پشتیبانی ایران خودرو از تاکسیهای برقی
بهمن ۱۴۰۲: مهدی رادمنش، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، اظهار داشت که برای انتخاب هر محصول در ایران خودرو، بازار به طور جامع نظارت میشود و محصولات با هدف انتخاب شدهاند. وی افزود که خودروهای الکتریکی CBU که در حال حاضر واردات آنها انجام میشود، جزو بهترین خودروهای تاکسی در کشور مقصد محسوب میشوند.
واردات خودروهای برقی به عنوان تاکسی با قیمت های اقتصادی صورت میگیرد. در انتخاب این خودروها، عوامل مهمی مانند قیمت، کلاس خودرو، وزن، فاصله دو محور، گشتاور وزنی، قدرت وزنی، میزان پیمایش یک شارژ، برند، گشتاور و قدرت موتور، حجم صندوق عقب، حداکثر سرعت، سیستم مدیریت خنک کاری باتری، نوع و مصرف باتری و همچنین درصد فروش در بازار چین مد نظر قرار میگیرد.
آقای رادمنش تأکید کرد که تمامی تاکسی های برقی ایران خودرو قابلیت شارژ با استفاده از شبکه های خانگی و یا ایستگاه های شارژ عمومی در سطح شهر را دارند. تفاوت اصلی بین شارژ در ایستگاه ها و شارژ خانگی در مدت زمان لازم برای شارژ خودرو است، و در این بین، شارژ خانگی زمان بیشتری را برای تکمیل فرآیند شارژ نیاز دارد.
محمد شفیعی نژاد، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو، اظهار کرد که ایران خودرو درباره پشتیبانی فنی سه خودروی پیشنهادی، مستقیما با شرکتهای تولیدکننده همکاری میکند. این اقدام بزرگترین مزیتی است که ایران خودرو در ارائه خدمات پس از فروش و بهروزرسانی محصولات برقی به دست آورده است. زنجیره خدمات پس از فروش ایران خودرو به عنوان پشتیبان این محصولات برقی عمل خواهد کرد. همچنین، نمایندگیهای ویژه برای ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای برقی تشکیل میشوند و این خدمات در سراسر کشور در دسترس خواهند بود.
وی افزود: دوره گارانتی خودروی E70 دانگ فنگ، سه سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش و باتری آن به مدت شش سال یا ۳۰۰ هزار کیلومتر پیمایش می باشد. همچنین، گارانتی خودروی LUNA GRE نیز سه سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر پیمایش و باتری آن به مدت شش سال یا ۵۰۰ هزار کیلومتر پیمایش اعمال می شود. معمولا دوره گارانتی اتومبیل های FAW-NAT هم سه سال یا ۳۰۰ هزار کیلومتر پیمایش و باتری آن به مدت شش سال یا ۵۰۰ هزار کیلومتر پیمایش است.
ارائه تاکسی برقی توسط 9 خودروساز با تعرفه 1%
بر اساس اظهارات محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، باید گفت که تا کنون 15 رام قطار از کل تعداد 29 رام قطار مورد نیاز برای سال جاری و سال آینده برای شهر تهران نوسازی شده است. هزینه بیش از 700 میلیارد تومان برای این منظور صرف شده است که بخشی از آن توسط شرکت سرمایه گذاری انجام شده و بخش دیگر توسط شرکت واگن سازی بر عهده گرفته شده است. مدیرعامل هر شرکت می تواند در مورد خریدها و نحوه استفاده از این قطارها توضیحات بیشتری ارائه دهد.
با اشاره به پیگیری برای نهایی شدن تحویل موتورسیکلت به مردم با شرکت "مادو"، وی اعلام کرد که برای 74 جایگاه شارژ، قرارداد منعقد و اجرا شده است. همچنین با شرکت "مپنا" نیز قراردادی برای 5000 جایگاه منعقد شده است. طرح ما برای اجرا نیاز به افزایش 500 میلیارد تومانی دارد، که از 1000 میلیارد تومان به 1500 میلیارد تومان خواهد رسید. یکی از چالشهای ما با وزارت نیرو در خصوص جایگاههای شارژ است. به همین دلیل، اقدامات با دقت و در حالتی که برنامه ریزی صحیحی دارند، انجام میگیرد و گزارش فراخوان برای موتورها و تاکسیهای برقی ارائه خواهد شد.
طبق بیانات آقای هرمزی، وزیر صنعت و معدن، برنامهریزی شده است که 9 شرکت تولیدکننده خودروی برقی، 40,000 دستگاه تاکسی برقی تهیه کنند. این تاکسیها با نرخ تعرفه یک درصد به بازار عرضه میشوند و شرکتها ملزم هستند این خودروها را در تهران معرفی کنند. نگرانیها دربارهی شبکهی نیروی برق وجود داشته و اقداماتی برای بهبود و نوسازی قطارها در حال انجام است و ادامه خواهد داشت.
تحویل 400 تاکسی برقی توسط کرمان موتور
شرکت کرمان موتور در یک برنامه با حضور شهردار تهران، ۴۰۰ دستگاه خودرو برقی کی ام سی E50A را به شرکت تاکسیرانی تحویل داد.
این خودروها بوسیله شرکت خدمات بینالملل کرمان خودرو به همراهی شرکت شاتل تامین میشوند و از طریق اپلیکیشن شهرزاد سازمان تاکسیرانی خدمات خودرانی را ارائه میدهند. پلاک این خودروها با حرف "ت" مجوزدهی شده و تاییدیه شورای عالی ترافیک را نیز دریافت کردهاند.
شرکت کرمان موتور در حال تحویل 400 خودروی تاکسی به شرکت تاکسیرانی کشور است. برند هدف این شرکت این است که در آینده نزدیک، 1600 خودرو دیگر را به شرکت تاکسیرانی کشور تحویل دهد.
یک خودرو الکتریکی با طول 4.77 متر مجهز به موتوری با قدرت 142 کیلووات و گشتاور 340 نیوتن متر است. وزن این خودرو 1650 کیلوگرم و شتاب آن در حدود 7.6 ثانیه است. باتری این خودرو با ظرفیت 50.1 کیلووات ساعت و با همکاری فست شارژ در زمان 48 دقیقه، از 30 تا 80 درصد شارژ میتواند باز شود. همچنین، با استفاده از برق شهری، این باتری حدود 8.5 ساعت زمان میبرد تا از 15 درصد به شارژ کامل برسد.
از جمله امکانات راحتی و لوکس این خودرو میتوان به صندلی چرمی بسیار راحت و فرمان همچنین با روکش چرمی اشاره کرد. همچنین مانیتور لمسی کنترل مراکز اطلاعاتی خودرو را فراهم میکند و دوربین دید عقب باعث نمایش تصاویر عقب خودرو بر روی مانیتور میشود. خودرو نیز با سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای تحت عنوان کلید هوشمند، تجربه جدیدی را برای راننده فراهم میکند. علاوه بر این، حالت اتوهلد خودرو به راننده اجازه میدهد که ماشین را به صورت خودکار حرکت دهد و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی نیز بهبود قابل توجهی در پایداری و کنترل خودرو ایجاد میکند.
آمادگی ایران خودرو برای خدمات تاکسیهای برقی
در سال 1402، علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، اعلام کرد که با تایید وزارت کشور، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی برقی برای شهرهای کشور تهیه خواهد شد. این طرح با حمایت ویژه دولت به اجرا در خواهد آمد. شبکه خدمات پس از فروش ایرانخودرو نیز برای ارائه خدمات مناسب به مشتریان آماده شده و کارکنان آن نیز آموزش لازم را دریافت کردهاند. در نتیجه، نگرانی درباره کیفیت خدمات وجود ندارد.
آمادگی لازم برای تامین خودروهای برقی براساس سیاستهای وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. شهرداری کرج نیازمندی خود برای توسعه فضایل شهری خودروهای تاکسیرانی را با خودروهای برقی تامین خواهد کرد. همچنین، این اهداف توسعه صنعت خودروسازی برقی را همواره به ما نشان میدهد. با تولید و عرضه خودروهای الکتریکی در داخل کشور، میتوان به این نیاز نیز پاسخ داد.
مهرداد کیانی، شهردار کرج، اعلام کرد که شهرداری کرج به عنوان اولین شهری است که برای تامین حمل و نقل خود، قرارداد خرید اتوبوس برقی را امضا کرده است. این اقدام به همراه همکاری مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و وزارت صمت و کشور، با هدف ارائه خدمات بهتر به مردم در حوزه تاکسی برقی ادامه خواهد داشت.
شرکت ایرانخودرو طبق راهبرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تولید و تامین خودروهای برقی فعالیت میکند. این شرکت تصمیم گرفته است دو مدل تاکسی با کیفیت از کشور چین وارد بازار کند. ایرانخودرو آمادگی لازم برای ارائه این خودروها را در صورت خرید توسط شهرداریها در شهرهای بزرگ دارد.
100 هزار تاکسی برقی چینی در راه ایران
در سال 2023، مقداری از مقدمات برای ورود ۱۰۰ هزار تاکسی برقی به ایران انجام شده است. تاکنون ۵۳ دستگاه تاکسی برقی توسط ۱۲ شرکت وارد کننده خودرو به همراه شهرداری تهران سفارش داده شده است. این واردات خودروها قسمتی از رویکرد جدید دولت در خصوص واردات میباشد و تاکتیک واردات خودروهای برقی از چین در اولویت سیاستگذاران قرار دارد. معاون اول رئیس جمهور قبلا با نخست وزیر چین توافق کرده برای واردات ۱۰۰ هزار دستگاه تاکسی برقی. اما بعداً وزارت صمت مسئولیت واردات این خودروها را به عهده گرفت. وزیر صمت تاکید داشت که 53 هزار دستگاه از 100 هزار دستگاه تاکسی برقی که توافق شده بود، در حال حاضر سفارش داده شدهاند و در مورد 48 هزار دستگاه دیگر نیز مذاکراتی با طرف چینی در حال انجام است. لیست کامل خودروها در جدول زیر آمده است:
نام خودرو | سفارشهای انجام شده | سفارشهای آتی |
---|---|---|
سینوگلد | 4000 | - |
چانگان | 6000 | 12000 |
بستیون | 2000 | 12000 |
JMEV | 2000 | - |
جک EV3 | 2000 | 8000 |
جک KIC5 | 4000 | 2000 |
هونگچی EQM5 | 5000 | 4000 |
ونوسیا | 2000 | 2000 |
بایک EV5 | 2000 | - |
آریزو 5 | 2000 | 8000 |
لاماری EV | 1000 | - |
آیون | 20000 | - |
با ذکر نام شرکت، خودرویی عنوان نشده | 1000 | - |
اختصاص 10 هزار و 500 دلار یارانه برای تاکسیهای برقی
در مراسم رونمایی از اولین خودروی تمام برقی و تحویل ۸۸ دستگاه از آن به ناوگان تاکسیرانی کشور در آذر ماه سال ۱۴۰۲، شهردار تهران برقی سازی خودروها را تحولی مهم برای حملونقل و ارائه خدمات بهتر به مردم در بستر زیستبوم دانست و از حضور خودروهای برقی به عنوان گامی مهم در جدا شدن از آلودگی هوا خبر داد.
خوشبختانه، در مراسم رونمایی از اولین خودروی تمام برقی برای استفاده در تاکسیها، یک جشن برگزار شد. با تلاش و توجه وزیر صنعت، معدن و تجارت، این پروژه از تهران، که یکی از پیچیدهترین شهرهای کشور است، آغاز شد و ما خوشحالیم که شاهد این تحقق هستیم. در حالی که هوای تهران در چند روز اخیر بسیار پرمشکل بود و ما شاهد وارونگیهای زیادی بودیم، حضور خودروهای الکتریکی در ناوگان تاکسی فرصتی مبارک است که امیدواریم به موفقیت و دوری از شرایط ناسالم که به سلامتی و جان افراد ضربه میزنند، منجر شود. این مسیر پاکسازی و سازگاری با محیط زیست برای شهرهای بزرگ مانند تهران بسیار اهمیت دارد.
اقدام برای تزریق خودروهای برقی به ناوگان حملونقل کشور، ضمن افزایش ظرفیت و کیفیت حملونقل عمومی، یکی از مهمترین اهداف کشور است. در حال حاضر، 34 درصد از خدمات حملونقل از طریق خودروهای عمومی انجام میشود و 66 درصد را خودروهای شخصی و تاکسی تشکیل میدهند. به همین دلیل، حضور خودروهای برقی در ناوگان حملونقل کشور، بهخصوص در ناوگان تاکسیرانی، نقشی مهم در کاهش آلودگی هوا و پشتیبانی از جامعه دارد. هدف کشور از این تلاش، تامین 70 درصد حملونقل عمومی با استفاده از خودروهای برقی است.
آقای زاکانی اعلام کرد که تلاش و اهتمام وزیر صنعت، معدن و تجارت باعث میشود که راهاندازی 10 هزار وسیله نقلیه برقی شامل تاکسی، خودرو، اتوبوس و موتور برقی آسانتر شود و ما قدمی بزرگ در جهت الکتریفیکاسیون صنعت حملونقل برداریم. این امر بسیار مهم و مفید است. تمرکز بر وسایل نقلیه برقی در مرحله سوم، به منظور کاهش استفاده از سوختهای فسیلی و هوشمندسازی شهر تهران است، که در پی آن میتوانیم یک شهر منظمتر، دقیقتر و پاکتر داشته باشیم. هدف ما ارائه خدمات مناسب به مردم کشور با داداشتن دست به دست هم است.
در پایان مراسم، یک تفاهمنامه همکاری بین شرکت مدیران خودرو، سازمان تاکسیرانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران امضا شد. طبق این تفاهمنامه، 88 دستگاه خودروی برقی آریزو 5 EV به ناوگان تاکسیرانی تحویل داده شد. این اولین سری از خودروهای برقی که مدیران خودرو به تاکسیرانی کشور تحویل میدهد و در آینده نیز این فعالیت ادامه خواهد داشت.
عباس علیآبادی، وزیر صمت در مراسم اعلام کرد که تاکسیهای برقی به مبلغ 10 هزار و ۵۰۰ دلار یارانه دریافت خواهند کرد. این قانون که به تازگی توسط هیات وزیران تصویب شده است، امکانات بسیار خوبی در اختیار این تاکسیها قرار میدهد و منافع متعددی را به همراه خواهد داشت. بلافاصله پس از ابلاغ این آییننامه به تاکسیها، این یارانه به آنها اختصاص داده خواهد شد.
یکی از نگرانیها این است که با ابلاغ این آییننامه، تقاضای بزرگی در بازار ارز ایجاد میشود و این موضوع میتواند تاثیراتی روی اقتصاد کشور داشته باشد. برای حل این مسئله، تمام تلاشها در وزارت صمت صورت گرفته است و با ورود خودروهای برقی به بازار، این نگرانی ها برطرف خواهد شد.
ورود 100 هزار دستگاه تاکسی برقی تا پایان سال
در آذر ۱۴۰۲، وزیر صنعت، عباس علیآبادی، بیان کرد باید بهبودی در خودروهای سنتی که از سوخت فسیلی استفاده میکنند، ایجاد کنیم، اما باید مراقب نیز باشیم که در این بخش سرمایهگذاری بیش از حدی انجام نشود. در حال حاضر، جامعه در آستانه ورود به یک دوره جدید است، و آن دوره استفاده از خودروهای برقی و هوشمند است. امیدواریم که در سال آینده، خودروهای داخلی نیز سطحی قابل قبول از هوشمندی را داشته باشند. در زمینه خودروهای برقی، با توجه به قابلیتهای دانشبنیان کشور، میتوانیم از جایی شروع کنیم که جهان تازه تازه به آن روی آورده است و در این زمینه به تاخیر نیفتادهایم.
وی تاکید کرد که این موضوع اثرات مثبت زیست محیطی هم دارد. در حال حاضر، شارژرها در حال شروع شدن هستند و زیرساختها در حال توسعه است. احتمالاً در هفتههای اول آذرماه، تاکسیهای برقی به تدریج به تهران وارد میشوند. به طور کلی، تا پایان سال، قرار است 100 هزار تاکسی برقی در شهرهای بزرگ وجود داشته باشد. همچنین، چند نمونه خودروی برقی داخلی تولید شده است که پیشبینی میشود در نیمه اول سال آینده، این خودروها نیز عرضه شوند.
آقای علی آبادی اظهار داشته است که قیمت باتری خودروهای برقی نسبتاً بالاست. به همین دلیل تصمیم گرفته شده تعرفه واردات باتریها به حداقل برسد. با این حال، برای تاکسیها هزینه باتری به طور قابل توجهی توسط دولت تامین میشود. به عبارت دیگر، وزارت نفت برنامهریزی کرده تا با اختصاص حدود 10 هزار و 500 دلار از صرفهجویی در هزینه سوخت، به تأمین بخشی از هزینه باتریها کمک کند.
طبق بیانات وی، باید تاکیدمان را بر خودروهای برقی و هوشمند قرار دهیم و از خودروهای بنزینی کاسته کنیم. در نروژ بیش از 80 درصد خودروها برقی هستند و در چین تقریباً همه حمل و نقل عمومی و 30 تا 35 درصد از خودروهای خصوصی نیز برقی هستند. باید تلاش کنیم که از توسعه این پدیده پیش رویم و با جهان همگام شویم. البته خودروهای بنزینی نیز همچنان در برنامه هستند، اما تمرکز ما باید بر خودروهای آینده باشد. سیاست ما نباید باشد که تماماً خودروهای بنزینی را در داخل کشور تولید کنیم، زیرا این خودروها به سرعت منسوخ میشوند. بنابراین، باید به جهتی حرکت کنیم که بخشهایی از فناوری را در داخل تولید کنیم.
بودجه 3 میلیون دلاری برای واردات تاکسی
در آبان ماه سال 1402، کریمی سنجری، مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت، اطلاعات مهمی درباره وضعیت اخیر تاکسیهای برقی ارائه داد. به گفته کریمی سنجری، تامین تاکسیهای برقی از طریق واردات این خودروها صورت خواهد گرفت، اما خودروسازان نیز مسئول واردات آنها هستند.
بودجهای به ارزش سه میلیون دلار برای واردات تاکسیهای برقی به شرکتهای خودروساز اختصاص یافته است. به تناسب با این بودجه، آنها باید تا پایان سال، حداقل ۶۰ درصد از تعهدات خود را بهبود بخشند. با توجه به اینکه خودروسازان باید مسئولیت واردات تاکسیهای برقی را به عهده بگیرند، منتظریم که آنها همچنین به ارائه ایستگاههای شارژ و خدمات پس از فروش برای این خودروها بپردازند.
واردات دو هزار خودرو برقی با اولویت تاکسیرانی
در آبان 1402، مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، اعلام کرد که برای واردات خودروهای برقی، از جمله فول برقی، هیبرید، پلاگین و غیره برنامه جدی وجود دارد. طبق این برنامه، یک الی دو هزار خودروی برقی در همان ماه آبان وارد کشور خواهند شد. این خودروها در ابتدا برای استفاده تاکسیرانی آماده میشوند و در مرحله بعدی قابل خرید برای عموم مردم خواهند بود. قیمت پایینتری که خودروهای برقی دارند، این امکان را به مردم عادی میدهد تا از آنها بهره ببرند.
وی همچنین افزود تاکنون حدود 5 شرکت داخلی درخواست مجوز تولید خودرو در دسته خودروهای برقی دادهاند، و اکثر خودروهای موجود در این دسته از خودروهای چینی هستند، با استثنای یک برند غیرچینی. البته برای خودروهای برقی، محدودیت سقف قیمت برای آنها وجود نخواهد داشت.
برنامه واردات تاکسی برقی توسط سایپا
بهمن ۱۴۰۲: محمدعلی تیموری، مدیر عامل سایپا، درباره ورود گروه خودروسازی سایپا به صنعت خودروهای برقی صحبت کرد. او گفت که ما همزمان دو مسیر درباره خودروهای الکتریکی دنبال می کنیم. اولی واردات است و ما یکی از شرکت های اولیه هستیم که خودروهای الکتریکی را به عنوان تاکسی وارد می کنیم. مشخصات دو خودرو الکتریکی را که انتخاب کرده ایم به شهرداری اعلام کردیم. همچنین از سال گذشته، ما تولید خودروهای هیبرید را در نظر گرفتیم و قراردادی با دانشگاه نوشیروانی بابل در این خصوص امضا کردیم تا شاهین را به خودروی هیبریدی تبدیل کنیم و مصرف سوخت آن را کمتر از ۵ لیتر در هر صد کیلومتر برسانیم.
به همت بخش تحقیق و توسعه، دومین اقدام ما در این راستا آغاز عرضه خودروی آریا با سه نوع موتور است. اولین نوع، با قدرت محرکه n20 و موتور 2000 سی سی، با مصرف سوخت بسیار کمتر از 7 لیتر در هر صد کیلومتر عرضه خواهد شد. دومین نوع، یک موتور هیبریدی به ظاهر 1.6 لیتری است که از تکنولوژی میتسوبیشی استفاده کرده و در خط تولید شرکت مگاموتور سایپا تولید خواهد شد. در نهایت، نسخه سوم آریا که به صورت کاملاً الکتریکال عرضه خواهد شد. در اولین فاز، 5000 دستگاه آریا توسط سایپا و 5000 دستگاه توسط ایرانخودرو وارد خواهند شد. در این محصولات، توجه به کیفیت باتری بسیار حائز اهمیت است. ما برای یکی از محصولاتمان تا 600 هزار کیلومتر گارانتی باتری ارائه میدهیم. هر بار شارژ، این خودرو میتواند تا مسافت 407 کیلومتر حرکت کند. همچنین خودرو دارای سیستم شارژ سریع و شارژ کند است، و شارژر آن نیز در اختیار مشتریان قرار میگیرد.
جایگزینی تاکسیهای فرسوده با تاکسی برقی
شهریور ۱۴۰۲: وزیر کشور، احمد وحیدی، از کارخانه خودروسازی بازدید کرد. در این بازدید، او اعلام کرد که بهبود و نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی، به خصوص تاکسی و اتوبوس، در دستور کار قرار دارد.
او امیدوار است که تولیدکنندگان داخلی نیز تاکسیهای مناسبی را پیشنهاد دهند که هم در کیفیت و هم در قیمت آنها قابل قبول باشند. وی همچنین افزود که اولویت آنها الکتریفیکه کردن این ناوگان است و باید ۵۰۰۰۰ تاکسی فرسوده جایگزین شوند که نو و برقی باشند.
قیمت تاکسی برقی چقدر است
در ماه شهریور سال ۱۴۰۲، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، اعلام کرد که شهرداری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت برای خرید ورود تاکسیهای برقی به تهران توافق کردهاند. طبق این توافق، قیمت یک دستگاه تاکسی برقی حدود یک میلیارد تومان است که ۴۰۰ میلیون تومان آن توسط وزارت نفت و بیش از ۳۰۰ میلیون تومان نیز به صورت تسهیلات پرداخت خواهد شد. علاوه بر این، صاحبان تاکسی قدیمیشان را میتوانند آنها را بفروشند و با درآمد حاصل از آن، تاکسی برقی بخرند. تاکسیهای برقی از خارج کشور وارد میشوند.
درباره تردد موتورسیکلتها، این نکته مهم است که شهرداری منحصراً مسئول آن نیست و پلیس راهور نیز باید نقش خود را ایفا کند. اما باید توجه داشت که آموزش و فرهنگسازی نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد. به علاوه، موتورسیکلتهای برقی به گونهای طراحی شدهاند که حداکثر سرعت آنها تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
واردات تاکسی برقی سایپا تا پایان 1402
شهریور ۱۴۰۲: آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در بحث واردات خودروهای برقی به ایران، اعلام کردند که سایپا در دست برنامهریزی برای عرضه چندین مدل خودرو برقی است، از جمله نمونهای که طراحی شده است، تاکسی برقی است. باتری این تاکسی برقی دارای گارانتی ۶۰۰٬۰۰۰ کیلومتر است و هر بار شارژ، برد تقریبی ۴۰۵ کیلومتر را فراهم میکند.
مدیرعامل شرکت سایپا با ابراز امیدواری کرده است که در صورتی که تخصیص ارز به موقع صورت بگیرد، در نیمه دوم سال 1402، خودروهای برقی تولید شده توسط سایپا را در خیابانها خواهیم دید.
اولویت واردات خودرو با تاکسیهای برقی
در ماه مرداد سال 1402، عباس علی آبادی، وزیر صنعت، با بیان اینکه آییننامه ای برای واردات خودروهای نو و کارکرده برقی به زودی تدوین خواهد شد، اعلام کرد که اولویت برای واردات خودروهای برقی قائل هستند. وی همچنین اظهار داشت که هدف آنها ایجاد یک تحول در وضعیت خودروها است، به گونهای که به علاوه به عرضهی خودروهای موجود در وضعیت بهتر، همچنین واردات خودروهای برقی نیز در اولویت قرار بگیرد. همچنین برای آنها ایجاد زیرساختهای لازم برای خودروهای برقی نیز در دستور کار قرار دارد.
علی آبادی، در مورد زمان عملیاتی شدن این طرح، اعلام کرد که با هماهنگی با رئیس کل بانک مرکزی، در نظر گرفته شده است که شرایط مناسب و سادهتری برای واردات خودروهای برقی فراهم شود. در ابتدا، اولویت برای واردات تاکسیهای برقی قائل شده است؛ زیرا مصرف و منفعت بیشتری را برای کشور به همراه دارند و تاثیرات بیشتری در محیط زیست خواهند داشت به این دلیل که مصرف بیشتری از سوخت صورت میگیرد. بعد از این، اولویت برای خودروهای اشتراکی و سپس خودروهای تمام عیار مردم خواهد بود.
اخبار حمل و نقل برقی در ایران
صنعت خودرو ایران و همچنین حمل و نقل عمومی در کلانشهرهای کشورمان، در حال تجربه تحول اساسی است. این تحول با ورود وسایل نقلیه جدید با سوخت پاک و دوستدار محیط زیست آغاز شده است. در این مقاله اخبار جدیدترین خودروهای الکتریکی و ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در ایران را مطالعه کنید و همچنین آخرین وضعیت تولید موتورهای برقی در کشورمان را بدست آورید.