تاثیرات روند توسعه تکنولوژی در صنعت خودرو بر محیط زیست

مقالات خودرویی

بخش دوم: آثار مخرب زیست محیطی باتری های متداول خودروهای الکتریکی

وابستگی باتری به مواد کمیاب:

به گزارش تین نیوز، باتری یکی از اجزای اصلی خودروهای برقی است و با مصرف مواد معدنی کمیاب مانند لیتیوم، کبالت و نیکل ساخته می‌شود. در آمریکا، برای اعمال مزایای مالی 7500 دلاری به یک خودروی برقی، باید مواد معدنی باتری از زمین‌های آمریکا و یا با همکاری شریکان تجاری آمریکایی استخراج و پردازش شوند. همچنین، تا 40 درصد از مواد معدنی باید از آمریکای شمالی بازیافت شده و در خودروهای قابل استفاده قبل از 1 ژانویه 2024 استفاده شود. این مقدار با پیشرفت سالانه، تا سال 2027 به 80 درصد افزایش خواهد یافت.

برای حمل و نقل سبز و کم کربن، باید انبوهی از مواد معدنی در مناطق مختلف جهان استخراج شود. این وظیفه‌ی زمین‌شناسی برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو، ضررهای جبران‌ناپذیری برای محیط زیست دارد. فعالیت‌های استخراج مواد معدنی و تولید خودروهای بزرگ، منجر به اثرات مخربی بر محیط زیست می‌شود، بخصوص زیستگاه‌های طبیعی که مورد حفاظت ادعا شده‌اند. نابودی مناظر طبیعی، مصرف زیاد آب‌های زیرزمینی و خسارت به زمین‌های کشاورزی از جمله این اثرات مخرب است.

برای بهترین درک از وابستگی بالای خودروهای برقی به مواد معدنی، باید گفت که میانگین استفاده از 207 کیلوگرم مواد معدنی در این نوع وسایل نقلیه است. از سوی دیگر، در یک خودروی بنزینی، تنها 34 کیلوگرم مواد معدنی استفاده می‌شود، یعنی 6 برابر کمتر.

به نقل از پاملا کوک-همیلتون، مدیر تجارت بین‌المللی UNCTAD، بیشتر مصرف‌کنندگان فقط با جنبه‌های مثبت وسایل نقلیه الکتریکی آشنایی دارند و فرآیند تولید و نقص‌های محیط زیستی مرتبط با آن را نادیده می‌گیرند. این در حالی است که بیشتر مصرف‌کنندگان این خودروها در کشورهای صنعتی زندگی می‌کنند و مواد اولیه مورد نیاز از چند کشور در حال توسعه تأمین می‌شود.

اثرات زیست محیطی و اجتماعی استخراج لیتیوم در مناطق خشک

بیش از نیمی از منابع جهانی لیتیوم در زیرزمین‌های نمکی در مناطق آند در آرژانتین، بولیوی و شیلی واقع شده‌اند. در این مناطق، که کشاورزان بومی کینوا و دامداران لاما زندگی می‌کنند، استخراج لیتیوم آب زیرزمینی زیادی را مصرف می‌کند و زمین‌ها و منابع آب محلی را به خطر می‌اندازد. درحالی که تولید یک تن لیتیوم نیازمند حدود 2 میلیون لیتر آب است، بیشتر مواد معدنی جامد نیز به هدر می‌روند. فعالیت‌های استخراج لیتیوم در شیلی تا به حال 65٪ از منابع آب محلی را به مصرف رسانده است و این موضوع به تخلیه آب زیرزمینی، آلودگی خاک و تخریب محیط زیست منجر شده است. با افزایش تقاضا برای لیتیوم و افزایش تولید از معادن، چالش‌های مرتبط با حفاظت از محیط زیست نیز افزایش می‌یابد.

افزایش تنش آبی با استخراج لیتیوم برای خودروهای برقی

منابع لیتیومی جهان به طور عموم در مناطق گرم، خشک و کوهستانی واقع شده‌اند. یک نکته بسیار مهم این است که در مناطق اینگونه نیاز به آب بسیار زیادتر است و وابستگی به منابع آب برای استخراج لیتیوم می‌تواند تنش بیشتری ایجاد کند. وضعیت بدتر می‌شود زمانی که متوجه می‌شویم که پسماندهای ناشی از استخراج لیتیوم، موادی سمی هستند که منابع آبی را آلوده می‌کنند.

استخراج لیتیوم در مقابل استخراج کبالت و نیکل حجم کمتری دارد. به عنوان مثال، در یک خودروی الکتریکی تسلا، تنها حدود 8 کیلوگرم لیتیوم مورد نیاز است در حالی که حدود 50 کیلوگرم نیکل و 20 کیلوگرم کبالت مصرف می‌شود. با این حال، منابع نیکل در ایالات متحده به تنهایی برای تامین نیازهای صنعت خودروسازی الکتریکی کافی نیستند و نیاز به واردات از سایر کشورها داریم که این موضوع چالش‌های بیشتری را ایجاد می‌کند.

اثرات زیست محیطی استخراج کبالت و گرافیت

تقریباً ۵۰٪ از ذخایر کبالت جهان در جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارد که بیش از دو سوم تولید جهانی این ماده معدنی را تشکیل می‌دهد. بر اساس گزارش یونیسف و سازمان بین‌المللی، حدود ۲۰٪ از کبالت تأمین شده از کشور آفریقای مرکزی از معادن صنایع دستی است، جایی که حدود ۴۰۰۰۰ کودک در شرایط بسیار خطرناک کار می‌کنند. گرد و غبار حاصل از حفاری ممکن است حاوی فلزات سمی از جمله اورانیوم باشد که با مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های تنفسی و نقایص مادرزادی مرتبط هستند.

خطرات زیست محیطی مرتبط با سایت‌های معدن کبالت نیز بسیار مهم و نگران‌کننده است. این سایت‌ها ممکن است حاوی مواد معدنی گوگردی باشند که در تماس با هوا و آب اسید سولفوریک تولید می‌کنند. این فرآیند، که به عنوان زهکشی معدن شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به آلودگی رودخانه‌ها، جویبارها و زیستگاه‌های آبزیان شود و برای محیط زیست و اکوسیستم‌ها تهدید و خطر ایجاد کند.

اثرات زیست محیطی استخراج گرافیت نیز مشابه همین است. استفاده از مواد منفجره می‌تواند گرد و غبار و ذرات ریز را به جو وارد کند و باعث ایجاد مشکلات بهداشتی در جوامع مجاور و آلودگی خاک‌های اطراف محل شود. حدود ۸۰٪ ذخایر گرافیت طبیعی در برزیل، چین و ترکیه واقع شده‌اند.

بخش اول: مقایسه میزان آلایندگی خودروهای الکتریکی و هیبریدی در مقابل خودروهای با موتور احتراق داخلی

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، حمل و نقل بیشترین وابستگی به سوخت‌های فسیلی دارد نسبت به سایر بخش‌های اقتصاد. در سال 2021، بخش حمل و نقل، که ۳۷٪ از کل انتشار CO2 را تشکیل می‌دهد، بیشترین سهم را داشته است. برای درک تأثیر انواع مختلف خودروها بر انتشار آلاینده‌ها، نگاهی به نمودار زیر بیندازیم. این نمودار براساس اطلاعات منتشرشده توسط شرکت‌های پول‌استار و ریویان تهیه شده است و میزان انتشار هر نوع خودرو را در طول عمر آن نشان می‌دهد:

.

میزان آلایندگی انواع مختلف خودروها

میزان انتشار آلاینده‌ها از تولید تا اسقاط خودرو در هر مرحله

میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در طول عمر یک محصول، از تولید تا استفاده و اسقاط آن، معین می‌شود. این میزان انتشار با استفاده از واحد استانداردی که معادل یک تن CO2 است، محاسبه می‌شود تا بتوان مقدار انتشار مختلف گازهای گلخانه‌ای را با یکدیگر مقایسه کرد.

در جدول زیر، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای برای انواع خودروهای الکتریکی، هیبریدی و احتراق داخلی با سایز متوسط به واحد tCO2e (معادل تن CO2) برای دوره عمر 16 سال و مسافت 240,000 کیلومتر آورده شده است.

میزان انتشار آلاینده ها در چرخه عمر خودروهای مختلف
    الکتریکی هیبریدی احتراق داخلی
میزان انتشار در حین تولید تولید باتری 5 1 0
تولید خودرو 9 9 10
میزان انتشار در حین استفاده تولید سوخت 26 12 13
انتشار گاز گلخانه‌ای 0 24 32
میزان ذخیره گازهای گلخانه‌ای در نتیجه بازیافت قطعات خودرو اسقاط شده نگهداری 1 2 2
پایان عمر 2- 1- 1-
  مجموع 39 47 55

در جدول بالا، اعداد بر حسب مقدار CO2 معادل توسعه تکنولوژی است.

درحالی‌که کمترین میزان انتشار در چرخه عمر متعلق به خودروهای الکتریکی است، اطلاعات دیگری از جدول فوق مشخص است که ابتدا ممکن است معلوم نشود:

  1. میزان انتشار در حین تولید خودروهای الکتریکی 40% بیشتر از خودروهای هیبریدی و احتراق داخلی است. بر اساس مطالعه شرکت مکنزی این شدت از انتشار مربوط به استخراج و پالایش مواد اولیه مثل لیتیم، نیکل و کبالت است که برای تولید باتری مورد نیاز است. همچنین فرایند تولید خودروهای الکتریکی نیز جزو فرایندهای انرژی بر است.
  2. تولید الکتریسته برای خودرو های الکتریکی نیز نسبت به سایر خودرو در مرحله تولید سوخت بیشترین میزان انتشار را دارد، که می‌توان با تولید برق به وسیله انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای این میزان را به طرز قابل توجهی کاهش داد.
  3. با بازیافت مواد در انتهای چرخه عمر هر خودرو، هر کدام از انواع خودروهای مذکور می‌توانند میزانی از انتشار خود را جبران کنند.

بله، البته! اینجا متن به شکل بهتر و بازنویسی شده: "ما در حال ساختن یک اپلیکیشن جدید برای مدیریت کارهای روزمره خود هستیم. این اپلیکیشن قرار است به کاربران کمک کند تا وظایف خود را به راحتی برنامه‌ریزی کنند و به موقع انجام دهند."

جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم