بررسی اتوبوس آتروس برقی ایران خودرو دیزل (E-ATROS)

مقالات خودرویی

آمادگی ایران خودرو برای تولید و تحویل اتوبوس برقی

در سال 1402، رئیس شورای شهر تهران پیشتر اعلام کرده بود که شاید تحویل اتوبوس برقی تا پایان سال صورت نگیرد و احتمالاً این اتوبوس‌ها در سال آینده عرضه می‌شوند.

تولید انبوه اتوبوس برقی آتروس ایران خودرو آغاز شده و فعال است. این خط تولید با ظرفیت سالانه 4000 دستگاه افتتاح شده است. همچنین، بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده برای تامین و تحویل 500 دستگاه اتوبوس برقی آتروس به وزارت کشور در سال جاری، تا پایان امسال 100 دستگاه از این محصول تولید خواهد شد.

اولین خریدار اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل، شهرداری استان کرج بود. طبق پیگیری‌ها و بررسی‌ها، تعدادی از این اتوبوس ها تحویل شده و به این ترتیب حمل و نقل در استان کرج بهره‌برداری از اولین اتوبوس برقی کشور را آغاز کرده است. ایران خودرو اعلام کرده است که با بهره‌برداری از خط تولید انبوه اتوبوسهای برقی داخلی، آمادگی تولید و تحویل اتوبوسهای برقی در سال جاری را دارد. برای انجام این تولید و تحویل، شرط لازم این است که شهرداری تهران سفارش بدهد و افرادی هم که میخواهند این اتوبوسها را خریداری کنند، توانایی مالی لازم را نیز داشته باشند.

افتتاح خط تولید انبوه آتروس برقی

در تاریخ آذر ۱۴۰۲، خط تولید انبوه اتوبوس برقی e-Atros ایران خودرو با ظرفیت تولید سالانه ۴ هزار دستگاه بهره‌برداری خواهد شد. در افتتاح این خط تولید جدید، وزیر صنعت حضور خواهد داشت.

ظرفیت تولید سالانه ایران خودرو دیزل برای اتوبوس برقی ای-آتروس را در چهار هزار دستگاه تعیین کرده است. این شرکت برای تولید اتوبوس های برقی از سالن های تولید آتروس دیزلی استفاده کرده و ابزارهای مخصوصی برای نصب باتری، موتور و اتصالات برقی در آنها نصب شده است.

براساس امضای تفاهمنامه تامین و تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی آتروس به وزارت کشور در سال جاری، طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تا پایان سال جاری ۱۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها تولید خواهد شد. این اتوبوس‌ها دارای موتور قدرتمند با توان ۳۵۰ کیلووات و گشتاور بیشینه ۳۵۰۰ نیوتن متر هستند که قدرت و شتاب اولیه بسیار بالائی دارند و حتی قدرت بیشتری از نسخه دیزلی را دارند. همچنین این اتوبوس‌ها از شبکه بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند و قابلیت اتصال به مرکز کنترل از راه دور را دارند تا علاوه بر نظارت بر عملکرد، احتمال نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را نیز بررسی و رفع کنند. به این ترتیب، تمام اتوبوس‌ها از قابلیت اتصال به یکدیگر و مرکز داده‌پردازی برخوردار هستند و به این شکل مفهوم خودروهای متصل در ایران، برای نخستین بار در محصولات تجاری پیاده‌سازی شده است.

نایب رییس هیات مدیره شرکت ایران خودرو دیزل، دربارهٔ قابلیت‌هایی که در اتوبوس ای-آتروس وجود دارد اظهار کرد که اتوبوس ای-آتروس به شدت قابلیت روی شیب‌های تا ۲۰ درصد را دارد و در طی سه ساعت، با ظرفیت باتری ۳۵۰ کیلووات‌ساعت، می‌تواند بطور کامل شارژ شود و پس از آن قادر است تا حدود ۲۵۰ کیلومتر مسافت طی کند. همچنین، اتوبوس ای-آتروس دارای گارانتی دو ساله یا پیمایش ۲۰۰ هزار کیلومتر می‌باشد و موتور این اتوبوس دارای گارانتی پنج ساله و باتری آن نیز دارای گارانتی هشت ساله است.

فرد گفت که شرکت وی تولید شارژرها و ایستگاه های شارژ را طبق قراردادی به شرکت مپنا واگذار کرده است. هم اکنون در کنار ۴۰ دستگاه اتوبوس، شش دستگاه شارژر نیز نصب شده است و به شهرداری کرج تحویل داده خواهد شد. اتوبوس برقی این شرکت قابلیت خوبی برای صادرات به کشورهای همسایه و همچنین استفاده از آن در سازمان اتوبوسرانی دارد. اگر دولت پروژه های برقی و داخلی سازی این خودروها را حمایت کند، هزینه های آلودگی محیطی و مصرف سوخت کاهش خواهد یافت. به عنوان مثال، با جایگزینی ۳ هزار دستگاه اتوبوس مسافری تهران با اتوبوس های برقی، سالانه حدود ۲۷۰ هزار لیتر گازوییل صرفه جویی خواهد شد. در حال حاضر در حال کار بر روی اتوبوس برقی ۱۸ متری هستند و قصد دارند تا پایان سال پنج محصول دیگر برقی را تولید کنند و استانداردهای مورد نیاز را برای آن ها بدست آورند.

قرارداد خرید 40 اتوبوس برقی برای کرج

مهر ۱۴۰۲: قراردادی به امضای مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل و شهرداری کرج رسید، که بر اساس آن ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی توسط شهرداری کرج خریداری خواهند شد. با انجام این قرارداد، کرج به عنوان اولین شهر در ایران اتوبوس‌های برقی تولید داخلی را بهره‌برداری خواهد کرد.

جواد توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، در آیین امضای این قرارداد اعلام کرد که از اوایل این قرارداد تاکنون، اتوبوس برقی آتروس ایران خودرو به خوبی عملکرد خود را انجام داده و در حال حاضر در تهران در حال تردد است. تاکنون، استفاده از اتوبوس برقی آتروس به صرفه تر از استفاده از اتوبوس های دیزلی به نظر می رسد. استهلاک هزینه اتوبوس های دیزلی بیشتر بوده و پس از پنج سال کارکرد حدود دو میلیارد تومان است. اما با توجه به عدم وجود استهلاک اندک در اتوبوس برقی، هزینه استفاده از آن کمتر خواهد بود. همچنین، هماهنگی خوبی بین ایران خودرو و وزارت کشور در راستای تامین اتوبوس های داخلی وجود دارد و این شرکت از حمایت های فراوان وزارت خانه استقبال می کند. در دولت سیزدهم، 15 هزار قرارداد برای تولید اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی و 5 هزار قرارداد برای تولید ون منعقد شده است و وزیر کشور نیز به طور شخصی از تولید داخلی حمایت قوی می کند.

مشارکت شهرداری های مختلف ایران، به ویژه شهرداری کرج، در همکاری با وزارت کشور و سازمان شهرداری های کشور در استفاده از محصولات ایران خودرو دیزل، نشان از توانایی و سازگاری این شرکت با نیازهای جامعه دارد. به عنوان نمونه، شهرداری کرج، به عنوان یکی از شهرداری های پیشرو در این زمینه، از اتوبوس های برقی با استانداردهای بالا تولید شده توسط ایران خودرو دیزل استفاده می کند. این تصمیم گیری سریع و عملیاتی از سوی وزارت کشور نشان دهنده تمایل دولت سیزدهم به بهبود حمل و نقل عمومی و رسیدن به رضایتمندی مردم است.

در مراسم حضور داشته باشم، شهردار کرج، زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی را در شهر کرج تحت توسعه قرار داد. خرید ناوگان حمل و نقل عمومی با شرکت‌های برجسته در این حوزه نیز انجام شد. طرح توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در دوره شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفت. کرج، به عنوان اولین شهری با اتوبوس‌های برقی در کشور شناخته می‌شود. شاخصی از عدالت اجتماعی به تحول حمل و نقل عمومی مربوط است و خوشبختانه، با همکاری اعضای شورا، ظرفیت‌های حمل و نقل دو برابر شده است و در حال تحقق قرار گرفته است.

بخشی از هزینه خرید اتوبوس‌های الکتریکی، توسط وزارت کشور و بخشی دیگر توسط شهرداری کرج پرداخت شده است. حفظ محیط زیست از اولویت‌های مهم ذینفعان شهربانی می‌باشد و در کنار توسعه ناوگان حمل و نقل، استفاده از وسایل نقلیه با سوخت‌های پاک به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. شهرداری کرج همواره اهمیت بالایی را برای حفظ محیط زیست در نظر گرفته است و در پی استفاده از ناوگان حمل و نقل با سوخت‌های پاک برای بهبود کیفیت هوای شهر می‌باشد.

به گزارش سید سجاد انوشه، معاون امور شهرداری‌ها در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، وزارت کشور قصد ورود 2000 دستگاه خودروی برقی برای حمل و نقل عمومی درون شهری را در طول یک سال آینده اعلام کرده است. علاوه بر این، طبق برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری، زمینه‌های لازم برای این ورود را فراهم کرده‌اند. این تصمیم در راستای رویکرد حکومت سیزدهم و دستورات مقام عالی وزارت کشور برای برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی در شهرها اتخاذ شده است. طرح توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی، شامل خریداری اتوبوس، ون و تاکسی برقی، از مهم‌ترین اقدامات که در دستور کار شهرداری‌ها قرار گرفته است. همچنین، اولین مرحله از این طرح با همکاری شرکت ایران خودرو دیزل برای کرج انجام شده و 40 دستگاه اتوبوس برقی تحویل داده خواهد شد.

شهروند ارزشمندم، آرزو می‌کند با ورود اتوبوس‌های برقی به شهر کرج، شهرداری با برنامه‌ریزی مناسب، مسیر، محل توقف و شارژگاه‌های مناسب را برای این ناوگان تعیین و زیرساخت‌های لازم را برای استفاده بهینه از آن‌ها در حمل و نقل عمومی شهری کرج فراهم کند.

روسیه متقاضی اتوبوس برقی جدید ایران خودرو دیزل 

در خرداد ۱۴۰۲، سید احمد میررفیع، رییس هیئت مدیره ایران‌خودرو دیزل، اعلام کرد که امسال رکورد ۶۴ ساله تولید را شکسته‌ایم. تولید از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده و نسبت به سال ۹۹، به ۱۰ برابر رسیده است. همچنین سود عملیاتی در سال گذشته به ۸.۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که این عدد در سال ۱۴۰۰، ۲ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان بوده و ارزش حقوق مالکانه در سال گذشته مثبت ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است، در حالی که در آبان سال ۹۹ حدوداً منفی ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

ارزش بازار شرکت در سال ۱۳۹۹ حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده، اما اکنون این عدد به ۴۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بعضی افراد ممکن است بر این باور باشند که این رشد ناشی از تورم است، به همین دلیل ارزش دلاری شرکت نیز اعلام می‌شود. در سال ۱۳۸۰، ارزش دلاری شرکت حدود ۸۱ میلیون دلار بوده است، اما در حال حاضر این عدد به ۹۷۸ میلیون دلار با نرخ دلار آزاد رسیده است.

رئیس هیات مدیره ایران‌خودرو گفت که طبق آمارهای وزارت راه و شهرسازی، از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ به ۱۰۰ هزار ناوگان جدید نیاز داشتیم اما تنها ۶۶ هزار خودرو تولید شد. این مسئله باعث میشود که در برخی شهرها مانند شیراز، صیفی‌جات به دلیل عدم وجود کامیون برای حمل و نقل، فاسد شوند. کمبود خودرو و عدم تولید آن در چند سال گذشته، به مشکلاتی برای دولت منجر شده است.

به مطلبی که کاربر برایت ارسال کرده است، بنویسید: برنامه‌ای برای تغییر تولید خودروی نارنجی در حال توسعه است. این برنامه برای تولید انبوه خودروها طراحی شده است. این کامیون ابعاد خود را حفظ کرده است، اما تغییرات زیادی در داخل آن اعمال شده است. همچنین، در طی سال‌ها، استانداردهای بروز شده‌ای به آن اضافه شده است. همچنین، در ماه مهر منتسب به سال آینده، چهار محصول جدید ارائه خواهد شد و مذاکراتی با شرکت‌های بزرگ نیز صورت گرفته است.

آقای میررفیع به من خبر داد که تولید اتوبوس‌های برقی را شروع کرده و در حال مذاکره برای صادرات آن هستند. او اظهار کرد که در بخش اتوبوس درون شهری به تولید قابل توجهی رسیده‌اند و در آینده نیز تولید این اتوبوس‌ها را به صورت انبوه انجام خواهند داد. انتظار می‌رود تقاضای زیادی برای صادرات این محصول در کشورهای منطقه وجود داشته باشد، از جمله کشورهایی مانند روسیه. هنوز تصمیمی برای صادرات به دلیل عدم تولید انبوه در داخل کشور گرفته نشده است، اما مذاکراتی برای این منظور در حال انجام است.

وی ادعا میکند که برخی از محصولات دارای فرصت‌های صادراتی هستند و نگرانی درباره بازار وجود ندارد. او به این توجه کرده است که در شرایط تحریمی با هر کشوری که محدودیتی برای همکاری با ایران ندارند، قرارداد می‌بندند و در این مورد هیچ محدودیتی وجود ندارد. همچنین، وی می‌گوید که نقشه‌ها و نمونه‌ها برای هر کشوری که مشکلی برای امضای قرارداد با شرکت ندارد، ارسال می‌شود تا بتوانند قطعات را تامین کنند.

استاد میررفیع اعلام کرد که ما به واردات خودروهای دست دوم مخالفیم و همچنان از واردات خودروهای نو حمایت می‌کنیم. او درحالی که تولید داخلی خودروها ممکن است، واردات خودروهای قدیمی را مختصر کرد. این خودروها از عمر مفید خود گذشته و بیشترین مشکلشان عدم ارائه خدمات پس از فروش است. به طور مثال، اگر شیشه این خودروها شکسته شود، خریدار قادر به تعویض آن نخواهد بود. ما معتقدیم که اگر ارز واردات این خودروها را به تولید داخلی اختصاص می‌دادیم، تولید داخلی تقویت می‌شد و بیشتر اشتغال ایجاد می‌شد.

وی اعلام کرده است که پس از 12 سال، ما نهایتاً به توافق در مورد تقسیم سود رسیده‌ایم. اما در واقع تصمیم نهایی در خصوص تقسیم سود باید توسط مجمع عمومی حضوری گرفته شود و ما باید منتظر بمانیم تا سهامداران تصمیم نهایی خود را در این رابطه بگیرند.

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل استاندارد 85گانه دارد

اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل، منتشرشد توسط یران خودرو" از اِبْتِکار طراحی و توسعه شده است. این اتوبوس بر اساس پلتفرم اتوبوس آتروس ساخته شده و بازطراحی شده است. یکی از ویژگی های جدید این اتوبوس برقی، پیمایش سریع و سهولت تسلق تپه‌های با شیبات 20 درصد و بیشتر است. سرعت حداکثر این اتوبوس برقی 130 کیلومتر در ساعت بوده که به 90 کیلومتر محدود شده است.

ظرفیت اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل ۳۵ نفر نشسته و ۳۵ نفر ایستاده است و مجوز آن بر اساس استانداردهای تعریف شده به دست آمده است. این محصول بر اساس استانداردهای ایران خودرو دیزل و همچنین استانداردهای بین‌المللی تولید شده است. همچنین، آن در سه سطح و بیش از ۱۰ هزار کیلومتر آزمون پیمایش شده و به همین مناسبت، اتوبوس E Atros می تواند حداقل ۲۵۰ کیلومتر با روشن بودن کولر امکان پیمایش در شهر را داشته باشد.

محصول فوق‌العاده‌ای است که برای تولید آن از بهترین قوی محرکه ممکن استفاده شده است. آن همچنین دارای گارانتی بلند مدتی است؛ باتری آن هشت سال و موتور آن پنج سال گارانتی دارد. آتروس E دارای یک باتری با ظرفیت ۳۵۰ کیلووات ساعت و یک موتور الکتریکی با توان ۳۵۰ کیلووات و گشتاور ۳۵۰۰ نیوتن متر است.

اتوبوس برقی حاضر مجهز به دو کولر برای کار کردن همزمان است. علاوه بر خنک کردن کابین مسافران، این دو کولر نیز مسئولیت خنک کردن باتری‌های خودرو را بر عهده دارند. این اقدام به کاهش خطر گرم شدن باتری به علت خرابی کولرها کمک می‌کند. در صورت خراب شدن یکی از کولرها، کولر دیگر به عنوان پشتیبان فعالیت می‌کند و باتری‌ها را خنک نگه می‌دارد.

با توجه به جایگزینی موتور الکتریکی، بخش عقب شاسی خودرو در مقایسه با اتوبوس آتروس دیزل دارای تفاوت است و با استفاده از توان و دانش داخلی بازطراحی و تولید شده است.

اتوبوس برقی E Atros از ۱۰ بسته باتری استفاده می‌کند. این باتری‌ها شش بسته در سقف و چهار بسته در قسمت عقب اتوبوس قرار دارند. سقف اتوبوس برای تحمل وزن باتری‌ها تقویت شده است.

محصول حاضر بر اساس استانداردهای 85 گانه گروه M3 کلاس یک (اتوبوس هایی که قابلیت حمل مسافران ایستاده را دارند) طراحی شده است و تمامی استانداردهای 85 گانه مربوط به این خودرو رعایت شده است.

این اتوبوس توانسته در آزمون R۱۰۰ که برای خودروهای برقی است طیف وسیعی از موارد را با موفقیت پوشش دهد. علاوه بر این، در آزمون نشتی الکتریکی و برق گرفتگی نیز نتایجی بهتر از استانداردهای تعیین شده داشته است. علاوه بر آن، این اتوبوس با موفقیت از آزمون پایداری ۲۸ درجه عبور کرده است، که یکی از آزمون های مهم در این دسته خودروهاست. اتوبوس برقی همچنین دیگر آزمون های مهمی مانند ترمز، آزمون سرعت و محدود کننده سرعت را نیز با موفقیت دریافت کرده و تایید شده است که توسط سازمان استاندارد صادر شده است.

این محصول برای اولین بار از چراغ های LED داخلی استفاده می‌کند و همچنین دارای سیستم اعلام و اطفای حریق اتوماتیک است. یکی از ویژگی‌های دیگر این اتوبوس برقی، استفاده از فناوری خودروی متصل است که با همکاری شرکت ایرانسل پیاده سازی شده است و در تولید انبوه، تمام محصولات به این سیستم مجهز خواهند بود.

در همکاری با شرکت مپنا، دو مدل شارژر برای این اتوبوس برقی وجود دارد. این شارژرها در زمان تحویل و با توجه به انتخاب مشتری تحویل داده خواهند شد. یکی از مدل‌ها شارژر ۱۲۰ کیلووات است که قادر به شارژ کامل اتوبوس برقی در سه ساعت است. مدل دیگر شارژر ۲۴۰ کیلووات است که قادر به شارژ یک و نیم ساعته اتوبوس برقی می باشد. در زمان تولید انبوه، برای هر دو اتوبوس یک شارژر با دو گانه شارژر عرضه خواهند شد.

مهدی اسلام پناه؛ رییس سازمان ملی استاندارد

اعلام شده است که مهندسان خبره و نخبگان شرکت ایران خودرو موفق به طراحی و تولید اولین اتوبوس برقی با استفاده از فناوری و ظرفیت داخلی شده‌اند. ورود این اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی به معنای افزایش استفاده از سوخت پاک و بهبود کیفیت هواست. علاوه بر این، استفاده از این اتوبوسها به منظور کاهش مصرف سوخت های فسیلی و دیزل نیز مفید است. دریافت نشان ملی استاندارد توانایی این محصول را در پوشش 85 استاندارد مختلف نشان می‌دهد.

بر اساس تصمیمات شورای ملی استاندارد، برنامه سازمان استاندارد درباره خودروهای نا ایمن تعیین شده است و مکاتبات لازم در این مورد با وزارت صنعت و شرکت های خودروساز انجام شده است. توجه ویژه به کیفیت، ایمنی و سلامت جامعه از همین رو بوده است.

رونمایی اولین خودرو سنگین تمام برقی

تولید اولین نسخه اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل در تاریخ 22 اسفند 1400 رونمایی شد. این اتوبوس بر اساس مدل دیزلی آتروس ساخته شده است و با نام تجاری e-Atros عرضه می‌شود.

اتوبوس برقی ایران خودرو قدرتمند است و می‌تواند 475 اسب بخار قدرت تولید کند و از 3500 نیوتن متر گشتاور برخوردار باشد. این اتوبوس، با یک شارژ، مسافت 250 کیلومتر را طی می‌کند و به عبارتی دیگر، برتری بزرگی نسبت به دیگر اتوبوس‌های برقی داخلی دارد.

صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی با استفاده از اتوبوس برقی به گفته شرکت ایران خودرو دیزل، با استفاده از اتوبوس برقی در ناوگان حمل و نقل شهری و حذف اتوبوس‌های دیزلی فرسوده، می توان در سال تا 40 هزار لیتر سوخت (برای هر دستگاه اتوبوس با متوسط کارکرد 80 هزار کیلومتر در سال) صرفه جویی کرد. علاوه بر آن، این اقدام می تواند میزان آلایندگی سالانه هر اتوبوس را تا 2.3 تن کاهش دهد.

مشخصات فنی اتوبوس برقی ایران خودرو

در گفتار خود در مورد اتوبوس برقی شرکت ایران‌خودرو دیزل در آذر ماه 1400، جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل این شرکت، اعلام کرد که این اتوبوس بر اساس پلتفرم اتوبوس اتروس ساخته شده است و شاسی آن یکپارچه است. او افزود که این اتوبوس برقی دارای شتاب مناسب و قابلیت سرعت در شیب های 20 درصدی است و به باتری 350 کیلووات‌ساعتی مجهز شده است.

قدرت خروجی اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل در حال حاضر به 195 کیلووات است و این قدرت قابلیت افزایش تا 350 کیلووات را دارد. همچنین گشتاور آن در حالت پیوسته 1950 نیوتن‌متر است که قابلیت افزایش تا 3500 نیوتن‌متر را دارد. برای دستیابی به این موفقیت، ایران‌خودرو در حال تلاش برای داخلی سازی این موتور است.

آقای توسلی‌مهر بیان کرد که از تفاهم‌نامه تحویل هزار دستگاه اتوبوس در سال گذشته استفاده شده است و بیش از ۲۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها برقی هستند. او تاکید کرد که داخلی‌سازی اتوبوس‌های برقی مهم است و باعث کاهش هزینه‌های سوخت و نگهداری سازمان اتوبوسرانی می‌شود.

اتوبوس برقی ایران خودرو با داخلی سازی بالا

در آبان ۱۴۰۰، آقای مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو، در هنگام بازدید اعضای کمیسیون صنایع مجلس، اعلام کرد که ایران خودرو در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده اتوبوس در کشور است. او همچنین افزود که در آینده نزدیک، اولین اتوبوس برقی ایران خودرو که تا ۶۵ درصد داخلی سازی دارد، معرفی خواهد شد. اما فروش آن قرار است از سال ۱۴۰۱ آغاز شود.

برخی اصلاحات شده به شرکت مپنا متعلق است، در اواخر بهار 1400 این شرکت با همکاری شرکت عقاب‌افشان نخستین اتوبوس برقی ایرانی را در شهر مشهد معرفی کرد. این اتوبوس با نام "شتاب" شناخته می‌شود و حدود 60 درصد آن محصول داخل است که در آخر سال 1400 تولید این اتوبوس آغاز خواهد شد. همچنین در زمستان 1399، مپنا دومین ایستگاه شارژ خودرو برقی خود را در پایانه اتوبوسرانی شهر مشهد فعال کرد.

تولید هر اتوبوس چقدر ارزبری دارد؟

در مورد وضعیت تولید خودروهای سنگین در شرکت ایران خودرو دیزل، آقای توسلی، مدیرعامل، اعلام کرده است که شرکت قابلیت تولید سالیانه 3000 تا 3500 دستگاه اتوبوس و حدود 7500 دستگاه انواع کامیون و کشنده را به تنهایی دارد.

قیمت تولید هر دستگاه کامیون و کشنده در داخل حدود 12 هزار یورو است و برای تولید هر دستگاه اتوبوس تقریبا 40 هزار یورو می‌باشد. همچنین، قیمت مشابه خارجی اتوبوس‌های تولیدی حدود 120 تا 140 هزار یورو است.

ساخت اولین اتوبوس آمبولانس ایران خودرو

شرکت ایران خودرو دیزل اعلام کرده است که پس از اطلاع سازمان اورژانس کشور از نیاز به ۱۰۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس، قرارداد تولید ۲۰ دستگاه از این خودروها به زودی منعقد و تحویل آنها از نیمه شهریور ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.

اتوبوس آمبولانس، تولید شده توسط ایران خودرو دیزل، در واقع اصلاح شده از مدل آتروس ۱۲۳۰ است. این ورژن با امکانات درمانی مهم تجهیز شده است و از ۸ تخت همراه با یک تخت CPR برخوردار است. ایران خودرو دیزل اعلام کرده است که ۶۵٪ از قطعات داخلی این اتوبوس محلی سازی شده اند و به همین دلیل قیمت آن نسبت به نمونه های وارداتی حدوداً ۵۰٪ کاهش یافته است.

رکوردی جدید در تولید اتوبوس آتروس

شهریور ۱۴۰۰: آقای توسلی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل، گزارش داده است که در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۲۰ دستگاه اتوبوس آتروس تولید شده است. او افزوده است که در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰، تعداد تولید این اتوبوس به ۲۱۰ دستگاه افزایش یافته است. اتوبوس آتروس با استانداردهای ۸۵ گانه مطابقت دارد و مجهز به موتور ۴۵۷ بنز و گیربکس اتوماتیک است. همچنین، ایران خودرو در آینده نزدیک قصد دارد کیفیت ساخت این اتوبوس را به سطح ۵ ستاره ارتقا دهد.

رونمایی اتوبوس برقی در سال 1400

در دی ۱۳۹۹، یک تفاهم نامه بین اتحادیه اتوبوسرانی و شرکت امضا شد که شامل ساخت ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بود. به تازگی همین تفاهم نامه توسط وزارت کشور با شرکت ایران خودرو دیزل نیز امضا شده است.

آقای مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو در یک مراسم اعلام کرده است که ایران خودرو قصد دارد 1000 دستگاه اتوبوس تولید کند. از این تعداد، 200 دستگاه اتوبوس برقی و 800 دستگاه اتوبوس دیزلی خواهند بود. ضمناً، آقای مقیمی با افزایش داخلی‌سازی اتوبوس‌ها، اعلام کرده است که هزینه تولید هر دستگاه از 58 هزار یورو در سال 98 به 40 هزار یورو کاهش یافته است و در پایان سال 1400 هم به 32 هزار یورو خواهد رسید.

طبق برنامه ایران خودرو دیزل، ظرفیت تولید سالانه 5000 دستگاه اتوبوس داشته است. اما برای سال 1400، طبق برنامه ریزی شده، تعداد 2500 دستگاه اتوبوس تولید خواهد شد.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین ، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را خودرو شاپ بخوانید:

سوال یا نظری دارید؟

name
email
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
جستجو
منوی اصلی
پشتیبانی

شما میتوانید از طریق چت آنلاین و یا تماس تلفنی بصورت رایگان از کارشناسان ما مشاوره بگیرید

تمامی درخواست های مشاوره در مجموعه خودروشاپ ازطریق تکمیل و ارسال فرم مربوط به درخواست شما می باشد.

پس از آن کارشناس مربوطه با شما تماس می گیرد.

دستیار هوشمند - آنلاین

سلام
من دستیار هوشمنده خودرو شاپ هستم

میتوانم به تمام سوالات شما در مورد انواع خودرو ها پاسخ بدهم
و یا در مورد بخش های مختلف وب سایت شما را راهنمایی کنم

 logo اپلیکیشن خودرو شاپ