
نخستین آینه جانبی دوربینی روی تارا برقی
در ماه آبان 1402، شرکت شفق دانا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات پلیمری و آینه خودرو در ایران، با بیش از 43 سال تجربه درخشان، آینههای جانبی جدید خودروها را که به صورت الکتریکی-دوربینی جایگزین آینههای معمولی شدهاند، در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش گذاشت. این آینهها بر اتومبیل تارا برقی ایران خودرو نصب شدهاند.
بله، متن شما را به صورت زیر بازنویسی کردم:
آینههای این نوع، به عنوان یک ویژگی مدرن در خودروهای الکتریکی جهان شناخته میشوند و به جای آینههای سنتی در خودروها استفاده میشوند. این آینهها به عنوان جایگزینی کارآمد و ایمن برای آینههای سنتی خودروها شناخته میشوند.
شرکت شفق دانا، اولین تولید کننده آینههای دوربینی جدید در ایران است. این آینهها برای اولین بار در سدان الکتریکی ایران خودرو استفاده شده است و از دوربینهای جانبی با لنزهای عریض بهره میبرند. این دوربینها نقاط کور را پوشش میدهند و تصاویر را در نمایشگرهایی که در دید راننده قرار دارند نمایش میدهند. در شب، آینههای دوربینی تصاویر مشخص و عریضی از محیط اطراف را نمایش میدهند و با استفاده از تکنولوژی های دید در شب، تصاویر بهبود یافتهای از محیط را در شرایط نامناسب هوا مانند باران یا مه ارائه میدهند.
این آینههای مدرن به طرح خاص خود که بهبود آیرودینامیک خودرو و مقاومت در برابر باد را تضمین میکند، طراحی شده اند.
رونمایی تارا الکتریکی با امکانات جدید
در آبان ماه 1402، شرکت ایران خودرو بار دیگر خودروی تارا برقی را به بازار عرضه کرد؛ اما این بار با ویژگیهای جدیدی که پیشتر در تارا برقی وجود نداشتهاند.

برای ایجاد یک ظاهر مدرنتر، اولین تغییری که به ذهن میرسد، بستهشدن جلوپنجره خودرو است تا تطابقی بیشتر با خودروهای برقی روز دنیا داشته باشد. متاسفانه، پنجره جلویی تارا برقی، از لحاظ ظاهری، به سادگی و بدون یافتن جزئیات زیبایی طراحی شده بود که به نظر میرسد طراحان زمان کافی را برای این جزئیات صرف نکردهاند.
یکی از ویژگیهای جالب توجه تارا، آینههای بغل دیجیتال آن بود. این ویژگی معمولا در خودروهای مفهومی با طراحی مدرن و بدنه آیرودینامیک استفاده میشود، اما استفاده از آن در یک محصول انبوه مانند تارا، کمی شگفتآور بود.
در این آینهها، یک دوربین داخلی جای گرفته است که نمایشگر مربوط به آن، در بالای داشبورد قرار دارد. این نمایشگر دو کارکرد اصلی دارد: اولاً نمایش تصاویری که توسط دوربین ضبط میشوند و دوماً نمایش اطلاعات مربوط به خودرو. اما، میتواند محل نصب نمایشگر در این آینهها، را بهبود بخشد تا به راحتی قابل دسترسی تر باشد برای راننده. علاوه بر این، نمایشگر عمودی در کنسول مرکزی، صفحه نمایش دیجیتالی برای کیلومتر و شیفتر چرخی گیربکس را نشان میدهد که این امکان را به راننده میدهد که حالتهای مختلف گیربکس را انتخاب کند.

به گفته ایران خودرو، نسخه جدید تارا برقی دارای باتریهایی به ظرفیت 45 کیلوواتساعت است و قادر است موتور الکتریکی خود را به قدرت 160 اسببخار و گشتاور 300 نیوتنمتر ارتقا دهد. این خودرو همچنین توانسته است در زمان 9.8 ثانیه به سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.
پاینصار، خودروی برقی تارا با یک بار شارژ، میتواند 300 کیلومتر را طی کند و با استفاده از پکیج شارژ سریع، میتوانید 80 درصد از ظرفیت باتریها را در 45 دقیقه شارژ کنید. اگرچه زمان دقیقی برای عرضه تجاری تارا برقی ایران خودرو اعلام نشده است، اما امیدواریم که در سال 1404 اخبار خوبی از این خودرو برقی به تأمین کنندگان برسد.
تولید آزمایشی تارا برقی
در هنگام مراسم رونمایی از نسخه نیمه صنعتی تارا برقی، آقای کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایران خودرو، اعلام کرد که هزینهی تولید این خودرو از زمان شروع طراحی تا تولید نسخه آزمایشی، حدود 45 میلیارد تومان برای ایران خودرو بوده است. برای کسب مجوزهای شمارهگذاری و استانداردهای زیست محیطی، شرکت نیاز دارد تا در ماههای آینده 20 دستگاه از خودرو تارا برقی را تولید کند و به بودجه اضافی نیاز دارد.
به طبق برنامه زمانبندی ایران خودرو، تولید انبوه تارا برقی در سال 1402 قرار دارد. همچنین، مدیرعامل این شرکت، آقای مهدی خطیبی، اعلام کرده است که مشتریان میتوانند خودروی تارا برقی را از طریق شرکت آپکو شخصیسازی کنند.
چه شرکت هایی در ساخت تارا برقی همکاری کردند؟
در مراسمی با حضور مدیران ارشد و رسانهها در شهریور ماه 1401، شرکت ایرانخودرو محصول جدید خود یعنی نسخه بدون انرژی سوخته سدان تارا را معرفی کرد. این محصول با نام تجاری "تارا EV" شناخته میشود.
تارا برقی، اولین خودرو الکتریکی شرکت ایران خودرو است که به زودی وارد بازار خواهد شد. ارائه خودروهای الکتریکی نیازمند همکاری ارگانها و ایجاد زیرساختهای لازم مانند ایجاد جایگاههای شارژ است. علاوه بر این، باید برنامههایی برای ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی و تحریک افراد به این انتخاب نیز در نظر گرفته شود.

شرکت خودرویی تارا، جزو شرکتهای تحقیق و توسعه فناوری خودرو وابسته به گروه ایران خودرو است. این شرکت با همکاری شرکتهای موتورژن و رادسا برای تولید الکتروموتور، با شرکت صبا باطری برای تولید پک باتری، با شرکتهای پرتو صنعت و مانا برای تولید درایو، و با شرکت فرزانگان برای تولید شارژر و مبدل DCDC همکاری میکند. همچنین، سیستم مدیریت حرارت این خودرو توسط دانشگاه صنعتی شریف، شرکت رایزکو، کوشش رادیاتور و شرکت سندن طراحی و اجرا شده است.
تارا برقی، با استفاده از یک موتور برقی، قدرت حداکثر 160 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتنمتر را ارائه میدهد. این خودرو توانسته است در 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و سرعت لحظهای حداکثر آن 140 کیلومتر بر ساعت است. باتری تارا برقی، با ظرفیت 45 کیلووات، میتواند با یکبار شارژ، مسافت 300 کیلومتر را طی کند. همچنین، این خودرو با استفاده از یک شارژر سریع، در زمان کمتر از 30 دقیقه و با شارژر خانگی در 10 ساعت به طور کامل شارژ میشود.
مدیرعامل شرکت تام ایرانخودرو، کیوان وزیری، در مراسم رونمایی از محصول جدید، اشاره کرد که شرکت به سرمایهگذاری 400 میلیارد دلار در کشورهای جهان پرداخت کرده است، که نیمی از این مبلغ توسط شرکتهای چینی انجام شده است.

وی تارا برقی را به عنوان یک محصول دانشبنیان معرفی کرد و اظهار کرد که باتری و درایور (قوای محرکه الکتریکی) به عنوان دو قطعه حیاتی در ماشینهای برقی شناخته میشوند. او امیدوار است که از سال آینده، تولید این دو بخش در کشور آغاز شود.
با حمایت وزارت صنعت، آقای وزیری امیدوار است که زیرساخت خودروهای الکتریکی در کشور توسعه یابد. او اعلام کرد که تیراژ تارا الکتریکی تاکنون به 5000 دستگاه رسیده است و احتمالاً بازار تاکسیها اولین هدف این خودروها خواهد بود.
تفاوت تیپ های تارا برقی
در ماه شهریور 1401، شرکت جتکو ایران خودرو اطلاعات جدیدی از خودرو تارا برقی منتشر کرد. اعلام شد که دو نسخه مختلف از این خودرو تولید شده است و تفاوتهای آنها در جدول زیر ذکر شده است:
مدل | تیپ A | تیپ B |
---|---|---|
حداکثر قدرت (اسب بخار) | 134 | 161 |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) | 200 | 300 |
پیمایش (کیلومتر) | 200 | 300 |
ظرفیت باتری (کیلووات ساعت) | 45 | 45 |
وزن خالص (کیلوگرم) | 1600 | 1550 |
حداکثر سرعت (کیلومتربرساعت) | 100 | 140 |
شتاب (ثانیه) | 15 | 9 |
حداکثر شیبروی (درجه) | 15 | 25 |
بازده (کیلووات ساعت در 100 کیلومتر) | 22.5 | 15 |
اطلاعات بالا، توسط شرکت جتکو منتشر شده است.
شرط ایران خودرو برای تولید تارا برقی
در ماه تیر سال 1401، آقای کیانوش پورمجیب، معاون توسعه و تولید شرکت ایران خودرو، اعلام کرد که در نیمه اول سال 1402، این شرکت طرحهای جدیدی از محصولات خود، از جمله *** و ***, را به بازار عرضه خواهد کرد.
باید ویرایش شود به:
علاوه بر آن، خودرو تارا برقی نیز تا پایان سال 1401 به تولید خواهد رسید که نتیجهی سه سال تلاش مهندسان ایران خودرو میباشد. اما آقای پورمجیب اشاره کرده است که تولید خودروهای برقی نیازمند زیرساختها و ارائه تسهیلات خرید مورد نیاز است که در ایران موجود نیست.
مشکلات تولید تارا برقی در ایران
- در آبان ماه 1400، آقای خسروی، مدیرعامل شرکت جتکو، اعلام کرد که تولید نسخه صنعتی تارا برقی آغاز شده است.
- او اعلام کرد که این نسخه تا پایان سال جاری رونمایی خواهد شد ولی تا آن زمان، نیازمند زیرساختهای شهری و امکانات لازم برای تولیدانبوه است.
- آقای خسروی همچنین تأکید کرد که فراهم شدن تسهیلات خرید از طریق ارائه امکانات و پشتیبانی لازم، اساسی برای توسعه این تکنولوژی است.
براساس اطلاعات جدید، مدل تارا برقی قادر است تا 300 کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند. در افزایش سرعت، این خودرو برقی توانایی شتابدهی به کمتر از 10 ثانیه را دارد و حداکثر سرعت آن 140 کیلومتر بر ساعت میباشد.
رونمایی تارا برقی در بهمن 1400
در ماه تیر سال 1400، اعلام شده است که نسخه آزمایشی خودرو برقی تارا در ماه بهمن 1400 معرفی خواهد شد. خبر از آقای خسروی، مدیرعامل شرکت جتکو، منتشر شده است که اعلام کرده است که پلتفرم برقی جتکو قادر است که در تمامی محصولات بنزینی شرکت ایران خودرو مورد استفاده قرار گیرد. به طوری که در فصل پاییز سال 1400، در ابتدا این تکنولوژی روی خودروی تارا ایران خودرو نصب خواهد شد.
آقای خسروی اطلاعات دقیقی در مورد زمان تجاریسازی خودرو برقی تارا ارائه نداده اما اشاره کرده که ایران خودرو پروژه بهبود طراحی داخلی تارا را به شرکت جتکو واگذار کرده است. به نظر میرسد که جتکو طرحی جدید برای تارا در دست دارد که ممکن است بیشتر به خودرو برقی ایران خودرو مربوط باشد.
ساخت خودرو برقی ایران خودرو توسط جتکو
شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوریهای خودرو، یا جتکو، در سال 1397 به عنوان یک بخش تحقیقاتی ایران خودرو تأسیس شد. در پاییز 1399، آقای خسروی، مدیرعامل جتکو، اعلام کرد که ایران خودرو تصمیم به تولید اولین خودرو برقی تولیدانبوه خود را به عهده جتکو گذاشته است.
به منظور ساخت خودرو برقی، شرکت جتکو از پلتفرم K132 یا همان پلتفرم تارا ایران خودرو استفاده میکند. طبق برنامهریزی این شرکت، خودرو برقی ایران خودرو در سال 1401 رونمایی خواهد شد. اگر قطعهسازان داخلی بتوانند قطعات لازم را تأمین کنند، از یک تا دو سال پس از آن، تولید این خودرو آغاز خواهد شد.

در اواخر بهار 1400، شرکت جتکو اعلام کرد که نسخه تمام برقی از خودرو تارا ایران خودرو را تولید کرده است. بر اساس اطلاعات موجود روی پلاک خودرو، به نظر میرسد که هدف جتکو ارائه زیرساختهای لازم برای تولید خودروهای الکتریکی به ایران خودرو بوده است. در نتیجه، خودروهایی که ایران خودرو در آینده تولید میکند، ممکن است از تکنولوژی و امکانات بیشتری نسبت به تارا برقی برخوردار باشند.
خودرو برقی جتکو؛ همزاد تارا برقی
در پاییز سال 1399، هنگام بازدید نمایندگان مجلس از نمایشگاه دستاورهای ایران خودرو، یک ماکت کوچک از یک خودرو به نمایش گذاشته شده بود که روی آن عبارت "پروپوزال شماره 3" برجسته بود. این نشان ممکن است به محصولی اشاره داشته باشد که شرکت جتکو برای ایران خودرو طراحی کرده است. در زیر میتوانید تصاویر این ماکت را مشاهده کنید.

در اواخر زمستان ۱۳۹۹، شرکت جتکو تصویر اولیه دقیقی از این خودرو را منتشر کرد. این تصویر نشاندهنده مراحل طراحی خودرویی است که پیش از این به عنوان یک ماکت معرفی شده بود، اما حالا آماده نمایش است.

اگر همه قطعات این پازل را به هم قرار دهیم، به یک نتیجه خاص خواهیم رسید: سدان برقی ایران خودرو از پلتفرم بهبود یافته تارا بهره میبرد، اما ظاهر آن احتمالا شبیه خانواده تارا نخواهد بود.
به علاوه از طراحی و توسعه خودروهای برقی، شرکت جتکو همتا بالایی دارد. آنها قصد دارند نسل دوم از خودروهای میانرده ایران خودرو را تولید کنند که به عنوان جایگزینی برای سمند عرضه خواهند شد اما با طراحی و تکنولوژی مدرنتر و لوکستر. اگرچه اطلاعات دقیقی در این زمینه منتشر نشده است، اما منتظر بمانید تا ببینیم که ایران خودرو چه نقشهای برای محصولات جدید خود دارد.
تلاش خودروسازان خصوصی برای ساخت خودرو برقی
در اوایل دهه 90 شمسی، خودروسازان خصوصی برای تولید و عرضه خودروهای برقی تلاش کردند. در این زمان، شرکت خودروسازان جنوب با استفاده از پلتفرمی که از چینیها دریافت کرده بود، موفق به معرفی خودروی برقی مینور شد. این مدل محدودیتد تولید شد و به دلیل زیان مالی، به سرعت از بازار خارج شد. با این حال، خودروسازان جنوب در حال حاضر همچنان به تولید خودروهای برقی علاقه دارند و این علاقه را میتوان از معرفی خودروهای برقی توسط آنها در سال 1399 دریافت کرد.
خودروسازی کارمانیا دومین شرکت خصوصی است که سعی کرده است محصولات برقی را در بازار ایران عرضه کند. در سال 1395، این شرکت مدل ون الکتریکی BYD e6 را به بازار معرفی کرد اما به دلیل نبود زیرساختهای لازم و قیمت بالای آن، توانایی تولید آن را نداشت. سپس در سال 1399، کارمانیا یک سدان برقی دیگر را معرفی کرد و اعلام کرد که قصد دارد در سال 1400 تولید انبوه این مدل را آغاز کند.
تلاش خودروسازان دولتی برای ساخت خودرو برقی
تولید خودروهای برقی برای شرکتهای خودروسازی که به منابع دولتی متصل نیستند، به طور کلی به سوددهی مثلثی منجر نمیشود. به همین دلیل، شرکتهای خصوصی علایق زیادی در تولید خودروهای برقی ندارند. با این حال، شرکتهای خودروساز بزرگ ایران نیز تاکنون تلاشهایی برای تولید خودروهای برقی انجام دادهاند. به عنوان مثال، شرکت ایران خودرو در سال 1393 برای اولین بار خودروی رانا برقی را معرفی کرد. از آن زمان به بعد، این شرکت مشخصات فنی آن خودرو را بهبود داده و بهبودهایی ایجاد کرده است.
در پایان سال 1396، شرکت سایپا به همکاری با تیمهای دانشجویی و شرکت پانچ بلژیک، رسید و اولین خودرو الکتریکی خود را تحت نام Saina EV معرفی کرد. این خودرو در آن زمان با قیمت تقریبی 2 تا 3 برابر خودروهای بنزینی موجود بر روی بازار عرضه میشد. در همین دوره، ایران خودرو نیز خودروی دوم خود را با نام دنا پلاس هیبرید معرفی کرد که البته خودروی الکتریکی کامل نبود.
بررسی انواع تارا ایران خودرو
برای اطلاع از آخرین اخبار خودرو تارا در بازار ایران و آشنایی با مدلها، انواع دندهها، مشخصات فنی و تستهای انجام شده بر روی این خودرو، میتوانید به پایگاه اطلاعات ما رجوع کنید.
شرایط فروش ایران خودرو
برای اطلاع از جدیدترین اخبار و پیشنهادات فروشی شرکت ایران خودرو، میتوانید مقالات ما را مطالعه کنید. این مقالات شامل جدیدترین طرحهای پیشفروش، فروش نقدی، فروش ویژه و اقساطی ایران خودرو میباشند.
- (طرح عادی)
- (طرح جوانی جمعیت)
- (طرح نوسازی خودرو)
- (طرح خودروهای سنگین)