
نحوه دریافت خسارت تاخیر از بورس کالا
در آبان ماه سال 1402، زهرا حسینزاده، رییس اداره پایش شرکت بورس کالا، درباره تأخیر در تحویل برخی از خودروهایی که در بورس کالا فروخته شده بودند، اظهار داشت که مشتریانی که خودرو را در موعد مقرر دریافت نکردند و تا 30 روز پس از موعد، اعتراض خود را به شکل کتبی از طریق کارگزار خریدار به شرکت بورس کالا اعلام کردند، میتوانند خسارت تاخیر در تحویل خودرو را دریافت کنند.
براساس گزارش جدید شرکت بورس کالا، تا کنون برای 1185 اعتراض، مبلغ 41.6 میلیارد تومان به عنوان خسارت ناشی از ارزش قرارداد و سود تاخیر در تحویل خودروها پرداخت شده است، که معادل 0.25 درصد از ارزش قرارداد میباشد.
پرداخت خسارت تاخیر به خریداران از بورس
در شهریور ماه سال 1402، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار کرد که تأخیر در تحویل خودروها توسط خودروسازان امری متداول است و تا کنون جریمه این تأخیرات به شکل حداقلی اجرا شده است. اما در پرداخت خسارت به مشتریان خودرو از طریق بورس کالا، میزان جریمه تاخیر به حدی بالا رسیده است که عاملی انگیزهبخش برای خودروسازان شده تا هر چه سریعتر خودروها را تکمیل و تحویل دهند.
بر اساس دستورالعملهای تسویه بورس کالا، وی اعلام کرد که جریمه تاخیر برای هر نوع کالا 0.25 درصد در روز است که میتواند در سال حتی به 50 تا 60 درصد یا بیشتر افزایش یابد. پروندههای مربوط به تأخیر تحویل خودروها نیز توسط بورس کالا مورد بررسی قرار میگیرد. ایران خودرو تاکنون مبلغ 10 میلیارد تومان بابت جریمه تحویل خودروها به مشتریان خود از طریق بورس پرداخت کرده است.
میزان سود تاخیر در فروش فوق العاده خودرو
در تیر ماه سال 1402، آقای موسوی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایهای سازمان حمایت، درباره سود مشارکت ثبت نام کنندگان خودرو و نحوه پرداخت آن توضیح داد. این بحث در خصوص آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو است و بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال 95 مورد تایید قرار گرفته است. این مصوبه همچنان به اجرا درآمده و بر اساس نوع قراردادی که یک متقاضی با شرکت خودروساز امضا میکند، قابل توجه و پیگیری است.
وی افزود که قرارداد بین خودروساز و مشتری باید شامل جزئیاتی مانند شرایط تحویل خودرو، زمان تحویل، سودمشارکت و جریمه تأخیر باشد. این قرارداد باید دوجانبه بوده و در صورتی که برای تحویل فوری خودرو قرارداد منعقد شود، زمان تحویل حداکثر 30 روز است و سود مشارکتی در نظر گرفته نمی شود. جریمه تأخیر در تحویل فوری خودرو برابر با 2.5 درصد از ارزش معامله برای هر ماه تأخیر محاسبه میشود. در صورت تأخیر بیش از زمان تعیین شده و عدم در نظر گرفتن جریمه تأخیر در قرارداد، مشتری می تواند با ارائه مدارک و شواهد به دبیرخانه واحد حمایت مصرفکنندگان و مراجع مربوطه در استان مراجعه نماید تا مبالغ مربوط به سود مشارکت و جریمه تاخیر در تحویل خودرو به او بازپرداخت شود.
نحوه دریافت جریمه تاخیر در تحویل
خرداد 1402: حسن الهیاری، مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت، اعلام کرد که خودروسازان باید جریمه دیرکرد خرید خودروها را پرداخت کنند و درصورت عدم پرداخت توسط متقاضیان، تدابیر لازم گرفته خواهد شد. تاکنون تمام متقاضیان خودرو جریمه دیرکرد خود را پرداخت کردهاند و همه مسائل مربوط به پرداخت جریمه دیرکرد، به نظارت سازمان حمایت وابسته است و مشکلی وجود ندارد. خودروسازانی که جریمه دیرکرد خود را پرداخت نمیکنند، تحت تدابیر قانونی قرار خواهند گرفت.
پارافریبی بهبود یافته:
اکنون بعضی از تولیدکنندگان خودرو در مشکلات مربوط به پرداخت جریمه دیرکرد قرار دارند اما این قضیه قابل حل است و قابل اقدام است. افراد تمایل دارند که خودرویشان را خریداری کنند و هنوز جریمه دیرکرد را دریافت نکردهاند، میتوانند با مراجعه به سازمان صمت استانی مانند تهران و سایر استانها شکایت خود را ثبت کنند. همچنین جلساتی با نمایندههای تولیدکنندگان خودرو برگزار خواهد شد تا از شایعات و شکایتهای مربوطه برخوردار شوند.
اخبار تحویل خودرو
در مطالب زیر، آخرین اخبار مربوط به تحویل محصولات شرکتهای اتومبیلسازی ایران از جمله سایپا، ایران خودرو و جگوار، همراه با وضعیت جدید تحویل محصولات و شکایات مشتریان را مطالعه کنید:
شما میتوانید ایدهها و نظرات خود را با دقت و برنامهریزی به عملآورید تا بتوانید به بهترین نتیجه ممکن دست یافت.