ملاقات با داج کورونت 500 مدل 1967

مقالات خودرویی

برند داج در نظر بیشتر ایرانیان با نام‌های چارجر و چلنجر شناخته می‌شود. این خودروها از دوران کلاسیک تا امروز به عنوان نمایندگان قدرت، گشتاور، شتاب و روح خالص خودروهای ماسل شناخته می‌شوند و همچنان در بخش تولید خودروهای احتراق داخلی V8 سریعترین رکورد‌ها را حفظ می‌کنند.

اما در دهه‌ی پرفروش‌ترین دهه‌های تاریخ اتومبیل، خط تولید برند داج (زیرمجموعه‌ی کرایسلر) خودروهای بسیاری را ترک کرد. این خودروها حتی در آن دوران جزء پرشتاب‌ترین خودروهای روز بودند. از جمله این ماشین‌ها، مدل کورونت (Coronet) است که بخش کوچکی از آن در نسخه‌های سدان نسل ششم و هفتم هنوز هم در بازار یافت می‌شود. اما مورد جذاب این مقاله، متعلق شدن خودروی مورد نظر به نسل پنجم از کلاسیک کوپه‌ی کانورتیبل (دارای دو در سقف تاشو) و نسبت به تریم 500 است.

کورونت یا...؟

با گذر زمان و رواج اینترنت در تلفن‌های هوشمند، اشتباه در تلفظ اسامی خودروها کاهش یافته است. اما حدود 15 سال پیش، در دوران دانشجویی نویسنده، یکی از معلمان اصرار زیادی بر تلفظ اشتباه "کوروت" برای مدل خودروی "Corvette" داشت. این در حالی است که "Corvette" متعلق به برند شورولت و "Coronet" متعلق به برند داج است و تلفظ این دو نام تا حد زیادی متفاوت است. به غیر از این، بسیاری از رسانه‌های تخصصی همچنان به اشتباه این نام را به صورت "کورنت" تلفظ می‌کنند.

1967 داج کورونت 500

خودرو کورونت از گرایش اولیه‌ی سال 1949 میلادی آغاز شد و تا سال 1976، به‌صورت هفت نسل مختلف با تغییرات فنی، مهندسی و ظاهری تولید شد. این خودرو در زمان ۲۷ ساله تولید خود، دارای تنوع گسترده‌ای از زیرمدل‌های اسپورت، سدان، استیشن، کوپه و کانورتیبل بود.

ترکیبی از کلمه‌های فرانسوی و انگلیسی، نام "کورونا" از واژه فرانسوی قدیمی "Couronnette" و معادل ساده‌تر آن در انگلیسی "کراون" (Crown) گرفته شده، به معنای تاج.

کورونت‌های اسپرت

در طی هفت نسل متمایز، کورونت تعداد زیادی مدل مختلف را تولید کرد، اما همگی آن‌ها ارزش ویژه‌ای نداشتند. بیشتر مدل‌های کورونت محصولات معمولی و خانوادگی بودند که ارزش چندانی نداشتند. نسخه‌های ویژه کورونت، بیشتر در دوره ماسل بین سال‌های 1965 تا 1970 تولید شدند و به عنوان کورونت‌های نسل پنجم شناخته می‌شوند.

1967 داج کورونت 500

تولید کورونت‌های مختلفی در این دوران شامل کورونت پایه، کورونت دیلاکس، کورونت 440، کورونت 500، کورونت R/T و کورونت سوپر بی بود. برای علاقه‌مندان به خودروهای عضلانی آمریکایی، نام‌های کورونت سوپر بی و کورونت R/T به دلیل استفاده از پیشرانه‌های قدرتمند 440 و 426 اینچ، با توان 375 تا 425 اسب بخار، بیشتر شناخته می‌شدند.

این مقاله مدل مورد بررسی خود را با استفاده از 500 نمونه اسب و با استفاده از نسخه دو در و سقف تاشو برای بهبود ارزش مادی و معنوی آن توضیح داده است.

قوطی کبریت کرایسلر

در زمان تولید، شورولت کورونت نسل پنجم در سال‌های مختلف دارای تغییرات ظاهری جزئی بود. بزرگترین تغییرات شورولت کورونت در سال 1968 رخ داد که منجر به تقسیم نسل پنجم به دو دوره‌ی 1965-1967 و 1968-1970 شد. با بررسی سریع نور عقب این خودرو می‌توان فهمید که متعلق به سال 1967 است. اما می‌توان گفت که زیباترین طرح نور عقب متعلق به مدل‌های 1969 و 1970 است.

در این نسخه از کورونت، با ابعاد 5.3 متری و فاصله محورهای 2.95 متری، طراحی متوسطی در نظر گرفته شده است. خودرو به شکل یک جعبه مستطیلی ساده طراحی شده است، با تنها برجستگی‌های کم در گلگیرهای عقب. اگرچه نقدهای زیادی به طراحی خودروهای کرایسلر وارد بوده است، اما شرکت تلاش کرده است تا با تمرکز بر ویژگی‌های فنی، خودروهای منحصر به فردی ارائه کند. در حالی که برای خودروهای مانند داج چارجر نسل دوم توجه زیادی به جزئیات و طراحی دلبرانه شده بود، اما در کورونت نسل پنجم، این نوع جزئیات مردانه مشاهده نمی‌شود.

1967 داج کورونت 500

نمای جلوی خودرو با دو جفت چراغ گرد و پنجره‌ی جلو کرومی با دماغه‌ی کوچک، ترکیبی از ظاهر چارجر 500 و چارجر 1969 را به یاد می‌آورد. از طرفی دما بالک های تیره‌ی کرونت تاریخچه خودروِ بختِ است. در حالی که چراغ‌های عقبِ مستطیلی با مثلث در طراحی، ساختار هماهنگی دارند، اما ظاهر آن‌ها کافی جالب و توجه‌کننده نیست.

در ظاهر خارجی خودرو، کروم به طور چشمگیر در نمای جلو و عقب، همراه با تزئینات کوچک و سپرهای بزرگ و جلوپنجره بسیار پهن مشاهده می‌شود. اما در نمای جانبی، استفاده از کروم به‌صورت مینیمال است. ریم‌های 15 اینچی زیبای مگنوم 500 به همراه تایرهای دور قرمز، زیبایی خودرو را تکمیل می‌کنند و به نمای خیره‌کننده‌ای منتهی می‌شوند. از اصطلاح Time Correct برای توصیف زیبایی خودرو استفاده می‌شود، زیرا در فرایند بازسازی، جزئیات زیادی زمان تولید خودرو را دنبال می‌کنند و از استفاده از قطعات مدرن و نادر خودداری می‌کنند.

1967 داج کورونت 500

نمای داخلی این مدل کروزر تریم کرایسلر که مشهور به تریم تمام رنگی است، دارای هماهنگی کامل با نمای خارجی خودرو است. در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، کرایسلر به عنوان یکی از برترین خودروسازان جهان شناخته می‌شد که تمرکز خاصی بر تریم‌های داخلی رنگی داشت.امکان تنوع و تطابق رنگی بین تریم داخلی و خارجی خودرو، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد خودروهای کرایسلر بوده است.

داشبورد خودرو از ترکیب دو متریال فلز و وینایل نرم ساخته شده است و با پلاستیک مشکی تزئین شده است. این داشبورد با استفاده از قطعات کرومی و طراحی صحیح زیبا و جذاب شده است. نمای داخلی این خودرو از دو عنصر بارز تشکیل شده است، اولاً چراغ‌های روشنایی که بر روی ستون‌ها و دور کنسول مرکزی نصب شده‌اند و دوماً طراحی یکپارچه و زیبای کنسول وسط. این طراحی‌ها به نمادهای مشخص طراحی محصولات کرایسلر دهه ۱۹۶۰ اشاره دارند.

پیشرانه کورونت 500، کبریت پر خطر

خودروی کورنت 500 مجهز به انواع مختلف پیشرانه‌های V8 است که قدرتمندترین آن مدل 383 اینچ مکعبی (6.2 لیتر) است. این پیشرانه، با توان 325 اسب‌بخار و گشتاور 600 نیوتون‌متر، از نظر توان و گشتاور با پیشرانه‌های 440 و 426 برتری ندارد. در حالی که Transmission خودرو اتوماتیک سه سرعته است، اما نسخه دستی فور سرعته نیز در دسترس است. با انتخاب نسخه دستی، شتاب اولیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت در تقریباً 7.0 ثانیه قابل دستیابی است که برای خودرویی با وزن تقریبی 1.6 تن، بسیار قابل توجه است، حتی با در نظر گرفتن استانداردهای امروزی.

1967 داج کورونت 500

پیشرانه‌های HEMI با ظرفیت 7.2 لیتر و 6.0 لیتر، توانایی ایجاد شتابی حدود 5.0 ثانیه را داشتند. اما این توان گزینه پیشرانه HEMI در دهه 1960 را به هزینه‌های تقریباً 1000 دلار افزایش داد که باعث شد تعداد محدودی از مدل‌های کورونت با نام R/T و Super Bee تولید شوند.

تقریباً تمام خودروهای آمریکایی کلاسیک دهه‌های 1960 و 1970 به منظور شرکت در مسابقات درگ و با تمرکز بر شتاب اولیه طراحی شده بودند. این خودروها دارای دیفرانسیل‌هایی با ضرایب سنگین بودند که از جنس مواد با دوامی ساخته شده بودند. به همین دلیل، با وجود قدرت و گشتاور بالایی که داشتند، سرعت نهایی آن‌ها معمولاً به کمتر از 160 کیلومتر در ساعت محدود بود.

1967 داج کورونت 500

سخن نهایی

محصولات کرایسلر نسبت به محصولات فورد و جنرال موتورز در بازار ایران بسیار کمتر و نادرتر پیدا می‌شوند. به‌خصوص خودروهای برند داج که اکثراً در کلاس ماشین‌های ماسل (Muscle Car) قرار دارند، در ایران با استقبال کمتری روبرو می‌شوند. دلیل این موضوع این است که قیمت بالای خودروهای این برند، برای افراد اقتصادی که در حال رشد هستند، قابلیت توجیه منطقی ندارد. به همین دلیل، خودروهای کرایسلر و به ویژه خودروهای اسپرت برند داج در بازار ایران بسیار کمیاب هستند.

این به این معنی است که داشتن یک نمونه سالم و بازسازی شده از یک ماشین خاص مانند مدل تریم 500 با سقف تاشو، بسیار محترم و جالب است.

عکس از طریق عرفان اسلام‌پناه گرفته شده است.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ