تعرفه پارکینگ عمومی تهران 1403

مقالات خودرویی

افزایش 40 درصدی نرخ پارکینگ‌های شهرداری در 1403

در جلسه‌ی بهمن 1402، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، اعلام کرد که در حال بررسی لایحه‌ی تعیین تعرفه‌های ورودی و توقف وسایل نقلیه در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران برای سال 1403 هستند. او اعلام کرد که نرخ‌های ورودی و توقف برای پارکینگ‌های مناطق مختلف، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران در سه رده‌ی پارکینگ‌های روباز در نظر گرفته شده است. این نرخ‌ها برای خودروهای سواری، اتوبوس، مینی بوس و تریلر برای هر ساعت و روز تعیین شده است. همچنین، برای پارکینگ‌های شبانه‌روزی، تعرفه‌های مناسبی در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد افزایش دارد. این افزایش به دلیل هزینه‌های نگهداری، تأسیسات و سایر هزینه‌های مرتبط با پارکینگ‌ها پیشنهاد شده است.

در پارکینگ برج میلاد، نرخ استفاده از پارکینگ برابر با پارکینگ‌های رده یکم در نظر گرفته شده است. در پارکینگ‌های رده یکم، نرخ ورودی برابر با 9,500 تومان برای ساعت اول و هر 30 دقیقه بعدی هزار و 900 تومان می‌باشد. همچنین نرخ ساعات شبانه به میزان هزار و 300 تومان حساب می‌شود. در حالی که در پارکینگ‌های رده دوم، نرخ ورودی برابر با 5,600 تومان است و برای هر 30 دقیقه بعدی هزار و 300 تومان در نظر گرفته شده است. همچنین برای ساعت‌های 12 از شب تا 24 هر ساعت 600 تومان و نرخ توقف شبانه‌روزی 49 هزار تومان محاسبه می‌شود. توجه داشته باشید که این اعلامیه شامل هزینه‌های قانونی شهرداری نیز می‌شود.

آقای تشکری هاشمی اعلام کرد که نرخ پارکینگ‌های مکانیزه 1.5 برابر نرخ پارکینگ‌های معمولی خواهد بود. بر اساس این اعلام، برای موتورسیکلت‌ها که در پارکینگ‌ها توقف می‌کنند، مبلغ 11 هزار تومان برای هر توقف شبانه‌روزی در نظر گرفته شده است. همچنین، اعلام شده است که مبلغ ورودی ابتدایی هر ساعت 3 هزار و 100 تومان می‌باشد و به ازای هر 30 دقیقه افزایش یافته و به 1,500 تومان ارتقا خواهد یافت.

در پایانه‌های مسافربری، نرخ توقف خودروهای حامل مواد غذایی و بار بر اساس پارکینگ‌های رده دوم تعیین شده است. برای هر روز توقف و هر بار ورود تا 24 ساعت، مبلغ 6000 تومان برای سیاره، 7600 تومان برای مینی بوس و ون، و 11000 تومان برای اتوبوس در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که توقف در پارکینگ‌های پایانه‌ها، مطابق با پارکینگ‌های روباز انجام می‌شود.

افرادی که با موتورسیکلت کار می‌کنند، به طور عمومی در پارکینگ‌های طبقاتی پارک نمی‌کنند. اغلب موتورسیکلت‌هایی که در پارکینگ‌های عمومی دیده می‌شوند، متعلق به دسته موتورهای لوکس هستند. معمولاً پیک‌های موتوری به پارکینگ‌های عمومی مراجعه نمی‌کنند. نرخ ورودی که ما در نظر گرفته‌ایم، نسبت به نرخ اتحادیه کمتر است؛ بنابراین باید برای تأمین هزینه نگهداری از پارکینگ، مبالغ موردنیاز را در نظر بگیریم. قیمت پارک کردن باید توسط همه شهروندان پرداخت شود تا افرادی که خودروهای خود را در پارکینگ‌های عمومی پارک می‌کنند، هزینه را تحمل کنند.

در جلسه ای که برگزار شد، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، بیان کرد که الکترونیک بودن یا نبودن پارکینگ‌ها معیار مناسبی نیست؛ بلکه مهم است که این پارکینگ‌ها به تاسیسات لازم مجهز باشند، مانند سیستم‌های اعلام و اطفای حریق. او تأکید کرد که اگر ارقام پارکینگ‌ها یکسان باشد، عدم رقابت ممکن است باعث کاهش انگیزه برای بهبود وضعیت شود. همچنین، او اشاره کرد که نرخ پارکینگ‌های خصوصی هفت تا هشت برابر نرخ پارکینگ‌های شهرداری است.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورای شهر تهران، اعلام کرده است که ارقامی در جلسات شورا به تصویب می‌رسد و شهرداری نیز ارقام دیگری را تایید می‌کند. او بر این باور است که تصمیمات گرفته شده در شورا باید با استفاده از ابزارهای دقیق فناوری نظارت شود، اما بخش فناوری در سازمان هنوز با مشکلاتی مواجه است. اقراریان معتقد است که نرخ 11 هزار تومان برای پارکینگ‌ها بیش از اندازه است و پیشنهاد او این است که ببینیم برای هر ساعت پارک موتورسیکلت باید 500 تومان پرداخت کنند، زیرا موتورسیکلت‌سواران از اقشار ضعیف جامعه هستند. او سوال می‌کند که چرا نرخ ها همیشه باید افزایش پیدا کند و پیشنهاد می‌دهد که گاهی‌اوقات ما به جای افزایش قیمت‌ها، آن‌ها را کاهش دهیم تا همه از تجربه ارزانی لذت ببرند.

آقای هرمزی یادآور شد که وظیفه ما اعلام نرخ‌ها به پارکینگ‌های تحت قرارداد است. مبنای هوشمندسازی مجموعه، موضوع دیگری است که باید به صورت جداگانه بررسی شود؛ با این حال، 50 درصد از پارکینگ‌های تحت تأسیس مناطق نرخ‌گذاری را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهند و در پارکینگ‌های رده اول، هوشمندسازی به‌طور کامل اجرا شده است. شهروندان قادرند از طریق سامانه 137 شکایت‌های خود را اعلام کنند و ما نیز برای نظارت بر عملکرد، جرائم را در مزایده با پیمانکاران در نظر خواهیم گرفت.

بر اساس گزارش و پیشنهادات، مبلغ ورودی موتورسیکلت‌ها به سه هزار تومان کاهش یافت. همچنین، بهای خدمات ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در سال بعد با حداکثر آراء موافق اعضا، به طور میانگین 40 درصد افزایش یافت.

احداث پارکینگ های جدید در تهران

در مراسمی در خرداد ماه سال ۱۴۰۲، علیرضا زاکانی، شهردار تهران، آغاز ساخت پارکینگ طبقاتی بیمارستان شریعتی را اعلام کرد. این پروژه، که در پنجاه و هفتمین مراسم امید و افتخار شهرداری تهران برگزار شد، جزو برنامه های شهرداری برای ایجاد پارکینگ های بیشتر در شهر بود. به گفته ایشان، در سال جاری برای ساخت ۲۸ پارکینگ در تهران طرح ریزی شده است و عملیات احداث برای ۵ محل از این موقعیت ها قبلاً آغاز شده است.

ساختار شاره پاراگراف ارائه شده توسط شما به صورت طولانی و پیچیده است. در اینجا یک نسخه ساده تر و موجزتر از پاراگراف بالا آمده است: در حال حاضر ساخت پارکینگ بیمارستان امام خمینی (ره) در دست اقدام است و پارکینگ بیمارستان شریعتی نیز به ظرفیت حدود ده هزار خودرو در حال ساخت است. اعتبار لازم برای پارکینگ شریعتی 380 میلیارد تومان است و افتتاح آن منجر به کاهش ترافیک در خیابان جلال آل‌احمد خواهد شد. افتتاح پروژه‌های شهری تهران به مردم اطلاع داده خواهد شد.

مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که بشدت نیاز به پارکینگ در بیمارستان‌ها حس می‌شود. بیمارستان شریعتی یکی از موانع اصلی ترافیکی در منطقه است و به دلیل کمبود پارکینگ، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد می‌کند. براساس توافقی که بین بیمارستان و شهرداری تهران صورت گرفته است، بخشی از زمین بیمارستان برای احداث پارکینگ به متراژ 24 هزار متر مربع اختصاص یافت و حدود 1600 واحد پارکینگ به شهرداری تهران تحویل داده شد.

بهبود تعداد محدودی از این پارکینگ‌ها به عهده پرسنل بیمارستان خواهد بود و بقیه برای عموم قرار خواهد گرفت. بیمارستان امام خمینی(ره) در حال ساخت یک پارکینگ در 51 هزار متر مربع زمین است. این پارکینگ 12 طبقه دارد، با 6 طبقه برای بیمارستان و باقی اجزا برای سایر استفاده‌ها. پارکینگ این بیمارستان به ظرفیت 1500 واحد و حدود 400 واحد برای پرسنل بیمارستان خواهد بود. همچنین برنامه‌هایی برای تحویل سایر پارکینگ‌ها در سرور بهداشتی در دست برنامه‌ریزی است. تا کنون تعداد 10,531 واحد پارکینگ باتوجه به نیازهای شهر تهران طراحی و ساخته شده‌اند و منابع مالی برای این طرح‌ها از منابع کسری پارکینگ در شهرسازی تأمین شده است. تمامی زمین‌های مورد استفاده برای این پارکینگ‌ها متعلق به شهرداری بوده و تأمین برای بهره‌برداری و ساخت آنها به عهده سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است.

رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که فرآیند احداث پارکینگ‌های مکانیزه در حال انجام است و اجرای آن به سرعت پیش می‌رود. او افزود که پارکینگ بیمارستان شریعتی نیز طبق دستور شهرداری تهران به صورت مکانیزه احداث خواهد شد. از کل تعداد 28 واحد پارکینگ، 3 واحد مکانیزه می‌باشند که زمان بهره‌برداری آن‌ها حدود یک سال و برای سازه‌های ثابت 2 سال زمان می‌برد. تمامی مطالعات ترافیکی قبلی توسط متخصصین انجام شده و از بین 100 پیشنهاد دریافتی برای ساخت پارکینگ، 28 پروژه بر اساس نیازسنجی‌ها انتخاب شده‌اند.

تعرفه پارکینگ های تهران در سال 1402

در بهمن ماه سال 1401، آقای مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرده است که به منظور جلوگیری از دریافت وجه نقد بخاطر پارک حاشیه‌ای خودروها توسط پارکبانان، تعرفه پارکینگ‌ها برای سال 1402 افزایش خواهد یافت.

۱٫ قیمت پارک کردن برای خودروها و وانت‌ها در پارکینگ برابر با ۴۹۰۰ تومان برای ساعت اول است. اما این مبلغ در پارکینگ‌های سطح یک به ۶۸۰۰ تومان افزایش یافته است.

"هزینه‌ی پارکینگ‌های غیر مسقف نیز در بازه‌ی ۲۸۰۰ تومان تا ۵۴۰۰ تومان قرار گرفته است."

قیمت پارکینگ موتورسیکلت‌ها از 1600 تومان برای ساعت اول به 2200 تومان افزایش یافته است.

تعیین نرخ پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران

در هفتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکر هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل، اعلام کرد که نرخ ورودی و حق توقف در پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران در سال 1401 تغییرات چندانی نکرده است و تنها اختلاف بین سال جاری و سال‌های گذشته این است که حداکثر افزایش نرخ پارکینگ‌های تحت پوشش شهرداری تهران به 25 درصد رسیده است.

وضعیت تقسیم‌بندی پارکینگ‌ها به سه سطح توضیح داده شده است. ابتدا، حداقل نرخ کرایه‌ای که باید پرداخت شود تا این دسته‌بندی انجام شود ذکر شده است و پس از آن، مبالغ مربوط به هر سطح پارکینگ برابر با موقعیت جغرافیایی، تجهیزات و تقاضا تعیین می‌شود. همچنین، اعلام شده که نرخ کرایه پارکینگ‌ها در فاصله زمانی های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، ورود به پارکینگ‌های سطح اول تا سوم از ۲,۹۰۰ تا ۴,۹۰۰ تومان و نرخ کرایه پارکینگ‌های شبانه‌روزی بین ۲۵ تا ۴۲ هزار تومان است. هزینه‌های پارک کردن اتومبیل، موتور سیکلت، تریلرها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها نیز به تفکیک مشخص شده‌اند. به عنوان نمونه، هزینه‌ی پارک کردن موتور سیکلت در ابتدا برابر با ۱,۶۰۰ تومان و سپس هر ۳۰ دقیقه یک مبلغ اضافی دریافت خواهد شد. در پایان، نرخ پارک کردن موتور سیکلت شبانه‌روزی نیز به ۵,۰۰۰ تومان تعیین شده است.

پیشنهاد شده است که نرخ پارکینگ برج میلاد به عنوان یک استثنا، در رده یکم (بالاترین) قرار گیرد و نرخ پارکینگ‌های شهرداری به عنوان ارزان‌ترین‌ها در پایتخت باقی بمانند. این پیشنهاد بیان می‌کند که حتی با افزایش نرخ‌ها، شهرداری تهران به سودآوری نخواهد رسید و مبالغ دریافتی به‌طور کاملا منطقی، برای پرداخت هزینه‌های مربوط به تجهیزات پارکینگ‌ها استفاده می‌شوند.

آقا تشکر هاشمی به این نکته اشاره کرد که برخی افراد خودروهایشان را به مدت طولانی در پارکینگ‌ها متوقف می‌کنند، که می‌تواند هزینه‌های سنگینی برای آن‌ها داشته باشد. او پیشنهاد داد که برای مالکان خودروهایی که طولانی مدت در پارکینگ‌ها متوقف می‌شوند، تخفیفی در نظر گرفته شود تا در مقابل افرادی که تعداد زیادی خودرو دارند و با انتظار گرانی خودروها سود کسب می‌کنند، عدالت بیشتری ایجاد شود. همچنین او پیشنهاد داد که نرخ کرایه پارکینگ‌های زیر نظر شهرداری مشخص شود و برای خودروهایی که بیش از 20 روز در محل متوقف می‌شوند، قیمت خاصی در نظر گرفته شود.

مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، اعلام کرد که نرخ‌های پارکینگ بر اساس مصوبات دولت تقریباً دو برابر قیمت‌های پیش از این تعیین شده است. وی اظهار کرد که ابتدا قرار بوده بیشتر از نرخ مبنا رده دو پرداخت شود، اما شورای شهر نرخ رده سوم را تصویب کرده است و تلاش می‌کنیم تا به ارزان‌تر شدن قیمت‌ها برسیم.

وی پیشنهاد داد که مبالغ براساس نرخ رده دوم دریافت شوند، زیرا فاصله با نرخ اتحادیه زیاد است و بخش خصوصی نمی‌تواند با این مبالغ وارد سرمایه‌گذاری در این زمینه شود. همچنین، آقای شفیعی اعلام کرد که در حال حاضر 120 هزار واحد پارکینگ حاشیه‌ای در پایتخت در دست اجرا هستند و ایجاد این واحدها در مزایده عمومی است.

پیشنهاد محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، برای افزایش 25 درصدی نرخ کرایه ورودی به برج میلاد نسبت به نرخ رده یکم با اکثریت آرا تصویب شد.

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ