
قیمت سایپا اطلس در پاییز 1402
در تاریخ هشتم آبان 1402، شرکت خودروسازی سایپا لیست قیمت اطلس G را مطابق جدول زیر اعلام کرده است:
مدل | اطلس جی |
---|---|
قیمت پایه | 344.187 |
قیمت نهایی | 406.615 |
با توجه به اطلاعات ارسالی، می توان گفت که قیمت ها بر اساس میلیون تومان محاسبه شده است.
تفاوت تیپ پایه اطلس و تیپ فول اطلس
در ماه شهریور سال 1402، تصاویر آزمایشهای فنی و جادهای محصول جدید شرکت سایپا به نام اطلس، در فضای مجازی گسترش یافت. این شرکت تعداد زیادی تصویر گرافیکی و رسمی از طراحی جدید اطلس را منتشر کرد و حتی نشاندهی غیررسمی این خودرو را در سال 1401، بههمراه نمایشگاه تحول صنعت خودرو، انجام داد. این اطلاعات به همراه امکانات این خودرو برای اولینبار از سوی شرکت سایپا منتشر شد.

بر اساس اطلاعات تازهترین، شرکت سایپا قصد دارد خودروی اطلس را در دو تیپ 1 و تیپ 2 عرضه کند و هرکدام از این تیپها همراه با گیربکس دستی و هم با گیربکس CVT قابل سفارش باشند. به طور خلاصه، سایپا اطلس به چهار تیپ مختلف تقسیم میشود که عبارتند از:
ماشینهای اطلس در چهار مدل مختلف عرضه میشوند: 1. اطلس S با دندهی دستی 2. اطلس L با دندهی اتوماتیک 3. اطلس G با دندهی دستی 4. اطلس E با دندهی اتوماتیک
اما به طور کلی، شرکت سایپا بر روی همه چهار تیپ اطلس، برخی از امکانات و تجهیزات را به صورت استاندارد فراهم کرده است که شامل موارد زیر میشود:
کنترل کشش یا TCS، کنترل پایداری یا ESC، کمکی ترمز یا BAS، ترمز ضدقفل یا ABS، توزیع نیرو ترمز یا EBD، کمکی حرکت در سربالایی یا HSA، چراغ ترمز اضطراری یا ESS، چراغ مهشکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، چراغ دی لایت و چراغ اتوماتیک (سنسور نور)، دوازتی ایربگ، سیستم تهویه مطبوع نیمهاتوماتیک، نشانگر تعویض دنده یا GSI، نشانگر سرویس دورهای یا EPS، صندلی ایزوفیکس، صندلی چهار حالته دستی سرنشین جلو، سنسور عقب، سنسور فشار تایر، تنظیم دستی ارتفاع نور چراغ جلو، فرمان قابل تنظیم، باربند اسپرت، سیستم ناوبری آفلاین، اتصال موبایل به سیستم چند رسانهای (میرور لینک)، خروجی 12ولت.
علاوه بر این ویژگیها، برخی از گزینههای خودرو اطلس، فقط در برخی تیپهای آن موجود است. در جدول زیر، این گزینهها را مشاهده میکنید:
نوع تیپ | تیپ 1 | تیپ 1 | تیپ 2 | تیپ 2 |
---|---|---|---|---|
نام مدل | اطلس S | اطلس L | اطلس G | اطلس E |
گیربکس | 5 دستی | CVT | 5 دستی | CVT |
مانیتور 7 اینچ | x | دارد | دارد | دارد |
دوربین عقب | x | دارد | دارد | دارد |
دکمه کنترلی فرمان | x | دارد | دارد | دارد |
آینه تاشو برقی | x | دارد | دارد | دارد |
آنتن سقفی | x | دارد | دارد | دارد |
تریم دو رنگ | x | دارد | دارد | دارد |
صندلی روکش چرم | x | دارد | دارد | دارد |
کروز کنترل | x | دارد | x | دارد |
کیلس استارتر | x | دارد | x | دارد |
صندلی تاشو عقب | دارد | x | دارد | x |
سانروف | x | x | دارد | دارد |
سقف رنگی | x | x | دارد | دارد |
صندلی برقی راننده | x | x | x | دارد |
صندلی راننده با گرمکن | x | x | x | دارد |
شیشه دودی عقب | x | x | x | دارد |
سنسور باران | x | x | x | دارد |
توییتر | x | x | x | دارد |
رادار نقطه کور | x | x | x | دارد |
اطلاعات فوق از سایت خودروساز جمعآوری شده است.
مشخصات فنی سایپا اطلس منتشر شد
شرکت خودروسازی سایپا در فروردین 1402، اطلاعات فنی خودرو جدید اطلس را منتشر کرد. طبق این اطلاعات، اطلس در دو تیپ 1 و تیپ 2 با نسخههای دندهای و CVT تولید خواهد شد.
نوع تیپ | تیپ 1 | تیپ 1 | تیپ 2 | تیپ 2 |
---|---|---|---|---|
نام مدل | اطلس S | اطلس L | اطلس G | اطلس E |
گیربکس | 5 دنده دستی | CVT | 5 دنده دستی | CVT |
نوع موتور | M15I یورو پنج با دریچه گاز برقی | |||
حجم موتور | 1.5 لیتری | |||
تعداد سوپاپ | هشت سوپاپ VVT | |||
حداکثر قدرت | 90 اسب بخار | |||
حداکثر گشتاور | 137 نیوتن متر | |||
مصرف ترکیبی | 6.9 لیتر | |||
سایز تایر | 185/65R14 | |||
حجم باک | 41 لیتر | |||
نوع ترمز جلو | دیسکی | |||
نوع ترمز عقب | کاسه ای |
اطلاعات فوق از سایت خودروساز جمعآوری شده است.
تولید اطلس در مدلهای دندهای و اتومات
در آذر ماه سال 1401، علیرضا مصدقی، مدیر پروژه خودرو اطلس سایپا، اعلام کرد که بدنههای VP خودرو اطلس که در اواخر ماه شهریور تولید شده بود، با رنگهای جذاب برای انجام تستهای مختلف مونتاژ و آماده شده است. تولید این بدنهها با هماهنگی شرکتهای سازه گستر، مگاموتور، پلاسکوکار، قالبهای صنعتی و سایپا آذین انجام شده است. قالبهای این محصول توسط یک شرکت معتبر خارجی طراحی و ساخته شده و نمونههای طراحی شده در اواسط آبان ماه وارد کشور شدند.

وی اشاره کرد که خودروها با تنوع رنگ محدودی ارائه میشوند و این باعث کاهش گزینههای مشتریان میشود. اما برای خودروهای VP، رنگهای متنوعی از خانواده سبز، آبی، قهوهای و قرمز با ترکیبات جذاب در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد که تمامی فرآیند رنگآمیزی خودروها در سالنهای رنگ سایپا انجام میشود و با استفاده از اپلیکیشن مخصوص، اعمال رنگ انجام میشود. این اقدام به منظور تولید خودروهایی با رنگهای متنوع است که توسط سایپا عرضه میشوند. همچنین، سایپا قصد دارد برای تیپهای مختلف خودروها استاندارد رنگی تعریف کرده و بر اساس درخواست مشتریان، رنگ خودروها تولید و عرضه خواهد شد.
بر طبق گفتههای جناب مصدقی، تولید خودروهای VP با کمترین اشکالات انجام شده است که نشان دهنده این است که اکثر طراحیها در کاغذ، به خوبی در اجرا انجام میشود. خودروهای تولید شده در این مرحله برای انجام تستهای مختلف از جمله تستهای مخرب، تستهای عملکردی و تستهای ظاهری استفاده میشوند. پس از انجام تستها تا اواخر زمستان امسال، تولیدات نمونهای آنها از نیمه دوم دیماه آغاز خواهد شد. قرار است تولید انبوه این خودروها از اردیبهشتماه سال آینده آغاز شود. تستهای عملکردی با پیمایش بالا توسط تیمهای مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا و واحدهای کیفیت و مهندسی انجام میشود تا از هر زاویهای به خودرو نگاه شود. به دلیل عدم وجود برخی تستهای مخرب در داخل کشور، شرکتهای معتبر خارجی در خارج از کشور این تستها را انجام میدهند و نتایج آنها به سازمان استاندارد و محیط زیست گزارش داده میشود تا مجوز تولید انبوه به دست آید.
او اعلام کرد که با تأکید مدیرعامل سایپا بر روی ارتقای کیفیت محصولات، بازرسی فرآیند تولید قطعات توسط تأمینکنندگان در حال حاضر آغاز شده است. با اضافه شدن خودرو اطلس به خط تولید، تعداد خودروهایی که تقاضا بتواند آنها ایجاد شود، کاهش خواهد یافت و خودرو اطلس بهمرور جایگزین شده خواهد شد.

با توجه به توضیحات آقای مصدقی، ویژگیهای اطلس شامل طراحی تریم داخلی دورنگ (که برای اولین بار در محصولات سایپا استفاده شده است)، سانروف، سیستم ESC یا کنترل پایداری، تشخیص نقطه کور، سیستمهای صوتی و تصویری به روز، کاهش صدای موتور، آنتن کوسهای، صندلیهای برقی در برخی از تیپها، چراغهای LED جلو، طرح جدیدی در چراغهای عقب، سنسور باران، آینههای جانبی برقی با گرمکن، سیستم روشنایی اتوماتیک، چراغهای FOLLOW ME (که بعد از خروج راننده از ماشین به مدت کوتاه روشن میماند و سپس خاموش میشود) و مانیتور 7 اینچی میباشند.
مدیر پروژه اطلس سایپا اعلام کرد که خودرو اطلس در 4 تیپ مختلف تولید خواهد شد؛ دو تیپ آن با گیربکس دستی به صورت ساده و دارای آپشنهای مختلف و دو تیپ دیگر با گیربکس اتوماتیک، نیز به صورت ساده و آپشن دار عرضه خواهند شد.
طراحی سایپا اطلس با الهام از پوزه کوسه
در ماه مهر سال 1401، علیرضا مصدقی، مدیر پروژه اطلس سایپا، اظهار کرد که گروه سایپا در حال تلاش است تا بهبود در عملکرد خود داشته باشد و محصولات با کیفیت و تنوع بیشتری به مشتریان ارائه دهد تا رضایت آنها افزایش یابد.
با توجه به گفتههای کاربر، تنوع محصولات در خانواده اسپی ۱۰۰ افزایش یافته است و خودروهای شاهین با پیشرانه جدید، شاهین اتوماتیک و سایپا آریا دندهای و اتوماتیک در حال توسعه هستند. در خانواده ایکس ۲۰۰، همچنین مدل اطلس نیز وجود دارد که به دستیابی به کیفیت بالاتری و رقابت اقتصادی واقف است.
گفته شده است که انگیزه طراحی خودرو اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته است. این تاثیر در بخشهای مختلف خودرو مشهود است، از جمله چراغها، سپر، و جلوپنجره. این خودرو دارای ویژگیهایی همچون تریم داخلی دورنگ، سانروف، سیستم کنترل پایداری، تشخیص نقطه کور، آنتن کوسهای، صندلیهای برقی در برخی مدلها، لامپهای جلو به صورت LED، سنسور باران، گرمکن آینههای جانبی، و نمایشگر 7 اینچی میباشد.
به گفته آقای مصدقی، اطلس در چهار نوع مختلف تولید میشود، شامل دو نوع با گیربکس دستی ساده و گزینههای اختیاری و دو نوع با گیربکس اتوماتیک ساده و گزینههای اختیاری. کیفیت ساخت این خودرو بسیار مهم است و ارتقای کیفیت ساخت باعث کاهش نفوذ صدای موتور به داخل کابین شده است.
برای اولین بار، پیشرانه M15 پلاس روی خودرو اطلس نصب میشود. این پیشرانه با استفاده از تکنولوژی VVT طراحی شده است و توان، گشتاور و مصرف سوخت خودرو را به ترتیب 9 درصد، 8 درصد و 5 درصد بهبود داده است. این بهبودات از طریق تغییرات در ساختارهای مختلف مانند سر سیلندر، منیفولد، میلسوپاپ، بلوک سیلندر و درپوش سوپاپ به وجود آمده است.
آقای مصدقی اظهار کردند که با حمایت مدیر ارشد گروه، توسعه پروژه اطلس پرشتاب در حال پیشرفت است. در تاریخ 25 شهریورماه، 27 بدنه در مرحله VP تولید شده و در حال حاضر در مرحله رنگآمیزی قرار دارند. احتمالاً در مهرماه به مرحله مونتاژ و اتمام پروژه خواهند رسید.
تفاوت تیپ پایه و تیپ فول اطلس
در ماه شهریور سال 1401، شرکت خودروسازی سایپا قرار است مدل اطلس را با دو نسخه مختلف به بازار عرضه کند. هرچند نام تجاری این دو نسخه هنوز مشخص نشده است، اما شرکت موقتاً آنها را به ترتیب تیپ 1 و تیپ 2 معرفی کرده است. اتفاقی که تیپ 2 نیز به عنوان نسخه فول تطبیق اطلس شناخته میشود.
ویژگی | تیپ پایه | تیپ فول |
---|---|---|
سنسور باد تایر | دارد | دارد |
تهویه مطبوع نیمه اتومات | دارد | دارد |
خروجی 12 ولت | دارد | دارد |
صندلی 6 حالته دستی راننده | دارد | دارد |
صندلی 4 حالته دستی شاگرد | دارد | دارد |
صندلی عقب با ایزوفیکس | دارد | دارد |
سقف رنگی با تریم رنگی | x | دارد |
تریم داخلی دو رنگ | x | دارد |
صندلی با روکش چرم | x | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | x | دارد |
مانیتور 7 اینچی | x | دارد |
دوربین عقب | x | دارد |
سانروف | x | دارد |
اطلاعات فوق به دست خودروساز اعلام شده است.
اولین رونمایی خودرو اطلس
در ماه شهریور سال 1401، پس از مدتها انتظار، خودرو اطلس سایپا بهطور رسمی رونمایی شد. این خودرو جدید از موتور ارتقایافته M15GSI استفاده میکند و با وجود بهبودهایی که در طراحی آن اعمال شده است، همچنان از هشت سوپاپ استفاده میکند و توانایی تولید تقریبی 90 اسببخار دارد.

اطلس، فیس لیفت کوییک است
در آذر 1400، آقای رادمنش، مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، درباره اتودیو اطلس، یک خودروی کراساور، صحبت کرد. او بیان کرد که این محصول جدید از پلتفرم X200 استفاده میکند و میتوان آن را به عنوان ادامهی سری محصولات سایپا کوییک در نظر گرفت. سایپا برای تولید اطلس، بهبوداتی روی کوییک اعمال کرده و از یک موتور بهبود یافته استفاده کرده که بهبود دادهای روی مصرف سوخت و تولید گشتاور دارد.
آقای رادمنش اظهار کرده است که سایپا از مدتها پیش برای معرفی خودرو اطلس آماده شده و قرار است تا آزمایشی این خودرو را تا پایان سال 1400 آغاز کند. اگر تستهای موفقیت آمیزی انجام شود، اطلس در اواخر سال 1401 وارد بازار ایران خواهد شد.
خودرو اطلس، جایگزین تیبا میشود
در مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا در تابستان امسال، آقای سلیمانی، مدیرعامل این شرکت، درباره خودروی جدید اطلس اظهار داشت که ببین کراساوری از ساینا و کوییک بوده و قرار است در آینده خانواده تیبا را جایگزین کند. اما در حال حاضر، آقای سلیمانی اعلام کرده است که اطلس نه تنها خانواده تیبا را بلکه خانواده ساینا را نیز جایگزین خواهد کرد. بنابراین، در آینده، احتمال حذف ساینا از خط تولیدات سایپا وجود دارد.
تولید سایپا اطلس در سال 1400
در اوایل اردیبهشت سال 1400، آقای سلیمانی، مدیرعامل سایپا، اعلام کرد که خودروی شاهین کراساور، یعنی سایپا آریا، نیز به تولیدانبوه خواهد رسید. او همچنین اعلام کرد که خودروی جدید دیگر شرکت، یعنی سایپا اطلس، به زودی معرفی خواهد شد.
با توجه به تصاویر اخیر که از کارخانه سایپا منتشر شده، تولید آزمایشی خودروی اطلس در حال آغاز است و احتمالاً در نیمه اول سال 1400 برای اولینبار معرفی خواهد شد.
مشخصات اولیه سایپا اطلس اعلام شد
بهنه 1399: طبق اطلاعات جدید منتشر شده توسط سایپا اطلس، به نظر میرسد که این خودرو قرار است یکی از اولین محصولات سایپا باشد که از موتور بهبود یافته تیبا یا همان موتور M15GSI استفاده میکند.
پروژه توسعه موتور M15GSI در شرکت مگاموتور از سال 97 آغاز شد و انتظار میرفت که در سال 98، سایپا از این موتور برای خودروهای کوییک و ساینا استفاده کند. اما با تاخیر یکساله، تولید این موتور جدید نیز در حال نزدیک شدن است. بهبودهای اصلی انجام شده در این موتور نسبت به مدلهای M15 معمولی که در خانواده X200 (تیبا، ساینا و کوییک) استفاده میشوند، عبارتند از:
- کاهش 6 الی 7 درصدی مصرف سوخت،
- افزایش 7 درصدی قدرت،
- افزایش 5 درصدی گشتاور،
- استفاده از دریچه گاز برقی،
- استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا VVT.
به گزارش مگا موتور، موتور بهبود یافته MGSI قدرتی از 89 تا 94 اسب بخار و گشتاوری بین 135 تا 138 نیوتن متر به ارمغان میآورد. در آینده، سایپا نسخههای قدرتمندتر این موتور را با قدرتی بین 105 تا 117 اسب بخار عرضه خواهد کرد.
ساخت اطلس با پلتفرم کوییک
در بهمن 1399، پس از انتشار تصویر اتومبیل سایپا اطلس، برخی رسانهها شروع به ارائه حدس و گمانهای جدید در مورد پلتفرم این خودرو کردهاند. آنها معتقدند که سایپا از پلتفرم ارتقایافته Q200 برای ساخت اطلس استفاده کرده است، نه از مگا پلتفرم SP که در ابتدا پیش بینی شده بود.
استفاده از پلتفرم کوییک برای ساخت اطلس سایپا، وقتی که به تصاویر اطلس دقت میکنیم، بسیار موثر است. نمای جانبی خودرو، گلگیرها، نوع باربندها و حتی طرح آینههای جانبی اطلس، دقیقا شبیه به آن چیزی است که قبلا در خانواده کوییک مشاهده کردهایم.
عکس سایپا اطلس لو رفت!
در بهمن ماه 1399، با انتشار اولین تصویر از خودروی جاسوسی سایپا اطلس، چهره محصول جدید سایپا آشکار شد. این خودرو دارای ویژگیهایی است که با محصولات قبلی شرکت شباهت زیادی دارد.

این محصول جدید از سایپا به نام اطلس چشمانداز جذابی دارد. این خودرو به شکل صندوقدار طراحی شده و ابعاد آن شباهتهایی با سایپا شاهین دارد. برخی منابع حتی ادعا کردهاند که موتور و گیربکس اطلس با شاهین سایپا، مشترک هستند. هنوز اطلاعات دقیقی درباره پلتفرم استفاده شده در این خودرو منتشر نشده است.
سایپا اطلس؛ جایگزین جدید کوییک
در روز 18 بهمن ماه 1399، آقای سلیمانی، مدیر عامل سایپا، اعلام کرد که تولید نمونه نهایی خودروی جدید این شرکت به پایان رسیده است و به زودی این خودرو با نام "سایپا اطلس" رونمایی خواهد شد.
مدیرعامل سایپا در مورد خودروی اطلس اظهاراتی داشته است. وی از ظاهر مدرن و زیبای این خودرو یاد کرده و اشاره کرده است که آن مجهز به امکانات مدرنی است. همچنین, او اعلام کرده که این خودرو برای بازار سگمنت B طراحی شده است.
از آنجایی که هیچ اطلاعات دیگری در دسترس نیست، ما میتوانیم حدسهای مختلفی درباره این محصول جدید بیان کنیم. اولین حدس ممکن این است که سایپا اطلس، نامی باشد که به نسخه ایرانیزه شده خودروی رنو تندر اطلاق شده است. این خودرو در اواسط پاییز 99 تحت پروژهای با نام سایپا P90 معرفی شده بود.
حدس دوم این است که خودرو اطلس ممکن است سومین خودرویی باشد که از پلتفرم ملی SP ساخته شده است. ابتدا سایپا شاهین با این پلتفرم تولید شد، سپس آریا معرفی شد. اگر این حدس درست باشد، اطلس میتواند اولین خودروی هاچبک با این پلتفرم باشد که توسط سایپا تولید شده است.
سومین حدس این است که سایپا اطلس، احتمالا نتیجه همان پروژه مشترکی باشد که سایپا قصد داشت با همکاری برخی دانشگاه های کشور و با حمایت سازمان گسترش (ایدرو) به اجرا درآورد. این پروژه قصد داشت تا یکی از اقتصادی ترین خودروهای سدان ایرانی تولید و عرضه شود.
شرایط فروش سایپا
برای کسب اطلاعات در مورد آخرین اخبار فروش شرکت و مشاهده جدیدترین طرحهای پیش فروش، فروش نقدی، فروش فوق العاده و فروش اقساطی سایپا، مقاله ما را مطالعه کنید.