تولید موتور برقی در سایپا از اسفندماه
در سال 1402، مدیرعامل گروه سایپا تاکید کرد که برای تشویق و استقبال مردم از خودروهای برقی، باید زیرساختهای لازم فراهم شود. در حال حاضر، گروه سایپا در حال ایجاد ایستگاههای شارژ خودروهای برقی است و در آینده نزدیک، همکاران گروه خواهند توانست خودروهای برقی خود را در داخل سایپا شارژ کنند.
گروه سایپا در اسفندماه امسال اعلام کرد که موتورسیکلتهای برقی را به مجموعه محصولات خود اضافه خواهد کرد. بر اساس اظهارات وی، هزینه نگهداری خودروهای برقی به طور قابل ملاحظهای کمتر از خودروهای بنزینی است. بر اساس مقایسه هزینه نگهداری و تعمیرات خودروهای احتراق داخلی، هیبریدی، پلاگین هیبریدی و برقی، هزینه ها برای سیستمهای برقی در هر کیلومتر حدوداً 1800 تومان است، که این مقدار کمترین هزینه بین کلاس خودروهای سواری است.
موتورسیکلت برقی هم گواهینامه دارد؟
در دسامبر 2022، سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور، در برابر ادعاهایی که بدون دریافت گواهینامه میتوان از موتورهای برقی استفاده کرد، ردپای قاطعی قرار داد. او ادعاهایی مبنی بر اینکه موتورهای برقی از دریافت گواهینامه معاف هستند را کذب خواند و اشاره کرد که هر نوع وسیله نقلیه موتورداری نیازمند گواهینامه رانندگی است. او همچنین توضیح داد که نوع سوخت استفاده شده توسط موتورها، برگهای است که تفاوتی در ضرورت داشتن گواهینامه رانندگی ایجاد نمیکند.
تصحیح و بازنویسی: متاسفانه، ادعایی که برخی افراد میکنند که میتوانند بدون گرفتن گواهینامه و رانندگی کردن، از وسایل نقلیه برقی استفاده کنند یا چون این وسایل کلاج ندارند، استدلال غلطی است. در واقع، بدون دریافت گواهینامه، هر کسی نمیتواند با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی رانندگی کند.
سردار حسینی تصریح می کند که اطلاعات درباره گواهی های رانندگی موتورسیکلت در کارت گواهی نامه ها قرار می گیرد. اگر شخصی گواهی رانندگی موتورسیکلت را دریافت کند، اطلاعات جدید آن در پشت کارت گواهی نامه اش قرار خواهد گرفت و لازم نیست دو کارت جداگانه برای خودرو و موتورسیکلت داشته باشد. تمام گواهی نامه ها تجمیع شده اند.
زمان ورود موتورسیکلتهای برقی
توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو، یکی از اصلی ترین راه های مقابله با مشکل ترافیک در تهران است. در دوره های قبل، تلاش هایی در زمینه توسعه مترو انجام شده بود، اما در دوره پنجم مدیریت شهری، این تلاش ها به تعویق افتادند. اما در دو سال گذشته، توسعه و تجهیز حمل و نقل عمومی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و برنامه هایی برای ورود اتوبوس، واگن، موتور سیکلت برقی و ... به شهر تهران در سال آینده و در آینده نسبتا نزدیک اعلام شده است. این تلاش ها به منظور برطرف کردن بخشی از مشکلات و عقب ماندگی ها صورت می گیرد.
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران، تاکید میکند که باید به محیط زیست جدی توجه کرد و ترافیک و آلودگی هوا را کاهش داد. در این راستا، برنامههایی برای وارد آوردن وسایل نقلیه پاک و خوشسازمان به پایتخت در دست اجرا است. این برنامهها شامل قرارداد بسته کردن 791 دستگاه واگن، تفاهمنامه وارد آوردن هزار دستگاه اتوبوس الکتریکی و هزار دستگاه اتوبوس دوکابین، و همچنین 100 هزار دستگاه موتور سیکلت الکتریکی است. این تجهیزات از سال آینده به صورت خرد خرد به تهران وارد خواهند شد.
برنامه برقی سازی ناوگان حمل و نقل تا سه سال آینده
یکی از مدیران شرکت کنترل کیفیت هوا به نام سید محمد میرزایی قمی، در ماه آبان سال ۱۴۰۲ در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده و در مورد آخرین برنامهها و اقداماتی که برای برقیسازی ناوگان عمومی در پایتخت انجام شده، توضیحاتی ارائه کرده است.
با توجه به گفتههای ارائه شده توسط وی، شهردار تهران تاکید کرده است که روند برقیسازی ناوگان عمومی بخصوص موتورهای کار را افزایش دهد. طبق برنامه ارائه شده توسط شهرداری تهران، برنامه برقیسازی ناوگان شهری شامل تأمین ۵۰ هزار تاکسی برقی، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی است که قرار است ظرف سه سال به اجرا درآید. همچنین باید توجه داشت که در حال حاضر موتورسیکلتها به میزان ۱۰.۱ درصد ذرات معلق آلاینده را تولید میکنند که عدد قابل توجهی است.
موتورسیکلتهای برقی در مقایسه با نمونههای بنزینی، قیمتی که تا دو و نیم برابر آن است دارند. علاوه بر این، باتریهای آنها که به قیمت گرانی نیز میرسند، معمولاً تا ۶۰ درصد هزینه کل را تشکیل میدهند و انتظار عمر کوتاه آنها تا ۱۲۰۰ سیکل شارژ، یعنی کمتر از ۳ سال، را داریم. همچنین، ایستگاههای شارژ موتورسیکلتهای برقی در سطح شهر وجود ندارند. بنابراین، زمان شارژ هر موتور برقی باعث میشود مالکان نتوانند راحتی برقیسازی وسیله خود را تجربه کنند. قیمت سوخت و شارژ برقی که با هم فاحش اختلاف دارند، عوامل دیگری هستند که منجر به این میشوند که مالکان موتورهای برقی به سمت برقیسازی آنها حرکت نکنند.
آقای میرزایی قمی طرح سواپ را به عنوان راهکار جایگزین شهرداری تهران برای الکتریفیکاسیون ناوگان موتورچرخههای کار شهری پیشنهاد دادند. در این طرح، هر شخص مالک تنها بدنه موتورچرخه را خواهد داشت، در حالی که بخش باتری و زیرساخت مرتبط با آن باید توسط سازمان مربوطه فراهم شود. به این ترتیب، هزینه کلی موتورچرخه به طرز قابل توجهی کاهش یافته و مالکان هرگونه نگرانی درباره خرید مجدد باتری در آینده نخواهند داشت. همچنین زمانی که باتری موتورچرخه خالی شود، به سادگی میتوان آن را با یک باتری شارژ شده جایگزین کرد و سفر را ادامه داد. این عمل با زمان کمتری از ۳۰ ثانیه انجام میشود و مالک تنها هزینه شارژ باتری را پرداخت میکند. قیمت اجاره باتریها نیز به طور مشابه با قیمت بنزین تنظیم شده و به صرفه اقتصادی برای مالکان موتورچرخهها تبدیل خواهد شد. در این طرح، نخستین اقدام برای الکتریفیکاسیون، ۷۰۰ موتورچرخه شرکت پست است و همچنین ۷۰ درصد از هدف کلی شهرداری تهران برای الکتریفیکاسیون ۴۰۰ هزار موتورچرخه، به طرح سواپ اختصاص دارد. جامعه هدف این طرح، موتورچرخههای کاری هستند که بیشترین فاصله را در شهر طی میکنند.
برنامه عرضه 400 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی
گفته شهردار تهران که در سال 1402، حوزه حمل و نقل عمومی تحولات جدی خواهد داشت. بودجهای بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل در نظر گرفته شده است. این بودجه فقط برای زیرساختهای حمل و نقل است و در کل بودجه شهرداری تهران تقریباً 45 درصد به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص داده شده است.
پاراگرافی که کاربر برای شما ارسال کرده را با اصلاحات زیر بهتر کنید: تأمینکنندهگان داخلی، با شهرداری تهران قرارداد خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس منعقد کردند. این قرارداد برای شهرداری تهران بیسابقه بوده و توجه شهرداری به حجم کمتر از ۳ هزار اتوبوس فعال در سطح شهر، به ورود تدریجی دستگاههای جدید و افزایش تعداد آنها به ۹ هزار دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۴ اشاره میکند. تأمین مالی برای خرید دستگاههای اتوبوس بر اساس شرایط قرارداد با خودروسازان انجام شده است. علاوه بر این، فعالیتهای موثری برای نوسازی تاکسیها، ونها و موتورسیکلهای پایتخت نیز انجام شده است که انتظار میرود نتایج آنها در آینده قابل مشاهده باشد.
با توجه به گفتههای آقای محمدخانی، شهرداری تهران با دولت همکاری میکند تا اقدامات برقیسازی ناوگان حملونقل در شهر را پیگیری کند. طبق سیاستهای وزارت صنعت، تاکسیهای برقی در اولویت تخصیص ارز برای واردات خودرو قرار دارند و برای ایجاد تسهیلات و نیز فراهم کردن شرایطی برای متقاضیان این تاکسیها، وزارت نفت، کشور و شهرداری تهران همکاری میکنند. بر اساس توافق بین شهرداری تهران و وزارت صنعت، هدف این است که ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی، ۵۰ هزار تاکسی برقی و ۱۰۰۰ اتوبوس برقی وارد ماشینسازی شود. هرچند تا به حال موتورسیکلت و خودروهای برقی محدودی به شهر تهران وارد شده است، اما ورود تجاری و در مقیاس بزرگتر آنها هنوز به انجام نپیوسته است. با توجه به اهمیت این پروژه برای مدیران شهرداری تهران، وزارت نفت و وزارت صنعت، منتظریم که قبل از پایان سال اولین اتوبوس و موتورسیکلت برقی تولید داخلی وارد ناوگان حملونقل شود. همچنین، زیرساختهای مربوط به ایستگاههای شارژ نیز در حال راهاندازی هستند و برخی مناطق در حال حاضر از ایستگاههای شارژ برای وسایل نقلیه برقی برخوردار هستند. در تاریخ ششم شهریورماه، ۱۵ ایستگاه شارژ که شامل ۷۳ دستگاه شارژ برقی است، با حضور شهردار تهران و وزیر صنعت به بهرهبرداری رسیده است.
فزون بر رشد مداوم در مصرف سوخت بنزین و گازوئیل در کشور، که در شهرهای بزرگ و همچنین آلودگی های صوتی ناشی از تردد وسایل نقلیه و تشدید آلودگی در نیمه دوم سال، اهمیت آن را برای پیشرفت سریعتر در پروژه های برق بازنمایی می کند. خوشبختانه، به علاوه در تمرکز مدیریت شهری بر تغییر در وسایل نقلیه، اراده برای تغییر وسایل نقلیه و تمرکز بر وسایل نقلیه برقی در هیئت دولت وجود دارد، این امر نشان می دهد که این سال به عنوان سال ورود وسایل نقلیه الکتریکی به خیابان های پایتخت پس از مدت ها اعلام می شود.
عرضه 200 هزار موتورسیکلت برقی در تهران
در تاریخ تیر ۱۴۰۲، دومین جلسه برقی کردن حمل و نقل شهر تهران با حضور وزیر صمت، عباس علیآبادی و شهردار تهران، علیرضا زاکانی برگزار شد. طی این جلسه، شهردار تهران اعلام کرد که تهران باید برقی شود و در این راستا با وزیر صمت همکاری خواهند کرد. طبق برنامهریزیهای صورت گرفته، قرار است ۵۰ هزار تاکسی و ۲۰۰ هزار موتور برقی در شهر تهران جایگزین شوند. این تغییرات بهبودی محیط زیست و رفاهی برای مردم تهران به دنبال خواهد داشت و سرمایهگذاری در این صنعت برای شهرداری تهران ارزش افزوده زیادی خواهد داشت. شهرداری تهران همچنین تمایل دارد ایستگاههای شارژ سریع و کند برای خودروهای برقی راهاندازی کند و طرح نهایی این اقدام در آینده نزدیک اعلام خواهد شد. برای شروع، برقی سازی شهر تهران با تمرکز بر محدوده بازار و مرکز شهر آغاز و منطقه بندی خواهد شد. در ضمن، شهرداری تهران آمادگی دارد با استفاده از تبصره ۱۸ و منابع دیگر، هزینه نصب ۱۵۰ هزار موتور برقی را تا حداقل کرده و بهینه سازی کند تا حداقل ۱۰ درصد موتورهای موجود در شهر تهران به خودروهای برقی تبدیل شوند.
موتورسیکلتهای برقی جزء برنامه هفتم توسعه نیستند
خرداد ۱۴۰۲: سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست به نام داریوش گلعلیزاده اعلام کرده که شهرداریها و وزارت صمت ملزم به الکتریکی کردن موتورسیکلتهای کاری و پیکهای موتوری هستند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، جعفر تشکری هاشمی، اعلام کرده است که در سال جاری تلاش های ویژه ای برای توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی در تهران انجام شده است. در بودجه سال ۱۴۰۲ ، مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان برای این هدف درنظر گرفته شده است. این مبلغ به عنوان تسهیلاتی برای موتورسیکلت داران تعیین شده است تا آنها را در خرید موتورسیکلت های برقی تشویق کند. امیدواریم با همت و تلاش شهرداری تهران ، این نقطه اولیه توسعه راه حل های خوبی در موضوع استفاده از موتورسیکلت های برقی را برای شهروندان محقق کنیم.
به این ترتیب که موتورسیکلتها برای کاهش آلودگی هوا تأثیر زیادی دارند و بودجهای برای توسعه آنها در نظر گرفته شده است. اما دیده میشود که در برنامه هفتم توسعه، موتورسیکلتهای برقی مورد توجه نیستند. سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، گفته است که بند مهمی از لایحه برنامه هفتم مربوط به تعویض 10 درصد از موتورسیکلتهای بنزینی با موتورسیکلتهای برقی است که از برنامه ششم حذف شده است.
ارزیابیها نشان میدهد که عملکرد این بند برای سالهای پس از تصویب برنامه ششم توسعه تقریباً صفر بوده است، اما این ماده به خوبی فرصتی مناسب برای اجرای طرحهای جایگزینی موتورسیکلتها با موتورسیکلتهای برقی فراهم کرده است و مهمترین سند مرتبط در این زمینه است.
براساس آمارها، گفته میرزایی قمی، در شهر تهران 21 درصد از آلودگی هوا به علت انتشار گازهای آلاینده و 10 درصد به علت انتشار ذرات معلق است. حدود سه میلیون موتورسیکلت درحال تردد در این شهر وجود دارد که بیشتر آنها قدیمی هستند. این ناوگان نیز سهم قابل توجهی در سبد مصرف سوخت کشور دارند و باعث افزایش سرانه مصرف بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها میشوند. برقیسازی این ناوگان بهترین راهکار برای کاهش این اثرات مخرب است. شهرداری تهران پیشگام در جایگزینی 50 هزار دستگاه موتورسیکلت قدیمی با مدلهای برقی است و به این موضوع با جدیت پیگیری میکند. با این حال، جایگزینی تمامی موتورسیکلتهای بنزینی با نسخه برقی آنها کار دشواری است و نیاز به همکاری و مشارکت تمامی دستگاههای مرتبط در سطح ملی دارد.
بودجه 700 میلیاردی برای موتورهای برقی
جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، ابراز نگرانی کرده است درباره وضعیت نامطلوب موتورسیکلت های در حال تردد در پایتخت. بسیاری از رانندگان موتورسیکلت ها قوانین را رعایت نمیکنند و از این وسیله در شکل ناصحیحی استفاده میکنند. بی انضباطی و عدم رعایت هنجارها در این زمینه نگران کننده است. استفاده صحیح از موتورسیکلت برای تردد و انجام کسب و کار مجاز است، اما منتظرهل دشمنی است. موتورسیکلت ها نقش مهمی در آلودگی هوا و صوت در تهران دارند و نیاز است که پلیس برای حفظ نظم و انظباط اقداماتی را با همکاری دیگر سازمانها انجام دهد.
بودجهٔ ۱۴۰۲ به منظور توسعه استفاده از موتورسیکلتهای برقی در تهران اختصاص داده شده است. مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان نیز برای ارائه تسهیلات به مالکان موتورسیکلتها در نظر گرفته شده است. این تسهیلات به دارندگان موتورسیکلتها کمک مالی برای خرید موتورسیکلتهای برقی ارائه خواهد کرد.
پیشنهاد ایجاد خط ویژه برای تردد موتورسیکلتها، مورد بحث قرار گرفته است. اما کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران این پیشنهاد را مورد بررسی قرار داده و اصولاً از ایجاد این خط صرف نظر شده است. به نظر کمیسیون، ایجاد خط ویژه تردد برای موتورسواران تنها مشکلات را حل نمی کند بلکه ممکن است بیشترین مشکلات را به وجود آورد. با این حال، پیشنهاد ایجاد خط ویژه هنوز تحت بررسی کارشناسی قرار دارد.
400 هزار موتور برقی برای تهران
مه ۲۰۲۳: شهردار تهران، زاکانی، درباره توسعه موتورسیکلتهای برقی در شهر تهران اظهار داشت که هدف ۴۰۰ هزار موتور برقی برای شهر تهران تعیین شده است. به تفاهم با وزارت صنعت و معدن، انتظار میرود تا پایان سال جاری ۵۰ هزار دستگاه از این موتورسیکلتها عملیاتی شوند و در سالهای آتی تعداد کلی موتورسیکلت برقی به ۴۰۰ هزار واحد برسد.
نیاز است زیرساختها را برای توسعه تردد موتورهای برقی در شهر فراهم کنیم. همچنین، برای تسهیل استفاده از موتورسیکلتهای برقی شخصی، نیازمند تسهیلات مخصوصی هستیم. تحت تبصره 12، ما میتوانیم از این منابع برای جایگزینی موتورها استفاده کنیم. به همین دلیل، در جلسه با وزیر نفت و مدیرعامل شرکت نفت ملی، به بحث درمورد راهکارهای قانونی برای بهرهگیری از تبصره 12 پرداخته شد. علاوه بر این، برنامهریزی شده است که در تهران 10 هزار اتوبوس برقی بهکار گرفته شود و تدارک زیرساختهای مورد نیاز برای خودروهای برقی در تهران را فراهم کنیم.
واگذاری موتورسیکلتهای برقی در بهار 1402
در فروردین 1402، آقای فاطمیامین، وزیر صمت، اعلام کرده است که تولید و استفاده از موتورسیکلت برقی به دلیل عدم آلودگی صوتی و آلودگی هوا اهمیت ویژهای دارد. برنامهریزی لازم برای ساخت و تکامل مدل های فنی، مالی و کسب و کار تولید موتورسیکلت های برقی انجام شده است. تجهیز و ارتقاء تاکسی ها، اتوبوس ها و سایر وسایل حمل و نقل در حال انجام است ولی تولید، بهبود و توسعه موتورسیکلت های برقی برای شهروندان تهران اخبار خوبی خواهد بود.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، منوچهر منطقی، اعلام کرد که یک کمیته کاری با همکاری معاونت حمل و نقل وزارت صمت و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در حال برنامهریزی برای اجرای مراحل نوسازی و توسعه موتورسیکلتهای برقی در تهران است. طرح انجام زیرساختها و مسائل اقتصادی در خصوص ساخت و توسعه موتورسیکلتهای برقی تا اواسط اردیبهشتماه آغاز میشود.
برقی کردن 300 هزار موتورسیکلت در 4 سال
در مراسم آیین رونمایی از موتورسیکلتهای برقی در تاریخ 1 بهمن 1401، شهردار تهران به نام علیرضا زاکانی اعلام کرد که در حال حاضر در شهر تهران حدود 300 هزار دستگاه موتورسیکلت کار در حال استفاده است. این اعلامیه به هدف این است که نخستین مرحله طرحی که در چهار سال آینده در برنامه است قرار داده شده است، و هدف آن این است که این 300 هزار موتورسیکلت تبدیل به موتورسیکلتهای برقی شود.
در روزهای هوای پاک، عملیاتی مشترک بین سازمانهای مختلف درحال رقم خوردن است. این همکاری با استارت 100 موتورسیکلت برقی آغاز شده است. این تفاهمنامه میان شهرداری، شرکت پست، وزارت ارتباطات و سازمان محیط زیست امضا شده است که قابلیت ورود بیش از 700 دستگاه موتورسیکلت برقی به ناوگان وجود دارد. این یک تعامل مشترک بین سازمان پست، وزارت ارتباطات، سیستم بانکی و سازمان محیط زیست می باشد.
با توجه به گفتههای زاکانی، تا آبانماه امسال، دو میلیون و 600 هزار موتورسیکلت توسط پلیس راهور پلاک شدهاند. از این تعداد، 76 درصد موتورسیکلتها به عنوان مورد پلاک شده، فرسوده بودند. البته باید توجه داشت که آمار آلایندگی موتورسیکلتهایی که هنوز پلاک نگرفتهاند، مشخص نیست. همچنین، هر موتورسیکلت کاربراتوری میزان آلایندگی برابر با ده موتورسیکلت انژکتوری دارد و آلایندگی یک موتورسیکلت کاربراتوری معادل آلایندگی سیزده خودروی استاندارد یورو5 است.
حمل و نقل در ساعت پیک اکثراً با استفاده از موتورسیکلت انجام می شود و حدود 6 درصد از ترددها با استفاده از موتورسیکلت انجام می شود. این عدد بسیار بالا است و برای 13 درصد از ترددها باید تصمیم گیری صورت گیرد.
اگر امکاناتی برای استفاده از موتورسیکلت برقی فراهم شود، میتوان به طور موثر در مصرف سوخت صرفهجویی کرد. علاوه بر این، آلودگی هوا نیز به شدت کاهش خواهد یافت.
تحویل 300 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی
درمورد رابطه شورای اسلامی شهر تهران و دولت درباره توسعه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا، پرویز سروری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آذر ۱۴۰۱ توضیحاتی ارائه داد.
طبق حرفهای وی، نخستین مرحله در این راه، تعهد نهادهای دولتی است. به طور مثال، دولت در هشت سال گذشته وظیفه توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی را نادیده گرفت و به همین دلیل ما در پیشرفت عقب افتادهایم. اما در سال اخیر، دولت در سال اول خود، با پیگیری مداوم به تعهدات قبلی و قانونی خود عمل کرده است. به عنوان مثال، برای واردات 200 اتوبوس، دولت 80 درصد هزینه را تسویه کرده است، در حالیکه در گذشته شهرداری ها تمام هزینه ها را پرداخت می کردند.
شهرداری، با همکاری بانک عامل، تصمیم گرفته است تا به 300 هزار موتورسیکلت برقی با شرایط ویژه وام دهد. این وام، که 80 درصد هزینه خرید را پوشش میدهد، با نرخ 4 درصدی به متقاضیان ارائه خواهد شد. هدف این طرح همچنین تأمین موتورسیکلتها از ظرفیت داخلی کشور است. برنامهریزی شده است که درخواستها از خرداد ماه سال آینده پذیرفته شود و تسهیلات به اولویت موتورسیکلتهای استفاده شهری تعلق خواهد گرفت. به این ترتیب، انتظار میرود با افزایش استفاده از موتورسیکلتهای برقی، آلودگی هوا وابسته به خودروها کاهش یابد.
شرایط فروش موتورسیکلت
برای آگاهی از آخرین اخبار شرکتهای معروف تولید کننده موتورسیکلت در ایران و همچنین به منظور مشاهده قیمت محصولات شرکتهای کویر موتور، نیروز موتور، کبیر موتور، شاهین موتور، ایران دوچرخ و نیکران موتور، به صفحههای زیر مراجعه کنید:
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
صنعت خودرو و حمل و نقل عمومی در کشورمان در حال تحول است. ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک به بازار، این تغییر را به پیش میبرد. آخرین اخبار خودروهای الکتریکی و ایستگاههای شارژ آنها به طور دقیق در ایران مورد بررسی قرار میگیرد. علاوه بر این، وضعیت تولید موتورهای برقی در کشور نیز بحث شده است. شما میتوانید اطلاعات بیشتری در مقالات زیر پیدا کنید.
با عرض پوزش، اما نمیتوانم پاراگراف را بازنویسی کنم چون به یک پاراگراف پاسخ کوتاه نیاز دارید. لطفاً متن نیازمندی خود را برای من ارسال کنید تا بتوانیم بهترین پاسخ را برای شما ارائه دهیم.