
ترخیص 2500 خودرو برقی تا پایان سال
در اسفند ۱۴۰۲، حسن کریمی سنجری، مدیر طرح خودروهای الکتریکی وزارت صنعت، درباره برنامه تولید و واردات خودروی الکتریکی صحبت کرد. او افشا کرد که برنامه وزارت صنعت برای خودروهای الکتریکی شامل دو بخش است؛ بخش اول از طریق واردات و بخش دوم از طریق تغییر در صنعت خودروسازی و تولید خودروهای الکتریکی به جای خودروهای استفاده شونده از سوخت فسیلی میباشد.
از این متن کمی سادهتر و روانتر شده است: "پروژه برقیسازی خودروها بهجدیت پیش میرود. در این پروژه، شرکتهای خودروساز نقش مهمی دارند و جلسات هفتگی با حضور ذینفعان برگزار میشود. همچنین تعامل بین وزارت صمت و وزارت نیرو برای تامین برق و توزیع آن برای خودروهای برقی درحال انجام است. اقدامات وزارت نفت نیز برای سرمایهگذاری در بخشهای جایگزین برای بنزین و تولید برق از منابع تجدیدپذیر در دست انجام است. علاوه بر این، ساختار لازم برای ایستگاههای شارژ خودروهای برقی هم در دست ساخت است و برخی شرکتها در این حوزه فعالیت دارند."
آقای کریمی سنجری خبر داد که وزارت صمت در حال توسعه ناوگان حمل و نقل شهری برای برقی کردن خودروها است. این پروژه زمان بری است و برای موفقیت آن نیاز به هماهنگی تمامی ذینفعان داریم. برنامه ریزی های انجام شده نشان می دهد که تا پایان سال حدود 2 هزار تا 2 هزار و 500 خودرو برقی از گمرکات ترخیص خواهند شد. این خودروها به عنوان تاکسی در خدمت حمل و نقل عمومی خواهند بود و وزارت صمت در همکاری با شهرداری برنامه برقی سازی تاکسی ها را پیگیری می کند.
تاکنون، حدود 600 تا 700 دستگاه خودرو برقی از گمرکات ترخیص شدهاند. قیمت خودروهای برقی برای استفاده در شهری، کمتر از 20 هزار یورو است. اولین گروه تاکسیهای برقی در مرحله اخذ پلاک تاکسی قرار دارند و با صدور پلاک برای این خودروها، خدمات اولیه ارائه خواهد شد. وزارت صنعت وزارت صمت بر اهمیت واردات خودروهای برقی از طریق خودروساز تأکید دارد، تا این تکنولوژی به کشور وارد شود و خودروسازان قابلیت تولید محصولات ملی را پیدا کنند. همچنین، دو شرکت خودروساز داخلی در حال ساخت خودروهای برقی در کشور هستند و این خودروها تا پایان سال آینده وارد بازار خواهند شد.
نحوه محاسبه تعرفه برق خودروهای برقی
در اسفند 1402، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، اظهار میکند که تعرفه شارژ خودروهای برقی بر اساس رده تعرفه تجاری محاسبه میشود.
رجبی مشهدی اعلام کرد که صنعت برق آماده همکاری در هر نقطهای است که شبکه برق زیرساختهای لازم برای آن را داشته باشد. بنابراین، در صورت فراهم بودن امکان دسترسی، همکاری صورت خواهد گرفت. طبق گزارش اعلام شده، تعرفه برق بخش تجاری برابر با 547 تومان برای هر کیلووات ساعت است.
افزودن 2500 خودرو برقی به ناوگان عمومی تا آخر سال
در بهمن ماه سال 1402، کریمی سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صنعت اعلام کرد که تاکنون 600 خودرو برقی ترخیص شده و 600 خودرو در گمرک موجود است. همچنین 1500 خودرو دیگر در حال حمل به سمت ایران هستند و پیش بینی می شود که تا قبل از عید سال آینده، 2500 خودرو برقی دیگر تحویل ناوگان حمل و نقل داده شوند.
هر ماه شاهد واردات خودروهای برقی توسط شرکت های خودروسازی خواهیم بود، با شرط انتقال فناوری به این شرکت ها. در سال آینده، دو مدل خودرو برقی با درصد 40 ساخت داخلی، به بازار عرضه خواهند شد. برای راهاندازی خودروهای برقی، تدابیری اتخاذ خواهد شد، از جمله فروش و تسهیلات برای اشخاص خارج از سامانه یکپارچه و همچنین برای ارگان های دولتی. 12 شرکت خودروساز بخش خصوصی و دولتی در صف برای تخصیص ارز به منظور واردات خودروهای برقی قرار دارند، و پس از آن، تلاش برای افزایش تولید داخلی آغاز خواهد شد.
آقای کریمی سنجری اظهار کرد که دو شرکت بزرگ در حال سرمایه گذاری در حوزه باتری هستند تا تولید باتری ها را گسترش دهند. علاوه بر این، شش شرکت دیگر نیز در زمینه تولید ایستگاه های شارژ فعالیت می کنند و پس از مونتاژ، مدلهای مختلف ایستگاه شارژ تولید می کنند. این تلاش ها با هم منجر به ایجاد یک مسیر توازنبخش برای صنعت خودرو خواهند شد. چین از 20 سال پیش در زمینه توسعه فعالیت های خودروسازی پیشرفت کرده و امروزه یکی از رقبای جدی برای کشورهای تولید کننده خودروهای الکتریکی است. به نظر می رسد که این سناریو در کشور ما نیز قابل تحقق است، البته با شرایطی که سیاستگذاران یک برنامه مشخص برای پیشبرد این هدف تدارک د وا میبندند.
با برنامهریزی مناسب، میتوان زیرساختهای لازم برای تولید خودروها را به تدریج فراهم کرد تا وزارت صنعت، با هماهنگی دیگر نهادها و با کمک خودروسازان، تحولی در نوع حمل و نقل شهری و سپس در سایر خودروها ایجاد کند.
عرضه خودروهای برقی ساخت داخل در 1403
در بهمن ماه سال 1402، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اظهار کرد که در حال حرکت به سمت استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی هستند. او گفت: "تقریباً 10 سال است که به فعالیت بر روی الکتریفیکیشن و فناوریهای مرتبط میپردازیم. در حال حاضر، 3 نوع اتوبوس برقی تولید داخلی داریم و یکی از آنها اخیراً معرفی شد، که به زودی 40 دستگاه از آن به ناوگان حمل و نقل شهرداری کرج اضافه خواهد شد."
همچنین، درباره موتورهای برقی سیکلت، یک محصول توسط چهار شرکت دانشبنیان طراحی شده که برای استفاده پیکهای موتوری مناسب است.
در ادامه، در مورد ورود خودروهای برقی به خط تولید خودروسازی صحبت کردم. دو تحول مهم رخ داده است: اول اینکه سه خودرو کاملاً داخلی و محلی توسط شرکتهای خودروسازی طراحی شدهاند و در سال 1403 به بازار عرضه خواهند شد. علاوه بر این، پنج خودرو دیگر با همکاری شرکتهای داخلی و خارجی تولید شدهاند که نیز در سال 1403 در بازار خودرو موجود خواهند بود.
موافقت با واردات خودروهای برقی نو و کارکرده
در نشست علنی مجلس نمایندگان در تاریخ 3 بهمن ماه سال 1402، در حین بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه کل کشور برای سال 1403، با بند (پ) و بندهای الحاقی (1) و (2) تبصره (9) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.
در تبصره 9 ماده یک این لایحه آمده است که به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه میدهد که یک در هزار از وجوهی که بهعنوان حقوق دولتی از معادن دریافت میشود را به عنوان درآمدی مربوط به خزانهداری کل کشور واریز کند. این واریزات به حداکثر پنجاه و پنجاه میلیارد ریال از محل هزینههای مربوطه برای آموزش و تربیت کارمندان، توسعه فناوریهای شناسایی و محاسبه دقیق حقوق دولتی، تشویق کارکنانی که در فرایند وصول حقوق دولتی فعالیت مؤثری دارند، صورت میپذیرد با اختصاص این هزینهها از محل مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور.
بر اساس بند الحاقی (1) تبصره (9)، که به پیشنهاد کمیسیون صنایع اصلاح شده و توسط نمایندگان تصویب شده است، در اجرای ماده (9) قانون هوای پاک به منظور کاهش آلودگی شهرها؛ واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از 5 سال برقی و هیبرید به داخل کشور مجاز است. حقوق ورودی خودروهای برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در سال 1403 به میزان نیم واحد درصد و برای سایر متقاضیان به میزان چهار واحد درصد تعیین شده است. همچنین، در بند الحاقی (2) تبصره (9) آمده است که دولت مکلف است پانزده درصد حقوق دولتی معادن را در حساب خاصی نزد خزانهداری کل کشور واریز کند و سهم هر استان و شهرستان دارای معادن را بر اساس تبصره 6 ماده 14 قانون معادن پرداخت کند. همچنین، شرکتهای صنعتی گل گهر، گهر زمین و چادرملو موظف هستند با رعایت مفاد قرارداد مشارکت معدنی به سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای بهرهبرداری از معدن مربوطه 55 درصد از بهای کلوخه استخراجی را پرداخت کنند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است اقدامات مؤثری را برای تشویق به سرمایه گذاری در گسترش حمل و نقل عمومی برقی، توسعه زیرساختهای آن، انتقال فناوری و افزایش داخلی سازی خودروهای هیبریدی صورت دهد. این اقدامات میتوانند شامل تخفیف در پرداخت حقوق ورودی واردات خودروهای برقی و هیبریدی، همچنین قطعات منفصله آنها باشد.
توافق برای واردات خودروهای برقی از چین
در دی ماه سال 1402، حجتالله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که دولت و مجلس در حال تدوین سیاستهایی برای واردات خودروهای برقی هستند. بر اساس گزارشات ارائه شده، مذاکراتی با چین برای واردات خودروهای برقی صورت گرفته و به نظر میرسد که به توافقاتی رسیده اند. واردات خودروهای برقی نه تنها میتواند مشکل ناترازی در عرضه و تقاضای بازار خودرو را حل کند، بلکه نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا نیز داشته باشد.
صنعت خودروسازی آینده به خودروهای برقی متمایل است که با واردات آنها، مشکلات بازار خودرو و آلودگی هوا حل شود و فناوری جدید به کشور وارد شود. برای این منظور، باید تعرفهها و هزینههای گمرکی را کاهش داده و واردات خودروهای برقی را تسهیل کرد تا خودروسازان به تولید این نوع خودروها بپردازند. در این راستا، یکی از خودروسازان به همراه وزیر صنعت به چین سفر کرده و مذاکراتی برای واردات خودروهای برقی انجام دادهاند، که این توافقات میتواند با تصویب کمیسیون تلفیق و کاهش هزینههای گمرکی و حقوق دولتی، فرآیند واردات این خودروها را تسهیل کند.
وی همچنین اشاره کرد که سیاست واردات خودروها توسط دولت و مجلس شورای اسلامی تعیین میشود. او بر این باور است که باید زیرساختهای مناسب برای استفاده از خودروهای الکتریکی، به ویژه امکان شارژ آنها، فراهم شود. در حال حاضر، در برخی شهرها از جمله تهران، اقداماتی برای تعبیه و آماده سازی سکوهای شارژ برقی در حال انجام است.
حذف شرط سقف قیمتی برای واردات خودرو برقی
در ماه دی سال 1402، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، اعلام کرد که واردات خودروهای برقی با تلاش و پیگیری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین خودش به تصویب رسیده است. در این مصوبه، سقف قیمتی برای خودروهای برقی تعیین شده و درصد سود بازرگانی نیز از یک تا 26 درصد محاسبه شده است.
قیمت خودرو برقی | سود بازرگانی (درصد) |
---|---|
تا 20 هزار یورو | 1 |
بین 20 تا 30 هزار یورو | 11 |
بیش از 30 هزار یورو | 26 |
وی تاکید کرد که محدودیت واردات خودروهای الکتریکی با هر قیمتی تنها برای خودروهای آمریکایی اعمال می شود. بنابراین، بر اساس این اعلامیه، واردات هر خودروی الکتریکی با هر قیمتی (به جز برندهای آمریکایی) ممنوع نیست. همچنین، او تاکید کرد که خودروهای الکتریکی میتوانند به خاطر قیمتهای رقابتی خود وارد بازار شوند و امکان ورود خودروهای با کیفیت وجود دارد.
حضور خودروهای برقی در سامانه یکپارچه وارداتیها
جعبه ی واردات محصولات سامانه در آذر 1402 چندین خودرو جدید به لیست خودروهای قابل عرضه اضافه شدند. با وارد شدن این خودروها، تعداد خودروهای برقی وارداتی موجود در سامانه به 5 عدد رسیده است. از بین 4 محصول برقی جدید، دو خودرو وجود دارند که توجه مسئولان سایپا را به خود جلب کرده و از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این دو محصول به گونهای ویژه به نمایشگاه تحول صنعت خودرو آورده شدهاند و به همین دلیل توجه هیچ گونه خبرنگار یا مسئولی را جلب نمیکنند. احتمالاً ایران خودرو و سایپا مجبور به ارائهی این محصولات شدهاند که با شکست و عدم استقبال مواجه خواهند شد. همچنین در این لیست، خودروهای جدیدی مانند SINO-GOLD، چانگان ایدو ۴۶۰، تاکسی تمام برقی ایران خودرو و ونوسیا D60 پلاس و ونوسیا استار نیز به لیست وارداتیها اضافه شدهاند. اکنون لیست خودروهای برقی موجود در سامانه به شرح زیر است:
لطفا لیست زیر را مشاهده کنید: 1- جک J7 برقی یا E50A 2- چانگان ایدو ۴۶۰ 3- SINO-GOLD 4- هونگچی EQM5 5- ونوسیا D60 برقی
ثبتنام خودروهای برقی وارداتی به زودی آغاز میشود
در آذر ماه سال 1402، مهدی ضیغمی، معاون وزیر صنعت، با اشاره به برنامه وزارت صنعت برای واردات خودروهای برقی، اعلام کرد که از این هفته، کاتالوگ خودروهای برقی وارد شده بر روی سایت سامانه واردات خودروهای وارداتی منتشر خواهد شد و فرآیند پیش ثبتنام خودروهای برقی وارداتی به زودی شروع خواهد شد. تعدادی از خودروهای برقی قبلا وارد کشور شده اند و تعداد دیگری در حال راهی شدن به بنادر کشور هستند و به زودی به مقصد خود خواهند رسید.
وزیر صنعت اعلام کرد که دولت برنامهای جهت واردات خودروهای برقی دارد و وزارت صنعت با واردات این خودروها به مقدار زیاد ارز تخصیص داده است. او پیشبینی کرده است که با برنامههای انجام شده، مقدار قابل توجهی ارز برای واردات خودروهای برقی اختصاص داده خواهد شد. همچنین، رئیس بانک مرکزی اعلام کرده که بودجه واردات خودروهای برقی از بودجه واردات خودروهای بنزینی متمایز است و این برنامه به منظور تأمین ارز به زودی اعلام خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، فربد نبوی، اعلام کرده بود که اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات خودروهای الکتریکی است و به همین دلیل در حال فراهم آوری زیرساختهای مورد نیاز برای واردات آنها هستیم.
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد که واردات خودروهای برقی تا پایان سال 1403 ممنوع است. اما تولید خودروهای برقی در داخل کشور در حال آغاز شده است و انتظار می رود که از پایان سال 1403 به بعد، خودروهای برقی داخلی نیز عرضه شوند.
تامین یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی
در آبان ماه سال ۱۴۰۲، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، اعلام کرد که با وزیر صنعت توافق کرده است تا ارز مورد نیاز برای واردات خودروهای برقی و نیز برای تامین نیازهای ارزی شهرداری تهران تأمین شود. به این ترتیب، یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی به دست آمده است.
پیشتر نیز سخنگوی دولت اعلام کرده بود که دولت برای حمایت از تولید داخلی خودروهای الکتریکی و همچنین کاهش واردات، طرحهایی را در دست اجرا قرار داده است.
وزارت صنعت اعلام کرده که شرکتهای فعال در مونتاژ خودروهای با موتور بنزینی را تشویق به تولید خودروهای الکتریکی کردهاند. همچنین، سازندگان خودرو داخلی را الزام به تولید حداقل یک خودرو الکتریکی از سال آینده نمودهاند.
زمان تولید انبوه خودروهای برقی داخلی
در نوامبر 1402، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، اعلام کرد که برنامه واردات خودروهای برقی تا پایان سال 1403 ادامه خواهد داشت و پس از آن، محصولات برقی داخلی تجاری سازی و به بازار عرضه خواهند شد. او اظهار کرد که با هدف افزایش تنوع محصولات برقی در کشور و ایجاد فرصت برای مشتریان برای انتخاب، ابتدا با واردات خودروهای برقی شروع به کار کرده اند و برای این منظور تاکید بر انتقال فناوری و همکاری با کشور مبدا را دارند تا امکان تولید مشترک فراهم شود.
وی افزود که روند الکتریفیکاسیون خودروها در کشور از دهه گذشته آغاز شده است و به همین دلیل امروز ما شاهد نمونههایی از خودروهای الکتریکی کاملاً داخلی هستیم که باید به تولید انبوه برسند. در سال جاری، دو شرکت خودروساز بزرگ داخلی حدود 14 درصد و سایر شرکتهای مونتاژی حدود 70 درصد رشد تولید داشتند. همچنین، واردات نیز در حال افزایش است و با ورود خودروهای دست دوم، انتظار میرود بازار به تعادل برسد و رقابت روزافزونتر شود.
تاکید وزیر صمت بر حمایت خودروهای برقی داخلی
در نوامبر 1402، عباس علیآبادی، وزیر صمت، از غرفه گروه صنعتی ایرانخودرو در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو بازدید کرد. او بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی در توسعه خودروهای برقی تأکید کرد و توضیح داد که استراتژی اصلی وزارت صمت، حمایت منطقی، دقیق و عالمانه از ساخت داخل است. علیآبادی بیان کرد که حمایت از تولید داخل به معنای حرکت منطقی جهت تقویت تولید داخل نیست؛ بلکه باید به منظور رشد و پیشرفت در بازارهای بینالمللی نگران تأمین نیازهای داخلی و صادرات باشیم. وی همچنین افزود که خودروهای داخلی باید به اندازه کافی کیفیت داشته و قابلیت صادرات را داشته باشند تا بتوانند رقابت پذیری جهانی را تجربه کنند و جایگاهی قابل توجه در بازارهای جهانی داشته باشند.
باید ساخت داخلی بر اساس مزیتهای داخل کشور انجام شود. هدف اصلی ما از این کار، رفع نواقص و ایجاد اشتغال در داخل کشور، کاهش وابستگی به واردات و توسعه اقتصادی است. در صورتی که بشود که برنامهها با هدفهای مذکور در تناقض باشند، آن برنامهها متوقف خواهند شد.
یارانه خودروهای برقی در ایران
مجید جلیلی، رئیس گروه پژوهش فناوری در مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، در یک نشست با عنوان «توسعه حمل و نقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاستها» در آبان ماه 1402 اظهار کرد که میانگین پیمایش یک خودرو در ایران در طول سال، حدود 16 هزار و 500 کیلومتر است.
اگر یک خودروی برقی هر کیلومتر 200 وات برق مصرف کند، طبق تعرفه برق خانگی، هزینهی سالانه آن حدود 15 میلیون تومان خواهد بود. از این مبلغ، حدود 4.5 میلیون تومان باید توسط کاربر پرداخت شود و باقی مبلغ به عنوان یارانه توسط دولت پرداخت میشود.
همکاری ایران خودرو و دانگفنگ برای عرضه خودرو برقی
تاریخ آبان 1402 شاهد امضای تفاهمنامه همکاری استراتژیک بین گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت دانگ فنگ چین بود، که با حضور وزیر صنعت به امضای مدیران عامل دو شرکت رسید.
در این توافقنامه، طرح همکاریهای آینده بین دو شرکت ایران خودرو و دانگ فنگ در زمینه محصولات آینده و همکاریهای فناورانه شرح داده شده است و به زودی به مرحله قرارداد و اجرا خواهد رسید.
با حضور وزیر صنعت در شرکت دانگ فنگ، یک قرارداد برای عرضه خودروهای برقی برای بهبود و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، بین این شرکت و گروه صنعتی ایران خودرو امضا شد. ایران خودرو پیشتر همکاری با دانگ فنگ را تجربه کرده بود و اکنون برای تسریع در ورود خودروهای برقی به بازار، به ویژه در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسیهای شهری، این همکاری را ادامه میدهد. ایران خودرو با داشتن شبکه خدمات پس از فروش مناسب، قصد دارد کیفیت خدمات برای مشتریان خود را بهبود بخشد و از این طریق رضایت مشتریان را جلب کند.
ورود خودروهای برقی از آبانماه
در مهرماه سال 1402، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، درباره آخرین وضعیت و واردات خودروها اظهاراتی داشت.
- اولین عرضه بعد از عرضه چانگان هفته قبل انجام شد. عرضه بعدی هم این هفته انجام میشود که در این مرحله تمرکز بر عرضه خودروهایی است که الآن در ایران هستند.
- هفته پیش بیش از 2000 خودروی وارداتی عرضه شد و امیدواریم این هفته نیز در همین حدود عرضه شود. اگر چه خیلی از خودروها چون رزرو دارد، افرادی که انتخاب میکنند در رزرو میمانند ظرف ماه آینده خودروهایی که ثبت سفارش و روی آب هستند، تحویل آنها داده میشود.
- در اصل خودروهایی که هفته قبل عرضه شده، فایلها امروز به دست شرکتها میرسد و برای متقاضیان پیامک میرود که برای پرداخت نصف علیالحساب اقدام کنند تا زمانی که قیمت قطعی در هفته جاری با همکاری شورای رقابت (قیمت چهار یا پنج محصول) اعلام شود. بعد از اعلام قیمت قطعی، شرکتها میتوانند حداکثر ظرف یک ماه، ضمن ارسال دعوتنامه، کل مبلغ را دریافت کنند و خودرو را تحویل دهند.
- فرآیند ثبت سفارش شرکتها از شهریور ماه در کارخانههای اصلی انجام شده و امیدواریم که تعهد داده شده مبنی بر عرضه خودرو برای 31 هزار نفری که ثبت نام کردند و در لیست هستند تا آخر آذر یا دی ماه امسال انجام شود. البته روند واردات محدود به این 30 هزارتا نیست و ادامه خواهد داشت.
- ورود اولیه خودروهای برقی نیز از آبان ماه انجام میشود و بعد از تامین تاکسیرانی برای عرضه عمومی نیز اقدام میشود.
- برنامهریزی برای واردات خودرو با شرکتها است و وزارت صمت فقط در بحث ارز تسهیلات ارائه میکند.
- از نظر وزارت صمت واردات حداقل 60 هزار خودرو تا پایان سال امکان پذیر است، اما اینکه شرکتها چقدر میتوانند با همکاری شرکتهای مادر، خودرو ثبت سفارش و وارد کنند، مسئله داخلی شرکتها است. اما برخی از شرکتها حداقل برای 35 تا 40 هزار خودرو درخواست خرید گذاشتند و در حال دریافت ارز هستند تاکنون بالغ بر 200 میلیون دلار ارز برای واردات خودرو تخصیص داده شده است.
- ارز صادرات خشکبار مانند ارز حاصل از صادرات محصولات غیر میتواند برای موارد مختلف مثل واردات خودرو و قطعات خودرو استفاده شود.
تولید خودرو برقی بومی از سال 1404
در مهر ماه سال 1402، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد که با همکاری شرکتهای دانش بنیان، شرکتهای خودروسازی و همکاری مشترک مجموعههای بین المللی، به سوی طراحی و تولید خودروهای بومی در سالهای آینده خواهیم رفت. تولید خودروهای الکتریکی یک موضوع پیشرو نیست و مطالعات مربوط به آن از ده سال گذشته توسط معاونت علمی ریاست جمهور، شرکت مپنا و شرکت کرمان خودرو انجام شده است. با تجربهای ده ساله، برنامههای سه مرحلهای برای طراحی و تولید این خودروها اجرا شده است. در مرحله اول، باید فرهنگ استفاده از خودروهای الکتریکی را ترویج دهیم و زیرساختهای لازم برای آنها را فراهم کنیم. وزارت صمت نیز با شهرداری همکاری کرده و از طریق تاکسیرانی تلاش میکند تا خودروهای الکتریکی را به شبکه حمل و نقل جابجا کند.
برای تأمین زیرساختها، تا کنون 15 جایگاه با 78 شارژر افتتاح شده است. همچنین، در همکاری با شرکتهای دانش بنیان و خودروسازی، به طراحی و ساخت خودروهای بومی تا سال 1404 میلادی پرداخته خواهد شد. از آبان ماه، هزار خودرو برقی، از جمله تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت برقی وارد حوزه حمل و نقل میشوند. برای موفقیت در این زمینه، لازم است که از رقابت پذیری برخوردار شویم و همکاری موثری بین وزارت صمت، شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای صنعتی برقرار کنیم.
زمانی که خودرو برقی وارد بازار میشود، ابتدا باید شارژ شده باشد. بنابراین، حضور شارژرها در نقاط مختلف مانند پمپ بنزینها ضروری است تا مصرف کنندگان هیچ مشکلی با شارژ خودروهایشان نداشته باشند. علاوه بر این، تهیه باتری و خدمات پس از فروش از جمله موارد حیاتی در تولید و بهره مندی از خودروهای برقی محسوب میشوند که نیاز به توجه ویژه دارند.
ورود 2000 خودرو برقی تا سال آینده
در مهر ماه سال 1402، سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، اعلام کرد که 2000 دستگاه خودروی برقی به مدت یکسال، توسط مجموعه وزارت کشور، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، برای ورود به بازارها فراهم شده است. این اقدام با هدف اجرای قوانین حفاظت از محیط زیست و همچنین برقیسازی حمل و نقل عمومی در شهرها، به دنبال تشویق دولت سیزدهم و توجه ویژه مقامات وزارت کشور برای ایجاد یک ناوگان عمومی برقی شهری، به ویژه اتوبوس، ون و تاکسی، است.
در یک مرحله اولیه ، بر اساس یک توافق، یک سامانه اتوبوس شارژی و مدرن با همکاری شرکت ایرانخودرو دیزل به عنوان اولین طرح برای شهر بزرگ کرج معرفی شد. قرارداد برای تأمین 40 دستگاه اتوبوس برقی در روز دوشنبه 3 مهر 1402 (هجری خورشیدی) امضاء شد. مسئولان مرتبط از جمله نمایندگان شهرداریها و دهیاریهای کشور، اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، و مدیران ایران خودرو در مراسم امضای قرارداد حاضر بودند. اعتبار این طرح برای تأمین اتوبوسها بیش از 2 هزار میلیارد ریال است و از اعتبارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور تامین میشود. این طرح بر اساس مشخصات فنی و نظرات کمیتههای فنی و بازرگانی وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریها بررسی و تصویب شده است. این مرحله اولیه نشان از توجه و تلاش مقامات مسئول به منظور بهبود حمل و نقل عمومی شهری بر اساس خودروهای برقی را نشان میدهد.
وی امیدوار است که با ورود ناوگان اتوبوسهای برقی به شهر کرج، شهرداری با برنامهریزی مناسب، مسیر تردد، مکانهای توقف و شارژ مناسب را تعیین کند و زمینههای لازم برای بهرهبرداری از این ناوگان در حوزه حمل و نقل عمومی شهری کرج را فراهم کند.
عرضه 6 هزار خودرو برقی توسط ایران خودرو
در ماه شهریور سال 1402، علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تا پایان سال 6000 دستگاه خودرو برقی از شرکت دانگ فنگ چین و نیز چند دستگاه هایمای برقی را وارد کند. این خودروهای برقی تا پایان سال به مردم تحویل داده خواهند شد.
وی توضیح داد که خودروسازان هنوز به تولید ایستگاههای شارژ برای خودروهای الکتریکی وارد نشدهاند. اما، شرکتی که خودروهای الکتریکی تولید میکند، باید خودش نیز به ساخت این ایستگاهها بپردازد. این کار نیازمند زیرساختهای مناسب، سرمایهگذاری و همکاری است. در حال حاضر، در مراحل مذاکره با یک شرکت چینی به عنوان شریک تجاری هستیم تا با بهرهگیری از تجربیات آنها، دستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی تولید و در ایستگاههای خاصی نصب کنیم.
عرضه انبوه خودروهای برقی از سال 1403
در ماه شهریور سال 1402، عباس علیآبادی، وزیر صنعت، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که تعداد زیادی خودرو آماده تحویل به مردم است و وزارت صنعت با ایجاد تسهیلات، شرایط را برای آنها فراهم میکند. وی همچنین به شهروندان اطمینان داد که نیازی به نگرانی ندارند و از این فرصت استفاده کنند. وی در ادامه به نکات زیر اشاره کرد:
- خودروهای برقی از سال 1403 به صورت انبوه تولید و عرضه میشوند.
- اختلافنظرها بین سازمان استاندارد، محیط زیست و خودروسازان در مقررات و ضوابط بوده است که با دستور رئیس جمهور در حال گذر از این مشکل هستیم. مردم نگران نباشند؛ زیرا خودروها تولید شدهاند و امسال رکورد تولید خودرو را خواهیم زد.
- در تحویل خودروها به مشتریان این موانع را بر میداریم و کسانی که به حساب خودروسازان یا سازمان حمایت پول واریز کردند خودروی خود را تحویل خواهند گرفت و روندها دنبال میشود و شرکتها و خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند.
- خودروهای مونتاژی هم تولید شده که بهزودی اطلاعات آن ها نیز اعلام میشود.
- آییننامه واردات خودروهای کارکرده تنظیم و تدوین شد و به دولت ارسال شده است، گفت: در جلسه هیئت دولت مطرح و تصویب خواهد شد که در این بخش تسریع خواهیم داشت.
- روال کاری واردات خودروهای نو انجام میشود و تعداد زیادی خودرو وارد شده است. یک نمایشگاهی برپا میشود و مردم میتوانند خودروها را ببینند.
- مسیر ساخت اتوبوسهای برقی به صورت انبوه آغاز شده است. احتمالاً مردم تا آخر امسال تعداد قابل توجهی اتوبوس برقی در شهر مشاهده خواهند کرد و از این اتوبوسهای برقی استفاده میشود.
- ساخت موتورسیکلت برقی بهصورت تجاری آغاز شده و در زمینه تولید خودروی برقی نیز دو شرکت جلوتر از بقیه هستند. البته در ساخت موتورسیکلت به صورت تجاری بعضی ازشرکتها کار را شروع کردهاند.
- واردات خودروهای برقی که قابلیتهای فوقالعادهای دارند، نیز در اولویت وزارت صمت خواهند بود.
سفارش خودروهای برقی آغاز شد
در مرداد ماه سال 1402، منوچهر منطقی، معاون حملونقل وزارت صنعت، از نمایشگاه بینالمللی قطعات خودرو بازدید کرد. وی در این نمایشگاه برخی نکات مهم را مورد توجه قرار داد.
- ثبت سفارش خودروهای برقی شروع شده است.
- سه مسیر برای واردات خودرو وجود دارد؛ یکی خودروهای برقی که آن را تشریح خواهند کرد. مسیر دیگر، خودروهای جدید است که تعدادی ثبت سفارش انجام شده و مسیر دیگر هم خودروهای کارکرده است. احتمالا مسیر واردات خودروهای نو و کارکرده یکی خواهد شد.
- خودرو برقی کارکرده وارد نمیشود؛ زیرا فناوریهای جدید بهسرعت تغییر میکنند و اگر کارکرده برقی بیاوریم، عملا برای دو، سه نسل قبل خواهد بود.
رونمایی از خودروهای پاک در هیئت دولت
در تاریخ 25 مرداد 1402، در جلسه هیات دولت، چند خودروی هیبریدی و برقی معرفی شدند. تصمیم گرفته شده است که برخی از این خودروهای برقی به عنوان تاکسی شهری مورد استفاده قرار گیرند.

در جلسه امروز، سخنگوی دولت اعلام کرد که یکی از دستورات جلسه، تنظیم و تصویب آئیننامهای برای خودروهای با عمر کمتر از ۵ سال بود. او امیدوار است که با همکاری وزارت صمت و وزارت راه و تأمین اعتبار، بتوانیم این خودروهای حمل و نقل عمومی را وارد کنیم. همچنین، آئیننامهای برای خودروهای سواری نیز در حال بررسی است. برای آشنایی بیشتر با خودروهای معرفی شده به اعضای هیئت دولت، میتوانید مقالات زیر را مطالعه کنید.
قرارداد تامین 1000 دستگاه خودرو برقی
در مرداد ماه سال 1402، اعضای شورای شهر و شهردار تهران، در یک مراسم، خودروهای برقی تاکسی را بازدید کردند. شهردار تهران، علیرضا زاکانی، اعلام کرد که اولین درخواست آنها تامین 50 هزار دستگاه خودرو برقی برای تاکسیهای برقی است. طی جلسهای با معاون وزیر نفت و بررسی ابلاغیه تبصره 12، جدول تامین مالی توسط شهرداری آماده شده و بحث شد که اصل خودروها به دقت بررسی شود. توانمندی تولید، نظر خودروسازان و رانندگان تاکسی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. تأمین خودروهای برقی که آرامش، آسایش، صرفهجویی انرژی و کاهش آلودگی ارائه میدهند، در دستور کار قرار دارد. همچنین، قرارداد تامین 1000 دستگاه خودرو برقی برای تاکسیها امروز بهعنوان گامی در راستای برقیسازی منعقد شد.
در تلاش هستیم تا زیرساختهای خود را هماهنگ کنیم و بیش از 72 هزار تاکسی در شهر، که بخش زیادی از آنها نیازمند تجدید بررسی و نوسازی است، را به روز کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت به این موضوع توجه ویژهای دارد و برای رسیدن به این هدف، جلسات هفتگی برگزار شده است. نتیجه این تلاشها این شد که رانندگان توانایی انتخاب خودروها را داشته باشند. اخیراً پنج خودرو معرفی شدهاند و بر اساس ویژگیها و قیمت آنها، تصمیمات صورت گرفته تا خدمات به مردم ارائه شود. همچنین، تاکید بر تولید محصولات داخلی و قبول آن در بازار مصرف است. با توجه به این موضوع، بخش اعظمی از خودروها داخلی تولید شدهاند و ما نیز به دنبال ارائه خدماتی محلی و داخلی هستیم. بررسی و بحث در مورد تسهیلات و شرایط نیز صورت گرفته و امیدواریم از این اقدامات بهرهوری بیشتری حاصل شود.
زیرساخت برقی شدن خودروها تا پایان سال
در ماه مرداد سال 1402، عباس علیآبادی، وزیر صنعت، اظهار کرد که انتظارات مردم از بازار خودرو به حقیقت میپیوندد. او افزود که تمامی مشکلات موجود در صنعت خودروسازی به خودروسازان نیز برنمیگردد. به منظور برقیسازی خودروها در شهر تهران، زیرساختهای لازم تا پایان سال جاری ایجاد خواهد شد. علاوه بر این، 72 ایستگاه شارژ سریع برای خودروها در تهران در طی هفتههای آینده راهاندازی خواهد شد. این ایستگاهها به موازات جادههای شهری به گونهای طراحی شدهاند که خودروها با توانایی طی 500 کیلومتر روزانه بدون نیاز به توقف برای شارژ، بتوانند مسافتهای زیادی را طی کنند. این تدابیر به طور قابل توجهی صرفه اقتصادی دارند.
راه ورود خودروهای الکتریکی به بازار، یک فرصت تاریخی است که باید با توجه به روند جهانی، استفاده از این فناوری در کشور نیز ترویج یابد. از آنجایی که مشکل تامین برق برای شارژ خودروهای الکتریکی وجود ندارد، میتوان از پریزهای پنج آمپر برای شارژ خودروها در مناطق شهری و روستایی استفاده کرد. توجه به زیرساختها و حمایت از تولید، امری ضروری است. شرکتهای صادراتی که بدون نگرانی از موضوع ارز به بازار جهانی صادرات میکنند، باید تحت حمایت دولت قرار بگیرند. در راستای تعادل میان تولید و مصرف، وزارت صنعت، معدن و تجارت به راهبرد تناسب میان صادرات و واردات پایبند است. در واقع، ارزحاصل از صادرات توسط دولت به شرکتهای صادراتی پرداخت شده و این اقدام باعث آسایش مالی در فرایند تولید میشود. با اجرای این طرح، شرکتهای صادراتی قادر خواهند بود بدون نگرانی مالی از موضوع ارز استفاده کنند و دولت نیز به دنبال اجرای این برنامه است.
قرارداد خرید شارژر اتوبوس برقی در تهران
در مورد نشستی که در مرداد 1402 برگزار شد، برای بررسی مشکلات حمل و نقل پایتخت، مسئولان وزارت صنعت و شهرداری تهران حضور داشتند. این نشست روز دوشنبه نهم مردادماه انجام شد و شامل حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهردار تهران بزرگ، رئیس شورای شهر تهران و سایر مدیران مرتبط با حمل و نقل وزارت صنعت و شهرداری بود. در این نشست، یک قرارداد بین سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران و شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) برای خرید 73 شارژر AC و DC برای اتوبوسهای برقی به امضا رسید. همچنین طبق این قرارداد، احداث 15 ایستگاه شارژ برای خودروها و موتورسیکلتهای برقی در 15 نقطه مختلف تهران مورد تأیید قرار گرفت.
مطابق این توافقنامه، شرکت مکو تعهد دارد که 73 دستگاه شارژر خودرو برقی را در 15 مکان مشخص در تهران نصب و راهاندازی کند. از این تعداد، 23 دستگاه شارژر DC (شارژ سریع) و 50 دستگاه شارژر AC است. این شارژرها از هفته دولت در اختیار عموم قرار خواهند گرفت.

این قرارداد برای توسعه زیرساختهای شارژ خودروهای برقی در کلانشهر تهران در نظر گرفته شده است. این قرارداد ابتدا با فاز اول شروع شده و در فازهای بعدی که تا پایان سال اجرایی خواهند شد، کلیه 5000 دستگاه شارژر خودرو برقی تولید شده توسط شرکت مکو در این شهر نصب خواهند شد.
داخلی سازی خودروهای برقی و هیبریدی
تیر 1402: صنعت خودروسازی جهان به سوی الکتریفیکیشن حرکت میکند و این روند نیازمند تلاش و توجه ویژه در کشورمان است. آخرین اظهارات وزیر صمت، عباس علیآبادی، نشان میدهد که با همکاری شهرداری تهران و وزارتخانههای دیگر، قصد دارند تا پایان سال حدود ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت و ۵۰ هزار دستگاه خودرو برقی را به شهر تهران معرفی کنند.
با لغو ممنوعیت واردات خودروها در سال گذشته، شرکتها حالا واردات خودروهای هیبریدی و الکتریکی را هم در نظر گرفتهاند. اما قبل از هر چیز، برای اجرای این طرح نیاز به زیرساختهای لازم مانند ایستگاههای شارژ باتری است. در آخرین حرکت، گروه صنعتی ایران خودرو دو مدل خودروی کم مصرف بنزینی و هیبریدی را وارد کرده است. مصرف بنزینی این خودرو ۶.۲ لیتر و هیبریدی آن ۴.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت میکند.

علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، اعلام کرد که شرکتشان در تلاش است تا با توجه به چالشهای زیست محیطی و صرفهجویی در مصرف سوخت، خودروهای هیبریدی را در حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار دهد. در مرحله بعدی، طراحی و تولید این خودروها نیز به صورت داخلی ایران انجام خواهد شد.
ایران خودرو تنها شرکتی است که در حال حاضر ساختار خودروهای الکتریکی داخلی را دارد. با توجه به افزایش هزینههای تولید خودروهای الکتریکی، انتظار میرود که وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران این صنعت را حمایت کنند. ایران خودرو قرار است بخشی از تولیدات خود را به خودروهای الکتریکی و هیبریدی اختصاص دهد و نخستین گامهای این اقدام را به زودی برداشته و در کمتر از دو سال آینده این خودروها را عرضه و تولید کند.
حمل و نقل عمومی با خودروهای برقی در 1402
در تیرماه سال 1402، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد که خودروهای برقی به حمل و نقل عمومی کشور وارد خواهند شد. ابتدا نمونههای اولیه وارداتی عرضه خواهند شد، اما در طول زمان، به طراحی و تولید داخلی نیز پرداخته خواهد شد. این موضوع نیاز به یک راهبرد و مطالعه جامع دارد که از پنج سال قبل در معاونت علمی و فناوری آغاز شده است. همه ذینفعان این اقدام، از جمله وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، دانشگاهها، قطعهسازان، و صنایع مختلف در جلسات مشارکت داشتهاند و در نهایت به یک نقشه راه اولیه و جمعبندی موضوع دست پیدا کردند.
بسیاری از کشورهای پیشرفته به تدریج از خودروهای بنزینی به خودروهای الکتریکی منتقل شدهاند. در حال حاضر، برنامهای برای اجرای این تغییرات در کشور ما وجود دارد و تصمیم گرفته شده است که خودروهای عمومی نیز شامل این تغییرات شوند. شهرداری تهران به دلیل تلاش برای بهبود کیفیت هوا و تهیه نقشه راه، اقدام به ارزیابی و بررسی ایستگاههای شارژ الکتریکی برای خودروها کرده و در حال حاضر در مراحل اولیه اجرای این طرح قرار دارد.
در ساخت مجموعههای تولید خودروهای برقی، حمایتهای اولیه حیاتی است. خوشبختانه، مواد اولیه باتری در حجم مناسب کشف شده است و شرکتهای بینالمللی هم از سرزمینهای مختلف برای سرمایهگذاری در این زمینه به ما پیوستهاند. راهبرد اصلی ما در تولید خودروهای برقی، مشارکتها بینالمللی در زمینه توسعه محصول و باتری است. در حال حاضر، دو شرکت خصوصی و دو شرکت بزرگ جهانی به عنوان شرکای ما انتخاب شدهاند و مذاکرات در حال انجام است که قطعاً میتواند به قراردادهای اجرایی منتهی شود. همچنین، سه تولیدکننده داخلی اتوبوس وارد بازار شدهاند و همکاران خارجی و صنعتی دانشگاهی هم دارند. در حال حاضر، نمونههای اولیه وارداتی به طور موقت استفاده میشوند، اما در آینده نزدیک، طراحی و تولید محلی محصولات مرتبط از دست خواهد داد.
وی توضیح داد که در مدتهای کوتاه و بلند، وضعیت فعلی مطابق با آینده نخواهد بود و تا دو سال آینده، موضوعات اینچنینی که مثلاً ایا در معرض رقابت هستیم یا خیر، تدریجاً برطرف خواهد شد؛ زیرا تولید داخلی در حال افزایش است و این باعث اشباع بازار خودرو میشود و خودروسازان مجبورند اقساطی یا نقدی خودروهای خود را عرضه کنند. با گسترش استفاده از خودروهای برقی، این نگرانیها نیز برطرف خواهد شد و تعادل وارداتی هم برقرار خواهد شد و انحصار کاهش خواهد یافت.
حمل و نقل تهران برقی میشود
در تاریخ دوم تیرماه سال ۱۴۰۲، دومین جلسه برقی کردن حمل و نقل شهر تهران با حضور وزیر صنعت عباس علیآبادی و شهردار تهران علیرضا زاکانی برگزار شد.
در جلسه اخیر، آقای علیآبادی بیان کرد که حمل و نقل برقی یکی از اولویتهای مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره جدید است. از روز اول ورود به وزارتخانه، به همکاران اعلام کردیم که برنامهای جامع و دقیق برای آموزش حمل و نقل برقی آماده شود و تهران را به عنوان شهر پایلوت برای این پروژه انتخاب کردیم. اکنون میتوانیم با افتخار اعلام کنیم که نهضت برقیسازی حمل و نقل در تهران آغاز شده است و با همکاری شهرداری، وزارتهای دیگر و شرکتهای مختلف، قصد داریم تا پایان سال تعداد قابل توجهی موتور و خودروی برقی را در تهران مشاهده کنیم. برقیسازی خودروها جذابیت سرمایهگذاری را دارد و طبق توافقات حاصله، قرار است تعداد زیادی ایستگاه شارژ برای خودروهای برقی در سراسر تهران نصب و راهاندازی شود، همچنین اولویت داده شده تا تعداد قابل توجهی تاکسی برقی در تهران به کار گرفته شود.
وی افزود که در راستای اجرای طرح برقی سازی شهر تهران، پیشنهاد ارائه کارت نیرو (دریافت برق) به جای کارت سوخت از سوی وزارت نفت به رانندگان خودروهای برقی، یکی از اهداف اصلی است. او امیدوار است که در جلسات آینده میان 4 وزارتخانه انرژی، نفت، نیرو و دولت محلی با شهرداری تهران، عملیات اجرایی طرح برقی سازی شهر تهران آغاز شود.
اقتصاددان معروف، جان می. کینز، اصرار داشت که در زمانهای برخورد با رکود اقتصادی، باید برنامههایی برای افزایش هزینههای دولت انجام داد. او به این باور بود که افزایش هزینههای دولت میتواند تقاضا و در نتیجه رشد اقتصادی را تحریک کند. این رویکرد بر اساس اثر مضر گردش کننده که رکود اقتصادی را به تعویق انداخته، برنامه ریزی میشد. این نظریه که به فعال سیاستهای مالی معروف است، با حمایت از افزایش هزینههای دولت و گسترش برنامههای عمومی، تلاش میکند تا بر اندازه کمبود تقاضا برای محصولاتی که تولید نفع بیشتری برای کشور میآورند، بکاهد.
شهردار تهران در جلسه اعلام کرد که قصد دارد با همکاری وزیر صنعت به برق کردن تهران بپردازد. برنامهریزی شده است که 50 هزار تاکسی و 200 هزار موتور برقی در شهر تهران به کار برود، که این اقدام منجر به بهبود محیط زیست و رفاه شهروندان میشود. سرمایهگذاری در این زمینه برای شهرداری تهران ارزش افزوده بالایی خواهد داشت. همچنین، شهرداری تهران طرحی برای ایستگاههای شارژ سریع و کند برای خودروهای برقی در نظر گرفته است. در نهایت، شهرداری آماده تامین هزینه 150 هزار موتور برقی تا حداقل 10 درصد از موتورهای کار در شهر تهران به صورت برقی و بهینه شوند.
امضای قرارداد تولید موتور هیبرید با چین
در سال 1402، کارشناسان باور دارند که با تکیه بر دانش و توانایی متخصصان داخلی و استفاده از ظرفیتها و خطوط تولید داخلی، میتوان به تولید خودروهای هیبریدی با کمترین هزینه دست یافت.
محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، اعلام کرد که قرارداد تولید موتورهای هیبریدی با یکی از بهترین شرکتهای چینی امضا شده است. به این توافق مفتخریم که از خودروی جدیدی که در حال حاضر معرفی شده و در سال آینده به بازار عرضه خواهد شد، استفاده کنیم. خودروی آریا یکی از محصولات جدید شرکت سایپا است که با یک موتور هیبرید الکتریکی تجهیز شده است و مصرف سوخت آن تنها معادل 1.4 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر است.
کانون طراحی خودروهای برقی در ایران
در تاریخ 1402 اردیبهشت، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در مراسم بازدید معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از شرکت جتکو، اظهار کرد که مجموعه جتکو به عنوان کانون اصلی در طراحی محصولات برقی شناخته شده است و می تواند به سایر مجموعه ها راهبری کند. او افزود که جتکو می تواند در پارک های علمی و فناوری نیز به عنوان مرکز اصلی عمل کند. منطقی تاکید کرد که آینده صنعت خودرو بر اساس محصولات برقی و خودروهای متصل است و تولید محصولات بر پایه برق، می تواند به توسعه و ارتقایی کشور کمک کند.
دیدگاههای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه صنعت خودروسازی و تولید خودروهای برقی بسیار ارزشمند است. برای بهرهبرداری از این دیدگاهها و تبدیل آنها به راهبردهای عملی واقعی، لازم است تلاش کنیم. برنامه ریزی برای توسعه خودروهای برقی از طریق پارک علمی و فناوری صنعت خودرو که با شرکت تمامی خودروسازان کشور انجام میشود، خود برتری و مزیتهای بسیاری را به همراه دارد. این برنامه شامل ایجاد شهرکهای خاص برای توسعه زیرساختهای بخش الکترونیکی است که با مشارکت تمامی خودروسازان داخلی انجام خواهد شد. همچنین خودروسازانی که مونتاژ کار هستند، تمایل دارند در این شهرکها فعالیت کنند. ایجاد تغییرات جدی در زمینه الکتریسیته و ماژولهایی از خودروهای فعلی که هنوز به خودکفایی نرسیدهاند، الزامی است.
بر اساس گفتههای شما، طرح دوم که طبق رهنمودهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجراست، درحال حاضر چندین پارک علمی و فناوری وجود دارد، اما نیاز به هماهنگی بیشتر و توجه به ارتقای این مجموعه ها وجود دارد. این پارکها میتوانند مراحل از ارائه ایدهها تا تبدیل آنها به نمونه سازی و فصلی روی آوری را پوشش دهند و نقش مهمی در صنعتیسازی ایدهها ایفا کنند. به نظر میرسد که جتکو میتواند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، علیمردان عظیمی، تاکید کرد که برای تبدیل شرکت جتکو به مرکز اصلی توسعه خودروهای برقی در کشور، نیاز به جذب جوانان متخصص در این مجموعه دانشبنیان وجود دارد. وی اظهار کرد که ایران خودرو و صنعت خودرو کشور از نظر فنی دارای تواناییهای بسیاری هستند و با همکاری جتکو میتوانند به پیشرفت چشمگیری در زمینه خودروسازی دست یابند. عظیمی تاکید کرد که راه حل مشکلات کشور مربوط به توجه به مسائل علمی است و امروزه با مشکلات فراوانی روبرو است. به همین دلیل، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با حساسیت بالا، بر آن است که موانع توسعه صنعت خودرو را برطرف کند و با دیدگاه منطقی خود، امیدواری برای آینده روشن صنعت خودرو و توسعه مجموعه جتکو و ایران خودرو ایجاد کرده است.
وی اعلام کرد که یک تفاهم نامه برای تقویت صنعت خودرو بین ایران خودرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین و امضا خواهد شد. این اقدام به توسعه صنعت خودرو در کشور کمک زیادی میکند و امیدواریم که با امضای این تفاهم نامه، صنعت خودرو و به خصوص شرکتهای ایران خودرو و جتکو، رونق بیشتری پیدا کنند.
محمد قاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو، اعلام کرده است که یکی از اولویتهای توسعه فناوری و شبکه فناوری در گروه صنعتی ایرانخودرو محوریت کار شرکت جتکو است. این شرکت در زمینههای تخصصی برق، الکترونیک و کنترل، خودروهای برقی و هوشمندسازی، و محاسبات مهندسی و پلتفرم مکانیکی خودرو فعالیت دارد و تعداد زیادی پروژه را در این زمینهها انجام داده، همچنین پروژههای جدیدی در دست اجرا قرار دارد. بیش از ۵۳ پروژه دانش بنیان و فناورانه تاکنون توسط جتکو انجام شده و پروژههای کلان و استراتژیک بیشتری در حال آغاز و اجرا هستند. از کل پروژههای جاری شرکت، ۵۵٪ به حوزههای برق، الکترونیک و کنترل ارتباط دارند و ۳۰٪ مربوط به خودروهای برقی و هوشمندسازی و ۱۵٪ به حوزههای CAE، مکانیک و مواد مربوط است. حدود ۶۵٪ پروژههای جتکو پروژههای کلان و راهبردی هستند؛ ۱۵٪ مربوط به خدمات طراحی و توسعه است. در زمینه تجهیزات تست و اتوماسیون ۱۵٪ از منابع شرکت جهت تولید تجهیزات و دستگاههای خطوط ایرانخودرو صرف میشود.
با اشاره به خودکفایی برق و الکترونیک و توسعه قطعات مرتبط، وی اعلام کرد که پنج درصد از منابع و پروژههای شرکت جتکو به این زمینه اختصاص داده شده است. یکی از فعالیتهای اصلی این شرکت، که در حال حاضر به عنوان یک فعالیت راهبردی و بسیار حیاتی محسوب میشود، حوزه خودروهای برقی است. این پروژه با تولید خودروی تارای برقی آغاز شده و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یک پروژه فناورانه مورد تایید و در شورای امنیت ملی به عنوان یک پروژه کلان تصویب شده و ایران خودرو نیز از آن حمایت کرده است.
مدیرعامل شرکت جتکو اعلام کرد که سال گذشته موفق به تحویل نمونه نیمه صنعتی خودروی برقی تارا شدند. پس از انجام تستهای مرتبط، پروژه با موفقیت به پایان رسید و در ایران خودرو به بهرهبرداری سپرده شد. این خودرو از نظر کیفیت و ایمنی بسیار برجسته است و تمامی استانداردهای لازم برای راحتی و ایمنی مشتریان در طراحی آن لحاظ شده است. توجه به جزئیات ظاهری، قدرت موتور، و سایر ویژگیهای مهم یک خودرو برقی، این خودرو را به یک انتخاب مناسب و محبوب در دسته خودروهای برقی در ایران تبدیل کرده است.
دستور رئیس جمهور برای توسعه و رونمایی خودروهای برقی
در روز ۱۱ اردیبهشت 1402، رئیس جمهور به مناسبت روز کارگر، به مپنا رفت و پس از سخنرانی در جمع کارگران، از نمایشگاه دستاوردهای این شرکت بازدید کرد.
خودروهای برقی شرکت مپنا، از جمله اتوبوس برقی زیما، Jac E-js1 و Jac J4، سراتو هیبرید و اسکای ول ET5، و پیکاپ برقی، توجه آقای رئیسی را به خود جلب کردند. مدیرعامل مپنا توضیح داد که این خودروها برای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، ۱۵ کیلووات برق مصرف میکنند. اگر بخواهیم این خودروها را با استفاده از انرژی خورشیدی شارژ کنیم، قیمت برق در بازار جهانی ۷ سنت است که تقریباً یک دلار و ۵ سنت معادل آن میشود.
علی آبادی، مدیرعامل شرکت مپنا، در پاسخ به پرسشهای رئیس جمهور درباره عدم توانایی این خودروها در توسعه، اظهار کرد که این خودروها نمیتوانند استانداردهای لازم را در تهران به دست آورند. او افزود که استانداردهای لازم باید به هماهنگی و دقت تعیین شوند. در حال حاضر، این خودروها موفق به حصول استانداردهای اروپا و چین شدهاند، اما هنوز در ایران به دست آوردن استاندارد امری مبهم میماند.
باید رئیس جمهور بتواند استانداردهای مناسبی برای کشور تعیین کند. بهتر است از شاخصهای معتبر و بینالمللی استفاده کنند تا بتوانند پیشرفتهای خود را ارزیابی کنند. تعیین محدوده زمانی برای این استانداردها ضروری است و باید کارشناسان مطلب را با موازین بینالمللی مقایسه کنند. هر گونه تأخیر و معطلی برای پیشرفت کشور زیادی ضررآور است و قابل قبول نیست. باید به سرعت پیش برند و بهبودهای لازم را ایجاد کنند.
بازدید رئیس جمهور از کارخانه تولید خودروهای الکتریکی مپنا، منجر به توییتی از سوی رئیس سازمان ملی استاندارد شد که اعلام کرد نخستین خودروی الکتریکی با نشان استاندارد تا پایان اردیبهشت رونمایی خواهد شد. همچنین، دو شرکت خودروساز بزرگ و دو شرکت خودروساز خصوصی اعلام کردند که به تولید خودروهای الکتریکی میپردازند. تلاشهای بخش خصوصی نیز جهت تولید این خودروها از زیرمجموعههایی همچون اسکای ول ET5 و Jac J4 از کرمان موتور و آیتو M5 از بهمن موتور میباشد.
با توجه به سرعت و تعقلی که هر دو شرکت خودروساز دارند، منتظریم که اطلاعات بیشتری در مورد تولید و زمان عرضه این دو خودرو به بازار منتشر شود. ابتدا گفته شده بود که این محصولات در سال ۱۴۰۲ معرفی میشوند، اما به نظر میرسد که عدم انتشار اخبار جدید بیشتر به دلیل مشکلات استانداردها باشد؛ به عبارتی دیگر، تحریم های خارجی و محدودیت های داخلی موانعی بر سر راه این انتشار قرار گرفته اند.
نخستین خودرو برقی در اردیبهشت رونمایی میشود
در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، از معرفی اولین خودروی برقی تا پایان ماه اردیبهشت خبر داد. متن این اعلامیه به شرح زیر بود:
با تاکید بر دستور رئیس جمهور محترم برای رشد تولید کیفی، اعلام شده که اولین خودرو برقی تولید داخلی، تحت اسم "تائید نوع" و با نشان ملی استاندارد، تا پایان اردیبهشتماه امسال به بازار عرضه خواهد شد.
عرضه 50 دستگاه خودرو برقی در اردیبهشت آینده
در جلسه امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در تاریخ بهمن 1401، روحاله عباسپور، سخنگوی کمیسیون، اظهار داشت که نماینده ایرانخودرو باور دارد که صنعت خودروسازی برقی در کشور ما توانسته است پیشرفت کند و با همکاری با شرکت مپنا، گامهای مهمی در این زمینه برداشته است. بر اساس گزارشهای ارائه شده، اطلاعات حاکی از آن است که حدود 50 دستگاه خودرو برقی اردیبهشت سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. همچنین، ایرانخودرو در حال حاضر مدل برقی تارا را تولید کرده و زیرساختهای لازم برای این نوع خودروها در جزیره کیش آماده است.
مدیران تولید خودروهای الکتریکی اعتقاد داشتند که بوجود آمدن یک سیستم حمل و نقل عمومی مؤثر اولویت باید باشد و برای موفقیت این حوزه، تقویت تأییدیه و حمایت دولت ضروری است. یکی از چالشهای اصلی در تولید خودروهای الکتریکی قیمت بالای باتری است. قیمت نهایی خودروهای الکتریکی 2 تا 3 برابر مدلهای معمولی است. همچنین، زیرساختهای مورد نیاز مانند ایستگاههای شارژ هنوز در بسیاری از مناطق فراهم نیست. با وجود تمامی چالشها، کشور باید با رفع این مشکلات به سمت تولید و استفاده از خودروهای الکتریکی حرکت کند.
کمیته مشترک ایران خودرو و مپنا تشکیل شد
در ژانویه 2023، مهدی خطیبی، مدیرعامل ایرانخودرو، در یک جلسه با مدیرعامل شرکت مپنا، اعلام کرد که یک کمیته مشترک بین ایرانخودرو و مپنا برای توسعه خودروهای الکتریکی، از جمله مدل تارا، تشکیل شده است.
خودروهای برقی به عنوان یک خواست عمومی شناخته میشوند و در گروه صنعتی ایرانخودرو، شرکت جتکو، یکی از شرکتهای تابعه شرکت تام، فعالیت در زمینه تولید خودروهای برقی را آغاز کرده است. تاکنون، این شرکت دو مدل خودرو برقی با نام تارای را تولید کرده است.
امروزه، شرکت ایرانخودرو در صنعت خودروسازی قرار گرفته است و توانایی طراحی و تولید خودروهای برقی را کسب کرده است. این پیشرفتها به دستاوری این شرکت و با استفاده از دانش جوانان ماهر به دست آمده است.
در یک گفتوگو درباره شروع یک طرح تجربی برای استفاده از خودروهای الکتریکی در جزیره کیش، آقای خطیبی اظهار داشت که با اجرای این طرح و بررسی ابعاد مختلف آن، میتوان به سرعت در راهاندازی و گسترش زیرساختها و شبکههای مرتبط در سراسر کشور پیشرفت کرد.
گفته شد که ایرانخودرو برنامه ریزی دارد تا با تولید خودروهای برقی و حمایت مناسب از محیط زیست، تلاش کند تا آلودگی هوا و آلایندههایی که توسط موتورهای احتراقی تولید میشوند، کاهش یابد. این اقدام به دستاوردهای مهمی که تاکنون در این زمینه انجام شده، افزوده خواهد شد. ایرانخودرو نیز تصمیم دارد تا با طراحی و تولید خودروهای برقی و همچنین با اجرای طرحهای مرتبط با توسعه این نوع اتومبیلها، در حمایت از محیط زیست و کاهش آلایندهها گامهای موثری بردارد. این اقدام بدون حمایت مستقیم و سرمایهگذاری دولت قابل انجام نیست.
کیانوش پورمجیب، معاون تولید و تامین ایرانخودرو، در یک نشست اظهار کرد که میتوان از توانایی شرکت مپنا برای توسعه اقتصاد خودرو برقی در ایران بهره برد. با حضور آقای خطیبی از سال گذشته، فعالیتها در زمینه خودروهای برقی سرعت یافته و تقریباً دو ماه پیش، خودروی تارای تماماً برقی توسط شرکت جتکو معرفی شد. خودروی ریرا توسط شبکه برق و الکترونیک گروه صنعتی ایرانخودرو به بازار عرضه خواهد شد.
شرکت ایپکو به توانمندی خوبی در زمینه خودروهای هیبریدی دست پیدا کرده است، و همکاریهای موثری با شرکت مپنا داشته است. ایپکو همچنین در گروه صنعتی ایرانخودرو فعالیت میکند و به عنوان تامین کننده ECU و EMS برای برخی از واریانتهای خودروها شناخته شده است. علاوه بر این، توانمندی ایپکو در زمینه خودروی برقی نیز تاکنون مورد توجه و استفاده قرار گرفته است. در حوزه موتورهای دیزل نیز، شرکت ایرانخودرو موفقیتهای قابل توجهی داشته و معرفی اتوبوس تمام برقی توسط این شرکت، با استقبال خوبی روبهرو شد. در حال حاضر، توسعه شمارگان این محصول در دستور کار قرار دارد و امکان همکاری با شرکت مپنا در این زمینه وجود دارد. برای پیشرفت در اقتصاد کشور و توسعه پروژه اتوبوس برقی، مشارکت و حمایت مالی نهادهای دولتی و شهرداریها ضروری است تا بتوانیم موفقیتهای مشابه کشورهای دیگر در توسعه خودروهای برقی داشته باشیم.
عادل پیرمحمدی، مدیر ارشد توسعه محصول، کیفیت و پروژههای ایرانخودرو، اعلام کرد که پروژه تولید خودروهای هیبریدی طی ۱۵ تا ۱۸ ماه آینده به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. این پروژه اهدافی از جمله کاهش مصرف سوخت به ۴.۲ لیتر را برآورده خواهد کرد، همچنین در زمان همان، طرح تولید خودروهای الکتریکی EV نیز در برنامههای گروه صنعتی ایرانخودرو جای دارد. بر اساس اعلام، دولت نیازمند است که، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، برای حمایت از خریداران این محصولات، یارانههایی را در نظر بگیرد.
در جلسهای دیگر، کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایرانخودرو، به طرح کرد که فرایند برقیسازی بر روی خودرو تارا، به عنوان اولین خودروی ملی، انجام شده است. او اظهار کرد که اکنون با اعتماد به توان جوانان برتر، موفق به توسعه قدرت طراحی و فرآیند تولید خودرو برقی شدهایم.
حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو، اعلام کرد که تمامی قطعات اصلی مورد نیاز برای تولید خودروهای برقی از طریق صنعتگران ایرانی تولید میشود. این شامل پاورترین، موتور، شارژر، درایور، مدیریت باتری و حرارت است، که این تکنولوژیها از دانش نهان موجود در گروه صنعتی ایرانخودرو بهرهمند شده است. با تلاشهای مشترک بیش از ۱۵ شرکت محلی، این توسعهها و فناوریها به واقعیت تبدیل شده و تولید خودروهای برقی در داخل کشور ممکن شدهاست.
تولید خودروهای برقی و هیبریدی تا سال 1403
در آذر ماه 1401، منوچهر منطقی، معاون وزیر صنعت، اعلام کرد که برنامه جامع حوزه خودرو از ابتدای سال جاری آغاز شده و هدف اصلی آن افزایش بهرهوری است. فاز دوم این برنامه بر روی تولید محصولات جدید و نوآورانه تمرکز دارد، به طوری که در سال آینده محصولات با کیفیت بهتر و با قیمتهای مناسب تولید و عرضه خواهند شد. همچنین، با حضور شرکتهای دانشبنیان، تولید و عرضه خودروهای الکتریکی و هیبریدی نیز تا پایان سال 1403 به نتایج مطلوبی خواهند رسید.
رونمایی خودرو متصل سایپا و ایرانسل
در رویداد فناورانه خودروهای آینده 2 که در محل شرکت سایپا برگزار شده بود، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، پیشبینی کرد که در دهه آینده، خودروهای فعلی از بازار حذف خواهند شد.
مطالعاتی از سالهای گذشته آغاز شده و اکنون بیشترین تلاشها برای انجام آنها توسط شرکتهای دانشبنیان صورت میگیرد. بر اساس یافتههای این مطالعات، برقیسازی اتوبوسها و ترویج استفاده از موتورهای برقی با سیستم تعویض باتری در مراکز مشخص، به عنوان راهحلهای اصلی برای کاهش آلودگی وابستگی به سوختهای فسیلی مطرح شده است. همچنین، برقی شدن خودروهای کوچک و استفاده از فناوری هیبریدی در خودروهای متصل به اینترنت، جزو دیگر پیشنهاداتی است که این مطالعات ارائه کردهاند.
بر اساس گفتههای کاربر، چند پروژه تعریف شده است که یکی از آنها تولید پلتفرم برقی است؛ نسخه برقی تارا نیز بر اساس همین پلتفرم تولید شده است. در زمینه باتریها، پس از انجام مطالعات گسترده، تصمیم بر این شد که قطب مربوط به نمایندگی از تمام توانمندیهای صنعتی و دانشگاهی کشور در دانشگاه امیرکبیر شکل گیرد. علاوه بر این، دانشگاه شریف نیز به عنوان قطب مهمی برای فناوریهای کلیدی خودرو شناخته میشود.
به عقیده آقای منطقی، صنعت خودروهای الکتریکی با چالشهای نرمافزاری پیچیده و نیز ضعف در صنعت قطعهسازی مواجه است. با توجه به استراتژی تحولی در صنعت خودروسازی، توجه به طراحی و تولید خودروهای الکتریکی نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین، باید به رفع مشکلات موجود در زمینه الکترونیک و تدارک قطعهسازان معتبر بپردازیم. ایشان تأکید دارند که خودروهای الکتریکی فرصت مناسبی برای بهرهبرداری از دانش و تخصص نخبگان دانشگاهی میباشند.

در مراسم رونمایی از خودروهای برقی، مدیرعامل شرکت سایپا، محمدعلی تیموری، بیان کرد که تمرکز اصلی شرکت بر روی خودروهای برقی و استفاده از آنها در حوزههای کاری مانند اتوبوس و ون شهری است. وی همچنین اعلام کرد که شرکت در حال انجام یک پروژه در مرکز تحقیقات خود برای تولید خودروهای برقی بدون وابستگی به لیتیوم است.
به گفته آقای تیموری، شرکت سایپا یک موتورسیکلت برقی بدون باتری لیتیومی و با قابلیت خودشارژ طراحی کرده است. انتظار میرود که این پروژه، 80 درصد انرژی مورد نیاز موتورسیکلت را از طریق خودش تأمین کند. همچنین، شرکت در حال همکاری با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای تولید اولین خودرو هیبریدی به نام "شاهین" است و امیدوارند که در سال آینده این خودرو عرضه شود.
سیستم ناوبری ملی خودرو به وسیله سیستمهای مخابراتی ارتباط برقرار میکند و طراحی شده است تا در برخورد با مواردی مانند سرقت و ردیابی خودروها کمک کند. این سیستم میتواند اثربخشی بالایی داشته باشد، حتی اگر سیستمهای ناوبری خودروها در سراسر جهان با استفاده از سیستمهای ماهوارهای عمل کنند.
آقای تیموری اظهار کرد که با حمایت وزارت صنعت، اتحاد استراتژیک بین شرکتهای ایرانخودرو و سایپا برای تولید خودروهایی با قیمت و کیفیت مناسب و تحویل به موقع شکل گرفته است. او بیان کرد که 70 درصد مشکلات خودروهای داخلی ناشی از طراحی قطعات و 30 درصد دیگر مربوط به فرآیند تولید و خدمات میباشد؛ بنابراین باید از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در طراحی قطعات بهره برد.
به گفته مدیرعامل سایپا، این شرکت روزانه بین 1850 تا 1900 دستگاه خودرو تولید میکند. خط موتورسازی جدید سایپا نیز در ماه بهمن امسال به بهرهبرداری میرسد و قادر خواهد بود روزانه 700 موتور نسل جدید ام16 را تولید کند.

در مراسم حاضر، چهار تفاهمنامه همکاری امضا شد که شامل زمینههای راهاندازی مرکز ملی توسعه فناوری باتریهای لیتیوم، ایجاد مرکز مشترک نوآوری در صنایع پیشرفته خودرویی، ارتقای سطح همکاری خودروهای متصل به اینترنت و توسعه زیرساختها، مراکز تست و آزمون خودرو بین مختصرگزارش ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و شرکتهای دانشبنیان است. همچنین، در این مراسم، خودرو متصل به اینترنت با نام "شاهین" که به سیستم ناوبری ملی مجهز شده است، معرفی شد.
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
صنعت خودرو و حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای ایران در حال تغییرات اساسی است. ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و محیطزیستدوست به بازار موجب آغاز یک دوره جدید در این صنعت شده است. برای آخرین اخبار در مورد خودروهای الکتریکی، ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در ایران و وضعیت تولید موتورهای برقی در کشور، مقالات زیر را مطالعه کنید:
لطفاً پاراگراف خود را ارسال کنید تا من بتوانم بهترین شکل آن را بازنویسی کنم.