خودروهای برقی سایپا به عرضه نزدیک میشوند
در تاریخ 23 بهمن 1402، علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه چند نفر از معاونان خود، یک بازدید از خطوط تولید شرکت سایپا انجام دادند. در این بازدید، مدیرعامل سایپا گزارشی شامل جزئیات تولید، بهبود کیفیت و کاهش قیمت محصولات جدید شرکت را ارائه کرد. همچنین او به پیشرفت سایپا در تولید خودروهای الکتریکی اشاره کرد که به زودی نتایج آن را در بازار خواهیم دید. او همچنین به تنوع طراحی محصولات جدید سایپا از جمله خودروهای شاهین اتوماتیک، اطلس، سهند، پی90، ساینا CNG، شاهین پلاس، سیلک و آریا اشاره کرد.
گزارشی که سایپا ارائه داده است نشان میدهد که پروژههای تولید خودروهای برقی آریا هیبریدی، ساینا برقی و سهند برقی در حال پیشرفت هستند. خودروی آریا هیبریدی نیز در مراحل پایانی برای اخذ استانداردهای لازم قرار دارد. این پروژهها نشان میدهند که سایپا در آینده نزدیک بر تولید انبوه خودروهای برقی تمرکز دارد.
با توجه به گزارشات، بهرهوری سایپا در طی 25 ماه گذشته بهبود چشمگیری داشته و در شش ماه اول سال جاری، هزینههای تبدیل به 6.8 درصد کاهش یافته است. در حقیقت، این عدد نسبت به سال گذشته که 11.2 درصد بود، کاهش زیادی داشته است. سایپا با بهرهگیری بهینه از شرایط تحریم، توانسته است در سال جاری 4 هزار میلیارد تومان ارز صرفهجویی کند. پیشبینی میشود که تا پایان سال، فروش این شرکت به 160 هزار دستگاه برسد که نسبت به سال گذشته، 69 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
سایپا تا کنون ۳ هزار دستگاه خودرو چانگان و زوتی را وارد کرده و بخش قابل توجهی از آنها را به مشتریان تحویل داده است. همچنین، ۱۰ هزار خودروی الکتریکی نیز سفارش داده شده است و ۲ هزار دستگاه آن آماده حمل است.
چهار محصول جدید سایپا به زودی عرضه میشوند
در آبان ۱۴۰۲، محمود سهیلنژاد، در جلسهای با حضور مدیرعامل و معاونین سایپایدک و مدیران نمایندگیهای سایپا در استان آذربایجان شرقی، اعلام کرد که محصولات جدید اطلس، سهند، آریا و شاهین پلاس بهزودی پس از طی مراحل نهایی تولید و اخذ مجوزهای لازم، وارد بازار خواهند شد. این اعلام به معنای این است که سایپا به تولید و عرضه خودروهای جدید در ایران ادامه خواهد داد و مشتریان جدیدی میتوانند از محصولات بهتر و بهروزتری استفاده کنند.
با ارائه محصولات جدید، گروه خودروسازی سایپا نسبت به تنوع و گسترش سبد محصولات خود پیشرفت کرده است. به منظور افزایش فروش و پیشروی در بازار، تمرکز بر توسعه سبد محصولات و ایجاد همکاری با شبکه نمایندگی ها در ارائه و معرفی بهتر محصولات به مشتریان، بخشی از استراتژی ماست.
مخاطب گرامی: آقای سهیلنژاد، در گفتار خود تاکید داشتند که هدف ما باید رسیدن به سطح بالایی از رضایت مشتریان باشد. این هدف تنها با ارائه خدمات باکیفیت و در خور انتظارات مشتریان، قابل دستیابی است.
مجتبی معظمی، مدیرعامل سایپایدک، تاکید میکند که شبکه نمایندگیها نقش کلیدی و مؤثری در ارتقای رضایتمندی مشتریان دارند. او از مشتریان شریک تجاری سایپا انتظار دارد که با ارائه خدمات پس از فروش باکیفیت، رضایت مشتریان را به بالاترین سطح برسانند. به لطف برنامهریزیها و اقدامات هماهنگی که در سالهای اخیر در سایپایدک انجام شدهاند، این شرکت توانسته است رکورد فروش قطعات یدکی را ثبت کند و رتبهی برتری را در رضایتمندی مشتریان پارسخودرو به دست آورد.
در پایان این نشست، دو نمایندگی برتر از استان آذربایجان شرقی در زمینه ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان تقدیر شدند. این نمایندگیها به عنوان الگوهایی برای سایر نمایندگیها در بهبود کیفیت خدمات پس از فروش انتخاب شدهاند.
تولید اطلس و شاهین اتومات آغاز شده است
مهر ۱۴۰۲: محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت سایپا، در مورد تولیدات شرکت سایپا توضیحاتی ارائه داد. به طور خاص، او اعلام کرد که مدل ساندرو ایرانی به مرحله تست نهایی خواهد رسید و از سال آینده، تولید آن به صورت انبوه آغاز می شود.
به گفته وی، حداقل 30 هزار دستگاه اطلس در امسال تولید خواهند شد و عملیات تولید این خودروها به صورت انبوه آغاز شده است. همچنین، شرکت شاهین اتومات نیز در حال تولید خودرو است. هدف ما ارائه خودروها با کیفیت بالاست و به هیچ وجه نمی خواهیم خودروها با هر گونه عیب و ایرادی به دست مشتریان برسند. به همین منظور، برخی از خودروهای جدید قبل از عرضه در بازار، به شبکه خدمات تحویل می شوند تا هر ایرادی در آنها برطرف شود.
با وجود اینکه ما خودروهای جدید را بیش از 300 هزار کیلومتر راندگی میکنیم و آنها را در مناطقی با آب و هوای گرم و سرد نیز تست میکنیم، اما ما آنها را به مشتریان بعد از گذراندن مراحل تحویل نمیدهیم. به جای آن، ما آنها را به زنجیره خدمات پس از فروش میفرستیم و از طریق آن تست میگیریم.
سایپا به وعده خود درباره محصولات جدید عمل کرد
در مراسم افتتاح بیستوسومین نمایشگاه بینالمللی خودرو مشهد در ماه شهریور سال ۱۴۰۲، محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، به وعدهی ارائه هشت محصول جدید در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد. او اعلام کرد که این وعدهها به خوبی به حقیقت پیوستهاند. محصولات جدید گروه سایپا که امسال عرضه خواهند شد شامل خودروهای شاهین اتوماتیک، شاهین پلاس، اطلس، سهند و کادیلا (تولیدات شرکت پارسخودرو) و همچنین خودروهای سیلک، پاژ و ون هامون (تحت شرکت زامیاد) هستند.
وی تأکید کرد که تولید خودروهای جدید بدون نقص و با استانداردهای 85گانه خواهد بود. در حال حاضر، خودروی اطلس تمام مجوزها و استانداردها را دریافت کرده و تولید آزمایشی آن نیز انجام شده است. اما در مورد این خودرو، منتظر قیمتگذاری از سوی شورای رقابت هستیم و به محض اعلام قیمت، عرضهی آن شروع خواهد شد. همچنین، خودروی سهند و شاهین اتوماتیک نیز در انتظار قیمتگذاری هستند. امیدواریم که هفته آینده قیمتها اعلام شده و بتوانیم خودروهای جدید را به مردم عرضه کنیم.
شاهین پلاس، یک نسخه بهتر و ارتقا یافته از خودروی شاهین است که در دو ماه آینده به بازار عرضه میشود. علاوه بر این، سایپا خودروی جدیدی به نام سیلک (C3XR) را نیز تولید خواهد کرد. این خودرو بر پایه پلتفرم C3 فرانسه ساخته شده است و تولید انبوه آن در سایپا سیتروئن کاشان انجام خواهد شد.
محصولات جدید و مستقل پارس خودرو
در تیر ماه سال ۱۴۰۲، شرکت پارس خودرو قصد دارد سه محصول جدید خود را عرضه کند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، محمدعلی تیموری، اعلام کرده است که خودرو زوتی DL5 با موتور هیبرید برقی از سال آینده در بازار عرضه خواهد شد. با توجه به تولید قابلیت ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو در پارس خودرو، این شرکت به سادگی قادر به تبدیل شدن به بزرگترین خودروساز ایرانی در بازارهای صادراتی است.
فردی ذکر کرد که تولید خودروی پراید در شرکت پارس خودرو باعث بازنگری و بهبود توسعه محصول در این شرکت شد. این ادعا در حقیقت غلط است زیرا شرکت پارس خودرو در گذشته همکاری با شرکتهای بزرگ خودروسازی داشته است و تجربهای با نامها مثل نیسان و رنو در کارنامه خود دارد. انتقاد بنده این است که برای توسعه شرکتهای زیرمجموعه گروه سایپا، بهتر است منابع مالی و توسعه محصول به شرکتها بدهیم. این روزها شرکت پارس خودرو برای اولین بار 3 محصول مستقل تحت عناوین زوتی 5DL، سهند و کادیلا را در اختیار دارد.
پیش فروش خودروی سهند در ماه شهریور سال جاری آغاز خواهد شد. این خودرو به موفقیت در 85 استاندارد مختلف مطابقت دارد و آماده ورود به بازار است. خودروی کادیلا که به تازگی معرفی شده است، با همکاری تولیدکنندگان قطعات داخلی قدرتمند به تولید انبوه میرسد. این خودرو با نام و نشان شرکت پارس خودرو به بازار عرضه خواهد شد. هدف این است که خودروی کادیلا تا پایان سال به تولید انبوه برسد.
تولید 8 محصول جدید سایپا در 1402
در جشنواره ملی تجلیل از کارفرمایان سلامت محور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید صولت مرتضوی، درباره تحولات در صنعت خودرو صحبت کرد. او تشکر کرد و با بیان اینکه برخی از افراد نگران واردات خودرو هستند، بیان کرد که این موضوع مهم است اما باید به رفاه مصرف کنندگان نیز توجه کرد. او از تولیدکنندگان خودرو و قطعهسازان خواست که بیشتر در فعالیتهای خود تحرک کنند و از نیروی کار ارزان و خوب کشور استفاده کنند. وزیر همچنین ضرورت تبدیل صنعت خودرو به یک صنعت رقابتپذیر را بیان کرد و با انجام این کار تأثیر زیادی بر رشد اقتصادی کشور خواهد داشت.
محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در جشنواره اعلام کرد که در دهه 90، زیرساخت های صنعتی به خصوص در حوزه خودروسازی توسعه پیدا نکردند. به همین دلیل، ما در تلاش هستیم تا با بهرهگیری از توانایی مهندسان داخلی و سایر ظرفیتهای موجود، زیرساختهای صنعت خودرو را پیشرفت بخشیم. در این راستا، خط تولید مدرنی که توسط آلمانیها نصب شده بود، توسط پرسنل شرکت مگاموتور به بهرهبرداری رسید. با همکاری مهندسان داخلی، خط موتور جدید به نام ME16 در این شرکت راهاندازی شد. همچنین، در ماه شهریور، خط رنگی پیشرفته ترین خط موجود در شرکت زامیاد راهاندازی خواهد شد.
جناب تیموری اعلام کرد که سایپا در سال جاری 8 محصول جدید با استاندارد 85 گانه را روانه بازار خودرو خواهد کرد. برای اولین بار، دو مدل از این محصولات با گارانتی 5 ساله عرضه خواهند شد. افزایش دوره گارانتی نیز تضمینی برای کیفیت خودروهای جدید است.
توجه به توسعه خودروهای پاک، برای گروه سایپا ضروری است. در سالهای گذشته، این موضوع به نمایندگی نرسیده بود اما به منظور رفع نقصان گذشته، گروه خودروسازی سایپا به این سمت حرکت کرده است. به عنوان نمونه، اخیراً حدود 9 هزار دستگاه خودروی ساینا CNG برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی تولید شده است، که در هر 100 کیلومتر پیمایش، مصرف سوخت ترکیبی آن تقریباً 6.45 لیتر است. ما در توسعه محصول، تمرکز خود را بر مسائل زیست محیطی قرار دادهایم و سعی کردهایم به سوی خودروهای پاک حرکت کنیم.
بهبود عایق صوتی خودروها در محصولات جدید سایپا
در ماه خرداد سال ۱۴۰۲، محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، در حاضری نهمین کنگره انجمن علوم صوتی ایران که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شده بود، شرکت کرد. در این کنگره، وی به موارد مختلفی درباره صنعت خودرو و برنامههای سایپا پرداخت.
صنعت خودرو، سومین نیروگاه اقتصادی در جهان است که دارای بیش از 3 هزار میلیارد دلار ارزش گردش مالی است. این صنعت بزرگ نسبت به اقتصاد جهانی 10 درصد سهم دارد و بیش از 60 میلیون نفر را در سطح جهانی استخدام می کند. همچنین، این صنعت صادرات بسیار زیادی را از جمله کشورهایی همچون ژاپن و آلمان داشته و برای همه کشورها مورد توجه و جذاب محسوب می شود.
در سال 2022، سهم خودروهای الکتریکی (شامل خودروهای تمام برقی و هیبریدی) در تولید کل خودروها در سراسر جهان 13 درصد بوده است. این رقم نسبت به سال 2021، با رشدی بیش از 50 درصد، افزایش یافته است. چین از طریق همکاری با بزرگترین خودروسازان جهان، در این زمینه عملکرد خوبی داشته است.
برای کنترل ویژگی NVH که نشانگر وضعیت سروصدا و ارتعاشات داخلی و خارجی در خودرو است، باید سیستم تعلیق و فرمان ساختار منطقیای داشته باشد. تویتا در این حوزه نقطه قوتی دارد و خودروهای آن با ارتعاشات کم و استهلاک کمتری همراه هستند. برای دستیابی به این هدف، 20 قطعه موجود در سیستم تعلیق و فرمان باید به طرز صحیحی تولید و استفاده شوند.
گروه سایپا عملیاتی برای بهبود خودروی شاهین، با الهام از یکی از محصولات تویوتا، صورت گرفته است. خودروی شاهین دارای سیستم تعلیق و ترمز کارآمدی است و تغییرات کیفی بسیار خوبی برای بهبود عملکرد آن اجرا شده است.
یکی از منابع ارتعاشات مهم در خودروهای سواری، موتور است. با پیشرفت تکنولوژی، تلاش برای فیلتر کردن این ارتعاشات و جلوگیری از انتقال آنها به بدنه خودرو و داخل کابین، مورد توجه قرار گرفته است. برای بهبود سطح فیلتراسیون و کاهش سطح ارتعاشات و صدا، طراحی های بهینهتری برای موتورها انجام میشود. به عنوان مثال، در پروژه خودروی شاهین 240، تلاشهای زیادی انجام شده است تا به طراحی بهینه برسیم. این پروژه کیفی توسط تیم متخصصان در 14 ماه اخیر انجام شده است و نتایج بسیار خوبی حاصل شده است. با این حال، به دلیل تحریم ها و عدم انتقال دانش، نیاز به همکاری دانشگاه ها جهت بهرهبرداری از جدیدترین علوم و فناوری ها احساس میشود.
6. با بهرهگیری از دانش موجود در کشور، در سیستم عایقهای به کار رفته در پشت داشبورد این خودرو تغییراتی ایجاد کردیم که تاثیر چشمگیری در کاهش ورود صدای موتور و سیستم توربو به داخل کابین داشته است. نتیجه به دست آمده با مشتریانی که از این محصول استفاده میکنند، بسیار رضایتبخش بوده است.
در حال حاضر ، محصولات متنوعی در حال توسعه هستند ، به گونه ای که خودروی طراحی شده تا به تولید انبوه در طول 16 ماه برسد و مصرف سوخت موتور آن حدود 7 درصد کاهش و راندمان آن تا 12 درصد افزایش یافته است.
8. خودرو آریا، یک محصول جدید است که با دو نوع موتور با سوخت کم تولید خواهد شد. یکی از این نمونهها، موتور هیبریدی میتسوبیشی با حجم 1.6 لیتر است که مصرف سوخت بسیار پایینی دارد. دیگر نمونه از موتورهای این خودرو، موتور 2.0 لیتری است که قابل رقابت با سایر خودروهای چینی است و به بازار عرضه خواهد شد.
9. علاوه بر تندر 90، سایپا قصد دارد محصولات دیگری نیز را به بازار عرضه کند، از جمله خودروهای شاهین اتوماتیک و شاهین پلاس که به موتور 16 سوپاپ تجهیز شدهاند و با مصرف سوخت کمتر و راندمان بالاتری عمل میکنند. همچنین، خودروی کادیلا که الهام گرفته از پلتفرم تندر 90 است، بهزودی به بازار عرضه خواهد شد. همچنین، خودروی وانت 251 نیز با توانایی حمل بار تا 800 کیلوگرم، در برنامههای گروه خودروسازی سایپا است.
با پیادهسازی پروژههای ارتقای کیفی در خودروی شاهین، شاخص NVH این خودرو به طور قابل توجهی بهبود یافته است. همچنین، شاخص رضایت کیفیت نیز رشد یافته و به عدد 711 افزایش یافته است. علاوه بر این، شاخص C100 که مرتبط با عملکرد قطعات و نویز و ارتعاشات است، میزان مراجعه خودروها به تعمیرگاه در سه ماه اول است را نیز بررسی میکند. در ابتدا، این شاخص برابر با 125 بوده است، اما در حال حاضر به 24 کاهش یافته است که نشان از کاهش چشمگیر مراجعه به تعمیرگاه دارد.
توسعه 8 محصول جدید سایپا در سال 1402
شرکت سایپا، بزرگترین تولیدکننده خودروهای بومی در ایران است و در بخش خودروسازی کشور موفقیت چشمگیری داشته است. با سهم بیش از 60 درصد در بازار خودروهای سواری، سایپا محصولات ارزان قیمت و کارا را تولید میکند. این شرکت برنامه توسعه هشت محصول استراتژیک بومی را برای سال 1402 دارد. هر یک از این محصولات قرار است نیازهای مشتریان بازار را برطرف کنند و تحولی قابل توجه در صنعت خودرو ایجاد کنند.
در سبد محصولات جدید سایپا، دو نسخه جدید از خودروهای سدان کلاس C، شاهین، قرار دارد. این خودروها شامل نسخه اتوماتیک CVT و شاهین پلاس اتومات میشوند. شاهین پلاس اتومات، از اواخر فروردین ماه، با معرفی پیشرانه ME16 و آغاز تولید، به عنوان یکی از محصولاتی که از پیشرانه ME16 استفاده میکند، به بازار عرضه شد. پیشرانه ME16 با 16 سوپاپ و با استفاده از تکنولوژی پیشرانه مشترک پژو و سیتروئن توسعه یافته است و در مقایسه با پیشرانه TU5 پلاس تفاوتهای قابل توجهی در ساختار بلوک سیلندر، اجزای سرسیلندر، رینگها و یاتاقانها، پاشش سوخت و سیستم جرقهزنی دارد. موتور جدید شاهین پلاس، با نیروی 115 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و گشتاور خروجی 147 نیوتنمتر در دور 4200، به دست میآید. انتقال قدرت در این خودرو به محور جلو توسط گیربکس 5 سرعته دستی، که توسط کمپانی آیسین مهندسی شده است و با کد 5F18 شناخته میشود، انجام میشود.
تغییرات شاهین در نسخه پلاس شامل بهبودهای قابل توجهی است. آپشن های جدید شامل سانروف، چرم صندلیها، نمایشگر لمسی ، تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمهای، دوربین و سنسور عقب، استارت دکمهای، سنسورهای فشار باد تایرها و نور، سیستم کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی و آیینههای تاشو برقی می باشد. همچنین، در نسخه پلاس تمام امکانات فول نیز در دسترس قرار می گیرند؛ کیسه های هوای جانبی و شیشه های دودی عقب هم جزو این امکانات است.
نسخه سوم خانواده شاهین دارای گیربکس اتوماتیک CVT است. این گیربکس قابلیت تعویض متغیر و پیسوت ضرایب را دارد. شاهین نسخه CVT مجهز به پیشرانه M15 است که توان حداکثر ۱۰۹ اسب بخار و گشتاور حداکثر ۱۷۸ نیوتن متر دارد. گیربکس اتوماتیک CVT با تغییر مصنوعی ۷ سرعت، انتقال قدرت به محور جلو را با وزن حدود ۵۰ کیلوگرم سنگینتر در دست دارد. همچنین، میانگین مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی ۷.۵ لیتر است.
شاهین CVT با بهبودات بسیار در مقایسه با نسخه دندهای خود، امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار میدهد. این ویژگیها شامل نمایشگر لمسی 10 اینچی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، محدودکننده سرعت و کروز کنترل میشود. با این تغییرات، شاهین CVT تجربهی رانندگی را برای کاربران بهبود میبخشد.
زبان طراحی جدید سایپا در دو محصول سهند و اطلس قرار است به بازار خودروهای کلاس B جدیدی بدهد. سهند سدان اقتصادی جدید سایپا است و اطلس هاچبککراس جدید است که با نسخه بهبود یافته پیشرانه M15 به بازار عرضه خواهد شد. این خودروها جدیدترین تکنولوژی ها و طراحی های سایپا را به مشتریان ارائه می دهند.
محصولات جدید سایپا شامل M15GSI هستند که با استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها و هدرز، تغییر در سیستم جرقهزنی و سیستم تزریق سوخت، توان و گشتاور بیشتری برای آنها فراهم کردهاند. M15GSI قادر است قدرت حداکثر 90 اسب بخار و گشتاور حداکثر 135 نیوتنمتر را تولید کند.
نسل جدید از پیشرانه 1.5 لیتری در مدل های سهند و اطلس تغییر کرده است. بزرگترین تحول در این نسل جدید، افزایش گشتاور در دور موتور پایینتر است. این تغییر باعث شده است که شتابگیری در حالت رانندگی شهری بهبود یابد و مصرف سوخت کاهش یابد. امیدواریم که در نیمه دوم سال مدل اطلس با تولید روزانه 300 دستگاه با لوگوی سایپا در بازار عرضه شود. همچنین، سدان سهند نیز با لوگوی پارس خودرو از اواسط تابستان در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت.
پاژ، خودروی اقتصادی با کلاس A از سایپا است که توسط حکیم ابوالقاسم فردوسی خلق شده است. این خودرو بر مبنای رنو کویید تولید شده و یکی از پروژههای اقتصادی و کوچکتر صنعت خودرو در ایران است. طراحی بصری پاژ شامل چراغهای باریک در جلو و چراغهای گرد در عقب، که هنوز به صورت رسمی معرفی نشدهاند، است. اما احتمالاً در انتهای سال اولین خبرهای رسمی درباره عرضه آن به بازار منتشر خواهد شد.
این خودرو از یک موتور سیلندر یک لیتری با توان حدود 70 اسب بخار و گشتاور حدود 100 نیوتن متر استفاده میکند. طول خودرو حدود 3.8 متر و ارتفاع آن 1490 میلیمتر است. در این خودرو، امکانات ایمنی ابتدایی مانند دو کیسه هوا، ترمز ABS، EBD، BA، سنسور فشار تایرها و سیستم کنترل پایداری الکتریکی فراهم است. همچنین، از فناوریهای مانند فشرده لمسی، صفحه نمایش دیجیتال مستقیم جلوی راننده و فرمان برقی نیز استفاده شده است.
خودروی سایپا آریا، اولین خودروی کراس اوور بومی ایرانی است که سایپا در حدود دو سال قبل در مراسمی معرفی کرد. قبلاً بدنه، طراحی داخلی و امکانات آریا توسط سایپا طراحی شده و این خودرو برای مدتی به صورت تولید آزمایشی وارد فاز تولید شده است. اما براساس خبر مدیرعامل سایپا، تغییر اساسی در قوای محرکه آریا موجب تاخیر در آغاز تولید این خودرو شده است. اما اکنون در سال جاری، آریا با قوای محرکه قدرتمند و منحصر به فرد خود آماده وارد شدن به بازار است.
پیشرانه جدید مورد استفاده در این خودرو با برند میتسوبیشی و حجم 2 لیتری و کد 4J20V است. این موتور در نسخه تزریق سوخت مستقیم GDi بر روی آریا نصب میشود و توان حداکثر آن حدود 150 اسب بخار و گشتاور حداکثر آن 204 نیوتون متر است. این موتور، توسعه یافته از موتور 4G94 میتسوبیشی است و به دلیل تنفس طبیعی، از مشکلات فنی گریبان گیری جلوگیری میکند.
به گفته شنیده ها، آریا با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT وارد بازار خواهد شد. استفاده از پلاستیک نرم و با کیفیت در تریم داخلی آریا، یکی از وعده های جالب آن است. تیموری، مدیرعامل سایپا، مدعی است که آریا به طور کلی از خانواده شاهین و سایر تولیدات صنعت خودروی ایران تاکنون متمایز خواهد شد. آریا تا اکنون، مدرنترین، قویترین و باکیفیتترین خودروی بومی جدید صنعت خودروی ایران است. در نسخهی پایه، آریا به امکاناتی مانند دو کیسه هوا، سانروف، استارت دکمهای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، GPS، سنسور فشار تایرها، آینههای تاشو برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، فرمان کمکی برقی و ... مجهز خواهد شد. در تیپ فول نیز، امکاناتی مانند کیسه هوای جانبی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، و دوربین 360 درجه به آریا اضافه خواهد شد.
سایپا در عین حالی که ME16 را به همراه شاهین پلاس معرفی میکند، از سدان جدید با نام تجاری "تندر ۹۰ ایرانی" نیز رونمایی میکند. این خودرو قرار است در کارخانه پارس خودرو تولید شود و به عنوان نتیجهای از پروژه بومی سازی خودروی پرطرفدار تندر ۹۰ عرضه شود.
با توجه به موجودی قطعات و زیرساختهای متنوع برای تولید خودروی تندر90 و همچنین وجود مشکلات در واردات خودروهای رنو به ایران و عدم تطابق با استانداردهای 85گانه جدید، گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفت تا یک نسخه بومی و بهروز شده از این خودرو تحت عنوان کادیلا را به بازار ایران عرضه کند.
Kadila utilizes the ME16 engine, capable of delivering up to 115 horsepower, and it is mated to a 5-speed manual gearbox that transfers power to the front axle. Sapaie has retained the sharp profile of the Tondar 90 in the design of Kadila, but the front and rear facades have undergone a facelift, and the interior features several changes, including a new display behind the steering wheel, a touchscreen central dashboard display, and the installation of an upgraded digital automatic climate control system compared to the Tondar 90.
مینی کراس سیتروئن C3 XR برای اولین بار در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو سال 1401 با نام پروژه سایپا M44 به نمایش گذاشته شد. در آن زمان، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، تیموری، اعلام کرد که در قالب همکاری با شرکت دانگ فنگ چین، بخشی تا 45 درصدی از این محصول را در داخل کشور تولید خواهند کرد. در کنفرانس خبری اخیر سایپا، اعلام شد که نام این خودرو بر روی سیلک تمرکز خواهد کرد. سیلک نام نخستین تمدن ایرانی در شهر کاشان است.
خودروی مورد بحث، که توسط دانگفنگ و پژو-سیتروئن تولید شده، از سال ۲۰۱۴ تاکنون در دسترس است. سایپا برنامه دارد که این مدل را با مشخصات فنی مشابه خودروهای شاهین پلاس و کادیلا، به ویژه با یک موتور ۱.۶ لیتری ME16 تولید کند.
رونمایی 3 خودرو جدید سایپا با موتور جدید
در مراسم افتتاح خط تولید در فروردین 1402، محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اعلام کرد که در سال 1401، با بهرهوری و بهبود فرایندهای کیفی، تولید خودروها را افزایش دادهاند. در آغاز فعالیت، تعداد روزانه ۱۱۵۰ دستگاه بود که در سال ۱۴۰۱ به ۲ هزار دستگاه رسیده است و پیشرفت قابل توجهی را نشان داده است. علاوه بر آن، ۸۷ هزار خودرو ناقص نیز تکمیل و به بازار عرضه شده است.
او افزود که در سال گذشته بیش از 517 هزار خودرو به مردم تحویل داده شد که تعداد آن بیش از 117 هزار خودرویی که در سال 1400 عرضه شده بود، بود. همچنین در فروردین ماه امسال تولید روزانه به 2 هزار و 200 دستگاه رسید، که با در نظر گرفتن تعطیلات و شبهای قدر، نسبت به ماه مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش یافت.
صد حسب صد پردازش متن انجام شد گفتمان تیموری توضیح داد: اصلی ترین مشکل گروه سایپا در بخش موتور وجود دارد و این مشکل با افتتاح و راه اندازی خط تولید موتور 16 سوپاپ ME16 قابل حل است. به این ترتیب تولید روزانه موتور به 600 واحد افزایش مییابد.
بعد از شش سال تحقیق و توسعه توسط مهندسان در مرکز تحقیقات و شرکت پارس خودرو، ساندرو ایرانی با موتور جدیدی به بازار عرضه خواهد شد. موتور ساندرو ME16 اروپایی است که بهترین کیفیت را دارد و از زنجیره قطعه سازی محلی استفاده میکند. این زنجیره قطعه سازی از همان قالبها و موادی که در زمان حضور شرکت فرانسویها فعال بود، قطعات را تامین میکند. همچنین، موتور جدید ساندرو قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به مدل قبلی دارد.
این خط تولیدی که تیمور در مورد آن صحبت میکند، یکی از خطوط پیشرفته ترین در زمینه موتورسازی در ایران است. در این خط، بیش از 60 درصد فرآیند تولید روباتیک استفاده میشود. به عبارت دیگر، بخش عمدهای از کنترل و عیبیابی قطعات توسط رباتها انجام میشود. همچنین، برای تضمین کیفیت بالا، قالبهای استفاده شده در خط تولید از شرکتهای معتبر و برجسته خارجی تهیه شدهاند. همین امر باعث میشود قطعات تولید شده در این خط، دارای کیفیت بسیار بالا باشند.
با تأکید بر اینکه ۹۲ درصد موتور ME16 با فناوری داخلی تولید شده است، او اظهار داشت که ساندرو ایرانی با استفاده از این فناوری در دی ماه سال جاری تولید خواهد شد و فرایندهای استاندارد آن نیز انجام خواهد شد. او پیش بینی کرد که قیمت ساندرو ایرانی حدود ۵۰ درصد کمتر از قیمت فعلی ساندرو موجود در بازار خواهد بود.