی، تجهیزات و میزان تقاضا متفاوت است. هزینه ورودی به پارکینگها از ۲,۹۰۰ تا ۴,۹۰۰ تومان برای پارکینگهای رده ۱ تا ۳ متغیر است و هزینه شبانهروزی پارکینگ از ۲۵ تا ۴۲ هزار تومان است. هزینه توقف موتورسیکلت از ۱,۶۰۰ تومان برای ساعت ابتدایی شروع و هر ۳۰ دقیقه اضافی هزینهای افزایشی تعیین شده است. همچنین هزینه توقف شبانهروزی موتورسیکلت پنج هزار تومان است."
وی پیشنهاد داد که نرخ پارکینگ برج میلاد در رده یکم و با بالاترین وجه تعیین شود و معافیتی اختصاص داده نشود. او اظهار کرد که نرخهای پارکینگ متعلق به واحدهای شهرداری تهران ارزانترین تعرفهها هستند. وی با اشاره به عدم سودآوری شهرداری از این نرخها، اظهار کرد که این مقادیر قابل قبول بوده و هزینههای پرداخت شده توسط شهروندان برای تجهیزات پارکینگها صرفهجویی معقولی دارد.
به نظر میرسد آقای هاشمی در اظهار نظر خود ادامه داد و به برخی موارد اشتباهات رانندگی اشاره کرد که منجر به تصادفات خودرویی شده و علاوه بر این برای مدت زمان طولانی در پارکینگها متوقف میشوند، که این موضوع ممکن است هزینههای سنگینی برای مالکین داشته باشد. او پیشنهاد داد که این استثنا برای افرادی که تعداد زیادی خودرو دارند و آنها این خودروها را در پارکینگهای عمومی به مدت طولانی زمان متوقف میکنند، نیز لحاظ شود. آقای هاشمی تاکید کرد که باید تخفیفهای ویژهای برای افرادی که خودروهایشان با جرثقیل منتقل شده و به مدت بیش از 20 روز در پارکینگها متوقف میشود، در نظر گرفته شود. وی نیز پیشنهاد داد که شهرداری میتواند نرخ کرایه پارکینگهای زیر نظر خود را مشخص کند.
مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که نرخ پارکینگها در این شهر، بر اساس تصمیمات دولت، حدود دو برابر نرخ مصوب شورای شهر است. او بیان کرد که طبق برنامههای موجود، نرخهای پارکینگ باید بر اساس طبقهبندی خاصی تعیین شود و در این زمان نرخ پایه باید نرخ طبقه دو باشد. اما شورا تصمیم گرفته که نرخ رده سوم را اعلام کند و تلاش میکند تا نرخها را به سمت ارزانتر شدن تغییر دهد.
این پیشنهاد مبنی بر دریافت مبالغ براساس نرخ رده دوم، به دلیل اختلاف واضح بین آن و نرخ اتحادیه است. این مبالغ برای بخش خصوصی مناسب نیست و سرمایهگذاری در آنها را دشوار میکند. آقای شفیعی اعلام کرد که اجرای ۱۲۰ هزار واحد پارکینگ حاشیهای در پایتخت در دستور کار قرار دارد و فرآیند ایجاد این واحدها از طریق مزایده در حال پیشروی است.
پیشنهاد محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، برای افزایش 25 درصدی نرخ کرایه ورودی به برج میلاد نسبت به نرخ رده یکم، با اکثریت آرا تصویب شد.