میزان داخلیسازی و ارزبری محصولات ایران خودرو
در سال 1402، میانگین درصد داخلیتر شدن محصولات شرکت ایران خودرو به ۸۷ درصد رسیده است. همچنین، درصد داخلیسازی خودروهای مونتاژی این شرکت به بیش از ۲۳ درصد افزایش یافته است. باید اشاره کرد که ۹۶ درصد محصول داخلیترین خودروی ایران خودرو، رانا است، در حالی که هایما ۸اس کمترین میزان داخلیسازی را با ۲۰ درصد دارد.
میزان ارزبری محصولات ایران خودرو در جدول زیر براساس میزان ارزش ارزیابی شده در دلار نشان داده شده است:
محصول | میزان ارزبری (دلار) | داخلیسازی |
---|---|---|
هایما 7X | 19,228 | 72% |
پراید صنعتی | 8,495 | 85% |
پژو ۴۰۵ | 7,659 | 94% |
پژو پارس | 2,250 | 99% |
همانطور که مشاهده میکنید، هایما 7X بیشترین میزان ارزبری را دارد، در حالی که پژو پارس کمترین میزان ارزبری را دارد. همچنین داخلیسازی هر خودرو نیز در جدول قابل مشاهده است.
محصول | ارزبری برای هر خودرو (دلار) | درصد ساخت داخل |
---|---|---|
رانا | 2.357 | 96 |
207 | 2.841 | 74 |
پژو پارس | 2.250 | 91 |
سورن | 2.768 | 90 |
تارا | 3.480 | 88 |
دنا | 3.450 | 88 |
هایما S5 | 11.716 | 24 |
هایما S7 | 11.837 | 30 |
هایما 8S | 16.865 | 20 |
هایما 7X | 19.228 | 21 |
ارزبری قطعات خودروهای داخلی
دوشنبه تیرماه سال 1402: تامین منابع ارزی محدود است و به همین دلیل امکان اختصاص آن برای واردات خودرو وجود ندارد. در عین حال، بانک مرکزی اعلام کرده است که برای واردات خودرو، باید منشا ارز برای این نهاد مشخص باشد و امکان استفاده از منابع ارزی خارجی و یا ارزهای مردم برای تأمین واردات خودرو وجود ندارد. به طور مقابل، متخصصان حوزه خودرو معتقدند که بانک مرکزی باید به مردم اجازه دهد با استفاده از ارز خودشان یا ارزهای خارجی خودرو را وارد کنند. حال سوال این است که بانک مرکزی چگونه با این موضوع برخورد خواهد کرد و چه تصمیمی در مورد واردات خودروها خواهد گرفت.
صادق الحسینی، اقتصاددان، با بیان اینکه هر سال مقدار زیادی پول برای واردات قطعات خودروهای چینی، ایران خودرو و ساپیا از ایران خارج می شود، نتایج عددهای قابل توجهی را بیان کرد. بنابر بررسیها، حدود ۶ میلیارد دلار برای خرید سیکیدی خودروهای چینی و ۶ میلیارد دلار برای خرید قطعات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۲ درنظر گرفته شد. با در نظر گرفتن این اطلاعات، اگر فقط ۶ میلیارد دلار از این مقدار برای خرید بهترین خودروهای کارکرده اختصاص یابد، با این مبلغ میتوان حدود ۳۰۰ هزار خودرو با کیفیت و کلاس جهانی وارد کرد. باید توجه داشت که حجم تولید خودروهای چینی در ایران از این مقدار کمتر است.
دستورالعمل محاسبه درصد میزان ساخت داخل
در اردیبهشت ۱۴۰۲، آقای توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، یک نامه به مدیران شرکتهای خودروسازی و شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت و دوچرخه ساز کشور فرستاد و دستورالعمل اجرایی محاسبه درصد ساخت داخل را ابلاغ کرد. در این نامه، محتوای زیر آمده است:
دستورالعمل اجرایی برای محاسبه و گزارش دادن درصد تولید داخلی محصولات متنوعی مانند خودروهای سواری، وانت، ون، مینی بوس، اتوبوس، کامیونت، کامیون، کشنده، موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برقی، که توسط معاون صنایع حمل و نقل وزارت متبوع تصویب شده است، به منظور اجرا ابلاغ شده است.
مونتاژیها 2 برابر داخلیها دلار میسوزانند!
مطابق گزارش بررسی میزان ارزگیری در صنعت خودروسازی کشور، برای ساخت خودروهای سواری با استفاده از روش مونتاژ خودروهای خارجی، در سال 98 میانگین 4 هزار و 500 دلار ارز به ازای هر خودرو مصرف شده است. به عبارت دیگر، برای تولید هر خودروی وارداتی از خارج، مبلغ مذکور برای استفاده از ارز مورد نیاز بوده است. از طرف دیگر، برای تولید خودروهای ایرانی توسط شرکتهای ایران خودرو و سایپا، به طور متوسط 2 هزار و 650 دلار ارز به ازای هر خودرو مصرف شده است. در نتیجه، هزینه تولید خودروهای داخلی کمتر از خودروهای وارداتی است.
به نمودارهای موجود، حداکثر ارزش ارزی نسبت به خودروهای داخلی به ترتیب برای 207 اتومات با مبلغ 4,721 دلار، دنا توربو دستی با مبلغ 4,349 دلار و شاهین با مبلغ 4,012 دلار است. همچنین، حداقل ارزش ارزی نسبت به وانت 151 با مبلغ 1,260 دلار، ساینا اس با مبلغ 1,628 دلار و کوییک اس با مبلغ 1,756 دلار است.
در دسته بندی خودروهای مونتاژی، بیشترین قیمت در میان خودروهای هایما X7 با 19,228 دلار، هایما S8 توربو با 16,865 دلار و لاماری با 15,470 دلار است. به علاوه، مینیمم قیمت نیز درخودروهای X22 MT با 3,293 دلار و X22 at-cvt با 3,302 دلار است.
در نمودار دیگر، مقدار واردات اجزا و قطعات خودرو در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نشان داده شده است. بر اساس این نمودار، بیشترین حجم واردات مربوط به موتور است و کمترین حجم واردات مربوط به شیشه است.
آمار تولید خودرو در ایران
میتوانید آخرین وضعیت و آمار تولید خودروهای سواری، نقل و انتقال خودروها، تولید و وضعیت خودروهای وانت و همچنین تولید خودروهای سنگین را در مقالات منتخب زیر بخوانید: