صنعت خودروی چین در حال توسعه و پیشرفت سریعی قرار دارد. شرکتهای خودروساز چینی به ساخت خودروهای سبک و نیروگاههای جدید انرژی متمرکز شدهاند. بیشتر خودروهای تولیدی این شرکتها از نوع برقی هستند. این شرکتها علاوه بر تامین نیازهای بازار داخلی، قادر به صادرات خودروها به سایر کشورها نیز هستند و فروش آنها رو به افزایش است.
گزارشی در مورد وضعیت صنعت خودروسازی چین در سال 2023 تهیه شده است. در ادامه به این گزارش میپردازیم.
بررسی فروش برندها در بازار خودروی چین در 2023
بنا به گزارش انجمن خودروهای مسافری چین (CPCA)، در سال ۲۰۲۳ فروش ۲۱.۷۰۶ میلیون دستگاه خودرو جدید در چین ثبت شد، که نشان دهنده یک افزایش ۵.۶ درصدی در مقایسه با سال قبل است.
این افزایش فروش مدیون رونق خرید خودروهای برقی و پلاگین هیبرید است. در عوض، فروش خودروهای احتراقی در حال کاهش است. در سال ۲۰۲۲، ۱۴.۸۷۰ میلیون دستگاه خودرو بنزینی فروخته شد، اما در سال ۲۰۲۳، این آمار به ۱۳.۹۵۸ دستگاه کاهش یافت که نشاندهنده یک کاهش ۶.۱ درصدی است.
تعداد خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی که به فروش رفته است، از ۵,۶۷۹ میلیون دستگاه به ۷,۷۴۸ میلیون دستگاه افزایش یافته است. این افزایش ۳۶.۵ درصدی را نشان می دهد. نسبت فروش این دسته از خودروها به کل فروش، ۳۵.۷ درصد است.
۴ برند، شامل بیوایدی، فولکسواگن، تویوتا و هوندا، در سال ۲۰۲۲ بیش از یک میلیون دستگاه خودرو فروختند.
شرکت تولید خودرو BYD چینی در سال ۲۰۲۳ موفق به فروش ۲,۵۷۱,۱۰۹ دستگاه خودرو شد. این برند برتر در بازار خودرو چین بوده و در مقایسه با سال قبل، ۴۳.۳ درصد رشد داشته است.
این سه ماه، بیـوای موفق شده است تا 11.85 درصد از کل فروش خود را در بازار چین داشته باشد. البته، برند پرفروش در چین در سال ۲۰۲۲ فولکسواگن بوده است. این شرکت در سال ۲۰۲۳ توانسته است تعداد ۲,۲۲۸,۶۳۵ دستگاه بفروشد که نسبت به سال قبل کاهش ۰.۲ درصدی را تجربه کرده است. فولکسواگن همچنین با ۱۰.۲۷ درصد سهم بازار، در رتبه اول قرار دارد.
با رشد ۳.۸ درصد، تویوتا با ۱,۷۰۲,۷۷۳ دستگاه فروش رتبه سوم بیشترین فروش در چین را به خود اختصاص داد. هوندا و چانگان نیز به ترتیب با ۱,۱۹۳,۰۱۹ و ۹۶۲,۰۶۱ دستگاه فروخته شده رتبههای چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند. در مجموع، تویوتا ۷.۸۴ درصد از کل فروش را در چین به خود اختصاص داده است.
بی وای دی، شرکتی است که به تمرکز بر خودروهای جدید با منابع انرژی متجدد میپردازد و در حوزه خودروهای برقی و پلاگین هیبرید به عنوان برترین شرکت وارد عمل کرده است. بی وای دی در بازار خودروهای برقی ۲۶٪ سهم دارد و در بازار خودروهای پلاگین هیبرید چین حتی به نسبت ۴۸٪ از بازار را در اختیار دارد.
شرکت بی وای دی به موفقیت بسیاری در فروش خودروهای برقی دست یافته است. این شرکت توانسته است تعداد ۱,۳۱۸,۸۳۵ دستگاه خودرو برقی را به مشتریان عرضه کند که به تنهایی سهم ۲۵.۵۸ درصدی از کل بازار جهانی خودروهای برقی را تشکیل میدهد. در رده دوم، شرکت تسلا قرار دارد که تعداد ۶۰۳,۶۶۴ خودرو برقی به فروش رسانده است. از جمله محصولات موفق بی وای دی، مدل Y است که توانسته است تعداد ۴۵۶ هزار دستگاه را به مشتریان خود عرضه نماید. در رده های سوم تا پنجم نیز، مدل های آیون، وولینگ و نیو قرار دارند.
پر فروشترین خودروهای برقی در بازار چین شامل مدل Y تسلا، بیوایدی Qin پلاس و بیوایدی سانگ پلاس هستند. تعداد فروش تسلا مدل Y ۴۳۴,۲۱۳ دستگاه و تعداد فروش بیوایدی Qin پلاس و بیوایدی سانگ پلاس به ترتیب ۳۹۰,۲۱۳ دستگاه و۳۹۰,۲۱۳ دستگاه است.
چین، بزرگترین صادرکننده خودرو در سال 2023
برای سالها، کشور ژاپن به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان شناخته شده بود. آلمان و کرهجنوبی نیز همواره در رتبههای پیشرو دنباله این لیست قرار داشتند.اما این رتبهبندی اکنون توسط چین تغییر کرده است.
به نظر میرسد که چین در سال 2023، علاوه بر پیشبرد گامهای خود در رقابت با ژاپن، توانسته است این برتری را نیز در دورههای بعدی حفظ کند. براساس گزارش انجمن خودروسازان چین (CAAM)، در شش ماهه نخست سال جاری، چین موفق به صادرات 4.41 میلیون خودرو شده است، که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 58 درصد افزایش داشته است. در همین مدت زمان، ژاپن نیز توانسته است صادرات خودروی خود را با 15 درصد رشد نسبت به سال قبل به 3.99 میلیون دستگاه ارتقا دهد.
با اینکه خودروسازان چینی هنوز وارد بازار ایالات متحده نشدهاند و در اروپا هم در مراحل ابتدایی قرار دارند، اما با فروش بالا در روسیه و مکزیک، توانستهاند رکورد جدیدی را به ثبت برسانند.
طبق گزارش منتشر شده توسط Nikkei Asia، صادرات خودروهای چین به روسیه در سال 2022 به 730 هزار دستگاه افزایش یافته است که در مقایسه با سال قبل بیش از 7 برابر است. علاوه بر این، در بازار مکزیک نیز 330 هزار دستگاه از این خودروها به فروش رسیده که نسبت به سال گذشته، 71 درصد رشد داشته است.
صنعت خودروسازی چین در حال حاضر بازار مکزیک را بسیار مهم میداند و برخی شرکتهای خودروسازی چینی حتی قصد دارند که کارخانههای خود را در این کشور احداث کنند. تحلیلگران صنعت خودرو اعتقاد دارند که این شرکتها قصد دارند از این تسهیلات تولیدی برای دستیابی به بازار ایالات متحده استفاده کنند، بدون نیاز به پرداخت عوارض سنگین واردات.
برای صادرات خودروهای چینی به کشورهای دیگر، برندهای چینی همکاری میکنند و خودروها توسط آنها طراحی و تولید نمیشوند که به همین دلیل، صادرات برخی از برندهای اصلی چینی به خارج از کشور بسیار معروف است. علاوه بر برندهای چینی، برندهای بینالمللی مانند تسلا، ولوو، ب ام و و بیوک نیز خودروهایی را در چین ساخت و علاوه بر فروش در این کشور، به کشورهای دیگر نیز صادر میکنند.
آمار فروش خودروهای وارداتی در چین
به گزارش انجمن خودروهای سواری چین، فروش خودروهای وارداتی در این کشور در طول شش سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین، حجم واردات خودرو نیز از سال ۲۰۱۷ به شدت کاهش یافته است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۷ در کل ۱.۲۴ میلیون خودرو وارد چین شده است. اما فقط ۹۴۰ هزار خودرو در سال ۲۰۲۱ و ۸۸۰ هزار خودرو در سال ۲۰۲۲ فروخته شده است. با این حال، فروش خودروهای لوکس در سال ۲۰۲۳ کاهشی کمی داشته و در ۱۱ ماه ابتدای این سال، تعداد ۸۲۰ هزار خودرو وارداتی به فروش رسیده است، که در مقایسه با سال ۲۰۲۲ حدوداً ۷ درصد افزایش داشته است.
واردات خودروها از کشورهای آلمان، ژاپن و آمریکا در چین در دورهی اخیر کاهش یافته است. خصوصاً خودروهای ژاپنی در بازار چین تاثیر بیشتری از کاهش فروش احساس کردهاند. اما همزمان، واردات خودروها از کره در چین با رشد ۲۶۴ درصدی به همراه بوده است.
پنج برند برتر اتومبیل لوکس وارداتی در یک دوره یازده ماهه از سال ۲۰۲۳ عبارتند از بامو، مرسدسبنز، لکسوس، پورشه و آئودی. برند لکسوس در سالهای قبل دارای فروش خوبی در چین بود؛ اما در سال ۲۰۲۳ با بروز ۶ درصد کاهش فروش روبرو شده است.
بر اساس این اطلاعات، بروزرسانی بیانگر این است که صنعت خودروسازی چین به طور چشمگیری قوی عمل کرده است و به قدری کیفیت خودروهای داخلی بهبود یافته است که مردم ترجیح میدهند خودروهای داخلی را خریداری کنند تا از خارجی واردات کنند. به این ترتیب، عدم نیاز به واردات خودروهای خارجی علاوه بر کاهش هزینهها، در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
سبقت بی وای دی از تسلا
شرکت بی وای دی توانست در سه ماهه نهایی سال ۲۰۲۳، بیشترین تعداد خودروهای برقی را تولید و به عنوان بزرگترین تولیدکننده تجهیزات نقلیه الکتریکی جای خود را مستحکم کند. این خودروساز در این مدت ۵۲۶,۴۰۹ خودرو برقی را به مشتریان عرضه کرده است. در عین حال، تسلا با فروش ۴۸۴,۵۰۷ دستگاه، قهرمانی این رقابت را از دست داد.
برابرترین فروش سالانه در صنعت خودروسازی را بین دو شرکت بیوایدی و تسلا در سال ۲۰۲۳ مشاهده میکنیم. بیوایدی توانست ۳ میلیون دستگاه خودرو و تسلا نیز ۱.۸ میلیون دستگاه خودرو را در همان سال به فروش برسانند.
در چهارمین سه ماهه سال 2023، بی وای دی بیش از 942,651 خودرو فروخت. از این تعداد، 55 درصد آنها خودروهای الکتریکی بودند و 45 درصد دیگر هیبرید پلاگین بودند. به عبارت دیگر، بی وای دی تصمیم گرفت در سال 2022 تولید خودروهای سوخت داخلی را متوقف کند.
با افتخار میتوان اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳، شرکت خودروسازی چینی توانست بیش از ۳ میلیون و ۲۳ هزار و ۶صد و ۷۹ خودرو برقی را با موفقیت به فروش برساند. این عدد نشاندهنده یک رشد قابل ملاحظه ۶۲ درصدی نسبت به سال گذشته است و به واقع برکنار تلاش جدی و پیوستهای از سوی شرکت برای ارائه و تقویت محصولات خودروسازی برقی است.
شرکت تسلا در سال ۲۰۲۳ موفق به فروش و تحویل ۱,۸۰۸,۵۸۱ خودرو شد، که نشان دهنده رشد ۳۸ درصدی آن نسبت به سال گذشته است. تسلا همچنان به عنوان رهبر در بخش فروش خودروهای الکتریک شناخته میشود.
شرکت بی وای دی در ابتدا به عنوان یک تولید کننده باتری تاسیس شد. اما در دهه ۲۰۰۰ میلادی، فعالیت خود را گسترش داد و به صنعت خودروسازی وارد شد. وارن بافت، سرمایه گذار اصلی آن است و اغلب این شرکت با تسلا مقایسه می شود. البته هر دو شرکت در زمینه محصولات و فلسفه تجاری خودروسازی تفاوت هایی دارند.
در این ماه، بی وای دی به نمایندگانش جایزهای به ارزش ۲۸۰ میلیون دلار اهدا کرد. شرکت توانست در سال ۲۰۲۳، ۳ میلیون دستگاه فروش را بهبود بخشیده و با هر خودرویی که به فروش رفته است، فروشگاهها ۹۳ دلار درآمد کسب کنند.
مقایسه تسلا و بی وای دی نشان میدهد که فضای داخلی محصولات بی وای دی دارای یک طراحی سنتیتر است. در مقابل، تسلا با طراحی شیک و مدرن خود، معروف است. علاوه بر این، بی وای دی دارای دکمههای فیزیکی است که در تسلا از دکمه های لمسی استفاده میشود. همچنین، تکنولوژی خودران بی وای دی با سطح پیشرفته ای که در تسلا ارائه میشود، مقایسه قابل توجهی را در این زمینه ایجاد میکند.
شرکت بی وای دی در حوزه تحقیق و توسعه با تمرکز بر باتریها و قیمت مناسب فعالیت میکند. مدیرعامل و رئیس شرکت، Wang Chuanfu، استراتژی خود را بر تامین تمام نیازهای داخلی تاکید کرده است. بی وای دی علاوه بر داشتن یک معدن لیتیوم، باتریها و سلولها را نیز خود تولید میکند. همچنین در زمینه خودروسازی، حمل و نقل و بیمه نیز فعالیت میکند.
با همکاری رئیس تسلا، یعنی ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت بی وای دی (BYD) در تلاش است تا هزینه ها و قیمت های محصولات خود را کاهش دهد. یکی از رقبای شرکت BYD در بازار خودرو الکتریکی، مدل L خودروی BYD است که به رقابت با مدل Y تسلا معروف است. این خودرو در ماه نوامبر با قیمت ۲۱۹,۹۰۰ یوآن در فروش پیش خریداری شد و در دسامبر با قیمتی به اندازه ۱۸۹,۹۰۰ یوآن تحویل داده شد. بنابراین، تلاش های شرکت BYD در بهبود عملکرد محصولات خود و کاهش قیمت ها قابل توجه است.
احتمالاً در سال ۲۰۲۴، بی وای دی بیشتر به راه تسلا پیوستگی خواهد داد. این شرکت در سال ۲۰۲۳، دو زیرمجموعه جدید به نامهای یانگ وانگ و Fang Cheng Bao را تأسیس کرده است که خدمات فروش مستقیم خود را ارائه میدهند. همچنین، این شرکت بزرگ سرمایهگذاریهایی در زمینه ADAS و سیستمهای خودران داشته و سیستمهای خود را به کار میگیرد.
زیربرند Fang Cheng Bao اعلام کرده است که تا کنون ۱۵۴ شوروم در ۸۴ شهر تأسیس شده است. همچنین، یانگ وانگ در نظر داشته است تا تا سال ۲۰۲۳ تعداد ۹۰ نمایندگی خود را در ۴۰ شهر افتتاح کند، اما هنوز به تصمیم نهایی خود در این زمینه دست نیافته است.
بعد از فروش اولیه، در دو هفته از عرضه آن، بیش از ۱۰۰۳ دستگاه بی وای دی سانگ L به فروش رفت.
شایعات در مورد تولید انبوه و جدید مدل Y خودروی تسلا با کد نام Juniper در گیگاشنگهای چین در آوریل به وجود آمده است. مدل Y خودرویی است که در چین با استقبال بسیاری روبهرو شده است.
در سال ۲۰۲۴ در چین، جنگ قیمت برای خودروهای الکتریکی ادامه خواهد داشت و قیمت آنها به سطحی بسیار پایین رسیده است.
آمار فروش جیلی در سال 2023
شرکت خودروسازی جیلی، یکی دیگر از شرکتهای خودروسازی برجسته در چین است. با فروش ۱,۶۸۶,۵۱۶ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳، این شرکت توانست رشدی بالغ بر ۱۸ درصد نسبت به سال قبل را به ثبت برساند. همچنین، در همین سال، جیلی ۴۸۷,۴۶۱ خودرو با سیستم انرژی جدید را به مشتریان خود عرضه کرد که این رقم نشاندهنده رشدی حدود ۴۸ درصدی نسبت به سال گذشته است.
شرکت لینکاندکو توانست در سال ۲۰۲۳ تعداد ۲۲۰,۲۵۰ دستگاه خودرو را به فروش برساند، که نسبت به سال قبل با یک رشد ۲۲ درصدی همراه بود. این برند همچنین در ۶ کشور اروپایی، ۱۱ شوروم را راهاندازی کرد.
شرکت چینی زیکر پیشرفت چشمگیری را در سال ۲۰۲۳ کسب کرد و تعداد ۱۱۸,۶۸۵ خودرو را به مشتریان خود تحویل داد. این رقم نشان میدهد که شرکت زیکر با رشد ۶۵ درصدی نسبت به سال قبل موفقیت بزرگی را کسب کرده است. همچنین، شرکت زیکر تاکنون ۴۳۲ ایستگاه شارژ برقی برای خودروهای الکتریکی ساخته است. همچنین، فروش برند لیوان نیز در سال ۲۰۲۳ به ۳۸,۰۰۱ دستگاه رسید، که نشان میدهد محصولات این برند نیز در بازار خودرو چین مورد استقبال قرار میگیرند.
علاوه بر آمار تولید و فروش، جیلی همچنین توانسته در سال ۲۰۲۳ تعداد ۲۷۴,۱۰۱ دستگاه خودرو صادر کند که نسبت به سال قبل، رشد ۳۸ درصدی را نشان میدهد.
آمار فروش گریتوال در سال 2023
شرکت گریتوال توانست تعداد ۲۹,۸۱۶ خودروی جدید با انرژی بالا در سال ۲۰۲۳ به فروش برساند. این رشد نسبت به سال گذشته حدود ۱۶۸.۵۹ درصد است که نشان میدهد شرکت بازار خوبی را در این زمینه دارد.
در سال ۲۰۲۳، گریت وال پنج برند اصلی شامل هاوال، اورا، تانک، وی و GWM پیکاپ را در اختیار داشت. همچنین، فروش گریت وال در بازار خارج از چین به بیش از ۳۰۰ هزار واحد رسید. این برند نیز برنامه دارد تا محصولات خود را در بازار اروپا نیز عرضه کند و به آن جذابیت بیفزاید.
جدیدترین را در خودرو شاپ بخوانید.