اجرای آزمایشی کروکی آنلاین در سراسر کشور
رئیس پلیس راهور اطلاع داد که در آذر 1402، طرح کروکی الکترونیکی به صورت آزمایشی در سراسر کشور اجرا خواهد شد. بعد از مدتی، اجرای این طرح با حضور رئیس جمهور در سراسر کشور آغاز میشود. در حال حاضر، 90 درصد افسران پلیس راهور به ابزارهای الکترونیکی تجهیز شدهاند تا بتوانند کروکیها را ترسیم کنند.
وی به من اطلاع داد که بر اساس گزارش مرکز بیمه، سالانه حدود 5 هزار میلیارد تومان خسارت از تصادفات پرداخت میشود. از این مبلغ، تقریباً دو هزار میلیارد تومان مربوط به تصادفات ساختگی و خطاهای انجام شده است.
اجرای طرح کروکی الکترونیک تا پایان سال
در تاریخ مهر ماه سال ۱۴۰۲، حسین رمضانی، معاون عملیات اجرایی پلیس راهور فراجا، در مورد طرح کروکی الکترونیکی توضیحاتی ارائه داد. این طرح با همکاری بخش خصوصی و بیمه مرکزی اجرا میشود و تبلتها به عنوان ابزارهای مورد نیاز افسران قرار میگیرند. این طرح پیشبینی شده است که تا پایان سال به نیروهای پلیس در سراسر کشور برسد.
وی همچنین بیان کرد که یکی از نوآوری ها در حوزه فرماندهی راهور، استفاده از کروکی الکترونیکی برای ترسیم نقشه های جاده است. تعداد 5,820 نفر در حوزه کروکی فعال هستند و از این تعداد، 572 نفر برای شرکت در مرحله تعیین قهرمانی انتخاب شدند. در نهایت، سرهنگ کیوان پور از پلیس راهور تهران به عنوان قهرمان انتخاب شد. کیفیت کروکی ها نیز بسیار خوب است و مسئولیت اشتباهات بعد از دو راننده را به نقص فنی خودروها و جاده ها نسبت داد.
مدیران پلیس راهور فراجا همچنین اظهار داشتند که جمعیت کاربران ترافیک در کشور ما تمامی 85 میلیون نفر است و پلیس راهور برای ارتباط با این جمعیت در هر ساعت از شبانگاه و روز به کار میپردازد. امروزه، حمل و نقل در حال تحول و تغییر است و 92 درصد از حمل و نقل از طریق جاده انجام میشود. تعداد وسایل نقلیه در کشور ما بیش از 42 میلیون است و تعداد گواهینامه ها نیز بیش از 50 میلیون. در سال گذشته، بیش از 8 میلیارد سفر رانندگی در جاده های کشور انجام شده است. به همین دلیل، کار پلیس راهور در ارائه خدمات به ما بسیار حائز اهمیت است.
سردار هادیانفر از کاهش 31 درصدی در تصادفات به عنوان یک پیشرفت قانونی خبر داد. او بهره گیری از ابزار قانونی، مانند اسقاط خودروها، برای دستیابی به این موفقیت اشاره کرد. اما در کنار این پیشرفت، با چالش هایی هم مواجه است. او به اهمیت جلوگیری از واردات خودرو و سرانجام از مهمترین راه حل های کاهش حوادث و بهبود کیفیت رانندگی یعنی ارتقای بندهای وارداتی خودرو اشاره می کند. علاوه بر این، سردار هادیانفر با کمبود منابع و نیروی انسانی در پلیس روبرو است. با 35 میلیون تردد روزانه، پلیس نمی تواند به طور کامل تلاش کند. بنابراین، او تاکید می کند که برای رفع این چالش ها، نیاز به استفاده از روش های جدید از فناوری و علم ترافیک است که البته نیازمند انتخاب بودجه مالی مناسب است.
وی افزود که کشورهای بسیاری امروزه از هوش مصنوعی برای مدیریت ترافیک استفاده می کنند و در نتیجه تعداد تماس های انسانی را به حداقل می رسانند. همچنین، پلان های اجرایی برای اجرای کروکی الکترونیک در سراسر کشور در حال آماده سازی است و ما در حال تهیه 7 هزار تبلت برای ارسال داده های کروکی هستیم. امیدواریم تا انجام زودتری این پروژه در تمام نقاط کشور مورد اجرا قرار بگیرد.
زمان اجرایی شدن طرح کروکی الکترونیک در کشور
بهبود کروکیهای الکترونیکی برای ثبت تصادفات راهوری
به تبع آمار نشان میدهد که هر ساله بیش از 1.2 میلیون تصادف راهوری در کشور رخ میدهد که باعث خسارات مالی، جسمانی و حتی مرگ میشود. به منظور بهبود روش ثبت و پیگیری این حوادث، سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، پیشنهاد میدهد تا از کروکیهای الکترونیکی برای ثبت تصادفات استفاده کنیم. این کروکیهای الکترونیکی از کروکیهای کاغذی قابل استفادهتر و دقیقتر هستند. امکان وجود خطا در ثبت حادثه در کروکیهای الکترونیکی به شکل چشمگیری کمتر است. همچنین، برای ارسال این کروکیها به مراجع مختلف مانند مراکز قضایی، بیمهها و کارشناسان، نیازی به ارسال نسخههای کپی و امکان داشتن اصل کروکی در بدون آسیب دیدگی وجود ندارد.
کروکیهای الکترونیکی امکانات بیشتری را نیز فراهم میکنند. این امکانات شامل مواردی مانند نقشه حادثه، استقرار پلیس در نقاط پرتصادف و تحلیل دقیق خودروهای مشارکت کننده در تصادف است. با این تحلیل دقیق، قادر خواهیم بود اقدامات پیشگیرانه و مقابلهای صحیحتری را در قبال تصادفات راهوری انجام دهیم.
پاراگرافی که شما ارسال کردهاید: وی توضیح داد سامانه کروکی الکترونیک در اواخر سال 1399 آماده شده بود. از ابتدای سال 1400 کروکی الکترونیک به صورت پایلوت در قم اجرا شد و مشکلات فنی آن برطرف شد و اکنون آماده اجرایی شدن در سراسر کشور است. قرار است بهزودی 7 هزار تبلت که قابلیت ثبت کروکی الکترونیک را داشته باشند در اختیار پلیس راهور قرار بگیرد تا تمامی پلیسهای راه و پلیسهای راهور سراسر کشور را به این تبلتها مجهز کنیم. به محض اینکه کروکی الکترونیک ترسیم میشود یک پیامک برای مقصر و یک پیامک برای غیرمقصر ارسال میشود؛ همچنین این کروکی بر روی سایت پلیس ثبت و بعد از آن برای شرکت بیمه ارسال میشود؛ اجرای کروکیهای الکترونیک به کاهش تصادفات صوری کمک بسیاری میکند. بهتر شده: پس از آمادهسازی سامانه کروکی الکترونیک در اواخر سال ۱۳۹۹، این سامانه در ابتدای سال ۱۴۰۰ به صورت پایلوت در قم اجرا شد. مشکلات فنی این سامانه در این مرحله برطرف شد و در حال حاضر آماده اجرا در سراسر کشور است. برنامه ریزی شده است که به زودی ۷ هزار تبلت با قابلیت ثبت کروکی الکترونیک برای پلیس راهور در دسترس قرار گیرد تا تمامی پلیسهای راه و پلیسهای راهور در سراسر کشور به این تبلتها مجهز شوند. هنگامی که کروکی الکترونیک ترسیم می شود، یک پیامک برای مقصر و یک پیامک برای غیرمقصر ارسال می شود. علاوه بر این، کروکی در سایت پلیس ثبت می شود و پس از آن به شرکت بیمه ارسال می شود. اجرای کروکی های الکترونیک به کاهش تصادفات صوری کمک بسیاری می کند.
سردار هادیانفر بیان کرد که جذر تصادفات خودرو در نقشه کروکی کاغذی قابل تشخیص نیست و احتمالاً شخص می تواند با یک پلاک خودرو تصادف دروغین انجام دهد و از شرکت بیمه خسارت بگیرد و سپس خودرو را به صورت دروغین بفروشد و دوباره با دستخوش کردن یک تصادف مجدد خسارت بگیرد. بیمه ها هر ساله 2 هزار میلیارد تومان بابت تصادفات دروغین هزینه می کنند. با استفاده از نقشه های الکترونیکی، سوء استفاده از تصادفات به حداقل می رسد و می توان خودروهای پرتصادف و کم تصادف را شناسایی کرد.
روز مبعث حضرت رسول اکرم (ص)، طرحی در سراسر کشور رونمایی و اجرا میشود.
مزایای طرح کروکی آنلاین چیست؟
در سال ۱۴۰۱، مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی، به فواید طرح کروکی آنلاین اشاره کرد. او معتقد بود که کروکی آنلاین می تواند نقش مهمی در کاهش مشکلات حوادث را داشته باشد و نیاز به استفاده از کروکی های کاغذی را از بین ببرد. بهزادپور با بیان این مطلب تاکید کرد که کروکی آنلاین سرعت و دقت کار را افزایش می دهد و به عنوان یک گام مهم در صنعت بیمه مطرح است.
یک کارشناس در حوزه بیمه، دربارهٔ مزایای حضور کروکی آنلاین در صنعت بیمه توضیح داده است. او معتقد است که حضور کروکی آنلاین میتواند به کاهش جرایم تقلب در صنعت بیمه کمک کند و به مردم نیز سودمند باشد. با استفاده از کروکی آنلاین، پلیس میتواند بهطور زمانبندی شده حین وقوع تصادف در سامانهٔ خود اطلاعات را ثبت کند. این اقدام، نهتنها میزان دشواری برای بیمهگذار را کاهش میدهد، بلکه در زمان و انرژی صرفهجویی میکند و همچنین دسترسی سادهتری برای آمارهای بیمه فراهم میسازد.
بروکِی آنلاین به شرطی موثر خواهد بود که سامانهای صحیح و قابل اعتماد برای ثبت و پیگیری درستِ آن وجود داشته باشد و همچنین زیرساختهای مورد نیاز برای اجرای این طرح به درستی طراحی و ایجاد شده باشند. در غیر این صورت، اگر شرایط لازم برای انجام این طرح آماده نباشد، اجرای آن ممکن است بسیار دشوار شود.
رئیس پلیس راهور کشور، سردار هادیانفر، پیشتر به این موضوع اشاره کرده بود که سالانه خسارات تصادفات ساختگی به ارزش دو هزار میلیارد تومان را تشکیل میدهد. به طور کلی، طرح کروکی آنلاین میتواند تاثیر مثبتی روی کاهش تصادفات ساختگی داشته باشد. با انتقاد از اتومبیلهای غیرمجاز در سایتهای اینترنتی، اجرای این طرح میتواند دسترسی آسانتر و سریعتری به اطلاعات مورد نیاز را فراهم کند، همچنین تضمین صحت و سرعت در روند اجرای بررسیهای کروکی را بهبود بخشد. به طور خلاصه، اجرای پروژه کروکی آنلاین دارای مزایای زیادی است که افزایش تضمین صحت و سرعت برای افراد در زمینه کروکی تصادفات از جمله آنهاست.
افتتاح طرح کروکی آنلاین مصادف با نیمه شعبان
در مراسم آئین رونمایی از طرحها و محصولات جدید بیمهای در اسفند ۱۴۰۱، مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی، اظهار کرد که در حوزه آموزش اقداماتی خوب انجام شده است و تفاهمنامههای مفیدی با کشورهای دیگر هم به امضا رسیده است. این تفاهمنامهها به ما این امکان را میدهند تا استانداردهای بینالمللی را بکار ببریم و با پژوهشکده در ارتباط باشیم. برای مثال، یکی از این تفاهمنامهها خودرو شاپلزی بوده و دوره اول آن در هفته آینده برگزار میشود. همچنین، تفاهمنامه دیگری هم با امارات منعقد شده است و همکاریهایی با دانشگاه تهران نیز انجام شده است.
از طریق ادعاهای او، به نظر میرسد که در زمینه نوآوری اقداماتی انجام شده است و تنها به مرحله ایده نزده است. در زمینه طرحریزی نوآوری، هدف ما تبدیل کردن نوآوری به یک راهاندازی فکر است تا بتواند به نیازهای آینده پاسخ دهد.
پلیس راهور در حوزه سلامت و بهداشت نیز فعالیت دارد و با اقداماتی در این زمینه در حال همکاری است. یکی از پروژه های این همکاری، یک کروکی آنلاین است که در نیمه شعبان به بهره برداری خواهد رسید و به این شکل در زمان ایام نوروزی میتوان از آن بهره برد.
برآورد خسارات بدون نیاز به مراجعه حضوری
رئیس محترم بیمه مرکزی، جناب آقای مجید بهزادپور، به تجهیز سامانه پرداخت آنلاین خسارت تصادفات اشاره کردند. این سامانه اختصاص دارد به تصادفاتی که نیازی به کروکی و تجزیه و تحلیل ندارند؛ به عبارت دیگر، به تصادفاتی که خسارت مالی آنها از حداقل بیمه شخص ثالث یا یک چهلم دیه ماه حرام کمتر است.
با راه اندازی این سامانه، شهروندان قادر خواهند بود خسارت خود را به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شرکت های بیمه برآورد کنند و پس از ارزیابی، مبلغ خسارت را دریافت کنند. این سامانه در نزدیکی هفته دولت راه اندازی خواهد شد.
پروژه کروکی آنلاین، به همراه سامانه موجود، به زودی راهاندازی خواهد شد. کروکی آنلاین امکان طراحی کروکی تصادف را با استفاده از دستافزارهای ویژه فراهم میکند و این کروکی به صورت همزمان به تمامی مراجع مربوطه ارسال میشود. این نرمافزار در حال حاضر با همکاری پلیس در حال توسعه و پیشرفت است.
اخبار بیمه نامه در ایران
مطالب منتخب زیر درباره اخبار بیمه ها را مطالعه کنید: - آخرین اطلاعات درباره افزایش نرخ تعرفه بیمه ها در سال جدید - توضیح در مورد جریمه های نداشتن بیمه و نرخ آنها - پرداخت بیمه موتورسیکلت با قیمت های جدید - روش انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث - قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو - بروزرسانی نرخ دیه منتظر مقالات جدید در این زمینه باشید.
اخبار تصادفات رانندگی در ایران
میتوانید مقالات منتخب زیر را برای مطالعه در مورد آخرین وضعیت تصادفات رانندگی و جدیدترین آمار سوانح رانندگی در ایران بخوانید. همچنین، در این مقالات نکات مهمی درباره خرید خودرو تصادفی، کارهایی که بعد از تصادف خودرو باید انجام داد و شرایط گرفتن کروکی آنلاین پلیس در تصادف توضیح داده شده است. همچنین، نحوه جابجا کردن خودرو بعد از تصادف رانندگی نیز در این مقالات به طور کامل توضیح داده شده است.