رشد 155 درصدی تولید خودروهای دوگانهسوز
محسن جوهری، رئیس انجمن سیانجی کشور، در آذر ۱۴۰۲ از رشد ۱۵۵ درصدی تولید خودروهای دوگانهسوز توسط خودروسازان داخلی در کشور خبر داد.
به طور کلی، هزینه دوگانه سوز کردن خودروها بستگی به نوع کیت و مخزنی است که برای این منظور استفاده میشود. در بازار، مختلف کیتها و مخازنی وجود دارد، اما در کشور معمولاً از مخازن مصرفی فولادی استفاده میشود. یکی از مشکلاتی که در سالهای گذشته بوجود آمده است، کاهش تعداد خودروهای دوگانه سوز تولید شده توسط خودروسازان داخلی است. آمار سال جاری نشان میدهد که تعداد 22،311 خودروی دوگانه سوز در کشور تولید شده است. در مقایسه با سال گذشته که تعداد 8،736 خودرو بوده است، این رقم قابل توجهی است.
در ماه های اول امسال دیده شد که تولید خودروهای دوگانه سوز داخلی در کشور با رشد 155 درصدی روبرو بود. این امر نشان می دهد که خودروسازان ما باید تلاش بیشتری برای افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز داشته باشند. استفاده از خودروهای دوگانه سوز به نفع منابع ملی کشور است و می تواند مشکل آلودگی هوا را کاهش دهد. برای تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز، قیمت در حدود 18 تا 25 میلیون تومان نیاز است. به اطلاع رسیده است که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به تفکیک و وسایل نقلیه منقضی شده تاکسی ها را به طور رایگان و با اعمال قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تعویض خواهد کرد. اجرای این طرح که به دلیل مشکلات مالی به تاخیر افتاده بود، با اعلام رسمی اجرا شروع شد.
تولید 45 هزار دوگانه سوز در نیمه اول 1402
تا آبان ۱۴۰۲، تولید خودروهای گازسوز سواری تقریبا کاملاً متوقف شده است. به جز خودروی سواری ساینا، دیگر خودرویی با سوخت دوگانه برای مصرف شخصی تولید نمیشود. خودروهای دوگانه سوزی که همچنان تولید میشوند، اغلب وانت و تاکسی هستند.
با توجه به آمارنامه تجمعی، براساس گزارش منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد خودروهای دوگانه سوزی که توسط خودروسازان کشور در 6 ماهه ابتدایی امسال تولید شده است، به 45 هزار و 405 دستگاه رسیده است. این عدد با تعداد 15 هزار و 788 دستگاه خودروی تولید شده در همان دوره سال گذشته مقایسه شده و نشان می دهد که تولید این نوع خودروها در طول این مدت زمانی حدوداً دو برابر شده است، که نشان از رشد 187 درصدی در تولید این خودروها دارد.
تولید خودروهای دوگانهسوز و گازسوز در شهریور ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش ۳۷۳۵ دستگاهی و یا معادل ۱۱۹٪ را به خود اختصاص داد. تعداد خودروهای تولید شده در شهریور سال گذشته سه هزار و ۱۳۴ دستگاه بوده است، اما در این ماه از پایان تابستان تعداد تولید این خودروها به ۶ هزار و ۸۶۹ دستگاه رسیده است.
تا اواسط سال جاری، فقط چهار نوع خودرو گازسوز و دوگانه سوز تولید شده است. این خودروها شامل سورن پلاس گازسوز تاکسی، آریسان گازسوز، وانت نیسان انژکتوری دوگانه سوز و ساینا 232 گازسوز هستند. تنها ساینا به صورت شخصی تولید می شود، اما خودروهای دوگانه سوز، خودروهای کاربردی هستند. در سالهای گذشته، تقریباً تمام خودروهای محبوب بازار به صورت دوگانه سوز تولید می شدند. اما به نظر می رسد علاقه مردم به خرید خودروهای دوگانه سوز کاهش یافته است و به همین دلیل تولید آنها محدود شده است.
بنزین و گاز، از جمله عواملی هستند که توجیهی برای متمم شدن این نوع اتومبیل ها محسوب میشود. همچنین قیمت بالای خودروهای گازسوز و حجم بزرگی که توسط مخازن گاز در بخش صندوق عقب اشغال میشود، باعث کاهش تقاضا برای این نوع خودروها شده است. باید اشاره کرد که از جمله دلایلی که باعث محدود شدن تولید خودروهای دوگانهسوز شده است، تغییر در رویکرد تولید خودروها در سراسر جهان است.
در بازار جهانی خودرو، تقاضای بیشتری برای خودروهای الکتریکی وجود دارد و خودروهای گازسوز و دوگانه سوز دچار کاهش توجه شدهاند. با این حال، خودروهای گازسوز و دوگانه سوز همچنان برای استفاده در مشاغل شناخته شده و تولید میشوند و تعداد آنها به تدریج افزایش مییابد. دلیل این امر این است که هنوز استفاده تجاری از این خودروها برای مصرفکننده صرفه اقتصادی دارد. طبق آمار وزارت صنعت، تنها خودروی دوگانه سوز که سایپا تولید میکند، به نام ساینا 232 گازسوز، در طول سال جاری به تعداد بیش از 2 هزار دستگاه تولید شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، تنها 5 دستگاه از این خودرو تولید شده بود. تعداد تولید ساینا 232 گازسوز از 5 دستگاه در 6 ماه نخست سال قبل به 18 هزار و 203 دستگاه در همان مدت امسال افزایش یافته است.
تولید خودروهای سورن پلاس گازسوز تاکسی در سال گذشته در ماه شهریور 5 دستگاه بود، اما در طی 6 ماه اول همان سال به 2577 دستگاه افزایش یافت. در نیمه اول سال جاری نیز تعداد تولید این خودرو به 7501 دستگاه رسید. همچنین در ماه شهریور امسال، ایرانخودرو تعداد 1555 دستگاه از این خودرو را تولید کرده است. همچنین خودروی آریسان گازسوز ایرانخودرو نیز در نیمه اول سال جاری 7949 دستگاه تولید شد، در حالی که در همان مدت سال قبل تنها 681 دستگاه تولید شده بود. تعداد تولید آریسان گازسوز در ماه شهریور امسال نیز با افزایش پنج برابری به 1702 دستگاه رسید.
تولید وانت نیسان انژکتوری دوگانهسوز در 6 ماهه امسال نسبت به نیمه ابتدایی سال گذشته افزایش یافت و از 10،118 دستگاه به 11،752 دستگاه افزایش یافت. با این وجود، تولید این خودرو در ماه شهریور نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافت و از 2،795 دستگاه به 1،506 دستگاه رسید. همچنین در 6 ماهه ابتدایی سال گذشته، 2،407 دستگاه پژو 405 دوگانهسوز تولید شد که روند تولید آن در همان سال متوقف شد.
آمار تولید خودرو گازسوز در بهار 1402
آمارهای منتشر شده توسط وزارت صنعت و معدن بر اساس داده های جدید، نشان می دهد که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲، شرکت های ایران خودرو و سایپا بیش از دو نوع خودروی گازسوز یا دوگانه سوز تولید کرده اند. طبق این آمار، این دو شرکت در این بازه زمانی مجموعا ۲۲,۳۱۱ دستگاه خودروی گازسوز تولید کرده اند که نسبت به همان مدت زمانی در سال ۱۴۰۱ که تولید ۸,۷۳۶ دستگاه بوده است، افزایش یافته است. این به معنای رشد ۱۵۵ درصدی در تولید خودروهای گازسوز یا دوگانه سوز در بهار سال جاری است.
مدل | بهار 1402 | بهار 1401 | میزان تغییر |
---|---|---|---|
ساینا اس گازسوز | 9,036 دستگاه | عدم تولید | - |
وانت نیسان گازسوز | 6,665 دستگاه | 3,780 دستگاه | 76% افزایش |
سورن پلاس گازسوز | 3,036 دستگاه | 2,485 دستگاه | 22% افزایش |
آریسان گازسوز | 3,514 دستگاه | 71 دستگاه | 458% افزایش |
اطلاعات آماری فوق بر اساس دادههای رسمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت استخراج شده است.
الزامی شدن تولید خودروهای دوگانه سوز
بر اساس تصمیم جدید هیئت دولت در مهر 1401، خودروسازان موظف هستند تا 20% از تولید سالانه خود را به محصولات دوگانه سوز اختصاص دهند. این تصمیم همزمان با واکنشهای منتقدانه از سوی مصرفکنندگان و خودروسازان اعلام شده است، اما CNG هنوز جای خوشایندی برای هر دو طرف ندارد.
مصرفکنندگان معتقدند که هیچ تفاوت قابل توجهی بین قیمت گاز و بنزین وجود ندارد. همچنین، بسیاری از افراد با مشکل پیدا کردن جایگاههای پرکاربرد CNG مواجه هستند. علاوه بر این، تکنولوژی دوگانهسوز خودروها در کشورمان به اندازه کافی پیشرفته نیست و به همین دلیل، توان خروجی پیشرانهها در حالت گاز به طور قابل توجهای کاهش مییابد. علاوه بر این، خودروسازان علاقهی زیادی به طراحی خودروهای دوگانه سوز ندارند. اولاً، برای تامین وسایل مربوط به سوخت گاز، باید با تحریمهای موجود مقابله کنند. ثانیاً، با توجیه قیمتگذاری دستوری، نمیتوانند خودروهای دوگانه سوز را با قیمت واقعی فروش کنند و این یک حلقه بد برای آنها است که باعث زیان مالی میشود.
در آمار تولید خودروهای دوگانه سوز در سال 1400، وضوحا مشخص می شود که خودروسازان ما علاقه ای به تولید خودروهای دوگانه سوز ندارند. در این سال، بیش از 868 هزار دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده است. ولی تنها 12.3 هزار دستگاه از این تعداد، یعنی 1.4 درصد، خودروهای دوگانه سوز بوده اند. اکنون سوال پیش می آید که چگونه خودروسازان باید تولید خودروهای دوگانه سوز را از 1.4 درصد به 20 درصد افزایش دهند؟
راهنمای دوگانه سوز کردن خودرو
مقالهای به درباره طرح دوگانه سوز کردن رایگان خودروهای حمل و نقل عمومی با همراهی شرایط دوگانه سوزی و هزینه تبدیل خودرو به گازسوز را میتوانید در اینجا مطالعه کنید.
آمار تولید خودرو در ایران
مقالههای منتخب زیر را بررسی کنید تا آخرین وضعیت و آمار تولید انواع خودروهای سواری، خودروهای ون، خودروهای وانت و خودروهای سنگین را مطالعه کنید:
مهم است که به زندگی خود خوش بگذرانید و از لحظات خوب لذت ببرید. اما در این زمان سخت، باید درک کنید که از لحظات دشوار نیز عبور خواهید کرد. هرچند که این زمانها دچار چالشهایی خواهید شد، اما با اعتماد به نفس و تلاش میتوانید آنها را پشت سر بگذارید. باور داشته باشید که شما توانایی پیشروی دارید و به هر موقعیتی که در مقابلتان قرار میگیرد ایستادگی خواهید کرد. هوشمندانه با کنترل هیجانات خود، از تحمل فشار و استرس بیشتری برخوردار خواهید شد.
.
.