اخبار مترو تهران 1402 (نقشه مترو+قیمت بلیت مترو)

مقالات خودرویی

هزینه یک میلیارد دلاری دولت برای مترو

در مهر ماه سال 1402، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که اولویت اصلی شهرداری، تکمیل خطوط فعلی مترو است و سپس به توسعه آن می‌پردازند.

در حال حاضر، ما به خرید ۶۳۰ دستگاه واگن و بهبود قطارهای مترو اختصاص داده‌شده از قراردادهای مترو پیگیری می‌کنیم. همچنین، ما با تاخیری در تعمیرات اساسی قطارها مواجه بودیم، اما تاکنون موفق شده‌ایم ۱۲ رام قطار را اورهال کنیم و برای بازسازی کلی ۲۹ رام قطار دیگر پیش‌برویم. دولت حدود یک میلیارد دلار برای خرید قطارهای مترو اختصاص داده است. در این مورد، اولیه قرارداد برای ۶۳۰ دستگاه واگن مترو، ۸۷۰ میلیون دلار بوده است. با افزایش تعداد واگن‌ها به ۷۹۱ دستگاه، هزینه آن به یک میلیارد دلار افزایش یافته است، که این تاریخچه ترین قرارداد تاریخ مترو محسوب می‌شود. همچنین، تاکنون نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان برای اورهال قطارها صرف کرده‌ایم و برای اورهال ۲۹ رام قطار تا پایان سال به حدود ۲ هزار میلیارد تومان اضافی نیاز داریم.

تکمیل مسیر رفت و برگشت مترو پرند

در تاریخ مرداد 1402، محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه، اعلام کرد که متروی پرند با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد، دو خط رفت و برگشت آن به پایان رسیده است. همچنین، ایستگاه پرند نیز در حال اتمام عملیات ساختمانی قرار دارد.

مترو پرند

وی اشاره کرد که دو تا سه مسئله برای افتتاح این ایستگاه برق وجود داشت که در حال حل شدن است. پروژه به مرحله ناپذیرفتنی رسیده و به فاز بهره‌برداری ورود کرده است. این موضوع باعث افزایش ۲۰ کیلومتری دو خط، که جمعاً ۴۰ کیلومتر را تشکیل می‌دهند، شده است. از جالب‌ترین نکات این است که استفاده از این خط جدید، زمان سفر از تجریش تا پرند را به یک ساعت کاهش می‌دهد.

12 ایستگاه جدید در سال جاری افتتاح می‌شوند

در تیر ماه ۱۴۰۲، جلال بهرامی، معاون شهردار تهران، اعلام کرد که در تابستان سال جاری، ایستگاه شهید دادمان و یک کیلومتر از مسیر خط ۷ مترو، همچنین ایستگاه پرند و ۱۹ کیلومتر از مسیر ریلی خط یک مترو و همچنین ۳ ایستگاه و ۵ و نیم کیلومتر از مسیر شمالی خط ۶ مترو شامل ایستگاه‌های شهر زیبا، شهران و شهدای کن به بهره‌برداری خواهند رسید.

جلال بهرامی؛ معاون شهردار تهران

در حال حاضر عملیات حفاری برای خط ۱۰ مترو (فاز اول بخش غربی) آغاز شده است و پیش بینی می‌شود که به زودی عملیات حفاری تونل برای توسعه شرقی خط ۴ (فاز‌های اول و دوم) آغاز شود. همچنین، برنامه ریزی شده است که تا نیمه دوم امسال، ۷ ایستگاه جدید از خط ۶ مترو، از جمله ایستگاه‌های شهدای ۱۷ شهریور، میدان خراسان، سرباز، بهار شیراز، استاد نجات اللهی، آیت‌الله کاشانی و شهید آبشناسان آماده بهره برداری شوند. هدف ما این است که قرارداد ورود ۶۳۰ دستگاه واگن از منابع خارجی و همچنین قرارداد ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن برای تولید انبوه قطارهای مترو ملی ایران از طریق شرکت واگن‌سازی تهران را در نیمه اول سال جاری اجرایی کنیم.

پروژه خط 10 مترو تهران کلید خورد

در تاریخ 1402، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، و محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران، اعلام کردند که خط 10 مترو در تهران به بهره‌برداری درآمده است. فرآیند اجرایی این خط آغاز شده است و 3 کارگاه مربوط به این خط در مناطق مختلفی از شهر، از جمله میدان اتریش، دریاچه شهدای خلیج‌فارس و جنت‌آباد، فعال شده‌اند. پس از مونتاژ کامل دستگاه تی‌بی‌ام، حفاری تونل خط 10 از مردادماه آغاز خواهد شد.

هزینه‌ها و بودجه مورد نیاز این پروژه از طریق تولید درآمد تامین می‌شود و به بودجه شهرداری وابسته نیست. برای ۱۰ مجتمع ایستگاهی (TOD) نیز این اقدامات در نظر گرفته شده است.

اینفوگرافی خط 10 مترو تهران

طبق اظهارات آقای یوسفی، مجری پروژه خط ۱۰ مترو، اجرای خط ۱۰ به دو فاز شرقی و غربی تقسیم شده است و اولویت اجرای بخش غربی است. برنامه‌ریزی نشان می‌دهد که از تیرماه ۱۴۰۲ عملیات اجرایی خط ۱۰ آغاز شده و فاز اول پروژه (بخش غربی) در سال ۱۴۰۶ به پایان می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود که در صورت بدون مشکلات اجرایی، تا سال ۱۴۰۵، با بهره‌برداری از ۵ ایستگاه بخش غربی و ۲۰ کیلومتر مسیر (شامل ۱۲ ایستگاه عبوری)، خط ۱۰ مترو را به بهره‌برداری برسانیم. این ایستگاه‌ها شامل دریاچه شهدای خلیج‌فارس، میدان اتریش، کوهسار، میدان کتاب و وردآورد می‌شوند که بخشی از آن‌ها ایستگاه‌های تقاطعی با خطوط دیگر مترو است. اما تصمیم نهایی درباره اضافه شدن ایستگاه میدان المپیک هنوز گرفته نشده است. پیشرفت فیزیکی سایر ایستگاه‌ها در حدود ۷۰ درصد خواهد بود تا امکان عبور قطار از آن‌ها فراهم شود. ایستگاه‌های باقیمانده فاز اول به تدریج بعد از افتتاح ایستگاه‌های اولیه (۵ یا ۶ ایستگاه) تا سال ۱۴۰۶ تکمیل و به بهره‌برداری برسند. در این حالت، اجرای ایستگاه‌های بقیه بخش غربی امسال شروع خواهد شد.

با تکمیل مسیر پارک‌وی تا وردآورد خط ۱۰، پروژه اصلی خود را برآورده سازی می‌کند. فاز دوم این پروژه که بخش شرقی آن است، متمرکز بر آغاز کار در سال آینده است. بخش شرقی به دو فاز تقسیم شده است و پیش‌بینی شده‌است که در فاز نخست این بخش، ۵ ایستگاه جدید افتتاح شوند. هرچند امکان تغییر در طول اجرا وجود دارد، بر اساس بررسی‌ها، گسترش بخش غربی پروژه نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ایستگاه پارک‌وی از جمله ایستگاه‌هایی است که برای خط ۱۰ مترو بسیار حیاتی و اساسی است و به علاوه، باعث کاهش ترافیک شهری در این منطقه خواهد شد. اجرای ۲۰ کیلومتر تونل بخش غربی با استفاده از ۳ دستگاه تی‌بی‌ام، حدود ۳ سال زمان بر خواهد داشت و زمان تکمیل هر ایستگاه نیز حدود ۳ سال است. این زمانبندی قابل اعتماد است، اما مسائلی مانند تأمین اعتبارات و نقدینگی نیز ممکن است بر روند پیشرفت پروژه تأثیرگذار باشند. با این حال، برنامه‌ریزی انجام شده پیش‌بینی می‌کند که تعدادی از ایستگاه‌های خط ۱۰ تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری برسند.

ایستگاه های جدید در خط 6 مترو

روز سوم خردادماه 1402، چهارمین جلسه از «طرح رصد ۲» برگزار شد. هدف اصلی این رویداد، بررسی پروژه‌های بزرگ مقیاس شهری و مشکلات موجود در سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران بود. اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، در این جلسه، بازدید میدانی از خطوط ۶ و ۷ مترو انجام دادند.

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت که اولویت اصلی امسال برای شورا و شهرداری، تکمیل و تجهیز خطوط ۶ و ۷ مترو تهران است. او تأکید کرد که باید این پروژه‌های بزرگ به پایان برسند و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، انتظار می‌رود که تا پایان سال ۱۴۰۲، کار تکمیل این دو خط از مترو به اتمام برسد. این اظهارات در راستای توجه به پروژه‌های مهم شهری و توسعه محلی صورت گرفته است.

در این سال، شهرداری باید در خط ۶، افتتاح ۵ ایستگاه جدید را انجام دهد. طبق برنامه، سه ایستگاه جدید شامل ایستگاه‌های شهدای کن، شهران و شهر زیبا تا پایان مرداد ماه به بهره‌برداری برسند و ۲ ایستگاه جدید دیگر شامل ایستگاه آیت الله کاشانی و ایستگاه کوهسار نیز در نیمه دوم سال جاری به شهروندان تهران ارائه شوند. این افتتاحات با افزایش ۵/۵ کیلومتری این خط همراه خواهند بود. اگر شهرداری بتواند منابع مازاد را تامین کند، در نظر گرفته شده که در محور جنوبی خط ۶، فاز تکمیلی و توسعه‌ای اضافی انجام شود، که شامل اتصال ایستگاه مترو دولت‌آباد به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به طول ۶/۵ کیلومتر است.

آقای مظفر بیان کرد که برنامه امسال مدیریت شهری شامل افزایش ۲ کیلومتری طول خطوط مترو تهران است. این افزایش شامل تکمیل ۲ ایستگاه جدید به نام‌های ایستگاه میدان کتاب در سعادت آباد و ایستگاه ورزشگاه تختی در منطقه ۱۵ می‌شود که می‌بایست تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد. تامین منابع مالی و نقدینگی اولویت اساسی شورای اسلامی شهر تهران برای تکمیل، تجهیز، بهره برداری و توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو است که به عنوان اولویت اصلی در برنامه امسال قرار دارد.

بودجه مترو 6 برابر شده است

مدیر عامل متروی تهران، محسن هرمزی، اعلام کرد که به دلیل تلاش‌های شورای شهر، بودجه مترو برای اولین بار، شش‌بار افزایش یافته است.

شرح داده شده بود که بدین ترتیب، برنامه قبلی که به نام "تکمیل خطوط" شناخته می‌شد، شامل افزایش آرامش خطوط بود. اما در سال جاری، برنامه "توسعه" مترو تهران اجرا شده و آغاز عملیات اجرایی برای چهار خط جدید از شماره ۸ تا ۱۱ اعلام شده است. همچنین، ظرفیت متروی تهران در حال حاضر ۲۶۰ کیلومتر با ۱۵۰ ایستگاه است و برنامه ۷ ساله برای رسیدن به طول ۵۰۰ کیلومتر و تعداد ۳۰۰ ایستگاه در دستور کار قرار دارد. این برنامه توسعه برای مدت ۷ سال طراحی شده است.

خط ۸ با طول ۴۰ کیلومتر از پایانه دولت‌آباد شروع شده و در تقاطع زین‌الدین به پایانه چیتگر در منطقه ۲۲ می‌رسد. همچنین، خط ۱۰ از ورودی شروع و تمام مناطق شمالی تهران را طی کرده و در منطقه حکیمیه پایان می‌یابد. از سوی دیگر، خط ۱۱ با ۱۱ ایستگاه و طول ۳۰ کیلومتر به سمت پایانه چیتگر می‌رود.

مترو تهران

جاری‌سازی خط ۱۰ آغاز شده است و در حال حاضر دستگاه TBM به قرارگاه خاتم منتقل می‌شود. ابتدای تیرماه همچنین عملیات حفاری آغاز خواهد شد. تونل‌های مترو عمقی بین ۲۰ تا ۳۰ متر دارند و بر روی محیط زیست تأثیری نمی‌گذارند. حفاری تونل خط ۱۰ با دو دستگاه TBM از تیرماه شروع می‌شود و هر دستگاه ماهیانه ۳۰۰ متر تونل را حفاری خواهد کرد. برای اولین بار در خط ۹، از دستگاه‌های TBM با قطر ۱۵.۷ متر برای حفاری از چیتگر تا زین الدین استفاده می‌شود، که تونل‌های سه طبقه را ارائه خواهد داد؛ یک طبقه برای قطار، یک طبقه برای تأسیسات و یک طبقه برای اتوبوس‌های برقی.

با توجه به اظهارات آقای هرمزی، وی اعلام کرد که تا پایان سال جاری 13 ایستگاه جدید مترو افتتاح خواهد شد. ایستگاه میدان کتاب در تیرماه با طراحی جدید و 10 ایستگاه در خط 6 از شهید ستاری تا کن در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند. همچنین تکمیل خطوط 6 و 7 نیز تا پایان امسال انجام خواهد شد. آینده نزدیک شاهد افتتاح ایستگاه بعدی که تبادلی با ایستگاه آیت‌الله کاشانی است خواهیم بود.

ویجانت در مورد پروژه قطار ملی اظهار کرد که تمام آزمون‌ها به پایان رسیده و قطار ساخته شده است. اولین رمزاران در همکاری با یک شرکت بین‌المللی تا پایان ماه بیزار وارد خطوط خواهد شد. این آزمون‌ها زمان‌بر بوده‌اند چرا که برای اولین بار توسط مهندسین ایرانی انجام شده‌اند. از سوی دیگر، دولت حدود ۷۰۰ میلیون یورو را برای توسعه قطار ملی اعطا کرده است. همچنین، تنها محدود به زیرساخت‌ها نمانده و مساله تراموا نیز سال‌هاست که در دست بررسی فنی قرار دارد و نتایج آن اختصاصاً روز شنبه به کمیسیون فنی مجلس تحویل داده شده است.

افتتاح ایستگاه علامه جعفری در خط 4 مترو تهران

در اردیبهشت 1402، محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، اعلام کرد که خط ۴ مترو تهران، با ۲۱ کیلومتر طول و ۱۹ ایستگاه، از اواسط دهه ۹۰ خورشیدی در حال اجرای پروژه توسعه غربی خود است. این بخش شامل ۲/۴ کیلومتر مسیر و ۳ ایستگاه است. ایستگاه اول این بخش ایستگاه "پروانه" در منطقه باغ فردوس، با نام جدید "علامه جعفری"، در منطقه ۵ شهر تهران قرار دارد و به مسافران امکان دسترسی آسان به شبکه خطوط مترو را فراهم می‌کند.

ایستگاه علامه جعفری، به عنوان صد و پنجاهمین ایستگاه در شبکه مترو پایتخت شناخته می‌شود و قرار است در هفته آینده، در پنجاه و سومین رویداد امید و افتخار، افتتاح شود. این ایستگاه، بیستمین ایستگاه در خط ۴ نیز محسوب می‌شود و در توسعه غربی این مسیر به زودی در دسترس مسافران قرار خواهد گرفت.

ایستگاه علامه جعفری تهران بدون تقاطع با دیگر ایستگاه‌های مترو است اما ایستگاه ارم سبز قبلی‌اش با خط 5 و ایستگاه آیت‌الله کاشانی با خط 6 تقاطع دارند. این ایستگاه نزدیک به اتوبان شهید ستاری و حکیم قرار دارد که دسترسی به اتوبوس‌های مختلف از جمله مسیرهای حکیم، ستاری و بلوار فردوس را فراهم می‌کند. با توسعه پروژه‌های شرقی و غربی خط 4 مترو، تعداد مسافران این خط قطعا افزایش خواهد یافت. همچنین با وجود ایستگاه‌های تبادلی با خطوط 5 و 6 مترو، ایستگاه پروانه به مسافران 3 خط مذکور انتخاب‌های بیشتری را ارائه خواهد کرد. این ایستگاه مانند سایر ایستگاه‌های جدید دارای مسیرهای ویژه برای معلولان و تجهیزات مناسب برای تردد افراد کم‌توان جسمی و حرکتی است.

ایستگاه مترو علامه جعفری

آقای هرمزی اظهار کرده است که پروژه توسعه خط ۴ مترو در غرب تهران، به منظور رفع نیاز جمعیت زیاد منطقه، از جمله خیابان‌های پرترددی همچون آزادی، انقلاب، پیروزی و شهرک اکباتان عبور می‌کند. این خط از محبوب‌ترین مسیرهای حمل‌ونقل درون‌شهری شرقی-غربی تهران است. طرح توسعه این خط شامل ایجاد دو ایستگاه جدید غیر از ایستگاه علامه جعفری است که در صورت تأمین منابع مالی، امکان بهره‌برداری از این ایستگاه‌ها تا سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ وجود دارد.

بر اساس توضیحات ارائه‌شده، برای ساخت ایستگاه علامه جعفری، عملیات سنگین و حجیمی انجام شده است. این عملیات شامل ۹۵هزار متر مکعب خاکبرداری، ۵۸۰۰ تن آرماتوربندی، ۵۶ هزار متر مکعب بتن‌ریزی و ۱۰ هزار مترمربع نازک‌کاری می‌شود. ایستگاه علامه جعفری به عنوان یکی از ایستگاه‌های عمیق خط مترو شناخته می‌شود که زیربنای بزرگی دارد. در زمان افتتاح، این ایستگاه با ورودی غربی خود فعال شده و به دسترسی عموم قرار می‌گیرد. طول ایستگاه ۱۵۸ متر و عمق آن ۳۴ متر از سطح زمین می‌باشد. همچنین، تعداد پله برقی نصب شده در زمان افتتاح ۷ دستگاه و تعداد آسانسورهای نصب شده ۴ دستگاه است.

میزان افزایش نرخ بلیت مترو در سال 1402

در فروردین 1402، سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، درباره نرخ بلیت مترو توضیحاتی ارایه کرد. بر اساس این توضیحات، کمترین هزینه بلیت مترو برای مسافران با مسافت تا 2 کیلومتر 2850 تومان است و به ازای هر کیلومتر اضافی، 14.7 تومان به مبلغ کرایه اضافه می‌شود. علاوه بر این، افزایش نرخ کرایه برای سفرهای با مسافت بیشتر از 34 کیلومتر، برای سال 1402، همانند نرخ کرایه سفرهای با مسافت تا 34 کیلومتر خواهد بود. هزینه بلیت مترو برای مسافران حومه 3773 تومان، برای مسافران ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی (هشتگرد) 8200 تومان و برای مسافران ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) 13650 تومان است.

افزایش نرخ بلیت مترو تهران

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، مسعود درستی، تأکید کرد که قیمت بلیت متروی تهران در سال ۱۴۰۲ توسط شورای شهر تهران تصویب شده است. تغییراتی که فرمانداری تهران خواستار شده بود، توسط شورا بررسی شده و در مصوبه جدید اعمال شده است. با ابلاغ شهرداری تهران، این تغییرات از روز جمعه یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ اجرایی خواهند شد.

قیمت بلیت تک‌سفره، به اندازه ۱۰ درصد بیشتر از نرخ کارت بلیت مبلغ‌دار تعیین شده است. در مصوبه قیمت بلیت مترو در سال ۱۴۰۲، تخفیفات مختلفی برای شهروندان در نظر گرفته شده است. برای مسافرانی که در ساعات غیرپیک از مترو استفاده می‌کنند، ۱۰ درصد تخفیف تعیین شده است. همچنین، برای افرادی که از حساب کاربری هوشمند شخصی‌سازی‌شده استفاده می‌کنند، نیز ۱۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است. همچنین، همانند سال‌های گذشته، کارت بلیت با تخفیف‌های مصوب شورای شهر به اقشار خاص ارائه می‌شود.

13 ایستگاه مترو در سال جدید افتتاح می‌شود

در فروردین ماه سال 1402، محسن هرمزی که مدیرعامل شرکت متروی تهران است، اعلام کرد که بر اساس بررسی‌های انجام شده، توسعه مترو باعث صرفه‌جویی در مخارج مختلفی می‌شود. این صرفه‌جویی شامل ۸۸ هزار میلیارد ریال در مصرف سوخت، ۹۹ هزار میلیارد ریال در هزینه استهلاک و لوازم یدکی خودروها، ۹۶ هزار میلیارد ریال در هزینه اتلاف وقت مسافران، ۴۰ هزار میلیارد ریال در هزینه ناشی از تصادفات، ۴۷ هزار میلیارد ریال در هزینه بهداشت، درمان و نظافت ناشی از آلودگی هوا و ۱۶ هزار میلیارد ریال نیز در هزینه تعمیر و نگهداری معابر شهری جای صرفه جویی خواهد داشت.

به همین دلیل، مدیریت شهری فعلی توجه خاصی به توسعه و تکمیل مترو داده است. برنامه دقیقی برای توسعه مترو در سال جدید تدوین شده و مبلغ حدود ۲۷هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۲ برای این موضوع اختصاص یافته است. توسعه و نوسازی مترو بدون شک نیازمند حمایت‌های دولت است. امیدواری وجود دارد که رئیس‌جمهور به طور شخصی در موضوع حضور یابد و مبلغ اولیه برای تأمین ۶۳۰ واگن خارجی و یا تأمین اعتبار مالی برای تکمیل پروژه متروی تهران–پرند و پرداخت سهم متروی پرند از بودجه کشور را بررسی کند.

بر اساس اظهارات وی، طبق مصوبه شورای عالی ترافیک، تعداد ایستگاه‌های شبکه متروی تهران باید با اضافه شدن ۴ خط جدید به ۳۳۰ ایستگاه و طول مسیر شبکه به ۴۹۰ کیلومتر افزایش یابد. در حال حاضر با اینکه ۱۴۹ ایستگاه مترو در تهران در حال خدمت رسانی هستند، با افتتاح ۵ ایستگاه و یک ورودی جدید در دو خط، بهبودهای زیادی در خدمات ارائه شده به شهروندان پایتخت رقم خواهد خورد. این تغییرات نه تنها ظرفیت حمل و نقل مسافران در خط ۶ را چهار برابر می‌کند بلکه باعث توسعه سیستم متروی شهری به شکل قابل توجهی شده است. افتتاح این ۵ ایستگاه و یک ورودی جدید همراه با آماده‌سازی ۱۱ کیلومتر مسیر تونلی حدود ۳ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است، که در شرایط اقتصادی کنونی چالش‌هایی برای تأمین منابع ایجاد می‌کند. برنامه سال ۱۴۰۲ شامل افتتاح ایستگاه‌های باقی‌مانده خطوط ۶ و ۷ و رفع نواقص ایستگاه‌های موجود است.

با تزریق به موقع منابع مالی و امکانات لازم، می‌توان افتتاح ۱۳ ایستگاه دیگر در خط ۶ طی سال ۱۴۰۲ را مشاهده کرد. برای اتمام ساخت قطار ملی، با همکاری نیروهای داخلی، اقدامات مهمی در زمینه آزمایش‌های موفقیت‌آمیز و داخلی‌سازی بخش‌های قطار صورت گرفته است. امیدوارم در سال آینده این زیرساخت‌ها بهره‌مندی عموم را فراهم کرده و تولید انبوه ۱۵ رام از آن پی‌روی شود.

افتتاح ایستگاه میدان کتاب در خرداد 1402

در اسفند ماه 1401، آقای محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت مترو تهران، اعلام کرد که ایستگاه متروی میدان کتاب تهران در پایان بهار سال 1402 آماده خدمت‌رسانی خواهد بود. از سال 1397، پروژه اتمام خطوط 6 و 7 مترو تهران به تعلیق در آمده بود و با تغییرات مدیریتی جدید در شهرداری، پروژه با 64 درصد پیشرفت فیزیکی مجددا آغاز شده است.

محسن هرمزی؛ مدیرعامل مترو تهران

وی اظهار کرد که در یک سال اخیر با اتخاذ روش‌های جدید تأمین مالی، توانسته‌اند 35 درصد پیشرفت را به وجود آورند. براساس تصمیم شورای عالی ترافیک، تعداد ایستگاه‌های متروی پایتخت باید به 330 و مسافت طولانی آن به 490 کیلومتر برسد. هم‌اکنون، در شهر تهران 148 ایستگاه مترو در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت مترو تهران اعلام کرده است که برنامه "بیست ساله" وجود دارد تا 4 خط جدید متروی پایتخت تکمیل شود. او بیان کرده است که امیدوارند که تمام خطوط باقیمانده تا آخرین شش الی هفت سال آینده به بهره‌برداری برسند. همچنین اعلام کرده است که ایستگاه دادمان در خط 7 مترو به بهره‌برداری رسیده است و ایستگاه میدان کتاب، که در ماه خرداد سال 1402 تکمیل می‌شود، با استفاده از معماری "ایرانی-اسلامی" طراحی شده است.

افتتاح 27 کیلومتر از خط 6 مترو تهران

مراسم افتتاح 5 ایستگاه و 11 کیلومتر از خطوط 6 و 7 متروی تهران در تاریخ 27 اسفندماه 1401 با حضور ریاست جمهوری، علیرضا زاکانی (شهردار تهران)، مهدی چمران (رئیس شورای شهر تهران) و چند نماینده از مجلس برگزار شد.

مراسم افتتاح ایستگاه های میانی در خط 6 مترو تهران

در حاشیه‌ی مراسم افتتاح 5 ایستگاه جدید مترو تهران در خطوط 6 و 7، آقای علیرضا زاکانی به اطلاع رسانی خبرنگاران پرداختند. ایشان اعلام کردند: امروز دو بخش از خطوط مترو افتتاح شده‌اند؛ یکی از این بخش‌ها بخش میانی خط شش است که با طول 42 کیلومتر، بزرگترین خط مترو در تهران محسوب می‌شود. با افتتاح این بخش امروز، حدود 27 کیلومتر از خط مذکور به بهره‌برداری رسیده است. البته، قبل از این، دو بخش ابتدا و انتهای خط فعال شده بودند، اما به دلیل عدم اتصال این دو بخش، تردید و ناراحتی مسافران افزایش یافته بود و تنها 30 هزار مسافر از این خط استفاده می‌کردند؛ شامل 25 هزار مسافر در بخش جنوبی و 5 هزار مسافر در بخش شمالی.

به علاوه، ایشان افزود: ترکیب خطوط باعث ایجاد یک تقاطع با خطوط 1 و 3 می‌شود و از نظر ایمنی نیز موثر است، زیرا این قطعات به صورت جداگانه راه‌اندازی شده‌اند و قطعه شمالی باعث افزایش خطر می‌شود.

افزایش قیمت بلیت مترو در سال 1402

در فوریه 2023، سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد که قیمت بلیت مترو تهران پس از پایان ماه مبارک رمضان افزایش می‌یابد. او گفت که میانگین افزایش قیمت بلیت مترو در سال آینده حدود 31 درصد خواهد بود که نسبت به نرخ تورم حداقل 46 درصد کمتر است.

برای افرادی که بلیت مترو را آنلاین خریداری می‌کنند و افرادی که به صورت حضوری خرید می‌کنند، قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. قیمت پایه بلیت مترو تهران برای سال 1402، بر اساس جدول زیر است (در ساعات غیرپیک، هزینه بلیت‌ها 15 درصد کمتر خواهد بود):

نحوه خرید بلیت خرید الکترونیکی خرید حضوری
ساعت پیک تردد 2 هزارو 700 تومان 3 هزار تومان
ساعت غیرپیک تردد 2 هزارو 295 تومان 2 هزارو 550 تومان

اطلاعات فوق، از سوی شرکت مترو اعلام شده است.

مبلغ ورودی مترو بین حداقل 2 هزار و 295 تومان تا حداکثر 3 هزار تومان تعیین شده است. هزینه‌ی سفر برای هر کیلومتر پس از دو کیلومتر، برابر با 20 تومان است و به مبلغ کل اضافه می‌شود.

بابت ورود به خط 5 مترو، حداقل هزینه ورودی ۳,۲۱۳ تومان است. این از ساعات اوج سفر شهری به حداکثر ۴,۲۰۰ تومان افزایش می‌یابد در صورت خرید بلیط از طریق نقاط فروش حضوری.

هزینه خرید بلیت حضوری از هشتگرد، از 6 هزار و 273 تومان تا حداکثر 8 هزار و 200 تومان می‌باشد. در این مسیر، مسافران بیش از 150 کیلومتر پیمایش خواهند کرد.

هزینه بلیت برای مسافران فرودگاه امام، از حداقل 10,442 تومان تا حداکثر 11,602 تومان است.

برای کاهش استفاده از بلیت‌های تک سفره و کاغذی، هزینه هر بلیت برای مسافرت به شهر تهران، شهر کرج و فرودگاه امام به ترتیب 4 هزار تومان، 5 هزار تومان و 15 هزار تومان می‌باشد.

قیمت کارت بلیت مترو 12 هزار تومان است، این کارت‌ها دیگر ودیعه نیستند و مالکیت آنها به شهروندان تعلق می‌گیرد. دارندگان کارت اعتباری ودیعه‌ای می‌توانند ظرف سه ماه این کارت را به مالکیت خود درآورند و در صورت تمایل مبالغ را از گیشه‌ها دریافت کنند.

از سال 1402، حداقل مبلغ قابل شارژ در کارت بلیت مترو از 50 هزار تومان به 100 هزار تومان افزایش یافته است.

با استفاده از کارت بلیت رایگان، اعتبار چهار پاره سفر در روز مجاز خواهد بود و حداکثر میزان شارژ این کارت‌ها به 300 هزارتومان افزایش پیدا خواهد کرد.

برای خبرنگارانی که کارت های هوشمند را مورد استفاده قرار نمی دهند، کارت بلیت اعتباری برای استفاده از مترو و اتوبوسها در نظر گرفته می‌شود.

افتتاح مسیر میانی خط 6 مترو تهران

افتتاح مسیر میانی در خط 6 مترو تهران

ایستگاه‌های پر مسافر خط شش مترو پایتخت بزودی افتتاح می‌شوند. پیش بینی می‌شود که این ایستگاه‌های پرتقاضا در اواخر ماه اسفند سال 1401 به بهره‌برداری شهروندان محلی بپیوندند.

مسیر میانی خط شش مترو تهران طولی برابر با 9.5 کیلومتر دارد و شامل ایستگاه‌های میدان ولیعصر، میدان هفت تیر، لاله و کارگر است. با افتتاح ایستگاه‌های تقاطعی از جمله میدان ولیعصر و هفت تیر، انتظار می‌رود تعداد مسافران خط شش مترو به طور چشمگیری افزایش یابد.


خطوط مترو تهران 1402

ایستگاه‌های مترو شهر تهران در حال حاضر دارای 7 خط فعال می‌باشند که شامل خطوط زیر است:

شماره خط مسیر حرکت
خط 1 مترو تجریش - کهریزک
خط 2 مترو فرهنگسرا - صادقیه
خط 3 مترو قائم - آزادگان
خط 4 مترو شهید کلاهدوز - ارم سبز
خط 5 مترو گلشهر - صادقیه
خط 6 مترو حرم حضرت عبدالعظیم - کوهسار
خط 7 مترو ورزشگاه تختی - میدان کتاب

اطلاعات فوق، از سوی شرکت مترو اعلام شده است.

نقشه مترو تهران 1402

شما می‌توانید از لینک زیر جدیدترین نقشه خطوط مترو تهران را دانلود کنید که شامل نقشه ایستگاه‌های مترو و نقشه مسیرهای مترو تهران در سال جدید می‌باشد:

لینک: [اینجا کلیک کنید](لینک)

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ